Sunday, April 17, 2011

Banjar

Teringat zaman universiti dulu ada sorang kawan nama SUHAIMI ni. Dia budak Jawa kalau tak silap area Batu Pahat tu r. One day ni kami berborak r. Then dia bagitahu satu perkara yang buat aku sangat respect pada dia: dia sangat pandai cakap bahasa ibunda dia aka BAHASA JAWA. Even dia kata dekat rumah mereka memang masih cakap bahasa tu lagi. So suruh dia cakap then WTF langsung tak dapat nak paham sebab sebijik tak ada bunyi cam SINETRON INDON kat TV3 tuh.. Hmmm...


Aku respect kat dia sebab sangat susah nak cari orang muda yang berpelajaran tinggi yang hidup tahun 2011 but still leh pertahankan bahasa ibunda diaorang. Contoh terdekat cam emak aku r. Dia BANJAR pure. Tapi among 8 adik beradik cuma 3 teratas jer yang leh cakap BANJAR dan selebihnya makin ke bawah makin hilang. Ada yang faham tapi tak boleh cakap dan emak aku hanya faham beberapa patah perkataan jer dan cakap: haram sepatah pun tak ada bunyi BANJAR langsung. 

Kalau balik kampung di JOHOR memang it seems cam PENGHAPUSAN ETNIK betol r. Cousin-mousin memang sebijik cam aku yang nama jer generasi BANJAR tapi cam dah MURTAD pulak. Harap pada Arwah MAK LONG, MAK NGAH or CHICEK jer untuk dengar cam mana intonasi BANJAR sebenarnya ni. Nak harapkan orang luar lagi r susah. Dengar BANJAR pun ramai yang buat muka pelik. Kalau JAWA or BUGIS ramai yang kenal. Siap selalu lagi promote kat TV sana sini. Hmmm...









Let back to history (kenyataan dibawah ni fakta wokey):
Kemerdekaan Tanah Melayu dan seterusnya pembentukkan Persekutuan Malaysia banyak bagi effect besar kepada terhapusannya bahasa-bahasa ni. Korang tanya cam mana? Penjelasannya sama cam mana Bahasa Melayu semakin terhakis then terhapus oleh peranan Bahasa Inggeris. Dahulu masyarakat disogok-sogokkan dengan perkhabaran bahawa Bahasa Melayu adalah bahasa ilmu, bahasa ekonomi aka bahasa untuk pergi maju. So mak bapak ni di-mind setkan dalam otak diaorang yang kalau anak mereka tak belajar Bahasa Melayu then mereka akan dianggap kolot, tak akan dapat pergi jauh, tak dapat belajar tinggi-tinggi, tak dapat berdagang sana sini etc. Bahasa ibunda? Mereka anggap: dude, aku orang BANJAR, anak aku orang BANJAR then mereka akan tahu sendiri r apa nak cakap nanti. Then ia start terhapus.

Betapa sejarah ni berulang so sama cam situasi Bahasa Inggeris sekarang ni gak. Kita semua dah terset dalam otak oleh golongan pemerintah menyatakan bahasa BI ni ialah bahasa ilmu, bahasa ekonomi etc. So parents start hantar anak gi kelas tuition BI then kat rumah pun speaking London. Sebab tak nak dianggap kolot, tak dapat belajar jauh-jauh, tak dapat kuasai ekonomi etc. Cam mana ngan Bahasa Melayu? Aku orang Melayu, anak aku orang Melayu then tahu lah mereka cakap sendiri nanti. Then tengok r sekarang: Melayu, Cina or India ada yang hanya tahu cakap English jer. Bahasa ibunda sendiri langsung tak tahu nak cakap.
Korang ketawa gelak-gelak tak percaya.




Aku pernah jadi cikgu kat sebuah sekolah menenggah ni. Majoriti Chinese tapi nak cari yang leh cakap Mandarin or etc sangat susah. Sama gak yang Melayu or India kat situ. Langsung tak kenal bahasa ibunda diorang.







Disebabkan semua nak mengejar science side then mereka yang dari bidang lain dipinggirkan. Alasan: tak penting. Tapi mereka tak sedar basic bahasa ni kira cam bahasa=budaya=cara masyarakat tu berfikir. So contohnya: Bahasa Melayu=budaya Melayu=cam mana otak orang Melayu berfikir. Then bila bahasa sorang tu carca marba then budaya dia carca marba then otak dia pun sama gak. Contoh cam aku ni r: ayat Bahasa Melayu tunggang langgang so tengok r cara hidup aku ni bukan beradab sangat so maknya otak aku pun separa rosak gak r kan?








Aku tak menentang mana-mana bahasa pun. Aku ahli bahasa yang lesen dah expired pun. Tapi as generasi BANJAR aku rasa sangat cam kehilangan something yang ia ada dalam part diri aku tapi aku kehilangan benda tu before aku milikkinya lagi. Aku tak tahu bahasa BANJAR, aku tak tahu budaya BANJAR aku tak tahu sedikitpun tentangnya..
















So berbahasalah dalam bahasamu. Hmmmm..

No comments: