Tuesday, October 19, 2010

The Road Not Taken

Tengah syok-syok tidur petang tadi suddenly ada soundtrack Aku Skandal by Hujan plak. Damn. Itu bunyik handphone aku r. Terus jer aku tukar kepada mode bangun serta merta then jawab telefon tu. Bagusnya plak bila minah kat other line tu terus jer cakap omputeh. So dalam keadaan separa tidur tu, aku pun layan je r cakap omputeh skali ngan broken sepenuhnya. Peduli apa aku. Mat salleh kat negara omputeh pun grammer depa tak betul, kita plak terhegeh-hegeh nak jadi perfectionist dalam bahasa diaorang sedangkan bahasa sendiri pun tak betul. Okey, aku dah start merapu..


That call regarding ngan first interview aku dulu tu. Yap, aku berjaya. Aku kena report dutty next Monday ni. Entah kenapa aku yakin sangat yang tak lama lagi akan ada next call bagitahu yang aku pun akan berjaya gak dalam second interview tu. Cuma aku x dapat nak gi interview ketiga ni sebab kebetulan ia akan dijalankan on the next Monday ni gak. Walaupun ia akan jadi the coolest job ever tapi hey, kebarangkalian untuk aku berjaya sangat nipis sebab ia melibatkan ujian fizikal. Aku tak dapat menipu in fizikal punya test as aku leh menipu ngan mudah dalam interview. Hmmm..

Cuma sekarang ni agak berserabut dalam otak aku yang berkapasiti kecil ni: apa yang aku perlu buat kalu dapat call dari second interview tu? Adakah aku perlu stay ngan kerja ni or pilih untuk kerja kedua tu. Oooh rasa cam dalam puisi The Road Not Taken by Robert Frost plak. Sorry cause I cannot travel both..



So biar aku buat kronologi ringkas tentang kerja-kerja ni dulu:

KERJA KETIGA yang bakal aku tak hadiri ni kalu aku dapat ia akan jadi kerja yang cukup selamat. Kerja government. So tahu-tahu r skim dan gaji government yang ada pangkat dan tangga gaji tertentu kan. Setiap tahun mesti naik dan as time goes by perut pun main menaik gak aka boroi. Hmmm. May be sebab tu aku tolak sebab ia sangat cam berada di comfort zone sesangat melainkan kerja tu bunyiknya sangat-sangat cool plus ada uniform yang siot cool pulak tu. Hmmm...

KERJA PERTAMA yang bakal aku report dutty ni plak as aku bagitahu dulu ialah jadi TELEFON OPERATOR jer. Wakaka. Yap, it sound cam kuno sesangat. Kalu tengok iklan hitam putih cam kerja amoi cucuk-cucuk wayar kat lubang-lubang mesin kat dinding. Hmmm.. Tapi realitinya kerja ni agak 50-50 terjamin gak r. Ia under GLC: half govern. So no 100% comfort zone sangat r. Walaupun status aku sekadar pekerja kontrak 6 bulan jer tapi sejujurnya karier dalam bidang ni leh gi jauh. Gaji walaupun x naik setiap tahun tapi still woke r. Kira gaji kedua terbesar yang pernah aku terima. Hmmm..

KERJA KEDUA ni plak ialah kerjaya impian aku. Impian yang pernah gagal before dan suddenly ada plak peluang kedua muncul. Ia sangat-sangat x ada comfort zone sedikitpun. Ia bukan status kontrak or tetap tapi I will be myown boss. I will pay myown salary. Aku akan diberi 6 bulan penyeliaan dibawah sorang mentor dalam bidang sama then bila tamat aku akan buat pinjaman ngan nilai RM ribu-ribu r. So kalu aku malas then aku x ada income dan worst case scenario: aku leh diistiharkan muflis. Hmmm..










Hidup ialah tentang pilihan. Dari sekecil-kecil perkara sehingga kebesar-besarnya. Aku berdiri di dua simpang. Simpang pertama ialah laluan yang digunakan smua orang. Laluan yang aku yakin di mana penghujungnya. Tapi laluan kedua sepertinya tak pernah dilalui sesiapa pun. Kalu aku guna laluan tu then aku lah yang pertama. So tak akan ada sesiapa pun yang akan tahu apa dipenghujungnya. Tapi sejujurnya aku sangat sukakan cabaran tapi risikonya terlalu tinggi. Oooh Tuhan... apa yang perlu aku buat...?





Robert Frost, 1920
The Road Not Taken

TWO roads diverged in a yellow wood,
And sorry I could not travel both
And be one traveler, long I stood
And looked down one as far as I could
To where it bent in the undergrowth;


Then took the other, as just as fair,
And having perhaps the better claim,
Because it was grassy and wanted wear;
Though as for that the passing there
Had worn them really about the same,


And both that morning equally lay
In leaves no step had trodden black.
Oh, I kept the first for another day!
Yet knowing how way leads on to way,
I doubted if I should ever come back.



I shall be telling this with a sigh
Somewhere ages and ages hence:
Two roads diverged in a wood, and I...
I took the one less traveled by,
And that has made all the difference.





 
 
 
 
 
 
 
Kena buat Solat Istiharah ni. Tuhan jauh lebih tahu mana yang terbaik untuk aku. Hmmm...

No comments: