Sunday, April 24, 2011

Adik Tiri

Soalan Bonus:
a) What if kalu bapak ko kahwen lain, bolehkah korang menerima isteri baru dia as emak tiri korang?
b) What if kalu bapak ko kahwen lain, bolehkah korang menerima anak baru dia as adik tiri korang?


Ada orang sangat maniac melenting bila bercakap part poligami especially perempuan. Most perempuan hanya melihat poligami as perempuan lain sedang merampas suami mereka dari diri mereka. Dan aku plak as a tipikal lelaki tak pulak pernah melihat perkara tu cam tu. Wakaka. Tapi percaya r yang aku tak pernah terfikir nak menduakan sesiapa pun sekarang ni. Diulang: sekarang ni.. Huhuhu..

Poligami memang senang r disebut dari mulut seorang lelaki dewasa. Tapi dari pandangan orang lain agak susah r especially anak-anak. Just imagine jer basic things kalu bapak korang ada isteri lain dan kasih sayang dia dibahagikan kepada isteri dan anak lain selain emak korang dan adik-adik korang. Walaupun positif sidenya korang akan ada dapat kasih sayang lebih dari ibu tiri dan korang akan ada adik beradik tiri yang leh share crazyness korang or etc r. Tapi persoalannya leh ke korang terima semua nonsense tu?



...



Family sebelah emak aku agak familiar ngan issue poligami ni. Atuk aku ada beberapa orang isteri. Emak aku ialah anak dari isteri kedua. Walaupun emak aku anak bongsu dari 8 adik beradik tapi dia ada lagi 4 adik tiri. My uncle aka abang emak aku pun remarried tapi after isteri dia passed away r. Dan perkahwinan mereka dikurniakan anak yang sama umur cucu dia sendiri. Or my cousin aka anak kakak aku pulak jadi isteri ketiga daripada seorang guru besar. The other sister mak jugak jugak pernah kahwen, bercerai dan kahwen ngan seorang duda yang anak dia seusia umur dia.

Bila ada orang bercakap then ia akan bunyik cam: not such a real big deal pun r kan? Sama cam kalu poligami ni dijadikan cerita komedi kat TV, then semua orang pakat gelak besar sesama. Sebab ia bunyik cam cerita orang lain yang tak akan ada kaitan ngan hidup mati kita. Tapi what if ia berlaku dalam hidup kita? Adakah kita akan mampu menerima adik tiri tu? Or kita lebih refer untuk bawak character adik beradik tiri yang kejam pada adik tiri yang tak bersalah tu?








Realitinya emak dia yang kahwen ngan bapak korang. Anaknya tak ada perkaitan pun untuk ko lepaskan rasa marah ko tu.








Sama cam kalau emak ko ialah isteri kedua bapak ko. Then takkan ko refer untuk dibenci oleh abang dan kakak tiri ko tu nanti atas sebab perkara yang ko tak buat. Kan?




















Bermadu ialah sangat indah untuk didengar tapi manisnya adalah tawar dan seribu rasa lain untuk yang mengalaminya..





















Thanks goodness tak ada apa-apa masalah berlaku pada keluarga emak aku dan madu-madu mereka. Emak aku sangat okey jer ngan adik tiri dia. Even next week ni ada sorang adik tiri dia akan datang melawat rumah kami..

























Kalau aku pulak? Mesti best kalu ada adik tak kira adik dari emak dan bapak yang sama atau sebaliknya.. Hmmm.. Tapi bukan sekarang r... Masa aku still kecik-kecik dulu r. Sekarang dah besar, kalau ada adik mesti sebaya anak aku dah... Hmmmm

No comments: