Wednesday, April 27, 2011

Ayat-Ayat CInta

Aku seorang yang sangat-sangat tak layan novel-novel cinta sebab ia bukan jiwa aku. So bila awal-awal aku tengok poster novel Ayat-Ayat Cinta by Habbirurahman El-Shirazy then aku sangat nak muntah sebab dah terang-terang dari tittle lagi nak nampak poyo meleleh. Almost setahun berlalu, masa keluar ngan family include kakak ipar (masa tu still bakal) kat area Masjid India tu then masuk kedai buku. Aku pulak masa tu jenis kalau tak suka then automatically akan terus keluar bila tengok novel tu. So kakak ipar aku jawab balik r  yang cerita tu langsung tak ada sepatah pun ayat-ayat cinta as the title. Yap, langsung memang tak ada ayat cinta pun.. Hmmmm..


Soalan Bonus:
Apa ayat-ayat yang paling bermakna yang pernah orang ucapkan untuk korang sehingga korang rasa diri korang as sangat bernilai, sangat dihargai walaupun as time goes by korang sedar yang ayat tu ialah ayat biasa yang sering digunakan oleh dia pada sesiapa pun.. Hmmm...

May it quite common kalau orang yang bercinta dengar ayat-ayat tu dari kekasih mereka sehingga menjadikan mereka rasa itulah cinta sejati yang leh di bawak sehingga mati. Tapi after that girl start muntah-muntah, perut membuncit, si lelaki pun hilang bersama ayat-ayat manis dia dulu. Yang tinggal ialah berudu yang dah  ready nak bertukar jadi katak dalam perut si perempuan. Hmmm..





I do believe yang semua orang akan dan pernah melalui stage-stage bila mendengar ayat-ayat manis ni akan: rasa melayang, feel so sweet, okeey, hmmmm, imun, benci, menyampah, rasa nak tembak je orang tu dan seterusnya.













So bila korang kata: Aj, ko kawan aku dunia akhirat, kawan yang cukup special, aku sangat percayakan ko, ko orang pertama yang aku jumpa kalu aku ada masalah, aku tak perlukan kekasih sebab dah ada kawan cam ko, tanpa ko mesti aku dah lama mati, kalau ko tak ada siapa nak tolong aku etc..













Mungkin dulu aku boleh percaya. Tapi bukan sekarang.





































Sekarang ni aku almost tahap imun. Tapi next time aku dengar ayat-ayat ni lagi aku akan pengsankan ko, ikat tangan, kaki n mulut ko, letak dalam stor belakang rumah aku, dan biarkan ko mati digigit oleh tikus. Hmmm...

3 comments:

MORIBAYU said...

Ayat2 cinta...selalunya berbunga2 periuk kera saja.Kadang2,kata saka indah...tapi isinya kosong...bak tempurung kelapa..sudah disedut tupai.Bagi me,ayat2 bunga cinta2 puja lara...patut sudah pupus dah.

Sekarang ialah masa untuk ayat2 baru.Yang bersulamkan teori2 "diplomasi-Politik cinta-dan Teori kehidupan yang lagi realism".

+Kau suka aku tak ??
-Tak
+Betul tak suka
-tak
+Merajuk lah camnieh
-....merajuk lah.Nanti saya pujuk.

Aj Abdullah said...

wakaka.. tapi kawan aku sendiri pernah guna ayat diplomasi cam tu dan ia menjadi..


Sebab ayat2 poyo cuma berfungsi untuk lam tv jer.. in real life perl guna ayat yang lebih real... tak perlu romantik dinner, lilin2 etc.. tak real..hmmmm...

MORIBAYU said...

betoi !!!

ayat2 romantik lilin2 nieh,patut dah lama pupus.

in real
kita pun tahu
cinta dan kehidupan tu,sangat kompleks.N bukan,semudah yg di lihat macam di tv.

:-)