Tuesday, August 21, 2012

Aku Anti Anak Polis

Trivia Pelik Tentang Aku:
Sebelum aku recently meletakkan rasa tak percaya pada institusi Polis di Malaysia, aku terlebih dahulu mempunyai rasa benci yang agak tinggi terhadap anak polis. Dan menjadikannya pelik ialah sebab aku sendiri ialah anak polis. Hmmmmm..


Aku ada sorang bestfriend: DIDI yang juga anti anak polis tapi once dia dapat tahu aku anak polis terus buat dia tergamam first sebab dia tak sangka kawan baik dia ialah terdiri dari kumpulan minoriti yang dia tak pernah suka. Dan dia terus buat 2 pengecualian (yang kemudiannya kembali hanya 1 pengecualian jer sebab sorang lagi anak polis aka yang sekarang ni dah jadi pembaca berita kat TV tu selalu ada issue ngan dia) anak polis yang boleh dijadikan kawan.


...


Persoalannya: Kenapa aku anti anak polis?

Cuba korang buat perbandingan ngan anak cikgu. Mostly semua or majoriti semua anak cikgu then bila dah besar akan memilih profession perguruan as kerjaya mereka. Sebab mereka dari kecik lagi dah melihat bagaimana mulianya cikgu ni (oooh aku juga anti cikgu. Itu nanti aku cerita ar) as kita selalu guna istilah  untuk hari guru cam cikgu umpama lilin yang membakar diri ar kononnya. Duh, all fashion betul statement tu. But still for them ia adalah sesuatu yang baik untuk diwarisi.

Then tengok pulak pada anak polis. Apa mostly berlaku pada anak-anak polis bila dah besar? Penjenayah, gangster kampong, mental rosak, penganggur (yap, that me), kaki blue (yap, that me again) dan lain-lain yang seangkatan ar. Sedangkan bapak penjaga keamanan tapi anak pulak membuat kerosakkan. Apa kes? Pendek kata hanya sebilangan kecil jer anak polis yang berjaya physically and mentally. Hmmmm..







Bagi aku mungkin sebab polis sangat jarang untuk quality time di rumah ngan family dan anak-anak ar. Aku ambik pengalaman sendiri ar. Bapak aku polis marine. Dulu-dulu tu kekadang sebulan lebih travelling, kalau tak pun gi out station, kalau tak lagi kerja malam or kalau tak lagi pagi-pagi dah turun kerja balik rumah lewat malam dan penat etc. Sehingga jujor aku katakan yang memori aku as kanak-kanak ngan bapak adalah cukup terhad. Yang aku ingat hanya ada emak, Uda dan sesekali bapak as seorang lelaki yang garang. Hmmm..

Even aku masih ingat lagi pesan emak waktu kami kecik-kecik dulu: JANGAN JADI POLIS. Nanti tak ada masa untuk isteri dan anak-anak. Akan selalu pergi jer mana-mana.












So akibatnya anak polis hanya berkawan ngan anak-anak polis lain yang duduk di dalam kurungan flat-flat polis yang ada jer.
























Tapi as time goes by aku baru sedar yang kekawan yang agak rapat ngan aku selama ni rerupanya pun anak-anak polis gak. Then baru ar bermulanya episode aku start tak percaya pada polis pulak. Wakaka

6 comments:

skulluv said...

anak polis ke, anak cikgu ke, anak posmen ke, anak bos ke, semua sama je.. diri kita jugak yang tentukan.hehe

Aj Abdullah said...

Haaa.. betol3. Bak kata Raihan gak "Iman tak dapat diwarisi dari seorang ayah yang bertaqwa. Ia tiada ditepian pantai" Aku masih x paham lagi, kenapa ia mesti ditepi pantai. Hmmmmm

Anonymous said...

aku suka cite ko...
coz aq pun x brape bkenan ngan POLIS

Aj Abdullah said...

anon,
jangan ar benci semua polis. Benci polis yang tak baik jer. Itu kira 90 peratus ar daripada semua polis di Malaysia ni. Hmmmm

Anonymous said...

Ntah pape la cite ko nie...x menarik lngsung...point ko sbb ank polis nie bnyk yg x elok la sdhnye termsuk ko...baik ko ckp ko x suke diri ko sndiri...sng cite ko g bnuh diri....diri sndiri x bleh pkai nk point fingers kt org lain plak...pelik btol...

Aj Abdullah said...

Aku setuju 100% apa kau cakap tu, anon. cite apa2 ntah. bagus bunuh diri guna point finger je kan? pelik betul