Wednesday, May 25, 2011

Rejected

Some Malaysians got a big problem to say: No, Tak, Tak dapat, Tak boleh, Tak nak etc because the reality that of most Malaysians cannot accept 'no' as an answer. So kita akan sedaya upaya untuk menjawab 'tak' dengan penuh berbunga-bunga or panjang lebar ngan ayat-ayat yang sedaya upaya untok menjadikan pasangan lawan cakap kita tak kecik hati ngan jawapan kita.. Tapi the end: mereka tak faham dan kita dengan paksa relanya terpaksa setuju. Hmmm...


Aku ialah seorang lelaki yang ada part mempunyai sifat-sifat yang berlawanan dalam diri yang agak nyata. Contoh cam kalu ada masa rajin terlampau sangat ar rajinnya tapi kalu dah malas bukan main nak mampos lagi malasnya. Sama gak kalu dalam bersosial nih. Ada masanya aku sangat jaga perasaan orang sepenuhnya. Tapi ada masa plak aku sangat-sangat tak peduli sikitpun either orang tu ada perasaan or tak. 

As ada kawan aku kata: Aj ni seorang yang sangat mudah nak cari kawan ngan sesapa jer. Gi mana-mana ngan easily jer dia buat kawan TAPI dalam masa yang sama dia jugak seorang yang sangat mudah cari musuh kat mana saja. Hmmm.. So rejecting ada part  masanya adalah sangat-sangat mudah bagi aku. Plus aku ialah seorang yang agak keras kepala, degil, ego etc so kalau aku kata TAK so that mean TAK. Tapi as usual orang kata : Lelaki ialah makhluk yang cukup hebat dalam berpendirian tapi dalam masa yang sama selalu melanggarnya. Im that typical type of man.. Hmmmm...















Tapi as aku kata tadi aku ialah seorang yang mempunyai sifat yang agak berlawanan. So ada masa nak kata TAK tu cam nak kerat urat kat tangan jer.. Sangat serba salah. Timbul seribu satu soalan dalam diri. Ditambah plak ngan karektor 2 ekor makhluk cam muka aku: sekor warna merah, bertanduk ngan ekor dan sekor lagi warna puteh siap ngan halo lagi kuar statement: mesti dia akan terluka kalau ko say NO, mesti dia akan malu besar dan tak mampu nak berdepan ngan masyarakat lagi, or dia mesti tak nak cakap ngan aku lagi pass ni, or worst what if kalu dia kemurungan then bunuh diri? (terlampau r)












Kadang kala kita kena berani kata TAK. Just imagine kalu korang ialah girl yang bekerja ngan boss yang berMETABOLISMA tinggi. 1st day main rambut, 2nd day pegang bahu, 3rd day gesel-gesel, then apa agaknya akan berlaku in a week, month, year after that selagi korang tak kata TAK?









Bunyik cam: Dude, cakap senang r. Itu tak dekat ngan realiti r.. Kan?















Back to reality. Perkara yang aku yakin sangat susah untok some nak buat ialah reject cinta seseorang: menerima dia as 'someone' in our life. Korang leh guna statement typical cam: Maaf, hati saya dah dimiliki (poyo) or jadikannya lebih dramatik cam: Saya memang sayangkan awak tapi parents saya dah jodohkan saya ngan pilihan mereka. Or statement player cam: Maaf, saya belum ready for a relationship lagi (dayus jer kan?). Or statement Fiz Fairuss dalam Nur Kasih: Maaf, saya anggap awak macam kawan biasa jer (or lebih sakit hati anggap cam adik r). Or guna statement yg guaranty membuatkan korang kena tampar cam: Maaf, awak ni siapa? or statement sewel: Saya tak ada apa-apa untuk membahagiakan awak malainkan air mani yang lemak berkrim dan sedikit masin jer.. 


It may sound funny tapi what if kalu korang plak yang mendengar statement tu keluar dari mulut orang yang korang nak jadi as a part of your life? DAMN, it is KARMA..















Pengalaman aku: the best way untuk reject someone ialah ngan tak beri pengharapan since awal-awal dulu ngan mereka. Tapi siapalah aku yang aku yakin sangat-sangat yang most of the time aku sentiasa bagi pengharapan kepada 'some' of them secara tak langsung. Menjadikan korang sangat mengharap pada aku. Cuma aku takut sebab aku mungkin tak seperti yang kau harapkan.. Hmmmm...

No comments: