Thursday, March 28, 2013

Makan & Makan Lagi

Dulu kalau kekawan tengok potret keluarga aku then mereka pasti tak akan percaya yang aku ialah a part of the family. Selain dari muka aku yang berbeza ngan family members lain then saiz badan aku yang agak 's' berbanding family aku yang agak 'L'. 'XL' dan 'XXL'. Even ada sorang kawan tu berjenaka kata "Aj, family kau tak bagi kau makan ke...?" tapi itu dulu. 4-5 tahun lepas. Sekarang saiz badan aku dah upgrade to 'M' dan berganjak ke 'L'. Hmmm...


Realitinya aku bukan jenis orang yang kuat makan. Aku jenis yang cepat kenyang. Kalau beli Mc D satu set tu then biasanya aku just makan fries jer itupun dah cukup mengenyangkan. So aku bawak balik jer burger tu untuk makan kat rumah. Even rasanya start dari sekolah rendah dulu lagi, aku bukan jenis kuat makan. Aku jenis tak makan sarapan, tak bawak bekal, tak makan masa rehat then balik tengahari jer baru makan. Plus kalau aku kerja (selain kerja kerajaan) then berat badan aku garenti akan susut sebab aku memang jarang makan melainkan kalau lapar betol-betol.

Cam kerja terakhir dulu, sebab masa kerja tu agak padat dan panjang menjadikan masa makan aku sangat tak teratur dan sihat. Mostly setiap hari makan KFC dan Mc D jer sebab aku balik kerja jam sekitar 2-3 pagi so kedai makan banyak dah tutop ar plus aku makan tu sehari sekali jer so berat aku turun hampir 10 kg gak.












Hasilnya aku quite rasa pelik bila tengok orang yang kuat makan. Contoh cam sorang kawan aku ni. Badan dia lebih kepada kurus gak ar tapi selera makan macam orang saiz XXXL. Dia suka gi satu kedai steamboat kat Kuching ni yang bayar sekitar RM19.00 tapi leh makan sebanyak mana yang korang nak. So setiap kali dia ajak aku temankan dia makan then aku just makan satu round jer tapi dia sampai 5-6 round dan tak kenyang-kenyang. Hmmm..

Or family pak cik aku kat Kota Tinggi ni. Keluarga dia semuanya saiz XXL kecuali wife pak cik aku ar. Itupun sebab dia masih baru lagi dalam family tu. Family tu semua pandai masak dari pak cik aku, wife dia dan semua anak-anak dia yang sorang chief kat sebuah resort, sorang lagi jual makanan kat pasar malam sekitar Felda, Kota Tinggi dan Mersing dan selebihnya masak untuk family. Kalau aku ada kat rumah tu, memang tak ada masa yang tak ada makanan. Sarapan pagi: makan, jam sepuloh makan lagi, tengah hari makan lagi, minum petang makan lagi, dinner makan then lastly supper pun makan gak. Memang ikut English manner ar family tu.

Masalahnya setiap kali sesi makan tu then diaorang masak benda lain dan bukannya repeat saki baki yang tak habis in sesi sebelumnya. Akibatnya mereka ada meja kedua untuk letak makanan yang tak habis dalam previous session. Pendek kata: kat rumah tu, memang tak akan sempat lapar ar. Hmmmm












Tapi setelah setahun lebih mengganggur then segalanya berubah. Dah namanya dudok rumah then kejap-kejap bukak peti sejuk, bukak tudung saji, bukak kabinet carik jajan. Kekadang tu makan bukan sebab lapar tapi sebab tak tahu nak buat apa. Hasilnya: perut aku dah cam orang mengandung 4 bulan dan seluar aku sebelum ni semuanya dah tersekat kat bahagian paha aku yang dah cam drumstik ayam KFC yang menyelerakan tu. Hmmmm..








Hari ni entah apsal family aku buat festival makan kat rumah. Diaorang beli Mee Jawa ngan nasi ayam untuk lunch. Kedian kakak aku masak lagi Laksa Sarawak. May be just sound cam 3 dish jer tapi percayalah yang aku dah tak mampu nak bernafas sebab baby lam perut aku dah cam nak meletop. By the way kalau ini kali pertama kau baca blog aku then aku nak bagitau yang aku ni lelaki. Hmmmm

No comments: