Showing posts with label Uda. Show all posts
Showing posts with label Uda. Show all posts

Sunday, January 4, 2015

Budak Sekolah Dulu VS Sekarang

Tak lama lagi kat jalan-jalan tertentu akan jam teruk terutama waktu pagi, tengahari dan petang. Parents kena set alarm setengah or sejam lebih awal untuk pastikan semuanya dah sedia. Mereka-mereka yang dah terbiasa tidur lewat-bangun lewat untuk sebulan lebih ni nak tak nak kena paksa bangun awal dan kembali menjalani rutin seperti tahun-tahun sebelumnya. Buat yang pertama kali then semangatnya bukan main hebat lagi. Sebabnya? Cuti sekolah dah nak tamat dan sesi pembelajaran akan bermula. Hmmm..


Teringat dulu-dulu masa sekolah rendah belanja emak bagi 20 sen jer. Imagine selama enam tahun dapat 20 sen sehari tapi itupun aku tak pernah belanja. Salah satu sebabnya ialah 2 sekolah rendah terawal aku tu majoriti non-Muslim. Rasanya dalam kelas aku tak sampai 10 orang Melayu. So kat kantin memang jual makanan non-Halal je ar. (macai UMNO dan PERKASA, tolong jangan jadikan perkara ni issue mainan politik korang ya). Lagipun waktu darjah 1-2 tu aku bawak bekal ke sekolah. Aku ingat lagi bekas makanan zaman tu memang kreatif habis. Aku punya bekas makanan berbentuk rumah. Ha ha ha. Sekolah menengah pun aku rasa duit belanja aku 50 sen jer dan still aku tak guna. Budak zaman sekarang ada yang berbekal RM2-RM5 sehari, itupun hanya dapat sebungkus nasi lemak yang 5 kali suap je. Tak dapat nak salahkan diaorang gak. Harga barang semua dah naik. Emak pun tak sempat nak masak sarapan or buat bekal. And even sekarang ni harga membeli makanan siap adalah jauh lebih murah dari memasak..



Dulu pagi-pagi air memang dimasak dalam kettle khas untuk mandi je. Air panas letak dalam besen, campurkan air paip dan baru boleh mandi. Kalau tak memang membeku sampai tulang temulang ar. Sekolah pertama dulu rumah kat Flat Polis Bintawa (sekarang next to tempat ambik ujian memandu) then ngan emak naik public bas nombor 19 ke SRB St Theresa Padungan. Kalau terlepas bas alamatnya lambar ar masuk kelas. Sekolah kedua firstly duduk kat kampung Melayu Jalan Abdul Rahman (sekarang dah penuh bangunan komersial) dan jalan kaki dengan emak melalui pasar then baru sampai ke SRB St Anne Sarikei. Balik emak ambik jalan kaki balik. Bila fikir-fikir balik sekarang ni, jauh tu wei. Tapi yang bestnya setiap kali balik pasti akan singgah kat satu kedai jual ice-cream local perisa asam boi ni. Kemudian pindah ke flat polis yang seberang jalan je dah sampai sekolah. Lastly pindah ke kampung sekarang ni. Sekolah rendah dekat dan sekolah menengah teramatlah dekat. Pendek kata jarak rumah ke sekolah menengah aku tu berjalan memang tak sempat berpeluh. Terlampau dekat sangat katakan.

Budak-budak sekarang ni, pergi balik naik van or bas sekolah. Bukan parents tak nak hantar tapi parents kerja kat tempat lain, sekolah lak arah lain. Plus kalau semua parents hantar, jalan garenti akan sesak tahap dewataraya ar. At least bila naik bas sekolah leh ambik feel jadi ahlli Geng Bas Sekolah ar kononnya. Hmmm.. 



Aku anak bongsu so bila abang or kakak aku ada beli beg baru so beg lama mereka akan dibagi kat aku. Sama gak baju dan seluar sekolah abang aku masih dalam kondisi yang bagus so ia akan diwarisi kepada aku. Kalau tak pun hujung tahun akan beli baju baru tapi bila dah tengah tahun then baju akan bertukar biru purple (faham kan kenapa) untuk parents yang rajin or kuning untuk parents yang malas. Dulu alat tulis digunakan semaksima mungkin. Aku pun tak tahu kenapa. Kalau pensil kayu tu, hujung pangkal akan disharpener kan. Bila dah pendek sangat then ambik penutup pen murah (batang warna putih, penutup warna biru) letak kat pensel dan masih lagi boleh guna. Pelik. Waktu aku darjah 4 dulu ada permainan getah pemadam. Getah pemadam siapa yang dapat menindih pemadam yang lain then dia owner benda alah tu. Then beberapa tahun kemudian timbul pula getah pemadam kecil bentuknya yang sangat2 comel sehingga tak dapat nak dijadikan pemadam. Dan bekas pensil yang boleh bukak depan belakang yang ada span tu pulak ialah aksesori yang wajib dimilikki.

Budak zaman sekarang (merujuk pada anak buah aku sendiri), baju sekolah, bekas minuman, bekas makanan. bekas pensil, kasut, beg, alat tulis semuanya berganti setiap bulan. Tak pasti sama ada budak sekarang makin aktif ataupun produk-produk sekarang makin tak berkualiti. Aku pun tak tahu. Hmmmm












Post ni aku upload bukan sebab nak kata sekolah zaman dulu lebih jauh best tahap nak mampus dan zaman sekarang haram jadah langsung tak. Tak. Sebaliknya setiap zaman ada pengalaman dan ceritanya yang tersendiri. Kan?












Buat mereka-mereka yang ada anak yang dah bersekolah, aku ucapkan kepada ibu bapa then sila simpan duit banyak-banyak. Jangan asyik nak bertukar smartphone setiap kali keluar model yang baru je. Buat anak-anak yang belajar, sila ke sekolah untuk mendapatkan ilmu agar jadi manusia dan jangan fikir nak cari awek-balak je. Buat kekawan yang jadi cikgu, selamat kembali ke neraka dunia. Wakaka

Saturday, August 9, 2014

Blog Update

Aku langsung tak update untuk bulan June dan Julai. Kebarangkalian apa yang dah berlaku kepada aku dalam tempoh tu sehingga aku tak dapat update apa-apa post terbaru ialah sama ada:

a) Aku terlibat dalam kemalangan yang teruk sehingga mengakibatkan keseluruhan jari tangan (dan jari kaki aku) terputus maka apabila dah tak ada jari so aku tak dapat nak taip punat-punat yang ada pada keyboard lagi dan blog tak dapat ditulis ar or

b) Apocalypse suddenly berlaku apabila ada sorang doktor kat US ni yang dah mati dan kemudian hidup semula sebagai satu perisian yang disyakki akan menjejaskan populasi manusia kat dunia ni so satu virus terpaksa dilepaskan sekaligus menjadikan dimana keseluruhan barang elektrik yang ada di muka bumi ni tak dapat berfungsi lagi or

c) Aku dah kahwin, isteri aku disahkan mengandung pelamin so aku yang masih lagi dalam mood honeymoon bertambah terpaksa kerja keras untuk menampung keluarga dan anak yang bakal lahir kelak.


Realitinya tak ada salah satu pun daripada pilihan kat atas tu berlaku. Aku masih lagi lelaki loser yang sama yang start menulis blog ni beberapa tahun lepas kecuali berat badan aku makin bertambah nombornya, rambut aku pun bertambah panjang centimeternya, usia aku pun bertambah yang tak seiring dengan kematangan dan tahap kesuburan aku makin berkurangan disebabkan oleh teknologi dunia pornography. Hmmm..


Post ni aku sekadar nak update kepada mereka-mereka yang masih lagi menjengguk blog aku, yang baru terjumpa blog aku, yang setia bagi komen pelbagai. Walaupun ternyata bilangan viewer aku makin berkurangan tapi setiap hari masih lagi sekitar lebih 50 viewers yang datang. Tak pasti sama ada korang ni memang follower tegar or stalker or meter aku yang rosak etc. But still aku akan update. Hohoho



1. SOCIAL NETWORK
Kehilangan smart phones aku sekitar 3 bulan lepas totally menjadikan aku hilang dari radar dunia. Memulannya aku nak jadi sorang hippies (yang aku tak tahu apa perjuangan mereka sebenarnya) yang tak perlukan teknologi untuk kekal survival dalam dunia ni. Tapi susah orang nak menjejak kewujudan aku so sekarang ni aku just guna handphone yang tak ada peralatan bijak, tak ada skrin sentuh dan tak ada apa-apa. So sure jugak maknanya no Instagram, aku memang dah tak update Facebook dan Blog memang bersarang labah-labah ar.

Adakah aku rindu nak swipe touch screen or ambik gambar, pilih filter dan update dan check sepanjang masa? Naaa.. Sikitpun tak. Aku dah bagitahu korang tak masa aku realize yg masa aku garenti Galaxy Note aku tu sah hilang, aku leh ketawa layan Jack & Jill lakonan Adam Sandler kat AXN? Aku beli benda tu guna gaji kerja terakhir aku dan aku bukan anak orang kaya tapi bila benda tu hilang, aku rasa sangat lega. Feelnya tak sama macam resign dari kerja yang buat ko totally depress. Ia tak sama. Sebab benda nama smart phone ni sama ada kau sedar ataupun tak ia akan  bersama kau since dari kau bangun sampai kau tidur balik. Sekalipun kalau ia tak ada dalam genggaman kau then ia mesti tak akan lari dari pandangan kau. Bila ia habis battery or rosak or jatuh ke lantai dan tak berfungsi then kau start akan jadi resah gelisah, marah, irrational pelbagai. Percayalah yang once kau let go benda tu then kau akan realize betapa leganya kau tak attach pada benda tu lagi.

Aku masih lagi check Facebook around 2 kali sehari, nak tahu apa perkembangan kekawan, perkembangan semasa dan like certain update plus jarang-jarang komen tapi most of the time aku rasa sangat tenang. Feelnya macam jadi haiwan yang berada dalam zoo yang pelik melihat perangai manusia banyak-banyak yang hyper jakun plus teruja macam first time tengok porn disebalik pagar or cermin kaca yang memisahkan korang tu. Aku tak pernah nak kata aku ni bagus tapi ambik masa dan lihat post-post or gambar lama kita dan perhatikan betapa desperatenya kita untuk mendapatkan approval dari orang lain bagi membuktikan hidup kita jauh lebih hebat dari hidup mereka-mereka yang lain. Hmmm..



2. RAMADHAN
Ramadhan kali ni jatuh pada musim buah. Along aku saiz XXXL, Angah aku seorang perempuan, Uda pulak di Pahang so harafiahnya aku ialah satu-satunya anak yang akan mengguruskan musim buah kali ni. Plus aku ialah seorang penganggur dan bapak aku dah tua dan sakit-sakit so memang around 97% aku yang handle ar. Kebun buah kami memang besar. Imagine padang bola sepak yang berbukit-curam dengan tanah berbatu keras, semak samun yang dua tiga kali tinggi dari saiz manusia normal, dengan hiasan nyamuk, ular pelbagai. Nak jaga pokok durian pulak banyak songeh. Tanah tak boleh dibiarkan lapang sangat nanti tanah kering so buah pun kering. Tak boleh tebas semak samun tu masa buah masih kecil sebab nanti buah kecik tu akan jatuh so buah tak jadi so pendek katanya kurang seminggu nak puasa baru leh tebas dan aku ar sorang-sorang buat benda tu. 

Bila masuk puasa pun masih menebas, diserang pulak oleh kumpulan penyengat (serangga yang punya sengat) yang aku tak dapat nak kelaskan ia sebagai tebuan, lebah, hornet or horny ke, bertembung dengan ular (bau ular sawa memang mainan setiap hari) then cuaca panasnya lagi. Imagine bawak durian yang berat yang penuh bakul kat belakang dua tiga kali turun melalui kawasan berbukit memang mencabar ar. So kalau beli durian dari owner kebun jangan ar senang-senang nak mintak harga murah je. Plus paling buat aku hangin satu badan ialah bila bulan posa pun ada gak aktiviti pencuri durian. Kebun kami memang durian tanam datuk nenek dulu so rasanya memang lemak berkrim asli dan orang sanggup beli mahal so pencuri lagi ar nak mencuri kan.? Tapi musim buah cuma around 2 minggu je.

Masalahnya kedian cuaca makin panas, so kulit Psoriasis aku makin menjadi-jadi ar. Puasa tak banyak minum air masa sahur dan berbuka so kulit jadi sangat-sangat kering. Aku tak ada apa-apa persamaan nak menjelaskan keadaan ni. Just imagine kalau kulit kau keras, tebal dan kering dan bila kau pakai baju, geresan kain dan kulit kau tu buat effect yang sangat tak selesa, bila kau mandi rasanya sangat pedih sebab sentiasa ada rekahan yang berdarah dan setiap hari kulit mati kau yang disapu boleh muat sebiji balang kuih raya. Dan ia tumbuh dengan banyak dan sangat-sangat gatal sehingga boleh buat kau nak pertimbangkan pilihan untuk bunuh diri. Tapi aku masih bersyukur yang aku berjaya penuhkan sebulan puasa kami ni walaupun kalau dari segi ibadahnya tak adalah sepenuh mana pun but still it better than last year. Cumanya kalau aku tak diberi kesempatan untuk jumpa Ramadhan tahun depan then aku akan sangat-sangat menyesal ar. 



3. FAMILI
Ada masanya aku tak suka merancang apa-apa so aku biarkan semuanya go with the flow itself. Tapi pada masa yang lain apabila aku merancang then aku akan merancang betul-betul dan aku nak setiap apa yang berlaku berjalan sebijik macam apa yang rancangkan. Cumanya manusia hanya mampu merancang dan the end Tuhanlah yang akan menentukan segalanya. Ketika semuanya berjalan sama seperti yang dirancang then suddenly emak kurang sihat. Sebenarnya ia biasa je sebab emak memang selalu kurang sihat. Aku mewarisi part tu dari emak. Kami berdua sangat cepat pening kepala, panas badan, sakit itu, sakit ini. Bapak aku pulak sangat-satngat jarang sakit. Sekadar sakit kaki biasa je laa. So bila emak sakit kali ni, kami tak expect much sehingga ia berlanjutan beberapa hari dan emak menggigil, rebah masa berdiri etc. So kami bawak emak pergi hospital bahagian kecemasan. Dari pagi sampai malam. Lebih 12 jam dengan cucuk sana sini, ambik darah beberapa kali, tukar katil ke katil, bertukar doktor, sehingga masuk bilik kecemasan paling teruk yang perlu cucuk wayar satu badan.   

Memulanya expected denggi. Aku ada dua orang kawan masa belajar dulu yang kena denggi so aku boleh tarik nafas lega sikit sebab ia keadaan yang masih boleh dikawal. Kemudian tukar expected kencing tikus pulak. Dalam otak aku waktu tu terus teringat arwah Din Beramboi. Dan aku hanya ambik tindakkan positif yang pasif: Redha atas apapun yang akan berlaku. Malam tu emak ditahan di wad tanpa diketahui apa sebenarnya yang berlaku. Esoknya emak disahkan menghidap batu karang di buah pinggang. Alhamdulillah, tak ada benda teruk lain yang berlaku. Tapi ia memang menguji keluarga kami ar. Angah dan Uda memang anak yang sangat baik. Aku no komen tentang Along. Dia dah bawak peranan yang dia sendiri tahu. Apa yang pasti aku tak bawak apa-apa peranan dalam kes ni. Aku tak pernah bawak apa-apa peranan dalam keluarga ni. Hmmm..

Sekitar dua minggu lepas pulak suddenly sakit kaki bapak bertambah teruk. Aku tak pernah nampak bapak selemah tu. Duh, betapa emak dan bapak aku dah semakin tua (macam ar aku makin muda kot). 



4. AKU 
Aku beli notebook baru sebab yang lama dah tak dapat nak diselamatkan. Tiga tahun ialah tempoh yang agak lama untuk sesuatu gadjet bertahan dengan aku. Plus laman web porn memang bawak banyak virus. Beberapa hari lepas aku akhirnya telah beli sebijik basikal. Gosh, sangat lama dah aku mengidam nak own sebijik basikal sendiri. Then korang kata "Tiga tahun menganggur dan boleh beli benda alah tu then mesti duit mintak dari emak bapak ar tu..!!". Unfortunately korang salah kali ni. Aku sendiri pun tak tahu macam mana setelah tiga tahun menganggur, aku masih boleh beli barang dengan duit aku sendiri. Hmmmm..

Walaupun most of the time aku seorang yang positive thinker tapi ada masanya aku sangat terasa nak gave up untuk terus hidup. Betapa aku harap bunuh diri ialah satu pilihan yang benar-benar pilihan. Sayangnya bunuh diri tak macam berhenti kerja. Hanya orang berani je yang akan berhenti kerja tapi in this case: hanya penakut je yang akan bunuh diri. Andai kata suatu hari kelak pada masa akan datang keluar kat muka depan koran surat khabar bagitahu aku bunuh diri then percayalah yang ia adalah kes bunuh sebab aku tak akan buat benda pengecut tu. Noktah.

Kalau ikut publisher, novel kedua aku sepatutnnya dah keluar tapi ia tak berlaku seperti yang dirancang. Bila aku tanya lagi, dia kata mungkin  hujung tahun. Aku letak extra big expectation untuk projek kedua ni. Novel untuk projek ketiga pulak dah berkulapok. Sepatutnya ia dah boleh siap tapi aku kurang motivasi. Around kurang 20% je lagi dah siap pun benda tu. Bulan puasa lepas aku memang tak sentuh langsung.














Dan aku jadi makin anti sosial.












Plus disebabkan aku tak suka raya so aku tak nak wish anyone on anything. Bye..

Thursday, February 6, 2014

Aku Nak Bagi Nama Anak Aku ....

Semalam kakak ipar melahirkan anak so abang aku, Uda dah jadi bapak kepada dua orang budak dan Adam Zaquan dah officially jadi abang walaupun sah-sah dia sangat cemburu pada kewujudan budak baru yang menjadikan semua orang dah tak fokus pada diri dia je lagi. Dan aku pula menambahkan bilangan anak buah kepada empat orang. Empat orang er...? Hmmm


Aku tak rancang untuk kahwin atau menjalinkan hubungan yang serius dengan sesiapa pllus even andai kata aku kahwen sekalipun then aku dah janji yang aku tak akan reproduce menghasilakn junior me jadi kebarangkalian aku untuk ada anak sendiri tu totally sifar ar (tapi tuhan tu Maha Mengetahui jadi apa-apa yang berlaku pada aku masa hadapan ialah perancangan Dia). But if in case aku ada anak then aku awal-awal dah letakkan specifikasi nama yang aku tak akan bagi pada anak aku kelak. Hmmm..


1. Nama yang terlampau banyak, terlampau panjang & terlampau pelik
Trend orang Melayu di Malaysia recently punya kecenderungan untuk letak nama anak tu panjang-panjang. Kalau setakat dua tiga nama macam Amar Daniel atau Muhammad Farish Haikal tu dah biasa sangat. Jadi now a day parentu tu sampai terlebih kreatif dan mahu letak nama anak sampai lima or enam nama yang setiap nama tu panjang-panjang dan susah nak sebut. Bila tanya then jawab sebab nak anak punya nama yang maksud cantik kononnya. Contoh gambar bawah ni ar:


Seriusly aku tak nak anak aku ambil masa yang panjang untuk tulis nama di setiap muka surat masa exam or aku tak nak bakal suami anak aku susah nak sebut masa akad nikah or menyusahkan imam masa nak baca talkin kat kubur nanti or paling koman tak cukup ruang masa nak isi nama kat borang kerajaan. Hmmm..



2. Nama gabungan emak plus bapak
Aku tak faham macam mana ada orang yang boleh tercetus idea macam ni. Mungkin dia seorang yang minat science yang hybridkan bahan chemistry. Kita boleh detect bina nama anak quite fishy then tengok nama emak bapak then kita akan mengangguk faham. Kemudian dia ada banyak anak sehingga kombinasi yang terhasil seterusnya sangat unik. Bagi contoh nama penuh aku Naziruddin then aku kawen dengan girl nama Siti Nurhaliza. Anak pertama aku akan jadi Siti Naharuza, anak kedua Sinuruddin, anak ketiga Sidihalizin, anak keempat aku dah out of idea.

Memang ar ada masanya kombinasi tu menghasilkan nama yang cantik serta punya makna yang hebat tapi tak semua nama parents mampu membentuk kombinasi tu. What if gabungan nama kau dan isteri menghasilkan bunyi seolah-olah macam penis, vargina, faraj or apa-apa benda yang lucah or taboo? Dah ar dekat sekolah kena main dek budak kelas then satu hari bila dah dewasa jadi orang penting or selebriti then nama Siti Nurvargina. Tak malu ke jadinya? Hmmm..



3. Nama Mix Antarabangsa
Dunia tanpa sempadan menjadikan nama anak-anak kita pun tanpa sempadan jugak. Tak dapat nak salahkan Aaron Aziz gak bila rata-rata baby yang baru lahir setahun dua ni pasti akan ada nama Aaron walaupun muka sah-sah layak untuk nama Salleh or Yaakob. Bila pergi ambik anak buah aku dari sekolah rendah then tengok nama kat tag budak-budak bukan main canggih manggih lagi. Nama mesti ada mix timur plus barat baru havoc. Aku bukan nak mengata or mengkeji or memperkecilkan sebab aku sendiri duduk kampung then bila ada budak kampung yang muka totally kampung yang Christina or Aaron then ia pasti akan buat kita speechless sedangkan minah muka sebijik mat omputeh lak bernama Siti Saleha. Hmmm..

Imagine 30 tahun akan datang, situasi dekat tandas awam ada dua orang mak cik cleaner warga tempatan yang sorangnya nama Britney Zulaika dan sorang lagi Siti Nur Aquilera yang mungkin akan buat kita ketawa terguling-guling kat lantai sekarang ni tapi tak ada sesiapa pun yang ambil peduli sebab pada masa tu ia dah terlalu biasa. Hmmm.. 



4. Ooooor
Or kita tak pernah lagi dengar orang kita yang letak junior pada anak.Contoh anak pertama aku ialah Naziruddin Junior dan anak kedua aku ialah Naziruddin The Second. Or aku patut startkan nama keluarga sendiri macam omputeh or macam orang Cina or macam Ustaz Don. Hmmm..






...



Waktu anak pertama dulu abang aku nak namakannya Malik tapi emak aku tak setuju sebab katanya Malik tu malaikat penjaga pintu neraka nanti mukanya masam je. Sedangkan Malik juga ialah salah satu nama Allah yang maknanya sangat hebat. Akibatnya nama tu jadi Adam Zaquan. Anak kedua ni pulak abang aku nak namakannya Mikail but still emak aku halang dengan sebab yang bagi aku still tak rasional dan abang aku  nak tak nak terpaksa setuju. Technically belum ada nama muktamad lagi ar.

Orang yang kenal family aku tahu yang abang aku ialah anak emas emak so dia memang nak tak nak kena tanya dan dapatkan persetujuan emak. Kesian lak kan? Sedangkan aku pulak anak yang tak ada apa-apa ciri logam plus aku jenis yang tak akan tanya pendapat orang bila buat keputusan so kalau aku ada anak satu hari kelak then aku tak akan tanya pendapat sesapa, just bincang ngan isteri je. Bila dah register nama baru bagitahu kat semua. Aku punya anak then aku punya suka ar. Wakaka..!!!

Tuesday, September 10, 2013

Anak-Anak Pak Dollah

Memandu ialah satu saat yang membosankan bagi aku sebab tak banyak aktiviti yang boleh dibuat. Kalau memandu kereta at least aku leh bukak radio valume besar-besar then nyanyi kuat-kuat sambil menari ikut rentak muzik tapi kalau bawak motosikal lebih terhad aktiviti aku. So aku lebih banyak berfikir masa bawak motosikal (duh, bunyik cam bahaya je kan?). Satu hari ni aku terfikir: What if kalau abang-abang dan kakak aku bukan adik beradik aku tapi ialah rakan sekelas. Apa akan jadi?


Setiap kelas mesti ada watak-watak yang lebih kurang sama. Sebab aku pernah pindah beberapa sekolah so walaupun muka tak ada yang sama tapi perangai dua kali lima jer. So ALONG aku kiranya ialah ahli pak lawak dalam kelas. Alaa group of mamat yang selalu menceriakan keadaan kelas. Cikgu buat satu lawak then diaorang akan sambung 10-20 lawak sehingga seluruh kelas akan ketawa. Kalau mereka tak hadir sehari ke sekolah then kelas akan rasa sunyi. Aku kira allies je ar ngan diaorang sebab diaorang ni jenis yang tak kisah duduk ngan sesapa then ada je benda yang diaorang leh share nak cerita dan pasti akan buat kita tak kering gusi. Kalau dalam kelas lokasi diaorang kat seat tepi tingkap or tengah kelas dalam group 4-5 orang. So sure aku bukan satu group ngan mereka. 


ANGAH aku lak pasti satu group ngan girl yang kita tak nak carik pasal. Kalau dalam filem omputeh, diaorang cukup pasti bukan dalam team cheerleader tapi dalam kelompok yang paling anti ngan cheerleader. Kalau satu hari korang tertoleh lebih 5 saat kat mereka then diaorang akan datang dekat kau dan serang kau sehingga kau hilang keyakinan diri untuk bersekolah di situ lagi tapi kalau korang baik ngan mereka then mereka lah orang yang pertama akan pertahankan kau dari kaki buli yang nak buli kau. Dalam kelas diaorang akan duduk belakang sekali ngan group 3-4 orang. Masa cikgu mengajar biasanya mereka akan buat hal sendiri, cakap-cakap ngan group members sehingga cikgu pun dah gave up nak tegur. Aku just neutral je ngan diaorang sebab kalau duduk semeja, kami pasti tak akan bercakap sepanjang sesi kelas berlangsung. Hmmmm..


UDA aku lak so sure ialah mamat popular kelas yang disukai oleh budak-budak perempuan, disayangi cikgu cikgi dan seluruh ahli sekolah include tukang kebun. Diaorang biasanya duduk paling belakang kelas ngan kawan-kawan lelakinya yang poyo. Bila duduk sekali ngan group member pasti akan cerita tentang perempuan then ketawa besar-besar. Setiap kali mereka lupa buat kerja pasti diaorang akan bagi alasan yang membuatkan ahli-ahli kelas rasa menyampah tapi cikgu kasi lepas. Group ni pasti hanya akan datang pada aku bila subjek lukisan or diaorang nak mintak pertolongan aku buat itu ini tapi last-last semua credit letak atas nama diaorang balik. Kalau diaorang buat hal ngan aku then kami ialah enemy tapi mostly just neutral je kot. 


AKU lak ialah nerd dalam kelas yang duduk depan sekali (realitinya 5 tahun sekolah menengah aku duduk paling belakang kecuali form 6 sebab cikgu tu Islamik sikit), pelajar yang paling rajin salin nota, siapkan kerja rumah, tolong bagi jawapan pada kekawan masa exam dan sentiasa dengan rekod bersih setiap kali sesi sekolah tamat setiap tahun. Aku tak nak jelaskan lebih lanjut sebab korang dah tahu tentang orang-orang macam ni dalam kelas korang kan? Wakaka










Bila tengok-tengok balik, kami 4 beradik totally dari 4 kumpulan latar belakang yang berbeza yang in reality tak mungkin akan jadi kawan. Tapi sebab kami adik beradik, perbezaan tu tak nampak ketara. May be sebab tu ada pepatah orang tua kata setandan kelapa (or pisang. Aku x pasti) hasilnya tak sama. Walaupun dari ibu bapa yang sama tapi tak ada sorang pun yang sama. Plus air dicinang tak akan putus ar kan? Hmmmm

Wednesday, July 10, 2013

Ramadhan Datang Lagi

Alhamdulillah, aku masih lagi diberi kesempatan untuk hadir dalam bulan Ramadhan kali ni lagi. Sebab bila fikir-fikir balik, ramai yang ada pada puasa lepas tapi tak dapat untuk bersama lagi pada Ramadhan kali ni. Even aku ada sorang saudara dekat yang tengah-tengah masak untuk sahur pada hari pertama Ramadhan, rebah dan terus meninggal dunia. 


Cerita-cerita tentang Ramadhan ni, bila kali pertama korang puasa penuh satu hari dan bila korang puasa penuh satu bulan full? Pertama kali aku puasa penuh satu hari ialah waktu aku darjah 4. Waktu tu punya ar hazab nak penuhkan sehari. Even kalau tak silap aku, tahun tu aku puasa penuh tak sampai 10 hari pun kot. Lagipun parents tak ketat dan tegaskan sangat untuk puasa penuh. So banyak gak ar hints and trick berlaku waktu tu. Selalu mandi dan gosok gigi setiap sejam rasanya. Tu belum masuk part tertelan air paip dan sengaja telan. Wakaka..

First time aku puasa penuh sebulan ialah sewaktu darjah 5. Faktor persekitaran memang sangat-sangat membantu ar. Sebab waktu tu kami sekeluarga dah pindah kampung. Kampung lak majoritinya Melayu. Budak-budak kampung ni dah start puasa penuh since dari tadika lagi. Sedangkan sekolah sebelum ni dalam kelas tak sampai 10 orang pun muslim so setiap kali waktu rehat tu memang terliur ar tengok kekawan non Muslim melahap makanan tengahari mereka. Bila di sekolah majoriti Melayu so semuanya baik-baik jer masa bulan Ramadhan. Hmmm..

Perkara paling aku ingat puasa masa kecik dulu ialah masa bangun sahur. Aku sangat senang part bangun tidur. Panggil aku sekali je aku dah terjaga. Berlawanan lak ngan Uda dan Angah aku. Panggil sekali, diaorang jawab tapi 5 minit berlalu still berdengkur atas katil. Beberapa kali panggil, still x ada effect. Patut ar sekarang ni anak Angah aku: Habeeb & Puteri tu susah giler nak bangun. Setiap pagi, masa nak kejutkan diaorang gi sekolah dah macam orang bergaduh kat rumah aku. Sahur pagi ni tadi dah berlaku peristiwa air mata di meja makan. Hmmm.., tu baru hari pertama.

Masa universiti pulak, before Ramadhan gelanggang basketball depan hostel kami akan di conquer oleh budak-budak lelaki Melayu untuk main futsal. Orang lain jangan harap leh guna gelanggang tu untuk tujuan lain ar. Tapi bila tiba bulan puasa then keadaan gelanggang tu jadi sunyi. Sebab diaorang ni tadi semuanya sedang berehat dalam bilik. Tapi ada gak manusia di gelanggang iaitu pelajar-pelajar dari Indonesia main basketball. Betapa prestasi kita menurun pada bulan puasa tapi mereka pulak still kekal or bertambah. Satu perkara yang patut dicontohi kan?

Apakah Ramadhan tanpa bazaar kan? Tapi setiap kali aku pergi bazaar Ramadhan then aku pasti akan pulang dengan tangan kosong. Sebabnya bila time Ramadhan ni biasanya aku tak ada selera nak tengok makanan pelbagai rupa tu. Lebih tak menyelerakan bila tengok manusia-manusia yang rakus macam tak pernah jumpa makanan. Tapi seriusly moment paling best masa bulan Ramadhan ialah moment family members duduk satu meja dan makan sama-sama. Seriusly ia susah nak berlaku pada hari-hari biasa.



























What happens after Ramadhan? Tentulah Syawal atau raya. Duh, aku sangat tak nak Ramadhan berakhir.  Sebab bulan ni bulan umat Islam berebut-rebut untuk buat amal kebajikan dan setiap amalan yang dibuat akan digandakan ganjarannya. Plus aku bukannya tak suka Syawal tapi aku lebih tak suka orang yang tak sabar untuk kedatangan Syawal terutama ketika Ramadhan baru jer bermula.. Hmmm..

Friday, April 5, 2013

Shampoo Tak Pedihkan Mata

Apa bahan kosmetik yang korang guna sehari-harian? Kalau aku:
1- Shampoo Clear
2- Conditioner Rejoice
3- Sabun Healin
4- Cream Rambut Elite
5- Deodorant Nivea
6- Pelembap Bibir Nivea
7- Body Lotion Vaseline
8 -Ubat Gigi Fresh & White

Duh, giler banyak bahan kimia yang secara tak langsung aku applied pada diri aku. Tak lama lagi aku leh berevolusi jadi X-Men ar. Korang lak..?


Kalau korang membesar era 90-an then korang pasti familiar ngan iklan shampo Johnson & Johnson kalau tak silap kuar statement 'Tak pedihkan mata..". Rasanya effect statement tu sangat kuat sebab masa kecik dulu waktu emak nak menshampo rambut ialah moment yang sangat tak best sebab setiap kali nak shampoo rambut then setiap kali tu gak ar buih shampoo tu akan jatuh dan masok dalam mata. Duh, punya ar pedih penangan benda nama shampo masa tu sehingga dapat ingat still sekarang.

Tapi yang peliknya benda tu tak berlaku lagi masa dewasa. Tak pasti sama ada bahan chemical dalam shampoo dah tak sedasyat dulu or kita lebih berhati-hati masa nak shampoo rambut. Hmmm..

Cukup pasti shampo yang selalu digunakan oleh family kami ialah shampoo Indonesia yang sekarang dah tak ada lagi yang guna urang aring or lidah buaya tu.













 
Beberapa hari lepas masa tengah layan TV sambil baring-baring then aku main-main rambut ar. Kemudian aku terhenti tetiba. Rasa cam ada kemunculan bendasing pada rambut aku. Rasa cam bencolan pada rambut. Aku ambik gunting then cantas ar rambut tu. Tengok rerupanya rambut aku dah berbuah sebelum musim buah sebenar tiba. Duh...

Rambut aku bukan jenis rambut bermasalah ar. Rasanya tak pernah lagi sebelum ni ia berbuah or bercabang di hujung or kering or berkutu etc. 







So paginya aku gi cuci rambut. Masa tu tetiba otak aku fikir: Cam mana kalau aku letakkan buih shampoo ni masok dalam mata. Agak-agaknya pedih tak..?

Sunday, February 10, 2013

Pencemburu

Cemburu adalah perasaan yang irrational yang ada orang kata as tanda orang tu sayang dan tak kurang gak tanda orang tu ada masalah mental sebab cemburu tak tentu pasal. Sejujornya aku agak pasif dan pelik sikit dalam bab cemburu ni. Part yang aku patut cemburu tapi tak bagi effect pada aku or part sepatutnya aku tak cemburu lak buat aku cemburu giler. Hmmm..


Orang selalu kata yang aku mesti cemburu ngan Uda aka abang aku sebab dia kacak, parents extra sayang kat dia, family idolakan dia, arwah nenek selalu bagi duit lebih kat dia, masyarakat tabik spring ngan dia, dia ada great wife and anak yang comel, kerja hebat ngan gaji besar bla bla bla. Sedangkan aku ialah versi berlawanan ngan Uda. Tapi reaksi aku: biasa jer kot. Buat apa aku nak cemburu ngan abang aku sendiri. Pelik.

Or pada kawan aku sorang ni yang punya hobi suka menukar benda yang leh ditukar start dari hobi, gadget, kereta, tempat tinggal, kekasih, skandal, mangsa, one night stand etc. Semuanya bertukar ganti. Sedangkan satu-satunya perkara yang aku selalu tukar ialah kerja tapi last-last mengganggur sampai sekarang. Dan setiap kali jumpa then dia pasti akan cerita tentang social life dia yang sangat happening cam dia selalu gi melancong luar negeri, beberapa kali buat threesome or cuba skill tertentu yang sound cuma leh dibuat kat porn jer etc. Tapi reaksi aku: tumpang gembira je ar. Cemburu..? Sikit pun tak pernah. Lagipun dia kawan aku kot. Hmmm...












As aku kata earlier: aku sangat pasif bab cemburu. Kekadang dalam setahun tu aku langsung tak ada rasa cemburu (mungkin ada tapi aku secara tak perasan). Sebab aku tak tahu sebab untuk aku cemburu. Aku tak cemburu ngan orang yang kerja jawatan tinggi dan bergaji besar with kereta besar etc.Mungkin sebab aku tak ada apa-apa untuk aku bandingkan kot. Cam ko ada kerja tapi aku jobless. Kau ada kereta tapi aku ada motosikal under nama bapak aku. Bak kata omputeh: you dont worry to loose anything when you have nothing. Hmmm..





Tapi aku masih ingat rasa cemburu. Rasanya sangat tak menyelesakan. Salah satunya masa bekas awek aku (waktu tu still couple) cakap ngan lelaki lain. Waktu tu rasa hati ni sangat tak dapat nak dudok senang. Rasa nak marah jer mamat tu sedangkan rasional dalam diri kata: diaorang bercakap jer kot. Bukannya berromance pon. Hmmm..

Or masa kawan baik aku ni jumpa one guy ni dan diaorang jadi sangat rapat. Diaorang tengok wayang then lepak Mc D aka aktiviti yang kami (aku dan kawan) aku selalu buat tapi diaorang tak ajak aku sekali. Dan setiap kali lepak then dia selalu kata mamat tu perangainya sebijik cam aku. So timbol ar rasa tak best tu. Aku rasa cam tempat aku dah digantikan oleh kewujudan mamat tu. Perasaan aku bercampur marah-sedih-kecewa aka last-last aku tahu bahawasanya aku sedang cemburu.











Dan sekarang aku jadi makin pasif. Aku makin tak ada sebab untuk cemburu. Tapi kekadang muncul gak rasa cemburu tengok orang pandai melukis, menulis (cam Megat Eusofe) or ada idea untuk novel yang hebat. Tapi tak ar sampai tahap aku nak hantar santau etc ker. Tapi kekadang heran gak bila ada orang yang jadi hamba pada rasa cemburu ni sehingga sanggup jumpa bomoh hantar benda pelik-pelik, bodek boss, masok pasir dalam periuk nasi kawan sekerja etc. 












...




Recently aunt aku kata "Kesian tengok budak-budak tahfiz tu. Baju putih dah bertukar kuning. Pakaian selekeh jer. Tempat belajar pun cam reban ayam.." Tapi dalam hati aku cemburu lak pada mereka. Sebab mereka tak kejar duniawi. Mereka hafal Al-Quran dan hidup dalam kesederhanaan. Dan aku lak: sebaliknya. Hmmm..

Thursday, January 31, 2013

Hitam & Manis

Aku selalu kata yang muka aku dan adik beradik aku yang lain agak berbeza. Mostlynya aku tak perasan melainkan kalau ada orang yang start kuar statement tu. Cam kalau aku tunjokkan portait family aku ngan kekawan then mereka akan persoalkan apsal muka aku jer yang berbeza (even parents aku pun muka cam sama gak) or sekali tu masa kuar ngan adik ipar tiri (complicatednya) emak aku then lepas makan-makan then dia tanya "Yang ni (tunjok aku) sapa..? Kawan anak ke (merujok Uda)..?" Buat aku persoalkan: aku anak angkat ker.... or tertukar bayi kat hospital..? Hmmm


Even dalam adik beradik aku ar paling hitam. Even putihnya kakak dan abang-abang aku, since dari kecik sampai sekarang masih ramai lagi yang kata diaorang ni Cina. Sehinggakan masa kecik dulu ada sorang saudara bapak aku ni kata: dalam adik beradik aku, aku sorang jer yang cam muka orang Melaya. Melaya tu ialah istilah yang digunakan oleh orang Sarawak untuk merujuk orang Semenanjung. Mungkin dulu-dulu orang Semenanjung yang datang Sarawak punya kulit hitam-hitam kot. Tapi bila fikir balik: Hei, emak aku orang Johor then apsal dia putih lak? Hmmm..

Rerupanya dia sekadar nak sedapkan hati aku sebab family members aku dari 2-2 keluarga semuanya putih-putih. Tup-tup keluar sorang anak kulit hitam. Maka ramai ar sedara-sedara lain tiap kali tengok aku kata aku ni hitam manis etc. 


...


Korang pernah tak tengok satu filem Korea yang based on reality events ni bila ada sorang budak Korea diambik anak angkat leh sorang American. Disebabkan semua family angkat tu berambut blond dan dia berambut hitam so one day dia ambik cat kuning dan cat rambutnya. Ia bunyik cam lawak tapi realitinya itu feelnya kalau kau satu-satu yang berbeza dalam satu kumpulan. Kau akan sedaya upaya untuk jadi sama cam mereka gak.

Waktu tu aku belom matang lagi (cam ar sekarang matang sangat) so ia menimbulkan stress. Aku guna apa saja produk untuk punya kulit putih sama cam family member aku. Ia sound cam lawak tapi percayalah yang ia sangat suck menjadi sesuatu yang berbeza. Seperti cerita The Ugly Duckling: seekor anak angsa yang tersesat dalam kumpulan itik. 


















Tapi as time goes by, entah apsal aku tak sehitam dulu lagi. Still aku tak ar seputih siblings aku yang lain but sekarang ni orang Melayu kata aku Cina, orang Cina kata aku Cina even orang negara China pun kata aku Cina gak. Hmmm..












Aku seorang lelaki yang belajar dari apa yang aku lihat-dengar-rasa. As masa demi masa berlalu aku belajar bab demi bab tentang kehidupan. Penghujung tahun lepas aku belajar bahawa kesempurnaan itu hanya milik tuhan dan ketidaksempurnaan tu terlalu cantik untuk tak dihargai. Hasilnya aku dah tak menyembunyikan kulit Psoriasis aku lagi. Aku dah tak peduli pada sesiapa yang takut atau benci atau memandang kulit aku yang bagi mereka cukup hodoh atau menggelikan. Sebab kalau mereka mahu aku jadi apa yang mereka nak so mereka pasti akan menyesal sebab tak pernah kenal siapa aku sebenarnya.










The ugly duckling atau The ugly Betty harus kekal ugly. Mereka tak seharusnya bertukar menjadi angsa yang putih atau perempuan metropolitan yang bersembunyi disebalik make-up tebal dan baju berjenama. Sama seperti Dayang Senandong yang seharusnya kekal bersama kulitnya yang hitam dan manis. Jangan sampai menjadi Ariel si little mermaid yang berubah menjadi manusia semata-mata mahu mendambarkan cinta tapi akhirnya menjadi buih-buih pantai. 













Dan aku sedang dalam proses untuk kembali menjadi lelaki yang hitam dan manis. Hmmm..

Tuesday, January 29, 2013

Bob..? Seriously...?

Nama penuh aku Naziruddin. Tapi since aku dari kecik lagi parents, family members, jejiran, kekawan sekolah, cikgu or mostly yang kenal aku panggil aku AJ sehingga menjadikan bukan sahaja ramai yang tak tahu siapa Naziruddin tu even kekadang aku pun dah tak ingat nama asal aku gak. Ia berbeza ngan siblings aku yang punya panggilan keluarga, panggilan kekawan or panggilan diri sendiri lain. Contoh cam abang aku sorang ni. Family panggil dia Uda. Dia panggil diri dia sendiri Eden. Kekawan dia lak panggil dia Maha. Aku lak just Aj. Yap, kecuali bila ada geng-geng tabligh datang then baru aku guna nama Nazir. Lebih Islamik. Wakaka.. Poyo jer..


Setiap nama punya konotasi sendiri. Cam nama Nazir tadi yang sound lebih Islamik berbanding Aj yang kalau orang tengok aku dan nama tu seem like ia seorang yang bebas, kaki clubbing, sosial etc. Even ada psikologi kata yang nama yang sering digunakan untuk diri tu punya effect besar pada personaliti individu.

Back to story, kira pendek kata sebab korang dah pernah terjumpa sorang mamat/minah bernama tertentu then terjumpa lagi orang lain ngan nama yang sama ngan perangai 2 x 5 gak then korang akan punya konotasi bahawa nama tu punya perangai yang sama. Even certain nama orang yang korang tak pernah kenal pun korang secara tak sengaja akan punya konotasi or prediction tertentu gak. 

Contoh:
Imagine kalau aku cerita sorang pompuan nama Salbiah kat kampung aku. Then pasti kat otak kau imagine yang Salbiah ni kira cam pakai baju cam mak cik-mak cik kampung standard ar. T-shirt ngan kain batik lusuh ngan rambut tak terurus. Hobi lak lepak kat rumah jiran sambil ngata anak jiran yang lain plus tengok sinetron Indon setiap petang ngan emosi tahap cerita tu real lak. 

Then aku sambung cerita: Dia sekarang dah kerja kat bandar. Nama sekarang dah jadi Sally. Then terus otak kau tukar image tadi jadi sorang girl yang pakai baju branded ngan make up merah pipi, makan kat restaurant ada kelas ngan bapak ikan. Betapa just nama jer leh bagi konotasi berbeza pada otak kita kan..?












Or masa abang aku x lama lepas kawen dulu dia ada balik rumah sekejap then dalam kereta aku ada cakap-cakap kosong ngan dia bab kalau ada anak then nama apa nak di bagi. Uda punya pilihan terawal ialah Malique (yang ditentang oleh emak aku bila baby boy dia lahir) Tapi kemudian teralih kepada nama-nama yang jangan dibagi cam Bob sebab takut budak tu akan jadi lelaki dewasa yang gemuk or Shafiq sebab tak nak budak tu akan jadi anak yang spoil manja. Sehingga last-last dia kata susah-susah sangat then letak je lah Maha Junior then perangai sebijik cam bapak. Wakaka.











...







Recently aku jumpa sorang lelaki. Nama dia Bob. Reaksi aku: tergamam dan terkesima. Dalam hati aku mempersoalkan "Apsal dia tak gemuk..?" I dont get it..!!!


Hmmmm..

Saturday, December 22, 2012

Mak Getting Older

Entah apsal tetiba aku teringat masa umor around 6-10 tahun cam tu kalau aku or Uda (my bro) buat hal sikit kat rumah cam bersepah, gaduh etc then emak akan pura-pura pengsan. Then kami akan nervous dan cuba untuk buat emak sedar. Aku cukup takut sampai pernah aku menanggis then janji tak akan sepah rumah ngan mainan or gaduh or janji untuk jadi anak yang baik etc. Kemudian bibir emak bergerak nak tersenyum. Lalu aku jerit kata emak tipu so emak bukak mata dan kami sama-sama ketawa besar.


Waktu tu ingatan aku hanya ada emak dan Uda. Sesekali baru ada bapak dan Angah (my sis). Mungkin sebab bapak aku sorang polis marin so dia selalu outstation dan traveling. Angah lak bersekolah sesi petang jadi waktu kami bersama cukup singkat. Lalu memori aku yang cukup kuat hanya ketika bersama emak dan Uda jer.

Waktu tu emak cukup cool. Emak main basikal dalam rumah. Kami belajar baca jawi sambil berbaring dalam bilik tidur. Kami berjalan kaki ke masjid (yang quite jauh gak) semata-mata nak kutip bunga tanjung yang jatuh kat rumput luar pagar masjid untuk diletakkan dalam botol minyak kelapa agar wangi. Even setiap pagi emak akan hantar dan ambik kami pergi dan balik sekolah sedangkan jarak rumah sewa pertama kami ngan sekolah waktu tu cukup jauh. So setiap kali balik then emak pasti akan beli ice cream asam boi yang cukup sejuk dan menyegarkan. Plus kami pernah makan buah kelapa sawit yang emak kata dia pernah makan waktu kecik tapi rasanya lebih cam minyak dari kelapa. Hmmm.

Dan setiap kali aku kena denda (waktu tu denda paling famous ialah tulis: saya berjanji tidak akan bla bla bla satu buku) so emak ar yang akan menyelesaikan semua tu. Kami selalu melukis sesama (of coz laa bakat melukis aku, Along dan Angah diwarisi dari emak). Mak selalu cuba resepi-resepi baru dan setiap kali raya then mak akan buat kuih dan biskut raya sendiri. Cuma part yang tak cool pada emak waktu tu ialah bila aku mintak mak bercerita sebab then dia akan cerita kisah-kisah nabi yang tak ada fantasy or magis cam cerita-cerita fairy tales yang selalu diceritakan oleh aunt aku.












20 tahun lebih dah berlalu. Sekarang emak dah 64 tahun. Emak dah tak secool dulu lagi. Jalan sikit pun dah letih. Kulit dah berkedut. Rambut dah almost penuh ngan uban. Even sekarang ni emak lebih banyak membebel dan bising-bising bila dua cucunya mulai nakal dan tak dengar kata. Jujor aku kata yang emak tak pernah membebel or bising-bising pada kami adik beradik cam ni waktu kami kecik-kecik dulu. Ia buat aku bimbang. Emak semakin tua.







p/s: andai korang yang membaca post ni punya anak sendiri yang masih kecil then please jangan biarkan parents korang or orang gaji menjaga anak korang. Nanti bila dewasa kelak mereka tak akan ada moment-moment memori membesar bersama ibu bapa mereka seperti apa yang korang pernah ada. Hmmm..

Thursday, July 12, 2012

Homemade Food

Apakah kekerapan korang makan kat luar berbanding korang makan kat rumah sendiri? Kalau korang ialah anak perantau then korang selalu masak sendiri kat rumah then aku tabik spring tapi definisi masak tu tak termasuk masak mi segera or masak air untuk 3 in 1 yaa. Tapi kalau korang kat rumah parents but still selalu makan luar then it either mean masakan emak korang ISOnya agak rendah or duit korang terlampau banyak untuk disemaikan ke restoran-restoran kat luar. Hmmm..


Aku suka membebel kalau setiap kali parents and Angah (sis aku) masak sedap-sedap. Sebab ia akan membuatkan aku menambah nasi or lauk tu berulang-ulang kali. Then akibatnya badan aku akan naik dan baby dalam kandungan aku aka perut aku semakin memvivek oberoi aka boroi.Then emak aku selalu bidas balik kata "Kalau nak seribu daya, kalau tak seribu dalih. Leh jer x tambah atau tak makan. Ini tak, sekali makan, tambahnya berkali-kali".

Nak buat cam ne ar kan kalu family memang pandai masak. Bapak aku masak bermusim tapi sekali dia masak memang taraf chief ar. Emak aku memang ar masak hari-hari tapi itu pun ikut mood dia gak. Kalau dia turn mood dia nak menjaga kesihatan (or malas masak kot) then dia akan rebus dan kukus jer semua makanan tapi kalu mood lain pulak then masak lemak, goreng, tumis etc ar tapi yang penting x ada perasa tiruan ar. Angah aku pulak walaupun dia jarang-jarang masak tapi dia suka buat ujikali setiap kali dia masak. Sekali dia masak then resepi dia akan jadi sangat rare and exotik ar cam Mi Bandung Muar, Soto Ayam, Laksa Sarawak, Nasi Ayam, Nasi Beriani etc. Benda yang kita mostly x kan makan kat rumah ar pendek kata.

Along and Uda (bro aku) pulak tak jumpa lagi ar bakat tersembunyi mereka dalam masakan. Even waktu aku sekolah dulu, kalau mereka ada rumah dan lapar so aku ar as adik bongsu akan jadi sasaran masak nasik goreng, mi goreng untuk mereka. Diaorang siap bodek kata aku pandai masak sedangkan diaorang malas.

Jujor kata aku sangat suka masak. Walaupun aku x masak lauk pauk kat rumah tapi aku suka masak benda yang mostly the end aku sorang jer yang makan cam loaf, muffins, biskut, cake coklat, brownies, ais krim potong dan terkini sebentar tadi aku baru jer menghasilkan sushi kedua dan ketiga aku. Please jangan tanya aku apa bahan-bahan or cam mana nak buat? Duh, aku rujuk internet ar. Semuanya ada kat situ.











Most in every events aku seorang yang cukup pemilih. Kalau korang pernah gi makan kat restoran ngan aku then korang pasti akan dengar bebelan aku once makanan tu masuk dalam mulot aku. Ada jer benda yang kurang cam kurang garam, sejuk, sikit sangat, hiasan tak cantik, kebersihan x jaga or even service suck pun akan aku ungkitkan. Aku bukan perfectionist tapi aku nak makanan yang memenuhi kepuasan aku. So one way to do it ialah ngan cipta makanan tu sendiri.

Plus ia cukup ekonomik dan baik untuk kesihatan kita sendiri. Makan luar hari-hari, kosnya dah berapa tu belum masuk lemak, kebersihan yang tak terjaga. 








Tapi kepuasan sebenar masak ialah bila muka orang yang makan tu rasa happy dan mereka suka pada makanan kita. Plus make sure pujian tu ikhlas ar. Hmmm..

Sunday, June 3, 2012

The Perks Of Being A Wallflower

Korang suka baca The Diary Of A Wimpy Kid tak or lebih specifiknya korang suka baca diary orang tak? Before aku masuk dunia blogging ni aku ialah seorang lelaki yang menulis diary dan aku ada sorang kawan lelaki yang suka ar sangat membaca diary aku secara sembunyi-sembunyi dan kemudian marah-marah sebab aku x banyak tulis tentang dia. Hmmmm..


Ketika aku x ada kerja dan duit simpanan aku semakin menyusut, aku still leh terbeli 2 buah novel lagi. So review salah satunya dulu iaitu The Perks of Being A Wallflower oleh Stephen Chbosky. Kenapa aku beli buku ni? Sebab utamanya ialah buku ni telah dalam proses menjadi sebuah filem atas tajuk yang sama dan ia akan dilakonkan oleh gadis sihir iaitu Emma Watson. Huhuhu.

As aku kata tadi yang buku ni sama gak cam buku The Diary Of A Wimpy Kid cuma watak utama cerita ni bukan wimpy tapi wallflower ar. Apa wallflower ni?Ia bukannya wall paper ar. Wall flower ni jenis manusia yang pemalu ar. Susah gak nak terangkan so better baca or check kat online urban dictionary. Dan cerita ni juga x ada karton dan ia lebih dewasa. 

Cuma persamaannya pulak ia mengisahkan seorang lelaki yang menceritakan kisah hidupnya, keluarganya dan sahabatnya. Tapi dia tak menulis diary ar sebaliknya dia menulis surat kepada sorang yang dia tak kenal dan dia tak sertakan alamat dia so in other wordnya Charlie (the wallflower boy) hanya menulis isi hatinya dan dia tak akan pernah dapat apa-apa balasan sebab orang yang menerima surat tu tak tahu pun siapa dan kat mana orang yang menulis tu. Hmmmm..

Dan Charlie ni pun punya abang dan kakak serta parents yang sangat baik. Then dia berkenalan pulak dengan kawan-kawan yang menjadikan hidup dia menarik. Tapi apakah cerita yang tak punya konflik ar kan? So berlaku siri-siri konflik yang kalau korang start baru first muka surat lagi korang dah jumpa konflik utama yang menggerakkan cerita ni iaitu apabila kawan Charlie ni bunuh diri pada usia 15 tahun sehingga buat dia tak tahu dia kemurungan. Dan bab epilogue jugak berlaku konflik yang akan buat korang persoalkan: adakah perkara yang sama juga akan berlaku pada Charlie..? Baca sendiri.








Disebabkan novel ni bakal dijadikan filem so aku akan jadi sangat tak sabar nak tengok Logan Lerman masturbate, kiss and pre-sex scene with Emma Watson, kiss Ezra Miller etc. Kalau betul gayanya then ia pasti akan jadi sebuah filem yang best.
















Dan cerita ni aku rasa sangat dekat ngan aku. May be ia mengingatkan aku pada hubungan aku yang used to be rapat ngan Uda dan Angah before mereka kawen dulu. Dan aku juga sedar yang aku juga ialah wallflower: Aku lihat, aku dengar dan aku belajar.













Ia adalah sebuah cerita yang best. Korang akan simpati dan sayang pada Charlie

Thursday, April 19, 2012

Kampung & Jemput-Jemput

Setiap kali masa almost nak raya then mesti akan ada yang tanya "Aj, ko balik kampung tak raya ni...?" so aku pasti akan kuarkan jawapan yang sama berulang-ulang kali "Rumah aku tu laa kampung aku...".Realitinya itulah hakikat. Rumah yang aku duduki sekarang terletak di Kampung Santubong so maknannya hari-harilah aku balik kampung. Looser jer bunyik.


But the good thing is my parents are not cousin, or kaum kerabat or jiran sekampung yang bakal menjadikan aku lebih lama terperuk di satu kampung jer. Bapak aku Sarawak dan emak aku Johor so at least ada 2 tempat yang aku leh panggil as a kampung. Hohoho..

...

Tadi masa tengah mengecat then emak bagitahu yang jiran ada bagi jemput-jemput. Aku tergamam sekejap. Gosh, rasanya sangat lama dah tak dengar word 'jemput-jemput' tu dan automatically otak aku terus teringat kat kampung di Belahan Tampok kat Johor zaman kanak-kanak dulu. There one moment masa tu cuti sekolah dan kami: aku, Uda dan Angah main ngan anak-anak buah (yang realiti usia sebaya jer) curi-curi gi dapur ambik jemput-jemput yang dimasak oleh arwah Mak Cik Mas. 

Teringat rumah arwah Mak Long (gambar atas) yang sangat besar rasanya masa tu. Aku masih ingat susunan bilik dalam rumah tu, ruang tamu, laluan ke dapur, bilik mandi kat luar rumah, kilang proses kelapa kat depan rumah bla bla bla. Even aku masih ingat benda-benda kecik yang berlaku msa tu even tho usia aku sangat kecik lagi such as first time aku tengok ayam tidur atas pokok, makan ayam kampung yang hyper keras dan aku ingat bau bunga mawar yang ditanam depan rumah tu.







Rasanya itu adalah kali terakhir aku pijak dalam rumah tu sebab seterusnya bila kami balik Johor, Mak Long dah berpindah ke perumahan di Rengit iaitu rumah anak dia. Even balik tahun lepas pun sekadar tengok dari jauh jer. Tengok dari rumah Mak Ngah nampak dapur belakang rumah tu dah reput dan menyembah bumi. Rasa sedih pulak bila imbas balik kenangan yang pernah wujud kat sana.














Lawak pulak bila hanya ngan jemput-jemput leh bawak ingatan balik ke satu tempat yang cukup jauh bersama kenangan yang cukup lampau. Hmmmm..

Wednesday, February 1, 2012

Bicycle for 1st timer

Tadi petang my 6 years old niece nak sangat datok dia tanggalkan 2 roda tambahan pada basikal dia. Sebab abang dan kekawan jiran tetangga dia semua dah guna basikal roda dua je sedangkan dia masih lagi guna basikal roda 4 tuh. So dia sedaya upaya nak menjayakan misi mengayuh basikal tu tapi masalahnya dia tak berani dan tak pandai nak mengimbangkan badan dia. Sejam lebih gak aku, abang dia dan jejiran kecik yang lain cuba ajar dia but fail sehingga dia menanggis. Hmmm..


Buat aku teringat masa aku first time belajar naik basikal dulu. Waktu tu aku tak sure aku darjah berapa. Between darjah 1-3 cam tu ar. Sebab waktu tu kami sekeluarga masih tinggal kat flat polis di Sarikei lagi. So petang tu Uda aka abang aku dan jejiran anak-anak polis main basikal ar. 

Dan what Uda did ialah dia just tolak then aku terus mengayuh dengan jayanya. Memang happy ar masa tu sebab berjaya dengan sekali percubaan jer. Then ambik feel Erra ngan Awie dalam Sembilu ar: merasa angin yang menyapa pipi secara sepoi-sepoi bahasa SEHINGGALAH kat satu simpang ni. Kalau aku pusing kanan aku akan ke jalan besar tapi kalau lurus ada longkang dan aku ngan bangangnya masa tu tak tahu mana letak benda bernama BREK nih.
.






Basikal tu pulak agak tinggi dan berlakulah peristiwa yang kurang best pada hari pertama belajar basikal iaitu masuk longkang cam nangka busok ar aku. So aku nanggis ar keluar dari longkang dan balik rumah dan aku marah-marah ngan Uda sebab dia tak ajar aku mana area BREAK. Wakaka..






Akibatnya it takes years untok aku tak sentoh basikal lagi. Fobia wei..






Lawak plak bila ingat balik. Bukan pada 1st timer belajar berbasikal jer tapi juga pada setiap 1st timer dalam banyak-banyak benda yang buat pertama kali kita cuba. Banyak benda berlaku yang akan buat kita ketawa sesorang kan no matter ia good or worst as pepatah Melayu ada kata "Tempat jatoh lagikan dikenang inikan pula tempat ketawa" Kan?

















Tapi no matter how bad the 1st time experience tu berlaku yang buat kita gave up buat kali kedua dan seterusnya but kalau kita benar-benar mahukan sesuatu tu then kita akan terus cuba dan cuba lagi banyak kali sehingga berjaya. That how life suppose to be. Jangan sesekali gave up pada kehidupan. Kan?

Wednesday, January 25, 2012

Things As We Grow Up

Tadi aku tolong bapak angkat meja tempat dia simpan semua harta karun dia. Then aku kuar statement "Meja ni dulu rasa cam besar ar sangat tapi sekarang dah kecik.." Then bapak aku jawab balik "Dulu kan masih kecik lagi jadi semua pun nampak besar.." Memang dulu sewaktu bapak beli meja tu waktu umor aku 9 or 10 tahun, meja tu memang cukup besar. Kami adik beradik leh jadikannya meja ping pong lagi. Tapi bila dah tengok sekarang, ia sangat kecik. May be ia dah shrinking kot. Hmmm..


Sama gak cam ngan rumah ni. Rumah kami ni rumah kampong so ia memang ada riwayat start tiang didirikan, atap, dinding, bilik-bilik dan seterusnya. Dan sewaktu umor 11 tahun baru pindah sini. Waktu tu rasa cam rumah ni sangat besar lah sangat. Kalau dari satu hujung ke satu hujung lagi then perlu berlari dan rasa letih sangat. Tapi sekarang ni jalan 2-3 langkah je dah rasa cam... rumah ni kecik sangat. Hmmm..

Sama gak cam emak dan bapak. Dulu rasa diaorang cam sangat muda, kulit masih tegang ngan rambut yang hitam dan mampu bergerak bebas. It seem cam baru semalam kalau aku dan Uda nakal-nakal then emak akan pura-pura pengsan so kami takut ar kalau emak benar-benar pengsan or you know what. Goncang-goncang emak tapi still tak sedar then nanggis-nanggis ar janji x nak nakal then emak bukak mata dan ketawa besar. Tapi sekarang emak dah umor 63. Dah penuh rambut putih, kulit dah mengendur dan berjalan 2-3 langkah dah mengeluh penat. Hmmm..

Sama gak ngan adik beradik, cousin mousin, kekawan waktu kecik dulu. Semuanya dah membesar. Ada yang dah jadi emak dan bapak budak. Ada juga yang tak sempat membesar sebab dah berjumpa ngan yang Maha Pencipta terlebih awal. Hmmmm..












Rasanya masa berlalu cukup pantas. Meninggalkan semuanya dengan kenangan. Ada kenangan manis yang terus kekal jadi manis dan ada juga sebaliknya. Selebihnya ia bergantung kepada bagaimana mata dan otak kita melihatnya..

Tuesday, November 29, 2011

Re-Publish Journey To Kota Kinabalu 02

Satu post aku title Journey To Kota Kinabalu 02 yang aku publishkan 3 tahun lepas masih sehingga hari ini dibaca dan dikomen secara 'cukup serius' oleh certain-certain pembaca yang most of the time aku tak faham reason reaksi mereka. Mungkin realiti dasar orang Melayu ni tak kira tempat or masa memang tak boleh ditegur or dengar ayat yang tak best terhadap mereka. Sebab mereka hanya nak dengar orang puji-puji mereka je. So dengan ini aku re-publish post yang sama dengan ayat-ayat yang jauh lebih 'memuji' dengan bahasa yang jauh indah-indah. 


Aku masih ingat waktu tu seawal jam 6 pagi aku dan Uda: my bro tinggalkan Marriot Hotel sebab mode beriya-iya nak menjejakkan kaki buat pertama kali sekaligus nak gak ronda-ronda di negara jiran yang cukup terkenal dengan kekayaan hasil bumi semula jadinya iaitu Brunei Darul Salam sebelum meneruskan perjalanan ke destinasi utama: Sabah negeri di bawah bayu.

Dan tak lupa kebetulan hari kami berdua menjejakkan kaki ke Brunei adalah kebetulan jatuh pada Hari Keputeraan Duli Yang Maha Mulia Sultan Brunei iaitu Sultan Hasanal Bolkiah. So almost di setiap pelusuk ruang jalan akan ada banner, bunting dan fishtail yang memperlihatkan kasih sayang sepenuhnya masyarakat Brunei terhadap pemerintah utama mereka. Even sepanjang masa kami bukak radio channel Brunei pun rakyat turut menyampaikan kasih sayang tak berbelah bahagi mereka kepada pemerintah utama, permaisuri-permaisuri (waktu tu Azrinaz Mazhar Hakim masih lagi Pengiran Isteri Sultan) dan pemerintah-pemerintah besar lain.

Aku dan Uda just tersenyum. Hmmm..

(Passport kedua aku: Passport terhad ke Brunei. Passport pertama: antarabangsa yang warna merah)
Jujor aku katakan yang aku punya expectation yang cukup besar terhadap Brunei disebabkan oleh publisiti-publisiti dan cetakkan-cetakkan media terhadap negeri Brunei. Kira macam Dubai versi Asia Tenggara ar. Mana taknya persamaan kedua-dua negara tu ialah hasil utama pendapatan negara ialah melalui Petroleum. Dan yang tak mengejutkannya ialah harga minyak di Brunei ialah serendah $B0.53 perliter jer (tu nilai 3 tahun lepas ar. Sekarang tak tahu lagi).But still at that time harga minyak agak tinggi dan ia turut sedikit sebanyak memberi kesan terhadap hidup masyarakat kat sana.Tapi whose cara kalau pemerintah sana sangat prihatin terhadap permasalahan dan penderitaan rakyat ar kan?

Kehidupan masyarakat Brunei pulak sangat mewah dan makmur. Imagine walaupun rumah tu just rumah kayu tapi siap ada 2-3 bijik kereta mewah lagi. Dan sepanjang beberapa jam kami berada di Brunei, kami hanya berkesempatan tengok 5 bijik je motosikal: 2 milik Pizza Hut delivery, 2 milik polis dan sebijik rakyat biasa. Itupun motosikal dia dah bukan main mewah lagi. So pendek katanya kereta Produa Kelisa yang kami berdua pandu tu lah kereta paling naif dan daif kat sana. 



Brunei ialah negara yang cukup terkenal dengan mengamalkan cara hidup Islam sepenuhnya. Permaisuri dan isteri-isteri pemerintah pakai tudung. Even kat jalan-jalan penuh dengan tulisan jawi dan pujian-pujian...





















Okey STOP.





















Aku tak boleh teruskan lagi buat benda ni. Ia sangat menyeksakan diri aku. Baru je previous post aku publish yang aku anti kaki bodek so aku tak akan puji-puji or bodek-bodek orang. Plus aku lebih refer orang yang depan-depan kata kelemahan aku daripada puji aku itu ini depan-depan tapi belakang entah apa yang berlaku.

Yap, memang ada rakyat Brunei yang terkenal dengan sopan santun, budi bahasa, kekayaan budayanya tu memaki itu ini pada ruangan komen aku. So what? Itu hak mereka ar kan. Sama cam bila ada beberapa immature blogger dari Indonesia yang keluarkan cerita pelik-pelik burukkan Malaysia dengan cerita itu ini tapi mostly rakyat Malaysia yang tahu kebenaran just buat tak layan jer. Sebab mereka tahu kalau mereka layan balik dengan caki maki so ia akan menjelaskan sikap buruk yang ada pada diri mereka gak kan?

Dan aku 3 tahun lepas just seorang yang mengembara ke tempat baru. Sama cam aku masuk tempat kerja baru or kenal kawan baru. Kalau aku rasa ada yang tak betul tentang tempat tu or orang tu then aku bagitau ar. 












Plus jangan biarkan diri selalu dipuji dengan pujian-pujian tanpa boleh ditegur sikit pun. Sebab puji-pujian tu hanya milik Dia jer. Dan kita manusia memang tak sempurna. Perlu ditegur. (yap aku akui yang teguran aku agak teruk tapi kalau berbunga sangat nanti ramai pulak yang tak faham kan?) Buat rakyat Brunei yang terasa aku mintak maaf tapi buat yang faham apa yang aku nak share then aku ucap terima kasih sebab faham.


















Btw kisah perceraian Azrinaz Mazhar Hakim (or previous wife, Mariam Abdul Aziz) buat aku teringat pada satu cerita pendek dari buku Malaysian Tales: Retold and Remixed. Pengolahan semula cerita Bawag Puteh dan Bawang Merah. You guy should read it.