Thursday, August 19, 2010

Isu makanan HARAM

Semalam terbaca 1 post sorang kawan di FACEBOOK (yap.. I know what ko nak kata) tentang dakwaan JAKIM telah menarik balik pengiktirafan status HALAL dari Badan Islam Uruguay sekaligus menjadikan status HALAL satu company ni dipersoalkan lah.


To me that not such a big deal r cuma masalahnya ialah bila ada sorang makhluk tuhan leh plak reply dalam post tu kata: ayam2 yang ada kat pasaran sekarang ni pon belum pasti HALAL ngan cara sepatutnya pun. So asalkan bukan BABI, dia woke jer... Statement ni plak dikeluarkan oleh mamat yang beragama ISLAM. hmmmm... 

Aku soal diri aku. What if one day dia terlanggar ayam peliharaan dia dan ayam tu mati so dia just bagi mak dia ayam tu suroh masak resepi ayam masak merah. Dia makan atas alasan: ayam tetap ayam dan dia leh makan selagi ia bukan BABI. Apakah?



Sebab HALAL bukan sekadar kena mesti ada cop oleh mana-mana badan yang mengesahkan. HALAL ialah cara ia disembelih, cara ia diproses, etc plus untuk tujuan kebaikan manusia dan x menyakitkan haiwan tersebut sekali. Itu belum lagi masok bab ada BABI/ BAK KUT TEH yang HALAL r, ARAK yang boleh diminum oleh MUSLIM etc.

Sekali lagi aku ni bukanlah hebat sangat dalam bab-bab AGAMA ni tapi kalu HALAL-HARAM ni sangat2 aku titik beratkan. Sebab ia akan jadi darah daging wei. Ia akan mengeraskan hati kita. Menjadikan kita susah menerima semua benda-benda baek. Menjadikan kita makin jauh dari jalan yang sepatutnya.






Sebab yang HALAL ni dah jelas dan yang HARAM pun dah jelas garis sempadan pemisahnya so perkara yang mewujudkan keraguan hendaklah dihindari. Kan? Itu bukan aku yang kata tapi riwayat Bukhari dan Muslim yang kata.

No comments: