Showing posts with label marah. Show all posts
Showing posts with label marah. Show all posts

Saturday, November 17, 2018

How To Fired Your Co-Worker & Dont Feel Guilty About It

Jumaat ni tadi buat pertama kali dalam seumur hidup aku, aku telah mem'FIRED'kan seorang pekerja. Semua orang tahu yang hari tu akan tiba. Even dia sendiri dalam angkuhnya kena akui yang ia memang akan perlu berlaku gak. Malah aku sendiri dah jangkakan yang aku ialah orang yang akan jadi pengumum hukuman tu untuk dia. 

Dia start buat kesalahan demi kesalahan untuk 3 bulan kebelakangan ni. Dia mengamuk di tempat kerja, merosakkan asset dan barangan company, bergaduh dengan penyelia, menggugut mencederakan penyelia, menggunakan kata kasar/lucah terhadap penyelia dan kedatangan yang sangat-sangat teruk. By the way, penyelia a.k.a supervisor yang dimaksudkan ialah aku. 

Dan dia buat kesalahan demi kesalahan tu secara terang-terangan or in other wordnya hanya orang  yang betul-betul tak ada otak je yang akan buat benda ni. First dia mengamuk, merosakkan barang  company dan menggugut mencederakan aku di hadapan saksi yang cukup banyak. Second dia tinggalkan bukti yang sangat nyata. Selain ugut secara lisan, dia juga meninggalkan bukti yang lebih kukuh iaitu secara tulis dalam group Whatapps. OMFG right? Siapa orang yang punya akal cukup waras boleh terfikir untuk ugut seseorang guna Whatapps dan boleh totally get free out of it? But still aku bagi dia peluang before aku pergi buat report polis. Ooh wait, dia seorang attention seeker. No wonder dia buat terang-terangan iaitu dengan matlamat supaya orang boleh takut kat dia but unfortunately not me.


Aku berterima kasih pada tuhan sebab Dia bagi aku otak yang 'tak seberapa' nak normal ni. Waktu dia pertama kali mengamuk tu, aku tinggikan suara balik tanpa aku bagi ruang otak aku berfikir kesan apa aku akan terima the end of the day. Walaupun kat tangan dia pegang besi dan baru je guna untuk bengkokkan tangga besi company, still aku tak takut waktu tu. Thanks to the other worker yang halang, kalau tak then memang lumat ar aku. Second time beberapa hari je lepas tu, semua staff dah balik, tinggal aku sorang je dalam kereta dah nak keluar gate dan dia yang entah hilang dari mana satu hari tu tetiba muncul marah-marah siap ugut nak langgar kereta aku. Dia mengamuk, marah-marah bagi arahan supaya aku keluar dari kereta dan bukak pintu kilang supaya dia boleh thumbprint (supaya tak potong gaji) dan reaksi aku: tak peduli dan terus blah. Esok paginya dia datang office mengamuk lagi sekali dan terus rosakkan barang company. 


Aku tak tahu kenapa aku tak takut waktu tu. Aku fikir: What the worst thing could thing could happen? Mati? So what about it? Sebagai seorang mental illness patient yang pernah melalui fasa 'suicide thought', mati ialah satu perkara yang kita sentiasa dah lama kita nak buat tapi kita tak ada keberanian sebenar untuk melaksanakannya. So apabila ada orang boleh 'buat' untuk kita so apa yang kita boleh katakan ialah 'dipersilakan'. 











Sama macam pagi Jumaat tu masa terima email dari head quarters suruh bagitahu yang dia dah diberhentikan. Sebagai supervisor a.k.a jawatan tertinggi di kilang yang hanya ada 10 orang pekerja je tu plus the other supervisor obviously tak akan ada keberanian so hanya ada aku je lah. Walaupun bibir aku asyik kata perkataan takut.tapi dalam hati aku tersenyum, Ia macam rasa berbaris menungu giliran masa nak naik roller coaster. Aku boleh imagine drama yang bakal berlaku dan ia mengujakan.


So sebelum jam 3 petang Jumaat tu, berbekalkan pengalaman berteater selama 3 tahun dan kelas psikologi yang dianjurkan oleh arwah Little Finger dan Tyrion Lannister, so hanya ada aku dan dia. So it  finally happen. Dan sesi yang berlangsung selama lebih 30 minit tu aku gambarkan sebagai sesuatu yang hmmm..., membosankan. Nothing happen sejujurnya. Tak ada sikit drama pun. Rasa macam cikgu tadika yang buat-buat setia mendengar satu persatu alasan yang diberi oleh anak murid yang tak siap kerja sekolah je. 






Sejujurnya aku tak ada rasa bersalah sedikit pun. Sebabnya ia memang sepenuhnya kesalahan dia pun. Aku just buat apa yang aku patut buat jer.. 









Or mungkin sebab aku selalu sangat  reject cinta orang tanpa ada rasa bersalah menjadikan hati aku imun untuk punya rasa bersalah. Hmmm..

Tuesday, March 28, 2017

Melayu Itu, Cina Ini

Korang tengah duduk-duduk rehat sambil layan Facebook or news paper or berita kat TV dan kemudian ternampak/terbaca part

Seorang perempuan Cina mungkin akan dipenjara atau denda maksima RM20 000 sekiranya didapati bersalah melanggar 9 orang kanak-kanak Melayu yang bermain basikal di laluan tengah lebuhraya pada jam 3 pagi. 

Adakah korang akan:

a. Dasar Cina makan babi. Kau ingat nyawa anak Melayu ni macam anak kucing ke senang-senang kau nak ragut macam tu je? Jangan kasi penjara, terus hukum gantung je. Kalau aku jumpa kau depan-depan, aku rogol kemudian belasah sampai kau mati. Tak pe, aku yakin bebudak tu mati syahid dan akan masuk syurga ar punya.

b. Ini semua salah orang Melayu sendiri ar. Sikit-sikit buat filem ada aksi rempit, gangster, menyundal sana sini. Budak-budak tu layan je. Mula-mula memang ar main basikal, kalau dah besar, garenti akan jadi mat-mat rempit, ambik dadah, meragut, mengandungkan anak dara orang. Memang patut pun diaorang mati awal.

c. Apa yang budak-budak tu main basikal kat tempat tu pagi-pagi buta? Mana mak bapak diaorang? Mereka tak tahu ke apa yang anak-anak mereka buat waktu tu? Kita kena dengar dari kedua-dua pihak sebelum menghukum siapa betul-siapa salah. Dan yang pasti yang salah pasti akan dapat hukuman setimpal. 





ATAU



Bagaimana pula kalau situasinya seperti dibawah:


Seorang perempuan Melayu mungkin akan dipenjara atau denda maksima RM20 000 sekiranya didapati bersalah melanggar 9 orang kanak-kanak Cina yang bermain basikal di laluan tengah lebuhraya pada jam 3 pagi. 


Adakah korang akan:

a. Memang padan muka pun anak Cina makan babi tu kena langgar. Aku yakin perempuan Melayu tu tak bersalah ar punya. Sapa suruh bawak basikal tengah malam kat lebuhraya. Nak praktis jadi gangster Cina bila besar nanti ar tu. Mati awal terus masuk neraka ar korang..

b. Berita apa ni? Boringnya. Lain ar macam kumpulan NGO Melayu berarak memakai tuala di hadapan gereja sebab gusar tanda salib akan melemahkan iman mereka. Berita macam tu ar baru bagus. 

c. Apa yang budak-budak tu main basikal kat tempat tu pagi-pagi buta? Mana mak bapak diaorang? Mereka tak tahu ke apa yang anak-anak mereka buat waktu tu? Kita kena dengar dari kedua-dua pihak sebelum menghukum siapa betul-siapa salah. Dan yang pasti yang salah pasti akan dapat hukuman setimpal. 








Ia berbunyi macam lawak tapi pilihan jawapan kat atas tu ialah komen-komen yang aku baca dan edit based on real comments kat Facebook. Ada banyak lagi komen-komen lain yang buat aku tersentap betapa manusia ni makin kurang ciri kemanusiaannya. Nyawa manusia tetap nyawa manusia dan ia sangat berharga tak kira apa bangsa or agama korang. 

Dan pihak media pulak dengan sewenang-wenangnya guna tiket 'bangsa' untuk menaikkan minat pembaca. Cuba tengok TV or carik news paper dan buang frasa 'bangsa' or 'agama' pada setiap tajuk yang ada kedua-dua tu. 

Seorang perempuan mungkin akan dipenjara atau denda maksima RM20 000 sekiranya didapati bersalah melanggar 9 orang kanak-kanak yang bermain basikal di laluan tengah lebuhraya pada jam 3 pagi. 


Then mungkin pada waktu tu baru kita perasan apa mesej sebenar yang hendak disampaikan. 

Thursday, March 5, 2015

Telefon Pintar vs Manusia Pintar

Soalan cepu emas:
Apa akan terjadi pada kau sekiranya satu hari masa pergi kerja, jalan-jalan etc dan kau realize yang kau terlupa bawak smartphone kau or tiba-tiba bateri smartphone kau kosong? Adakah:

a) Kau tiba-tiba berpeluh dan resah gelisah tak tentu pasal. Kau asyik memikirkan macam mana kalau ada kawan Whatapp kau or macam mana kalau masa lunch kelak kau jumpa makanan yang cantik dan kau tak dapat nak snap gambar dan upload kat Instagram or macam mana kalau kau tak puas hati dengan boss or workmate dan kau tak dapat nak luahkan ketidakpuasan hati kau tu kat Facebook sehingga membuatkan kau terus tergesa-gesa balik semula ke rumah.

b) Kau terfikir "Oooh ok. Biarkan je lah.." dan kau terus sambung buat kerja.


Last week aku pergi satu kenduri ni, duduk kat satu kumpulan manusia ni dan hampir sepanjang masa aku kat situ, mereka-mereka yang ada tu semuanya tertumpu pada smartphone masing-masing je. Bila part baca doa, mereka tadah tangan dan still the other hand sibuk dengan skrin sentuh mereka. Membuatkan aku teringat pada last few month masa gi solat Jumaat ni then duduk dekat dengan sorang mamat ni. Since dari moment aku masuk masjid, azan, khutbah, dia hanya tunduk dengan smartphone dia je. Masa sembahyang, dia sembahyang dan bila habis dia dah hilang. Matlamat sembahyang Jumaat ni just ambik kehadiran tubuh badan je ke? Hmmm..

Korang mesti pernah lepak sama kawan-kawan dan berada dalam situasi kat kedai makan dan mereka snap gambar makanan, snap wefie dan kemudian semuanya sibuk dengan smartphone masing-masing sehingga membuatkan kau rasa hanya kau sorang je yang berada kat situ or kemudian pergi tengok wayang dan mata naik silau sebab masing-masing sibuk layan smartphone dalam hall serba gelap tu dan bila kau tengok sekeliling dan kau realize yang rupa-rupanya manusia-manusia lain dalam hall tu pun punya perangai lebih kurang sama macam kawan-kawan kau tu je. Then bila sampai rumah kau check media sosial dan kau perasan yang kat page kawan-kawan kau tu ada tag nama kau plus mereka upload gambar seolah-olah memperlihatkan betapa meriahnya dinner dan moment tengok wayang bersama kau tadi. Sedangkan realitinya hanya kau je yang tahu. Hmmm..


So adakah smartphone punca kepada perangai nok harom manusia ni? Naa. Sebelum ada smartphone dulu lagi perangai manusia dah macam tu. Kau masih ingat zaman Blackberry dan BBM? Yap, aku punya kawan yang setiap kali aku keluar dengan dia buat aku bercakap sorang diri je sepanjang masa. Even zaman SMS dulu pun manusia dah berperangai sama sehingga tipu kata kalau orang yang ada handphone zaman tu pasti hujung ibu jari diaorang keras sebab asyik tekan punat kekunci phone sepanjang masa. Even tanpa perlu tengok phone pun boleh taip. Malah pada zaman dunia masih hitam putih dulu pun ada yang kata masa era buku baru dihasilkan then orang kata ia adalah punca manusia jadi anti-sosial sebab mereka hanya tengok buku je sepanjang masa sehingga tak peduli manusia kiri kanan. So kalau ia bukan berpunca dari smartphone jadi ia salah manusialah kan? Hmmm..



But honesrly disebabkan fungsinya menyeluruh then smartphone bagi impak yang cukup menakutkan. Dari muda sampai ke tua. Semua mata tertumpu pada benda tu je sepanjang masa. Tengok manusia-manusia berjalan sana sini semunya tengok smartphone mereka je, couple keluar dating pun masing-masing lebih penting layan smartphone daripada layan kekasih, family keluar makan bersama pun semuanya sibuk dengan smartphone masing-masing. Seolah-olah ada satu jampi dikenakan ke atas satu dunia ni dan satu-satunya yang terlepas dari sumpahan tu ialah kau. Or macam dalam filem fiction di mana setiap baby yang keluar datang bersama mereka satu smartphone yang mereka akan melekat bersama sampai moment mereka mati. It freaking freak, man. No wonder ada yang kata kalau nak tengok live zombie senang je sekarang ni kan? Tengok kiri kanan. Mereka ada disekitar kita jer. Hmmm..



Aku sangat bersyukur yang smartphone aku hilang tahun lepas. Hampir 2 tahun aku own Galaxy Note tu dan apabila ia hilang, suprizinglynya aku tak rasa apa-apa sangat pun. Aku boleh je beli smartphone baru sebaliknya aku beli labtop baru (kebetulan yang lama buat hal) dan sebiji basikal. Jujur aku katakan yang aku tak jumpa kepentingan aku untuk terus attached pada phone tu. Sebab fungsi smartphone tu pada aku mostly untuk kamera, alarm (yap), game (aku cuma main Sudoku je) dan terpaling penting sketch. Yap, aku paling suka part tak kira ke mana aku pergi, kalau tetiba aku ada idea so aku terus keluarkan stylus dan start lukis. Tapi bila phone tu hilang then aku dengan tenangnya kata pada diri aku sendiri 'Dah hilang so hilanglah..' Hmmm..


Bila smartphone tak ada so automatically fungsi Instagram aku pun terhenti sekali. Kebetulan tahun lepas juga aku punya misi tahun 2014 untuk tak nak hidup dalam dunia maya jadi aku berhenti untuk mengeluarkan apa-apa post di Facebook. Aku memang ada akaun Twitter tapi haram jadah aku tak tahu nak guna sampai sekarang. Even aku pun dah menggurangkan keaktifan aku di dunia blogging ni. Tahun 2013 aku keluarkan 112 post tapi tahun lepas hanya 33 je yang diupload. Aku pun dah start kembali menulis diari balik. Yap, it does sound awkward pelik untuk tulis diari pada era modern ni tapi untuk lelaki yang punya internal hard disc yang cukup terhad untuk simpan memori dalam otak plus untuk terapi diri..., trust me it work. Aku masih lagi ambik gambar macam biasa guna kamera lama. Gambar yang aku ambik dan aku rasa cantik then aku print dan lekatkan kat bilik or depan pintu peti sejuk untuk tontonan ahli keluarga je. Jadi aku tak perlu peduli sedikitpun untuk mendapatkan like or comment or approval dari sesiapapun.








Kesimpulan apa yang aku nak katakan dalam post yang serba panjang lebar ni ialah machine just a macchine. Telefon tu just a telefon je pun. Yap, ia pintar sebab dihasilkan oleh orang yang pintar. Cumanya jangan jadikan diri anda berada dibawah level kepintaran smartphone tu. Tuhan bagi otak kepada manusia untuk berfikir makanya jangan letak otak tu kat kepala lutut. Sekian.

Tuesday, November 18, 2014

Dear Useless Parents

Antara perkara dalam senarai yang mampu membuatkan aku marah dan moody sepanjang hari selain daripada tengok orang buang sampah sesuka hati diaorang ialah apabila terjumpa parents yang hanya pandai buat anak tapi tak tahu nak jaga anak. Jenis suami yang hanya tahu nak menyebarkan benih je memanjang dan jenis isteri yang hanya tahu nak upload gambar anak masa masih cute dan forward mesej-mesej nasihat tentang panduan membentuk keluarga bahagia kat page FACEBOOK diaorang je. Hmmmm..


Buktinya korang pasti pernah tengok bapak or emak yang dengan slamber je merokok sebelah anak diaorang or parents yang ada kereta yang biarkan tingkap terbuka luas dan anak yang kecil keluar hampir setengah badan yang bila-bila masa je boleh tercampak keluar dari kereta or anak-anak dibiarkan bermain sedangkan parents sedang leka dengan smartphone etc. 


Yap, aku tak nak cakap part bapak rogol anak yang usia tak sampai setahun dengan alasan si emak budak tak ada masa nak 'layan' dia or anak kena culik masa berjalan sorang diri pergi kedai or anak mati lemas dalam kereta ketika si emak sedang sakan shopping etc.




Anak manusia ni bukan macam anak kucing yang kalau mati kali ni then beberapa bulan lepas tu emaknya dah mengandung sekali lagi dan lagi. Yap, aku tahu yang buat anak ni sangat mudah. Just keluar masukkan P ke dalam V then next nine month BUMP!! ia keluar. Nak menjadikan ia berjaya jadi manusia itulah part yang tak mudah. 







Petang tadi aku tengok sorang bapak muda ni bawak anak yang rasanya tadika or darjah 1 naik motosikal. Anak tu sah-sah masih kecil dan dibiarkan duduk kat belakang dengan keadaan ada beg diantara si bapak dan anak plus si anak nampak sangat mengantuk so pelukkan yang jauh tu jadi ar renggang dan si bapak boleh pulak bawak motosikal tu laju macam pelesit. Kalaulah aku ada pistol masa tu then aku akan tembak pada tempat pembiakkan 'berudu'nya tu dan kata dengan gaya hip hop 'Please stop reproduce..!!'







Then korang kata Aj, kau belum kahwin dan tak ada anak sendiri lagi. Kau tak tahu kepayahan bila dah jadi ibu bapa. Dan mamat mungkin tu tak ada duit jadi tak mampu nak beli kereta. Kau perlu tah yang dia dah cuba sedaya upaya untuk bagi yang terbaik untuk anak dia dengan cara dia sendiri. So aku pun ketawa seraya berkata 'Kau fikir aku ni lahir-lahir je dah ada sudu perak kat mulut (yap, direct translation) aku ke? Keluarga aku bukannya kaya raya mana pun dan bila aku waktu kecik dulu naik motosikal dan mengantuk (which is ia selalu berlaku) then bapak aku akan pegang kuat tangan aku yang peluk dia dari belakang dan dia yang memang bawak slow tu akan bawak jauh lebih slow dari biasa. Plus ya, aku memang tak ada anak sendiri tapi aku ada otak untuk fikir yang mana betul dan yang mana tak.."













Sebelum kita nak menjadikan seseorang tu manusia, kita perlu jadi manusia terlebih dahulu. Noktah.

Sunday, June 2, 2013

Restoran Kelas F

Aku sangat cerewet bila masuk part makanan. Sentiasa ada saja yang aku akan komen setiap kali makanan masok dalam mulut aku. Aku bukannya tak bersyukur tapi semua orang pasti akan komen benda yang sama kalau korang berada di situasi aku. So most of the time untuk menggelakkan mulut aku membebel panjang so aku lebih refer untuk makan di fast food restaurant yang tak banyak songeh.


Apakah ciri-ciri yang boleh buat korang mengkelaskan satu restoran ni layak mendapat markah F aka fail? Ini ialah list aku:

Service slow macam siput
Kau datang restaurant tu dengan harapan kau akan dilayan secepat mungkin. Melainkan kau tahu yang kau datang pada waktu genting dimana seluruh kedai makan tu penuh then itu totally kes lain ar. Tapi masalahnya kau datang kedai itu, hanya ada beberapa meja saja yang berpenghuni. But still tak ada pelayan yang nak serve kau. Even lalat datang lebih awal berbanding waiter tu. Bila order dah diambik then masalah kedua ialah masa makanan tu sampai kat kau. Jangan katakan makanan, minuman pun ambik masa setengah jam gak nak sampai. Lebih sucks bila orang yang datang lambat dari kau dapat makanan lebih awal dari kau. Hmmm..



Kebersihan tahap tandas
Kita datang satu-satu restaurant ni bukan saja sebab makanan tapi juga untuk dapatkan service kedai tu sekali. Kau duduk kerusi basah, meja masih lagi penuh dengan pingan dan sisa makanan last customer, pekerja free hair dengan kuku warna warni, kat makanan ada rambut manusia, kucing liar mengiaw-ngiaw sambil tergesel-gesel kat kaki kita, lalat bermaharajalela terbang sana sini, gelas berminyak or ada kesan sabun lagi, pekerja pegang gelas kat bahagian jari dia tercelup sekali ngan air minuman kita etc. Hmmm..


Buku menu versus realiti
Hiasan kedai tu sangat tip top ngan tema yang tersendiri.  Fikir mesti makanan kat kedai ni hebat dan sedap-sedap. So buku menu diserahkan. Tengok nama dish hebat-hebat ngan gambar macam menyelerakan giler. So bagitau pelayan yang kita nak order itu ini. 15 minit berlalu then mamat tu datang balik ngan berbudi bahasa kata ‘Sorry bang, makanan tu dah habis’ so kita order makanan lain. 15 minit berlalu dia datang lagi ngan statement sama. Then tanya apa yang ada rerupanya hampir semua dah tak ada. Or paling teruk buku menu nampak hebat tapi bila makanan dah sampai: HANCUS..!! Hmmm..


Pekerja ke boss ni..?
Waktu boss ada then restaurant tu jadi 5 bintang tapi bila boss tak ada so mereka dah jadikan kedai tu as rumah mereka sendiri. Mereka duduk meja belakang ramai-ramai dan cakap kuat ngan gelak ketawa besar, bila kita panggil nak order then tak ada response. Panggil sekali lagi then dia toleh ngan muka marah.  Ngan penuh moody dia datang dan layan tak layan je kita. Bila part nak bayar lak tetiba kita heran apsal mahal sangat so kita suruh dia bagitahu harga satu-satu tetiba harga dia tadi terlebih RM2 dari harga sebenarnya. Sah, dia fikir restoran tu dia yang punya.







Semalam aku, bapak ngan Along gi satu kedai makan ni. Technically kami tak familiar dengan tempat tu dan kedai makan tu punya brand yang dikenali sebab ia dah ada 3 cawangan di Sarawak dan kebetulan ia adalah kedai makan pertama kami jumpa. Masuk dan tak ramai orang. Mungkin sebab semalam hari Gawai dan university tengah cuti semester (kedai tu area depan university). Hari sangat panas, kami haus plus lapar so kiranya tak ramai orang then ngan harapan semuanya datang cepat.

Unfortunately lalat lebih cepat datang kepada kami daripada waiter kedai tu. Based on helaian menu, 1/3 dah dilabel ngan sticker tulis out of stock. So kami order benda biasa-biasa ar: soto ayam, mee goreng ngan nasi goreng ayam dan 3 minuman. Secara logiknya air akan datang lebih awal. 5 minit tak datang. 10 minit tak datang gak. Sedangkan aku order Coke je kot. Tak kan ar masukkan ais dalam gelas pun ambik masa 15 minit gak..?

Minuman dah sampai tapi makanan tak gak sampai. Rerupanya pekerja yang handle bahagian air ialah lelaki yang termenung panjang belakang meja kami. Bila dia dapat order dari 10 minit sebelum tu dia tak buat apa-apa pun. Akhirnya minuman aku dan along aku dah habis. Dan waktu aku tertoleh ke bahagian kitchen. Satu order ni dah sampai (tapi bukan kami punya), dan waiter ni nak check something dalam makanan tu. Mungkin customer yang order tak nak sayur ke etc. Kau tahu macam mana dia check? Dengan tangan yang tak basuh, dia terus je selongkar mee tu macam ayam cari cacing dalam tanah. Duh, pengotor giler.

Soto ayam aku datang, aku makan then habis. Order Along aku belum lagi datang. Then mee goreng datang, bapak aku dah nak habis makan baru nasi goreng ayam Along aku datang. Itupun membuatkan kami moody bila satu persatu orang yang datang lebih lambat dari kami dapat makanan lebih awal. Ingatkan ambik masa lama masak tu kira special habis ar. Rerupanya sekadar nasi goreng kosong ngan ayam goreng yang dah sedia lama masak ngan timun potong sehiris ngan seculit sambal. Part mana yang ambik masa lama sangat ni..? Mengarut…!!












Aku totally tak cadangkan korang datang kedai tu. Kedai apa? Kopi O’ Corner cawangan Kota Samarahan. Hmmmm..

Thursday, April 25, 2013

Sampah

Ada beberapa perkara yang bagi kau biasa-biasa tapi aku cukup pandang berat. Tiga perkara yang berada dalam tangga tertinggi ialah:
1. Mereka yang curang ngan pasangan.
2. Mereka yang pandai buat anak tapi tak tahu cara nak menjadi ibu bapa.
3. Mereka yang menghasil dan membuang sampah sewenang-wenangnya.


Kalau kau check poket seluar aku then kalau kau jumpa puntung rokok, pembalut gula-gula, kertas kecil yang nak mereput maka ia adalah benda biasa. Sebab aku ada habit yang selagi aku tak jumpa tong sampah then aku tak akan sama sekali buang sampah tu merata-rata. Maka aku akan simpan sampah tu dalam poket seluar or dalam beg sehingga aku jumpa tong sampah. Mostly aku akan lupa dan sampah tu akan selamanya tersembunyi di situ. Hmmm..

Aku sangat ambik berat bab sampah ni. Jadi aku mendisiplinkan diri aku untuk beberapa perkara such as:

1. Aku tak beli minuman botol plastik 500ml (or cawan plastik guna jual air tepi jalan). Sebab botol plastik tak kira untuk air mineral or bikarbonat bothnya tak direcycle. Yap, ia memang oleh direcycle tapi kosnya terlalu tinggi dan keuntungannya terlalu kecil berbanding merecycle tin yang ada keuntungan besar sikit. So korang tanya apa akan jadi kepada botol plastik kalau tak direcycle? Jawapannya: tempat pelupusan sampah ar. Dan ia tak akan mereput untuk jadi bahan organik maka ia akan selamanya jadi a part of bendasing pada bumi. Jadi kalau aku haus then aku akan beli minuman tin or gi kedai dan minum guna gelas jer. Hmmm..


2. No plastic bag. Aku pergi pasar tani dan beli 4-5 jenis sayur then aku balik hanya bawak sayur tanpa sehelai plastic bag pun. Sama macam aku pergi beli groceries, buku, baju etc tanpa perlu ada sehelai beg plastik pun. Mostly aku kira dalam sebulan aku hanya menghasilkan sekitar 1 beg plastik jer. Itupun bila aku pergi mart dan aku beli barang banyak so aku akan request untuk satu beg besar dan masukkan semua barang tu sekali. Bila balik rumah then plastik tu akan jadi pembungkus sampah. Sebab kalau kita tak request cam tu then setiap kali kita balik mart then kita akan bawak purata 4-5 beg plastik pelbagai saiz. Just imagine je lah yang sayur lain beg, sabun lain beg, ayam lain beg, pencil lain beg. Duh, memang ar benda tu free tapi perlu ke kita ada benda tu banyak-banyak? Dan mostly plastik tu bukannya berguna lagi lepas kita shopping. Even ada orang tu keluar dari mart je terus buang beg plastik specially bila beli tit bit. Hmmm..


3. Sampah domestik. Rumah kita menghasilkan sampah yang jauh lebih banyak dari sampah yang dihasilkan oleh kilang-kilang besar. Mostly sampah tu terhasil tanpa kita sedar. Contoh bila makan mee segera. Satu pack besar tu ada 5 biji mee. Dalam satu plastik mee tu ada 3 lagi plastik dalamnya ngan seasoning, kicap, bawang. Nak makan mee segera pun menghasilkan sampah yang banyak. Kekadang ni benda consumer ni banyak sangat packaging yang melewah-lewah. Akibatnya terhasillah sampah yang banyak. So bila aku shopping then aku tengok barang mana menghasilkan sampah yang banyak then aku tak akan beli.Yap, aku aku mulai boikot untuk tak makan mee segera kerana sampah yang dihasilkan irrationally banyak.


4. Fast food. Mc D menghasilkan sampah yang cukup banyak. World widenya Mc D also known as Mc Trash. Just imagine je kalau kita beli satu set Big Mac then 1 bekas burger, 1 bekas fries dan 1 bekas minuman. Tu baru sorang. Cuba kau dudok Mc D around sejam then korang akan realize Mc D menghasilkan sampah yang banyak wei. Kekadang tu dalam sejam jer pekerja akan keluarkan 2 beg plastik yang setiap satunya tinggi separuh tinggi lelaki biasa ngan lilitan manusia obesiti. So akibatnya tahun ni aku baru gi Mc D tiga kali jeh. Hmmmm..








Nak tak nak kita kena akui yang kita memang terpaksa menghasilkan sampah. Walaupun aku cuba untuk tak hasilkan sampah tapi realitinya aku pun still menghasilkan sampah gak. Kekadang sampah tu tak dapat nak direcycle or direuse untuk kegunaan lain so satu-satunya yang kita boleh buat ialah dengan mereducekan menghasilan sampah tu. Wei, dunia ni milik kita ar. So jangan terbiasa menghasilkan sampah dengan mudah.










Tadi aku sangat marah ngan sorang makhluk tuhan ni. Belajar je tinggi-tinggi tapi buang satu beg plastik penuh sampah ke dalam sungai just macam tu jer. Akibatnya aku lihat manusia-manusia yang totally so sampah ni. Hmmmm

Tuesday, March 19, 2013

Mood

Hari ni tadi hari aku bermula dengan mood yang sangat happy. Sebabnya malam tadi buat pertama kalinya 'dia' muncul dalam mimpi aku. Walaupun 'dia' hanya buat cameo ngan skrip yang sangat pendek tapi effectnya buat aku sanggat happy tak terkata. Hmmm..

Kedian aku gi satu kedai makan yang dah lebih setahun tak singgah dan order Rojak Ayam Sibu yang bagi orang sangat biasa-biasa tapi bagi aku ia sangat sedap. Dan mood aku masih lagi baik.

Balik rumah bukak FACEBOOK dan terjumpa satu pautan link YOUTUBE tentang kegiatan tak bermoral Ketua Menteri Sarawak dan kaum keluarganya yang menjadikan Sarawak seolah-olah harta keluarga dia jer then mood aku start down: kombinasi sedih, kecewa dan marah. 

Then terbaca lak status dari Megat Eusofe yang kata ada lagi malaun yang curik artwork dia dan memudah jer guna alasan hak cipta tu tak wujud dalam Islam so semua benda milik Allah. Buat mood aku makin down. Gila punya manusia. Dah ar kau jahil then senang-senang buat dosa dan guna nama Islam. Hmmm..








Dan sekarang aku sangat-sangat tak ada mood..!!

Tuesday, February 12, 2013

Life Crossover

Crossover ni aku tahu berlaku dalam komik or drama bila dua komik or drama berbeza ni tetiba leh berlaku penindihan. Duh, tak fahamnya aku ngan ayat aku sendiri ni. Contoh cam komik Spiderman ni berjalan tetiba muncul Wolverine muncul mengejar penjahat yang sama. So sepanjang series tu berlaku penindihan dua superhero dari dua komik yang berbeza. Kira cam tu ar basic crossover ni.


Dalam hidup ni setiap hari kita bertembung ngan ratus or ribu manusia yang mostly kita tak peduli sikitpun kewujudan mereka. Kita beratur beli tiket wayang or bertembung masa keluar dan masok lift or kereta sebelah kita masa tengah berhenti kat trafic etc. Melainkan kalau kita kenal jer then baru berlaku momment yang kita pedulik. Duh, sekali lagi aku tak faham apa yang aku nak tulis kali ni. Hmmmm...








Hari Ahad lepas aku gi shopping ni. Niat nak beli kemeja untuk satu event next week. Last Friday dah survey tapi sebab Raya Cina so gila ramai orang beratur nak try kat fitting room. Dan aku lak jenis yang selagi tak try baju yang aku leh nampak ngan mata kepala aku sendiri then aku tak akan beli baju tu. So aku punya thought ialah yang Ahad ni Raya Cina so orang mesti dah tak ramai tapi haram.. Ngan Cina dan Melayu penuh je satu mall.

So parking penuh ditambah asap rokok yang terperangkap dalam air cond kereta buat kepala aku pening. Dan bila aku pening kepala so mood aku tak ada ar. Tapi still aku terpaksa gak meneruskan aktiviti shopping aku sebab that day ialah last day 40% sale. For your information aku jobless dan kewangan aku sangat kureng so aku tak mampu nak beli masa full price. 

Mood aku entah apsal bertambah-tambah teruk bila keadaan sekitar tak membantu cam masa nak bayar kat kaunter then tak ada orang bertugas so aku panggil ar pekerja dan ngan muka tak bersalah kata dia dah habis shift. Duh, langsung tak ada inisiatif nak panggil orang yang bertugas. Bila dah datang then buat muka tak bersalah ngan tak mesra layan customer. 

Habis bayar aku blah. Sebab nak tenangkan mood aku tu aku gi STARBUCKS. Dari jauh aku tengok ada group of manusia ni yang happy-happy sempat suruh pekerja sana ambik gambar diaorang. Mood aku sangat menyampah. Jakun lah sangat. Minum kedai kopi nak ambik gambar dan upload kat  Instagram lah tu. 

Dan menjadikan mood aku lebih tak best bila aku ada issue ngan STARBUCKS mall tu. Sebab pekerja sana buat perangai masa nak layan customer so aku tegur depan-depan dia ar. Dan masa tu lak dia yang layan aku. Mungkin dia tak ingat aku tapi aku tak peduli. Even dia buat mistake lak ngan tak dengar order aku. So aku ulang satu persatu ngan muka serius. Dia buat lawak still aku tak layan. p/s: Kalau muka aku serius plus tak ada mood plus pening kepala so just beware ar. Jangan berani tegur aku. 

Akibatnya pekerja tu jadi cuak gak tengok aku. Even rerakan dia lain tengok aku dan terus buat kerja. Malah aku rasa customer lain pun merasa gak ketegangan tu kot sebab bila aku menoleh customer lain then diaorang mengalih pandangan cam lepas tengok aku. Habis semua tu aku blah. Hmmmm..











Semalam aku check satu social network ni under hashhtag STARBUCKS. Then ada gambar group of manusia jakun tempohari. Belakangnya ada aku. Ceh, aku buat crossover laa..















Kalau korang tak faham matlamat post ni then percayalah yang aku pun haramjadah tak faham apa yang aku tulis. Hmmm..

Friday, January 25, 2013

Anak Emas


Aku tak suka konsep anak emas.



Sebab ia menyakitkan ketika kau hanya perak, gangsa atau bahan galian yang langsung tak berharga.








Hmmmmm

Friday, December 28, 2012

Shopping Mode

Dalam tempoh kurang sebulan ni ada dua shopping mall baru dibuka di bandaraya Kuching. Plaza Merdeka yang terletak kat Kuching Utara dan CityOne kat Kuching Selatan. Kalau termasuk dua mall tadi maknanya dah ada 5 pusat beli belah baru kat Kuching dalam tahun ni jer. Hmmm..


Aku sangat suka ngan idea Plaza Merdeka yang terletak kat bandar lama Kuching Utara ngan senibina seakan-akan bangunan era kolonial British dulu-dulu. Malah kiri kanan dan depan belakang nya pun memang bangunan lama iaitu Old Court House, Pos Office Besar, Balai Polis Central dan Padang Merdeka. Cuma part yang tak bestnya dalam tu masih lagi ada Parkson dan kedai-kedai yang dah ada kat mall-mall lain sebelum ni. Part yang aku suka mall ni ialah Starbucks nya yang berhadapankan Padang Merdeka yang nampak sangat mendamaikan dan ada Mc D gak. Plus kalau betul ura-ura kata akan bukak Subway. Huhuhu

Hari ni tadi CityOne lak bukak. Aku tak sabar mall ni bukak sebab First Metrojaya and first Golden Screen Cinema di Sarawak akan dibukak kat mall ni. Walaupun hari ni cuma Metrojaya jer yang bukak but still aku suka satu brand under diaorang iaitu East India Company yang bagi aku cukup exotic dan sesuai ngan citarasa pelik aku. Dan hari ni tadi balik jumaat aku secara tak sengaja tersinggah ar kat sini. Ngan berbekalkan duit kurang RM100 dan debit card yang berbaki gaji kerta terakhir tu aku masok ar mall tu. 


As aku kata tadi yang aku baru balik solat Jumaat so pakaian aku cukup sopan dan Islamik gak ar. Tapi selamat aku tak ikut gerak hati nak pakai jubah hari ni tadi. Kalau tak then mesti orang kiri kanan akan tengok aku jauh lebih pelik. 


Aku yakin korang mesti pernah alami scene cam: korang satu hari gi bandar ngan pakaian selekeh sikit da secara tak dirancang korang masuk mall dan ada jualan murah kat kedai baju ni then ko masuk dan belek-belek baju. Kedian tetiba owner or jurujual tu ikut kau ke mana je kauu gi ngan muka syak kau akan curik baju tu or worst fikir kau tak mampu nak beli baju tu. Sedangkan previous tu kau pernah datang ke kedai yang sama ngan pakaian lebih smart dan kau dilayan ngan baik. Pernah tak kau alami scene tu..?

Pengalaman aku tak pernah lupa masa gi satu kedai ni. As aku kata tadi aku memang tak ada plan nak beli baju tapi tengok luar cam best lak baju tu so aku masuk dan tengok ar. Then ngan tak semena-mena tokey kedai tu ikut aku ngan muka curiganya. Then aku pilih satu baju ni dan nak try. Tahu apa reaksi dia? Dia kata baju tu tak sesuai ngan aku. So aku jawab balik ngan baik-baik kata aku nak try ar dulu then baru aku tahu ia sesuai ke tak. Then dia balas balik ngan statement sakit hati: you tak ada duit nak bayar baju ni ar. Duh, harga RM50 lebih tu tahap aku tak mampu ker? Duh, marah. Sedih. Kecewa. Sedangkan few month sebelum tu aku pernah beli satu t-shirt kedai tu dan disebabkan pakaian aku jauh lebih proper then dia layan aku punya ar baik. Hampeh...













Tapi situasi tu tak berlaku hari ni tadi ar. Aku sempat tukar banyak kali baju kat fitting room dan pekerja tu senyum jer ngan aku. Huhuhu.











Aku banyak gila shopping bulan ni tapi aku masih tak ada kerja. So cam mana tu..?Hmmmmm

Saturday, December 22, 2012

Perempuan, Islam & Tudung

Soalan: 
1. Susah ke jadi seorang yang berjantina perempuan ? 
2. Susah ke jadi seorang yang beragama Islam? 
3. Susah ke jadi seorang yang berjantina perempuan, beragama Islam dan memakai tudung ?


Kampong aku majoriti Melayu tapi ada gak Cina dan Iban. So satu hari ni aku hantar mak aku gi satu kenduri dalam kampong ni. Then terlintas ar sorang mak cik ni. Memula cam tak kenal tapi bila toleh rerupanya nenek kawan aku yang Iban ni. So aku dan emak saling tertanya ar either dia dah masuk Islam ke apa. Kedian balik dari kenduri tu emak aku kata rerupanya si nenek Iban tu pakai tudung sebab dia kat itu trend fashion sekarang ni. Hmmm..

...

Aku quite open then bila sorang perempuan Islam tu nak bertudung or tak then itu ialah pilihan dia. Cuma issue yang aku nak bawak kali ni ialah tentang perempuan Islam yang memilih untuk bertudung. Aku jelaskan situasi ni dan please kata kau pun pernah alami gak.

a. Pakai tudung mini yang nampak rantai, sebahagian leher dan bahagian atas dada.
b) Pakai tudung tapi baju ketat, legging or pendek cam baby-t
c) Pakai tudung tapi jambul rambut keluar.
d) Pakai tudung atas paras dada
e) Pakai tudung guna kain jarang yang sah-sah nampak rambut
f) Pakai tudung cuma kat office tapi keluar then freehair
g) Pakai tudung tapi datang bulan jer sentiasa aka tak sembahyang
h) Pakai tudung tapi dating tempat gelap then siap rakam aksi 3GP lagi.


Bagi aku once sorang perempuan Islam memilih untuk pakai tudung then ia dah jadi satu bentuk aku janji bahawa dia komited untuk menutup aurat dan menjalani cara hidup Islam yang sebenarnya. Sebaliknya now a day ramai yang beranggapan bahawa tudung ialah fashion menutup rambut dan bukannya amalan menutup aurat. Sekaligus membenarkan kata-kata nenek kawan aku yang Iban tu: semua orang leh ikut trending pakai tudung. Hmmm

Then pasti ada yang kata: Perempuan Islam hari ni dah tak boleh berpakaian cam tudung labuh ustazah sekolah ngan baju kurung jer lagi. Nanti masyarakat dunia akan pandang kita sebelah mata. Kita perlu memperbanyakkan gaya-gaya muslimah termasuk transformasi tudung mereka sekali. Yap, aku tak menentang lumrah wanita mahu nampak cantik tapi sejujurnya ramai jer orang luar sana or selebrity yang bertudung ngan elok: labuh dan tak berpakaian ketat dan still menutup aurat mengikut kehendak Islam.













It seem like tengok perempuan bertudung yang nampak jambul. Dah alang-alang tutup sebahagian besar rambut then kenapa susah sangat nak tutup keseluruhan? Apsal takut hilang imej datin ke? Btw, Islam tu agama yang sempurna tapi penganutnya saja yang kekadang lupa dan merosakkan kesempurnaan tu. Hmmm


Saturday, December 1, 2012

Pemimpin Atau Rakyat Yang Bodoh..?

Minggu ni ialah Perhimpunan Agong UMNO dan korang percaya tak kalu aku cakap yang aku pernah join benda tu before? Aku taklah masok hall tu sambil dengar mana-mana perwakilan berucap. Aku sekadar ngan satu rombongan bas bebudak universiti gi PWTC untuk rehearsal dinner diaorang sehari before dinner yang sebenar. Korang tahu tak yang rehearsal dinner tu totally sama ngan dinner sebenar dimana bukan sahaja persembahan malah makanan yang kami makan pun ialah makanan yang sama yang akan dihidangkan pada VIPs esoknya. Duh, 'kerajaan kita' memang ada banyak cara nak belanjakan duit kita kan? Hmmm..


Waktu aku form 6 dulu kami ada kelab kami sendiri. So once kami dah jadi senior aka upper six so kami adakan satu perjumpaan pertama untuk pemilihan ahli jawatankuasa ngan aktiviti bakal dirancang serta certain issues. Dalam masa sama ada sorang cikgu penasihat ni as pemantau. Walaupun dia kata yang dia hadir just sekadar pemerhati so buat cam dia tak ada tapi setiap student yang kami pilih or setiap benda yang kami cadangkan as untuk yuran or aktiviti then dia pasti akan bangkang dan keluarkan pilihan sendiri (yang mostly all of students tak suka) sehingga nak tak nak kami terpaksa terima gak..

Tapi disebabkan waktu tu aku tak as berani as hari ni (plus form 6 ialah era dark age aku dimana aku cukup moody dan anti sosial) so aku just kata ngan cousin aku "Aku rasa it better kita tukar nama kelab ni dari Kelab Form Six kepada Kelab Cikgu Dot-Dot (nama dirahsiakan)". Aku rasa dia terbawak-bawak sebab dia selalu ungkit kata yang zaman dia form 6 dulu then kelab form 6 nya sangat aktif, berjaya bla bla bla so dia masih lagi tak nak lepaskan era dia tu so dia still nak kuasai kelab kami ni. Akibatnya kelab tu jadi sangat lame and dull.

Sedangkan realitinya budak form 6 ada 7 buah kelas (include lower and upper six) ngan setiap kelas ada sekitar lebih 30 orang sedangkan cikgu tu hanya sorang jer. Sedangkan kami tahu cikgu tu sangat syok sendiri, gila kuasa, suka bodek diri, merapu tak tentu pasal bla bla bla but still kami tak buat apa-apa. Adakah sebab dia ada status 'cikgu' dan kami lak hanya 'pelajar' or sebab dia selalu ungkit kata zaman form 6 dia sangat glory so mungkin ada antara students yang fikir dia akan buat benda yang sama gak pada era kami or sebab dia main psikologi 'culture of fear' agar kami tak memberontak..?
































Perhimpunan Agung UMNO ialah hari membodek Najib. Walaupun aku tak tengok but still aku tak leh nak tutup telinga aku untuk dengar TV yang bapak aku bukak tu. Yap, bapak aku maniac tahap iFag peminat Apple dimana bapak aku akan terima semua yang datang dari Kerajaan Barisan Nasional sebagai benda baik dan semua yang datang dari pembangkang ialah salah dan jahat. Dan aku sanggat annoying bila bapak aku sangat desperate sehingga sanggup daftar setiap anak dia secara sembunyik-sembunyik ngan tiru tandatangan kami jadi ahli BN. Tahap as desperate as BN leaders yang sanggup mewarganegarakan orang asing asal janji menang pilihanraya nanti. Hmmm..

Bak to story. Perhimpunan ni semuanya tentang  Najib (dan Rosmah) yang banyak berjasa dalam membangunan Malaysia, menjadikan keamanan di Palestine, menjadikan ibu tunggal terpelihara, menjadikan orang miskin ada klinik dan kedai barang murah bla bla bla. Menjadikan aku cukup muak ngan nama dan muka Najib yang kat mana saja aku pergi ia yang akan menghantui aku ngan nombor 1 berbendera Malaysia. Belom masok part yang berambut kembang tu lagi. Aaaaaaargh....!!!!

Tak lupa gak UMNO satu-satunya yang akan menyelamatkan maruah anak cucu cicit kita bla bla bla. Dan pembangkang ialah jahat. Hmmm..














Tadi masa balik dari majlis kawen cousin aku then dengar ar sorang perwakilan ni kata: Pembangkang dah meracun pemikiran rakyat Malaysia untuk membenci kerajaan. Statement ni totally buat aku terfikir: Adakah pemimpin yang mengeluarkan statement ni betul-betul bodoh tak tahu bahawa punca rakyat membenci kerajaan bukan disebabkan oleh pembangkang atau dia fikir rakyat cukup bodoh untuk membenarkan statement ni...?
















Sebab sejujornya aku tak membenci kerajaan kerana pembangkang tapi disebabkan tindakan yang telah dibuat oleh kerajaan selama ni. Sama seperti aku tak suka cikgu penasihat tu tadi bukan sebab orang lain kata dia teruk tapi sebab tindakan dia sendiri yang membuktikan yang dia memang teruk. Hmmmm

Thursday, November 29, 2012

Life of Pi Film Review

Korang ingat lagi tak teka teki petani, harimau, kambing dan sebakul sayur yang nak melintas sungai tanpa jambatan dulu-dulu tu? So aku nak lebih advance tanya kalau ko tengah naik satu kapal besar then ie tenggelam dan kau terselamat dalam sebuah sampan penyelamat ngan sekor kuda belang, orang utan, hyena dan sekor harimau then apa yang korang akan buat..? Hmmm..


Jujor aku katakan yang aku tak tahu kenapa aku nak tengok sangat cerita Life of Pi ni. Sebab rasanya tak ada daya penarik sangat pun pada trailer cerita ni. May be sebab ia adaptasi dari novel laris then buat aku terbeli tiket wayang ngan mood yang nak marah sebab customer service MBO sangat suck plus satu-satunya tayangan yang ditengok lak hanya 3D sebab tayangan lain hanya 2D yang hanya leh guna couple seat jer. Hmmm..

Tapi bila dah masuk hall dan cerita baru start main then aku sarankan korang nak tengok cerita ni kena layan 3D version. Yap, orang selalu warning kata jangan tengok filem 3D selain animasi kartoon sebab kalau real human punya 3D sentiasa fail tapi filem ni berbeza sebab sinematografi mostly and especially kat India sangat-sangat cantek ngan 3D. Cerita ni agak straight forward tanpa otak korang perlu fikir banyak kali. Korang disajikan secara A, B, C sampai Z kecuali part peleraian ada twist sikit bab si Pi ni bagitahu the other story pada wakil insurance investigator Jepun tu then korang akan rasa tergamam sambil mempersoalkan korang sedang ditipu ke ni? Tapi tak ar tertipu tahap Inception even aku rasa kalau Christopher Nolan mengarah cerita ni then pasti ia akan bagi effect bercelaru tahap best gaban pada otak korang ar.


Sinopsis cerita ni:
Sorang mamat ni bernama Pi (Pi = 3.42) yang familynya ada zoo kat India dan satu hari diaorang nak jual haiwan-haiwan tu kat Canada namun kapal karam dan Pi terselamat satu sampan kat Lautan Pasific bersama sekor Harimau Benggala bernama Richard Parker (yap, nama harimau tu a bit complicated). Tamat

Tapi kalau korang nak cerita ni sound lebih dramatik then imagine saat kapal tu nak karam as cerita Titanic versi penumpangnya ialah haiwan dan mereka yang terselamat as Leonardo dan Kate Winslet cuma kalau ikut cerita ni then salah seorangnya ialah karnivor ar.



Part bagi aku paling best cerita ni ialah cinematography nya memperlihatkan kecantikan India yang humble tapi hidup yang buat korang immediately sangat benci pada cerita-cerita Hindustan ngan rumah cam istana dan warna warni yang palsu. Aku quaranty ar korang akan tergamam ngan India dalam filem ni. Even masa kat atas Lautan Pasific on certain moment pun memang cantek ar plus sekali lagi aku sarankan beli 3D punya tiket. Berbaloi ngan nilai wang ar.

Tabu (bukan tebu) pun sangat anggun as emak hero dalam cerita ni. Walaupun watak dia pendek jer tapi memang keanggunan dan wataknya akan buat korang terkesima ar. Plus si hero Pi pun kira okey gak ar. Ada masa dia akan buat korang tersenyum, ketawa sesorang dan tak lupa gak tersentuh sambil tanpa sedar setitik air mengalir panas kat pipi korang.

Jalan ceritanya memang okey walaupun part pindah haiwan atas kapal besar tu cam pernah aku tengok sebelum ni but still jalan ceritanya okey cuma Ang Lee agak terlalu menyuap kita satu persatu sangat sehingga kita rasa a bit boring gak kecuali bahagian twist pada peleraian tu ar kira wake up moment untuk penonton gak ar. 

Cerita ni gak ada cuba nak menyampaikan idealogi liberal agama gak bila si Pi ni mengamal Hindu, Christian dan Islam secara serentak. Bagi aku it nothing laa tapi bagi fanatik agama mungkin it is a big deal. Ia buat aku teringat pada salah seorang raja India zaman kerajaan awal dulu di mana rajanya cuba menyatukan fahaman agama-agama dalam negara bagi mengelakkan pergaduhan antara agama. Even ada satu part tu si Pi baca terjemahan ayat-ayat awal dalam surah al Fatihah tapi mungkin ramai tak sedar kot. 

Kedian part aku tak suka gak bila orang-orang India ni sesama sendiri leh cakap omputeh. Duh, feelnya bila tengok drama Melayu bila part ada family Cina ni cakap Bahasa Melayu tunggang langgang sesama ahli keluarga diaorang. Tak realistik ar. Biar ar mereka cakap bahasa ibunda diaorang sendiri then effectnya lebih feel lagi ar.











Dan part twist pada peleraian tu as aku kata tadi akan bagi effect berfikir pada orang yang nak berfikir. Tapi unfortunately Ang Lee tak bagi penegasan sangat pada part tu. Rasanya part tu ketegangan berlaku pada penonton untuk mempersoalkan kesahihan cerita si Pi ni. Sebab akal yang waras akan kata logik ke untuk sorang survive ngan sekor harimau atas satu kapal. Adakah dia berhalusinasi sebab terdedah pada panas dan terminum banyak sangat air laut menjadikan Richard Parker tu sekadar metafora jer.
















Nak tahu apa yang aku cakap then kena tengok cerita ni. Plus nak kena beli buku dia pas ni lak. Hmmmm..

Saturday, November 24, 2012

Kawan Kawen

Which one lebih suck antara:
a) Kawan kawen jemput kau tapi kau tak datang
b) Kawan kawen tapi tak jemput kau 


Aku tak suka pergi majlis kawen. Walaupun orang selalu kata aku selalu senyum tapi bagi aku majlis kawen punya mood kegembiraan yang melewah-lewah dan ia totally bertentangan ngan diri aku yang suram dan muram. Itu belum lagi masuk part mak cik-mak cik yang pakai baju ngan barang kemas yang terlampau-lampau. Dan tak lupa gak mesti ada sedara mara yang akan tanya "Aj, ko bila lagi..?Lamanya nak hidup membujang. Kawen ni best. Ada orang akan jaga bla bla bla" Hmmm..

As orang kata hanya 2 event yang akan menghimpunkan keluarga: perkahwinan dan kematian (aku lebih refer kematian) so bila it come part keluarga rapat so nak tak nak terpaksa gi gak. Cuma part yang paling tak best bila aku terpaksa gi majlis kawen keluarga jauh or kekawan bapak. Aku totally alien masa tu. Hmmmm...







Okey kembali kepada topik. Sekarang ni cuti akhir tahun sekolah. Almost 2 bulan ni aktiviti utama yang berlaku untuk golongan solo (or mereka yang nak tambah 2-3-4) ialah kawen. Rasanya untuk 2 minggu ni jer dah almost 10 orang gak kawan & kenalan aku kawen. Last week dan hari ni tadi ada 2 kawan yang jemput tapi 2-2 aku tak dapat datang sebab jauh dan aku tak ada transport. 

Jujor aku cakap kalau tak ada apa-apa masalah, aku memang akan datang. Even kalau ada event-event lain pun at least aku akan singgah sekejap. Tapi bila aku baru bukak FACEBOOK tadi tetiba tengok gambar majlis akad nikah sorang kawan ni. Esok mesti majlis sanding (aku curik-curik baca balasan post tu) tapi masalahnya aku tak dijemput pun.

Sedangkan kami kenal agak lama gak. Si perempuan dah 8 tahun mean while lelaki lak sekitar 4 tahun. Kami pernah lepak malam, dinner, buat xtiviti sesama, jalan raya sesama, gelak ketawa, share itu ini tapi suddenly bila kawen: aku totally tak dijemput.

Issuenya di sini adakah aku sorang yang sensitif tak bertempat...? Or mungkin dia just buat majlis kecik-kecik untuk family member saja tapi at least bagitau ar sebab aku faham. Sebab ada kawan sebelum ni yang pernah buat cam tu. Tapi masalahnya aku selalu jumpa diaorang dan tanya bila kawen or gurau-gurau kata kalau kawen jemput even kali terakhir tu baru bulan lepas still salah sorang kata tak rancang lagi. 

Aku tak ar marah. Terkilan jer. Cam sebelum tu ada sorang kawan buat majlis dan aku dapat tahu beberapa hari sebelum jer. Itupun secara tak sengaja bila kekawan lain yang dijemput tanya aku pergi ke tak so leh kumpul sekali then aku baru tahu dan baru ar kawan tu jemput aku. Waktu tu feelnya bercampur baur antara terkilan dan malu sebab dijemput secara terpaksa. Dia might be lupa (or sengaja) nak menjemput. So aku datang gak majlis tu atas dasar kawan.
















So selamat pengantin baru buat sesapa yang nak kawen. Hmmmm

Kau, Sampah & Tempat Itu


Setiap kali aku ke tempat itu
aku sentiasa berharap akan bertembung ngan kau di sana.
Kemudian kau akan bercerita, berjenaka bersama kehangatan senyumanmu.
Sama seperti waktu itu.


Tapi setelah jam berganti hari bertukar minggu.
Rupa-rupanya setahun dah berlalu
Cuma yang ada hanya aku kekal di tempat itu.
Masih jua berharap barangkali.







Kau adalah sampah yang telah lama aku buang
tapi baunya masih kekal ada di sini.







Kesalahan utama kau ialah kerana kau mampu membuatkan mulutmu mengeluarkan kata-kata manis
yang seterusnya berjaya membuatkan aku terbang
melayang
lalu hilang dalam diri.









Cuma kenapa kau mengetuk pintu hati aku
tapi bila aku buka
kau lari...

Monday, November 12, 2012

Tips Menjadi Pencuri Terhebat

Aku pandai mencuri tapi aku tak suka mencuri sama seperti aku pandai menipu tapi aku tak suka menipu. Kiranya cam aku kira pandai ar melukis tapi aku tak pernah sedetikpun terfikir untuk menjadikan lukisan tu as punca kerjaya aku. Hmmm..


Rumah aunt aku kena pecah semalam. Waktu tu tak ada orang kat rumah dan tak ada barang berharga yang hilang (sebab memang tak ada benda berharga pun dalam rumah tu) jadi benda yang diambik sekadar  tong gas masak, jus oren, paket besar kopi 3 in 1, sabun dan serbuk cuci, gula jer rasanya ar. Bunyik memang cam lawak tapi part yang tak best bila satu rumah diselongkar. Setiap almari, rak, kabinet semua kena geledah. Dan disebabkan tak jumpa emas or duit so dia pecahkan banyak telur kat lantai dan tuang susu kat baju tu. Hmmm..

Bagi aku pencuri tu tak ada etika pencuri dan dia bukan pencuri yang bijak. Setakat pencuri tak lepas SPM dan buat kerja kampung jer. So hari ni topik aku ialah: Tip menjadi pencuri yang hebat. Hmmm..


1. REKOD BERSIH
Aku bagi satu perbandingan ni. Lelaki A sorang penganggur, selekeh, kaki rempit, pernah kena tahan polis sebab mencuri, merompak etc manakala lelaki B sorang yang mesra ngan semua orang, well manner, educated bla bla bla. So one fine day ni ada kecurian berlaku dalam kejiranan so agak-agaknya siapa ar orang pertama yang dituduh..? So sure bukan lelaki B ar kan..?

Contoh cam kes Scha al-Yahya mencuri baju tempohari. Suami dia ada kedai baju sendiri kat Curve, gaji berlakon, mengacara, jadi duta tu besar wei dan muka secomel tu? So possibility untuk orang percaya dia mencuri totally sifar ar kan? So tip pertama: Rekod bersih dan muka baik.


2. REACT NORMAL
Bagi aku kelemahan yang selalu ditunjukkan oleh pencuri ialah apabila pasca kecurian dah berlaku. Selalu sangat berlaku. Contoh: Satu bilik dorm ni kena pecah, banyak barang hilang, so semua orang simpati sehingga ada sorang mamat aka kawan si mangsa ni ngan penuh emosi marah, sedih, simpati yang teramat-amat. Even dia kata kalau dia jumpa si pencuri nanti dia akan belasah hebat-hebat lagi.

Last-last bila check punya check rerupanya mamat tu yang curik. It happens a lot. Jangan katakan benda tu just happen dalam Detective Conan jer even dalam real life gak wei. Sebab pencuri amature ni dia ada rasa insecure dan rasa orang mungkin akan syak dia kalau dia buat biasa. So tip nombor dua: buat cam kau pada hari-hari biasa, jangan terlalu terkejut bila dengar berita, buat lawak cam nothing happens. Hmmm..


3.POLIS SCENE INVESTIGATION
Sebelum mencuri, kau perlu tahu tahap keselamatan kat tempat korang tu. Kau perlu tanya soalan cam rumah tu ada security system ke or kawasan tu ada group RELA yang aktif meronda ke or polis situ cam SCI ke? Sebab buat apa kau nak ambik risiko yang tinggi semata-mata untuk mendapatkan sesuatu yang kau lom pasti berjaya dapat kan?

Tapi thanks goodness kita berada kat Malaysia di mana polisnya lebih kurang sama cam polis dalam cerita Tamil kecuali part baju yang lebih cantik. Contoh cam kes aunt aku semalam, masa nak buat report polis lebih 3 jam (lebih kepada menunggu sebenarnya sebab ada polis tu datang lewat sambil bawak news paper jer melengang jalan) tapi bila dah datang ke rumah tak sampai 5 minit, sekadar snap beberapa gambar jer then blah. Hmmm..


4. ALIBI
Kekadang pencuri amature ni membuat perancangan terlalu detail. Ada masa tu orang tak tanya apa-apa lagi then dia sendiri dah create alibi dia sendiri ngan kata 'Tadi masa kecurian ni berlaku aku tak ada dalam bilik sebab aku pergi Mc D hujung tu gila ramai orang rerupanya ada birthday party tapi selamat ada seat kosong satu ni tepi tingkap kat tingkat atas kalau kau tak percaya aku terjumpa mamat satu kelas aku masa tadika dulu dia leh jadi saksi..'

Daripada orang tak syak apa-apa then kau lak yang jadi tertuduh utama. So guna pendekatan ni: less is better. Kira cam ujian lisan kat sekolah dulu ar: makin banyak kau cakap then makin besar kesalahan grammer kau yang dikesan. So tip nombor 4: Jawab bila ditanya dan jawab ngan jawapan ngan seringkas mungkin.


5. SAHABAT BERSUBAHAT
Kalau kau ada geng yang setiap sorang ada kelebihan sendiri then ia cam best jer. Kira cam dalam Ocean Eleven gak ar. Tapi realitinya makin kurang bilangannya lebih better ar. As orang puteh kata: Too much chief may spoil the cake. Sebab mungkin dalam ramai-ramai tu tetiba ada sorang ni clumsy or penakut or tak setia or berpaling tadah or mulut lepas cakap or accident that day or insaf that day dan dedahkan plan tu pada semua orang.

So tip kelima: the less the merrier.


6. SENI MENCURI
Setiap kerja yang kita buat pasti dan mesti ada nilai seni yang tersendiri termasuklah mencuri. Pencuri yang hebat bagi aku tak akan menjadikan kecurian yang dilakukan tu terlalu bersih sehingga tak ada sorang pun tahu benda tu hilang or kecurian pernah berlaku kat situ. Feelnya cam kau seorang pelukis tapi tak ada sorang pun tahu yang kau pelukis sebab tak ada sesiapa pernah nampak kau melukis or mana-mana hasil lukisan kau.

So selalunya pencuri yang hebat akan bagitahu pada seseorang yang tahu menilai seni mencurinya yang akan kata WOW or Fuyooo setiap kali dengar kejayaan pencuri tu. Hmmm..



































Akhir kata, aku tak kata aku suroh kau mencuri cam selamat mencuri etc tapi sebaliknya aku nak kata kalau kau tak nak benda yang kau susah payah berusaha kumpul duit beberapa tahun nak beli then senang-senang jer dicuri just like that jer then jangan curi barang orang lain. Plus kalau kau curi guna tip aku ni then dosa tu terpalit sekali dalam buku merit dimerit aku nanti. Hmmmm

Friday, November 9, 2012

Manusia Yang Manja

Antara perangai manusia yang aku tak suka ialah: Sangat baik kat depan tapi mengata teruk-teruk kat belakang, sangat cakap besar tentang kelebihan diri sendiri, mulut sangat manis masa mintak tolong tapi kedian masa lain totally stranger, manja tak bertempat bla bla bla. Apa yang aku nak cerita hari ni: Manusia yang manjanya tak bertempat. Hmmm..


Kat universiti dulu ada sorang mamat ni kami panggil dia sultan (ni bukan Hafis Johor tu ar) sebab semua benda dia tak berani, tak mahu, tak nak buat. Dia tak ar tahap sultan yang zalim or kuat pemerintah suruh  itu ini tapi orang annoying pada dia sebab dia sultan yang tak nak mencemar duli. Contoh bila dia nak tahu satu info ni then dia akan mintak kita tanya pada si A yang tahu sebab dia malu nak tanya sendiri. Or dia nak beli satu barang then dia akan mintak kita gi kedai ni dan beli sebab dia tak pernah dan tak berani buat benda tu sendiri. Pendek kata dia sangat manja tak bertempat ar.


Sebab aku ni bukan jenis manusia yang suka mintak tolong orang, bergantung pada orang lain untuk hidup or in other word 'Beli Kari' (berdikari) ar. Aku tak suka guna alasan aku tak berani sebab aku tak pernah buat, aku malu kalau orang kata itu ini pada aku, aku takut benda aku buat tu nanti salah, etc. Bagi aku kalau aku tak pernah buat satu benda ni contoh cam nak bukak account bank then aku gi satu bank ni, tanya pak guard, gi kaunter tanya itu ni then aku dapat pengalaman baru dan benda aku nak tu siap. Tak perlu ar aku nak fikir malunya aku pak guard tu mesti fikir aku ni bodoh sebab nak bukak account pun tak pernah bla bla bla.

Semua orang mesti ada first time moment laa. Kalau kau buat silap sekalipun at least ko akan belajar something from it. Jangan peduli sangat cakap orang. Dah orang tu ada otak dan mulut then mesti ar dia berfikir dan leh cakap. So wat? Plus manusia yang terlalu bimbang apa orang fikir dan kata ni biasanya akan fikir dan kata benda yang sama terhadap orang lain yang pernah dan akan berada kat tempat tu gak. Contoh kalau dia nampak sorang makhluk tuhan ni makan sesorang then dia akan fikir or kata yang individu tu as loner, tak ada life, sombong, bermasalah mental, tak ada kawan etc so satu hari dia lapar dan kekawan dia tak ada so dia lebih refer sakit perut, gastrik daripada makan sesorang sebab dia takut orang akan kata apa yang difikir selama ni. Hmmm...


















Bagi aku manusia yang berdikari ialah individu yang hot. Seriously. Plus kalau ada orang yang manja tak bertempat ni then guna teknik yang aku guna ni. Kata kat dia: Sapa kau nak manja-manja ngan aku? Kau bukan awek aku pun? Hmmm..

Monday, September 24, 2012

The Innocence Of Mc D

Sewaktu penonton Innocence of Muslim kat Youtube, aku sikitpun tak terdetik rasa marah. Even bagi aku ia satu video yang sangat lawak ngan cinematography yang sangat teruk. Bagi aku orang yang buat video tu totally tak represent Christianity, Jews or American sikitpun. Yang menjadikan aku tak paham dan marah ialah melihat reaksi certain masyarakat Islam seluruh dunia yang demonstasi bakar sana sini, rosak sana sini sampai ada yang nak bunuh orang Amerika or fasiliti Amerika. Sedangkan kita tau yang video tu totally tak represent Muhammad S.A.W dan Islam sikitpun tapi cara kita melatah cam membuktikan tuduhan tu memang benar pulak. Hmmmm..


Tapi bila ada sorang mahasiswa UKM dalam debatnya kata yang Mc D adalah punca Sarawak maju buat aku rasa marah pulak. Mungkin sebab waktu issue tu kuar sakit aku membuatkan emosi aku tak stabil tapi mungkin gak sebab dia guna status mahasiswa untuk kuarkan statement kurang bijak tu then ia start jadi issue.

Aku kalau di Semenanjung orang jarang dapat guess aku as a Sarawakian so kekawan mostly akan diajukan ngan soalan-soalan yang mencabar tahap cipan ar cam: Korang kat Sarawak dudok atas pokok or dalam gua ke? Korang hari-hari pakai cawat ker? Korang kalau nak berak then perlu gali lobang dalam tanah ke? Bunyi soalan tu sangat cam lawak sangat tapi kalau korang nak tahu soalan tu ialah jenis soalan yang ditanya oleh mahasiswa universiti waktu aku belajar dulu. Hmmmm..

Or waktu aku kerja kat Pahang last year masa ada sorang pekerja ni setelah dia tahu aku orang Sarawak then dengan penuh curious dan yakin dia tanya "Apsal korang (orang Sarawak) suka sangat makan biawak ek?" Biawak..? Seriously? 




Buat aku teringat masa emak aku nak resign kerja around 40 tahun dulu then boss dia sangat-sangat halang. P/s: emak aku orang Johor. Boss emak aku kata Kat Sarawak perlu duduk dalam hutan dan mereka potong kepala.










Hei, lebih 40 tahun dah berlalu rerupanya soalan dan pandangan certain masyarakat tentang Sarawak masih tak beruah lagi kan?









Ia buat aku terfikir: cam mana lah agaknya dalam kepala hotak diaorang imagine Sarawak ni ek? Mesti Sarawak ni keseluruhannya adalah hutan tebal yang masyarakatnya hidup cam masyarakat Pandora dalam filem Avatar dan 2 pembangunan yang ada di Sarawak ialah statue kucing anak beranak (yang selalu kuar kat TV) dan Mc D jer kot. Hmmm..














Aku bukan seorang yang bersifat abbasiah, berkalibah or bangga pada bangsa atau asal tempat aku. Tapi bila benda cam ni leh berlaku then ia buat aku rasa sedih, kecewa, marah, dikhianati jer. Sedangkan aku dah pergi ke setiap negeri di Malaysia dan aku lihat miskin dan kaya tu ada disetiap tempat. Dan kalau nilai kekayaan tu hanya dinilai melalui berapa banyak duit yang kau ada or betapa mewah rumah kau then aku mengaku kalah. Hmmm





...





Last week aku kuar dinner ngan kekawan aku kat open space kedai makan ni ar. Kebetulan meja sebelah kami ada group of budak semenanjung yang totally belagak hebat sebab dalam kumpulan yang besar. Waktu tu issue ni masih panas lagi dan emosi aku tak terkawal so aku bertindak irrational dengan mengeluarkan issue Mc D dan semenanjung ni dengan kuat-kuat sehingga diaorang dengar dan terdiam.

Bila fikir-fikir balik aku sama jer cam certain Muslim yang bertindak ganas atas issue video Innocence of Muslim tu kan? Hmmmm..