Showing posts with label Ramadhan. Show all posts
Showing posts with label Ramadhan. Show all posts

Saturday, June 4, 2016

Mati Sebelum Ramadhan

Kalau korang seusia aku then korang pasti pernah melalui zaman sekolah rendah apabila cikgu BM suruh tulis karangan bertajuk 'Kemalangan yang saya saksikan' which is most of the kids at that time realitinya tak pernah berkesempatan pun melihat mana-mana kemalangan secara live and even kalau ada sekalipun then none of us akan punya detail tentang apa, kenapa, bagaimana ia benar-benar berlaku melainkan parents bebudak waktu tu ialah tipikal Malaysian yang akan busy body bawak perlahan or berhenti tepi jalan nak join crowd sekadar nak jadi penyiasat tanpa upah or kalau zaman sekarang sekadar nak snap gambar selfie then upload kat Instagram. Hmmm..


Pagi ni tadi aku, emak dan mak cik aku pergi pasar basah untuk beli persediaan Ramadhan so dalam perjalanan ni tengok depan ada beberapa kereta berhenti. Bila dekat tengok sorang mamat pangku kepala another mamat yang dah menggelupar macam ikan hidup yang dibiarkan atas darat dengan muka penuh darah mengalir. At that moment betapa kau cuba untuk ingat balik setiap scene kematian dalam filem or mana-mana drama then ia sedikitpun tak dapat nak dibandingkan dengan keadaan melihat saat manusia dihujung hayatnya dalam situasi yang sebenar. It totally different. 


Pada usia 31 tahun, aku mulai melihat mereka-mereka yang lebih muda sebagai 'jauh lebih muda' dari aku. Sama macam mamat tu. Dia masih muda. Perjalanan hidup dia panjang lagi kalaud ia masih hidup. Banyak yang dia boleh buat dan jauh dia boleh pergi dalam 5-10 tahun mendatang. Mungkin dia dah punya baju raya dengan dalam otaknya perancangan rumah siapa dia nak pergi raya kelak. Mungkin dia dah kahwin dengan anak kecil menanti di rumah. Atau macam mana kalau dia ada banyak dosa dan baru merancang nak kembali ke pangkal jalan pada Ramadhan kelak. Sayangnya dia sedikitpun tak mampu merancang yang hidupnya akan tamat di tepi jalan tu pada waktu tu. 












Ramadhan ialah satu anugerah dari tuhan untuk umat Islam. Pintu syurga akan dibuka seluas-luasnya dan setiap amal ibadah akan digandakan berlipat kali pahala. Jujur aku tak takut mati tapi aku takut kalau amal ibadah aku terlalu rendah sehingga aku tak mampu masuk syurga. Atau paling tidak aku takut kalau-kalau aku tersungkur ketika kaki selangkah lagi di depan pintu syurga. 

Monday, July 6, 2015

Melayu vs Puasa vs Valentine Day

Tahun ni tahun pertama Amber Chia berpuasa dan tahun ke empat untuk Soo Winci berpuasa. Rata-rata kata mula-mula memang susah sikit tapi lama kelamaan dah biasa dan tak bagi apa-apa masalah pun. Aku kenal sorang kawan non Muslim yang setiap kali Ramadhan tiba je then dia pasti akan join puasa sekali. And the great part tentang mereka ni ialah diaorang bukan je sekadar lapar tak makan dan tak minum je malah turut sekali jaga kata-kata mereka. On the other part of the universe pulak, orang kita (mostly muda-muda) makin tak malu menunjukkan diri mereka tak berpuasa. Merokok kat public, minun secara terbuka, makan tanpa segan silu dan bila ditanya sebab tak puasa then jawapan mereka "Tak tahan sebab lapar.." OMG..!!


Puasa memang ar kena lapar. Dah namanya pun proses menahan diri dari lapar dan dahaga so puasa memang ar lapar. Tapi masih lagi ada persediaan dengan sahur dan berbuka. Bukannya puasa ni tak makan langsung 24 jam sehari selama sebulan. Itu penyeksaan namanya. Then keluar pulak iklan produk-produk Melayu yang claim kalau makan barang mereka tu waktu sahur then tak akan terasa lapar langsung a.k.a kenyang je sepanjang hari. Itu lagi pelik. Puasa dengan matlamat tak rasa lapar langsung. Sedangkan salah satu kesedaran yang cuba dibawa oleh amalan puasa ialah agar kita boleh rasa sedikit sebanyak (sedikit je pun) berkongsi penderitaan manusia-manusia in other part of world yang terpaksa berlapar sepanjang hari tanpa sempat nak sahur or berbuka dengan membeli makanan kat Bazaar lagi. Hmmm.


Tak salah kalau aku katakan yang puasa ni dah jadi macam aktiviti tradisi orang Melayu je berbanding sepatutnya sebagai amalan umat yang mengaku dirinya Islam. Lebih kurang macam sambutan Valentine Day gak ar. Kenapa kita sambut Valentine Day? Sebabnya orang lain sambut, kat TV ada banyak filem sambut dan ia nampak so romantis, dan kebetulan aku ada awek so aku kena beli bunga, kad, keluar makan dengan dia tanda bukti aku sayangkan dia dan kalau tak dia akan marah etc. Sebab sebenar kenapa perlu sambut Valentine Day? Entah. Sama gak  macam kenapa kita berpuasa? Sebabnya emak bapak aku suruh aku puasa sejak kecik (kalau tak puasa maka tak boleh raya) so puasa ialah benda yang aku dah biasa buat, kat TV ada banyak cerita tentang orang puasa jadi makin ramai yang puasa so puasa ialah aktiviti yang so trending so aku kena joun plus masa puasa kena pergi bazaar, pergi buffet, sembahyang tarawih etc dan kalau tak buat rasa macam rutin tak lengkap pulak. Sebab sebenar perlu puasa? Entah.


Buktinya lagi, siapa yang tak pernah pergi bazaar dan tak pernah berlaku kes: karipap inti angin, rupa cantik tapi rasa macam tayar basikal, lauk dihiasi ulat, terberak-berak sepanjang malam sebab lauk dah basi, beli banyak tapi tak habis makan then buang, makan banyak sampai terlebih kenyang dan terlepas ibadah etc. Or kat FACEBOOK sentiasa je ada komen-komen lucah, caki maki bila tengok Rosmah tak pandai sarung kasut sendiri, Najib curi duit rakyat sekali lagi untuk sekian kalinya, tengok muka Ahmad Maslan tersenyum. Or terkini aktiviti keganasan bersama ayat caki maki menyerang Lim Kit Siang kat kedai kopitiam. Kata Islam agama keamanan, kata Melayu bangsa berbudi bahasa, Ramadhan pulak sepatutnya adalah bulan untuk fokus beramal ibadah. Jadi siapa yang buat semua benda tu? Atau paling koman ar siapa yang puasa penuh sebulan tapi sembayang langsung tak buat? Hmmm..















Kemudian pada 10 hari terakhir ni pulak ramai yang berharap Ramadhan cepat pergi. Sebab mereka dah tak sabar nak sambut raya. Pelik kan? Sepatutnya kita nak Ramadhan berterusan biar sampai setahun dan Syawal tak pernah muncul tiba sebab ketika Ramadhan je ar Tuhan jadi lebih pemurah untuk melipatgandakan setiap amalan. Tapi sebaliknya. Kan?

Monday, June 15, 2015

Tarawih vs Hunger Game

Iklan Yusuf Taiyob dah keluar (parodinya pun dah start keluar), jualan kain dengan sale yang merapu-rapu pun dah keluar, artis perempuan dah start pakai tudung untuk drama bersiri islamik, rancangan masakan oleh Sheila Rusly untuk season yang keberapa pun dah nak start, mak cik jahit baju dah tutup order manakala akak jual kuih dah start buka order dan paling penting para peniaga dah mulai bergaduh untuk berebut tempat strategik berjual kat bazaar. Do not ask me where is the corner but so sure Ramadhan is just around the corner (LOL).  


Aku paling suka Ramadhan. Walaupun aku rasa tahun ni aku kurang bersedia sikit tapi aku harap ia tak merosakkan sebulan Ramadhan yang bakal tiba ni. Ramadhan buat mereka yang 'percaya' yakin yang pada bulan ni, sangat mudah nak kumpul pahala. Setiap benda sunat dibuat akan dapat pahala wajib manakala benda wajib digandakan pahalanya. So buat aku yang timbangan dosa-pahala yang stabil macam lambang dacing BN tu maka bulan ni ialah peluang untuk aku buat sehabis baik. I do believe in that. Makanya aku cuba untuk pastikan yang kali ni ia bukan sekadar sakit perut menahan lapar dan dahaga jer. Hmmm..

Part aku paling tak suka tentang Ramadhan pula ialah pada perangai-perangai manusia tertentu yang tak sabar-sabar menunggu ia tamat ketika ia baru je bermula. Sebabnya mereka hanya nak sambut raya je. Dan raya pula dah jadi pesta golongan mangsa kapitalis je. Sedangkan realitinya Syawal ialah kemenangan untuk mereka yang berjaya mengharungi sebulan Ramadhan. Apa yang mereka-mereka ni nampak pula ialah Syawal ialah hari kemerdekaan selepas terseksa selama sebulan. Hmmm..



Stop bab emo-emo. Back to main topic: Tarawih. Kita tak buat tarawih pada hari-hari biasa. Ia hanya berlaku pada malam Ramadhan je. Disebabkan aku seorang pendendam dan punya semangat anti sosial yang cukup tinggi so aku jarang buat tarawih. Kali terakhir aku solat tarawih ialah pada tahun 2008 (or 2007) masa belajar dulu je. Apa yang pasti tarawih kat Malaysia ni, mana-mana masjid pun keadaannya lebih kurang sama je: sama macam cerita Hunger Game.


Mereka yang tahu masjid UKM ni ia agak besar dan ada dua tingkat. Ia bukan je untuk bebudak UKM je malah untuk orang luar yang duduk sekitar. Tarawih malam pertama seperti feel solat Jumaat pada malam hari. Ia rapat, padat dan penuh sesak sehinggakan masa solat, tak ada setan yang dapat lalu celah-celah antara dua jemaah. Wait, lupa pulak yang setan dah kena kurung masa Ramadhan. Walaupun hari malam tapi terasa panas seperti air cond dan kipas tak berfungsi. Kereta parking sana sini. Selipar penuh kat tangga. Memang banyak ar punya manusia. Semangat hari pertama tarawih katanya.

Seminggu berlalu, bilangan manusia dah berkurangan tapi still masih banyak lagi. Separuh Ramadhan berlalu, separuh jemaah pun dah hilang sekali. Minggu terakhir, satu tingkat je digunakan. Hari-hari terakhir, satu baris je yangtinggal. Itupun bukannya satu baris penuh. Jemaah yang ada pun dah boleh dikira. Masjid dah jadi sangat gelap, sunyi dan menakutkan. 

Nak buat macam mana sebab bebudak universiti dah cuti dan balik kampung. Bandar Baru Bangi pun tempat orang datang so semuanya balik kampung memasing. Masalahnya ia bukan berlaku kat masjid tu je malah hampir setiap masjid di negara ni. Malah kampung-kampung tempat orang bandar balik pun pada minggu terakhir then garenti dah sunyi dengan jemaah. Sebabnya semua dah sibuk dengan sambutan raya sehingga lupa kelebihan solat tarawih hari-hari akhir yang cukup besar. 












Dalam Hunger Game, permainan bermula dengan 24 pemain dan as time goes by satu persatu meninggalkan permainan dan akhirnya yang tertinggal adalah the sole survivor (realitinya dalam Hunger Game, it better mati daripada jadi juara).











Tahun ni aku niat nak kembali bertarawih. May the odds be ever in my favor this time. Hmmm..

Saturday, August 9, 2014

Blog Update

Aku langsung tak update untuk bulan June dan Julai. Kebarangkalian apa yang dah berlaku kepada aku dalam tempoh tu sehingga aku tak dapat update apa-apa post terbaru ialah sama ada:

a) Aku terlibat dalam kemalangan yang teruk sehingga mengakibatkan keseluruhan jari tangan (dan jari kaki aku) terputus maka apabila dah tak ada jari so aku tak dapat nak taip punat-punat yang ada pada keyboard lagi dan blog tak dapat ditulis ar or

b) Apocalypse suddenly berlaku apabila ada sorang doktor kat US ni yang dah mati dan kemudian hidup semula sebagai satu perisian yang disyakki akan menjejaskan populasi manusia kat dunia ni so satu virus terpaksa dilepaskan sekaligus menjadikan dimana keseluruhan barang elektrik yang ada di muka bumi ni tak dapat berfungsi lagi or

c) Aku dah kahwin, isteri aku disahkan mengandung pelamin so aku yang masih lagi dalam mood honeymoon bertambah terpaksa kerja keras untuk menampung keluarga dan anak yang bakal lahir kelak.


Realitinya tak ada salah satu pun daripada pilihan kat atas tu berlaku. Aku masih lagi lelaki loser yang sama yang start menulis blog ni beberapa tahun lepas kecuali berat badan aku makin bertambah nombornya, rambut aku pun bertambah panjang centimeternya, usia aku pun bertambah yang tak seiring dengan kematangan dan tahap kesuburan aku makin berkurangan disebabkan oleh teknologi dunia pornography. Hmmm..


Post ni aku sekadar nak update kepada mereka-mereka yang masih lagi menjengguk blog aku, yang baru terjumpa blog aku, yang setia bagi komen pelbagai. Walaupun ternyata bilangan viewer aku makin berkurangan tapi setiap hari masih lagi sekitar lebih 50 viewers yang datang. Tak pasti sama ada korang ni memang follower tegar or stalker or meter aku yang rosak etc. But still aku akan update. Hohoho



1. SOCIAL NETWORK
Kehilangan smart phones aku sekitar 3 bulan lepas totally menjadikan aku hilang dari radar dunia. Memulannya aku nak jadi sorang hippies (yang aku tak tahu apa perjuangan mereka sebenarnya) yang tak perlukan teknologi untuk kekal survival dalam dunia ni. Tapi susah orang nak menjejak kewujudan aku so sekarang ni aku just guna handphone yang tak ada peralatan bijak, tak ada skrin sentuh dan tak ada apa-apa. So sure jugak maknanya no Instagram, aku memang dah tak update Facebook dan Blog memang bersarang labah-labah ar.

Adakah aku rindu nak swipe touch screen or ambik gambar, pilih filter dan update dan check sepanjang masa? Naaa.. Sikitpun tak. Aku dah bagitahu korang tak masa aku realize yg masa aku garenti Galaxy Note aku tu sah hilang, aku leh ketawa layan Jack & Jill lakonan Adam Sandler kat AXN? Aku beli benda tu guna gaji kerja terakhir aku dan aku bukan anak orang kaya tapi bila benda tu hilang, aku rasa sangat lega. Feelnya tak sama macam resign dari kerja yang buat ko totally depress. Ia tak sama. Sebab benda nama smart phone ni sama ada kau sedar ataupun tak ia akan  bersama kau since dari kau bangun sampai kau tidur balik. Sekalipun kalau ia tak ada dalam genggaman kau then ia mesti tak akan lari dari pandangan kau. Bila ia habis battery or rosak or jatuh ke lantai dan tak berfungsi then kau start akan jadi resah gelisah, marah, irrational pelbagai. Percayalah yang once kau let go benda tu then kau akan realize betapa leganya kau tak attach pada benda tu lagi.

Aku masih lagi check Facebook around 2 kali sehari, nak tahu apa perkembangan kekawan, perkembangan semasa dan like certain update plus jarang-jarang komen tapi most of the time aku rasa sangat tenang. Feelnya macam jadi haiwan yang berada dalam zoo yang pelik melihat perangai manusia banyak-banyak yang hyper jakun plus teruja macam first time tengok porn disebalik pagar or cermin kaca yang memisahkan korang tu. Aku tak pernah nak kata aku ni bagus tapi ambik masa dan lihat post-post or gambar lama kita dan perhatikan betapa desperatenya kita untuk mendapatkan approval dari orang lain bagi membuktikan hidup kita jauh lebih hebat dari hidup mereka-mereka yang lain. Hmmm..



2. RAMADHAN
Ramadhan kali ni jatuh pada musim buah. Along aku saiz XXXL, Angah aku seorang perempuan, Uda pulak di Pahang so harafiahnya aku ialah satu-satunya anak yang akan mengguruskan musim buah kali ni. Plus aku ialah seorang penganggur dan bapak aku dah tua dan sakit-sakit so memang around 97% aku yang handle ar. Kebun buah kami memang besar. Imagine padang bola sepak yang berbukit-curam dengan tanah berbatu keras, semak samun yang dua tiga kali tinggi dari saiz manusia normal, dengan hiasan nyamuk, ular pelbagai. Nak jaga pokok durian pulak banyak songeh. Tanah tak boleh dibiarkan lapang sangat nanti tanah kering so buah pun kering. Tak boleh tebas semak samun tu masa buah masih kecil sebab nanti buah kecik tu akan jatuh so buah tak jadi so pendek katanya kurang seminggu nak puasa baru leh tebas dan aku ar sorang-sorang buat benda tu. 

Bila masuk puasa pun masih menebas, diserang pulak oleh kumpulan penyengat (serangga yang punya sengat) yang aku tak dapat nak kelaskan ia sebagai tebuan, lebah, hornet or horny ke, bertembung dengan ular (bau ular sawa memang mainan setiap hari) then cuaca panasnya lagi. Imagine bawak durian yang berat yang penuh bakul kat belakang dua tiga kali turun melalui kawasan berbukit memang mencabar ar. So kalau beli durian dari owner kebun jangan ar senang-senang nak mintak harga murah je. Plus paling buat aku hangin satu badan ialah bila bulan posa pun ada gak aktiviti pencuri durian. Kebun kami memang durian tanam datuk nenek dulu so rasanya memang lemak berkrim asli dan orang sanggup beli mahal so pencuri lagi ar nak mencuri kan.? Tapi musim buah cuma around 2 minggu je.

Masalahnya kedian cuaca makin panas, so kulit Psoriasis aku makin menjadi-jadi ar. Puasa tak banyak minum air masa sahur dan berbuka so kulit jadi sangat-sangat kering. Aku tak ada apa-apa persamaan nak menjelaskan keadaan ni. Just imagine kalau kulit kau keras, tebal dan kering dan bila kau pakai baju, geresan kain dan kulit kau tu buat effect yang sangat tak selesa, bila kau mandi rasanya sangat pedih sebab sentiasa ada rekahan yang berdarah dan setiap hari kulit mati kau yang disapu boleh muat sebiji balang kuih raya. Dan ia tumbuh dengan banyak dan sangat-sangat gatal sehingga boleh buat kau nak pertimbangkan pilihan untuk bunuh diri. Tapi aku masih bersyukur yang aku berjaya penuhkan sebulan puasa kami ni walaupun kalau dari segi ibadahnya tak adalah sepenuh mana pun but still it better than last year. Cumanya kalau aku tak diberi kesempatan untuk jumpa Ramadhan tahun depan then aku akan sangat-sangat menyesal ar. 



3. FAMILI
Ada masanya aku tak suka merancang apa-apa so aku biarkan semuanya go with the flow itself. Tapi pada masa yang lain apabila aku merancang then aku akan merancang betul-betul dan aku nak setiap apa yang berlaku berjalan sebijik macam apa yang rancangkan. Cumanya manusia hanya mampu merancang dan the end Tuhanlah yang akan menentukan segalanya. Ketika semuanya berjalan sama seperti yang dirancang then suddenly emak kurang sihat. Sebenarnya ia biasa je sebab emak memang selalu kurang sihat. Aku mewarisi part tu dari emak. Kami berdua sangat cepat pening kepala, panas badan, sakit itu, sakit ini. Bapak aku pulak sangat-satngat jarang sakit. Sekadar sakit kaki biasa je laa. So bila emak sakit kali ni, kami tak expect much sehingga ia berlanjutan beberapa hari dan emak menggigil, rebah masa berdiri etc. So kami bawak emak pergi hospital bahagian kecemasan. Dari pagi sampai malam. Lebih 12 jam dengan cucuk sana sini, ambik darah beberapa kali, tukar katil ke katil, bertukar doktor, sehingga masuk bilik kecemasan paling teruk yang perlu cucuk wayar satu badan.   

Memulanya expected denggi. Aku ada dua orang kawan masa belajar dulu yang kena denggi so aku boleh tarik nafas lega sikit sebab ia keadaan yang masih boleh dikawal. Kemudian tukar expected kencing tikus pulak. Dalam otak aku waktu tu terus teringat arwah Din Beramboi. Dan aku hanya ambik tindakkan positif yang pasif: Redha atas apapun yang akan berlaku. Malam tu emak ditahan di wad tanpa diketahui apa sebenarnya yang berlaku. Esoknya emak disahkan menghidap batu karang di buah pinggang. Alhamdulillah, tak ada benda teruk lain yang berlaku. Tapi ia memang menguji keluarga kami ar. Angah dan Uda memang anak yang sangat baik. Aku no komen tentang Along. Dia dah bawak peranan yang dia sendiri tahu. Apa yang pasti aku tak bawak apa-apa peranan dalam kes ni. Aku tak pernah bawak apa-apa peranan dalam keluarga ni. Hmmm..

Sekitar dua minggu lepas pulak suddenly sakit kaki bapak bertambah teruk. Aku tak pernah nampak bapak selemah tu. Duh, betapa emak dan bapak aku dah semakin tua (macam ar aku makin muda kot). 



4. AKU 
Aku beli notebook baru sebab yang lama dah tak dapat nak diselamatkan. Tiga tahun ialah tempoh yang agak lama untuk sesuatu gadjet bertahan dengan aku. Plus laman web porn memang bawak banyak virus. Beberapa hari lepas aku akhirnya telah beli sebijik basikal. Gosh, sangat lama dah aku mengidam nak own sebijik basikal sendiri. Then korang kata "Tiga tahun menganggur dan boleh beli benda alah tu then mesti duit mintak dari emak bapak ar tu..!!". Unfortunately korang salah kali ni. Aku sendiri pun tak tahu macam mana setelah tiga tahun menganggur, aku masih boleh beli barang dengan duit aku sendiri. Hmmmm..

Walaupun most of the time aku seorang yang positive thinker tapi ada masanya aku sangat terasa nak gave up untuk terus hidup. Betapa aku harap bunuh diri ialah satu pilihan yang benar-benar pilihan. Sayangnya bunuh diri tak macam berhenti kerja. Hanya orang berani je yang akan berhenti kerja tapi in this case: hanya penakut je yang akan bunuh diri. Andai kata suatu hari kelak pada masa akan datang keluar kat muka depan koran surat khabar bagitahu aku bunuh diri then percayalah yang ia adalah kes bunuh sebab aku tak akan buat benda pengecut tu. Noktah.

Kalau ikut publisher, novel kedua aku sepatutnnya dah keluar tapi ia tak berlaku seperti yang dirancang. Bila aku tanya lagi, dia kata mungkin  hujung tahun. Aku letak extra big expectation untuk projek kedua ni. Novel untuk projek ketiga pulak dah berkulapok. Sepatutnya ia dah boleh siap tapi aku kurang motivasi. Around kurang 20% je lagi dah siap pun benda tu. Bulan puasa lepas aku memang tak sentuh langsung.














Dan aku jadi makin anti sosial.












Plus disebabkan aku tak suka raya so aku tak nak wish anyone on anything. Bye..

Monday, August 12, 2013

The Guy That Hates Raya

Kalau ada orang kata kat kau yang aku seorang yang sangat suka hari raya then orang tu ialah penipu besar sebab sesungguhnya lelaki bernama Naziruddin Abdullah aka AJ ni sangat-sangatlah tak suka kewujudan hari raya. Hari yang paling aku tak tunggu-tunggu kedatangannya aka hari yang paling aku tak suka ialah hari raya. Pendek katanya aku ialah The Grinch versi hari hari raya. Hmmm


Ada beberapa sebab kenapa aku x suka raya. Antaranya:

1. Ramadhan Vs Syawal
Tarikh yang paling aku tunggu-tunggu dalam setahun ialah bila diumumkan bila tarikh 1 Ramadhan. Betapa aku x sabar untuk kedatangan Ramadhan, aku buat persiapan 2 bulan awal untuk menyambutnya. So technicallinya 1 Syawal bermakna berakhirnya bulan yang aku suka tu. Even aku sangat moody bila Ramadhan baru je start ada orang yang dah tak sabar dan mengharap agar Ramadhan tu cepat-cepat tamat. Lebih suck bila minggu terakhir puasa, semua dah tak peduli sikitpun tentang Ramadhan. Hmmm..


2. Matlamat Raya
Ramai orang sambut raya tapi tak tahu apa yang mereka sambut. Buktinya bila ada orang yang tak puasa 1 hari pun dalam Ramadhan tapi beraya 30 hari tanpa henti. Bila tanya orang kenapa sambut raya then mereka kata untuk merapatkan siraturahim, bermaaf-maafan, menghias rumah, beli kueh etc. Duh, 1 Syawal tu ialah  hari untuk meraikan kemenangan mengharungi ujian sebulan puasa Ramadhan. So kalau kau tak berjaya semasa Ramadhan so apa yang kau raikan sakan-sakan sangat tu? Seriusly, I dont get it..!!


3. Channel Raya
Aku mostly dengar radio sewaktu memandu. Tapi 2 minggu before & 2 minggu after raya ialah moment aku paling tak suka dengar radio. 1st) Lagu raya yang sama dimain berulang-ulang, 2nd) Lagu raya baru yang mengarut entah apa-apa entah 3rd) Buka channel ni lagu tu, bukak channel lain pun lagu tu gak. Program raya kat TV pun lebih kurang sama. Cerita raya lebih kurang sama jer: Sikit-sikit anak tak dapat balik kampung, anak derhaka, kantoi tak puasa dan last-last insaf salam-salam mintak maaf. Buka channel lain program artis nyanyi, channel lain: konsert K-pop. At least selamat tak ada Sarkas. 


4. Makanan Raya
Sejujurnya aku hanya makan lemang pada hari raya jer. Walaupun lemang leh dapat kat mana-mana tapi lemang hanya ada feel kalau makan masa raya jer. So raya pertama ada lemang, ketupat, nasi himpit, rendang, ayam masak itu ini. Pergi rumah mak cik 1 pun makan lebih kurang sama. Rumah mak cik 2 pun sama. Rumah mak cik 3 pun sama gak. No big deal sebab setahun sekali je makan benda alah ni. Balik rumah-tidur-bangun-check dapur. Emak memang tak akan masak apa-apa sebab makanan semalam masih banyak dan ok lagi. Maka biasanya raya kedua-ketiga dan kalau nasih baik keempat kita akan makan benda yang sama untuk sarapan, tengahari dan malam. Naik muak wei makan benda berlemak tu semua..!! Itu belum masuk kuih, kek raya lagi. Hmmm..


5. Tetamu Raya.
Raya ialah hari yang cukup ramai orang datang ke rumah. As mak aku kata: Family hanya akan berkumpul masa 2 perkara jer: Raya or kalau ada kematian. So kalau familly kau besar so banyak ar rumah yang mesti kau pergi dan lebih ramai orang yang akan datang ke rumah kau. Thanks goodness family bapak aku kira still boleh diterima akal yang waras ar. Raya pertama aku terpaksa dan dipaksa untuk bersama adik beradik gi rumah family terdekat satu kampung. Itu still okey lagi sebab hubungan keluarga masih rapat lagi. Cumanya sebab bapak aku anak sulong dan quite dihormati among relative & orang kampong so ramai ar yang datang ke rumah. Disebabkan kakak aku ada rumah sendiri dan kakak ipar lah hanya beraya selang setahun, Along aku lah ada banyak masa keluar beraya so aku je lah yang tertinggal di rumah. So ada masanya aku tolong hidang air, duduk sekali, rupa-rupa senyum. Tapi most of the time aku sembunyi dalam bilik. Lebih sucks bila ada budak-budak kecik yang entah dari mana entah datang rumah, buat perangai macam kat rumah sendiri dan bila bagi duit terus blah. Hmmmm..



6.  Sarawak Beraya
Sarawakians sangat passionate bila it come part to raya. Aku pun tak tahu kenapa diaorang sangat melewah-lewah bila masuk bab raya ni. Orang Semenanjung pasti cultural shock ar bila tengok orang Sarawak beraya. Dari rumah, makanan, pakaian etc. FYI orang Sarawak ni menyambut raya selama 7 hari secara official. Maksudnya kalau korang berada di Sarawak pada hari ke tujuh so feelnya masih lagi macam raya hari pertama. Ke mana-mana je lelaki muda still akan pakai baju melayu lengkap dengan samping dan songkok, hiasan rumah ngan makan masih lagi sama dan tetamu yang datang tu still tak henti-henti. Dari hari ke 8 sampai 30, semuanya dah reda but still kuih masih ada atas meja dan tetamu still berkunjung. Imagine aku yang sangat tak suka raya perlu mengharungi 30 hari tanpa henti dengan siksaan ni semua. Hmmm..
















BTW selamat hari raya.. Kalau korang bukan friend aku di FACEBOOK so aku buat kad ucapan ni. Hmmm


Wednesday, July 10, 2013

Ramadhan Datang Lagi

Alhamdulillah, aku masih lagi diberi kesempatan untuk hadir dalam bulan Ramadhan kali ni lagi. Sebab bila fikir-fikir balik, ramai yang ada pada puasa lepas tapi tak dapat untuk bersama lagi pada Ramadhan kali ni. Even aku ada sorang saudara dekat yang tengah-tengah masak untuk sahur pada hari pertama Ramadhan, rebah dan terus meninggal dunia. 


Cerita-cerita tentang Ramadhan ni, bila kali pertama korang puasa penuh satu hari dan bila korang puasa penuh satu bulan full? Pertama kali aku puasa penuh satu hari ialah waktu aku darjah 4. Waktu tu punya ar hazab nak penuhkan sehari. Even kalau tak silap aku, tahun tu aku puasa penuh tak sampai 10 hari pun kot. Lagipun parents tak ketat dan tegaskan sangat untuk puasa penuh. So banyak gak ar hints and trick berlaku waktu tu. Selalu mandi dan gosok gigi setiap sejam rasanya. Tu belum masuk part tertelan air paip dan sengaja telan. Wakaka..

First time aku puasa penuh sebulan ialah sewaktu darjah 5. Faktor persekitaran memang sangat-sangat membantu ar. Sebab waktu tu kami sekeluarga dah pindah kampung. Kampung lak majoritinya Melayu. Budak-budak kampung ni dah start puasa penuh since dari tadika lagi. Sedangkan sekolah sebelum ni dalam kelas tak sampai 10 orang pun muslim so setiap kali waktu rehat tu memang terliur ar tengok kekawan non Muslim melahap makanan tengahari mereka. Bila di sekolah majoriti Melayu so semuanya baik-baik jer masa bulan Ramadhan. Hmmm..

Perkara paling aku ingat puasa masa kecik dulu ialah masa bangun sahur. Aku sangat senang part bangun tidur. Panggil aku sekali je aku dah terjaga. Berlawanan lak ngan Uda dan Angah aku. Panggil sekali, diaorang jawab tapi 5 minit berlalu still berdengkur atas katil. Beberapa kali panggil, still x ada effect. Patut ar sekarang ni anak Angah aku: Habeeb & Puteri tu susah giler nak bangun. Setiap pagi, masa nak kejutkan diaorang gi sekolah dah macam orang bergaduh kat rumah aku. Sahur pagi ni tadi dah berlaku peristiwa air mata di meja makan. Hmmm.., tu baru hari pertama.

Masa universiti pulak, before Ramadhan gelanggang basketball depan hostel kami akan di conquer oleh budak-budak lelaki Melayu untuk main futsal. Orang lain jangan harap leh guna gelanggang tu untuk tujuan lain ar. Tapi bila tiba bulan puasa then keadaan gelanggang tu jadi sunyi. Sebab diaorang ni tadi semuanya sedang berehat dalam bilik. Tapi ada gak manusia di gelanggang iaitu pelajar-pelajar dari Indonesia main basketball. Betapa prestasi kita menurun pada bulan puasa tapi mereka pulak still kekal or bertambah. Satu perkara yang patut dicontohi kan?

Apakah Ramadhan tanpa bazaar kan? Tapi setiap kali aku pergi bazaar Ramadhan then aku pasti akan pulang dengan tangan kosong. Sebabnya bila time Ramadhan ni biasanya aku tak ada selera nak tengok makanan pelbagai rupa tu. Lebih tak menyelerakan bila tengok manusia-manusia yang rakus macam tak pernah jumpa makanan. Tapi seriusly moment paling best masa bulan Ramadhan ialah moment family members duduk satu meja dan makan sama-sama. Seriusly ia susah nak berlaku pada hari-hari biasa.



























What happens after Ramadhan? Tentulah Syawal atau raya. Duh, aku sangat tak nak Ramadhan berakhir.  Sebab bulan ni bulan umat Islam berebut-rebut untuk buat amal kebajikan dan setiap amalan yang dibuat akan digandakan ganjarannya. Plus aku bukannya tak suka Syawal tapi aku lebih tak suka orang yang tak sabar untuk kedatangan Syawal terutama ketika Ramadhan baru jer bermula.. Hmmm..

Sunday, July 22, 2012

Ramadhan Al Murtabak


Aku : Selamat menyambut Ramadhan al-Murtabak...!!!
Kau : Salah tu. Ramadhan al-Mubarak ar wei...
Aku : Suka hati aku ar nak kata al-Murtabak ke, al-Roti jala ke, al-Air batu campur ke..
Kau : Kau tau tak yang kau tengah menghina kesucian Ramadhan sekaligus menghina agama Islam ..?
Aku : Habis tu kalau umat Islam yang setiap kali datang Ramadhan hanya fokus fikir tentang makanan dan Bazaar Ramadhan berbanding nak meningkatkan amal ibadah tu menghina sapa pulak...?
Kau : .............















Selamat menjalankan amal ibadah di bulan Ramadhan. Hmmmm..

Thursday, June 21, 2012

Puasa & Raya

Hari ni dah masuk 1 Syaaban. Untuk yang beragama Islam kalau korang tak tahu apa tu Syaaban then belum terlambat untok korang gi jumpa memana tok imam mintak tolong azankan kat telinga korang yaa. For non Muslim, Syaaban ialah bulan ke 8 dalam kalendar Islam dan sekaligus menandakan kurang 30 hari lagi akan tibalah Ramadhan iaitu bulan keberkatan bagi umat Islam.



Ketika Ramadhan sedang menjengguk umat Islam then ada satu perkara yang paling x best bagi aku setiap tahun pasti akan berlaku ar iaitu manusia yang kononnya mengaku Islam ni lebih tak sabar menyambut kedatangan Syawal berbanding kedatangan bulan utama iaitu Ramadhan itself.

So korang tengok ar manusia-manusia ni kat sini sana heboh ngan dan dah ready ngan persediaan raya. Kat FACEBOOK jangan cakap lagi ar post-post dan gambar diupload tu buat aku tengok sakit hati jer. 

Bagi mereka Syawal ialah anugerah Allah sebaliknya Ramadhan ialah bulan penyeksaan. Mana taknya, tak leh makan dan minum dari pagi sampai petang. Mereka hanya suka Ramadhan disebabkan oleh Bazaar yang banyak makanan yang hanya leh jumpa setahun sekali dan sale before Raya. Sedangkan realitinya Ramadhan ialah hadiah paling besar oleh Allah terhadap manusia yang beragama Islam di bumi ni. Even bagi aku Syawal adalah tempoh yang paling menyedihkan sebab ia menandakan telah berakhirnya Ramadhan aka bulan paling mudah untuk mengumpul pahala.




















Soalan: Apsal cukup biasa kita dengar orang tu puasa tapi dia tak sembahyang tapi kita tak pernah lagi dengar orang tu sembahyang tapi dia x puasa?

Tuesday, May 22, 2012

Kenapa Aku Berpuasa

Apa yang buat korang annoyed tentang FACEBOOK selain dari certain orang yang suka like status korang tanpa sebab musabab sebenar? Bagi aku selain tengok mamat ambik gambar sendiri shirtless depan cermin ialah status yang disertakan dengan sign in kat tempat-tempat tertentu: cam lepak ngan kekawan sambil menikmati aroma kopi sebenar at STARBUCKS buat aku yakin yang orang tu mesti baru first time masok STARBUCKS or dia masih fikir bahawa STARBUCKS ialah tempat yang akan buat dia ada kelas tersendiri. Hampeh...


Or sama gak ngan orang suka upload status yang cuba memperlihatkan amal ibadah dia cam: tengah mendengar khutbah Jumaat. Best pulak issue minggu ni buat aku sah-sah yakin yang dia sebenarnya tak fokus pada khutbah sebab waktu tengah khutbah leh upload status or status cam: lauk berbuka puasa sunat hari ni biasa-biasa jer buat aku yakin yang dia nak menunjuk-nunjuk kat semua orang bahawa dia hari ni berpuasa sunat.

Mungkin ar ko sikit pun tak berniat nak menunjuk-nunjuk tapi dah disebabkan habit kau upload status setiap 5 minit sekali tapi once again korang pernah dengar tak wisdom word kata orang yang beriman yang buat amal ibadah diumpamakan kalau tangan kanan dia bersedekah sehingga tangan kiri yang cukup rapat tu sendiri tak dapat nak kesan. Noktah.


...


Rejab ialah bulan yang aku cukup tunggu-tunggu dalam satu tahun selepas Ramadhan. (after Rejab it will be Syaaban dan kemudian January. Wakaka) Ramadhan aku gambarkan sebagai satu bulan anugerah dari Allah yang cukup-cukup tak terhingga untuk umat-Nya berbuat amal ibadah sebab sepanjang tempoh 1 bulan tu pahala cukup mudah didapati buat mereka yang nak mencari. Then Rejab dan Syaaban pula ada hadiah sampingan still untuk mereka yang mahu mencari pahala tambahan.

Since dari zaman akhir sekolah menengah dulu lagi aku dah start berpuasa almost sebulan dalam Rejab. Kekadang aku teruskan dalam Syaaban dan sambung masuk sekali Ramadhan. Then persoalan yang sering muncul di mulot-mulot orang yang kekadang dari non Muslim or kekadang dari orang Musli sendiri ialah: Kenapa nak menyeksa diri lapar-lapar sedangkan puasa wajib hanya start masa Ramadhan jer.

Then keluar ar spekulasi kata: Aj sebenarnya nak diet ar tu sebab sah-sah perut dah cam perempuan mengandung 5 bulan dah. Walaupun realitinya puasa bulan Rejab leh buat aku kurang almost 10 kg berbanding puasa Ramadhan yang akan buat aku naik 10 kg tapi itu bukan sebabnya. Or mereka akan kata: Aj ada masalah kewangan ar sebab tu dia berpuasa aka nak jimat duit. Yap, duit memang leh jimat kalau berpuasa bulan Rejab sebab godaan jualan murah x ada tapi still ia bukan alasannya.


So waktu bekerja nga kekawan yang non Muslim then jawapan aku guna kaedah Merit-Dimerit. (kat sekolah form 6 aku dulu guna kaedah Merit-Dimerit ni dan ada kalangan pelajar yang sengaja buat baik dan berebur nak jumpa cikgu nak dapat merit. Duh, bagi aku ia cam buat baik bersebab jer). Aku kata ar yang aku ni bukannya a great Muslim yang leh senang dapat merit besar-besar for the Judgement Day nanti so apa yang aku leh buat ialah kumpol merit yang kecik-kecik sikit-sikit. Mostly mereka tak akan faham tapi what to do kalau mereka bukan the believer ar kan?


Dan kekadang tu lebih suck bila dapat soalan dari kekawan Muslim yang siap leh pujuk rayu suroh aku pecah poosa plak. So untuk kekawan cam ni jawapan aku biasanya 'Kalau aku buat benda berdosa then tak ada yang nak halang tapi bila aku buat benda baek then semua start nak protes pulak...'




















So untuk mereka yang menyambut kedatangan Rejab so aku pun nak cherish sesama korang. Plus lupa plak satu ciri yang buat aku annoyed tentang FACEBOOK ialah si kaki  instagram ni. Hmmmm

Friday, March 2, 2012

Reason Sembahyang Jumaat

Aku ada 1 soalan yang berbunyi: Apakah sebab sebenar seseorang pergi ke masjid pada hari Jumaat?


a) Untuk merehatkan mata aka tidur
b) Untuk melihat seni reka dan struktur bangunan masjid
c) Untuk bertemu rakan sebaya di samping berkongsi maklumat terkini
d) Untuk mengenalpasti warna dan rekaan baju Melayu yang sesuai untuk raya nanti
e) Untuk mengisi masa lapang sebab masa rehat pada hari Jumaat sangat panjang












or aku rasa sebab utama orang pergi ke masjid pada hari Jumaat ialah sebab datok dia dulu pernah dan selalu pergi  masjid pada Hari Jumaat dan bapak dia pulak selalu suroh pergi masjid hari Jumaat masa kecik-kecik so dia pun perlu pergi masjid gak pada Hari Jumaat supaya dia boleh suroh anak cucu dia jugak untuk pergi ke masjid pada hari Jumaat sebagai satu rutin tipikal generasi lelaki Melayu dalam keluarga tu. Hmmm..


Sebab bagi aku most of orang yang pergi ke masjid hari Jumaat sebenarnya tak tahu kenapa dia perlu berbuat begitu.It seem ia dah ada dalam otak diaorang bahawa setiap kali Jumaat perlu pergi masjid sama cam dalam otak bebudak kecik dah set bahawa setiap hari Sabtu mesti tengok NTV7 start dari jam 7 malam sebab ada Shin Chan dan kemudian Doraemon.

Dibuktikan bila setiap minggu ada je jenis manusia yang datang then terus gi kat dinding or tiang-tiang dan tidur dan bila start sembahyang-mereka sembahyang dan balik or ada yang datang imam baca khutbah mereka tertoleh kiri kanan atas bawah tengok masjid, tengok orang lalu lalang jer or ada gak yang datang untuk berbual-bual luar masjid cam nothing happens inside masjid tu dan hanya masok bila dah nak sembahyang. Dan tak terkecuali mereka-mereka yang datang pada masa dah nak start sembahyang dan masa imam bagi salam then mereka terus blah. Pendek kata mereka ni jenis paling akhir datang dan paling awal balik. 

Jadi apa matlamat sembahyang Jumaat ni sebenarnya? Sekadar nak buang masa dan habiskan minyak kereta jer ker? Sama cam orang-orang yang berpuasa pada bulan Ramadhan tapi tak tahu sebab sebenar mereka perlu berpuasa. So as 1 bulan berakhir apa yang mereka dapat hanya lapar dan dahaga (dan kalau bernasib baik then berat badan bertambah) sahaja.. Rugi kan?













So apa jawapan korang? Please kata korang pilih D as jawapan.

Monday, August 22, 2011

Suram & Muram

Aku seorang lelaki yang sangat suka color gelap, kelam, suram, muram etc. Tengok jer blog aku yang dipenuhi warna hitam. Even in real life aku punya banyak baju dan barang-barang yang berwarna hitam, kelabu, biru tua, unggu, hitam lagi etc. Warrna-warna yang terlalu ceria or terang-terang seems sangat tak match with my mood. May be that why dalam previous blog aku kuarkan issues blog terang yang menyakitkan mata dan sanubari aku.. Wakaka..


Emak aku pernah persoalkan yang pemilihan warna pada pakaian aku sangat muram. It seems to her pemilihan warna aku cam orang tua plak. Even tho aku sangat suka gaya vintage tapi naa, Im not that old laa. Bak kata sorang psikologi kata warna yang sering kita guna aka warna yang kita rasa sebati dengan diri kita akan represent siapa diri kita. For example: seorang yang 'hitam' ialah seorang yang friendly, a bit rigid, lurus  bla bla bla..

...

Tadi siang aku pi temankan aunt aku shopping raya. Yap, korang tak salah baca. Terlalu banyak tempat yang kami singgah dan banyak gak barang yang aunt aku beli. Dan aku bertindak as kelindan dan tukang bawak barang je ar. Tapi the end of the session dia kuar statament nak belikan baju raya untuk aku.

Duh..

Aku baru je plan x nak ada baju baru tahun ni. Memula aku x nak ar tapi kedian dia paksa gak. So bermula lah episode kami pergi satu ke satu shopping complex dan butik-butik pilih baju raya. 


Tapi sebelum tu aku ni jenis yang sangat pemilih terutama bab baju. Orang sangat boleh jadi gila kalau ikut aku pilih baju. Sebab tu selalunya bila aku nak shopping baju aku akan pergi sesorang jer tapi kalau pergi tempat lain leh ajak kekawan. Aku kalau shopping baju akan ambik masa try baju, pusing-pusing, try lagi baju lain, then pusing semula try baju yang awal tadi lagi..




Dan masalah hari ni tadi bila most semua tempat baju yang ada semuanya warna-warna yang ceria.. Bukan warna aku...












So aku rasa aunt aku a bit menyesal kot sebab it takes masa jauh lebih lama berbanding dia beli baju sendiri..
















Last-last aku pilih satu baju. Itupun sebab aku dah kesian aunt aku keletihan jalan jauh-jauh, kuar masuk shopping complex, naik turun tangga, tunggu aku luar fitting room lagi. 










Buat pertama kali aku ada baju raya pasang siap (sebelum ni upah orang lain jahit) dan berwarna ceria. Warna apa? Warna aku guna dalam pic kali ni.















Hmmmmm..

Sunday, July 31, 2011

Ramadhan

Akhirnya post tentang Ramadhan. Yap, kalau tak ada aral melintang, in few hour, mohor besar raja-raja akan maklumkan yang puasa Insya-Allah akan jatuh pada esok hari. Hari dan bulan yang paling dinanti-nantikan akhirnya dah tiba: Ramadhan.

Last week (literally) aku ada tanya open question pada 70 orang rakyat Malaysia yang berumur sekitar 18 tahun yang 1/4 daripadanya Melayu beragama Islam dengan soalan "Kenapa umat Islam sambut hari raya?". Yang bukan Islam mostlynya tak tahu manakala among yang Islam sorang tu dengan berani jawab "Supaya umat Islam boleh kumpul dan bermaaf-maafan antara satu sama lain". Hmmm...

Most Malay-sian (tak semua) lebih melihat Syawal berbanding Ramadhan. Sedangkan Syawal ialah hari kita merayakan kejayaan berjuang berpuasa selama sebulan pada bulan Ramadhan. But still Ramadhan seem invinsible. Buktinya bila Ramadhan nak masok cam sekarang ni ramai yang dah bukak lagu raya, beli baju raya, tak sabar nak makan kuih raya, nak gi bazar Ramadhan etc. Persediaan Ramadhannya mana..? 












Tak nak menunding jari kepada orang lain lebih-lebih sehingga lupa diri sendiri. So aku nak pastikan yang aku akan cuba sedaya upaya untuk jadikan Ramadhan kali ni berjalan dengan jayanya. Last Ramadhan aku rasakan as Ramadhan paling berjaya dalam hidup aku so kali ni kalau tak lebih baik so setanding yang lepas..
















Selamat datang Ramadhan dan selamat berpuasa untuk semua.

Wednesday, December 22, 2010

Minor Injury

Hari ni tadi aku kemalangan motosikal. Just a self-accident. Hujan lebat, jalan licin dan aku bawak kelajuan yang kurang sesuai untuk kawasan selekoh. Syukur sebab tak ada major injury. Sekadar luka pada telapak tangan, lebam pada kedua-dua belah kaki dan sakit-sakit sendi sikit jer. Then aku teringat pepatah Melayu lama: tempat jatuh lagikan dikenang inikan pula tempat ketawa. Membuatkan aku tersenyum sesorang..

Technically-nya aku dah lama tak accident. Jujur aku kata aku agak sedikit merindui 'that feel' kemalangan tu. Rasa yang membuatkan hati korang berdegup dengan kencang sama cam effect main roller coaster (bukan di Genting r). Cuma bab yang tak best ialah kecederaan yang sedikitpun tak sedap cam ayam KFC. Kali terakhir kalau tak silap sekitar akhir 2007 apabila ada kereta langgar belakang kereta UDA yang aku bawak. Then sepanjang tempoh tu hanya ada near miss almost purata setiap kali aku menaiki kenderaan bermotor. Hmmm..

Sejujurnya aku seorang yang agak POSITIF bila handling unfortunate events cam ni. Contoh macam masa accident form 5 dulu yang membuatkan aku cuti dari sekolah sekitar 2 bulan. Aku boleh berfikir ngan waras dengan bersyukur pada tuhan sebab membuatkan aku sedar yang tuhan sebenarnya sedang memberi aku peluang kedua untuk cover balik kesalahan aku before. Sebab ada beberapa rakan sebaya yang accident dan sekarang cacat otak, cacat fizikal and worst: MATI.

Tapi my COUSIN plak anggap perkara yang sama as sebaliknya. Dia pernah kemalangan masa tamat paper STPM pada bulan RAMADHAN (yang dia tak nak puasa hari tu). Dan dia persalahkan tuhan sebab buat dia accident plak. Hmmm...






Mungkin korang persoalkan apa motif sebenar aku upload post kali ni? Aku nak korang fikir in horizon yang lebih besar. Sama ada ia kesakitan luaran or kesakitan dalaman. Pernah tak ada orang yang cuba sakitkan hati korang? Apa tindakan korang? Contoh korang pernah couple ngan mamat or minah ni. Bercinta bukan main hebat lagi. Tapi suddenly break-up. Dia did something SUCKS pada korang. Apa tindakan korang? Adakah korang ambil tindakan yang POSITIF or tindakan yang sama yang cousin aku buat: membenci setiap lelaki or perempuan or worst tak percaya lagi cinta?











Kemalangan tadi membuatkan aku tersedar beberapa inciden lepas yang membuatkan aku quite terluka dari dalaman. Betapa SUCKS manapun dia buat, aku mulai sedar yang aku tak pernah membenci dia. May be terlintas di hati aku untuk tak suka dia lagi tapi HATES and DISLIKE are two different things rite?

Dan aku bersyukur sebab berkenalan dengan dia adalah satu hadiah yang cukup hebat yang tuhan pernah berikan. Aku tak anggap ia sebagai satu kesilapan yang kalu boleh aku nak erase dari hidup aku. Sebaliknya disebabkan berjumpa dia r aku belajar macam mana nak handle person like that. Yaaa.., may be kalau aku terjumpa dia satu hari kelak still dalam hati aku akan sumpah seranah dia tapi hey... dia ialah kenangan silam dan aku sedang melihat hadapan.. pada masa depan..








Bak kata pepatah omputeh plak: it better untuk jatuh lebih awal then kita leh ready untuk mengelak dari jatuh lain kali nanti. Hmmm..

Wednesday, September 8, 2010

Buah Melaka Peranakan

Aku ada 1 bad habit r each time kalu gi BAZAAR RAMADHAN iaitu aku leh buat 4-5 pusingan tanpa beli apa2pun. So most of the time aku akan balik ngan tangan kosong je r (kecuali tahun ni tadi sahaja aku pecah rekod beli banyak pasal ada 1 hari tu program berbuka puasa ngan kkawan hanya makan kuih muih jer.)

One of the reason why aku x beli apa2 kat BAZAAR RAMADHAN ialah aku rasa cam kueh tu x ada 'feel' sebab ia just dibuat semata2 ngan tujuan untuk dapat keuntungan semata2. So rasa 'kasih sayang' yang sepatutnya ada pada each of the kuih x ada.. Poyo je kan ayat..


Tadi (& semalam) gi shopping last-last minit untuk persiapan raya. And both kedua-dua hari tu aku sangat2 bad temper r. Pasal jalan sangat jam dan certain manusia tu perangai sangat sebijik cam SIAL then mulut aku ngan ringan jer kuar sumpah seranah.. Padan muka kat diaorang dan padan muka kat aku sebab pahala puasa dah kurang.. Hmmmm...

So bila sampai rumah emak kuar kan barang2 yang dibeli. Antaranya ialah kelapa parut. Entah apsal otak aku terus keluar satu imej dan tanpa sedar aku sebut "Lama dah x buat buah Melaka kan?" So emak balas ngan mudah "Buat lah.." Then after hantar ANGAH aku balik rumah dia (yea.. aku ada kereta Raya ni so merdeka r leh jalan2) aku terus basuh tangan dan sediakan bahan2: tepung, perasa pandan (untuk mewarna), kelapa parut dan paling penting gula Melaka.

Teringat masa kecik2 dulu, emak cukup rajin kalu bab masak2 ni. Al maklum r masa dia masih muda lagi. Kuih buah Melaka ni memang antara selalu yang dia bwat. Kami adik beradik akan mengentel doh jadi bulat. Lebih best bila makan panas2. Gula Melaka akan yang tengah pejal2 tu akan mencair di mulut (rasa cam M&M jer.. ).. Memang syok r..

Plus sejujurnya aku agak pemilih dalam bab2 makanan ni. Other reason why aku x beli kuih muih kat BAZAAR RAMADHAN gak ialah sebab rasanya yang x ori. Just imagine buah Melaka kat pasaran skarang ni guna inti kelapa parut manis so rasa kering and even ada yang salutkan ngan kelapa parut dalam paket jer.. Unsur moden yang menjadikan keaslian kuih hilang. Sama cam lauk pauk kat kedai. Penuh ngan untuk AJI NO MOTO yang tiruan. As emak selalu kata: hanya orang yg x pandai masak je guna perasa makanan ni.. hmmmm 

Malah banyak lagi masakan yang emak akan buat. Either untuk minum petang or just makan2 jer. Then namakan jer apa2 kuih mak pasti leh bwat. Kalu nasi lemak emak bwat memang terbaek. Sambal yang extra pedas, nasi yang berlemak.. Hmmm... Even dulu raya-raya pun mana pernah beli kuih. Semua akan buat. Aku memang penolong utama r: either tolong mengacau or tolong makan.. Wakaka..


Tapi sejak ada cucu ni, semua peralatan buat kuih ni dah tersimpan penuh habuk and sarang labah-labah jer. Raya pun main kuih tunjuk jer. Emak kata dia dah tua. Dan kalu nak bwat pon then cucu 2 ekor tu yang akan banyak menganggu. Hmmmm








So aku ngan jayanya buat kuih Melaka sepenuhnya. Emak sekali sekala jer masok dapur tengok2. Dan ia menjadi. Disebabkan ini kuih buah Melaka pertama yang aku bwat sendiri then aku namakan ia  as KUIH BUAH MELAKA PERANAKAN....!! Dont ask me y aku beri nama tu please...











Dan x sabar tunggu masa berbuka...

Sunday, August 8, 2010

Re-Schedule RAMADHAN

RAMADHAN ialah bulan yang paling aku nanti2kan dalam tempoh setahun. Betapa kedatangan RAMADHAN dah start terasa 2 bulan sebelum RAMADHAN lagi bwat aku try nak puasa sunat sepanjang REJAB & SYA'BAN. Sekarang it just around the corner. Sebab RAMADHAN ialah bulan mulia umat ISLAM yang dijanjikan oleh ALLAH SWT ngan banyak PAHALA yang melimpah ruah. So sangat rugi bagi orang yang x merebut peluang ni dan sangat terkutuk bagi orang yang rasa RAMADHAN ialah bulan yang membebankan. Hmmmm..


It seems everything seperti dah dirancang.Tuhan meletakkan aku pada 1 perancangan yang aku sendiri x tahu endingnya. Cukup pasti aku berjalan pada laluan yang dah ditentukan olehNya. Banyak events2 tersirat yang seterusnya membawa aku lebih dekat kepadaNya. Mungkin Dia telah memberikan aku Nur Hidayah disebalik segala2nya. Mahukan aku duduk lebih erat di sisiNya. Mahu aku sedar bahawa Dia sentiasa dekat pada aku. Malah ngan hidup as penanggur sekarang ni aku boleh fokus lebih kepada Dia.

Dan berikut ialah plan and janji2 aku pada diri untuk memastikan bahawa RAMADHAN kali ni x kan berakher ngan kegagalan sebaliknya akan jadi permulaan RAMADHAN yang paling berjaya dalam hidup aku. InsyaALLAH..

1. No more outing, happy hour, movie-nite, lepak2, quality time at Mc-D or what ever nama seangkatan sekalipun yang digunakan untuk keluar malam lagi. Yap, I did promised to some fellow friends akan berbukak puasa sesama but lepas makan sikit semayang MAGHRIB dulu baru sambong makan. Hmmmm...

2. No more smoking, blue-ing or what ever gejala kurang sihat yang berakhir ngan -ing. Ya..ya..ya... including masturbating, dildo-ing, fucking, licking, cumming, deep throat-ing in car, public toilet or bla bla blaa..
.
3. Each nite after MAGHRIB then baca YAASIN sehingga ISYAK guna masa untok tamatkan pembacaan AL-QURAN sepanjang RAMADHAN ni.

4. Semayang 5 waktu jangan perlambat2kan. Banyakkan solat sunat gak.

5. Meninggalkan larangan or perkara yang boleh membawa kepada kurangnya pahala puasa dan mengamalkan perkara sunat yang boleh menambahkan pahala puasa.







Tak nak r janji banyak2 tapi last2 x menjadi. So korang itu ini tolong bagi bantuan ek..!! Aku sangat2 wishing RAMADHAN ni akan jadi sangat2 berjaya. Wassalamu






p/s: Based on pengalaman RAMADHAN silam, biasanya sepanjang bulan ni aku akan cepat MOODY n tahap KESABARAN aku sangat tipis then jangan carik pasal ngan aku r. Antara perkara yang paling bwat aku sakit hati ialah bila korang maen lagu RAYA pasal it seems korang sangat2 x sabar RAMADHAN ni nak berakher. Sedangkan aku wishing sesanggat agar RAMADHAN ni akan kekal sepanjang tahun. Hmmm

Wednesday, July 14, 2010

Raya?

Kalu aku kuar post pasal RAYA seawal ni then pasti akan ada yang kuar statement "Wei Aj dah x sabar nak sambut RAYA r even puasa pon lom start lagi" kata mereka sambil ketawa besar dan aku plak tengah check either masih ada peluru lagi x dalam pistol cabok aku pasal aku nak bwat pembunuhan jarak dekat secara sengaja.. Hmmm...


Orang yang kenal aku pasti tahu bahawasanya aku bukanlah antara makhluk Tuhan yang tak sukakan Raya or apa2 events sekalipun. Pasal bagi aku ia sama sahaja ngan hari2 biasa. Cuma hari tu orang pakai cantik2, kemas rumah hebat2 dan makan makanan yang x ada pada hari biasa. Even realitinya dah 2 tahun aku x ada baju RAYA baru dan x terfikirpun nak ada untok tahun ni. 

Plus RAYA gak adalah satu moment sedih pasal berakhernya tempoh sebulan RAMADHAN. Aku x tahu kenapa moment ni sangat sedih.Then teringat last year punya KHUTBAH JUMAAT masa bulan RAMADHAN lepas. The Imam asked "What if kita x buat betol2 RAMADHAN tahun ni dan kita x sempat lagi berjumpa the next RAMADHAN? Betapa banyak kerugian yang telah kita bazirkan"  May be sebab RAMADHAN ialah bulan yang dianugerahkan oleh Tuhan penoh ngan rahmat untuk kita  ngan mudah untuk dapat pahala. Bwat apa2 benda baek then pahalanya berlipat kali ganda berbanding pada hari2 biasa. Then sangat rugi kalu kita x buat apa2 (or worst thing: bwat dosa) sepanjang RAMADHAN.

Rugi aku kata pasal kalu korang gi mana2 or even tengok kat TV or RADIO sekarang ni then garenti dah ada banyak iklan RAYA yang kuar. Wei, hari ni baru 2nd day of SYAABAN. Tapi iklan RAYA dah kuar cam esok lusa nak RAYA. Jualan sana sini ngan harga murah terlampau. Apa matlamat di sini? Nak bagitahu bahawa SYAWAL adalah matlamat sebenar dan bukannya RAMADHAN? Wei, SYAWAL adalah hari kemenangan untuk mereka yang berjaya menempuhi dugaan sebulan di RAMADHAN r. Duh..!! 

So akibatnya ada r sorang jiran aku ni: puasa cuma 2-3 hari jer kedian haram x bwat lagi. Alasan nak siapkan kuih2 raya, nak persiapan jahit langsir, baju etc. Plus ada je alasan x dapat berpuasa. Sakit itu ini r tapi persiapan raya awal dah ready. Mak aku tegor pun dia IMUN jer. Nak bwat cam ner. Dia dah tua pon. Dah jadi emak orang pon. Then anak2 dia pun ikot r dan cucu2 dia dan generasi seterusnya.. Hmmmm...



Terfikir balik, kenapa x ada plak nak promosi suroh bwat PUASA SUNAT sebagai persediaan menghadapi puasa sebenar aka RAMADHAN? Or untok akak2 dan mak cik2 yang x mampu penuhi puasa last year supaya ganti puasa diaorang pasal kurang 4 minggu lagi nak RAMADHAN. Mana boleh puasa x diganti ni? Tahu ke x hukum hakamnya? Plus mana leh guna fatwa sendiri bab ni wahai KAUM HAWA sekalian..

Terbaca 1 blog last night bila bulan RAMADHAN kat USA orang ISLAM sana terpaksa bayar USD300 semalam untok sewa ruang kat KUIL JEWS ORTODOKS semata2 nak dapat pahala jemaah TARAWIH sesama. Kita sini plak berhabis duit untok beli barang RAYA jer. Sama ke nilainya? Lu fikir sendiri r..





Aku kuar post ni sekadar untuk saling memperingati diri aku sendiri r. Bukan tujuan untok kuar KHUTBAH syok sendiri r.



Plus RAYA ni pasti x meriah lagi pasal geng yang selalu keluar jalan2 ada yang dah KAHWIN, yang kerja jaoh2 etc. Hmmmm