Friday, October 8, 2010

Polong

Kalu aku kata aku seorang yang berani then aku tipu r. Mostlynya aku or mana-mana manusia akan takut with something yang mereka tak tahu especially benda-benda misteri nusantara jauh daripada benda-benda ghaib yang wajib kita berimankan. Yap. That reality. So nak share r gak cerita tengah malam ni. Seram gak r.


Tadi ALONG aku lepak r rumah. Most weekday dia akan menemankan aunt aku sejak my late grandma past away. Aku plak mostlynya akan bermalam kat rumah tu on weekend melainkan aku kuar outing ngan kkawan (yg mostlynya aku akan guna reason tu untuk escaped tidur situ.. wakaka)

So tadi ALONG share are satu cerita ni. Cerita yang asalnya bagi aku biasa jer r melainkan selepas dia dan BAPAK eloborate. Ceritanya ialah last night sekitar tengah malam or awal pagi, ALONG aku still berjaga r. Suddenly dia dengar bunyi anak ayam buat bising kat depan rumah. Bunyinya agak kuat dan ia bergerak depan rumah then sunyi terus. So bagi aku yang malas berfikir ni kata r: so what wrong kalu ada anak ayam depan rumah malam-malam ni?

Betapa aku ni belajar jer tinggi-tinggi tapi tak leh guna akal yang waras. Secara logiknya buat apa r anak ayam terlepas dari emaknya tengah-tengah malam. And kalu even siang pun, mana ada jiran-jiran yang pelihara ayam.

Then BAPAK aku sambung: kalu ikut cerita orang-orang tua, kalu kita dengar bunyi anak ayam tengah buat bising malam-malam then ia bukan a real anak ayam. Ada something else. POLONG.






...






Tadi (sekitar 12 tgh malam ni r) aku lepak r sesorang kat dapur sambil cari jajan yang leh dimakan llayan boring nih. Nak tidur mata tak mengantuk akibat siang melantak tidur memanjang. Then aku teringat cerita ALONG siang tadi. Rasa seram gak r. Then aku fikir ngan jenaka berbaur separa lucah dalam otak sama ada aku pernah dengar bunyi yang sama tak kat rumah ni.

Then aku lega r sebab tak pernah plak dengar bunyi anak ayam kat rumah ni tapi kalu bunyi anak burung lain r..  Selalu gak dengar bunyi tu malam-malam kat atas atap kat dapur..


Then aku terhenti. Otak aku yang malas berfikir suddenly buat satu kesimpulan baru..






Mana ada beza bunyi anak ayam ngan anak burung? Bunyi anak burung sama je r ngan bunyi anak ayam. Macam r aku leh bezakan apa-apa bunyi yang hampir sama pun sebelum ni. What the fuck apa yang ada atas atap dapur aku malam-malam before tu?








Jujur aku kata, goosebum yang teramat sangat la aku sekarang ni. Sesekali aku akan toleh tingkap kat belakang aku. Dah r ada ruang yang tak rapat.. Malam-malam selalu plak dengar bunyi benda berlanggar kaca tingkap. Aku fikir positif as angin jer.. Hmmm...











Then terfikir cam ne nak kuar outing balik pagi-pagi nih? Dah r aku ni penakut... Duh....

No comments: