Tuesday, March 5, 2013

Aku Dah Tak Melukis Lagi

Aku ada beberapa pantang larang dalam bab melukis ni. Antaranya aku tak leh melukis dalam tekanan. Antara perkara yang leh membuatkan aku tertekan masa melukis ialah bila orang upah aku yang nak potret diaorang, lukis muka girl yang cantik pada mata aku dan lukis orang yang aku 'suka'. Sebab tu aku dah jarang ambik upah melukis, aku jarang melukis potret perempuan dan aku tak lukis orang yang aku suka. Tekanan utamanya ialah bila hasilnya tak sama dengan diri mereka sebenar. Hmmm..


Sebab biasanya aku melukis aku tak bagi apa-apa expectation akhir pada lukisan tu. Aku main lukis jer. Cincai-cincai jer. So tekanan langsung tak ada dan hasilnya selalu menjadi. Dan bila faktor tekanan tu berlaku so aku dah set dalam otak yang lukisan tu harus perfect. Harus 99.9% sama ngan gambar asal. Walaupun aku sedaya upaya untuk releks tapi aku tak akan berjaya ar. So akibatnya aku akan buat secara berhati-hati. Salah sikit padam. Salah sikit padam. Sedangkan pada lukisan biasa aku mana pernah tahu lokasi benda nama pemadam ni. Tapi situasi sebaliknya berlaku dalam keadaan aku stress melukis. Hmmm..




...




Lukisan terakhir aku bertarikh 23 January. Since tak lama lepas tu there something happen pada aku. Aku jadi anggau. Aku rasa aku suka kat seseorang ni. So aku start melukis muka dia. Hasilnya aku tak puas hati so aku buang. Aku ambik kertas lain lagi dan hasilnya pun lebih kurang. Beberapa keping kertas aku lukis dan semuanya aku buang. 








Kemudian aku ambik masa beberapa hari cool down. Then ambik kertas dan nak lukis potret orang lain tapi aku x dapat. Hati aku nak lukis muka dia jer. Dan anggau aku makin menggila.













Hasilnya sampai sekarang aku dah tak melukis lagi. Hmmm

No comments: