Showing posts with label pilihanraya. Show all posts
Showing posts with label pilihanraya. Show all posts

Thursday, April 28, 2016

Sarawak, Politik & Pilihanraya

Tak kira siapa kau, apa orientasi politik kau atau di mana korang berada, pastinya korang akan setuju yang pilihanraya ialah aktiviti yang sepatutnya djalankan yearly. Atau paling tak pun buat monthly. Sebabnya? Semasa kempen sedang berlangsung, banyak keajaiban dunia yang berlaku seperti muka-muka pemimpin yang langsung tak pernah nampak batang hidung or jenis pemimpin muka ketat suddenly selalu je turun padang dengan muka tak lekang dengan senyuman memanjang. Itu belum masuk part janji-janji setinggi langit ke tujuh yang ditabur macam effect CGI je. Hmmmm...


Kalau korang seorang rakyat Malaysia yang prihatin then korang pasti dah tahu tapi kalau tak then korang pasti akan mempersoalkan 'Kenapa kebelakangan ni banyak sangat rancangan dan berita tentang Sarawak dan ia tak ada kaitan sedikitpun dengan buaya?'. Kalau kau berada di Sarawak then korang akan mempersoalkan 'Kenapa banyak sangat jalan raya ditar semula ni? Or kenapa khutbah Jumaat asyik-asyik kata jangan khianati pemimpin, kekalkan kepimpianan sedia ada etc?' Hey, itu ialah ciri-ciri biasa menunjukkan yang pilihanraya negeri Sarawak just around the corner. 

Apabila menyentuh tentang politik dan Sarawak, ia agak berbeza (sedikit je kot) dengan politik di Semenanjung (Im not sure tentang Sabah). Ada partnya ia berbunyi kelakar tapi dalam masa sama boleh buat kau geram, marah, kecewa or kelakar balik. Post ni aku dedikasikan untuk semua Malaysians and especially rakyat Sarawak tentang apa yang kita buat tapi kita tak perasan tentangnya (p/s: ia tak merujuk kepada semua rakyat Sarawak tapi it happens). 


1.
Apabila toll jambatan Tun Salahuddin dibuka, antara reaksi pelik yang aku sendiri dengar ialah 'Bestnya, Sarawak sekarang dah ada toll (realitinya ada toll lain lagi sebelum tu). Sekarang Sarawak dah sama maju dengan Semenanjung. Tak sabar ar nak bayar toll bla-bla-bla'. Kemudian as time goes by mereka membebel setiap kali bayar toll dan lastly bila diumumkan semua toll di Sarawak akan dimansuh then ada lagi suara-suara kata 'Eh bestnya dah tak perlu bayar toll lagi. Tok Nan her kami. Sekarang Sarawak bebas toll. Pasti orang Semenanjung cemburu bla-bla-bla..' Masalahnya tak ada sesiapa pun yang nak mempersoalkan kenapa perlunya kewujudan toll tu at the first place? Sungai Sarawak tu kontot je kot. Kalau nak dibandingkan dengan Jambatan Pulau Pinang memang akan jadi bahan gelak je ar. Tak kan ar kerajaan negeri Sarawak miskin sangat sampai tak mampu buat jambatan sehingga terpaksa konsesikan kepada pihak swasta pulak? Hmmm..



2.
Orang Sarawak sangat fobia apabila datang part UMNO akan masuk Sarawak. Aku tak pasti siapa yang start tanamkan culture of fear tu kepada Sarawakian tapi dari aku kecik lagi benda tu dah aku dengar. Konon ceritanya kalau UMNO masuk then orang Sarawak yang berbagai kaum akan berpecah belah disebabkan oleh idealogi UMNO yang radically racist. Cuma masalahnya kenapa tak sokong UMNO tapi support BN sedangkan sudah terang lagi bersuluh yang BN tu dimonopoli dan diketuai oleh UMNO itself? Ia macam orang Melayu yang tak makan babi tapi tak kisah untuk sirup sup babi. Sebabnya? Sup tu air dan Fizikal daging babi tak nampak. Faham tak? Lagipun kalau UMNO masuk Sarawak, penyertaan Melayu akan jadi sikit sebab Melayu di Sarawak around 30% je. Mungkin akan jadi macam di Sabah di mana Bumiputera lain akan diberi pengecualian untuk join sekali. Cuamnya sekali lagi, kalau awal-awal Sarawakian dah rejected UMNO then tak akan ada sesiapa pun yang akan berjaya paksa mereka untuk masuk UMNO, paksa pakai baju Melayu puith dengan samping merah or paksa buat-buat ketawa masa dengar ucapan kat perhimpunan agung UMNO ar kan? 



3.
Part paling taku tak suka setiap kali masuk pilihanraya ialah pada poster-poster yang berselerakkan yang ada kat mana-mana. Simpang jalan, atas pokok, bawah pokok, atas bulatan (yap, Sarawak ada banyak bulatan), kat tiang-tiang, atas bangunan, dindng bangunan bla-bla-bla. Untuk orang yang susah nak fokus macam aku then ia sangat menganggu masa pemanduan aku. Last week aku hampir nak accident melanggar sebijik kereta sebab bendera dipasang kat tempat yang tak sepatutnya. Plus aku selalu terfikir kalau budjet yang diguna untuk print, upah pasang tu semua disalurkan kepada mereka-mereka yang benar-benar memerlukan (paling tak pun untuk selesaikan hutang 1MDB) then pasti kemiksinan di negara ni dah lama selesai. Bagi aku matlamat poster masa pilihanraya ni dah macam sorang perempuan hodoh yang punya perangai buruk yang nak tak nak terpaksa tacap make-up tebal-tebal semata-mata nak dapat satu like kat Instagram. Hmmm...



4.
Part paling lawak apabila masuk pilihanraya pula ialah bila kau dengar or baca statement dari mereka yang tak tahu macam mana sistem piliharaya or kerajaan tu berfungsi. Then it normal setiap kali pilihanraya untuk dengar statement macam 'Kerajaan dah bina hospital, sekolah, jalan raya. Apa pembangkang dah buat selama ni?' Orang-orang jenis tu biasanya tak tahu perbezaan antara parti politik & kerajaan or fikir BR1M ialah duit Najib yang dia sangat baik hati sebab nak bagi kat rakyat etc. Realitinya mereka-mereka tu tak tahupun kuasa sebenar ialah pada tangan mereka. Sebab utama pilihanraya diadakan ialah supaya kita-kita semua boleh pilih sorang mamat yang dipercayai untuk urus wang-wang kita. Yeah, we are the tax payer. Duit kita itulah yang digunakan untuk bina hospital, sekolah tu semua. Malah duit kita itulah yang bayar gaji wakil rakyat (yap wakil kepada rakyat) tu semua supaya mereka berkerja dan bukannya guna duit kita untuk pergi melancong guna jet peribadi untuk beli cincin or beg tangan etc. So kenapa pulak kita nak persoalkan kenapa pembangkang tak buat kerja tu semua?  It seem kita upah A untuk bina rumah kita tapi kita salahkan B sebab tak buat kerja.











Kalau korang baca apa yang tertulis kat atas then nampak sangat aku ni jenis anti-kerajaan ar kan tapi dalam masa yang sama sebenarnanya aku bukan ar pro-pembangkang mana sangat pun. Pembangkang di Sarawak ni macam tangkap muat je. Jenis nak tak nak je. Masalahnya pula pemimpin tempatan sedia ada jenis yang lebih kurang sama. Orang-orang Sarawak kata Tok Nan berbeza berbanding pemimpin sebelum dia (you know who). Bak kata golongan veteran, Taib masa mula-mula jadi Ketua Menteri dulu pun lebih kurang pijak semut tak mati gak.Macam orang dah lama kahwin, baru ar nampak taring masihng-masing. Lagipula kalau kau tengok betul-betul ia dah macam guna psikologi 'Bad Cop, Good Cop'. Ambik contoh: Taib menamatkan legasinya dengan toll dan Tok Nan muncul dengan menghapuskan toll tu lalu menampakkan yang dia ialah hero. Sedangkan realiti mereka ialah satu team dan semuanya dah dirancang jauh lebih awal. Teori konspirasi? Perhap yes perhap not. Who know laa kan?




Jujur cakap Sarawak dah jadi makin tak selamat sejak dua menjak ni. Kecurian, pecah rumah, samun itu ini dah makin kerap. Nak tak nak kena akui gak ekonomi tak stabil, harga barang makin naik, gaji tak naik, kos sara hidup meningkat jadi punca. Walaupun Ahmad Maslan asyik kata GST akan menurunkan beban rakyat tapi kita tahu ia tak. Jadi, jangan pilih lebih banyak menteri dengan CGPA 3.85 tapi hanya tahu buat lawak je kerjanya.







So sure, buat pilihan terbaik masa pilihanraya nanti. 

Friday, September 25, 2015

Selamat Tinggal Enche Misai

Aku seorang lelaki yang punya kadar pertumbuhan misai yang agak subur berbanding dengan bulu-bulu aku yang lain. Ia agak mengannoyingkan apabila aku terpaksa cukur misai sehingga 3-4 kali seminggu. Sehingga aku pernah terfikir nak makan pill hormon perempuan untuk memperlahankan pertumbuhan misai tu (just kidding).  So last pagi raya Aidilfitri lalu ialah kali terakhir aku guna pencukur. Sebulan berlalu, misai aku dah hampir sama tebal ngan kening aku (yap, kening aku tebal tahap Hagemaru). 2 bulan berlalu, aku either boleh menyamar jadi anak Datuk K or adik kepada Wak Doyok walaupun realiti sebenar misai aku tak ar tebal mana sangat pun. Tapi disebabkan ini kali pertama aku tak cukur misai untuk lebih 2 bulan then rasanya lain sikit.

(pedulikan rambut rosmah mansur tersebut)

Macam mana rasanya ada misai panjang? Imagine setiap kali cakap then akan ada je bulu-bulu kasar masuk sekali ke dalam mulut tapi of coz laa tak tertelan or kalau naik motorsikal atau ada angin kuat then selain rambut kau sesekali akan menampar manja pipi kau then bulu di atas bibir kau tu pun nak main sama. Ataupun setiap kali kau makan ice cream or makan benda-benda berkuah then misai kau akan bertukar warna dan rasa sekali. Paling aku suka ialah tangan dan bibir-bibir aku akan sentiasa gagal je nak main dengan misai tu. Untuk perempuan yang tak faham situasi tu then imagine waktu korang suka pintal-pintal hujung rambut korang yang panjang tu tapi kali ni aktiviti tu bertukar kepada misai. Hmmm..


Dan sepertimana tajuk post kali ni, setelah 2 bulan 12 hari berlalu, aku akhirnya mengalah dan menggunakan pencukur untuk menghapuskan misai tu walaupun niat dalam hati nak simpan sampai tamat tahun ni. Sebabnya? Bukan aku dah dipinang tapi atas beberapa faktor ar. Beberapa hari lepas selepas shopping untuk persiapan raya, aku terserempak dengan seorang lelaki kurang siuman yang rambutnya lebih kurang sama panjang rambut aku, misai dan janggutnya pun hampir gak ngan misai dan janggut aku dan bila aku tengok cermin kat rumah betapa rumah aku sangat kurang human friendly or in other wordnya kalau berlaku kes pecah rumah, rogol, liwat bersiri then tanpa soal siasat then aku garenti akan terus kena sumbat dalam penjara. Hmmm..




Setelah proses pencukuran penuh berlaku (sebelum tu aku cukur bahagian tepi dan tinggalkan yang tengah buat ala-ala Hitler dan ia nampak sangat lawak sehingga aku ketawa sorang-sorang, emak aku kehairanan tapi aku tak nak tunjuk gambar tu, takut nanti korang akan peras ugut aku pada masa depan masa aku jadi artis popular kelak) so aku nampak sangat suci seperti seorang lelaki yang langsung tak pernah tengok porn selama hidup 30 tahun di dunia yang fana ni. Hmmm..

Wednesday, May 8, 2013

Apa Lagi Cina Mahu

Aku dah janji yang aku tak akan upload status yang berbaur pilihanraya di FACEBOOK. Yap, aku masih lagi mempertahankannnya. Tapi aku tak janji untuk tak upload post pilihanraya di blog aku ni so kali ni aku nak suarakan rasa tak puas hati aku pada tajuk utama Utusan Malaysia yang sangat-sangat racist 'Apa lagi Cina Mahu..?' yang dikeluarkan oleh beberapa pemimpin negara yang tak puas hati sebab majoriti orang Cina di Malaysia tak support diaorang. Hmmm


Aku nak tanya korang satu soalan: Adakah korang yakin bahawa kerajaan yang sedia ada ni ialah sebuah kerajaan yang matang?

Bagi aku certain pemimpin dalam kerajaan kita lebih seperti seorang kanak-kanak yang akan menanggis, meraung, hentak kaki kalau kehendak mereka tak dituruti. Then bila mereka buat salah, mereka akan tunjuk jari pada orang lain. Sedangkan salah satu ciri dalam demokrasi ialah kebebasan memilih jadi kalau seseorang Cina itu memilih untuk undi Pakatan then adakah dia seorang yang tak tahu bersyukur, tak punya semangat nasionalisme, cintakan kemusnahan, pro-komunis, berpaksi Tanah Besar China etc? Dan kalau dia sokong BN sebaliknya dia akan jadi rakyat cintakan keamanan, tahu balas budi, nasionalisme 1 Malaysia etc lak? Duh, itu bukan demokrasi namanya. 

Sedangkan kerajaan yang dipilih ni baru jer berusia beberapa hari tapi penyemaian untuk baja racism ni sangat hebat. Baca status-status rakan, kenalan FACEBOOK yang pro-BN dah start kuar post yang seolah-olah dah macam nak bagitahu 'Hey, pulang ke Negara China ar..'. Duh, apa sedang berlaku ni..? Or salah siapa sampai semuanya teruk jadi macam ni sekali..?




Masalah perkauman bukanlah issue besar di Sarawak. Mungkin sebab rata-rata semua sekolah di Sarawak terdiri daripada banyak kumpulan kaum. Jadi sebab dah terdedah dengan semua tu so racism tu tak wujud sangat. Tapi sewaktu aku belajar dan bekerja di Semenanjung then ia agak terasa gak ar. Terutama bab layanan sebelum dan selepas mereka mengetahui bahawa aku bukan Cina or bila mereka tengok aku banyak habiskan masa lepak dengan kawan Cina etc. So banyak ar suara-suara sumbang yang timbul cam aku kurang Melayu, aku makan babi sekali etc yang totally mengarut tahap bullshit.

Sedangkan bila aku berkawan dengan seseorang then apa yang aku lihat ialah diri dia as an individual dan ciri-ciri persamaan yang ada antara kami. Bukan pada bangsa dia, apa bahasa dia, mana origin dia, warna kulit dia, etc. Seriously kalau korang kenal aku then korang akan tahu betapa aku bila berkawan then aku tak akan perasan apa bangsa aku waktu tu sama seperti aku tak akan perasan apa bangsa kau waktu tu. Sebab kau ialah kawan aku.

Aku rasa racism timbul bila kita takut pada sesuatu yang kita tak tahu. Disebabkan kita lahir dan membesar dalam satu tempat yang hanya ada 1 bangsa sahaja then bersekolah rendah dan menengah dalam sekolah yang hanya ada 1 bangsa saja. So kawan, jiran, komuniti kita hanya bangsa kita tu saja. Kita tak kenal bangsa lain pun. Menambahkan keadaan lebih teruk bila pemimpin totally tak membantu sebaliknya menyebarkan benih-benih perkauman dengan mewujudkan stereotype bangsa. Akibatnya bila keluar dari kelompok komuniti tu then jumpa group of bangsa lain tengah cakap-cakap cong-ceng-cong-ceng dan ketawa besar then timbul hasad dengki dalam hati kata "Mengata aku lah tu..!! Dasar berak tak basuh..!!"

...

Aku tak tahu apa yang Najib or Muhamad Ali Rustam nak bagitahu bila mereka keluarkan statement "Apa Lagi Cina Mahu..?" pada ruang-ruang depan news paper. Sedangkan semua orang tahu bahawa bukan sahaja bangsa Cina, malah India, Melayu, Iban dan seluruh rakyat Malaysia mahu iaitu no more rasuah, kroni, keadilan, media massa yang saksama, salah guna duit rakyat, penipuan etc.













Benda yang kami cakap ialah benda yang sama orang lain cakap.Tentang masalah peribadi, kewangan, cinta, group of mamat Melayu yang sangat membencikan or kami make fun of muka mamat-mamat Cina yang pelik kat kolej. Kekadang kami cakap issue yang cukup serius sehingga dia pernah kata yang dia tak pernah share perkara yang sama dengan kekawan Cina dia. Then dia kata mungkin sebab aku Melayu kot tapi aku kata tak. Sebab aku ialah aku seperti dia ialah dia. Bukan sebab aku Melayu dan dia Cina. Noktah.