Friday, May 6, 2011

Matang

Soalan bonus:
Adakah anda:
a) seorang yang berpewatakan matang dan realitinya anda memang seorang yang matang
b) seorang yang berpewatakan matang tapi realitinya masih ada budak kecik dalam diri korang
c) seorang yang cam budak kecik tapi realitinya anda seorang yang matang
d) seorang yang cam budak kecik dan sememangnya anda seorang budak kecik yang tak matang langsung.


Antara perkara yang aku selalu dan dah naik imun dengar statement dari mulut emak aku:
a) Aj, tolong cabut poster-poster entah apa-apa entah kat dinding bilik tu. Tak macam bilik orang besar langsung.
b) Aj, buang gelang-gelang dan cincin-cincin kat jari tu. Diri tu dah makin tua. Bukan remaja lagi.
c) Aj, gunting rambut tu. Tak macam orang dah besar langsung.
d) Aj ........


Emak aku sangat-sangat yakin yang aku bukanlah seorang yang matang or at least lebih matang sedikit dari ALONG aku r. Tapi bagi aku, aku ialah seorang yang dot dot dot sebab kita sendiri tak boleh judge diri kita cam mana. Hanya orang lain sahaja yang boleh kata kita ni matang or tak jer.


...


Pernah tak waktu korang bersekolah dulu ada kkawan or junior yang terlalu react cam nak jadi dewasa sangat. Bertindak tak seiring usia. Cam budak zaman-zaman sekarang ni yang rasa sekolah terlalu 'kanak'kanak' buat jiwa mereka so escape sana sini. Tapi as time goes by, aku guaranty korang pasti pernah jumpa orang dewasa yang sangat how much wish alangkah bagus kalau mereka masih lagi kanak-kanak. Berfikir tak seiring usia..




Pernah tak ada sesiapa yang cuba teka umur korang dan mereka judge berlainan dengan usia sebenar korang?  Aku ada seorang kawan yang berbadan kecil and everywhere she went to then pasti ramai fikir dia budak sekolah lagi. Nak masuk nite club pun kena tunjuk IC. Itu wokey tapi tapi what if bagi yang tua sebelum usia? Ingat lagi Diana Daniels masa awal-awal masuk TV dulu. Ingatkan umur sebaya aku rrupanya PMR pun belum lepas lagi. Terlalu matured awal sangat.









Memang r pada zaman dahulu pada usia kita or awal lagi dah buat 'big things'. Ada yang dah menyebar dakwah ke seluruh dunia, ada yang mati memperjuangkan kemerdekaan, ada yang telah berjaya membina empayar besar snediri, or at least ada jugak yang dah berkeluarga dan beranak pinak yang besar-besar. Or jangan jadi kanak-kanak terlalu lama cam Peter Pan di Neverland yang tak akan dan tak nak membesar sampai bila-bila..















Moral of the story: bergeraklah seiring usia... Hmmmm

2 comments:

MORIBAYU said...

me sudah 27 tahun.
tapi orang selalu ingat,masih bersekolah.

pernah dulu,orang yg baru me kenal.
minta tunjukan ic sebagai bukti.
sebab mereka tak percaya,yg me dah tua.hoohohohoho.

bagi me
jadi budak or orang tua.
itu bukan persoalan besar.
Yang penting kita hidup gembira !!!.

sebab orang suka nak beri definasi tertentu,tentang umur.
owh dah tua,tak boleh pakai seluar pendek/gelang/cincin/etc.
owh..orang muda,kena belajar..jangan bercinta..n bla bla bla. BULLSITTT !!!.

kita buat terlalu banyak aturan.
hingakan minda tak berkembang.
akhirnya,permikiran kita jadi vortex.
berpusing2 dalam perkara yg sama dan lapuk !!.

Aj Abdullah said...

hidup mesti happy then kegembiraan tu akan buat kita kekal muda sampai bila-bila..



plus aku awal2 dulu ingt ko memang muda r, me.. (wakaka.. ayat membodek)