Sunday, August 28, 2011

Lelaki Datang Bulan?

Semalam aku ngan parents kuar shopping raya. Before tu berhenti kat depan CIMB bank yang kebetulan bertentangan ngan Mc D ni. Sementara tunggu bapak aku kuarkan duit dia then terperasan satu scene ni. 2 orang lelaki usia sekitar awal 20 an ngan slumber take away Mc D set dan bawak ke motosikal diaorang. Tengok dari muka memang muka Melayu tulen. Hmmmm...


Tempohari tengah bawak motosikal then ternampak sorang kenalan satu sekolah yang buang tin minuman sambil bawak motosikal dari arah berlawanan. Ni dah ar tak puasa then buang sampah merata-rata lagi. Plus dia mesti jenis yang sampai rumah pura-pura lemah tak bertenaga then mengaku puasa dan berbukak sama ngan yang lain. Siapa yang dia tipu sebenarnya ni? Tuhan, keluarga or diri sendiri?

Yang pelik ada gak orang lain yang bagi support. Ada masa dapat tengok group of bebudak sekolah menengah yang balik sekolah minum air keluar dari kedai yang pengusahanya beragama Islam. Ni mesti jenis yang takut bulan puasa akan bawak kerugian sebab tak ada pelanggan so dengan desperatenya 'terpaksa' gak jual untok orang yang ponteng puasa. Dengan alasan itu anak orang lain, bukan anak or ahli keluarga aku. Kemudian duit tu guna beli makanan anak bini.Then bila anak dah besar then buat benda sama gak.

Or ada gak aku jumpa depan mata yang satu keluarga tak puasa langsong. Masak makanan tengahari cam tak ada beza antara Ramadhan ngan bulan-bulan lain. Alasan: si suami ada gestrik, isteri ada sakit itu, anak ada sakit ini. Semuanya ada penyakit tapi bila seminggu nak raya dah sibuk bukan main sihat walafiat lagi nak buat persiapan raya. Ni apa matlamat raya diaorang ni? Meraikan tamatnya kesengsaraan sebulan Ramadhan ker?











Aku pernah jumpa para lelaki yang gagah perkasa pada luaran mereka yang selalu kuar statement 'Hidup ni tak ada cabaran. So life are so boring..' Tapi bila datang bulan puasa yang hanya sebulan yang penuh dengan cabaran dan menjadikan hidup sangat berbeza berbanding 11 bulan yang lain tu langsong tak dapat nak diharungi walau sehari pun. Tak kan setakat nak tahan lapar selama beberapa jam tu pun tak mampu? Itu cabaran apa? Rupa luaran memang gagah perkasa tapi dalaman tu lembut sangat.























Aku tak pasti either dia guna alasan datang bulan or menjadi tak waras kot sehingga terpaksa tak puasa. Hmmmm

5 comments:

Anonymous said...

aku pun terserempat jgak...bgi yg ade pelepasan (wanita) jngan la beli mkn kt open space

alynn amalina said...

penulisan yang bagus .. herm , memang itu la pun ujian di bulan puasa .. dah x de lagi dah sifat kemelayuan dalam diri.. layak ke berpuasa mereka ni ?

Aj Abdullah said...

Buat tak tahu, kalau girl lain kes ar nak makan sebab mereka ada sebab tapi yang jenis gunakan sebab tu untuk makan kat khalayak tu memang nak carik kes dah.. wakaka

Alynn, thanks. Mereka ni terlalu Melayu sehingga terlupa agama Islam mereka u ar.. Bak kata sorang kawan: ujian terbesar puasa ialah raya.. ramai yang sanggup buat apa sahaja untok raya include x puasa.. hmmmm

blog juga said...

Leave your comment

Kalau korang rasa cam gatal sangat pada tulisan aku sampai tangan korang dah rasa mengeletar pasal rasa geram, marah, x puas hati, kecewa, or apa2 perasaan pon just tulis kat ruangan komen ek..!!

sudah tentu aku tidak komen anda, tulisan anda sangat baik.

cuma aku nak berkongsi rasa, aku rasa, rasa-rasanya mereka dah tak rasa mati datang tiba-tiba dan mereka rasa kiamat tidak datang agaknya. ops.. macamana agaknya nak bagitau mereka cerita ini?

Aj Abdullah said...

x paham ar, blogyou. boleh jelaskan lagi.. ayat berbunga2 sangat ar.. hmmmm :P