Tuesday, October 19, 2010

Murtad

Teringat zaman universiti dulu, salah satu teori tentang aku yang bagi aku sangat lucu ialah bila masa ada satu masa tu sorang kawan leh tanya aku soalan ngan nada sangat serius "Aj, ko ni muallaf ker?" Semuanya sebab mereka kata muka aku cam Chinese look (iya r tu. Cina hitam kot) then hujung nama aku plak ada ABDULLAH. Wakaka. 


Bercakap-cakap r ngan sorang kawan ni. Dah lama gak kenal. And dah lama gak kami cerita tentang masalah dia. Dia cukup senang untuk share her story with me. Dia baru je kahwin. Sekitar 2 tahun lebih gak r. Tapi husband dia ni memang DAYUS yang teramat r. Baru ada anak sorang dah nak pasang 2. Hal keluarga tak dipedulikan, pukul2 dia, nafkah tak bagi etc. Tapi bila mintak cerai, si suami tak nak lepaskan. Bila dia cerita her bad story, aku memang naik hangin r. Tak suka bila ada kawan yang jadi mangsa lelaki yang rasa isteri tu cam hak milik tetap mereka jer.
.
.
So sepanjang tempoh dia bercerita aku just boleh dengar jer. Sesekali aku bagi pandangan dan nasihat r. Aku cukup-cukup nak dia bahagia. Kawan yang pernah gelak ketawa sama wei. Tak sanggup aku nak dengar her bad story anymore. Kalu boleh biar r penderitaan dia berakher..



Sehingga last few day, dia sah sangat-sangat tak tahan dan suruh aku gi carik bomoh yang leh bagi sihir suruh si suami mati. Semuanya sebab si suami ni suddenly nak ambik anaknya dari sisi dia. Leh plak r kan. Kami cakap dan cakap lagi sehingga ayat terakhir dia: "Andai aku sah bercerai and anak aku akan jadi hak aku then aku mungkin akan convert. Mungkin. Doakan aku, Aj.."






Jujur aku kata yang selepas event tu, almost setiap kali selepas solat aku berdoa agar bebanan dia berakhir dan kemudian dia akan tukar agama seperti mana yang dia nak.















Then korang pun kata ngan nada marah " Are you crazy, Aj? Ko leh biarkan kemudian berdoa agar kawan ko tu MURTAD?"












Dude, dia tu bukan ISLAM r. Dia just MURTAD dari agama asal dia dan berpindah ke ISLAM. She MUALLAF gonna be laa... Hmmm

No comments: