Showing posts with label STARBUCKS. Show all posts
Showing posts with label STARBUCKS. Show all posts

Monday, July 1, 2013

Earn & Manage

Sorry banyak-banyak sebab dah lama tak upload post baru. Nak check blog pun sangat jarang. Kau tanya aku dah bekerja ke..? Naa, aku masih lagi setia dengan kerjaya pengangguran aku. Cuma recently ni aku ada projek yang aku dah set kan due datenya yang perlu aku kejar. Projek apa..? Kalau korang follow Instagram (search aj_abdullah) aku then korang dah tahu ar tapi bagi yang tak tahu lagi tu, nanti kalau dah siap aku bagitahu ar.


Projek ni memerlukan aku menulis around 60 000 patah perkataan. Dan aku set dalam sebulan setengah, semuanya dah ready. Untuk menjayakan misi tu aku cuba paksa diri aku menulis 2000 patah perkataan sehari. Kalau ikut rasional matematik then ia memang logik untuk terlaksana ar tapi masalahnya aku ni manusia yang hidup based on mood. 

Imagine dalam satu hari ada 24 jam tapi aku hanya ada mood menulis pada waktu malam sekitar dari jam 9 hingga 12 malam jer. Itupun aku menulis depan TV so alamatnya hanya ketika iklan je lah baru aku start menulis. Itu belum lagi berlaku part otak jam tak dapat nak tulis sepatah haram. Sepanjang 3 hari lepas aku tak sentuh langsung penulisan tu. Jadi alamatnya macam mana aku selesaikan semua benda tu dalam sebulan setengah yang aku dah set kan tu..? Haram jawabnya.

Cumanya mood aku ni senang dibentuk. Aku boleh menulis dengan lancar plus panjang lebar pada waktu siang tapi pada tempat-tempat tertentu jer. Library..? HELL NO..!! Aku tak boleh buat apa-apa pun dalam keadaan yang terlampau sunyi termasuk baca buku. Library akan buat aku ngantok dan hilang fokus. So antara tempat yang cukup sesuai untuk aku menulis ialah di STARBUCKS Kuching International Airport. Tempat tu ramai orang lalu lalang, bising dan manusia buat perangai pelik-pelik. Di tempat macam inilah idea aku akan mengalir macam waterfall masa musim hujan. Hasilnya dari jam 9 sampai 1 petang tu menjadikan aku menulis lebih 3000 patah perkataan. 

Then kau tanya "3000 patah perkataan jer dalam 4 jam tu..?" So aku jawab: Bro, benda nama penulisan ni tak sama macam kau kena denda zaman sekolah dulu. Cikgu suruh tulis 'Saya berjanji tidak akan ponteng sekolah lagi' sampai penuh buku latihan sekolah tu tak sama, bro. Kau pejam mata sambil tidur pun boleh tulis lagi. 3000 patah perkataan dalam 4 jam tu macam kau nak keluarkan setitik air dari baju yang dah kering. Hmmm..





Tamat menulis, aku tengok jam: hari masih awal lagi so aku jalan-jalan ar. For your information, aku ni seorang yang kuat berbelanja. So recently bila aku masuk dan keluar dari satu kedai tanpa beli apa-apa then aku sangat berbangga dengan diri aku. Kiranya aku berjaya menolak godaan membeli belah ar. Tapi masalahnya ia tak berlangsung dengan jayanya ar. Contoh: bila masuk kedai pertama then aku berjaya tapi bila masuk kedai kedua pulak then mata jadi rambang dan aku beli lebih banyak. Just imagine je lah yang minggu lepas aku terbeli 2 t-shirt. Bila fikir-fikir balik, ada banyak t-shirt di rumah kot. Even ada baju yang tahun lepas aku beli tapi aku baru pakai sekali jer. 

Sama macam hari ni tadi. Masuk beberapa kedai (dengan matlamat just nak cuci mata tengok-tengok jer) then keluar tangan kosong. Bangga wei. Tapi masuk satu kedai lain lagi then terus sambar satu topi, gi depan cermin dan nampak cantik dan terus gi kaunter dan bagi duit. Bila dah dapat duit baki then waktu tu lah baru keluar dalam otak aku: Gosh, apa yang aku dah buat ni tadi? Apa faedah aku beli straw hats ni? Bila masa aku nak pakai benda alah ni? Walaupun harganya sekadar RM19.90 tapi aku dah menganggur lebih setahun setengah ni wei...












Menganggur untuk lebih setahun setengah dan kau masih lagi boleh shopping then ia adalah sesuatu yang hebat tapi tak ada sumber kewangan langsung untuk setahun setengah ialah super disaster...!!










Then aku realize yang Im good in money management but Im worst in earning it.. Hmmmm..

Tuesday, February 12, 2013

Life Crossover

Crossover ni aku tahu berlaku dalam komik or drama bila dua komik or drama berbeza ni tetiba leh berlaku penindihan. Duh, tak fahamnya aku ngan ayat aku sendiri ni. Contoh cam komik Spiderman ni berjalan tetiba muncul Wolverine muncul mengejar penjahat yang sama. So sepanjang series tu berlaku penindihan dua superhero dari dua komik yang berbeza. Kira cam tu ar basic crossover ni.


Dalam hidup ni setiap hari kita bertembung ngan ratus or ribu manusia yang mostly kita tak peduli sikitpun kewujudan mereka. Kita beratur beli tiket wayang or bertembung masa keluar dan masok lift or kereta sebelah kita masa tengah berhenti kat trafic etc. Melainkan kalau kita kenal jer then baru berlaku momment yang kita pedulik. Duh, sekali lagi aku tak faham apa yang aku nak tulis kali ni. Hmmmm...








Hari Ahad lepas aku gi shopping ni. Niat nak beli kemeja untuk satu event next week. Last Friday dah survey tapi sebab Raya Cina so gila ramai orang beratur nak try kat fitting room. Dan aku lak jenis yang selagi tak try baju yang aku leh nampak ngan mata kepala aku sendiri then aku tak akan beli baju tu. So aku punya thought ialah yang Ahad ni Raya Cina so orang mesti dah tak ramai tapi haram.. Ngan Cina dan Melayu penuh je satu mall.

So parking penuh ditambah asap rokok yang terperangkap dalam air cond kereta buat kepala aku pening. Dan bila aku pening kepala so mood aku tak ada ar. Tapi still aku terpaksa gak meneruskan aktiviti shopping aku sebab that day ialah last day 40% sale. For your information aku jobless dan kewangan aku sangat kureng so aku tak mampu nak beli masa full price. 

Mood aku entah apsal bertambah-tambah teruk bila keadaan sekitar tak membantu cam masa nak bayar kat kaunter then tak ada orang bertugas so aku panggil ar pekerja dan ngan muka tak bersalah kata dia dah habis shift. Duh, langsung tak ada inisiatif nak panggil orang yang bertugas. Bila dah datang then buat muka tak bersalah ngan tak mesra layan customer. 

Habis bayar aku blah. Sebab nak tenangkan mood aku tu aku gi STARBUCKS. Dari jauh aku tengok ada group of manusia ni yang happy-happy sempat suruh pekerja sana ambik gambar diaorang. Mood aku sangat menyampah. Jakun lah sangat. Minum kedai kopi nak ambik gambar dan upload kat  Instagram lah tu. 

Dan menjadikan mood aku lebih tak best bila aku ada issue ngan STARBUCKS mall tu. Sebab pekerja sana buat perangai masa nak layan customer so aku tegur depan-depan dia ar. Dan masa tu lak dia yang layan aku. Mungkin dia tak ingat aku tapi aku tak peduli. Even dia buat mistake lak ngan tak dengar order aku. So aku ulang satu persatu ngan muka serius. Dia buat lawak still aku tak layan. p/s: Kalau muka aku serius plus tak ada mood plus pening kepala so just beware ar. Jangan berani tegur aku. 

Akibatnya pekerja tu jadi cuak gak tengok aku. Even rerakan dia lain tengok aku dan terus buat kerja. Malah aku rasa customer lain pun merasa gak ketegangan tu kot sebab bila aku menoleh customer lain then diaorang mengalih pandangan cam lepas tengok aku. Habis semua tu aku blah. Hmmmm..











Semalam aku check satu social network ni under hashhtag STARBUCKS. Then ada gambar group of manusia jakun tempohari. Belakangnya ada aku. Ceh, aku buat crossover laa..















Kalau korang tak faham matlamat post ni then percayalah yang aku pun haramjadah tak faham apa yang aku tulis. Hmmm..

Saturday, January 19, 2013

Mode Mat Salleh

Soalan Bonus:
Ko tengah berbaris nak order kat satu kedai makanan ringan ni. Then bila part mamat depan kau punya turn tetiba kau dengar dia cakap omputeh. Reaksi kau:

a) Ketawa terbahak-bahak then cuit bahu mamat tu sambil kata "Bro, kita kat Malaysia kot. Tak perlu ar nak speaking mat salleh pelbagai. Malu jadi orang Melayu ke dah buang tebiat..?"
b) Ko cuba sedaya upaya tahan ketawa tapi lepas ambik order dan duduk kat meja ngan kekawan then kau terus ketawa sambil kata "Mamat tadi tu dah ar muka cam Salleh Yaakob, baju lak Adidas yang sah-sah pirate tulis Adidos tapi ada hati nak cakap omputeh. Hancuuur..!!"
c) Kau tergamam, terkesima, terkedu then upload status kat FACEBOOK then layan jawapan orang lain.
d) Kau terdiam seketika tapi kemudian kau respect kat dia yang walaupun Englishnya tunggang langgang tapi dia ada usaha nak memperbaiki bahasanya.
e) Selepas mamat tu blah then kawan kau ketawa besar sambil tanya pendapat kau. Tapi kau punya reaksi lak "Seriously..? Aku tak perasan lak..." Hmmmm


Aku suka STARBUCKS. Sebab aku sorang yang maniac ngan kopi dan STARBUCKS menawarkan kepuasan kopi yang sebenar kepada aku. Ramai orang kata yang kopi STARBUCKS mahal. Just imagine sekitar RM17.00 (yang aku selalu order) untuk segelas kopi. Sedangkan kopi kedai mamak tu just RM0.80 secawan jer kot. So ngan nilai yang sama leh buat perut ko kembong ngan kopi. Memang ar RM17.00 ngan RM0.80 tu besar bezanya tapi sejujornya bagi aku rasa kopi tu senilai ngan harganya. Ia buat aku lebih addicted ngan kopi. Hmmm..

Plus tak lupa yang STARBUCKS punya customer service yang sangat terbaik ngan fasiliti tempat yang sangat selesa tahap cam berada kat rumah sendiri. 





Tapi ada satu part yang bagi aku cukup tak puas hati ngan STARBUCKS yang difokus lebihkan untuk STARBUCKS Kuching ni ar. Baristanya asyik cakap omputeh jer ngan aku. Sedangkan both orang Sarawak yang masing-masing tahu Dialek Melayu Sarawak. Sebab most of the time ot happens bila si Barista ambik order then cakap-cakap ngan staff lain in Dialek then bila aku cuba borak-borak in Dialek then dia kembali cakap omputeh. Or orang yang depan line kita dilayan ngan Dialek tapi bila turn aku lak dia cakap omputeh. Haaaa...?

Ia berbeza ngan STARBUCKS di Semenanjung. Ada barista yang cakap Bahasa Melayu or memula cakap omputeh then bila aku cakap Bahasa Melayu so dia switch language.










So adakah:
a) Muka aku ni cam orang yang tak tahu cakap Dialek or Bahasa Melayu...? Even recently ada beberapa orang Melayu Sarawak yang leh kata aku Cina lak. Dulu kat Semenanjung jer. Tapi tak pernah lak ada kes Barista Cina cakap Cina ngan aku. Hmmm..
b) Bahasa Inggerish menjadikan seseorang or satu tempat tu jauh lebih ada class tersendiri...?
c) Sarawakian can speak English well..? Buat aku teringat masa kerja operator TM dulu, awal-awal lagi manager training kata "Panggilan Bahasa Inggerish sebahagian besarnya akan dihantar ke Sarawak sebab 'mereka' kata orang Sarawak lebih pandai speaking.." Hmmm..

















Tadi aku gi airport nak ambik Uda, kakak ipar dan baby Adam. So before tu aku seperti kebiasaanya akan gi STARBUCKS dan kali ni order Soy Green Tea (yang better than ori green tea Frap) ngan free slice of cake. Dia cakap omputeh dan aku balas omputeh dan kami berbual agak panjang gak dalam bahasa omputeh. Bila semuanya dah siap aku blah dan teringat satu term orang-orang Sarawak ni:



LOBA






p/s: Loba ni kira adik beradik sombong, belagak, kekwat etc ar. Hmmm

Tuesday, May 22, 2012

Kenapa Aku Berpuasa

Apa yang buat korang annoyed tentang FACEBOOK selain dari certain orang yang suka like status korang tanpa sebab musabab sebenar? Bagi aku selain tengok mamat ambik gambar sendiri shirtless depan cermin ialah status yang disertakan dengan sign in kat tempat-tempat tertentu: cam lepak ngan kekawan sambil menikmati aroma kopi sebenar at STARBUCKS buat aku yakin yang orang tu mesti baru first time masok STARBUCKS or dia masih fikir bahawa STARBUCKS ialah tempat yang akan buat dia ada kelas tersendiri. Hampeh...


Or sama gak ngan orang suka upload status yang cuba memperlihatkan amal ibadah dia cam: tengah mendengar khutbah Jumaat. Best pulak issue minggu ni buat aku sah-sah yakin yang dia sebenarnya tak fokus pada khutbah sebab waktu tengah khutbah leh upload status or status cam: lauk berbuka puasa sunat hari ni biasa-biasa jer buat aku yakin yang dia nak menunjuk-nunjuk kat semua orang bahawa dia hari ni berpuasa sunat.

Mungkin ar ko sikit pun tak berniat nak menunjuk-nunjuk tapi dah disebabkan habit kau upload status setiap 5 minit sekali tapi once again korang pernah dengar tak wisdom word kata orang yang beriman yang buat amal ibadah diumpamakan kalau tangan kanan dia bersedekah sehingga tangan kiri yang cukup rapat tu sendiri tak dapat nak kesan. Noktah.


...


Rejab ialah bulan yang aku cukup tunggu-tunggu dalam satu tahun selepas Ramadhan. (after Rejab it will be Syaaban dan kemudian January. Wakaka) Ramadhan aku gambarkan sebagai satu bulan anugerah dari Allah yang cukup-cukup tak terhingga untuk umat-Nya berbuat amal ibadah sebab sepanjang tempoh 1 bulan tu pahala cukup mudah didapati buat mereka yang nak mencari. Then Rejab dan Syaaban pula ada hadiah sampingan still untuk mereka yang mahu mencari pahala tambahan.

Since dari zaman akhir sekolah menengah dulu lagi aku dah start berpuasa almost sebulan dalam Rejab. Kekadang aku teruskan dalam Syaaban dan sambung masuk sekali Ramadhan. Then persoalan yang sering muncul di mulot-mulot orang yang kekadang dari non Muslim or kekadang dari orang Musli sendiri ialah: Kenapa nak menyeksa diri lapar-lapar sedangkan puasa wajib hanya start masa Ramadhan jer.

Then keluar ar spekulasi kata: Aj sebenarnya nak diet ar tu sebab sah-sah perut dah cam perempuan mengandung 5 bulan dah. Walaupun realitinya puasa bulan Rejab leh buat aku kurang almost 10 kg berbanding puasa Ramadhan yang akan buat aku naik 10 kg tapi itu bukan sebabnya. Or mereka akan kata: Aj ada masalah kewangan ar sebab tu dia berpuasa aka nak jimat duit. Yap, duit memang leh jimat kalau berpuasa bulan Rejab sebab godaan jualan murah x ada tapi still ia bukan alasannya.


So waktu bekerja nga kekawan yang non Muslim then jawapan aku guna kaedah Merit-Dimerit. (kat sekolah form 6 aku dulu guna kaedah Merit-Dimerit ni dan ada kalangan pelajar yang sengaja buat baik dan berebur nak jumpa cikgu nak dapat merit. Duh, bagi aku ia cam buat baik bersebab jer). Aku kata ar yang aku ni bukannya a great Muslim yang leh senang dapat merit besar-besar for the Judgement Day nanti so apa yang aku leh buat ialah kumpol merit yang kecik-kecik sikit-sikit. Mostly mereka tak akan faham tapi what to do kalau mereka bukan the believer ar kan?


Dan kekadang tu lebih suck bila dapat soalan dari kekawan Muslim yang siap leh pujuk rayu suroh aku pecah poosa plak. So untuk kekawan cam ni jawapan aku biasanya 'Kalau aku buat benda berdosa then tak ada yang nak halang tapi bila aku buat benda baek then semua start nak protes pulak...'




















So untuk mereka yang menyambut kedatangan Rejab so aku pun nak cherish sesama korang. Plus lupa plak satu ciri yang buat aku annoyed tentang FACEBOOK ialah si kaki  instagram ni. Hmmmm

Friday, May 18, 2012

AWAS.. Rahsia Popcorn Sedap..!!

Bekerja dalam cinema menjadikan aku tahu most all of apa yang berlaku dalam satu produksi wayang nih dari tiket, hall, management, housekeeping, cara susun filem, dapur bla bla bla. Dan salah satu part yang most of all akan kaitkan ngan wayang ialah POPCORN. Kadang-kadang ada customer tu beli satu bucket of POPCORN dan bila wayang habis still bucket tu penuh lagi. It seem ia ada satu benda yang mesti beli tapi tak wajib di makan. Hmmm.


Bila masuk bab POPCORN ni aku pernah buat POPCORN sepanjang satu hari suntuk kerja untuk beberapa hari. Realitinya semua yang kerja bahagian Concession wajib tahu buat popcorn dan akan bergelumang ngan minyak, caramel, sugar, corn seed sehingga end of the day korang akan perasan yang baju korang sangat manis. Dan bila direndam then airnya jadi kuning. Huhuhu

Dan Golden Screen Cinemas (GSC) sangat famous with it POPCORN laa. Jujor aku kata yang x ada cinema lain yang pandai buat POPCORN cam GSC. Even management pusat GSC pernah kata POPCORN GSC East Coast Mall (yang mana aku pernah kerja dulu) as POPCORN paling sedap antara GSC lain. Kalau korang nak tahu POPCORN GSC Mid Valley, mat-mat Bangla yang buat sebab tu rasanya spicy rempah ratus sikit. Wakaka..

Satu fakta yang penting masa korang beli POPCORN then korang perlu tahu yang popipng POPCORN ni tak semudah korang makan POPCORN. Ia sangat meletihkan. Popping machine tu bukannya cam kuali tapi keseluruhannya dah cam besar sebijik van ar. Plus bukannya kerja tu sekali dua jer tapi berpuluh-puluh kali semata-mata nak memenuhi kehendak rakus customer. Sehingga kita fikir 'Customer ni makan popcorn cam makan nasi jer..' tapi part yang tak best habis satu filem tengok hall berterabur POPCORN atas jalan, bucket masih penuh. Rasa cam usaha korang tak dihargai jer.

Waktu tu baru aku faham iklan Jalaluddin Hassan ngan Raja Farah waktu kecik dulu cuma kali ni jadi cam sebutir popcorn/ corn seed tu umpama setitik peluh pekerja yang popping POPCORN tu. Sebab kerja ni sangat panas, berpeluh macam mandi tapi percayalah yang rahsia menjadikan POPCORN sedap bukan sebab peluh tu. Wakaka..









Satu perkara pelik yang aku belajar tentang POPCORN ni ialah setiap kali orang berbeza masak akan menghasilkan rasa POPCORN yang berbeza. Yaa it sound ridiculous tapi ia berlaku among pekerja. Walaupun rupanya kuning keemasan dan rasa manis tapi kekadang feel sedap tu lain-lain. Kekadang tu kita leh tahu hari ni sapa yang popping sebab rasanya lain.

So rahsia yang menjadikan popcorn tu sedap ialah keikhlasan dan kasih sayang. Sebab kalau orang yang buat tu tak ikhlas, marah-marah then feel sedap tu tak ada. So kesimpulannya korang masak ar apa benda sekalipun kalau ia disertakan ngan kasih sayang so sedap ar makanan tu melaikan kalau makanan tu sememangnya tak sedap langsung then tak ada apa yang dapat membantu. Hmmmm


















Post ini aku tujukan untuk STARBUCKS tadi yang tak sedap langsung sebab tak ada kasih sayang. Pekerjanya sekadar berebut nak siapkan pesanan pelanggan sehingga nilai kasih sayang tu lupa nak diletak pada kopi tu. Hmmmm.. Kecewa..













Btw akibat terlalu asyik membuat POPCORN aku bawak balik rumah berplastik-plastik besar popcorn untuk dimakan oleh abang, kakak ipar dan anak buah aku.. Wakaka..










Btw bila aku type POPCORN then aku akan teringat porn jer. Sah-sah otak kotor.. Hmmmm

Trivia Ini Hari


Berikut ialah trivia apa yang berlaku kepada aku sepanjang hari ni tadi mengikut urutan masa:
1. First time aku layan video porn bertemakan 'live in action' aka kira cam realiti ar membuatkan aku yakin apsal ramai prefer layan filem hindustan berbanding filem tamil sebab sesungguhnya realiti kehidupan itu tak best apabila dirakam secara live tanpa ada edit-edit. Hmmmm.

2. Aku telah membeli trilogi terakhir The Hunger Game iaitu: Mockingjay dan selepas aku baca almost 150 muka surat then aku realize yang buku pertama lebih best dari buku kedua manakala buku kedua lebih best dari buku ketiga. Nanti aku bagi review lepas habis baca keseluruhan.

3. Aku akhirnya layan gak Foldover Chicken Mc D. Walaupun rasanya saiznya semakin mengecil berbanding previous Foldover tapi rasanya still leh mengimbau kenangan lalu. Aku ambik masa 3 jam untuk menghabiskan keseluruhan hidangan sebab makan sambil baca novel sehingga pekerja Mc D tu dah bising gak kat aku. Wakaka.

4. Happy Hour STARBUCKS kedua aku menjadikan aku mengeluarkan satu rumusan: less price, less taste. Mengecewakan ar. Kali kedua aku minum Dark Mocha yang rasanya cam milo jer. Sebab ramai customer nak dapatkan Frapppucino 50% so pekerja berebut buat so rasa kopi 'kurang kasih sayang'. Kecewa...

5. Balik rumah bukak FACEBOOK then ada 1 lagi jemputan kahwen. Buat aku teringat yang cuti sekolah dah cukup dekat. Hmmmm..





























Hmmmm..

Monday, December 26, 2011

Facebooker Melayu

Sebutlah Uffin bukan Upin, Upin dalam bahasa Aramaic bermaksud "Aku benci Rasul". Sebutlah Ariffin bukan Ipin, Ipin dalam bahasa Syriac bermaksud "Aku suka Israel". Penggunaan huruf "U" pada baju Upin dan "I" pada baju Ipin, "U" bermaksud " USA ""I" bermaksud " Israel "


Korang pernah terbaca statement ni tru kawan-kawan di FACEBOOK tak? Then apa reaksi korang:
a) Korang terus melarang anak-anak or adik-adik korang tengok Upin Ipin then bagitahu kat mak cik-mak cik sebelah rumah yang Upin Ipin ialah propaganda Yahudi yang nak menyesatkan orang Melayu (yang Islam hanya pada IC jer)

b) Korang ngan maniac like status tu then share link dengan matlamat agar seantero Malaysia gempar dan sedar bahawa ada anak Melayu yang sanggup makan duit haram Yahudi semata-mata nak menyesat lagi menyesatkan anak bangsa sendiri. Hmmm

c) Korang ketawa terguling-guling kat lantai sebab ada jugak orang Melayu yang bodoh leh percaya benda  buduh ni. Wakaka


...


Realitinya mungkin sebab Upin dan Ipin ialah cerita tempatan then logiknya kita leh fikir ar. tak  kan anak Melayu sanggup makan telunjuk Yahudi nak menyesatkan agama sendiri ar kan (tapi kalau benarpun siapa tahu)? Tapi selain benda tu ada berapa banyak dah statement yang korang yang Melayu yang beragama Islam yang dah forward, share, like bila ia melibatkan teknologi barat, makanan dari barat, lagu dari barat, penyanyi dari barat yang dikatakan ia haram, ia menghina Islam, ia berasal dari Yahudi yang korang sangat yakin ia benar tapi tindakan susulan yang korang lakukan sekadar sebarkan benda tu tanpa sebarang kajian lanjut?


Teringat bertahun dulu ada satu restoran baru ni dibukak then sambutannya sangat hebat sehinggakan ia penuh dan orang sanggup beratur panjang untuk makan kat situ. Then one day tersebar satu cerita yang kata owner kedai tu letak babi dalam makanan then dengan cepat berita tu tersebar sehingga dalam seminggu restoran tu korang dan few week ia dah tutup. Realitinya tak ada sesiapa pun yang buat kajian or tanya jabatan agama Islam negeri ker, datang buat kajian sendiri ker tapi mereka just judge by apa yang mereka dengar dari orang lain yang mereka tak kenal cakap jer. 

Sebab rumusnya sangat senang: orang Melayu either yang setiap hari minum arak pun akan jadi cukup sensitif bila dapat tahu makanan mereka ada BABI. Mereka lebih refer makan kat kedai yang tukang masaknya bukan Islam tapi ada sign tulis 'serve no PORK' or ada banyak orang Melayu pakai tudung makan kat situ.

So orang Melayu yang mudah menghasilkan hasad dengki makin senang ar nak buat business







...





Then korang ketawa cam Inspektor Sahab seraya berkata "That why ar aku tak layan FACEBOOK". 









Mungkin FACEBOOK tak berjaya memperbodohkan korang tapi cam mana ngan media lain cam berita? Kalau tak ada yang percaya then tak mungkin cukup ramai jadi mangsa diperbodohkan mentah-mentah dengan percaya sebijik-sebijik maklumat yang disampaikan di berita tempatan? Then korang kata sekali lagi "That why aku percaya berita dari internet" Look, korang pun percaya maklumat hanya dari satu sumber sahaja tanpa buat penilaian dari sumber lain.












Or paling basic: bagaimana iklan mempengaruhi otak kita ngan kata jenama tu lebih bagus dari jenama ni etc. Then korang kata sekali lagi "Iklan hanya berjaya pengaruhi otak budak kecik je r" then kenapa kita masih beli baju-baju berjenama mahal, melancong ke negara luar dan menjadikan music luar as better then our own?
















Teringat sorang kawan pernah tegur aku kata "Aj, STARBUCK tu haram bla bla bla"














Just jangan mudah melatah

Thursday, February 25, 2010

Miskin di Bumi Sendiri

Mak aku selalu kata kalu gaji kecik dudok kampong still x leh kena list as miskin. Pasal ada tanah then leh tanam apa je yang tanam untok makan etc. Tapi kalu gaji besar mana pon, dudok bandar still x leh nak kategori as kaya pasal semua benda nak kena beli. Hmmmm….



Tadi baru balik dari Kuching International Airport ambik UDA dari Kota Kinabalu. Pasal aku datang 1 jam awal then beli Dark Mocha kat STARBUCK then lepak2 kat tempat ada tv r. Kebetolan masa tu tengah show TV3. Habis jer berita ada rancangan ADUAN RAKYAT ni r. Dah banyak episode maen tp baru first time tengok.

Episode kali ni mmg tergamam r. Sepanjang jalan2 masa belajar dulu malam2 sekitar Kuala Lumpor x pernah plak terserempak diaorang ni. X sangka r dalam semewah2 negara kita ni still ada lagi yang x ada tempat tinggal then tido kat tepi2 jalan. Ada yang umor 27 tahun, ada yang dah tua and even yang beranak pinak include yang usong baby sana sini. Ada yang ada kerja tp x mampu nak bayar sewa plus bill itu ini. Hmmm…

Bab paling terkesima bila antara sumber makanan ialah dari tong2 sampah. Makanan diaorang ialah sisa2 KFC etc.. hmmm….




Then dalam kereta UDA share masa dia balik JOHOR early of this month. Masa melawat ABAH HAJI (abang EMAK) dia bagitau yang all of our cousin sangat2 busy sediakan makanan beratos2 then jual kat pasar malam setiap malam dan siang dari satu FELDA ke FELDA yang laen, then gi MERSING then gi KOTA TINGGI untok dapatkan duit demi family mereka..




Dan aku plak leh senang lenang slurp kopi STARBUCK berdepankan Mc D tanpa kerja dan selalu shopping dan berbelanja x tentu pasal.. hmmmm…








So kesimpulan di sini: korang jangan r x habiskan makanan korang kat KFC hanya sebab alasan bodoh korang nak bagi mereka makan r. Jangan membazir. Kita terlalu selesa di dalam comfort zone kita.. whose know what will happens to us in the future. Peringatan nip on aku tujukan khas untok aku gak.. hmmmm…

Saturday, January 30, 2010

Tidor yang berKUALITI

Kalu aku cakap kat korang yang aku x cukop tidor then aku yakin ada yang akan kata “Mamat ni gile r pemalas nak mampos. Dah r x da kerja then leh plak kuar statement kata dia x cukop tidor. Garenti r dia layan blue sampai jam 3-4 pagi then bangon tengahari..!!” Then aku balas balik “Ada benarnya pada kata2 beliau itu. Kecuali bab blue tu r..”


Entah apsal ia macam dah ditentukan. Setiap kali aku menganggor (or dalam bunyi yang lebih baek as x ada kerja), pasti ada assignment khas akan ditujukan untok aku. Cam2 tau jer masa aku nak relaks then masa tu gak r ada special events berlaku. Bila tamat belajar safety dulu, masa tu plak nenek aku operate mata kat hospital. So aku r yang manage certain thing: ulang alik dari hospital ke rumah plus macam2 lagi. Then bila kerja, nothing happen plak. Then tamat jer at PUSAKA ari tu ttiba nenek datang sakit plak. So aku lagi r yang kena handle semua (pasal aku jer yg x da kerja)..

Last week memang letih gile r. Pagi sampai tengahari gi kebon. Ngan kawasan berbukit, berbatu, then kena angkat bakol besar dan berat2 lagi then kena jolok sana sini lagi.. then tengahari ambik nephew dari sekolah then petang hantar lagi. Pass tu gi Bandar Kuching handle certain thing lagi.. Then malam tidor dan jaga nenek kat rumah dia lagi. Setiap sejam sekali kena angkat dia ke toilet. Then malam2 setiap kali dia batok then pasti r terjaga then sampai r pagi.. memang x cukop tangan.

Ingat lagi last Tuesday, gi bandar nak ambik ubat bapak and beli beberapa barang untok aunt sekali. Gila lega bila beli secawan kopi kat STARBUCKS tapi kedian bila kuar dari parking rasa cam berat je kereta. Rrupanya kereta aku bawak tu dah mengheret tepi sebuah kereta yang parking. Then aku try bawak ke depan then terlanggar lagi. Undor sekali lagi then terheret lagi. Duh… selamat x ada the car owner masa tu.. memang x da rasa pa2 wei.. mengantok r sangat..






Then bila dapat tidor kat bilik sendiri ari ni dan semalam (yang mengakibatkan aku tertinggal semayang Jumaat.. Duh..) rasa sangat best… tapi pass ni nak gi rumah nenek lagi.. kena sambong duty…







Then terfikir: “Best gak kalu leh layan blue sampai 3-4 pagi..” Hmmm… wakaka…