Thursday, November 29, 2012

Life of Pi Film Review

Korang ingat lagi tak teka teki petani, harimau, kambing dan sebakul sayur yang nak melintas sungai tanpa jambatan dulu-dulu tu? So aku nak lebih advance tanya kalau ko tengah naik satu kapal besar then ie tenggelam dan kau terselamat dalam sebuah sampan penyelamat ngan sekor kuda belang, orang utan, hyena dan sekor harimau then apa yang korang akan buat..? Hmmm..


Jujor aku katakan yang aku tak tahu kenapa aku nak tengok sangat cerita Life of Pi ni. Sebab rasanya tak ada daya penarik sangat pun pada trailer cerita ni. May be sebab ia adaptasi dari novel laris then buat aku terbeli tiket wayang ngan mood yang nak marah sebab customer service MBO sangat suck plus satu-satunya tayangan yang ditengok lak hanya 3D sebab tayangan lain hanya 2D yang hanya leh guna couple seat jer. Hmmm..

Tapi bila dah masuk hall dan cerita baru start main then aku sarankan korang nak tengok cerita ni kena layan 3D version. Yap, orang selalu warning kata jangan tengok filem 3D selain animasi kartoon sebab kalau real human punya 3D sentiasa fail tapi filem ni berbeza sebab sinematografi mostly and especially kat India sangat-sangat cantek ngan 3D. Cerita ni agak straight forward tanpa otak korang perlu fikir banyak kali. Korang disajikan secara A, B, C sampai Z kecuali part peleraian ada twist sikit bab si Pi ni bagitahu the other story pada wakil insurance investigator Jepun tu then korang akan rasa tergamam sambil mempersoalkan korang sedang ditipu ke ni? Tapi tak ar tertipu tahap Inception even aku rasa kalau Christopher Nolan mengarah cerita ni then pasti ia akan bagi effect bercelaru tahap best gaban pada otak korang ar.


Sinopsis cerita ni:
Sorang mamat ni bernama Pi (Pi = 3.42) yang familynya ada zoo kat India dan satu hari diaorang nak jual haiwan-haiwan tu kat Canada namun kapal karam dan Pi terselamat satu sampan kat Lautan Pasific bersama sekor Harimau Benggala bernama Richard Parker (yap, nama harimau tu a bit complicated). Tamat

Tapi kalau korang nak cerita ni sound lebih dramatik then imagine saat kapal tu nak karam as cerita Titanic versi penumpangnya ialah haiwan dan mereka yang terselamat as Leonardo dan Kate Winslet cuma kalau ikut cerita ni then salah seorangnya ialah karnivor ar.



Part bagi aku paling best cerita ni ialah cinematography nya memperlihatkan kecantikan India yang humble tapi hidup yang buat korang immediately sangat benci pada cerita-cerita Hindustan ngan rumah cam istana dan warna warni yang palsu. Aku quaranty ar korang akan tergamam ngan India dalam filem ni. Even masa kat atas Lautan Pasific on certain moment pun memang cantek ar plus sekali lagi aku sarankan beli 3D punya tiket. Berbaloi ngan nilai wang ar.

Tabu (bukan tebu) pun sangat anggun as emak hero dalam cerita ni. Walaupun watak dia pendek jer tapi memang keanggunan dan wataknya akan buat korang terkesima ar. Plus si hero Pi pun kira okey gak ar. Ada masa dia akan buat korang tersenyum, ketawa sesorang dan tak lupa gak tersentuh sambil tanpa sedar setitik air mengalir panas kat pipi korang.

Jalan ceritanya memang okey walaupun part pindah haiwan atas kapal besar tu cam pernah aku tengok sebelum ni but still jalan ceritanya okey cuma Ang Lee agak terlalu menyuap kita satu persatu sangat sehingga kita rasa a bit boring gak kecuali bahagian twist pada peleraian tu ar kira wake up moment untuk penonton gak ar. 

Cerita ni gak ada cuba nak menyampaikan idealogi liberal agama gak bila si Pi ni mengamal Hindu, Christian dan Islam secara serentak. Bagi aku it nothing laa tapi bagi fanatik agama mungkin it is a big deal. Ia buat aku teringat pada salah seorang raja India zaman kerajaan awal dulu di mana rajanya cuba menyatukan fahaman agama-agama dalam negara bagi mengelakkan pergaduhan antara agama. Even ada satu part tu si Pi baca terjemahan ayat-ayat awal dalam surah al Fatihah tapi mungkin ramai tak sedar kot. 

Kedian part aku tak suka gak bila orang-orang India ni sesama sendiri leh cakap omputeh. Duh, feelnya bila tengok drama Melayu bila part ada family Cina ni cakap Bahasa Melayu tunggang langgang sesama ahli keluarga diaorang. Tak realistik ar. Biar ar mereka cakap bahasa ibunda diaorang sendiri then effectnya lebih feel lagi ar.











Dan part twist pada peleraian tu as aku kata tadi akan bagi effect berfikir pada orang yang nak berfikir. Tapi unfortunately Ang Lee tak bagi penegasan sangat pada part tu. Rasanya part tu ketegangan berlaku pada penonton untuk mempersoalkan kesahihan cerita si Pi ni. Sebab akal yang waras akan kata logik ke untuk sorang survive ngan sekor harimau atas satu kapal. Adakah dia berhalusinasi sebab terdedah pada panas dan terminum banyak sangat air laut menjadikan Richard Parker tu sekadar metafora jer.
















Nak tahu apa yang aku cakap then kena tengok cerita ni. Plus nak kena beli buku dia pas ni lak. Hmmmm..

No comments: