Showing posts with label Pahang. Show all posts
Showing posts with label Pahang. Show all posts

Thursday, December 13, 2012

Melencong ke Perak 01

Selepas aku resign kerja terakhir aku tahun lalu, first thing yang aku buat (selain shopping kat area Mall di Bukit Bintang area) ialah melancong ke Perak bersama partner in crime: Miss Didi. Kami memang dah rancang dari zaman university dulu lagi kata in few years after graduated then kami akan jadi backpacker. Even Didi kata kalau waktu tu dia dah kawen dan ada anak sekalipun still dia akan pergi backpack bersama gak malah sanggup tinggalkan anak ngan suaminya lagi. Dan entah apasal lokasi pertama yang both of us setuju ialah Perak. Hmmm..


Pagi Jumaat tu aku naik bas dari Kuantan - simpan beg-beg aku kat hentian Pekeliling - dan as aku kata tadi then aku shopping. Antara benda yang aku beli waktu tu ialah Lomo Fisheye 2 dan sebijik box bag yang authentic gak ar. Plus tak lupa perubahan yang berlaku pada system penggangkutan awam KL yang waktu aku baru datang 4 bulan lepas tak ada lagi iaitu sistem token pada LRT. Then ambik beg dan gi hentian Komuter Padang Jawa untuk jumpa Didi. Then the journey started.

1. Lomo Fisheye2 yang aku beli kat Fahrenheit. 2. Gambar pertama aku dan didi before start journey

Kami boleh pilih untuk gi keesokkan harinya tapi aku cadangkan it better gi malam-malam hari sebab  esok paginya kami leh terus start sarapan di Perak. Lepas dinner kami bertolak guna kereta Didi (sebenarnya tak ar backpack sangat kan?). Sepatutnya KL-Perak (Taiping) just ambik masa around 4 jam jer tapi perjalanan kami pulak ambik 11 jam sebab once kami masok Perak terus kami lepak kat sebuah RnR ni. Kami minum kopi sambil main buaian,  makan jambu batu sambil borak-borak menjadikan kesejukkan pagi tu tak terasa. Banyak benda yang nak dicerita dari issue umpat kekawan sehinggalah bab-bab serius tapi last-last kami tertidur dalam kereta. Lepas Subuh kami terus gerak memulaikan perjalanan.

1. Salah satu senibina authentic kat Taiping. 2. Berlatarbelakangkan J.W.W Birch.., ala pok cik yang kena bunuh tu. 3. Phone Booth klasik yang mesti gi lawat.

Sejujornya kami tak ada apa-apa plan yang specific pun. Memang kami nak gi Perak tapi Perak tu besar dan kami tak decide nak gi mana pun. Aku nak gi Ipoh or Teluk Intan tapi Didi nak gi Taiping dulu. Last-last kami setuju pilih Taiping (pronounce as Tepeng) but still kami tak tahu apa yang ada kat sana. Kami just go with the flow: Tengok sign or tanya orang tempatan mana tempat yang best untuk pelancong. Hmmm..
 

Taiping ialah sebuah bandar yang tak dicemburui masa. Kalau korang jenis yang suka senibina klasik barat zaman colonial then inilah tempatnya. Didi ada kawan sorang doctor kat Taiping so kami masuk Hospital Taiping then feelnya cam berada pada era 70-an jer. Itu belum masok part penduduknya lagi. Mereka pun tak mengejar masa langsong. Kereta-kereta kat jalan raya bergerak punya ar sempoi jer menjadikan Didi yang tahap kesabarannya agak rendah cukup susah untuk hidup kat situ ar. Wakaka..

Masalah yang timbul untuk kami waktu tu ialah mencari hotel. Taiping memang ada beberapa hotel tapi mostly semua hotel tu penuh. Quite menghairankan gak ar sebab kalau tengok sekeliling cam tak ada orang sangat tapi hotel semuanya full. Kami pusing beberapa kali bandar Taiping nak carik hotel. Selamat ar laluanya mudah dan trafik tak teruk (kecuali kereta mostly bawak slow) Last-last kami check in kat sebuah hotel (Meridien Hotel) yang agak murah ngan pakej yang menakutkan gak next to Hospital Taiping. Menakutkan sebab: First owner dan pekerjanya nampak sangat psiko cam cerita seram dimana pemilik hotelnya sangat misteri ngan anak yang ada masalah otak. Second: kondisi hotel tu yang cam dalam filem Dark Water and third: owner tu awal-awal lagi dah kata “Jangan takut nanti malam ada tok imam akan datang ketuk pintu bilik..” hmmm..

Ada beberapa tempat yang menarik untuk dilawati kat Taiping antaranya Muzium Taiping, Zoo Taiping dan Taman Tasik Taiping. Sebenarnya ada banyak lagi tapi sebab kami cuma berada kat situ untuk 2 hari 1 malam jer so semuanya jadi cukup berebut.  Plus sentiasa ada unfortunate thing happens cam usaha pencarian hotel yang cukup lama menjadikan baki hari pertama cukup pendek, Muzium Taiping waktu tu lak tengah melakukan renovation on sebahagian sectionnya menjadikan kawasan yang open untuk public quite limited ar dan sewaktu kami berada kat Zoo Taiping kurang sejam then hujan lebat turun menjadikan perjalanan kami cukup lembap. So akibatnya plan nak gi Maxwell Hill pun terpaksa ar dibatalkan. Hmmm..

1. Muka teruja lama dah x jejak kaki masok zoo. 2. Naik keretapi mini dalam zoo tapi badan separuh dah basah dek hujan 3. Last-last beruniformkan baju hujan sambil buat muka ayu

Malam pertama kami dinner ngan kawan Didi si doctor tu kat sebuah resort dalam hutan next to Maxwell Hill (yang aku x ingat nama tempat ni). Dia sorang doctor yang quite humble and down to earth ar. Walaupun bapak dia sorang yang besar pengaruhnya dalam dunia perubatan but still dia pilih untuk berkhidmat di hospital awam di bandar Taiping berbanding hospital swasta di bandar-bandar besar ngan pendapatan yang jauh lebih lumayan. Alasan dia bagi: dia tak suka kesibukkan dan kebisingan manusia kota.




After Dinner kami gi the other side of Taiping yang jauh lebih 'hidup' ngan tempat untuk golongan muda-muda Taiping melepak. Ia bersebelahan sungai next to Station Keretapi Tanah Melayu. So that the end of first day journey di Taiping.

(bersambong)

Saturday, December 8, 2012

Setahun Mengganggur

Esok pada tarikh yang sama tahun lalu ialah hari terakhir aku berkerja sekaligus menjadikan genap setahun dah aku tak berkerja or dalam ayat tak bestnya mengganggur. Macam tak percaya jer yang setahun berlalu cukup pantas. Rasa cam baru semalam bebudak panggung wayang tu kata aku ialah Snow White versi lelaki yang menjadi mangsa buli ibu dan abang-abang tiri (seniors). Wait.., Snow White mana ada adik beradik tiri. Itu Cinderella laa. Hmmmm...


Yap, setiap kali aku berhenti kerja (It sound cam selalu sangat lak) then aku akan rasa seperti aku dah melepaskan satu batu besar yang membebankan belakang aku. Aku rasa sangat lega tapi beberapa ketika kemudian muncul beberapa perasaan baur menyatakan yang sebenarnya aku leh jer handle bebanan tu or bebanan tu tak ar sebesar mana pun but still aku tak pernah menyesal berhenti kerja dalam mana-mana kerja sebelum ni pun.

Kalau korang kata aku sangat malas nak kerja then korang sangat salah. Setiap kali aku mengganggur then setiap kali gak aku ada panggilan kerja then aku bagi yang terbaik walaupun kerja tu sangat low ngan bayaran rendah. Cuma most of them akan guna reason aku terlalu educated untuk kerja tahap budak tak lepas SPM. Even kali ni beberapa interview yang aku sangat yakin leh diterima pun aku tak dapat. Then korang kata: over confident laa tu. Wait seminit, kerja-kerja sebelum ni yang aku dapat pun aku confident gak masa interview wei. 

Entah apsal aku rasa tuhan tak nak aku berkerja tahun ni. Dia ada perancangan khas untuk aku. Aku perlu berehat dan lihat apa yang aku terlupa or tertinggal di belakang. Yap, aku banyak belajar beberapa perkara dalam tahun ni. Even recently ada satu events yang besar aku belajar yang buat aku rasa lebih tenang dan gembira. Itu nanti aku cerita.









Then korang tanya lagi: "Cam mana kau survive dalam setahun ni..? Kau mintak duit ngan parents ke..?" Ooh no. Shame on you laa wei. Sila hantok kepala korang ke dinding yaa sebab berfikir sedemikian. Rasanya tamat jer zaman sekolah aku dah x mintak duit dari parents lagi ek. 

Dalam setahun ni pendapatan aku kurang RM3000 jer (duh, dulu sebulan gaji je almost nak nak sampai angka tu). Yap, aku masih tinggal ngan parents so aku tak ada possibility untuk makan tanah bersupkan batu etc. Gaji kerja terahir dulu pun masih lagi sikit (yang aku guna sikit untok shopping Kristmast last week). Still aku leh layan Starbucks setiap minggu, belanja kurang 20 buah novel, beli kurang 20 helai pakaian dan crabby-crabby stuff yang entah kenapa aku leh beli. Plus pembelian termahal tahun ni ialah Samsung Galaxy Notes. Dan betapa aku bersyukur yang aku lahir di Malaysia dan bukan Palestine sehingga buat aku leh survive tanpa kerja dalam setahun. Hmmm..

Berat badan aku naik sekitar 20kg dalam setahun ni. Sekarang aku dah 80kg ++. Itu belom masuk pinggang aku. Masa nak beli jean tempohari (jean aku dah sendat, padat, mampat) then aku fikir mungkin aku just naik 2-3 inci jer tapi rerupanya 5 inchi menjadikan pinggang aku dah 38 inci. Paha aku dah cam chicken drumstick yang mengiurkan ar. Hmmm..







Harap tahun depan aku akan dapat kerja or paling tak awal tahun depan projek aku ni akan berjaya. Walaupun ia tak berjalan sepenuhnya seperti yang aku nak but still aku harap ia akan keluar gak.










Setahun dah berlalu. Ada kawan yang dah kawen dulu dah ada anak. Ada gak yang dari bujang dah tak bersendirian lagi plus ada gak yang dulu berdua dan sekarang kembali berseorangan. Aku lak..? Masih sama dan tak ada sebab untuk berubah. Hmmmm

Monday, September 24, 2012

The Innocence Of Mc D

Sewaktu penonton Innocence of Muslim kat Youtube, aku sikitpun tak terdetik rasa marah. Even bagi aku ia satu video yang sangat lawak ngan cinematography yang sangat teruk. Bagi aku orang yang buat video tu totally tak represent Christianity, Jews or American sikitpun. Yang menjadikan aku tak paham dan marah ialah melihat reaksi certain masyarakat Islam seluruh dunia yang demonstasi bakar sana sini, rosak sana sini sampai ada yang nak bunuh orang Amerika or fasiliti Amerika. Sedangkan kita tau yang video tu totally tak represent Muhammad S.A.W dan Islam sikitpun tapi cara kita melatah cam membuktikan tuduhan tu memang benar pulak. Hmmmm..


Tapi bila ada sorang mahasiswa UKM dalam debatnya kata yang Mc D adalah punca Sarawak maju buat aku rasa marah pulak. Mungkin sebab waktu issue tu kuar sakit aku membuatkan emosi aku tak stabil tapi mungkin gak sebab dia guna status mahasiswa untuk kuarkan statement kurang bijak tu then ia start jadi issue.

Aku kalau di Semenanjung orang jarang dapat guess aku as a Sarawakian so kekawan mostly akan diajukan ngan soalan-soalan yang mencabar tahap cipan ar cam: Korang kat Sarawak dudok atas pokok or dalam gua ke? Korang hari-hari pakai cawat ker? Korang kalau nak berak then perlu gali lobang dalam tanah ke? Bunyi soalan tu sangat cam lawak sangat tapi kalau korang nak tahu soalan tu ialah jenis soalan yang ditanya oleh mahasiswa universiti waktu aku belajar dulu. Hmmmm..

Or waktu aku kerja kat Pahang last year masa ada sorang pekerja ni setelah dia tahu aku orang Sarawak then dengan penuh curious dan yakin dia tanya "Apsal korang (orang Sarawak) suka sangat makan biawak ek?" Biawak..? Seriously? 




Buat aku teringat masa emak aku nak resign kerja around 40 tahun dulu then boss dia sangat-sangat halang. P/s: emak aku orang Johor. Boss emak aku kata Kat Sarawak perlu duduk dalam hutan dan mereka potong kepala.










Hei, lebih 40 tahun dah berlalu rerupanya soalan dan pandangan certain masyarakat tentang Sarawak masih tak beruah lagi kan?









Ia buat aku terfikir: cam mana lah agaknya dalam kepala hotak diaorang imagine Sarawak ni ek? Mesti Sarawak ni keseluruhannya adalah hutan tebal yang masyarakatnya hidup cam masyarakat Pandora dalam filem Avatar dan 2 pembangunan yang ada di Sarawak ialah statue kucing anak beranak (yang selalu kuar kat TV) dan Mc D jer kot. Hmmm..














Aku bukan seorang yang bersifat abbasiah, berkalibah or bangga pada bangsa atau asal tempat aku. Tapi bila benda cam ni leh berlaku then ia buat aku rasa sedih, kecewa, marah, dikhianati jer. Sedangkan aku dah pergi ke setiap negeri di Malaysia dan aku lihat miskin dan kaya tu ada disetiap tempat. Dan kalau nilai kekayaan tu hanya dinilai melalui berapa banyak duit yang kau ada or betapa mewah rumah kau then aku mengaku kalah. Hmmm





...





Last week aku kuar dinner ngan kekawan aku kat open space kedai makan ni ar. Kebetulan meja sebelah kami ada group of budak semenanjung yang totally belagak hebat sebab dalam kumpulan yang besar. Waktu tu issue ni masih panas lagi dan emosi aku tak terkawal so aku bertindak irrational dengan mengeluarkan issue Mc D dan semenanjung ni dengan kuat-kuat sehingga diaorang dengar dan terdiam.

Bila fikir-fikir balik aku sama jer cam certain Muslim yang bertindak ganas atas issue video Innocence of Muslim tu kan? Hmmmm..

Wednesday, July 4, 2012

Filem Melayu Yang Aku Layan...

Aku memang kaki wayang ar. May be sebab tu waktu aku dapat 2 tawaran serentak either kerja kat kedai buku or kat panggung wayang then aku pilih Cinema Assistant Manager as kerjaya (walaupun lepas berhenti aku menyesal sebab x pilih kedai buku sebab aku rasa aku akan bertahan lebih lama kat kedai buku tu). Tapi lepas few month kerja wayang then baru aku realize betapa menonton wayang adalah jauh lebih fun dari kerja wayang itself. Hmmmm..


Tadi aku baru baca blog AMIR MUHAMMAD tentang Box Office figures for the first 30 Malaysian movies of the year dan berikut ialah senarai tu:

1. Ah Beng the Movie: 3 Wishes - RM7.6 million
2. Adnan Sempit 2 - RM6.82 million
3. Jalan Kembali: Bohsia 2 - RM4.98 million (still showing)
4. Bujang Terlajak - RM2.60 million
5. Jangan Pandang-Pandang - RM2.51 million
6. Seefood - RM2.36 million
7. Nongkrong - RM2.12 million
8. Sumpahan Kum Kum - RM2.06 million
9. Hantu Dalam Botol Kicap - RM1.86 million
10. Keramat - RM1.39 million
11. Fist of Dragon - RM1.26 million (co-production)
12. Aku Ada, Kau Ada? - RM1.21 million
12. Man Sewel Datang KL - RM1.21 million
14. Cinta Kura Kura - RM1.17 million
15. Berani Punya Budak - RM1.13 million
16. Ghost Buddies - RM1.08 million
17.  7 Petala Cinta - RM1.03 million
18. Uncle Usin - RM1 million
19. Azura - RM990,000
20. Bunohan - RM720,000
21. Jidin Sengal - RM710,000
22. 3 Temujanji - RM1 million
23. Sesuatu Yang Tertinggal - RM690,000
24. You Believe in Ghost? - RM630,000
25. Chow Kit - RM450,000
26. Hoore! Hoore! - RM350,000
26. Mantera - RM350,000
28. Gerimis Mengundang - RM220,000
29. X - RM200,000
30. Chantek - RM100,000





Then aku realize yang aku tak layan apa-apa filem Melayu langsung pun tahun ni. Even tahun lepas aku tahu banyak filem Melayu pun sebab aku kerja wayang. Kalu x satu-satunya filem Melayu yang aku layan last year ialah SONGLAP jer. Sebab cerita tu memang best. Hmmmmm..
















By the way cerita Hantu Kak Limah Balik Rumah tu kuar tahun bila ek? Sebab kalu gi Kuantan, masih banyak lagi poster filem tu kat tepi jalan. Hmmmm...

Thursday, June 28, 2012

No More Shopping Complex please

BB Plaza bakal dirobohkan pada penghujung tahun ni untuk pembinaan satu system transit baru di Kuala Lumpur. Once aku dengar berita tu, duh rasa a bit sedih gak ar. Walaupun berbanding Sungai Wang, BB Plaza seem lebih sunyi dan old school tapi duh, ada beberapa kedai kat situ ialah antara lokasi tempat yang aku banyak taburkan duit aku. Wakaka..


A day before aku baru gi satu shopping complex baru kat Kuching. Sebenarnya ia tak lah baru sangat pun cuma ia penambahan bangunan baru and even banyak kedai pun still lom bukak lagi. So still leh dikira as baru gak ar. Boulevard ni ialah shopping complex kedua dalam tahun ni yang dah dibukak di Kuching. Last few month Kuching Sentral. Hujung tahun ni pulak ada satu lagi kat Jalan Song. Next year pulak rasanya projek Merdeka Plaza akan bukak. Not including The Summer (sebab ia kat Kota Samarahan) yang akan menjadi shooping complex ngan taman tema air sendiri nanti. So kalau kira ngan shopping complex sedia ada dah kira terlebih banyak dah tu.

Kedian kat Boulevard ni ura-uranya akan bukak TGV Cineplex dan kat Jalan Song pulak memang pasti akan bukak GSC (aku pasti sebab aku pernah kerja sini ar). So tambah 3 cineplex sedia ada maknanya kat Bandaraya Kuching ni jer akan ada 5 panggung wayang in the end of this year.

Buat aku fikir cam mana pulak ngan jumlah dan kuasa beli penduduk kat bandaraya Kuching ni sebenarnya dibandingkan ngan wujudnya shopping complex besar-besar ni? Rakyat Kuching ni ada banyak sangat duit ke nak ditaburkan kat shopping complex semata-mata or rakyat Kuching ni kuat sangat tengok wayang ker?









Then aku bandingkan pulak nasib shopping-shopping complex terdahulu cam Tun Jugah yang sekarang ni rasanya hanya level Popular Bookstore jer yang hidup dan selebihnya either dah tutup or tunggu masa jer lagi nak tutop or Kuching Plaza yang dah bertahun tutup sepenuhnya dan sekarang ni tengah renovate untuk re-openig. Tapi akan berjaya ker or ia hanya jadi projek gajah puteh jer? Dan apa nasib shopping complex cam The Spring etc nanti? Hmmmm

















Ia buat aku teringat pada bandar Kuantan (dan Kota Kinabalu) yang rasannya banggunan Shopping Complex  cukup banyak tapi mostly either dah tutup or bernyawa dalam lumpur. Ia seperti ada pola apabila buka Shopping Complex baru then semua akan tertumpu ke situ sehingga automaticallynya yang lama akan hilang tumpuan dan gulong tikar. So kalau korang gi Kuantan then korang pasti setuju kalu aku kata rasanya dalam seluruh bandar Kuantan hanya perlu ada 1 shopping complex jer iaitu East Coast Mall.























Aku cukup yakin penduduk Kuching x perlukan banyak shopping complex sebaliknya mereka lebih refer untuk lebih banyak variasi kedai. Sebab kalau gi mana-mana shopping complex kat Kuching ni then mostly korang akan jumpa kedai yang sama di setiap shopping complex. Hmmmm..

Friday, May 18, 2012

AWAS.. Rahsia Popcorn Sedap..!!

Bekerja dalam cinema menjadikan aku tahu most all of apa yang berlaku dalam satu produksi wayang nih dari tiket, hall, management, housekeeping, cara susun filem, dapur bla bla bla. Dan salah satu part yang most of all akan kaitkan ngan wayang ialah POPCORN. Kadang-kadang ada customer tu beli satu bucket of POPCORN dan bila wayang habis still bucket tu penuh lagi. It seem ia ada satu benda yang mesti beli tapi tak wajib di makan. Hmmm.


Bila masuk bab POPCORN ni aku pernah buat POPCORN sepanjang satu hari suntuk kerja untuk beberapa hari. Realitinya semua yang kerja bahagian Concession wajib tahu buat popcorn dan akan bergelumang ngan minyak, caramel, sugar, corn seed sehingga end of the day korang akan perasan yang baju korang sangat manis. Dan bila direndam then airnya jadi kuning. Huhuhu

Dan Golden Screen Cinemas (GSC) sangat famous with it POPCORN laa. Jujor aku kata yang x ada cinema lain yang pandai buat POPCORN cam GSC. Even management pusat GSC pernah kata POPCORN GSC East Coast Mall (yang mana aku pernah kerja dulu) as POPCORN paling sedap antara GSC lain. Kalau korang nak tahu POPCORN GSC Mid Valley, mat-mat Bangla yang buat sebab tu rasanya spicy rempah ratus sikit. Wakaka..

Satu fakta yang penting masa korang beli POPCORN then korang perlu tahu yang popipng POPCORN ni tak semudah korang makan POPCORN. Ia sangat meletihkan. Popping machine tu bukannya cam kuali tapi keseluruhannya dah cam besar sebijik van ar. Plus bukannya kerja tu sekali dua jer tapi berpuluh-puluh kali semata-mata nak memenuhi kehendak rakus customer. Sehingga kita fikir 'Customer ni makan popcorn cam makan nasi jer..' tapi part yang tak best habis satu filem tengok hall berterabur POPCORN atas jalan, bucket masih penuh. Rasa cam usaha korang tak dihargai jer.

Waktu tu baru aku faham iklan Jalaluddin Hassan ngan Raja Farah waktu kecik dulu cuma kali ni jadi cam sebutir popcorn/ corn seed tu umpama setitik peluh pekerja yang popping POPCORN tu. Sebab kerja ni sangat panas, berpeluh macam mandi tapi percayalah yang rahsia menjadikan POPCORN sedap bukan sebab peluh tu. Wakaka..









Satu perkara pelik yang aku belajar tentang POPCORN ni ialah setiap kali orang berbeza masak akan menghasilkan rasa POPCORN yang berbeza. Yaa it sound ridiculous tapi ia berlaku among pekerja. Walaupun rupanya kuning keemasan dan rasa manis tapi kekadang feel sedap tu lain-lain. Kekadang tu kita leh tahu hari ni sapa yang popping sebab rasanya lain.

So rahsia yang menjadikan popcorn tu sedap ialah keikhlasan dan kasih sayang. Sebab kalau orang yang buat tu tak ikhlas, marah-marah then feel sedap tu tak ada. So kesimpulannya korang masak ar apa benda sekalipun kalau ia disertakan ngan kasih sayang so sedap ar makanan tu melaikan kalau makanan tu sememangnya tak sedap langsung then tak ada apa yang dapat membantu. Hmmmm


















Post ini aku tujukan untuk STARBUCKS tadi yang tak sedap langsung sebab tak ada kasih sayang. Pekerjanya sekadar berebut nak siapkan pesanan pelanggan sehingga nilai kasih sayang tu lupa nak diletak pada kopi tu. Hmmmm.. Kecewa..













Btw akibat terlalu asyik membuat POPCORN aku bawak balik rumah berplastik-plastik besar popcorn untuk dimakan oleh abang, kakak ipar dan anak buah aku.. Wakaka..










Btw bila aku type POPCORN then aku akan teringat porn jer. Sah-sah otak kotor.. Hmmmm

Wednesday, May 16, 2012

Cikgu & Soalan Buduh

Di hari guru yang separa mulia ni buat aku nak kuarkan satu post khas. Teringat 1 basic rule before kita mengajar ialah: there are no such students yang bodoh maka setiap soalan yang ditanya walau se-ridiculous mana sekalipun ia tak akan pernah dikira as soalan buduh. Dah namanya pun pelajar so mereka masih dalam proses pembelajaran lagi tu dan kau pulak cikgu then ajar ar students kau benda yang mereka tak faham tu. Ada paham..?



Last few week aunt aku gi umrah so one evening ni dia call rumah kami dan bercakap ngan my 6 years old niece. Habis cakap then niece aku tu tanya "Apsal kat Mekah masih siang sedangkan kat sini dah malam..?" Wow bijak soalan anak buah aku sorang ni. Memperlihatkan deria otaknya cukup bernas untuk bertanyakan soalan cam tu. So kami sekeluarga terangkan ar.



Cuma masalahnya korang percaya tak kalau aku kata yang aku pernah dengar soalan yang sama dari mulot seorang lelaki yang berusia 23 tahun. Memula aku ingatkan dia bergurau tapi rerupanya dia memang tak tahu kenapa peristiwa cam tu berlaku. 


Membuatkan jauh di dalam hati aku memberi beberapa persoalan cam: Dia tahu ke yang bumi ni bulat or dia percaya bahawa dunia ni sebenarnya rata dan kalau kita berterusan berlayar kat lautan then kita akan jumpa penghujung dunia as cam dalam Pirates Of Carribean tu.


Dia tak pernah ambik subjek Geography ke masa sekolah dulu or dalam kelas masa subjek tu dia tidur ker or cikgu dia lupa ajar ke benda basic bahawa bumi ni berbentuk sfera..?








































Ketika berhadapan dengan manusia cam tu then aku cukup yakin bahawa memang ada manusia yang betul-betul bodoh dalam dunia ni. So x leh nak salahkan cikgu gak. Hmmmm.

Tuesday, December 20, 2011

Misi Mustahil Songlap

Sorang crew masa aku kerja kat GSC dulu pernah kata: each and everytime dia part time kerja situ waktu cuti sem then it take months after dia berhenti untok dia cooling down before dia leh tengok wayang lagi. Betapa menunjukkan persekitaran kerja wayang ni not as semudah or seenjoy yang dijangkakan oleh orang ramai yang mostly datang just tengok wayang je ar. Tapi bagi aku plak, 2 hari after resign then terus je tengok wayang dan aku sangat happy bila selama ni jadi slave melayan karenah orang tapi kali ni aku plak jadi raja yang dilayan slave-slave sana.. Wakaka


Semalam aku dan LOONG, sorang kawan (yang bekerja as cikgu KPLI yang sangat best sebab leh cuti panjang sepanjang cuti sekolah but still gaji as cikgu yang besar tu still berjalan gak) keluar tengok wayang. Tengok cerita paling hangat sekarang ni: MISSION IMPOSSIBLE 4. Cerita ni memang tak rugi tengok tapi kalau korang yang belum tengok then aku just leh kata: ia sama je cam cerita-cerita agen-agen perisikan yang tipikal.

What makes it so tipikal ialah apabila seperti biasa agent Ethan Hunt sekali lagi diberikan dengan satu misi yang mustahil dan a group of pembantu then mereka akan buat aksi-aksi ganas but agent Hunt sentiasa bernasib baik then akan terselamat in what ever aksi yang merbahaya terlampau dan group member dia just bawak watak sampingan dan kalau nasib tak baek then salah sorang or semua akan mati. But the end of the story once again agent Hunt akan meng-accomplished-kan mission tu. Yap, itu kira happy ending ar.

Buat aku mempersoalkan kat IMF (agensi perisikan US tu) tak ada agent lain lagi ke or sememangnya agent Hunt tu memang IMF's Best Worker Or The Year ar agaknya. Sebab kalau kita tengok filem-filem terdahulu cam agent-agent lain tu cam senang sangat dibunuh sedangkan dia sentiasa jer bernasib baik. Kalau ada letupan or kereta terpelanting then pasti hampir-hampir je terkena dia. Pendek kata kalau kita lepaskan 100 butir peluru tembak dia then semuanya nyaris-nyaris jer terkena dia. Or tulang dia diperbuat dari besi ke sehingga melompat dari tempat tinggi tak pernah patah riuk tulang temulang dia. Even leh lari ngan stabil lagi. Dia ada 9 nyawa ker r what?

Perbezaan filem kali ni ngan filem-filem MI terdahulu bagi aku dan aku yakin semua setuju ialah ada unsur lawak yang banyak diselitkan dalam cerita ni. Dan agent Hunt most of the part cam kurang yakin ngan apa yang dia buat. Mungkin selalunya dalam filem terdahulu dia just buat kerja sorang tapi kali ni dia ada group yang mostly ditengok just cam budak universiti tahun akher yang tengah bwat field work yang mostly akan buat silap or perlukan trainer untok bimbing. Sebab sepanjang perjalanan cerita group member dia seem kurang membantu dan perlu diback-up oleh agent Hunt balik. 


Kesimpulannya, MI4: Ghost Protocol ialah sebuah cerita agent perisikkan yang biasa cuma dibezakan dengan misi dan aksi dan penyamaran yang perlu mereka lakukan. Plus satu lagi ciri tipikal dalam cerita ni ialah Rusia ialah kuasa jahat. Hmmmm..



...



Dan kebetulan lewat petang tu hujan lebat dan aku plan naik motosikal dan bila LOONG blah aku manfaatkan saki baki usia remaja aku ngan nonton SONGLAP. Realitinya dah lama nak tengok cerita ni. Masa awal-awal kuar trailer cerita ni lagi. Pasal nampak cam lain. Tapi rancangan asal biar seminggu dah berlalu then harga tiket murah sikit ke baru nak layan. Huhuhu.

Satu statement jujor SONGLAP ialah sebuah cerita tempatan yang lain. It seems cam layan cerita karya Arwah Yasmin Ahmad versi komersial yang tak berlatarbelakangkan bandar Ipoh. Sebab jalan ceritanya lurus jer most all the time. Tak ada klimak or turun tapi ia tak ada ruang kosong yang kosong sehingga kita leh sms kawan yang dah bertahun tak dengar khabar berita etc. Ia membuatkan aku tak sempat nak rasa boring walaupun perjalanan cerita yang mendatar tapi aku nak tahu apa yang akan berlaku dan lagi dan lagi.

Lakonan Sam sangat berbeza. At  least ia jauh lebih hidup dan mampu diingati berbanding watak-watak yang dia bawak dalam filem-filem cam Bini-biniku Gangster (aku terpaksa tengok), Ngangkung (sebab kakak aku beli DVD Pirate), Alamak Toyol (dia berlakon eh?) etc yang mostly cam ar.. But still Shafie aka Mukhsin still better. Sarah Ali ar... no komen. It seems watak dia berakhir sama cam bagaimana ia bermula.

Ada part bab dalam cerita ni dapat dibaca lebih awal cam Omar Abdullah rogol Sarah Ali or Normah Damanhuri ialah emak kepada Ad dan Am tapi kalau Cerekarama tipikal then emak yang pelacor ni bila dapat tahu itu anak dia then akan bertaubat tapi cerita ni lebih realistik. Dan aku suka ending dia. It not so happy ending sangat ar. Dunia ni tak adil.

Dan ia berlatarkan sisi-sisi yang kurang dipertontonkan dalam kaca TV tentang Kuala Lumpur cam Hentian Pekeliling (tempat aku gi Kuantan tempohari even bas yang aku guna pun kuar gak) etc yang sangat menarik ngan teknik videography. Even pelakon-pelakon sampingan ngan watak tak seberapa penting pun walau watak kecik tapi leh menimbulkan emosi best.

Bab paling aku tak leh tahan sehingga terkesima mengalir air mata aku bila part Am peluk Ad tak nak kasi lepas suroh Am ikot diaorang lari dan tinggalkan dunia tu.






Pendek kata aku leh bagi 3.5-4 bintang untok filem ni. Memang tak rugi dan akan tengok sekali lagi.

















Tamat cerita ni tengok nama watak rerupanya Ad dan Am kongsi nama yang sama: ADAM. Hmmm..

Thursday, December 15, 2011

1st Timer

There a joke about new parents yang sangat maniac ngan anak pertama mereka sehingga mereka sangat excited bila anak mereka baru first time merangkak, first time berdiri, first time berjalan, first words, first time panggil pa or ma bla bla bla sehingga mereka nak rakam jer each and every special moment tu. Kalau boleh nak je mereka rakam gambar dari day 01, 02 dan setiap detik baby pertama tu. Tapi as time goes by mereka akan bosan terutama bila anak dah mulai dewasa dan ada baby kedua, ketiga dan seterusnya. Rasa passionate tu dah hilang.. Hmmm..


Teringat satu bait dalam lirik lagu Aishiteru bab jalani hidup tanpa rasa ghairah (yap, ghairah may cam bunyik 18SG tapi look it at positive side ar). Just imagine kalau tanda passionate or rasa teruja or ghairah ni then hidup akan jadi sangat mendatar aka membosankan. Tak ada apa-apa yang menjadikan tujuan untuk hidup. Kita just go wtih the flow: hidup-kahwen-ada anak-anak kawen-ada cucu-mati. 




Dan setiap apa yang berlaku disekitar kita seolah-olah sama dan mebosankan... sebab kita yang pilih untuk lihat ia sama dan membosankan..




Pernah berada satu situasi cam ni x bila korang ngan excitednya gi satu tempat baru ni dan mintak kawan korang advice tempat-tempat yang best kat situ tapi unfortunately kawan korang kata tempat tu membosankan, lame, tak seronok or buat apa datang sini, better gi tempat lain bla bla bla. Then korang explo senidi tempat tu dan korang realize betapa tempat tu sangat menarik, magnificent etc totally berbeza as pandangan kawan korang tu tadi. 

As orang selalu kata orang luar lebih hargai nilai tempat kita berbanding kita sendiri..

Or may be sebab itu ialah tempat asing yang pertama kali mereka datang so mereka lebih hebat  menghargai nilai tempat tu.










Tapi sebenarnya kita tak perlu pertama kali melalui satu perkara untuk hargainya. Kadang-kadang benda yang biasa yang ada disekitar kita adalah lebih afdal (what such an Islamic term rite?) untuk kita hargai. So sorang kenalan siber aku kata: dia sangat suka melihat matahari terbit dari celah bukit-bukau setiap pagi di hadapan rumah dia. Tapi mostly akan kata buat apa nak hargai benda-benda 'biasa' cam tu? Ia terlalu 'biasa' dan tak ada nilai.. 

Hei imagine korang sangat tak suka ngan bebelan emak korang yang itu tak boleh, ini tak boleh but then suddenly mak ko meninggal dunia then korang akan rindu akan bebelan dia walaupun bebelan tu sangat annoying and irritating buat telinga korang sehingga korang nak menghargai bebelan dia dan dia sekali namun hanya selepas dia pergi. It better kalau korng hargai dia semasa dia masih ada lagi kan?

So satu perkara yang boleh kita buat untok timbol rasa passionate tu ialah anggap as semuanya cam perkara baru bagi korang..









...









So selama tiga bulan ni banyak betul benda yang aku hargai yang aku yang even tho ia perkara remeh yang biasa tapi effectnya sangat besar cam:

1. Tandas cangkung. 3 bulan berlalu dan aku hanya guna tandas dudok jer so bila first time guna tandas cangkung then rasa cam tak stabil dan nak jatuh jer.

2. Fisheye 2. Yap aku beli camera ke 5 dalam tahun ni dan ia sangat menerujakan aku. Gi FACEBOOK aku dan ada file gambar guna camera lomo tu.. Hmmm

3. ASTRO. Sebelum ni aku sangat membebel ngan ASTRO yang asyik ulang-ulang banyak kali tapi bila 3 bulan tak tengok ASTRO then rasa sangat ketinggalan zaman tapi terharu bila first time tahu banyak rancangan baru kat ASTRO cam Money Drop, Master Chef etc.

4. LRT. Last three month LRT masih lagi guna sistem lama yang sama masa aku belajar dulu tapi sekarang ni semuanya dah berubah ngan sistem token. Aku leh sesat plak sedangkan routenya masih sama lagi. Hmmm..

5. Perak. Yap aku baru first time datang Perak dan ia sangat menerujakan aku walaupun tempoh lawatan sekitar 3 hari jer dan ia tak cukup tapi sangat best dan aku akan sharekan nanti dan sekaligus menjadikan aku dah melawat ke setiap negeri di Malaysia.











dan selebihnya lepas ni aku akan hargai bintang pada waktu malam, layan angin masa naik motosikal, gaduh ngan abang dan adik (nephew and niece), layan porn sampai lewat pagi guna tenet yang laju, keluar malam ngan kekawan bachelor then lepak Mc D dan layan wayang sampai lewat pagi etc...


























Hmmmm

Tuesday, December 6, 2011

27. Almost

Hari ni 6th Disember. Beberapa hari (realiti berminggu lagi) aku akan masuk 27 tahun. Tapi masih lagi ramai yang tanya "Masih belajar lagi ker?" or "Umur 22?".Aku tak pasti either ia satu pujian untuk memberitahu yang aku punya wajah yang jauh lebih muda dari usia sebenar or satu teguran untuk aku sedar yang aku ni terlalu tak matang untuk lelaki pada usia aku. Hmmm..


Dah lama tak layan FACEBOOK then baru tahu seorang kawan yang selalu join lepak malam-malam ngan geng bachelor rerupanya dah tukar status dari single ke in relationship. Realitinya dah ramai kawan-kawan gelak ketawa, tepuk tampar, sama belajar selama ni dah bertunang, kahwin, ada anak, cerai dan kahwin lagi etc. Mereka yang selama ni depan mata kita as kawan solo dah melalui fasa-fasa kehidupan yang berbeza sedangkan aku masih lagi di tampuk yang sama.

Yap, memang ar aku pilih untuk bersendiri, tak nak couple, tak nak in relationship, tak nak kahwen etc tapi jujor kata selama mana seorang manusia tu leh hidup ngan kawan jer all the time. Kawan semua akan kawen then tak kan nak keluar ngan suami or bini or emak or bapak budak then balik lewat pagi lagi? Kang aku plak punca penceraian mereka.. Naya...


















Usia almost nak 27 tapi masih lagi buat keputusan bodoh resign kerja. Ketika orang susah-susah nak dapat kerja then aku ngan mudah je lepaskan kerja yang ada jawatan tinggi dan bergaji leh tahan besar. Orang lain dah ada asset banyak tapi aku masih bernafas dalam lumpor lagi.














Yap, aku membebel seperti orang tua tapi bagi orang lain aku masih lagi kanak-kanak yang terperangkap dalam diri seorang remaja (sebab orang masih lagi kata aku masih awal 20-an yang sedang belajar di universiti tempatan). 
















Then teringat satu bait pada lagu Melly Goeslaw "Ada dan tiada cinta, bagiku tak mengapa namun ada yang hilang separuh diriku"




















2 hari lagi aku akan tinggalkan Kuantan, mengembara bersama seorang kawan yang berjanji jika pada usia 40 tahun kami masih lagi sendiri then dia nak aku kahwini dia. Hmmm..













40 tahun...? Mungkin pada waktu tu orang akan kata usia aku baru masuk 27. Hmmm..