Sunday, November 4, 2012

Tips Memilih Durian

Musim durian tiba lagi di Sarawak. Dan aku ialah seorang lelaki yang sangat maniac ngan durian. Menjadikan keadaan jauh lebih best apabila family aku ada kebun durian dari pokok bukan kacukan lalu menghasilkan buah yang rasanya totally yummy. So kalau korang jenis yang duduk bandar dan tak pernah tengok pokok durian tu cam ne tapi sangat suka durian dan nak beli durian tapi takut kena tipu then post kali ni aku nak share few tip memilih buah durian tahap amature. Hmmm...


1. MUSIM DURIAN
Durian ialah buah-buahan bermusim tak macam sengkuang or timun yang ko leh dapat hari-hari. So tip pertama yang korang perlu tahu ialah beli durian bila tiba musim durian. Tapi kau tak ar perlu susah payah nak search google or sampai nak upah penyiasat persendirian semata-mata nak tahu bila musim buah ni. Caranya senang jer. Tengok kalau banyak orang jual durian then maknanya tu musim durian ar. Hmmmm..

So andai kata kau terjumpa satu-satunya kedai jual durian sedangkan 2-3 minggu before and after tak ada kedai lain pun jual durian then aku tak cadang untuk kau beli ar melainkan bini kau mengidam sebab mengandung then tu lain cerita ar. Jadi kalau nak beli then beli waktu ia terjual banyak-banyak ketika musimnya tengah kemuncak. Jangan beli terlalu awal or terlalu lewat sebab masa durian jatuh ni dibagikan kepada 3 time: awal-tengah-hujung then masa awal dan hujung buah durian selalunya dah sejuk dan tak sedap lagi. Hmmm..


2. BUAH BERAT
Kalau korang terfikir kalau sebijik durian ni berat disebabkan buahnya yang besar dan banyak sehingga menjadikannya berat then aku lebih kepada tak setuju daripada setuju ar. Durian ni buah yang banyak main trick ar. Sebab mostly buah durian yang berat ialah durian yang mentah or muda or sejuk. Alaaa, jenis buah yang rupa bukan main perfect lagi tapi kalau gigit rasa cam batu.

Tapi tak semua durian yang berat tu mentah. Kekadang memang durian berat sebab isinya yang berat dan still ia cukup masak. But berat durian mentah biasanya jauh lebih berat daripada durian yang masak tapi berat. So tips nombor 2 ialah cari buah yang ringan sebab selalunya buah ringan tu memang guaranty cukup masak.


3. BUAH DITEBUK TUPAI
Kalau korang jenis perfectionist dan lihat durian yang ada lobang ditebuk tupai dan korang terus mati-mati reject ngan alasan yang buah tu dah buruk, rosak etc then itu satu kesilapan paling besar dalam proses memilih buah durian ar. Kalau aku dibagi pilihan ngan 10 biji durian dan satunya ada kesan ditebuk tupai then aku akan pilih buah tu. Sebab mostlynya buah yag ditebuk tupai ialah buah yang sedap.

Tupai punya deria hidu yang cukup hebat. Jauh lebih hebat dari manusia. Then tupai hanya akan makan durian yang terbaik jer. Lagipun dia bukannya akan makan keseluruhan durian tu tapi hanya satu pangsa tu jer. Plus selalunya penjual akan jual buah ni ngan harga murah sebab orang tak nak beli tapi bagi mereka yang tahu then ia satu advantage. So tip nombor 3 ialah beli buah yang dah ditebuk tupai dan bukan perempuan yang dah ditebuk tupai. wakaka


4. BUAH BERBAU
Duh, apakah durian jika ia tak berbau? So kalau ada orang yang nak makan duriant tapi tak berbau senang jer bagi dia durian muda. Sebab durian muda yang sejuk dan keras tu tak berbau.Tapi jangan lak kau gi satu gerai dan bila hidu buah durian tak berbau then kau marah-marah tuduh owner gerai tu nak menipu korang lak.

Sebab setiap pokok durian menghasilkan buah yang berbeza dan ada durian yang berkulit tebal yang menghasilkan bau yang kurang. Kalau korang dah terbiasa ngan durian then kau tau bau tu ada beberapa jenis tapi cukup untuk aku katakan yang bau tu mesti bergas dan jangan terlampau masam sebab tu dah kira korang beli tempoyak lak dah.


5. TANGKAI BUAH
Durian yang dijual ada masa bertangkai dan ada masa tak. Kalau yang bertangkai then kalau ada yang sampai sejengkal panjang tangkainya then jangan ar beli ngan niat senang nak bawak. Tu maknanya buah tu masih muda lagi. Muda sangat-sangat. Tapi tak semua buah yang tangkai tahap biasa tu dah masak semuanya. Sebab zaman sekarang ni penipu bukan main banyak lagi. Senang jer cara nak ambik buah durian muda-muda dan peram.

Wait seminit, buat mereka yang tak tahu: kita tak jolok durian cam kelapa or petik cam cili tapi durian yang masak akan jatuh ke tanah automaticallynya. That where ada orang otak kotor ni yang tak sabar nak tunggu durian jatuh then guna kaedah tertentu untuk buat durian jatuh awal . Tapi rasanya sangat tak best ar.


6. PLAN B
Andai kata semua tips yang aku bagitahu kat atas ni semuanya fail then jangan risau sebab durian muda ke durian rosak ke durian masam ke semuanya leh direuse jadi TEMPOYAK. Sekalipun ko tak makan then ko leh jual gak.














So selamat makan durian.

4 comments:

Asyraf_Crescent said...

sama je kan durian Sarawak n Johor...this weekend nak g Kuching nak cari durian lah...haha...

Aj Abdullah said...

Eeeeer susah nak jawab soalan tu. Ada beza ker masalahnya? silalah datang ke sarawak semata-mata nak makan durian jer. hmmmmm

Asyraf_Crescent said...

hahaha...yeah esok g kuching!!!

Aj Abdullah said...

wellcome to kuching.. meow....!!!