Tuesday, April 5, 2011

Jika Aku ialah Kau

Korang pernah tak terfikir dalam otak korang if only korang leh jadi somebody else. Yaa I know semua orang akan melalui that frasa dalam kehidupan: hate being yourself and wish nak jadi somebody else. Itu ialah era remaja yang korang each and everyone of us belum lagi kenal dan sayang akan potensi diri sepenuhnya. So sepanjang tempoh tu kita akan cuba ikut itu, tiru itu ini aka jadi somebody else yang kita rasa 'hei that is the real how Im suppose to be me'. Sebab remaja belum lagi jumpa identiti diri mereka. Tapi bila korang dah lepas era tu so welcome ke alam dewasa.. Tapi realitinya ramai lagi yang nak jadi somebody else secara tak sedar including aku sendiri.. Hmmmm..


Pernah tak ada kawan korang kuar statement: Kalaulah aku ni kau (merujuk kepada diri korang r) then pasti aku akan itu ini begitu begini etc. Then korang kata: siapa r nak jadi diri aku ni. Lain r kalu aku ni celebrity then lain r. Aku pun pernah fikir perkara yang sama gak. Ketika aku nak jadi someone else then ada pulak orang yang nak jadi cam aku. Ada beberapa orang kawan yang pernah dan asyik kuar statement yang sama each time jumpa aku. 
Reaksi aku: sikitpun tak bangga even lawak ada r.




Kenapa mereka nak jadi aku?

1. Faktor Luaran
Mereka kata aku ni tinggi. Berat badan yang sesuai ngan ketinggian. Posture badan plak stabil. Muka ada (tak pasti either statement ni jujor tak) aka kulit cerah dan muka tak ditumbuh jerawat tanpa perlu jaga selalu. Statement ni biasanya dikeluarkan oleh kekawan yang kurang tinggi r, badan plak tahap chubby dan muka disenangi oleh jerawat.

Aku plak kata aku kurang senang ngan ketinggian aku 177 cm ni. Kalu waktu sekolah dulu mesti duduk kat belakang kelas (aku memang suka gak sebenarnya), perhimpunan pun berdiri kat paling belakang, bila hari panas ramai yang berlindung kat bayang-bayang aku, nak bersembunyi susah sebab tinggi sangat, bila ada tugas kat tempat tinggi then aku r mangsa utama dan banyak lagi tak best tentang orang tinggi ni. Berat badan aku pulak jenis yang sangat mudah naik tapi nak turun susah. Kulit plak bila panas sikit terus tukar merah dan kalau berjemur bawah matahari sekejap pun kulit terus tukar gelap dengan mudah.. Dan bahagian jerawat tu aku no komen sebab ia memang genetik.. huhuhu



2. Faktor Bukan Luaran
Mereka kata aku seorang yang berkeyakinan diri tinggi, berani bercakap di khalayak umum, mudah mesra ngan orang lain, cakap omputeh okey etc. Mostly yang kuar statement ni ialah dari kkawan yang kurang keyakinan diri r. 

Aku pulak kata yang aku ni seorang kaki nervous. Mungkin bagi certain yang tak tahu akan kata Im full of confident bila bercakap tapi bagi certain lain tahu yang aku ni kaki nervous gila baboon. Mungkin bagi yang lihat aku berani kuarkan pendapat di khalayak besar sebenarnya sebab aku jenis yang tak fikir panjang dan terus jer cakap apa benda yang ada kat dalam otak aku tanpa nak fikir malu or kata-kata dari mulot orang lain. Cakap omputeh aku bunyik jer cam okey tapi mengarut lintang pukang grammer hilang ke mana sama cam bahasa Melayu aku sendiri. 











The positive side bila mereka kata kalau mereka ialah aku ialah aku boleh tahu: Ooh macam tu korang lihat aku sebenarnya. Walaupun tak semuanya betul tapi who care sebab ia ialah tentang cam mana korang melihat aku. Kan?








Plus punca kenapa perkara cam ni aka nak jadi orang lain boleh berlaku ialah sebab korang tak percaya pada kekuatan dan kelemahan diri sendiri. Sebaliknya korang hanya lihat kekuatan orang lain dan kelemahan diri sendiri jer. Worst korang lihat fizikal korang yang pendek, gemuk, berjerawat as 1001 alasan untuk korang tak leh berjaya untuk ada kerja, cinta etc..

Dude, bukak mata dan lihat sekitar. Kepelbezaan ini dijadikan oleh tuhan bukan untuk korang rasa lemah or etc tapi ia jadikan kita special.






Contoh cam sorang kawan ni. Dia pendek dan agak gemuk. Tapi dia ada kerja yang gaji besar dan dia dah buat kerja tu agak lama. Tapi each time jumpa aku then pasti dia akan kuarkan statement yang sama: kalau aku jadi kau r, Aj mesti aku sekarang ni dah ada banyak awek cun-cun. Or ko senang r Aj nak berhenti kerja bila-bila masa sebab ko ada keyakinan diri tinggi then gi mana-mana interview then pasti berjaya dapat kerja. Aku ni terpaksa terperap ngan kerja yang sama sampai tua etc.


Simpati isn it ngan orang cam tu?







Tak yakin pada diri sendiri... Hmmmm