Saturday, August 18, 2012

Makanan Exotik: Ayam Kampong

Korang tahu x yang ayam yang korang lahap hari-hari aka ayam daging tu punyai jangkamasa hidup tertentu aka since dari saat ia menetas mulutnya akan disuapkan ngan baja pengemuk dan suntikan hormon tertentu untuk memastikan dagingnya lembut dan jika ia x disembelih selepas satu tempoh matang ni ia akan mati ngan sendiri. Sebab apa? Ia dah genetically diadjust untuk bertindak sedemikian. Poor rite? Hmmmm


Tadi jenguk-jenguk emak motong ayam untuk masak malam nanti. Yap esok raya that mean ia untuk raya ar. Tetiba bapak aku balik dari jejalan kat kampung kata ada sorang ni tengah sembelih ayam then entah apsal kuar ar kes ayam kampung. Duh buat aku tetiba mengidam pulak nak makan ayam kampung. Lama wei dah x makan benda alah nih.

...

Aku masih ingat waktu tu aku either masih belum or baru jer masuk sekolah rendah, kami sekeluarga (or kami adik beradik ngan emak jer) balik kampung kat Belahan Tampuk di Batu Pahat ni. Ia adalah kali pertama aku tengok ayam kampung yang tidur or menghabiskan banyak masa atas pokok. Duh, betapa jakunnya aku waktu tu hanya aku, mak aku, arwah Mak Cik Mas dan tuhan sahajalah yang tahu.

Then lain kes pulak masa makan ayam kampung. Sebab aku ngan kakak aku jenis kalau ada ayam akan refer bahagian yang banyak tulang sebab kami lebih suka makan tulang dari dagingnya. Tapi once nak menggigit tulang ayam kampung, duh memang jangan harap ar: kasar dan keras tahap apa entah. Plus dagingnya dah ar  kasar, sikit, x manis pulak tu.Waktu tu aku menanggis x nak makan, nak ayam yang biasa-biasa jer tapi nak buat cam ne, pekan Rengit jauh dan x da transport pulak masa tu.

Kedian bila nak makan telurnya pulak duh kuningnya bukan main banyak dan warna kuningnya lebih ke merah. Bau jangan cerita ar. Buat aku teringat emak aku pernah cerita kakak dia: arwah Mak Cik Mas sampai mati x makan telur ayam sebab waktu kecik dulu masa nak masak telur mata lembu then yang keluar ialah telur separa anak ayam yang dah nak menjadi ngan bulu-bulu kat situ.





...





Tapi once dah besar bila ada masa (yang sangat-sangat jarang dapat makan) makan ayam kampung, itik, angsa or even ayam tua sekalipun buat aku rasa "Duh ia jauh lebih best dari ayam-ayam biasa yang lembik dan berperasa tiruan". Mungkin sekali rasa then buat korang x suka pada daging yang keras tu tapi ada sesuatu padanya yang kedian buat korang kata: it different naaa.. it special.













Btw nak kata yang esok nampaknya akan makan ayam kampong ar. Wakaka











P/s: Entah apsal tetiba gak aku teringat cerita sorang kawan yang yang Bi-sex ni. Dia kata girl 'dagingnya' lembut, sesekali kalau bosan nak merasa yang keras try ar 'daging' lelaki pulak. Duh, aku puasa. X leh menggorbankan hari terakhir ngan otak biru. Hmmmm

No comments: