Thursday, August 4, 2011

Speciesism

Selama ni aku hanya pernah dengar istilah racism aka mistreated by race jer ar tanpa tahu kewujudan istilah speciesism. So speciesism ni pulak ialah mistreated by species. Tapi species mana yang dimaksudkan? Kalau ular makan katak then ular tu speciesism ke? Naa sebab "Katak memang makanan aku" as ular kata dalam lagu 'bangau oh bangau'. So speciesism ni ialah mistreated of animals by humans. So only humans did it..

Pernah tak korang tengok ada certain masyarakat yang makan benda-benda pelik yang dikatakan exotik yang kononnya leh bawak fungsi-fungsi tertentu terutamanya berkhasiat untuk tujuan seksual kononnya. So ada yang makan otak monyet yang still hidup etc. Belum lagi part makan haiwan-haiwan yang hanya dibunug semata-mata nak makan certain part jer. Part lain dibuang. Most of kita bila sebut part ni lebih refer untuk rasa geli daripada rasa tanggungjawab as manusia yang ada otak. 


Pernah tengok certain manusia yang suka jadikan part of haiwan as perhiasan such as tanduk rusa, gading gajah, tanduk badak etc. Sama gak. Part tu dipotong hidup-hidup dari haiwan dan kemudian biarkan haiwan tu mati just like that jer. 


Or certain manusia lain yang suka jadikan bulu-bulu haiwan as fesyen untuk bermegah-megah. Sedangkan proses nak matikan haiwan semata-mata untuk bulu tu sangat damn tak ada perikemanusiaan. DAMN.







...






Just imagine kalau manusia bertindak yang sama ke atas manusia. Yap memang ada manusia yang dah makan manusia lain dan jadikannya hidangan cam gulai, masak merah, panggang, kari, kurma etc. Tapi what if one day korang kena tangkap then kepala korang dikerat dan otak korang dididih ketika korang masih hidup dan ada orang lain makan otak korang. Or dia just potong tangan korang semata-mata nak jadikan koleksi kat dinding dan kemudian biar kau terkurung mati semata-mata untuk tangan jer. Or kulit korang disiat ketika korang hidup-hidup lagi semata-mata untuk fashion yang sekali dua je orang pakai?













Watch this video. Sangat penting untuk korang agar jangan jadi speciesism.





Hmmmmm...

No comments: