Friday, September 25, 2015
Selamat Tinggal Enche Misai
Monday, May 9, 2011
Last Minute Habit
Thursday, September 9, 2010
Raya?
Wednesday, September 8, 2010
Buah Melaka Peranakan
One of the reason why aku x beli apa2 kat BAZAAR RAMADHAN ialah aku rasa cam kueh tu x ada 'feel' sebab ia just dibuat semata2 ngan tujuan untuk dapat keuntungan semata2. So rasa 'kasih sayang' yang sepatutnya ada pada each of the kuih x ada.. Poyo je kan ayat..
Saturday, July 3, 2010
L for Lembu

Most of the time aku akan sedaya upaya untok x nak memandu ngan guna alasan 'Aku malas...!!' So aku akan bagi r kunci kereta kat sesapa yang tahu dan punya lesen memandu untok bawak kereta KENARI MERAH ANGAH. Tapi kalu dah kkawan yang sedia ada x da lesen or x tau memandu then nak x nak aku akan bawak gak.
Then pasti salah seorang antara mereka akan kata "Aj bawak cam biasa je aku tengok.." Yap.. Pasal apa? Pasal aku rasa sangat2 terbeban ngan tanggungjawab untok memastikan anak2 orang yang menumpang ngan kereta aku bawak tu selamat. X nak r gi tangan dua ttiba balik hilang sebelah. X ke naya namanya.. hmmmm..
Pasal in realitinya aku seorang yang sangat enjoyed ngan cara pemanduan aku. Aku bukak tingkap luas2 then bukak X-FRESH.FM kuat2 then anggap aku dan kereta yang aku bawak adalah satu.. hmmmm...
As last few year bila time raya akan kuar r ngan group of friends sama belajar di UKM dulu. Masa tu still ramai lagi yang solo then guna 1 kereta je r. Aku r yang bawak. Then mereka2 tu: IJAM, ZAI, RAMLAH, LAILA, FAIZAH pasti akan kata yang mereka sedang naek ROLLERCOSTER. Pasal aku suka maen selekoh. Then saat tu r mereka akan bising2 kat belakang.. wakaka..
But as time goes by, last raya mereka dah start bwat kesimpulan bahawa pemanduan aku dah semakin berhemah.. wakaka.. al maklum r.. matang kononnya.
Tapi realitinya kalu aku bawak kereta kat jalan raya then esoknya kalu terjumpa sesapa yang kenal then pasti akan marah2 kata "Aj, ko bawak kereta macam nak mampos. Kalu nak mati, mati r ssorang. Jangan bawak orang laen" Then aku pon anggok2 sambil setengah jam kemudian aku terus x ingat langsong apa dia kata... hmmmm....
Then aku terfikir, ramai orang kata pemanduan aku sucks. Kedian aku tambah: korang lom tengok bro aku:UDA bawak kereta lagi. Makin hebat ADRINALIN korang naek kang. Tapi korang lom lagi tengok sis aku: ANGAH yang bawak kereta. Then berbuih r mulot ko sambil jantong ko dah jaoh tertinggal kat belakang... So ia bukannya kejuruteraan bendalir tapi sebaliknya ia tentang GENETIK kami.. wakaka...
TAMAT MUKADIMAH
It happen yesterday r. Ada r 1 peristiwa ni yang akhernya menjadikan aku sebagai seorang pemandu secara terpaksa bila one of my relative ni nak gi belajar masok USM. So aku kena hantar dia r. Realitinya aku x kisah pon pasal selama ni aku dah anggap dia cam adik aku pon. Cuma bab yang x bestnya mak dia ni yang gila kolot, otak tertutup etc yang terlampau. Even aku yakin arwah nenek aku jaoh lebih open berbanding dia..
I dont know r nak mengata cam mana. Kalu mengata terok pon kira keluarga (jaoh r) gak r. Suami and anak dia yang 10 tahun tu wokey r plak. Dia je yang cam tu. Umornya muda lagi tapi kalu start dia bukak mulot then pada saat yang sama gak r ko akan start menyumpah seranah dalam hati ko. Dah sampai tahap annoying and irritating yang x leh terima dek akal. Sakit hati berulam jantong dah wei. Setiap kali limit hangin aku dah tinggi aku bukak radio kereta kuat sikit. Naik lagi then jalan jaoh2 dari dia. Tapi memang ada sekali dua tu memang aku dah tertinggikan suara gak r. So dia diam sekejap then sambong lagi...
Sooo..
Bila anak dia yang masok U tu dah flight, perjalanan balik... aku bawak kereta cam CINABENG atas jalan raya. Terdiam dia.. Padan muka..
Wednesday, February 24, 2010
Pemandu berhemah
Hari ni tadi balik dari beli groceries kat 1 local hypermarket ni tadi ngan kereta then ttiba pemanduan aku perlahan. Duh.. mamat Kancil kat depan ni bawak kereta x sampai 50 Km/jam r pulok. Nak potong jer tapi line bertentangan banyak kereta r. So ikot je r slow2. Teringat plak kat suami arwah MAK CIK MAS yang dudok kat Batu Pahat yang umor dia masa tu dekat nak 90 dan still leh bawak kereta lagi. Kalu aku x demam panas masa tu pasti r aku x nak ikot dia. Punya r slow kat jalan besar. Jadi nervous plak kita yang ada kat dalam.
Sambong balik cerita: so ttiba ni tadi ada r 1 motosikal ttiba teros potong kereta dia dan ttiba gak dia toleh dan buat aksi x senonoh ngan siap maki hamun lagi kat mamat Kancil tu. Duh.. terkesima r aku masa tu. Then aku akui r survey yang menyatakan yang rakyat Malaysia ni cukop ramah tamah tp leh jadi sangat2 kurang ajar atas jalan. Hmm…
Bila fikir2 balik aku x pernah r maki hamun orang sesuka hati atas jalan. Even boleh kira ngan sebelah tangan r bila masa aku menyumpah dalam masa setahun. Malah nak hon pon x pernah terfikir gak (kecuali 1 bab bila UDA cabar aku hon kereta depan yang slow nak mampos dan ttiba hon kereta ANGAH yang rosak ttiba le hokey plak ari tu). Tapi kalu aku di HON dan di MAKI HAMUN atas jalan raya dah imun r.
Ingat masa awal2 dapat lessen dulu, then perkara paling selalu berlaku ngan aku ialah: kemalangan. Mau x nya jarak antara 1 kemalangan ngan the other kemalangan bukan maen dekat lg. Even masa form 5 dulu sikit lagi x ambik SPM. Mau x nya. 2 bulan cuti then sekolah x sampai 2 minggu teros ambik SPM. Kalu jumpa kkawan lama garenti akan ada yang gatal tanya “Ko x accident lagi ke?”
So bila masa berlalu kadar kemalangan aku semakin x ada tapi x tipu near miss memang berlaku setiap masa r.
Aku memang akui r yang aku x bawak laju. Tapi aku bawak bahaya. Kira cam jalan raya kat Malaysia ni bapak aku yang punya r. Bukannya apa r. Rakyat Sarawak ni r especiallynya: bawak kereta slow x bertempat. Dah r nak masok simpang bukan maen susah nak bagi signal. So dalam banyak hal cam tu r terutamanya aku kena hon dan horny.
Then teringat masa jalan2 raya ngan kkawan yang masa tu still lom kawen or bercouple. Bila aku bawak kereta then mereka akan kata yang mereka sedang berada dalam rollercoaster. Tapi last raya mereka kata pemanduan aku dah x cam dulu. Makin matang d jalan raya r kot. Wakaka..
Then ada sorang kawan yang tanya aku petua pemanduan di jalan raya ngan selamat. Aku kata r yang "Kita harus anggap yang jalan raya ni cam litar perlumbaan. So yang penting bukannya perjalanan tapi destinasi.." So peduli r kereta2 laen nak accident ker ngan pemanduan korang yang terok nak mampos tu. Janji korang sampai kat tempat korang nak tu ngan selamat, dah r.. sama cam mamat kancil tadi. Lepas dia kena maki hamun dek motorcyclist tadi, then makin slow dia bawak kereta.. hmmm.. mmg dasar 1 Malaysia sunggoh beliau itu..



