Sunday, October 3, 2010

Split Identity

A few day before kuar are ngan sorang kawan ni. Just lepak makan-makan sambil cakap-cakap kosong. Realitinya baru jer kenal rapat ngan kawan tu. And even keluar berdua pun baru beberapa kali. Mostlynya kuar ngan group of friends r. Tapi kuar berdua pun not such a big deal r. Malah each time kuar berdua kami akan lebih banyak masa share cerita-cerita nonsense berbanding kalu kuar ngan ramai kekawan lain. Plus dua-dua kami lelaki. What worse thing could happens? Mengandung and ada baby next 9 month? Naaa...


As aku kata tadi most of the time kami akan cakap nonsense things nonstop. Sama r malam tu kami share a freak story about salah satu imaginasi liar kami r. So ada part dalam imaginasi dia timbul satu watak wanita aka heroin cerita dia r. Plot jalan cerita dia aku leh bayangkan dalam otak kotor aku tapi walau betapa dia cuba perjelaskan tentang watak tu still otak aku x dapat nak cipta imej wanita tu. Wanita tu ada pertentangan identiti yang jelas. Just imagine a hot chick tapi tak pernah pakai seksi, seorang yang taat perintah agama tapi hidup liar etc. Last-last dia kuarkan ayat terakhir: SPLIT IDENTITY. Baru aku leh paham.

Tapi kemudian aku tengok dia. Tersenyum. Aku baru dapat jawapan untuk soalan yang dah beberapa bulan bermain di kepala otak aku. Watak imaginasi dia seems menjelaskan tentang diri dia sendiri. Hmmm...



As aku kata before (sekali lagi) aku kenal kawan tu betul-betul sekitar 6-7 bulan r. Tapi sepanjang tempoh aku kenal dia, aku sangat-sangat tak faham few thing tentang diri dia. Bagi aku ia agak pelik dan aku tak pernah jumpa pada sesapa lagi sebelum dia. Sejujurnya aku bukan lah pemerhati yang baik tapi still aku ada mata then aku leh judge pada apa yang aku lihat.

Ada part dia sangat warm tapi ada part lain dia sangat cold. Then ada masa dia sangat lupa events yang kami berdua pernah buat or hadiri bersama tapi pada masa yang lain dia leh mention moment-moment kami ngan penuh detail siap ngan emosi lagi. Plus ada time jumpa dia akan jadi sangat ceria ngan jenaka spontan dia tapi pada masa tertentu plak, dia akan tengok kita cam stranger. Hmmm...


Then korang akan kata "Wookeey. Aj dah kembali pelik semula. Tapi ko harus terima hakikat yang emosi manusia boleh berubah setiap masa. Kalu mood orang baik then dia ramah r tahap dewa tapi kalu dah moody then haram jadah r nak tegur. Takut melayang semua benda kang..!!"




Ya ya ya.. Aku akui yang korang may be betul. May be semuanya sekadar imaginasi aku akibat terlebih banyak membaca dan menonton filem-filem sains fiksyen barat yang seterusnya menjejaskan kuasa penaakulan dan mempengaruhi fikiran waras aku.




Tapi still aku nak persoalkan korang sesuatu: Korang pernah tak tengok seseorang dengan betul. Maksud aku as korang tengok mata dia betul-betul. Setiap perasaan, emosi or what ever dalaman orang tu akan dijelaskan dengan mata dia. Korang leh jelaskan which individu are jujur (hmmm), which one sedang mengharap something from you, which one pura-pura happy, which one are kaki gatal etc.

Then korang tengok plak kawan aku ni. Tengok dia dalam tempoh 1 hari. Sesuatu pada matanya seolah-olah korang leh perasan yang dia yang kini bukan lagi dia yang sama sebelum ni. Cukup hanya ngan lihat mata dia. Seolah-olah memberitahu yang dia ialah dua individu yang berbeza. Berkongsi satu badan.















Teori Split Identity yang totally freak...!!!

No comments: