Sunday, August 14, 2011

Why Do We Facebook-ing?

Aku pernah terbaca satu statement dari mana aku petik dah tak ingat ar. It sound like this: once someone start create an social network account then dia automatically menjadi seorang anti social. Post kali ni bukan nak bahas issue tu tapi sekadar nak share kenapa orang berFACEBOOK sehingga ada tahap hidup-mati, berpeluh-peluh, bercerai, sangup berbunuhan semata-mata sebab FACEBOOK? Hmmm..


Sebenar-benarnya aku baru jer ada account FACEBOOK sekitar 2 tahun. Itu pun sebab terpaksa then baru aku create account nih. Waktu tu aku jadi management trainee kat satu GLC so FACEBOOK ialah satu-satunya medium untuk geng-geng seangkatan share tak puas hati tentang pekerja situ, plan jahat diaorang, gossip-gossip  etc. Dan disebabkan aku satu-satunya yang tak ada account jadikan aku ketinggalan sesorang. That are the history of my FACEBOOK account.







Am I a FACEBOOK er maniac? Naaa..


...


So why do people FACEBOOKing nih?

1) Attention Seeker
Kenapalah agaknya orang keluarkan sesuatu post kalau tak nak seek an attention ar kan? It is cam sorang kawan aku ni dia create blog tapi dia tak suruh sesiapa pun baca sebab isi blog dia sangat private. So aku suggest dia: kenapa tak tulis diari jer? It seem cam model lucah yang tak nak orang tengok 'kemaluan' dia. We create blogs sebab nak share opinion kita dengan masyarakat luar. Kan?

Back to attention seeker ni ada banyak level  ar. Kalau level biasa then post-post yang biasa ar cam: you can do it Lee Chong Wei, esok demam tak dapat nak gi kerja, good luck dalam exam nanti etc yang kalau kita baca tak akan bagi effect besar pada emosi kita. Tengok pun sekali pandang guna ekor mata jer.

Then bila level naik sikit buat kita yang baca dah rasa lain macam sikit cam: beli syampu harga RM200, nak solat Subuh-mendekatkan diri dengan tuhan, balak aku refer aku pakai lingerie warna merah dari yang biru etc membuatkan kita terfikir apa matlamat status tu dikeluarkan untuk bagitahu dia ada banyak duit, dia beriman, dia ada body mantop etc? Hmmm..

Lastly attention seeker tahap dewa ni jenis yang korang sangat menyampah tahap dewa dan emosi korang terganggu setiap kali dia upload status baru. Hmmm..


2. Pusat Rawatan Mental
Korang pasti ada friends or mutual friends yang akan upload status setiap 5 minit kan? Dan dalam setiap status post dia akan dipenuhi dengan emosi marah-marah dan tak puas hati yang terlampau-lampau sehingga korang sendiri tak pasti either hidup orang tu sangat-sangat dipenuhi rintangan dan halangan terhebat or dia memang seorang yang bermasalah mental.

Dia kutuk boss dia, dia kutuk workmate dia, dia kutuk balak/awek dia, dia kutuk kekawan dia, dia kutuk parents dia, dia kutuk sibling dia, dia kutuk alam dan semuanya tak kena. So bila satu ketika FACEBOOK jadi sunyi seketika dan ko syak something bad happens to him/her. Dan bila dia sambung balik meluahkan emosi dia dalam FACEBOOK, ko menyumpah diri sendiri sebab x berani nak block dia.

Realitinya kenapa ada kumpulan manusia macam ni ek? Dia ada motivasi kalau luahkan semua tu dalam FACEBOOK akan jadikan dia tenang dan masalah dia akan ttiba selesai ker? Naa..


3. Kaki Promoter
Or in other wordsnya wall dia most of the time tak ada langsung status berbentuk peribadi. Either dia bukak FACEBOOK untuk jual or promote barang, dia di tag oleh orang lain untuk jual barang orang lain, dia upload youtube video, share others blogs etc. Positifnya untuk orang yang a bit shopaholic cam aku dah banyak duit aku laburkan kat FACEBOOK ni plus ada masa informasi dan maklumat yang dia share bawak manfaat dan kesedaran gak dalam hidup kita.

Cuma bad side about it ialah mostly mereka ni sampah yang memenuhkan pandangan mata kita jer. Produk yang terlampau banyak, iklan yang sama berulang kali dan ada masanya mereka ni just suka copy and paste benda yang sama tanpa mereka berfikir or buat apa-apa kajian pun tentang perkara tu. Contoh post cam: tolong sebarkan bahawa produk itu ini disahkan haram sebab ada DNA itu ini or identiti orang yang menghina agama itu ini telah disahkan milik itu ini etc. 

Realitinya mereka tak tahu pun kesahihan berita yang mereka copy, paste and share tu pun. Mereka just share jer sebab it sound cam gempar tanpa mereka peduli dari mana post tu asal. Hmmm...


4. Orang gila.
Orang yang keluarkan post pelik dan gila tanpa ada sebab yang rasional matlamat post tu.. Hmmmm























Wakaka.. Pelik sungguh aku hari ni..

2 comments:

TULISAN JARI TANGAN said...

hmm setuju sangat apa ko cakap.
Bab komen status memang dorang nak attention. Isu yg remeh n buat org meluat nk dgr. cam isu berat badan, baru 1 biji jerawat ada kt muka, emosi yg terlampau.
Lg 1 isu promote MLM. siap upload pic dy pegang duit byk. tp knp hanya pic tangan je, muka mn?bek tunjuk pic ATM tu je terus.

Aj Abdullah said...

itu ar kekadang benda kecik pun dihebohkan satu dunia tapi masalahnya kekadang kita sndiri pun secara x sengaja ada buat gak.. huhuhu at least aku sendiri ar


bab pling x best ar yang kipas guna duit tu ar.. melambak jer.. hmmmm