Monday, April 4, 2011

Reality

Kalau korang fikir post kali ni aku akan mencemar duli untuk buat khas bersempena Akademi Fantasi musim terakher yang dipengetuai oleh Amy Search plus WTF apsal Pak Nil dijemput as pengecara sekali lagi then aku akan balas balik kat korang sambil tengok korang sebelah mata sambil kata "Ya ya ya.. aku kuarkan post tentang Akademi Fantasia.." Huhuhu..


Realitinya aku bukan ikut sangat pun benda alah Akademi Fantasia ni pun. Aku cuma layan start season Hafiz jadi juara jer. Before that rumah belum ada ASTRO dan bila ada plak aku masih belajar kat UKM lagi. Teringat zaman U dulu every Saturday nite garenti kat kafe and foyer kolej akan penuh sebab kumpulan kipas susah mati AF dah awal-awal book seat. Aku pulak: tak peduli sedikit pun.

So akibatnya aku langsung tak kenal siapa-siapa artis lepasan AF ni. Then bila ada kekawan yang sibuk-sibuk cerita siapa akan menang then aku langsung tak masuk line mereka. Dan mereka pasti akan tanya aku "Aj, siapa ko fikir akan menang season ni nanti r?" dan sekali lagi aku tak haram dapat masuk line diaorang sikit pun. Kedian aku cari sorang geng susah mati AF ni dan aku tanya dia siapa yang berpotensi menang besar ngan cerita tambahan tentang celeb tu r so nanti-nanti ada gak r aku idea apa nak cerita.

Dan waktu tu pulak zaman Faizal yang menang dan oh What the fuck lelaki tu sangat menakutkan sewaktu bercakap, menyanyi yang langsung sepatah haram tak paham dan senyuman yang erk no komen..

Then bila dah tamat belajar jer baru suai kenal ngan benda bernama AF ni dan kebetulan season tu ramai yang hebat-hebat dan terutama si mamat rambut kembang Hafiz.



...



Last nite layan AF selang seli layan RED EYE kat TV2 dan drama kat TV3 yang titlenya ada nama Ahad. Entah apsal banyak part dalam AF malam tadi sangat meloyakan. Antaranya bab bila part tanya kenapa mereka nak jadi artis then ada yang jawab sebab nak bantu keluarga yang susah, then bila kata mereka akan dikeluarkan then menanggis bagai dunia nak kiamat jer esok plus ada sorang minah tu sempat merayu kata family dah gadai rumah and tanah semata-mata nak jadikan dia juara AF ni.

Membuatkan aku terfikir apa yang mulia sangat AF ni sampai emak bapak sangup gadai tanah semata-mata nak tengok anak mereka jadi artis rancangan realiti ni? Mulia sangat ker jadi artis ni?








Mungkin sepanjang mereka dalam rancangan realiti ni or mana-mana rancangan realiti sekalipun, detik macam realiti yang manis hanya tempoh dalam tu jer. Realiti sebenar apabila dah keluar kelak. Kalau korang dapat top 5 then peluang korang mungkin lebih cerah r. Mungkin dalam tempoh 2-3 tahun orang still leh ingat korang lagi r. Tapi what if korang terkeluar awal? Sebulan dua or nasib baek setahun orang dah leh lupa r muka korang. Korang berlakon jadi pelakon sampingan 2-3 drama satu tahun. Then korang nak tebus balik tanah and rumah yang dah digadaikan parents korang untuk undi korang tu ker?
















Dan dalam banyak-banyak rancangan realiti kat Malaysia ni dan dalam tempoh bertahun-tahun ia ada di Malaysia ni aku hanya pernah undi 2 kali jer: pertama kali untuk Dina in Malaysian Idol pada sesi separuh akhir dan Hafiz in AF pada konsert akher.. Hmmm.. So cuma belanja 1 ringgit jer.. Tak perlu gadai apa-apa..

No comments: