Showing posts with label SRB St Theresa Padungan. Show all posts
Showing posts with label SRB St Theresa Padungan. Show all posts

Wednesday, January 4, 2017

Hari Pertama Sekolah

Siapa ingat kali pertama korang massuk sekolah dulu sila angkat tangan. Aku? Hell no..!! Aku tak ingat pun apa yang berlaku minggu lepas, inikan pula apa yang dah berlaku lebih 25 tahun yang lepas. Lagipun aku ada 2 buah sekolah untuk darjah satu je dan 3 buah sekolah untuk sekolah rendah secara keseluruhan. Hmmm...


Semalam seperti tahun-tahun sebelumnya, ramai ibu-bapa yang jakun akan upload kat media social gambar anak-anak mereka masuk darjah 1, pra sekolah, rumah jagaan buat kali pertama siap letak lokasi sekolah anak mereka lagi dengan harapan kat Malaysia ni tak ada manusia pedo yang akan buat benda tak baik kat anak mereka yang comel tu or paling tak pun mereka fikir Malaysia ni sangat aman damai dengan sifar kes penculikan untuk dibawak ke Thailand kemudian potong tangan or kaki untuk jadi peminta sedekah or just culik untuk penjualan organ kanak-kanak yang pasarannya cukup tinggi etc. Hmmm..

Tapi aku sangat suka ketika sesi persekolahan bermula setiap kali tahun baru masuk. Jalan raya yang selama ni sunyi sebulan lebih dah kembali sibuk so masa untuk menjadi typical Malaysian yang kuat mencarut dan menjadi pemandu kurang ajar kat atas jalan raya dah bermula semula, rumah yang selama ni gelap gelita pagi-pagi then dah terang seawal yang mungkin dan siap ngan bau masakan enak-enak (bukan emak budak yang masak tapi mak cik-mak cik yang meniaga kuih muih untuk sarapan tepi jalan), tak lupa tokey kedai jual peralatan sekolah akan senyum memanjang manakala ibu-bapa akan mencuka sebab sesi sekolah equal to mini hari raya sebab semuanya nak kena beli baru, ibu bapa kaki pembangkang akan kutuk kerajaan sebab harga barang saban tahun makin naik manakala ibu bapa macai kerajaan akan terus bersyukur sebab Malaysia masih lagi aman (eh?), awal-awal persekolahan si anak sangat teruja sampai bangun lebih awal dari ibu bapa tapi lepas sebulan dua semua semangat dah hilang ke laut etc.



Part yang tak bestnya pulak setiap tahun sebelum sesi persekolahan bermula pasti akan ada je kes budak-budak sekolah mati lemas, mati sebab kena buli oleh senior kat asrama sekolah, kena langgar kereta or lori kat depan pagar utama sekolah, jumpa bayi mati tersekat kat dalam lubang jamban sekolah etc.










Buat anak-anak or adik-adik yang sedang bersekolah, enjoy the moment. Zaman sekolah sekejap je. Jangan asyik nak bercouple sepanjang masa sehingga tak ada masa nak belajar langsung or jangan nak belajar je sepanjang masa sehingga tak ada masa untuk bersosial langsung. Kalau kena buli sebab muka berjerawat, kulit gelap, gemuk then dont worry sebab selepas 5-10 tahun tamat zaman sekolah then 1 per 10 daripada korang yang kena buli tu akan jadi cantik or kacak sehingga ramai yang menyesal tak try tackle kau masa sekolah dulu (9 per 10 still akan hodoh walau guna apa-apa produk sekalipun). Dan ibu-bapa, let kid be kid. Zaman korang dah berlalu, biar mereka jatuh, bangun sendiri dan belajar dari kejatuhhan mereka. Jangan paksa mereka jadi siapa yang kau nak tapi tak dapat masa kat sekolah dulu.

Monday, April 20, 2015

Sekolah Agama.., Kristian

Aku sampai sekarang sangat cemburu pada budak-budak sekolah agama. Aku selalu terfikir yang kalau parents aku hantar aku ke sekolah agama dulu then pasti aku akan jadi much better then dari aku yang ada sekarang ni. Aku tak ar kata aku teruk mana sangat tapi sekolah yang fokus pada agama kot. Walaupun realitinya lepasan sekolah agama tak semuanya dijanjikan syurga even banyak gak yang lepasan sekolah agama tapi pergi mana-mana just pakai skirt pendek, sembahyang jamak 2-3 tahun ke hadapan etc. Hmmm..


Tapi bila fikir-fikir balik, sebenarnya aku pun pernah belajar kat sekolah agama gak. Dua sekolah agama masa sekolah rendah dulu. Tapi sekolah agama Kristian ar. Beberapa bulan pada darjah 1 kat SRB St Theresa Padungan dan kemudian pindah ke SRB St Anne Sarikei sampai darjah 4. As bila aku kata kat kekawan semenanjung zaman universiti dulu as aku pernah belajar kat sekolah naungan gereja dan mereka punya ar cuak habis (and now I know why). Mereka tanya kenapa naungan gereja? Sebab pihak gereja memberi sedikit sebanyak bantuan kepada sekolah. So technically kedua-dua sekolah memang sebelah gereja jadi ia tempat laluan kami, tempat permainan kami, kat sekolah kita leh jumpa para-para sister, setiap pagi ada morning prayer, habis rehat ada satu lagi prayer, bila dah ada decoration beberapa patung dalam satu pondok kecil ni then kita dah tahu yang Christmas dah dekat etc. 


Then kawan-kawan tanya: Korang tak diajar pelajaran agama Islam ke? Korang ada dipaksa minum Holy Water ke? Korang ada diajar sembahyang cara mereka ke? Korang tak dipaksa murtad ke? Hmmm..


Kat sekolah kami tu ada beberapa orang ustaz dan ustazah, yap memang ada kelas agama Islam, even ada banyak cikgu-cikgu Islam yang lain jadi tak ada sesi memurtadkan sesiapa dengan memaksa mana-mana budak minum apa-apa air and even masa diaorang sembahyang, mereka yang agama lain seperti Islam akan hormat dengan berdiam diri. Malah sejujurnya kata disebabkan pernah bersekolah kat sekolah-sekolah tu menjadikan kita tak terlalu 'fobia' pada perbezaan bangsa dan agama sangat sebab sedikit sebanyak kita tahu basic kepercayaan dan amalan mereka.




...




Hari ni aku terkejut bila jumpa artikel kata sekumpulan Melayu di Semenanjung ni buat demontrasi depan gereja paksa lambang salib besar depan gereja tu diturunkan atas sebab mereka takut ia akan menganggu iman mereka dan seterusnya adalah dakyah Kristian untuk memurtadkan mereka. Duh..!! Seriusly? Ia membuatkan aku rasa yang aku sedang berada di Israel je. Bangsa dan agama kami ialah the choosen one then satu-satunya cara untuk membuktikan agama kami benar ialah kami akan musnahkan kepercayaan agama-agama lain.

Siapa idola mereka yang buat demonstrasi bodoh tu sebenarnya? Kalau Islam then automatically Nabi Muhammad S.A.W laa kan tapi setahu aku nabi kesayangan aku tak pernah kacau penganut agama-agama lain masa beribadah dan amat terkutuk ke atas umat Islam yang merosak rumah ibadah agama lain even masa perang sekalipun. 


Kemudian timbul lagi satu artikel jauh lebih menyakitkan hati apabila keratan akbar ni keluar statment dari sorang pok cik kata rekaan tingkap satu IPD polis ni menyerupai bentuk salib dan ia sekali lagi adalah dakyah Kristian. Tolol punya news paper yang keluarkan cerita ni. Tak cukup menteri-menteri dah bodoh, berita bodoh macam tu pun boleh lepas gak? 

As mungkin diaorang tak tahu, bentuk salib ialah bentuk yang cukup simple. Ia hanya perlukan satu garis vertikal dan satu garis horizontal bertindih je. Semua benda boleh jadi bentuk salib then. Jadi kenapa tak haramkan mata pelajaran math sebab campur (+) pun kalau salah tulis dah nampak macam salib or Malaysia harus haramkan penulisan huruf T kecik sebab dah sebijik macam salib or jangan ajar math part paksi X dan Y sebab ia salib yang disembunyikan etc. Hmmm








Tapi tak dapat nak salahkan mereka sepenuhnya gak. Terlalu banyak yang jadi tukang kipas dan menghasut dengan kepentingan sendiri. Sayangkan bila jadi manusia tapi tak nak guna otak?

Sunday, January 4, 2015

Budak Sekolah Dulu VS Sekarang

Tak lama lagi kat jalan-jalan tertentu akan jam teruk terutama waktu pagi, tengahari dan petang. Parents kena set alarm setengah or sejam lebih awal untuk pastikan semuanya dah sedia. Mereka-mereka yang dah terbiasa tidur lewat-bangun lewat untuk sebulan lebih ni nak tak nak kena paksa bangun awal dan kembali menjalani rutin seperti tahun-tahun sebelumnya. Buat yang pertama kali then semangatnya bukan main hebat lagi. Sebabnya? Cuti sekolah dah nak tamat dan sesi pembelajaran akan bermula. Hmmm..


Teringat dulu-dulu masa sekolah rendah belanja emak bagi 20 sen jer. Imagine selama enam tahun dapat 20 sen sehari tapi itupun aku tak pernah belanja. Salah satu sebabnya ialah 2 sekolah rendah terawal aku tu majoriti non-Muslim. Rasanya dalam kelas aku tak sampai 10 orang Melayu. So kat kantin memang jual makanan non-Halal je ar. (macai UMNO dan PERKASA, tolong jangan jadikan perkara ni issue mainan politik korang ya). Lagipun waktu darjah 1-2 tu aku bawak bekal ke sekolah. Aku ingat lagi bekas makanan zaman tu memang kreatif habis. Aku punya bekas makanan berbentuk rumah. Ha ha ha. Sekolah menengah pun aku rasa duit belanja aku 50 sen jer dan still aku tak guna. Budak zaman sekarang ada yang berbekal RM2-RM5 sehari, itupun hanya dapat sebungkus nasi lemak yang 5 kali suap je. Tak dapat nak salahkan diaorang gak. Harga barang semua dah naik. Emak pun tak sempat nak masak sarapan or buat bekal. And even sekarang ni harga membeli makanan siap adalah jauh lebih murah dari memasak..



Dulu pagi-pagi air memang dimasak dalam kettle khas untuk mandi je. Air panas letak dalam besen, campurkan air paip dan baru boleh mandi. Kalau tak memang membeku sampai tulang temulang ar. Sekolah pertama dulu rumah kat Flat Polis Bintawa (sekarang next to tempat ambik ujian memandu) then ngan emak naik public bas nombor 19 ke SRB St Theresa Padungan. Kalau terlepas bas alamatnya lambar ar masuk kelas. Sekolah kedua firstly duduk kat kampung Melayu Jalan Abdul Rahman (sekarang dah penuh bangunan komersial) dan jalan kaki dengan emak melalui pasar then baru sampai ke SRB St Anne Sarikei. Balik emak ambik jalan kaki balik. Bila fikir-fikir balik sekarang ni, jauh tu wei. Tapi yang bestnya setiap kali balik pasti akan singgah kat satu kedai jual ice-cream local perisa asam boi ni. Kemudian pindah ke flat polis yang seberang jalan je dah sampai sekolah. Lastly pindah ke kampung sekarang ni. Sekolah rendah dekat dan sekolah menengah teramatlah dekat. Pendek kata jarak rumah ke sekolah menengah aku tu berjalan memang tak sempat berpeluh. Terlampau dekat sangat katakan.

Budak-budak sekarang ni, pergi balik naik van or bas sekolah. Bukan parents tak nak hantar tapi parents kerja kat tempat lain, sekolah lak arah lain. Plus kalau semua parents hantar, jalan garenti akan sesak tahap dewataraya ar. At least bila naik bas sekolah leh ambik feel jadi ahlli Geng Bas Sekolah ar kononnya. Hmmm.. 



Aku anak bongsu so bila abang or kakak aku ada beli beg baru so beg lama mereka akan dibagi kat aku. Sama gak baju dan seluar sekolah abang aku masih dalam kondisi yang bagus so ia akan diwarisi kepada aku. Kalau tak pun hujung tahun akan beli baju baru tapi bila dah tengah tahun then baju akan bertukar biru purple (faham kan kenapa) untuk parents yang rajin or kuning untuk parents yang malas. Dulu alat tulis digunakan semaksima mungkin. Aku pun tak tahu kenapa. Kalau pensil kayu tu, hujung pangkal akan disharpener kan. Bila dah pendek sangat then ambik penutup pen murah (batang warna putih, penutup warna biru) letak kat pensel dan masih lagi boleh guna. Pelik. Waktu aku darjah 4 dulu ada permainan getah pemadam. Getah pemadam siapa yang dapat menindih pemadam yang lain then dia owner benda alah tu. Then beberapa tahun kemudian timbul pula getah pemadam kecil bentuknya yang sangat2 comel sehingga tak dapat nak dijadikan pemadam. Dan bekas pensil yang boleh bukak depan belakang yang ada span tu pulak ialah aksesori yang wajib dimilikki.

Budak zaman sekarang (merujuk pada anak buah aku sendiri), baju sekolah, bekas minuman, bekas makanan. bekas pensil, kasut, beg, alat tulis semuanya berganti setiap bulan. Tak pasti sama ada budak sekarang makin aktif ataupun produk-produk sekarang makin tak berkualiti. Aku pun tak tahu. Hmmmm












Post ni aku upload bukan sebab nak kata sekolah zaman dulu lebih jauh best tahap nak mampus dan zaman sekarang haram jadah langsung tak. Tak. Sebaliknya setiap zaman ada pengalaman dan ceritanya yang tersendiri. Kan?












Buat mereka-mereka yang ada anak yang dah bersekolah, aku ucapkan kepada ibu bapa then sila simpan duit banyak-banyak. Jangan asyik nak bertukar smartphone setiap kali keluar model yang baru je. Buat anak-anak yang belajar, sila ke sekolah untuk mendapatkan ilmu agar jadi manusia dan jangan fikir nak cari awek-balak je. Buat kekawan yang jadi cikgu, selamat kembali ke neraka dunia. Wakaka

Monday, February 11, 2013

Tag Sekolah

Aku terbaca satu local Sarawakian blog ni. Dia upload post tentang tag sekolah aka ada few stupid people upload tags of question dan dia jawab. Entah apsal post tu membuat aku teringat kembali tentang zaman sekolah aku. So aku kuarkan balik soalan asal tu dan aku terjemahkan dan aku jawab tag sekolah aku lak.

Here we go..!!


1. Sene ko sekolah dolok? (mana kau sekolah dulu)
SRB St Theresa Padungan (few month)
SRB St Anne, Sarikei (1-4)
SRK Santubong (5-6)
SMK Santubong (1-5)
SMK Tun Abang Haji Openg (lower & upper 6)


2.Dolok (dahulu) bekal apa ke sekolah? Dolok selalu beli apa di kantin?
Dulu 4 tahun sekolah majoriti non-Muslim so kantin pun hanya jual benda yang non-Halal. Aku ingat lagi sesekali akan bawak bekal makanan dari rumah dan aku ingat scene makan rehat ngan cinta monyet pertama. Dan sebab aku membesar era 90-an so bekal duit lak sekadar beberapa puluh sen jer tapi itupun tak beli. Even bila dah pindah sekolah majoriti Melayu still aku tak berbelanja dan dah tahan tak makan apa-apa masa rehat. Hmmmm..


3. Favourite subjek?
Math since dari darjah 6 sebab waktu tu aku punya potential dalam math mulai berkembang. Thanks cikgu Siah sebab ajar aku. Sebab bagi aku math ni cam teka teki yang jawapannya cukup objektif walapun form 4 math aku jatoh sebab pengaruh rakan sebaya yang suka main. Hmmm..


4. Bag sekolah jenis apa?
Sebab aku anak bongsu so aku recycle beg abang kakak aku dulu. Diaorang dapat beg baru tapi aku dapat beg diaorang. Plus sebab aku membesar zaman 90-an so beg sekolah tak ar hyper berat cam budak sekolah sekarang. Plus masa sekolah menengah, pergi balik melenggang ngan beg kosong jer sebab semua buku tinggal kat dalam laci meja. Wakaka


5. Tempat duduk dalam kelas?
Darjah 1 hingga 5 kat tengah. Darjah 6 dudok depan sebab mata dah start buta. Form 1-5 dudok almost belakang dan tepi tingkap ngan matlamat leh nyandar dinding dan tengok orang lalu lalang kat luar. Plus aku dah agak tinggi so kalu dudok depan then penglihatan terganggu. Form 6 lak kena duduk 2 baris depan sebab cikgu kelas cukup Islamik aka lelaki kalau dudok belakang then nafsu mudah naik. Hmmm..


6. Jenis penselkes?
Kalu korang membesar era 90-an then tahu ar jenis penselkes besar yang leh bukak depan belakang (tapi bahagian belakang dia nipis sikit) yang penutup dia ada span nipis. Tapi bila sekolah menengah just main bawak pen dalam posket seluar jer or paling tak just campak dalam ruang kecik depan beg. Kecuali pada masa form 6 aku create pencil case aku sendiri. Hmmm


7. Kelab, Persatuan, Permainan?
Darjah 1-4: Kelab permainan dalam (catur, scrabble, dam etc) + darjah 4 join pengakap
Darjah 5- form 5: PBSM


8. Favourite cikgu?
Cikgu Hazani Mahadi. Kita pasti akan suka pada cikgu yang kita paling benci sebab suka menyusahkan kita. Hmmm..


9. Classmate yang boleh buat kau tetak (ketawa)?
Aku banyak pindah sekolah dan kekawan pun asyik pindah randah. So kawan paling lama ialah kazen aku sendiri kot yang kami banyak kali gaduh tapi last-last gelak ketawa, sakat menyakat sesama kot.


10. Perkara yang buat cikgu kau bengang ngan kau?
Aku mostly budak baik yang bijak dalam kelas. So cikgu tak ada sebab untuk benggang ngan aku kecuali masa form 4 & 5 yang aku berada dalam circle of friend yang tak digemari cikgu. So banyak kali gak cikgu merajuk tak nak ngajar kelas kami. Dan form 6 aku banyak memberontak dan membangkang arahan cikgu kelas. Hmmm..


11. Pernah jadi AJK dalam kelas?
Pernah jadi ketua kelas untuk 2 tahun. Kalu tak jadi ketua kelas so jadi ajk keceriaan kelas. So kelas jadi mangsa eksperimental yang bertema pelik-pelik setiap tahun. Hmmm..


12. Bekas botol air?
Bekas air mineral standard tu ar kot.


13. Transport pergi dan balik sekolah?
Darjah 1-3: Emak hantar dan ambik
Darjah 4: Jalan kaki sendiri.
Darjah 5: Basikal
Darjah 6 - form 5: Jalan kaki sendiri sebab sekolah menenggah tu just 5 minit jer dari rumah.
Form 6: Motosikal


14. Pernah ekot (join) sukan?
Masa sekolah menengah masok lontar peluru dan lempar cekera masa hari sukan. Selalu dapat tempat ke-4 jer ar. Pernah sekali terpaksa join lari tapi masa orang lain dah lengkap 3 kali pusing padang, aku lak masih 1 setengah pusingan. Hmmm..









Hmmmm..

Wednesday, January 2, 2013

First Day Of School

Hari ni aku tak akan membebel dan bising-bising pada 2 anak buah aku yang akan menghabiskan masa diaorang untuk 2 bulan just main game komputer or tengok TV dari pagi sampai petang sebab hari ni ialah hari pertama sesi persekolahan 2013 bermula. Hohoho


First day of school ni moodnya sama jer cam first day berkerja. Kita akan bangun setengah jam or sejam lebih awal even sebelum alarm phone sempat berbunyi lagi. Baju lak dah seminggu awal seterika dan itu belum masuk part dah beberapa kali try baju baru depan cermin. Al maklum ar semangat hari pertama persekolahan.

Tapi seminggu kemudian: Bangun on time.

Sebulan: Bangun setengah jam lewat.

Few month after: Dah start sumpah seranah kat alarm.




Hmmmm... Manusia.



...


Hari ni Amir Habeeb dah masuk darjah 5 manakala adiknya lak masuk darjah 1. Aku pulak yang rasa tak sabar dan terlebih gembira. Al maklum semuanya masih bersemangat walaupun aku terlebih yakin yang sebulan lebih ni nanti mereka akan cukup liat nak bangun or beberapa kali kejutkan-mereka duduk but then baring semula sehingga membuatkan mood emak diaorang akan naik jer setiap pagi. Aku akan lebih tak sabar momment tu berlaku kelak. Wakaka


Aku dulu ada 3 buah sekolah rendah ngan 2 buah sekolah darjah 1. Aku totally tak ingat experience pertama kali sekolah aku dulu. Tapi aku masih ingat first day aku darjah 1 di sekolah kedua aku. Era-era tu sekolah biasanya bermula bulan December. Sekolah pertama aku just untuk 2-3 bulan cam tu jer before bapak kena transfer ke bahagian (daerah) lain. 

First day on second darjah satu at secon school tu terus perhimpunan aku aku ikut jer semua yang berlaku. Ada satu ritual yang agak pelik gak aku ikut sekali sehingga few day after baru aku tahu yang rerupanya itu ialah Christian's Morning Prayer. Sebab sekolah tu sekolah mubaligh Kristian (sekolah lama pun sama gak) dan cikgu diaorang agak kuat pegangan so setiap pagi dan after rehat mesti ada prayer. Tapi aku tak buat lagi pass tu ar. Hmmm..

Waktu tu aku sama sekolah ngan Uda, abang aku. Aku darjah 1, dia pulak darjah 4. Tapi aku tak sempat sama ngan Angah dan Along sebab jarak umur kami jauh lebih beza. Plus aku tak ingat sangat pun sebenarnya kewujudan Uda kat sekolah masa tu. Mungkin sekolah tu sangat besar kot. Satu darjah ada 4 buah kelas. Kira banyak gak tu. Tapi aku ingat satu moment masa aku darjah 2 dan hari tu hari Jumaat. Kami sepatutnya balik sama tapi sebab kelas aku tamat akhir sikit so dia tunggu kat luar kelas. Bila kelas tamat, aku keluar dan dia ikat tali kasut aku yang terlodeh. Yap, aku ingat moment tu.








Kemudian kami sama sekolah masa aku form 1. Tapi itupun sekadar beberapa hari jer sebab Uda dapat tawaran ke sekolah yang lebih bagus sebab result PMRnya yang gempak.










It is a great thing to have adik beradik at the same school yang leh jaga dan protect kita. So harap abang dan adik (niece and nephew) pun akan saling jaga menjaga satu sama lain kat sekolah lepas ni walaupun realiti kat rumah diaorang lebih banyak gaduh jer sesama. Hmmm..

Friday, August 27, 2010

Kristinisasi

(Post kali ini mungkin akan membuatkan aku direjam guna batu or worst case scenario: di panah kilat. Hmmm)

Bila aku bagitau kkawan semenanjung di universiti dulu yang aku pernah bersekolah di sekolah naungan gereja then masa tu mereka sangat shock: either mereka fikir aku just main2 or aku tersalah sebut tentang gereja. Realitinya most kawan aku di Sarawak and even my sis and bro(s) memang pernah bersekolah di sekolah naungan gereja. And aku sendiri pernah bersekolah di 2 buah sekolah naungan gereja: SRB St Theresa Padungan dan SRB St Anne Sarikei.


Sekolah naungan gereja cukup sinonim di Sabah dan Sarawak. Korang perlu baca buku sejarah sekolah menengah dulu untuk tahu asal usulnya. Dah nama pun naungan gereja then dekat sekolah mesti r ada gereja. So gereja dah kira jadi tempat permainan kami sejak kecik2 dulu. Not such a big deal pun. Dengan sister2 yang selalu masuk sekolah pun dah kenal beberapa org antara mereka. Dan di Sarikei dulu, setiap pagi musti ada morning prayer before start belajar. Mintak terang hati dan berkat katanya. Then setiap Ahad, sebab duduk rumah flat paling atas dan dekat plak ngan sekolah then tengok ramailah yang berkunjung untuk Sunday Prayer.

Kkawan sekolah majoriti ialah Cina and Bumiputra (yang beragama Kristian r). Bukannya x ada students Melayu cuma mereka agak kekwat sikit. Jejiran di Flat Polis (Bintawa & Sarikei) pun banyak yang Kristian then setiap kali Kristmas musti datang ziarah rumah mereka. Makanan yang dihidang tu memang khas ditempah dari orang Melayu khas untuk tetamu Melayu yang datang. Kat sekolah menengah plak pernah baca Bible kepunyaan kawan Iban beberapa kali. So pendedahan awal sejak dari kecik menjadikan budaya dan agama berlainan bukan satu kejutan budaya baru untuk aku dan keluarga.





Then teringat tentang sejarah perkembangan awal Islam di Madinah. Masyarakat di Madinah lebih mudah dan terbuka menerima kedatangan Islam berbanding di Mekah disebabkan di Madinah disebabkan telah berlaku pendedahan awal oleh masyarakat di situ terhadap agama-agama wahyu terawal: Yahudi dan Nasrani (Kristian).











(bersambung)














Episode akan datang:
Tapi bagi orang laen, pendedahan awal aku memperlihatkan impak negatif terhadap cara pemikiran aku. Yap, aku akui setiap perkara sentiasa akan memberi kesan pro dan kontra. Ia menjadikan aku agak liberal dalam hal2 agama. Tapi kemudian Allah swt dengan kuasanya meniup satu seruan suci ke telinga aku. What the hack aku cakap ni, baca r post sambungan. Hmmmm