Tuesday, August 17, 2010

FACEBOOK maniac

Last few week aku chatting r ngan sorang kawan ni. Cerita tentang other kawan (kawan ker?) yang dah kembali ke pangkal jalan (or lebih sesat hanya tuhan sahaja yang tahu). Then aku try nak cari kat FACEBOOK dia punya site untok memastikan khabar angin tu real. Tapi the end x jumpa. Then kami sepakat buat keputusan yang dia jenis kumpulan makhluk yang beranggapan bahawa FACEBOOK ialah unsur jahat yang boleh bwat orang cenderung ke arah kejahatan. Hmmmm...


Soalan cepu emas:
Adakah anda:
1. Sebaik saja bangun dari tidur, sampai di pejabat atau sampai di rumah, anda terus bukak FACEBOOK?
2. Sentiasa terbayang apa yg ada dalam facebook semasa offline dan terbayang untuk menulis sesuatu dalam FACEBOOK walau semasa offline?
3. Lebih selesa melayari FACEBOOK dari keluar bersosial either ngan family or kkawan atau menonton tv

4. Masa dihabiskan lebih setengah jam setiap kali melayari FACEBOOK.
5. FACEBOOK dijadikan tempat meluahkan perasaan.

6. Rasa gelisah yang amat sangat apabila x berFACEBOOK ?

Then korang ialah antara berjuta2 rakyat dunia yang mengalami masalah FACEBOOK mania. Hmmm...



Teringat zaman universiti dulu waktu zaman kegemilangan FRIENDSTER, waktu tu aku pon join pasal FRIENDSTER ialah medium penyampaian maklumat dan penyebaran data antara pelajar. Then kalu korang x ada FRIENDSTER masa tu then korang x kan tahu aktiviti yang dijalankan di kolej kediaman dan x kan tahu gossip2 terbaru yang berlaku kat tempat tu gak. Sangat2 kira cam katak bawah tempurung r. So melalui FRIENDSTER gak aku mulai kenal rapat ngan ramai bbudak satu kolej yang selama ni sekadar senyum2 jer. Dan waktu tu gak aku baru berjinak2 ngan dunia BLOGing tru FACEBOOK's BLOG

Penghujung zaman universiti barulah terdengar tentang FACEBOOK tapi malas r nak layan. Pasal at the same time banyak r laman sosial laen timbul cam MYSPACE dan lelain (TWITTER lom lagi kot). But as time goes by keperluan FACEBOOK mulai datang. Pasal sebab yang sama aku ada FRIENDSTER: semua kawan dah ada FACEBOOK then ia dah jadi medium perantaraan penting sesama semua. Then setahun yang lepas pada bulan OGOS aku baru ada FACEBOOK.



Cuma yang aku x paham sampai sekarang ni ialah golongan2 yang sentiasa menjadikan alasan benda cam FACEBOOK ni menjadikan mereka khayal ngan dunia fantasi, terdedah kepada unsur2 negative dan banyak lagi benda2 x baek. Ingat sorang kawan U dulu ni sampai sekarang dia x ada mana2 laman web sosial ni. sebab kata ia bwat dia jadi terok. Heran kan..?

Bagi aku FACEBOOK or what ever perkara ni sekadar cam mesin. Semuanya bergantung pada manusia yang handle. Kalu betul caranya maka baek r hasilnya. Sama gak sebaliknya...






Then ada yang kata "Aj, apsal aku tengok status FACEBOOK ko asyik 24/7 jer online?" then aku jawab "Aku dah jadi one of the maniac...!!!" Wakaka... Buduh

2 comments:

Nizam Zahri said...

hahaha.. teringat bout our college group kat frenster.. penuh dengan gosip dan pergaduhan kan..

Aj Abdullah said...

itu r... zaman tu org hanya berani gadoh2 kat tenet jer then bila depan2 x da plak... wakaka... lawak r teringat zaman U dulu