Showing posts with label SRB St Anne. Show all posts
Showing posts with label SRB St Anne. Show all posts

Wednesday, January 4, 2017

Hari Pertama Sekolah

Siapa ingat kali pertama korang massuk sekolah dulu sila angkat tangan. Aku? Hell no..!! Aku tak ingat pun apa yang berlaku minggu lepas, inikan pula apa yang dah berlaku lebih 25 tahun yang lepas. Lagipun aku ada 2 buah sekolah untuk darjah satu je dan 3 buah sekolah untuk sekolah rendah secara keseluruhan. Hmmm...


Semalam seperti tahun-tahun sebelumnya, ramai ibu-bapa yang jakun akan upload kat media social gambar anak-anak mereka masuk darjah 1, pra sekolah, rumah jagaan buat kali pertama siap letak lokasi sekolah anak mereka lagi dengan harapan kat Malaysia ni tak ada manusia pedo yang akan buat benda tak baik kat anak mereka yang comel tu or paling tak pun mereka fikir Malaysia ni sangat aman damai dengan sifar kes penculikan untuk dibawak ke Thailand kemudian potong tangan or kaki untuk jadi peminta sedekah or just culik untuk penjualan organ kanak-kanak yang pasarannya cukup tinggi etc. Hmmm..

Tapi aku sangat suka ketika sesi persekolahan bermula setiap kali tahun baru masuk. Jalan raya yang selama ni sunyi sebulan lebih dah kembali sibuk so masa untuk menjadi typical Malaysian yang kuat mencarut dan menjadi pemandu kurang ajar kat atas jalan raya dah bermula semula, rumah yang selama ni gelap gelita pagi-pagi then dah terang seawal yang mungkin dan siap ngan bau masakan enak-enak (bukan emak budak yang masak tapi mak cik-mak cik yang meniaga kuih muih untuk sarapan tepi jalan), tak lupa tokey kedai jual peralatan sekolah akan senyum memanjang manakala ibu-bapa akan mencuka sebab sesi sekolah equal to mini hari raya sebab semuanya nak kena beli baru, ibu bapa kaki pembangkang akan kutuk kerajaan sebab harga barang saban tahun makin naik manakala ibu bapa macai kerajaan akan terus bersyukur sebab Malaysia masih lagi aman (eh?), awal-awal persekolahan si anak sangat teruja sampai bangun lebih awal dari ibu bapa tapi lepas sebulan dua semua semangat dah hilang ke laut etc.



Part yang tak bestnya pulak setiap tahun sebelum sesi persekolahan bermula pasti akan ada je kes budak-budak sekolah mati lemas, mati sebab kena buli oleh senior kat asrama sekolah, kena langgar kereta or lori kat depan pagar utama sekolah, jumpa bayi mati tersekat kat dalam lubang jamban sekolah etc.










Buat anak-anak or adik-adik yang sedang bersekolah, enjoy the moment. Zaman sekolah sekejap je. Jangan asyik nak bercouple sepanjang masa sehingga tak ada masa nak belajar langsung or jangan nak belajar je sepanjang masa sehingga tak ada masa untuk bersosial langsung. Kalau kena buli sebab muka berjerawat, kulit gelap, gemuk then dont worry sebab selepas 5-10 tahun tamat zaman sekolah then 1 per 10 daripada korang yang kena buli tu akan jadi cantik or kacak sehingga ramai yang menyesal tak try tackle kau masa sekolah dulu (9 per 10 still akan hodoh walau guna apa-apa produk sekalipun). Dan ibu-bapa, let kid be kid. Zaman korang dah berlalu, biar mereka jatuh, bangun sendiri dan belajar dari kejatuhhan mereka. Jangan paksa mereka jadi siapa yang kau nak tapi tak dapat masa kat sekolah dulu.

Monday, April 20, 2015

Sekolah Agama.., Kristian

Aku sampai sekarang sangat cemburu pada budak-budak sekolah agama. Aku selalu terfikir yang kalau parents aku hantar aku ke sekolah agama dulu then pasti aku akan jadi much better then dari aku yang ada sekarang ni. Aku tak ar kata aku teruk mana sangat tapi sekolah yang fokus pada agama kot. Walaupun realitinya lepasan sekolah agama tak semuanya dijanjikan syurga even banyak gak yang lepasan sekolah agama tapi pergi mana-mana just pakai skirt pendek, sembahyang jamak 2-3 tahun ke hadapan etc. Hmmm..


Tapi bila fikir-fikir balik, sebenarnya aku pun pernah belajar kat sekolah agama gak. Dua sekolah agama masa sekolah rendah dulu. Tapi sekolah agama Kristian ar. Beberapa bulan pada darjah 1 kat SRB St Theresa Padungan dan kemudian pindah ke SRB St Anne Sarikei sampai darjah 4. As bila aku kata kat kekawan semenanjung zaman universiti dulu as aku pernah belajar kat sekolah naungan gereja dan mereka punya ar cuak habis (and now I know why). Mereka tanya kenapa naungan gereja? Sebab pihak gereja memberi sedikit sebanyak bantuan kepada sekolah. So technically kedua-dua sekolah memang sebelah gereja jadi ia tempat laluan kami, tempat permainan kami, kat sekolah kita leh jumpa para-para sister, setiap pagi ada morning prayer, habis rehat ada satu lagi prayer, bila dah ada decoration beberapa patung dalam satu pondok kecil ni then kita dah tahu yang Christmas dah dekat etc. 


Then kawan-kawan tanya: Korang tak diajar pelajaran agama Islam ke? Korang ada dipaksa minum Holy Water ke? Korang ada diajar sembahyang cara mereka ke? Korang tak dipaksa murtad ke? Hmmm..


Kat sekolah kami tu ada beberapa orang ustaz dan ustazah, yap memang ada kelas agama Islam, even ada banyak cikgu-cikgu Islam yang lain jadi tak ada sesi memurtadkan sesiapa dengan memaksa mana-mana budak minum apa-apa air and even masa diaorang sembahyang, mereka yang agama lain seperti Islam akan hormat dengan berdiam diri. Malah sejujurnya kata disebabkan pernah bersekolah kat sekolah-sekolah tu menjadikan kita tak terlalu 'fobia' pada perbezaan bangsa dan agama sangat sebab sedikit sebanyak kita tahu basic kepercayaan dan amalan mereka.




...




Hari ni aku terkejut bila jumpa artikel kata sekumpulan Melayu di Semenanjung ni buat demontrasi depan gereja paksa lambang salib besar depan gereja tu diturunkan atas sebab mereka takut ia akan menganggu iman mereka dan seterusnya adalah dakyah Kristian untuk memurtadkan mereka. Duh..!! Seriusly? Ia membuatkan aku rasa yang aku sedang berada di Israel je. Bangsa dan agama kami ialah the choosen one then satu-satunya cara untuk membuktikan agama kami benar ialah kami akan musnahkan kepercayaan agama-agama lain.

Siapa idola mereka yang buat demonstrasi bodoh tu sebenarnya? Kalau Islam then automatically Nabi Muhammad S.A.W laa kan tapi setahu aku nabi kesayangan aku tak pernah kacau penganut agama-agama lain masa beribadah dan amat terkutuk ke atas umat Islam yang merosak rumah ibadah agama lain even masa perang sekalipun. 


Kemudian timbul lagi satu artikel jauh lebih menyakitkan hati apabila keratan akbar ni keluar statment dari sorang pok cik kata rekaan tingkap satu IPD polis ni menyerupai bentuk salib dan ia sekali lagi adalah dakyah Kristian. Tolol punya news paper yang keluarkan cerita ni. Tak cukup menteri-menteri dah bodoh, berita bodoh macam tu pun boleh lepas gak? 

As mungkin diaorang tak tahu, bentuk salib ialah bentuk yang cukup simple. Ia hanya perlukan satu garis vertikal dan satu garis horizontal bertindih je. Semua benda boleh jadi bentuk salib then. Jadi kenapa tak haramkan mata pelajaran math sebab campur (+) pun kalau salah tulis dah nampak macam salib or Malaysia harus haramkan penulisan huruf T kecik sebab dah sebijik macam salib or jangan ajar math part paksi X dan Y sebab ia salib yang disembunyikan etc. Hmmm








Tapi tak dapat nak salahkan mereka sepenuhnya gak. Terlalu banyak yang jadi tukang kipas dan menghasut dengan kepentingan sendiri. Sayangkan bila jadi manusia tapi tak nak guna otak?

Thursday, January 22, 2015

Mari Melukis Bersama Enche AJ 2

AMARAN: Post ini mengandungi klausa-klausa yang banyak memuji diri sendiri. Jika anda mudah loya dan muntah-muntah jadi sila berhenti membaca. Penulis  tak ada masa nak melayan masalah mental ada sekiranya berlaku apa-apa di kemudian hari. Wassalamu.

AKU tak ingat sejak bila aku 'tahu' melukis. Aku ingat satu hari sewaktu aku darjah 3 masa matapelajaran seni lukis then ada 2 meja yang dikerumuni oleh budak kelas. Meja pertama milik sorang budak Cina yang atas mejanya ada Staedtler Luna saiz besar (benda yang sangat mewah waktu dulu-dulu), gelas berisi air dan beberapa batang berus (sebab magically Luna leh guna dengan air) dan dia ada ambik kelas melukis kat luar so of coz laa lukisan dia gempak. Dan meja kedua pula ialah meja aku. Aku pula sekadar budak hingusan yang hanya melukis apa yang aku nampak kat depan je. Dan aku ingat lagi tugasan lukisan hari tu. Cikgu bawak jug air kaca lutsinar berisi separuh air dan dia suruh kami lukis. Hmmmm..


Aku sentiasa percaya ada 2 jenis bakat kat dunia ni. Pertama: bakat yang diperolehi dari kelas di mana dia perlu belajar dari A sampai Z dan kedua: bakat semulajadi yang entah macam mana ia memang dah ada di situ. Yap, aku ada beberapa bakat semulajadi cumanya keyakinan diri aku macam roller coaster. Ada ketikanya aku cukup yakin yang aku cukup berbakat apabila pensyarah (yang juga penulis) kata penulisana aku ada gaya penulis ternama era 70-an, ada orang sanggup upah aku untuk design poster, kad kawin, baju or bila ada beberapa orang kawan still nak upah aku ambik gambar kahwin mereka walaupun aku kata aku hanya ambik gambar guna kamera compact dan handphone je tapi ada ketika lain aku langsung tak rasa aku berbakat dan apa yang aku ada hanyalah benda common yang orang-orang common ada especially bila first novel aku ialah major failure dan 2nd and 3rd novel aku tak ada apa-apa khabar berita sampai sekarang dan bla bla bla. 



Dan ada masa yang lain aku tak yakin yang aku ada bakat sebab aku tak ada sijil untuk mengesahkan bakat aku tu. Hmmm..




...




Abang aku pernah kata yang dia cemburu pada bakat yang aku ada yang dia tak ada. Aku tak perlu belajar untuk mastering in sesuatu dan aku tak perlukan benda-benda hebat untuk memberi hasil-hasil yang hebat. Entah kenapa aku masih lagi percaya ayat tu. Kau ingat era ketika budak-budak remaja suka gantung DSLR kat leher kat mana-mana mereka berada dan bila kat tengok gambar yang mereka ambik ia lebih kurang sama macam gambar yang diambik oleh pak cik yang ada parkinsen je. Membuktikan yang kau tak perlu kamera hebat hanya untuk ambik gambar cantik kan? Dan bila semua dah mampu milik smartphone then semua gambar jadi cantik sebab guna filter. Hmmmm..



...



Aku dah lama dan jarang melukis. Sejujurnya aku tak tahu kenapa. Mana ada orang menganggur busy ar kan? Check buku lukisan kali terakhir aku melukis ialah pada 23 December yang lepas. Sebulan dah kot.  Dulu masa ada Galaxy Note selalu gak menconteng. Dengan mudah je leh sketch, padam, warna, padam balik dan save. Tapi lepas phone tu hilang then bila nak melukis balik kat kertas memang kena fikir betul-betul. Firstly sebab aku environmental friendly sikit (resit after shopping pun aku tak buang dan reuse untuk melukis dan kemudian recycle) dan kedua ia tak economical. Ambik contoh aku mewarna guna acrylic, hampir separuh dah kena buang sebab keras, saki baki macam ubat gigi yang kena picit betul-betul dan kalau nak beli baru harganya boleh tahan. Nak guna oil painting jangan harap. Aku hanya melukis guna satu halaman je (ada ke orang lukis depan belakang?) etc.


Tahun lepas lepas phone hilang, labtop lama rosak then aku kumpul duit beli labtop baru yang touch screen. Beberapa minggu lepas aku beli stylus murah yang harganya tak sampai RM3 yang rupanya macam pemadan yang ada pada pencil kayu murah (benda alah tu masih ada lagi ke pada zaman sekarang ni?) dan aku cuba melukis pada Photoshop, Illustrator, Fresh Paint tapi hasilnya tak memuaskan aku. So semalam aku download Autodesk Sketchbook dan dibawah ni ialah langkah-langkah dan hasil pertama aku. Hohoho. Puas hati wey..!!


1.



2,



3.



4.



5.



6.



7.



8. Hasilnya. Click gambar untuk tengok saiz sebenar.





Macam mana feel melukis guna stylus murah? Ia macam tulis dengan pensel dan guna pemadam kat atasnya dan ia menghasilkan lebih banyak lagi kesan pensel. Hmmm..

Walaupun ia sekadar muka kartoon jer tapi aku sangat enjoy dan next project nak lukis muka manusia betul lak kot. Hnnnn 

Sunday, January 4, 2015

Budak Sekolah Dulu VS Sekarang

Tak lama lagi kat jalan-jalan tertentu akan jam teruk terutama waktu pagi, tengahari dan petang. Parents kena set alarm setengah or sejam lebih awal untuk pastikan semuanya dah sedia. Mereka-mereka yang dah terbiasa tidur lewat-bangun lewat untuk sebulan lebih ni nak tak nak kena paksa bangun awal dan kembali menjalani rutin seperti tahun-tahun sebelumnya. Buat yang pertama kali then semangatnya bukan main hebat lagi. Sebabnya? Cuti sekolah dah nak tamat dan sesi pembelajaran akan bermula. Hmmm..


Teringat dulu-dulu masa sekolah rendah belanja emak bagi 20 sen jer. Imagine selama enam tahun dapat 20 sen sehari tapi itupun aku tak pernah belanja. Salah satu sebabnya ialah 2 sekolah rendah terawal aku tu majoriti non-Muslim. Rasanya dalam kelas aku tak sampai 10 orang Melayu. So kat kantin memang jual makanan non-Halal je ar. (macai UMNO dan PERKASA, tolong jangan jadikan perkara ni issue mainan politik korang ya). Lagipun waktu darjah 1-2 tu aku bawak bekal ke sekolah. Aku ingat lagi bekas makanan zaman tu memang kreatif habis. Aku punya bekas makanan berbentuk rumah. Ha ha ha. Sekolah menengah pun aku rasa duit belanja aku 50 sen jer dan still aku tak guna. Budak zaman sekarang ada yang berbekal RM2-RM5 sehari, itupun hanya dapat sebungkus nasi lemak yang 5 kali suap je. Tak dapat nak salahkan diaorang gak. Harga barang semua dah naik. Emak pun tak sempat nak masak sarapan or buat bekal. And even sekarang ni harga membeli makanan siap adalah jauh lebih murah dari memasak..



Dulu pagi-pagi air memang dimasak dalam kettle khas untuk mandi je. Air panas letak dalam besen, campurkan air paip dan baru boleh mandi. Kalau tak memang membeku sampai tulang temulang ar. Sekolah pertama dulu rumah kat Flat Polis Bintawa (sekarang next to tempat ambik ujian memandu) then ngan emak naik public bas nombor 19 ke SRB St Theresa Padungan. Kalau terlepas bas alamatnya lambar ar masuk kelas. Sekolah kedua firstly duduk kat kampung Melayu Jalan Abdul Rahman (sekarang dah penuh bangunan komersial) dan jalan kaki dengan emak melalui pasar then baru sampai ke SRB St Anne Sarikei. Balik emak ambik jalan kaki balik. Bila fikir-fikir balik sekarang ni, jauh tu wei. Tapi yang bestnya setiap kali balik pasti akan singgah kat satu kedai jual ice-cream local perisa asam boi ni. Kemudian pindah ke flat polis yang seberang jalan je dah sampai sekolah. Lastly pindah ke kampung sekarang ni. Sekolah rendah dekat dan sekolah menengah teramatlah dekat. Pendek kata jarak rumah ke sekolah menengah aku tu berjalan memang tak sempat berpeluh. Terlampau dekat sangat katakan.

Budak-budak sekarang ni, pergi balik naik van or bas sekolah. Bukan parents tak nak hantar tapi parents kerja kat tempat lain, sekolah lak arah lain. Plus kalau semua parents hantar, jalan garenti akan sesak tahap dewataraya ar. At least bila naik bas sekolah leh ambik feel jadi ahlli Geng Bas Sekolah ar kononnya. Hmmm.. 



Aku anak bongsu so bila abang or kakak aku ada beli beg baru so beg lama mereka akan dibagi kat aku. Sama gak baju dan seluar sekolah abang aku masih dalam kondisi yang bagus so ia akan diwarisi kepada aku. Kalau tak pun hujung tahun akan beli baju baru tapi bila dah tengah tahun then baju akan bertukar biru purple (faham kan kenapa) untuk parents yang rajin or kuning untuk parents yang malas. Dulu alat tulis digunakan semaksima mungkin. Aku pun tak tahu kenapa. Kalau pensil kayu tu, hujung pangkal akan disharpener kan. Bila dah pendek sangat then ambik penutup pen murah (batang warna putih, penutup warna biru) letak kat pensel dan masih lagi boleh guna. Pelik. Waktu aku darjah 4 dulu ada permainan getah pemadam. Getah pemadam siapa yang dapat menindih pemadam yang lain then dia owner benda alah tu. Then beberapa tahun kemudian timbul pula getah pemadam kecil bentuknya yang sangat2 comel sehingga tak dapat nak dijadikan pemadam. Dan bekas pensil yang boleh bukak depan belakang yang ada span tu pulak ialah aksesori yang wajib dimilikki.

Budak zaman sekarang (merujuk pada anak buah aku sendiri), baju sekolah, bekas minuman, bekas makanan. bekas pensil, kasut, beg, alat tulis semuanya berganti setiap bulan. Tak pasti sama ada budak sekarang makin aktif ataupun produk-produk sekarang makin tak berkualiti. Aku pun tak tahu. Hmmmm












Post ni aku upload bukan sebab nak kata sekolah zaman dulu lebih jauh best tahap nak mampus dan zaman sekarang haram jadah langsung tak. Tak. Sebaliknya setiap zaman ada pengalaman dan ceritanya yang tersendiri. Kan?












Buat mereka-mereka yang ada anak yang dah bersekolah, aku ucapkan kepada ibu bapa then sila simpan duit banyak-banyak. Jangan asyik nak bertukar smartphone setiap kali keluar model yang baru je. Buat anak-anak yang belajar, sila ke sekolah untuk mendapatkan ilmu agar jadi manusia dan jangan fikir nak cari awek-balak je. Buat kekawan yang jadi cikgu, selamat kembali ke neraka dunia. Wakaka

Wednesday, July 31, 2013

Karangan Budak Sekolah

Minggu lepas masa bawak motosikal ni tetiba tengok ada asap besar dari jauh. Asapnya warna putih dan ia atas jalan. Ingatkan ada kemalangan jalan raya tapi rerupanya ada company ni tengah buat latihan fire drilling dengan bomba dan kebetulan angin tiup serbuk dalam fire extinguisher tu ke jalan. Dan entah apsal ia buat aku teringat pada karangan zaman sekolah rendah dulu: Kemalangan yang saya saksikan.


Realitinya bila fikir-fikir balik yang karangan tu sangat mengarut sebab kita boleh ceritakan start dari kemalangan tu berlaku sehingga ia selesai sedangkan kebarangkalian kita kebetulan berada di tempat sewaktu kemalangan tu berlaku sangat kecik. Even kalau kita tengah drive dan tengok ada kemalangan then kita tak tahu pun apa yang sebenarnya berlaku melainkan kita ialah tipikal rakyat Malaysia yang kaki sibuk dan berhenti kat tempat kemalangan tu. 

Or karangan yang paling aku tak suka bila cikgu tak ada idea dan suruh tulis karangan tajuk 'Cita-cita saya'. Duh, sebabnya aku dari kecik dulu sampai sekarang memang tak ada cita-cita. Disebabkan aku dari dulu lagi memang lurus bendul so susah betul nak tulis cita-cita imaginasi ni. So apa yang aku tulis ialah cita-cita tipikal budak kecik zaman aku dulu: Cikgu, Polis, Doktor. Tapi aku masih ingat lagi cita-cita sorang rakan sekelas aku masa darjah 1 dulu. Sebab waktu tu kami duduk di kawasan bandar masa tu so bila cikgu tanya secara lisan apa cita-cita dia then dia jawab yang dia nak jadi sales promoter. Tak tahu apa yang sedang berlaku pada dia sekarang ni. Hmmm..

Dan aku yakin satu tajuk ni pasti semua orang pernah buat iaitu: Aku sepasang kasut. So semua orang cuba nak faham macam mana rasanya jadi kasut yang lahir di sebuah kilang, kena beli dan mula-mula disayang tapi last-last dipijak, koyak dan dibuang. Next weeknya pulak cikgu suruh buat 'Aku sebatang pensel'. A week after pulak 'Aku sebuah buku' dan sehingga tamat sesi persekolahan membuatkan kita rasa kita ni bukan manusia lagi. Kalau fikir-fikir balik, cikgu memang malas nak cari tajuk karangan yang best lagi ke..? Hmmm.. 



Tapi bila zaman universiti, tajuk karangan 'Aku sebatang pencil' yang selama ni aku fikir khas untuk budak sekolah rendah je dah membuatkan aku tukar fikiran. Sebab masa attend kelas penulisan kreatif rerupanya tajuk macam tu ialah untuk penulis yang hebat sebab ia kira penulisan jenis eksperimental di mana kita berfikir dari sudut lain. Contoh macam filem Cars, Toys Story etc yang kalau kita fikir dengan otak waras ia lebih kurang je macam tajuk 'Aku sebiji kereta' or 'Aku seekor anak patung' tapi otak orang kreatif mampu menghasilkan karya cukup hebat dengan nilai pulangan yang besar. Ambek kau yang kutuk-kutuk tajuk tu..












So cuba tulis balik karangan 'Aku sepasang kasut' dan suruh anak kau yang sekolah rendah tulis tajuk yang sama dan kalau hasilnya tak jauh beza then salam takziah untuk kau.. Hmmmm..

Tuesday, June 18, 2013

Mulut Berbuih

Kalau korang fikir post ini berkaitan tentang seorang menteri tu yang recently bila dapat portfolio tertentu tu tetiba banyak keluar statement totally macam lawak tahap tak sesuai standard menteri, then korang salah. Tapi post ni memang inspired dari special ability dia ar iaitu: Mulot berbuih.


Bila setiap kali orang cakap tentang mulut berbuih then otak aku mesti akan buat flash back pada tahun 1994. Waktu tu aku masih lagi di SRB St Anne, Sarikei dalam darjah 3 Anggerik. Cikgu kelas dan cikgu ajar BM kami masa tu ialah cikgu Awang. Aku tak ingat nama penuh dia tapi so sure aku tak akan pernah lupakan dia sampai bila-bila. Dengan stail rambut, baju vintage dan cermin mata tu semua. Sebab apa? Bukan sebab muka dia macam Aaron Aziz ke apa tapi sebab setiap kali dia bercakap then akan muncul buih-buih kecil yang memutih di tepi bibir dia.

Setiap kali dia mengajar then dia akan bercakap penuh semangat. Mungkin sebab dia tengok orang fokus sangat pada dia kot. Dan aku pulak jenis yang mudah hilang fokus bila ada sesuatu yang mengganggu. So setiap kali buih putih macam buih teh tarik tu mnncul di tepi bibir dia then fokus aku hanya benda alah tu jer. Aku tak ingat pun apa yang aku belajar. Aku tak nak ar salahkan dia tapi sepanjang tahun tu kedudukkan aku almost nak mencapai nombor-nombor terakhir kelas. Secara logiknya tak kan ar kelas dia buat aku hancus kelas-kelas lain gak kan? Sedangkan cikgu lain tak pulak ada ability mengeluarkan buih macam cikgu Awang tu.. Wakaka..












Andai kata korang pernah diajar oleh cikgu yang sama di sekolah yang sama or korang kenal dia as sedara or jiran or kawan FB, please sampaikan salam maaf aku untuk dia yaa..












Or korang kenal menteri tu sama ada as kawan bekas sekolah, sedara or jiran or kawan FB dia ke then please kata kat dia "Tak semua menteri nampak lebih cool bila banyak cakap...!!"

Monday, February 11, 2013

Tag Sekolah

Aku terbaca satu local Sarawakian blog ni. Dia upload post tentang tag sekolah aka ada few stupid people upload tags of question dan dia jawab. Entah apsal post tu membuat aku teringat kembali tentang zaman sekolah aku. So aku kuarkan balik soalan asal tu dan aku terjemahkan dan aku jawab tag sekolah aku lak.

Here we go..!!


1. Sene ko sekolah dolok? (mana kau sekolah dulu)
SRB St Theresa Padungan (few month)
SRB St Anne, Sarikei (1-4)
SRK Santubong (5-6)
SMK Santubong (1-5)
SMK Tun Abang Haji Openg (lower & upper 6)


2.Dolok (dahulu) bekal apa ke sekolah? Dolok selalu beli apa di kantin?
Dulu 4 tahun sekolah majoriti non-Muslim so kantin pun hanya jual benda yang non-Halal. Aku ingat lagi sesekali akan bawak bekal makanan dari rumah dan aku ingat scene makan rehat ngan cinta monyet pertama. Dan sebab aku membesar era 90-an so bekal duit lak sekadar beberapa puluh sen jer tapi itupun tak beli. Even bila dah pindah sekolah majoriti Melayu still aku tak berbelanja dan dah tahan tak makan apa-apa masa rehat. Hmmmm..


3. Favourite subjek?
Math since dari darjah 6 sebab waktu tu aku punya potential dalam math mulai berkembang. Thanks cikgu Siah sebab ajar aku. Sebab bagi aku math ni cam teka teki yang jawapannya cukup objektif walapun form 4 math aku jatoh sebab pengaruh rakan sebaya yang suka main. Hmmm..


4. Bag sekolah jenis apa?
Sebab aku anak bongsu so aku recycle beg abang kakak aku dulu. Diaorang dapat beg baru tapi aku dapat beg diaorang. Plus sebab aku membesar zaman 90-an so beg sekolah tak ar hyper berat cam budak sekolah sekarang. Plus masa sekolah menengah, pergi balik melenggang ngan beg kosong jer sebab semua buku tinggal kat dalam laci meja. Wakaka


5. Tempat duduk dalam kelas?
Darjah 1 hingga 5 kat tengah. Darjah 6 dudok depan sebab mata dah start buta. Form 1-5 dudok almost belakang dan tepi tingkap ngan matlamat leh nyandar dinding dan tengok orang lalu lalang kat luar. Plus aku dah agak tinggi so kalu dudok depan then penglihatan terganggu. Form 6 lak kena duduk 2 baris depan sebab cikgu kelas cukup Islamik aka lelaki kalau dudok belakang then nafsu mudah naik. Hmmm..


6. Jenis penselkes?
Kalu korang membesar era 90-an then tahu ar jenis penselkes besar yang leh bukak depan belakang (tapi bahagian belakang dia nipis sikit) yang penutup dia ada span nipis. Tapi bila sekolah menengah just main bawak pen dalam posket seluar jer or paling tak just campak dalam ruang kecik depan beg. Kecuali pada masa form 6 aku create pencil case aku sendiri. Hmmm


7. Kelab, Persatuan, Permainan?
Darjah 1-4: Kelab permainan dalam (catur, scrabble, dam etc) + darjah 4 join pengakap
Darjah 5- form 5: PBSM


8. Favourite cikgu?
Cikgu Hazani Mahadi. Kita pasti akan suka pada cikgu yang kita paling benci sebab suka menyusahkan kita. Hmmm..


9. Classmate yang boleh buat kau tetak (ketawa)?
Aku banyak pindah sekolah dan kekawan pun asyik pindah randah. So kawan paling lama ialah kazen aku sendiri kot yang kami banyak kali gaduh tapi last-last gelak ketawa, sakat menyakat sesama kot.


10. Perkara yang buat cikgu kau bengang ngan kau?
Aku mostly budak baik yang bijak dalam kelas. So cikgu tak ada sebab untuk benggang ngan aku kecuali masa form 4 & 5 yang aku berada dalam circle of friend yang tak digemari cikgu. So banyak kali gak cikgu merajuk tak nak ngajar kelas kami. Dan form 6 aku banyak memberontak dan membangkang arahan cikgu kelas. Hmmm..


11. Pernah jadi AJK dalam kelas?
Pernah jadi ketua kelas untuk 2 tahun. Kalu tak jadi ketua kelas so jadi ajk keceriaan kelas. So kelas jadi mangsa eksperimental yang bertema pelik-pelik setiap tahun. Hmmm..


12. Bekas botol air?
Bekas air mineral standard tu ar kot.


13. Transport pergi dan balik sekolah?
Darjah 1-3: Emak hantar dan ambik
Darjah 4: Jalan kaki sendiri.
Darjah 5: Basikal
Darjah 6 - form 5: Jalan kaki sendiri sebab sekolah menenggah tu just 5 minit jer dari rumah.
Form 6: Motosikal


14. Pernah ekot (join) sukan?
Masa sekolah menengah masok lontar peluru dan lempar cekera masa hari sukan. Selalu dapat tempat ke-4 jer ar. Pernah sekali terpaksa join lari tapi masa orang lain dah lengkap 3 kali pusing padang, aku lak masih 1 setengah pusingan. Hmmm..









Hmmmm..

Wednesday, January 2, 2013

First Day Of School

Hari ni aku tak akan membebel dan bising-bising pada 2 anak buah aku yang akan menghabiskan masa diaorang untuk 2 bulan just main game komputer or tengok TV dari pagi sampai petang sebab hari ni ialah hari pertama sesi persekolahan 2013 bermula. Hohoho


First day of school ni moodnya sama jer cam first day berkerja. Kita akan bangun setengah jam or sejam lebih awal even sebelum alarm phone sempat berbunyi lagi. Baju lak dah seminggu awal seterika dan itu belum masuk part dah beberapa kali try baju baru depan cermin. Al maklum ar semangat hari pertama persekolahan.

Tapi seminggu kemudian: Bangun on time.

Sebulan: Bangun setengah jam lewat.

Few month after: Dah start sumpah seranah kat alarm.




Hmmmm... Manusia.



...


Hari ni Amir Habeeb dah masuk darjah 5 manakala adiknya lak masuk darjah 1. Aku pulak yang rasa tak sabar dan terlebih gembira. Al maklum semuanya masih bersemangat walaupun aku terlebih yakin yang sebulan lebih ni nanti mereka akan cukup liat nak bangun or beberapa kali kejutkan-mereka duduk but then baring semula sehingga membuatkan mood emak diaorang akan naik jer setiap pagi. Aku akan lebih tak sabar momment tu berlaku kelak. Wakaka


Aku dulu ada 3 buah sekolah rendah ngan 2 buah sekolah darjah 1. Aku totally tak ingat experience pertama kali sekolah aku dulu. Tapi aku masih ingat first day aku darjah 1 di sekolah kedua aku. Era-era tu sekolah biasanya bermula bulan December. Sekolah pertama aku just untuk 2-3 bulan cam tu jer before bapak kena transfer ke bahagian (daerah) lain. 

First day on second darjah satu at secon school tu terus perhimpunan aku aku ikut jer semua yang berlaku. Ada satu ritual yang agak pelik gak aku ikut sekali sehingga few day after baru aku tahu yang rerupanya itu ialah Christian's Morning Prayer. Sebab sekolah tu sekolah mubaligh Kristian (sekolah lama pun sama gak) dan cikgu diaorang agak kuat pegangan so setiap pagi dan after rehat mesti ada prayer. Tapi aku tak buat lagi pass tu ar. Hmmm..

Waktu tu aku sama sekolah ngan Uda, abang aku. Aku darjah 1, dia pulak darjah 4. Tapi aku tak sempat sama ngan Angah dan Along sebab jarak umur kami jauh lebih beza. Plus aku tak ingat sangat pun sebenarnya kewujudan Uda kat sekolah masa tu. Mungkin sekolah tu sangat besar kot. Satu darjah ada 4 buah kelas. Kira banyak gak tu. Tapi aku ingat satu moment masa aku darjah 2 dan hari tu hari Jumaat. Kami sepatutnya balik sama tapi sebab kelas aku tamat akhir sikit so dia tunggu kat luar kelas. Bila kelas tamat, aku keluar dan dia ikat tali kasut aku yang terlodeh. Yap, aku ingat moment tu.








Kemudian kami sama sekolah masa aku form 1. Tapi itupun sekadar beberapa hari jer sebab Uda dapat tawaran ke sekolah yang lebih bagus sebab result PMRnya yang gempak.










It is a great thing to have adik beradik at the same school yang leh jaga dan protect kita. So harap abang dan adik (niece and nephew) pun akan saling jaga menjaga satu sama lain kat sekolah lepas ni walaupun realiti kat rumah diaorang lebih banyak gaduh jer sesama. Hmmm..

Saturday, December 22, 2012

Mak Getting Older

Entah apsal tetiba aku teringat masa umor around 6-10 tahun cam tu kalau aku or Uda (my bro) buat hal sikit kat rumah cam bersepah, gaduh etc then emak akan pura-pura pengsan. Then kami akan nervous dan cuba untuk buat emak sedar. Aku cukup takut sampai pernah aku menanggis then janji tak akan sepah rumah ngan mainan or gaduh or janji untuk jadi anak yang baik etc. Kemudian bibir emak bergerak nak tersenyum. Lalu aku jerit kata emak tipu so emak bukak mata dan kami sama-sama ketawa besar.


Waktu tu ingatan aku hanya ada emak dan Uda. Sesekali baru ada bapak dan Angah (my sis). Mungkin sebab bapak aku sorang polis marin so dia selalu outstation dan traveling. Angah lak bersekolah sesi petang jadi waktu kami bersama cukup singkat. Lalu memori aku yang cukup kuat hanya ketika bersama emak dan Uda jer.

Waktu tu emak cukup cool. Emak main basikal dalam rumah. Kami belajar baca jawi sambil berbaring dalam bilik tidur. Kami berjalan kaki ke masjid (yang quite jauh gak) semata-mata nak kutip bunga tanjung yang jatuh kat rumput luar pagar masjid untuk diletakkan dalam botol minyak kelapa agar wangi. Even setiap pagi emak akan hantar dan ambik kami pergi dan balik sekolah sedangkan jarak rumah sewa pertama kami ngan sekolah waktu tu cukup jauh. So setiap kali balik then emak pasti akan beli ice cream asam boi yang cukup sejuk dan menyegarkan. Plus kami pernah makan buah kelapa sawit yang emak kata dia pernah makan waktu kecik tapi rasanya lebih cam minyak dari kelapa. Hmmm.

Dan setiap kali aku kena denda (waktu tu denda paling famous ialah tulis: saya berjanji tidak akan bla bla bla satu buku) so emak ar yang akan menyelesaikan semua tu. Kami selalu melukis sesama (of coz laa bakat melukis aku, Along dan Angah diwarisi dari emak). Mak selalu cuba resepi-resepi baru dan setiap kali raya then mak akan buat kuih dan biskut raya sendiri. Cuma part yang tak cool pada emak waktu tu ialah bila aku mintak mak bercerita sebab then dia akan cerita kisah-kisah nabi yang tak ada fantasy or magis cam cerita-cerita fairy tales yang selalu diceritakan oleh aunt aku.












