Showing posts with label UKM. Show all posts
Showing posts with label UKM. Show all posts

Monday, March 6, 2017

UKM & Hantu

Post Haunted UKM yang aku upload 5 tahun lepas ialah antara post yang menerima paling banyak view permingguan, bulanan & tahunan selain post cara buat ice cream potong & post lelaki gay Melayu (Hmmm..) Even aku masih lagi menerima komen demi komen suruh aku cerita lebih lanjut tentang kes-kes hantu kat UKM (especially tentang perigi misteri tu). Namun disebabkan aku ada masalah ingatan yang agak menyedihkan ditambah pula aku graduated tahun 2008 (sembilan tahun dah berlalu) so apa yang aku ceritakan mungkin dah tak valid lagi kot. Mungkin tempat yang aku cerita kelak dah tak wujud lagi or hantu yang aku maksudkan tu dah graduated dan dah berpindah ke tempat lain. Hahaha.. Lawak sangat hambar.


(imej yang digunakan soo academic laa kan?)


Aku duduk kat Kolej Ungku Omar. Kolej Ungku Omar ialah kolej yang agak kecil tapi berada kira-kira di tengah-tengah UKM so it mostly ialah laluan wajib keluar masuk setiap kereta so ia jarang sunyi menjadikan ia tak seberapa ‘panas’. Makanya selain dari serangan monyet (or jumpa family babi hutan) yang suka curi seluar dalam budak perempuan then mostly tak ada sangat paranormal things happen there. Even rasanya sepanjang 3 tahun aku di UKM, satu kes je yang aku dengar berlaku kat Kolej Ungku Omar tu apabila sorang mamat Cina ni tetiba naik meroyan dan cakap pelik-pelik. Perkara tu pun aku hanya dapat tahu setahun selepas ia berlaku apabila coursemate aku kebetulan duduk bilik tu dan dia cerita pada aku. Apabila aku masuk bilik tu, dindingnya satu bahagian tu kotor (ada yang kata ia kesan darah kering) dan terconteng tulisan pelik-pelik. Urban legendnya kata bilik tu memang dah ‘keras’ dan mamat Cina tu pula tanpa tahu dah terbuat sesuatu yang menimbulkan kemarahan ‘sesuatu’ dalam bilik tu. Kalau korang nak buat rombongan paranormal then korang tak akan dapat nampak apa-apa bukti kesan contengan tu lagi ar sebab pada pertengahan 2007 pihak kolej buat full renovation. Apa yang pasti ia ialah blok lelaki berhadapankan gelanggang, tingkat 3, bilik nombor 3 or 5 tak pasti. Hmmm..

Secara personal pulak, beberapa insident berlaku. Dan ia berlaku hanya pada tahun ketiga dan berlaku pada satu bilik aku duduk ni (hmmm). 1. Apabila aku seorang diri dalam bilik dan tiba-tiba ada suara yang cukup jelas memanggil nama aku cukup dekat dari belakang. 2. Sekali lagi apabila aku seorang diri dalam bilik dan tiba-tiba beg kecil yang aku letak jauh di dalam cabinet atas meja belajar aku (juga di atas aku) tiba-tiba melompat jauh ke belakang aku. 3. Satu pagi (sekitar 2-4am) dalam keadaan separa gelap, jiran sebelah bilik tengok aku berdiri tegak tengok pintu bilik tak buat apa-apa dan dia tegur tapi dia kata aku tak bagi apa-apa respond. Apabila dia nak masuk bilik dia, dia toleh sekali lagi dan ‘aku’ tu dah hilang. The great part dia kata ‘aku’ yang dia nampak tu hitam legam semacam je. Kesimpulannya, Kolej Ungku Omar agak membosankan untuk pencinta alam paranormal. Hmmm..


Kolej-kolej kediaman lain memang ada banyak kes ar. Kolej Keris Mas & Za’aba memang sentiasa aktif ar. Just google then korang passti akan jumpa cerita pengalaman bebudak tentang hantu 2 kolej kediaman tu. Tahun aku, ada kes orang pelajar perempuan terjun bangunan kat Zaaba dengan cerita melibatkan kes paranormal tapi tak ada yang benar-benar tahu apa yang berlaku. Tahun aku jugak, kat kolej Ibrahim Yaakub, kawan kepada kawan rapat aku jumpa Pontianak masa dia tengah nak ke tandas. FYI Kolej Ibrahim Yaakub memang port pontianak untuk berzaman gak ar. Tangga dari FSSK ke Ibu Zain memang ramai sangat yang dah bernasib baik jumpa ‘perempuan’ rambut panjang yang menunggu tengah-tengah perjalanan. Kolej-kolej kediaman lain pula sekadar suam-suam kuku macam Kolej Ungku Omar gak ar.


Fakulti paling horror? Of coz laa Fakulti undang-Undang dan kejuruteraan ar. Kesnya aku tak tahu. Tapi kalau kau pergi ke Fakulti Undang-Undang sorang diri lewat petang then kau akan tahu kenapa ar. Dengan kawasan jauh tersembunyi dari dunia luar, kiri kanan hutan, manusia tak ramai, sunyi etc.


Spot-spot lain yang panas kat UKM? Firstly: DECTAR/Panggung Seni. Aku ambik subjek teater untuk kokurikulum tahun 1 aku dulu. Kalau ada perjumpaan or latihan garenti balik 12pm sampai 1 pagi lebih ar. So Decktar memang terkenal as tempat permainan hantu jembalang ar. Aku tak ingat kenapa tapi aku punya curiosity yang agak tinggi waktu tu. Aku boleh je jalan sorang-sorang melalui lorong yang berselirat, naik tangga, turun tangga (honestly Dectar punya lorang yang boleh menyesatkan), gelap-gelap guna lampu skrin handphone era tu (smartphone belum wujud lagi yaa) dengan cahaya suram, banyak kali sesat (tempat tu besar kot), ulang balik dan thanks god, nothing happens. Sedangkan kekawan teater lain ada je kes. Nampak bola-bola api ar, dengar orang main kompang tapi of coz bilik tu x da manusia, nampak 'orang'  muka macam sama kawan teater, bila ditegur tak jawab tapi bila toleh dah hilang etc. Cerita dari guard pulak biasanya tengok budak main-main lewat malam sorang diri. Even ada satu urban legend ni kata ada sorang guard baru ni masuk Dectar dan jumpa sorang budak nanggis sorang diri lewat malam dan bila ditanya then dia kata dia hilang emak dia dan guard tu dengan lurusnya percaya dan cari si emak. Tak logic ar kan? Hmmm..

Secondly: Masjid UKM. What masjid pun ada hantu? Mungkin ia jin Islam ke apa ke tak tahu ar tapi geng kaki masjid pernah jumpa or terkena. Aku pernah borak-borak ngan sorang pak cik teksi ni dan dia bagitahu yang banyak kes berdarah berlaku kat masjid tu tapi hanya management UKM je tahu. Tak nak heboh kat orang luar so may be itu punca hantu tu ada kot.


Selain tu? Tun Sri Lanang (hantu ilmiah jenis suka lepak dalam library universiti), Kompleks kat hutan belakang kolej Aminuddin Baki dan selebihnya bebudak UKM sendiri yang perangai macam hantu beromen sama sini pagi-pagi hari kat tempat tersembunyi. Hmmm..








So, yang request dah puas? Kalau belum, korang gi google 'Hantu UKM' then garenti banyak blog or forum yang keluar or paling tak pun kau pergi apply jadi pelajar or pekerja kat UKM terus untuk ambik feel sebenar. Tamat

Friday, May 27, 2016

Hospital & Hantu

Hospital ialah antara tempat-tempat dalam checklist tertinggi yang cukup terkenal dengan kes paranormalnya. Sebab kat situ banyak berlaku pendarahan sama ada melalui kelahiran, kemalangan, pembedahan or paling koman kematian. Lokasi paling femes pula ialah rumah mayat. Even bak kata orang may be setiap baju or katil kat hospital tu mungkin pernah dipakai oleh orang yang dah mati. So tak hairanlah kalau kita biasa dengar kes-kes orang dengar or jumpa budak kecil main sorang diri seawal jam 2-3 pagi, bunyi orang mandi kat toilet lewat malam tapi bila check kosong or jumpa minah tipikal berbaju putih dengan rambut panjang lurus mengurai dalam lift bla-bla-bla.


Bapak aku masuk emergency Jumaat lepas dan esoknya sehingga lima hari lepas tu ditahan diwad disebabkan kurang garam dan gula dalam darah. Benda pertama yang bermain dalam kepala hotak aku masa tu ialah: Aku nak tidur malam kat hospital. Mungkin atas faktor ubat buat aku jadi hypomanic or it is naturally aku tapi sejujurnya aku memang teruja gila bila dapat peluang keemasan tu. Feelnya macam kau diberi peluang oleh Doraemon untuk masuk dan hidup dalam mana-mana filem yang kau suka dan kau pilih Ju-On. Oh wait, no one survived dalam filem tu. Hmmm.. 

Realitinya kalau kau kenal aku then kau tahu yang aku ialah seorang penakut. Kalau aku layan filem ganas or seram yang aku download then it either aku selalu pause sehingga aku dapatkan balik keberanian aku, aku skip certain part or aku berhenti dan terus tak tengok cerita tu lagi. Tapi ada masanya aku buat sesuatu tanpa aku sedar yang aku sebenarnya takut benda tu. Teringat zamanbelajar UKM dulu, kalau mata tak dapat nak tidur then pagi-pagi jalan sorang diri pergi masuk fakulti itu ini, jalan sana sini sehingga kalau jumpa guard meronda naik motorsikal then bila dia toleh aku then dia akan terus pecut laju. It either dia fikir aku hantu or dia nampak aku bersama hantu. Hmmmm...



Sewaktu kat emergency, malamnya kakak dan abang aku jaga, malam kedua kakak aku jaga dan malam ketiga pula giliran aku. Damn, aku gila teruja. Tengah malam tu bila bapak aku dah lena then aku turun tangga dari tingkat 8, jalan kat bahagian luar bawah, duduk beberapa tempat untuk seketika, naik lift dan balik semula ke katil bapak aku. Pukul 4 macam tu aku turun sekali lagi. Kau nak tahu apa berlaku? OMFG ia sangat membosankan. Hampir setiap tempat ada je orang. Tak ada peluang untuk aku feel seram sejuk. Hospital Umum Sarawak dah terlampau padat ar. 

Malam esoknya pula bapak aku demam panas seabb infeksi kuman so aku memang tak dapat pergi mana-mana. Malam seterusnya pula aku terlebih nyenyak. Esoknya bapak aku discharged.











Kesimpulannya: aku sentiasa kurang bernasib baik dalam hampir setiap perkara termauk part paranormal. Hmmmm

Sunday, September 13, 2015

Pola Kaki Hutang

Gosh betapa lately ni aku makin tak aktif mengupdatekan diri kat blog. Sehingga bulan Ogos yang lepas aku hanya upload purata 3 post je sebulan. Tapi it much better dari tahun lepas which aku upload purata 2 post je sebulan. Sejujurnya blog aku yang hidup segan mati malu-malu kucing ni tak adalah sehebat mana tapi miraclely (wujud tak ejaan ni?) masih sentiasa ada visitor (or word lebih eloknya - Stalker) kat blog aku ni. Walaupun bilangannya semakin merundum jatuh seperti Ringgit Malaysia tapi ia tetap masih ada. Sedikit sebanyak (sikit sebenarnya) ia membuatkan rasa bersalah timbul dalam hati hitam aku ni. Sebab ia membuatkan aku teringat betapa terseksanya menanti your favourite former porn star untuk kembali buat comeback. Jadi aku uploadkan post baru. Hmmm..


Recently sorang mamat ni upload post kat FACEBOOK. Beberapa malam lepas tu aku termimpi another mamat ni (bukan mimpi basah). Dan kedua-dua mereka mengingatkan aku kepada another makhluk tuhan ni. Persamaan antara mereka bertiga? HUTANG.


Alhamdulillah sehingga pada usia 30 tahun ni aku tak pernah berada dalam posisi aku  benar-benar 'tak cukup duit'. Mungkin ia bermula dari parents aku yang punya sistem pengurusan kewangan sendiri yang agak stabil jadi aku applied teori yang sama. As emak aku pernah kata ia bukan tentang banyak mana duit kau dapat tapi banyak mana kau mampu kawal duit tu or in other word jangan sampai duit tu yang kawal kau. So bila aku ada duit then aku dah set sebanyak mana yang tak boleh disentuh, sebanyak mana boleh belanja dan sampai part mana aku kena stop berbelanja. Tapi aku tak nak besar cakap ar, masa depan tak siapa tahu ar kan? Kot-kot esok lusa keluar paper muka aku terpampang dengan tajuk besar lelaki perut boroi ditemui mati dalam keadaan berbogel dipercakai hutang along. Waktu tu baru kau boleh gelak besar pulak kan? Hmmm..


So berbalik kepada topik asal, kaki hutang ni ada pola-pola yang agak ketara tau. Dibawah aku buat senarai pendek dengan ulasan konon-kononnya ada ciri-ciri ilmiah. 

1. Mula-mula mereka cakap baik-baik nak pinjam RM50 dengan alasan itu ini. Lepas tu dia datang balik selepas seminggu tak nampak muka dan bayar RM10 dan kata itu je dia mampu bayar masa tu, nak bayar ansur-ansur dan dia cakap baik-baik lagi dan nak pinjam another RM50. Seminggu lepas tu dia datang dan bayar RM20 dan nak pinjam RM100 pulak. Yap dia bayar tapi jumlah yang dia hutang makin bertambah. Logik disebalik kaedah tu?


2. Kaki hutang ni biasanya berbelanja lebih mewah dari kau sendiri (dan of coz laa menggunakan dari sumber duit kau tu). Dia bawak awek makan order mahal-mahal (peliknya dia bawak kau dan kawan-kawan lain lepak semeja sekali), aksesori pada motosikal dia pulak sentiasa bertambah, check FACEBOOK tengok gambar dia beli itu ini, makan itu ini, melancong sana sini. Kau yang tak pernah berhutang pulak tengah layan FACEBOOK sambil makan mee maggie untuk kali ke berapa bulan tu sambil fikir bila seluar dalam kau yang dah berlubang tu akan bertukar ganti. 


3. Dia selalu buat muka sedih depan kau kata dia sentiasa ada masalah duit. Bila kau nak kongsi petua pengurusan kewangan then dia buat-buat tak layan. Kau siap kata kau sanggup jadi advisor percuma untuk dia dan reaksi dia hanya ketawa acuh tak acuh. Bila keluar dia nak beli itu ini  which is jauh di luar kemampuan dia, kau nasihat then dia melenting dan marah 'Aku bukannya tak ada duit pun..!!' dan kau telan air liur sambil berkata dalam hati 'Masalahnya duit tu duit aku..!!' Hmmm


4. Bila lepak dengan another kawan lain rerupanya bukan kat sorang je dia hutang duit. Malah duit yang kau leburkan tu tak seberapa dengan jumlah kawan-kawan lain yang dia dah pau. Dan disaat tu juga kau mulai sedar bahawasanya kau sememangnya tak akan dapat duit tu balik sampai bila-bila. No wonder Along tu semuanya marah-marah belaka. Nak pinjam senang tapi part bayar.., haram.




TAMAT.




p/s: Masalah utama pemuitang pulak? Kita terlalu typical Malaysian yang punya rasa malu setiap kali nak tuntut hutang. Punya ar kita dah susun ayat berbunga-bunga nak cakap depan dia tapi last-last dia pulak yang berjaya pau duit kau lagi untuk sekian kalinya. Reaksi kau? Redha sambil tersenyum lalu dalam hati berkata 'Aku tak sabar kat akhirat kelak tengok muka kau terbakar dalam api neraka sebab jangan harap aku nak halalkan semua duit tu.!!' or paling tak kau berharap agar waktu ajal dia kelak then semua yang berlaku dalam series Tanah Kubur akan menimpa dia. HAHAHA..!!!

Monday, June 15, 2015

Tarawih vs Hunger Game

Iklan Yusuf Taiyob dah keluar (parodinya pun dah start keluar), jualan kain dengan sale yang merapu-rapu pun dah keluar, artis perempuan dah start pakai tudung untuk drama bersiri islamik, rancangan masakan oleh Sheila Rusly untuk season yang keberapa pun dah nak start, mak cik jahit baju dah tutup order manakala akak jual kuih dah start buka order dan paling penting para peniaga dah mulai bergaduh untuk berebut tempat strategik berjual kat bazaar. Do not ask me where is the corner but so sure Ramadhan is just around the corner (LOL).  


Aku paling suka Ramadhan. Walaupun aku rasa tahun ni aku kurang bersedia sikit tapi aku harap ia tak merosakkan sebulan Ramadhan yang bakal tiba ni. Ramadhan buat mereka yang 'percaya' yakin yang pada bulan ni, sangat mudah nak kumpul pahala. Setiap benda sunat dibuat akan dapat pahala wajib manakala benda wajib digandakan pahalanya. So buat aku yang timbangan dosa-pahala yang stabil macam lambang dacing BN tu maka bulan ni ialah peluang untuk aku buat sehabis baik. I do believe in that. Makanya aku cuba untuk pastikan yang kali ni ia bukan sekadar sakit perut menahan lapar dan dahaga jer. Hmmm..

Part aku paling tak suka tentang Ramadhan pula ialah pada perangai-perangai manusia tertentu yang tak sabar-sabar menunggu ia tamat ketika ia baru je bermula. Sebabnya mereka hanya nak sambut raya je. Dan raya pula dah jadi pesta golongan mangsa kapitalis je. Sedangkan realitinya Syawal ialah kemenangan untuk mereka yang berjaya mengharungi sebulan Ramadhan. Apa yang mereka-mereka ni nampak pula ialah Syawal ialah hari kemerdekaan selepas terseksa selama sebulan. Hmmm..



Stop bab emo-emo. Back to main topic: Tarawih. Kita tak buat tarawih pada hari-hari biasa. Ia hanya berlaku pada malam Ramadhan je. Disebabkan aku seorang pendendam dan punya semangat anti sosial yang cukup tinggi so aku jarang buat tarawih. Kali terakhir aku solat tarawih ialah pada tahun 2008 (or 2007) masa belajar dulu je. Apa yang pasti tarawih kat Malaysia ni, mana-mana masjid pun keadaannya lebih kurang sama je: sama macam cerita Hunger Game.


Mereka yang tahu masjid UKM ni ia agak besar dan ada dua tingkat. Ia bukan je untuk bebudak UKM je malah untuk orang luar yang duduk sekitar. Tarawih malam pertama seperti feel solat Jumaat pada malam hari. Ia rapat, padat dan penuh sesak sehinggakan masa solat, tak ada setan yang dapat lalu celah-celah antara dua jemaah. Wait, lupa pulak yang setan dah kena kurung masa Ramadhan. Walaupun hari malam tapi terasa panas seperti air cond dan kipas tak berfungsi. Kereta parking sana sini. Selipar penuh kat tangga. Memang banyak ar punya manusia. Semangat hari pertama tarawih katanya.

Seminggu berlalu, bilangan manusia dah berkurangan tapi still masih banyak lagi. Separuh Ramadhan berlalu, separuh jemaah pun dah hilang sekali. Minggu terakhir, satu tingkat je digunakan. Hari-hari terakhir, satu baris je yangtinggal. Itupun bukannya satu baris penuh. Jemaah yang ada pun dah boleh dikira. Masjid dah jadi sangat gelap, sunyi dan menakutkan. 

Nak buat macam mana sebab bebudak universiti dah cuti dan balik kampung. Bandar Baru Bangi pun tempat orang datang so semuanya balik kampung memasing. Masalahnya ia bukan berlaku kat masjid tu je malah hampir setiap masjid di negara ni. Malah kampung-kampung tempat orang bandar balik pun pada minggu terakhir then garenti dah sunyi dengan jemaah. Sebabnya semua dah sibuk dengan sambutan raya sehingga lupa kelebihan solat tarawih hari-hari akhir yang cukup besar. 












Dalam Hunger Game, permainan bermula dengan 24 pemain dan as time goes by satu persatu meninggalkan permainan dan akhirnya yang tertinggal adalah the sole survivor (realitinya dalam Hunger Game, it better mati daripada jadi juara).











Tahun ni aku niat nak kembali bertarawih. May the odds be ever in my favor this time. Hmmm..

Friday, June 7, 2013

Gigi Palsu aku Patah

'Oooh seriusly..? Gigi palsu patah pun nak upload kat Blog gak ke? Dah tak ada benda lain lagi ke yang nak diceritakan selain gigi palsu? What next? Kucing peliharaan patah kuku or anjing yang berbunyi macam kambing ke?' Jawapan aku: WHAT EVER..!! Better aku tulis apa saja yang aku nak before kerajaan Malaysia kuat kuasakan peraturan kata semua blogger mesti berdaftar then baru leh blogging yang totally mengarut nak mampus. What next? Lesen untuk Facebook ke? Hmmm..


Waktu form 5 ni aku involve ngan satu self accident sebab memandu motosikal waktu hujan di hadapan gas station. Waktu tu aku patah 1 gigi dan 2 lagi terpaksa dicabut sebab longgar macam tarian hawaii. 2 minggu lepas tu aku dapat gigi palsu dan pada hari yang sama gak aku terlibat ngan kemalangan kedua apabila aku dilanggar oleh sebuah kereta. Kemalangan kali kedua ni bagi impak yang lebih serius apabila rahang muka aku lari, bibir pecah, bahagian antara jari manis dan jari hantu aku koyak, pergelangan tangan kanan aku retak dan .... aku kehilangan 3 gigi. Sehingga lepas tu kawan-kawan sekolah aku buat lawak kata next time kalau diaorang jumpa aku then mereka akan check berapa kali aku accident dan berapa banyak lagi gigi aku akan hilang. Hmmm..

Waktu ambik gigi palsu kedua ni, nothing happen (walaupun aku banyak kali lagi accident tapi tak ada penglibatan gigi berlaku) cuma waktu universiti antara tahun 2007 atau awal 2008 then ada sesuatu berlaku pada gigi palsu aku. Aku ada satu habit ni bila makan ayam. Aku lebih suka pilih ayam pada bahagian yang banyak tulang sebab aku suka makan tulang ayam. Waktu kecik dulu aku selalu gaduh ngan kakak aku sebab kami berebut nak makan bahagian ayam yang bertulang. Kalau aku makan kat KFC then biasanya pinggan aku sangat licin sebab aku makan ayam ngan tulang-tulangnya sekali. Wakaka.

Itulah satu hari ini tadi macam biasa aku makan tulang ayam dengan rakusnya sehingga tetiba ada bunyik KRAK..!! dalam mulut.Yap, gigi palsu aku patah. Tapi thanks goodness walaupun patahnya agak besar (1/3) tapi ia hanya pada part lelangit jer. Dan aku still boleh pakai sampai 2011.



Cuma perkara yang sering berlaku kepada pengguna gigi palsu (selain apa yang diperkatakan dalam iklan Polident iaitu rasa tak selesa bila makan dan sisa makanan terperangkap sekali dalam ruang gigi palsu adalah sangat benar) ialah apabila gigi sihat bersebelahan gigi palsu biasanya akan effected dan ia terdedah untuk rosak. Mungkin sebab ada ruang (as dalam iklan Colgate) yang membenarkan sisa makanan tersekat dan lama-lama ia rosak dan terpaksa dicabut. 


So sehingga tarikh hari ni aku ada around 9 or 10 (aku malas nak kira) batang gigi palsu dibahagian atas. 4 nya ialah gigi bersebelahan yang rosak akibat gigi palsu. Hmmm..







..



Hari ni tadi aku makan seperti biasa. Apa yang aku makan? Kacang. Dan tetiba aku rasa macam aku tergigit batu. Duh, batu dalam kacang? Rasa macam nak saman jer company kacang ni. Then aku keluarkan dari mulut then tengok pelik betul batu ni. Tengok betul-betul: Duh rerupanya ia gigi. Lagilah rasa macam nak marah bila jumpa gigi dalam kacang tu. Pengotor betul syarikat pengeluar kacang ni. Ada gigi manusia. Ni dah kira sama tahap jumpa cacing dalam coklat or tikus mati dalam roti or jari manusia dalam sos cili. Then entah apsal ada something pelik dalam mulut. Aku check guna lidah: Ceh, gigi palsu aku yang patah rupanya. Batal niat nak saman. Hmmm..

Wednesday, May 8, 2013

Apa Lagi Cina Mahu

Aku dah janji yang aku tak akan upload status yang berbaur pilihanraya di FACEBOOK. Yap, aku masih lagi mempertahankannnya. Tapi aku tak janji untuk tak upload post pilihanraya di blog aku ni so kali ni aku nak suarakan rasa tak puas hati aku pada tajuk utama Utusan Malaysia yang sangat-sangat racist 'Apa lagi Cina Mahu..?' yang dikeluarkan oleh beberapa pemimpin negara yang tak puas hati sebab majoriti orang Cina di Malaysia tak support diaorang. Hmmm


Aku nak tanya korang satu soalan: Adakah korang yakin bahawa kerajaan yang sedia ada ni ialah sebuah kerajaan yang matang?

Bagi aku certain pemimpin dalam kerajaan kita lebih seperti seorang kanak-kanak yang akan menanggis, meraung, hentak kaki kalau kehendak mereka tak dituruti. Then bila mereka buat salah, mereka akan tunjuk jari pada orang lain. Sedangkan salah satu ciri dalam demokrasi ialah kebebasan memilih jadi kalau seseorang Cina itu memilih untuk undi Pakatan then adakah dia seorang yang tak tahu bersyukur, tak punya semangat nasionalisme, cintakan kemusnahan, pro-komunis, berpaksi Tanah Besar China etc? Dan kalau dia sokong BN sebaliknya dia akan jadi rakyat cintakan keamanan, tahu balas budi, nasionalisme 1 Malaysia etc lak? Duh, itu bukan demokrasi namanya. 

Sedangkan kerajaan yang dipilih ni baru jer berusia beberapa hari tapi penyemaian untuk baja racism ni sangat hebat. Baca status-status rakan, kenalan FACEBOOK yang pro-BN dah start kuar post yang seolah-olah dah macam nak bagitahu 'Hey, pulang ke Negara China ar..'. Duh, apa sedang berlaku ni..? Or salah siapa sampai semuanya teruk jadi macam ni sekali..?




Masalah perkauman bukanlah issue besar di Sarawak. Mungkin sebab rata-rata semua sekolah di Sarawak terdiri daripada banyak kumpulan kaum. Jadi sebab dah terdedah dengan semua tu so racism tu tak wujud sangat. Tapi sewaktu aku belajar dan bekerja di Semenanjung then ia agak terasa gak ar. Terutama bab layanan sebelum dan selepas mereka mengetahui bahawa aku bukan Cina or bila mereka tengok aku banyak habiskan masa lepak dengan kawan Cina etc. So banyak ar suara-suara sumbang yang timbul cam aku kurang Melayu, aku makan babi sekali etc yang totally mengarut tahap bullshit.

Sedangkan bila aku berkawan dengan seseorang then apa yang aku lihat ialah diri dia as an individual dan ciri-ciri persamaan yang ada antara kami. Bukan pada bangsa dia, apa bahasa dia, mana origin dia, warna kulit dia, etc. Seriously kalau korang kenal aku then korang akan tahu betapa aku bila berkawan then aku tak akan perasan apa bangsa aku waktu tu sama seperti aku tak akan perasan apa bangsa kau waktu tu. Sebab kau ialah kawan aku.

Aku rasa racism timbul bila kita takut pada sesuatu yang kita tak tahu. Disebabkan kita lahir dan membesar dalam satu tempat yang hanya ada 1 bangsa sahaja then bersekolah rendah dan menengah dalam sekolah yang hanya ada 1 bangsa saja. So kawan, jiran, komuniti kita hanya bangsa kita tu saja. Kita tak kenal bangsa lain pun. Menambahkan keadaan lebih teruk bila pemimpin totally tak membantu sebaliknya menyebarkan benih-benih perkauman dengan mewujudkan stereotype bangsa. Akibatnya bila keluar dari kelompok komuniti tu then jumpa group of bangsa lain tengah cakap-cakap cong-ceng-cong-ceng dan ketawa besar then timbul hasad dengki dalam hati kata "Mengata aku lah tu..!! Dasar berak tak basuh..!!"

...

Aku tak tahu apa yang Najib or Muhamad Ali Rustam nak bagitahu bila mereka keluarkan statement "Apa Lagi Cina Mahu..?" pada ruang-ruang depan news paper. Sedangkan semua orang tahu bahawa bukan sahaja bangsa Cina, malah India, Melayu, Iban dan seluruh rakyat Malaysia mahu iaitu no more rasuah, kroni, keadilan, media massa yang saksama, salah guna duit rakyat, penipuan etc.













Benda yang kami cakap ialah benda yang sama orang lain cakap.Tentang masalah peribadi, kewangan, cinta, group of mamat Melayu yang sangat membencikan or kami make fun of muka mamat-mamat Cina yang pelik kat kolej. Kekadang kami cakap issue yang cukup serius sehingga dia pernah kata yang dia tak pernah share perkara yang sama dengan kekawan Cina dia. Then dia kata mungkin sebab aku Melayu kot tapi aku kata tak. Sebab aku ialah aku seperti dia ialah dia. Bukan sebab aku Melayu dan dia Cina. Noktah.