Sunday, August 21, 2011

Blog Kamu Menyakitkan Mata Saya

Im a blogger. I love to write posts in a blog and I love to read other blogs too. Rulesnya sangat simple. Ada blogger tu cuma perlu tulis sebaris dua ayat dalam satu post mereka tapi boleh buat pembaca rasa sangat enjoy. Ada just perlu upload satu pics then tulis 1-2 patah perkataan pun dah buat kita rasa 'x-factor' dalamnya. Ada jugak yang  perlu tulis panjang-panjang baru kita rasa kepuasan tu. Even ada yang tulis caki maki pun boleh jadi hiburan buat kita.


Tapi selain tu ciri-ciri hiasan yang ada dalam blog pun menarik minat pembaca selain isinya. So yang tak bestnya, ada blog yang sangat menyakitkan mata dan hati hati kita..Berikut ialah ciri-ciri blog yang sangat menyakitkan jiwa dan raga aku:

1. Warna yang SANGAT TERANG
Latar belakang dah lah bling-bling dengan corak bukan main penuh lagi then color screen behind word plak warna UNGU terang dan tulisan plak warna KUNING or HIJAU terang. It seems like kalau kita bawak labtop then bukak blog dia sambil memandu motosikal, ia leh jadi penyelamat kita sebab ia bertindak as pakaian keselamatan jalan raya yang sangat menonjol. Aku tak pasti either blogger ni ada masalah buta warna yang terlampau or dia memang ada masalah dengan warna. Erk...


2. Pemilihan Font 
Ada blogger yang punya masalah penglihatan kritikal sehingga mereka guna font yang SANGAT BESAR or ada yang punya penglihatan tahap superman yang pilih font yang sangat kecil. Kedua-duanya buat otak aku jadi gila. Itu belum masuk guna font dari jenis yang terlampau susah nak dibaca. Italic yang terlampau italic or font yang dah macam tulisan ibunda Thailand pun ada. Erk..


3. Hiasan terlampau
Ada blogger yang nak saratkan blog mereka dengan semaksima mungkin. Kiri kanan penuh gadget. Dari atas sampai bawah. Then ada lagi animasi yang ttiba muncul yang menutup 1/4 pandangan apa yang mereka postkan. Kedian cursor plak ada yang cam langsuir bergerak sama ikut kita. Kalau blog tu gambaran pribadi blogger then aku yakin individu tu ialah pokok kristmas yang bergerak. Or kalau dia ada set makeup then muka dia penuh warna warni sebab dia nak masukan semua warna tu pada muka dia sekaligus. Heran aku. Mereka fikir padat tu cantik ke?


4. Music yang stuck
Aku jenis yang baca blog penuh konsentrasi. Tapi ada blogger yang nak tenangkan pembaca dengan music tapi masalahnya lagu yang dipilih plak sangatlah hinggar binggar, merosakkan mode membaca. Kedian plak terhenti-henti. Last-last aku tutopkan je site tu. Malas dah.


5. Follow follower
Ini tak ada kaitan sangat tapi cukup penting. Aku paling tak suka blogger yang tulis: done following you so follow me back. Apakah anda cukup desperate nak orang follow you dalam jumlah yang banyak tapi realiti x ada follower sebenar? Kuantiti vs kualiti. Pun buat aku benggang gak..























WTF

17 comments:

N'Craft said...

ahahaha..dah tanya baru perasan last point tu.. betul2!! saya setuju!! :D

misz myza said...

ahahahahhahahahaha.. gelak giler2 yg cursor mcm langsuir... hahahaahahahhaa... kelakar...

farahizat said...

btul2 setuju sangat~

ina zarina said...

wow.pedas ni.tapi realiti memang pedas.haha.susah mau loading meyh blog penuh2.huhu

HEX said...

blog aku tema hitam kuning, cube usha. same ke dengan point no1?

Anonymous said...

cursor yg pelik2 tu kdg2 menyakitkn hati gak
pusing2 sana sini xreti dok diam
background terlalu strikhing tu
pon kan annoying gak

erm,harap2 blog fara xmcam tu la
dala bru edit smlm..hehe

Hans Hanis said...

blog aku warna warni kan?
aku nih ana lulu versi lelaku punya
suka warna warni
hehehe
aku pun tak suka no 5 tu
:-)

Jom Sign Up Online Survey Ini Dan Tebus Hadiah Anda

Aj Abdullah said...

rainyscream, laaa ingatkan masa chat last night dah baca keseluruhan post.. wakaka

miza, intrepretasi aku je ar tapi ada yg guna istilah pontianak, kuntilanak, banshee etc ikut negeri memasing.. wakaka

farahizat, rrupanya ada gak yang sama mata ngan aku selama ni tapi apsal masih banyak blog yang sangat terang2 cam nak raya lagi kan? wakaka

ina zarina, agak2nya diaorang guna internet berkelajuan tinggi kot so senang jer diaorang nak download. X macam kita2 ni kan?

HHH, aku dulu punya background dulu pon kuning hitam gak.. cantik apa.. nampak kontra tapi x menyakitkan mata

Farah hanim, itu pendapat saya jer tapi mungkin ada pembaca lain jenis suka kat apa yang saya tak suka tu..

Hans, blog tu mengambarkan keperibadian blogger what. so u jenis yang ceria so blog pun penuh warna ceria.. x salah pun. ia depend on blogger sendiri gak kan?

Anonymous said...

agree . =)

G3-lina said...

gud job.. tapi.. bnyk faktor tu, satu yang betul2 tak boleh d maafkan.. faktor yg last! haha

Aj Abdullah said...

Azel, kan3?

G3-Lina, memang x dapat dimaafkan tapi kalu raya memang akan maafkan gak r.. wakaka

farahizat said...

rasenye ramai diorg ni syok sndri kot.huhu~ ape yg best sgt nk letak sume benda dok serabut2 dlm blog tu pn xtau la..agaknye diorg ni dulu bercita2 nk jd web designer or graphic/multimedia expert kot..tp x kesampaian lg, so..apply kat blog sudey~

Aj Abdullah said...

farahizat, suka jawapan tu. cita2 yang tak tercapai so blog ar jadi mangsa.. wakaka

farahizat said...

haha masalahnye bkn saje blog jd mangsa, ngn si pembaca2 blog ni pon, mata kami jd mangse~ itu blm amik kire yg dok letak lagu ntah ape2 bagai. sakit telinga den ni haa~ nyudahnye den tutop je blog tu

Aj Abdullah said...

betol3. menyakitkan jiwa dan ragaku ini jer. annoying and irritating sunggoh.. so the endnya: tutop je ar blog tu

farahizat said...

haha AJ, i loike ur statement~ =P

Anonymous said...

part last tu memang selalu jadi bualan blogger baru, tapi kalau tak suka just biarkan sahaja,dah dia orang suka nak buat macam mana..