20 tahun lebih dah berlalu. Sekarang emak dah 64 tahun. Emak dah tak secool dulu lagi. Jalan sikit pun dah letih. Kulit dah berkedut. Rambut dah almost penuh ngan uban. Even sekarang ni emak lebih banyak membebel dan bising-bising bila dua cucunya mulai nakal dan tak dengar kata. Jujor aku kata yang emak tak pernah membebel or bising-bising pada kami adik beradik cam ni waktu kami kecik-kecik dulu. Ia buat aku bimbang. Emak semakin tua.







p/s: andai korang yang membaca post ni punya anak sendiri yang masih kecil then please jangan biarkan parents korang or orang gaji menjaga anak korang. Nanti bila dewasa kelak mereka tak akan ada moment-moment memori membesar bersama ibu bapa mereka seperti apa yang korang pernah ada. Hmmm..

Friday, November 9, 2012

Last Day Of School

Kalau korang jenis manusia yang kureng sikit ngan kewujudan budak-budak either ia dari rumah korang sendiri or persekitaran perumahan korang then apa yang aku leh ucapkan kepada korang untuk sekitar 2 bulan ni ialah: WELCOME TO HELL sebab ni ialah yang  hari terakhir sekolah. Hmmmm..


Tadi aku ambik anak buah aku yang umor 10 tahun tu. Hari ni sepatutnya balik jam 11 tapi disebabkan satu perhimpunan terakhir sekolah untuk sesi ni so ia ditunda 40 minit. Guru besar lak bagi ceramah memang tak berpijak di bumi yang nyata sungguh. Dia macam bagi ceramah untuk mahasiswa universiti lak. Masa cuti baca buku supaya leh cabar cikgu masa dalam kelas kelak. Duh, sedangkan bebudak umur kurang 12 tahun tu mana pedulik benda tu lagipun esok dah cuti dan kepala hotak mereka hanya ada plan masa cuti jer. Hmmm..


Ingat day day masa sekolah dulu, bukannya ada buat apa-apa yang besar berlaku pun. Mostly hanya bersihkan kelas dan perhimpunan terakhir. Tak ada moment yang epic sangat pun sebab semua orang tahu yang tahun depan nanti mesti akan jumpa semula lagi. Even form 5 pun effect hari terakhir tak bawak kesan sebab 1st) masih ada SPM yang perlu dirisaukan dan 2nd) aku sekolah kat kampung so nak tak nak muka tu jugak yang aku akan jumpa hari-hari kelak. Dan tak lupa sebab aku sambung form 6 so feelnya cam "Duh, aku ingat aku tak akan pakai uniform dan jejak kaki kat sekolah lagi tapi WTF...!!" hmmm

















Dan as aku kata kat mukadimah tadi, untuk 2 bulan ni akan lebih banyak bunyi bising, gelak kata, tangisan, bunyi benda pecah, gaduh yang akan menguasai atmosfera.Mode menghentak kepala ke dinding. Hmmmm

Friday, June 29, 2012

Bully

My 10 years old nephew yang aku panggil as 'abang' semalam ada bagitahu yang dia dan kawan dia aka jiran sebelah rumah ternampak guru besar menangkap senior yang ponteng kelas. Disebabkan menjadi saksi secara kebetulan then senior tu pun ugot ar lepas ni kalu diaorang ternampak nephew aku then dia akan mengapa-apakan dia berdua ar. So nephew aku ni apa lagi terus cuak x nak gi kelas petang tu dan x nak main luar rumah langsung. Hmmmm..


Uda aka abang atas aku selalu cerita waktu dia sekolah rendah dulu kalau ada sesapa yang cuba or dah pernah buli dia then mereka x akan selamat sebab Angah aka kakak aku yang brutal akan buli balik or gaduh ngan mamat-mamat tu. Tapi aku x berkesempatan melalui era tu ar sebab beza usia aku dan Angah agak jauh. Then aku hanya bersama ngan Uda kat sekolah rendah untuk 3 tahun jer.

Walaupun hard disc memory otak aku tak cukup kuat tapi still aku yakin x ada apa-apa yang tak best berlaku sepanjang tempoh 3 tahun tu. Bukan sebab ada Uda as protector tapi mungkin disebabkan zaman tu manusia masih baik-baik lagi kot. Plus aku x ingat sangat pun kewujudan Uda pada masa sekolah rendah melainkan satu hari Jumaat masa darjah 2, Uda tunggu aku luar kelas before balik rumah sesama then bila kelas terakhir tamat Uda ikat tali kasut aku. Itu jer memori aku yang berbaki.

By the way, kembali kepada topik. Hanya waktu darjah 4 jer aku ingat kes buli berlaku. Entah ar, darjah 4 ni buat perangai manusia pelik-pelik. Budak kelas kami dah start berjudi guna game pemadam (pemadam yang tindih pemadam lain akan menang dan akan owning pemadam yang kalah), budak kelas ponteng sekolah dan jumpa hisap rokok kat bawah jambatan, dalam hati start ada projek tamanan bunga dan paling utama sorang mamat gemok bernama David Ong iaitu kaki buli among class members.

Waktu aku sekolah rendah dulu aku seorang yang kecik, kurus dan pendek (family aku selalu kata diaorang x expect aku leh tinggi cam hari nih) so apa lagi bagi David Ong tu pulak gemuk dan besar akan membuli sesapa sahaja yang ia suka. Dia suka rampas barang orang, dia suka tolak orang, dia suka menghuru harakan hidup orang. Dan lebih suck dia sama kelas ngan aku tapi good partnya aku bukanlah fokus utama dia.

Hujung darjah 4 aku pindah ke Kuching dan form 6 aku balik semula ke sana (Sarikei) dan aku bernasib baik sebab aku terjumpa dia dan lebih bernasib baik sebab dia tak kenal aku lagi.Guess what happen to him? Bertambah gemuk dan jadi penyanggak. That what happens to kaki buli sekolah. 








Puncanya:
Parents bermasaalah-effect keluarga-anak kurang kaseh sayang-buli orang lain-last-last penyanggak.

So aku blame parents yang buat anak jer tahu tapi membesarkan anak fail.















Then korang tanya what happens to me yang bekas kaki buli tu? Pun gemok gak.. wakaka

Thursday, January 19, 2012

Kelas Fardu Ain

My 10 years old nephew sangat malas nak pergi kelas Fardu Ain kat sekolah dia walaupun sesi persekolahan baru bermula kurang 2 minggu pun. Banyak ar alasan yang pada pendapat dia sangat boleh dengan mudah memperdayakan datok-nenek-aku as uncle dia sedangkan alasan-alasan tu dah selalu sangat digunakan oleh pak cik-pak cik dan emak dia dulu-dulu lagi. Hmmmm..


Rasa sedih ar bila kelas yang dibuat tak perlu bayar cam tu pun malas nak pergi. Kelas plak kelas agama yang bagi ajar pendidikan akhirat. Ni refer dudok rumah layan ASTRO CERIA yang ceritanya berpuluh kali ulang dah. Mana taknya kekawan lain semua pergi kelas. Hmmmm..













Tapi bila ingat-ingat balik aku pun 2x5 gak dulu. Sekolah setakat seberang jalan depan rumah jer, limpas satu gereja terus masok sekolah. Tapi nak pergi kelas Fardu Ain dalam setahun tu entah pernah sampai 10 kali ke tak ntah. But still aku masih boleh ingat benda yang diajar dalam kelas yang just beberapa hari yang kebetulan aku rajin turun tu sampai hari ni. Hmmmm..

Friday, August 12, 2011

Stuff From The Past

Perkara biasa yang perlu diterima oleh sesiapa yang pernah jadi anak polis ialah kehidupan berpindah randah.Kita perlu berpindah selama parents kita diperlukan untuk berpindah. Good partnya: kita leh rasa perbezaan setiap tempat. Not so good partnya: kita perlu rasa perbezaan tu walaupun kita tak ready lagi. Akibatnya aku dah berpindah beberapa tempat, beberapa sekolah, dan kenal beberapa kawan dalam tempoh yang singkat. Hmmm..


Beberapa hari lepas entah apsal aku terfikir 1 nama yang pernah wujud 15 tahun lepas. Noel Vernon. So aku search kat FACEBOOK then keluar beberapa suggestion. Aku pilih sorang yang a bit chubby dan check on gambar, it seem itu ialah dia dan aku hantar personal message. Dan hari ni dia balas balik. Yap, itu memang dia.

Noel ialah seorang Melanau yang beragama Kristian. So nama dia ada 'bin' seseorang (aku x ingat nama bapak dia). Kami sama kelas dari darjah 1 sehingga darjah 4 di SRB St Anne, Sarikei. Tapi kami cuma rapat masa darjah 4 jer. Sebab kawan baik dia dari darjah 1-3: Nelson Yap pindah kelas lain.So kami cuma rapat untuk 1 tahun jer sebab penghujung darjah 4 aka hari-hari terakhir darjah 4 aku berpindah sekali lagi ke Kuching.

Dan disebabkan hard disc ingatan aku ni berkapasiti kecik so aku kurang ingat sangat what really happen at that time. Al maklum umur pun baru 10 tahun masa tu. Ingatan yang masih jelas melibatkan dia ialah cam kami pernah pergi library sama-sama, kami sama-sama join Pengakap dan aku masih ingat waktu kami daftar diri as pengakap, ujian penggal pertama yang kami tertukar nombor kelas menjadikan aku almost lagi dapat tiket free ke Royal London Circus kat Sibu at that time, aktiviti pengakap kami yang berkumpul kat rumah sorang kawan then ambik sampah 'mainan' jiran sebelah dan merayau kat bandar Sarikei etc.

Dan dalam message tu, dia rupanya masih ingat aku gak. Dia ingat stail aku yang selalu skin head (dan dia pulak rambut belah tepi yang licin. We are such so nerd). Then we share about one guy nama David Ong aka kaki buli kelas kami dan antara mangsa buli selalu ialah kami berdua.. Wakaka. Then dia ingatkan aku balik pada sorang lagi kawan bernama Mohd Sabri. Goosh, aku almost lupa dia. So Noel ingatkan aku balik yang kami 3 ni ahli pengakap yang 'paling aktif' aka aktif tak turun. Wakaka..













Memori ialah satu kenangan yang sangat tak ternilai harganya. Lebih meaningful bila orang yang ada dalam kenangan tu turut ingat dengan jelas apa yang berlaku dan di mana watak kita berada di situ. Menjadikan aku rasa, itu bukan imaginasi yang aku reka sebaliknya perkara yang manis tu memang benar-benar berlaku.














...









Selasa lepas aku terjumpa sorang lelaki ni. Aku senyum tapi dia tak kenal aku. Realitinya aku pernah terjumpa dia sekali sewaktu dia masih berusia 12 tahun. Aku hanya jumpa dia sekali tu jer. Kurang 5 minit. Dan dia keluarkan 2 patah perkataan. Selepas tu aku tak pernah tengok dia sekalipun sehingga Selasa lepas. Dia bukan saudara, bukan jiran, dia bukan sesiapa yang penting. 11 tahun berlalu. Walaupun dia dah dewasa tapi aku yakin dia budak lelaki yang sama yang aku pernah jumpa 11 tahun lalu. Itu dia. Memang dia..

Sunday, June 19, 2011

hAnjing

Sorang budak Cina yang quite tak suka agama aku masa zaman universiti dulu pernah tanya "Kenapa tuhan kamu cipta anjing kalau dah tahu anjing itu dosa besar?" Aku tak ingat jawapan aku secara detail masa tu. As always aku selalu balas jawapan penuh tenang dan diakhiri ngan senyuman each and every time dia berbahas hal agama ngan aku. Dan cukup pasti aku tak pernah lontar batu pada dia.. Hmmmm...


Aku sangat yakin most of bebudak Melayu yang membesar dalam persekitaran typical Melayu akan dibuai-buaikan since dari kecik lagi ngan mind set: Anjing ialah haiwan yang kotor yang mesti dibenci. Aku pernah tengok group of budak kecik lempar batu pada sorang anjing yang aku yakin tak buat apa-apa salah pun pada mereka. Or sama gak keadaan bila kuar ngan group orang dewasa bila ada anjing 5 meter kat depan dah cuak nak guna jalan lain sebab fikir anjing tu dosa besar dan ia akan serang mereka. Hmmm..

Aku pernah dibesarkan dalam persekitaran Melayu ialah kumpulan minoriti. Jiran tetangga ialah bumiputra dan kawan-kawan sekolah ialah bebudak Cina. Sekolah pun sekolah naungan gereka. Nak tengok anjing dalam sekolah tu sangat mudah. Kira cam as mudah as kita dapat tengok kucing kat restoran mamak jer. Kadang-kadang tu memang akan tergesel ngan kita ar. Plus dulu darjah 1-3 pakai seluar pendek plak. Wakaka

Kat bandarnya plak memang macam-macam jenis anjing ar pernah nampak. Anjing paling comel pernah jumpa ialah jenis Old English Sheepdog. Alaa jenis yang badan besar bulu panjang seluruh badan yang sampai leh sapu jalan raya tuh. Comel wei

Then darjah 5 pindah ke kampung rumah aku sekarang ni. Kat kampung Melayu biasa ar: Anjing ia a paranoia... Wakaka..





...





Aku pernah lepak malam ngan kkawan ni. All of us setuju bila kata kucing ni perwatakannya sama cam perempuan (tak semua girls ar). Ia manja, sentiasa mahu dibelai, banyak cakap, mahu orang dengar je cakap dia, nakal dan bijak aka alim-alim kucing ar. Meanwhile anjing plak cam lelaki (tak semua lelaki ar). Ia bodoh-bodoh sikit, setia, nampak tough, pendengar yang baik etc. May be that why orang kata dog ia men best friend kan?













Kalu aku tak tinggal kat persekitran sekarang ni or kalu parents aku tak ada then pasti dah lama aku pelihara anjing. Either Old English Sheepdog or German Shepherd. Tak nak ar jenis yang kecik-kecik. Tak best bawak tidur atas katil. Tak leh nak peluk-peluk.. Hmmmm... 

Wednesday, June 15, 2011

Buih & Bulu

Tadi layan berita then ada part sorang menteri ni buat ulasan tentang satu projek ar. Perhati tepi bibir dia each time bercakap then pasti akan ada buih-buih putih. Ini tak ada kaitan ngan spekulasi nak jatuhkan individu or mana-mana parti politik ar cuma ia suddenly mengingatkan aku balik pada sorang cikgu aku masa sekolah rendah dulu jer. Hmmm..

Waktu tu aku darjah tiga lagi. Sekolah pulak kat Sekolah Rendah Bantuan St Anne Sarikei. Dia cikgu BM dan kebetulan cikgu kelas kami sekali. Dan aku ni pulak jenis yang sangat mudah terganggu perhatian bila ada 'benda luar biasa' depan mata. So dipendekkan cerita each and everytime dia ada aku tak pernah dapat fokus pelajaran. Otak aku hanya set berapa lama lepas dia cakap then tepi bibir dia akan ada buih-buih putih dan makin lama dia cakap makin besar ar buih tu.

Dan aku rasa bukan aku sorang jer yang distracted by bubbles dia sehingga dia makin banyak cakap setiap kali masok kelas kami orang sebab mungkin semua orang tengok dia penuh tekun aka tengok bubbles dia jer.

Akibatnya sebelum tu aku selalu dapat nombor berbelas jer then tahun tu aku asyik-asyik dapat nombo-nombor terakhir je (alasan je r tu) sehingga tahun kemudiannya aku dipindahkan dari kelas terbaik ke kelas ketiga aka kedua teruk.. Hmmmm....









Sewaktu kat sekolah menengah plak ada accident yang kira seangkatan gak ar. Dia tu cikgu pelatih perempuan. Dan satu hari tu entah apsal dia pakai blaose yang tak ada lengan tapi covered ngan knitted cardigan yang berongga ar. Dan hari tu kami distracted once again bila perasan ada rambut-rambut yang sedikit panjang keluar knitted cardigan pada bahagian armpit dia plak. 


Dan selepas hari kami classmate lebih fokus memasang niat untuk memastikan dia angkat tangan jer each time mengajar dan ketawa bila dia dah keluar dari kelas... Wakaka..













Bila teringat balik peristiwa cam tu jadi ketawa plak. Masa tu pun masih kecil dan otak pun masih kureng lagi. Tapi bila dah dewasa ni kita mulai sedar banyak perkara. Ada orang yang memang memperjuangkan perkara pelik-pelik cam tu dan pelik ialah perkara yang biasa. Sekaligus yang tak pelik tu pulak yang jadi luar biasa.









Plus semua orang berbeza dan tersendiri apa. Kita kena lah terima semuanya seadanya. Kan?

Saturday, January 29, 2011

Cinta Pertama

Aku yakin korang mesti masih ingat pada cinta pertama korang kan? Yaa I do mean it by cinta monyet pertama korang. Cinta sewaktu korang masih hingusan. Waktu zaman sekolah yang korang belum tahu cam ner nak ikat tali kasut sendiri tapi dalam hati dah ada taman bunga dah. Walau betapa tua macam mana usia korang pun still korang akan ingat cinta monyet pertama korang tu sampai bila-bila pun. So post kali ni ialah tentang cinta pertama aku.. Hmmm..


Semalam aku buka account FRIENDSTER (yaa, bukan FACEBOOK) yang dah dipenuhi sarang labah-labah. Sesaja je nak check kut2 ada mesej in box ker. Then tengok gambar-gambar yang aku pernah upload semasa zaman U dulu. Then jumpa satu gambar ni. Gambar atas ni.

Gambar ni diambik sewaktu aku di darjah 4. Bersekolah di SRB St ANNE Sarikei. Berlatarbelakangkan kawasan padang di Masjid Bahagian Sarikei sewaktu Majlis Maulidurasul. Beberapa minit selepas gambar ni diambil kami masuk ke dalam masjid dan berlari-lari buat aksi BOLLYWOOD. 

Nama dia SALFIAH. Dia sama kelas dengan aku sejak dari darjah 1 sehingga darjah 3. Apabila kami darjah 4 kami berpisah. Dia masuk kelas yang lebih pandai sedikit dari aku. Ayah dia kerja JKR. Ayah aku kenal ayah dia. UDA, abang aku plak kenal tapi tak suka dengan kakak dia (yang sebaya dengan dia). Dan rumah kami pun tak jauh: dipisahkan oleh sebatang jalan besar jer. So disebabkan aku dudok di flat polis tingkat 3 then aku akan nampak setiap pagi dia turun sekolah then aku akan berebut turun semata-mata nak jalan sama ngan dia. 


















Korang mesti pernah tengok movie-movie or drama-drama yang 2 orang kawan waktu kecik then berjumpa balik masa dewasa dan jatuh cinta. Aku pun pernah imagine perkara yang sama gak. Tapi ttiba aku check FACEBOOK check nama dia: Dan kini dia dah kahwin dan ada seorang anak lelaki..





















Im wishing all the best for her. Dia dah jumpa cinta sebenar dia. Dan aku? Masih mencari...?

Friday, August 27, 2010

Kristinisasi

(Post kali ini mungkin akan membuatkan aku direjam guna batu or worst case scenario: di panah kilat. Hmmm)

Bila aku bagitau kkawan semenanjung di universiti dulu yang aku pernah bersekolah di sekolah naungan gereja then masa tu mereka sangat shock: either mereka fikir aku just main2 or aku tersalah sebut tentang gereja. Realitinya most kawan aku di Sarawak and even my sis and bro(s) memang pernah bersekolah di sekolah naungan gereja. And aku sendiri pernah bersekolah di 2 buah sekolah naungan gereja: SRB St Theresa Padungan dan SRB St Anne Sarikei.


Sekolah naungan gereja cukup sinonim di Sabah dan Sarawak. Korang perlu baca buku sejarah sekolah menengah dulu untuk tahu asal usulnya. Dah nama pun naungan gereja then dekat sekolah mesti r ada gereja. So gereja dah kira jadi tempat permainan kami sejak kecik2 dulu. Not such a big deal pun. Dengan sister2 yang selalu masuk sekolah pun dah kenal beberapa org antara mereka. Dan di Sarikei dulu, setiap pagi musti ada morning prayer before start belajar. Mintak terang hati dan berkat katanya. Then setiap Ahad, sebab duduk rumah flat paling atas dan dekat plak ngan sekolah then tengok ramailah yang berkunjung untuk Sunday Prayer.

Kkawan sekolah majoriti ialah Cina and Bumiputra (yang beragama Kristian r). Bukannya x ada students Melayu cuma mereka agak kekwat sikit. Jejiran di Flat Polis (Bintawa & Sarikei) pun banyak yang Kristian then setiap kali Kristmas musti datang ziarah rumah mereka. Makanan yang dihidang tu memang khas ditempah dari orang Melayu khas untuk tetamu Melayu yang datang. Kat sekolah menengah plak pernah baca Bible kepunyaan kawan Iban beberapa kali. So pendedahan awal sejak dari kecik menjadikan budaya dan agama berlainan bukan satu kejutan budaya baru untuk aku dan keluarga.





Then teringat tentang sejarah perkembangan awal Islam di Madinah. Masyarakat di Madinah lebih mudah dan terbuka menerima kedatangan Islam berbanding di Mekah disebabkan di Madinah disebabkan telah berlaku pendedahan awal oleh masyarakat di situ terhadap agama-agama wahyu terawal: Yahudi dan Nasrani (Kristian).











(bersambung)














Episode akan datang:
Tapi bagi orang laen, pendedahan awal aku memperlihatkan impak negatif terhadap cara pemikiran aku. Yap, aku akui setiap perkara sentiasa akan memberi kesan pro dan kontra. Ia menjadikan aku agak liberal dalam hal2 agama. Tapi kemudian Allah swt dengan kuasanya meniup satu seruan suci ke telinga aku. What the hack aku cakap ni, baca r post sambungan. Hmmmm