Monday, March 4, 2013

Tajuk..?

Aku ada satu habit. Sebelum aku nak tulis satu post kat blog ni then perkara pertama yang aku fikirkan ialah tajuk. Selagi aku tak ada tajuk yang aku rasa sesuai or aku suka then selagi tu aku tak akan selesa menulis. Ia akan buat aku resah gelisah tak tentu pasal. Entah apsal aku cukup merasakan yang tajuk tu satu elemen yang cukup penting dalam penulisan. Ia seperti nama pada manusia. Kalau kita baru dapat anak then tak kan ar kita nak bagi nama anak sesukahati kan? Sebab nama tu akan represent si anak secara keseluruhan. Hmmm..


Waktu aku belajar dulu, satu cerpen aku dipublish kat sebuah majalah Dewan Bahasa. Pensyarah kelas elektif aku aka seorang penulis gak: Dr Mawar Shafei sangat happy bila dia dapat tahu aku aka pelajar kelas elektif dia (yang bukan dari program Kesusasteraan Bahasa Melayu dia sendiri) leh publish cerpen under Dewan Bahasa tapi dia jadi marah bila aku bagitahu yang tajuk cerpen tu ditukar oleh editor tanpa pengetahuan aku.

Dr Mawar kata penulis ada ego dia sendiri yang wajib dipertahankan. Walaupun editor ada kuasa nak tukar apa-apa tapi dia kena bagitahu penulis gak tentang pertukaran tu. Sebab dia sendiri pernah alami situasi yang sama masa awal penulisan dia dulu. 







Tajuk yang aku pilih untuk cerpen tu ialah Lari Dan Sembunyi. Cuba teka apa tajuk yang dipilih oleh editor? Dia pilih tajuk Kakiku. Seriously..?Hmmm..










Pagi tadi aku terima sms dari owner publisher ni. Dia bagitahu yang manuskrip aku dulu diterima dan kalau tak ada aral melintang nanti tengah tahun ar publish. Walaupun lambat still aku bersyukur ar. Cuma part yang tak bestnya dia kata yang tajuk pilihan aku terpaksa ditolak dan digantikan ngan tajuk yang lebih sesuai. A bit sedih gak ar. Sebab ia ambik masa yang cukup lama untuk aku pilih tajuk tu then baru aku mulai menulis idea cerita. Tajuk yang bakal diganti tu belum dia bagitahu lagi tapi at least dia bagitahu gak ar kan? 










Hmmm

No comments: