Monday, August 8, 2011

Baju Raya

Gosh aku rasa sangat malas nak menekan-nekan punat pada keyboard labtop komputer sepanjang Ramadhan ni. (But still aku leh main game plus menyiapkan salah satu tessis master tu) Aku lebih refer untuk berbaring dalam bilik sambil menyerap kesejukkan lantai. Tapi Ramadhan bukan masa bermalas-malas. So dalam tempoh minggu pertama aku jalani kehidupan yang sama gak include ambik niece-nephew balik sekolah, gi kebun tebang pokok hutan etc. Hmmmm...


Hari ni tadi aku ke bandar Kuching. Matlamat asal just nak photostate beberapa dokumen ni. Tapi bila selesai rasa cam sangat cepat berlalu so takan ar terus nak balik. Dan kebetulan plak aku tertengok ada fishtail iklan rebate until 90% discount buku kat Popular. So pergi je ar. Kot-kot jumpa buku best-best ker. 

Yap, bila masok Popular Book Store kat Tun Jugah tu memang jadi rambang mata. Aku syak kedai tu dah nak tutop so sebab tu ia buat clearance sale yang terlampau-lampau. Ada novel tu discount sampai jadi RM3 lebih jer. So hours ar aku dalam tu tapi last-last beli 2 buah buku sekaligus menjadikan dalam tempoh sebulan ni aku dah beli 4 buah buku yang 3 darinya aku belum sentuh lagi. Hmmm..

Turun dari escalator plak melimpasi area baju. Dan tertarik plak ngan satu baju ni. Try beberapa helai, then tengok sale 50%. So rembat ar satu baju East Indian Company nih yang sebijik leh jadi cam Baju Melayu sekaligus leh jadi baju raya aku.. Wakaka..


...


Fikir-fikir balik dah lama aku tak ada Baju Melayu baru nih. Rasanya masa masok form 6 emak dah tak buat lagi Baju Melayu untuk aku. Sepanjang zaman universiti pun ada 1 pasang sebab family angkat dari Kelantan bagi kain Baju Melayu. Kalau tak then jangan harap aku akan ada Baju Melayu. Kedian Baju Melayu aku yang terakhir sekali ialah Baju Melayu untuk majlis resepsi Uda. Dan kebetulan waktu tu aku jadi pengapit. It was in 2008.




Aku sejujornya suka pada Baju Melayu tapi aku sangat-sangat jarang pakai Baju Melayu. It seems aku cuma pakai masa hari raya or kalau ada kematian jer. Sembahyang Jumaat pun dah jarang nak pakai Baju Melayu.  









Sayangkan kalau budaya yang ada pada pakaian tu hilang as masa berlalu.. 












hmmmmm

No comments: