Friday, May 27, 2011

Racist Punya Cina

Pernah tak korang terfikir kalau korang isi form yang ada soalan cam: Apakah bangsa anda? Membuatkan korang terfikir apa kaitan bangsa ngan pekerjaan ni? Kalu aku dari bangsa yang berbeza then kebarangkalian aku ditolak adalah besar ke? Sound cam racist plak..

Aku masa awal-awal masok university dulu ada mengalami masalah sound cam racist sikit r. Masa orientasi dulu aku heran ar apsal banyak budak Melayu tak nak dekat kat aku. Yang ada pun budak Cina jer. Memula aku malas r nak fikir for what reason. Sehingga beberapa inciden buat aku tergelak sendiri sebab tdah ahu kenapa. Inciden-inciden tu cam budak Cina start cakap 'Cina' ngan aku, ada budak Cina tanya aku ni mix Chinese ker sehingga lama kelamaan beberapa budak Melayu kuar statement "Laa ko Melayu rupanya. Aku ingatkan Cina"..




Quite racist kan bila orang tak nak berkawan ngan korang hanya sebab luaran korang tak sama cam mereka. Or lebih dayus bila mereka hanya terus nak berkawan ngan korang bila tahu korang share origin yang sama.






Aku ada ambik kelas philosophy masa university dulu. Ada satu bab pensyarahnya talks about sifat 'menghakimi' ni as sangat tak bagus. Dia bagi satu contoh cam mana kita secara tak langsung menghakimi satu perkara. Contoh kalau korang tengok sebijik bola ni. Apa perkara first yang timbol kat kepala hotak korang?

a) bola tu bolat
b) bola tu warna merah
c) bola tu kotor etc

Sebenarnya korang sedang menghakimi bola tu. So sepatutnya bola tu hanya diadili as bola jer tanpa sebarang prejudice dilakukan terhadapnya. Pelik kan?

Sama cam kalu korang menghakimi orang tu. Tengok sorang mamat lalu terus jer kata

a) mamat tu gemok r
b) mamat ku gelap r
c) mamat tu bau busuk r

So korang sedang menghakimi sorang tu hanya based ngan luaran dia jer. So apa yang kita patut panggil orang tu? Sepatutnya korang just terima that individual as individual tu je r. Panggil dia as nama dia je r. Hmmm










Then korang tanya "Apa kaitan ngan Cina yang racist tu pulak?"



Wakaka..




Cam ni ceritanya. 
Orang kata basic racist ialah apabila orang tu lihat orang lain tak sama. Then wujud bangsa-bangsa yang berbeza. Then kalu orang tu lihat bangsa yang berbeza as perbezaan then orang tu racist. Darilah sebesar-besar persatuan yang memperjuangkan bangsa-bangsa tertentu or keahlian bangsa tertentu sehinggalah ke sekecil-kecil cam bila orang tu kata "Aku ni Melayu" then orang racist. Bila orang tu kata "Itu orang Cina" then dia racist. Susah kan tak jadi racist? Sebab kalu ikut post ni dah berapa kali banyak aku ni racist daaa..



So satu hari ni aku ngan kekawan lepak ngan Long, kawan Cina aku ni. Cakap punya cakap then turn dia "Nanti singgah kedai Cina hujung tu r" Kami semua pun ttiba terdiam. 


Then aku jawab balik "Racist punya Cina..!!"




Then dia heran "So nak kata cam mana lagi?"



Kami semua ketawa besar.









Betulkan? Memang r kadang-kadang kita tak sedar kita did racist thing tapi most of the timenya ia bukan racist tapi ada orang-orang tertentu yang sengaja ambik kesempatan dan jadikannya isu besar plak.. Hmmm

No comments: