Showing posts with label membebel. Show all posts
Showing posts with label membebel. Show all posts

Sunday, March 7, 2021

Petua Mendapat Rezeki Yang Tak Halal

Ada masanya sesuatu yang halal itu cukup jelas. Ada masanya yang haram itu juga cukup-cukup jelas. Tapi ada ketikanya haram dan halal itu cukup mengelirukan. Tamat mukadimah.


Ada satu hari ni aku terbaca post sorang makhluk tuhan ni sedang berdoa di media sosial. Ya, manusia-manusia zaman akan datang yang sedang membaca post ini pada masa depan semua, berdoa di media sosial ialah sesuatu kaedah berdoa yang sering dilakukan oleh manusia pada era kemodenan ini. 


Dia berdoa agar tuhan akan memberi rezeki kepadanya dengan melimpah ruah. Sekarang ni perniagaan sampingannya cukup mendapat sambutan. Berdoa untuk sesuatu yang baik adalah bagus. Berniaga juga ialah sesuatu yang bagus dan amat digalakkan dari sudut Islam. Dia boleh menambah pendapatan dan membantu ekonomi keluarganya. Then came part yang tak bagusnya itu pulak. 


DIA BUAT URUSAN PERNIAGAANYA SEWAKTU WAKTU KERJA...!!


Dia masuk kerja, dalam sejam macam tu dia keluar, beli barang itu ini. Dalam kurang sejam nak thumbprint rehat, dia muncul balik. Sekitar sejam lepas rehat, dia keluar balik, hantar barang pelanggan dia. Dalam kurang sejam nak thumbprint balik, dia muncul balik. 


Then ada suara-suara sumbang akan kata "Mungkin masa dia ditempat kerja tu dia habiskan semua tugasan dia dulu then baru dia keluar.."


Maka aku pun ketawa besar. Dalam bahasa berkias, dia seorang yang minimalist dalam buat kerja. Dalam bahasa yang tak berkias, dia ialah manusia pemalas nak mampus yang aku pernah jumpa sepanjang 36 tahun aku hidup kat dunia ni. Nokthah.



Barang hantar repair dan barang return dari kedai (part dia yang dia sendiri patut urus) hujung tahun lepas/awal tahun ni tadi masih lagi ditempat yang sama ia datang dulu. Dan lebih tragis, ia dah melonggok sama dengan sampah. Bawah meja dia punya debu, sampah memang tebal habis ar. Dulu 3 kali, makanan tak habis, dia biarkan sampai keluar ulat lalat. 3 kali yer. Kerja yang sama aku buat kurang 10 minit untuk habiskan, it takes day or week untuk dia. Itupun sebab HQ dah call tanya kenapa tak hantar lagi respond itu ini. Ada masa tu report kerja tu dia hantar dah lepas due. Dan iia berlaku bukan sekali dua. Ada masa kedai (yang dia urus) tanya tentang benda yang dia patut respond tapi apa yang dia buat: main handphone jer.




Part yang paling lawak ialah: apabila dia mempersoalkan tentang gaji. Dia bising tentang boss yang suka bagi kerja berat tapi suka potong gaji, setiap bulan ada je gaji dipotong, elaun itu ini kecik, bonus tahun ni tak ada etc. Wey, dia tak buat kerja tapi bising habis bila masuk part duit. Sedangkan aku yang buat kerja dia, back up itu ini, tak pedulik pun tentang gaji yang kecil tu.




Kita orang Islam. Kita tahu halal tu apa, haram tu apa. Ya, business dia buat tu halal tapi dia makan masa kerja yang dia dah dibayar untuk buat kerja. It so obvious kot. Sama macam mengular masa kerja, guna barang office untuk tujuan peribadi etc. Yap, memang ar kerja kami ni tak banyak, tak berat, tak susah dan masa terluang tu banyak jer. Banyak masa terluang sampai aku boleh melukis, menjahit, buat hobi itu ini lagi. Tapi aku buat tu hanya setelah semua tugasan aku siap or ia tak menganggu kerja aku je. 





Sehinggakan ada masa it seem, business tu ialah kerja utama dia dan kerja ni jadi kerja sampingan dia pulak dah. 




Dan aku malas nak bebel part bagi anak, suami makan duit dari sumber tu etc. Lagipun it not about the amount of money tu yang penting tapi keberkatan darinya ar 





p/s: Kau pasti akan mempersoalkan "Kau benci sangat ke dengan co worker kau ni, Aj?" Jawapanya tidak. Langsung tidak. Aku sangat-sangat-sangat jarang benci orang. Aku tak benci dia or mana-mana rakan sekerja aku yang lain. Aku cuma tak suka perangai mereka tu jer. Hate the problem, not the individual. 

Thursday, December 12, 2013

By Choice of By Force

Tadi kawan lama SMS, then terjumpa kawan yang dah tak jumpa 3 tahun, last 2 weeks gi event kawan kawen dan jumpa beberapa orang kawan. Soalan tipikal yang ditanya: Apa kerja sekarang..? Dah Kawen belom..? Membuatkan aku rasa nak gantung je kat leher jawapan kepada FAQ tu semua. Malas dah senyum-senyum dan keluarkan jawapan yang sama je sepanjang masa.. Hmmmm..


Buat mereka yang dah kawen or in relationship yang tanya aku dah kawen ke belum, teringin je aku nak jawab: Kau agama apa ek..? Tuhan kita sama ke..? Kalau agama kita sama, tuhan kita sama then kenapa kau persoalkan aku tak kawen-kawen lagi..? Kau persoalkan kuasa tuhan ke sebab bagi jodoh kat kau dan tak kat aku..? Or mungkin kau fikir sebab kau jumpa pasangan kau masa umor kau 22 dan kawen pada 24, ada anak pada umor 25 so kau expect yang semua orang patut melalui frasa yang sama pada usia yang sama cam kau gak kot. What if kalau orang lain bermadu pada umur 27 dan bercerai umur 30 then kau pun nak ikut frasa tu jugak...? Patut lah negara kita makin mundur. Sebab bagi peluang pada orang kolot macam kau mengundi. Hmmmm..


Buat mereka yang asyik tanya aku kerja apa sekarang ni then aku teringin je nak jawab: Kau kerja apa sekarang ni..? Cikgu..? Ooo kau mesti antara salah seorang daripada ribuan siswazah yang melambak yang apply beberapa kerja tapi kena reject sebab kau tak milikki apa-apa yang diperlukan company tu. So kau gave up sebab kau jeles tengok orang lain dah ada kereta sendiri, rumah sendiri dan awek kau dah bising sebab kau tak ada duit untuk masuk meminang. So satu-satunya pilihan yang kau ada ialah jadi cikgu. Itupun bila dah mengajar kau masih lagi bising-bising kat FACEBOOK kata kerja cikgu banyak lah, gaji tak berbaloi ar, masa tak ada untuk keluarga lah, bebanan kerja melambak. Ooo shut up, man..!! Itu baru kerja pertama kau seumur hidup dan kau boleh kata yang kerja tu paling hazab..? Kau ialah kaki tangan kerajaan yang sangat spoil lah..  





...





Seriusly aku tak marah pun pada kawan-kawan yang bertanya. Mostly mereka sebab dah lama tak jumpa dan nak tahu perkembangan terkini. Dan dua soalan tu ialah soalan yang mesti tanya sama standard macam soalan 'Kau dah makan..?' or 'Hari ni panas ar..!!'. Bukannya mereka nak jatuhkan sesiapa pun. Cumanya.. itulah ada sorang dua yang rasa sebab diaorang dah kawen, ada anak sorang dua or ada kerja dan boleh beli sebijik kereta ngan sebijik rumah so mereka rasa orang yang single dan jobless tu sebagai useless or tak mengecapi keindahan dunia. Ooooh shut up..!!







Kalau kau beriman pada tuhan yang sama aku beriman then kau kena terima hakikat yang jodoh, pertemuan dan apa-apa cabaran dan dugaan itu ialah atas kehendak Dia. Jangan ar sesekali kau rasa kau dah cukup bahagia sebab ada suami kacak Aaron Aziz dengan anak secomel Mia Sara or ada kerja cikgu yang gaji naik setiap tahun or jadi pengurus kat company besar tu dah menjadikan kerjaya kau stabil habis. Tuhan tu Maha Kuasa. Ketika kau makin lalai dari menggingati Dia then dia bagi kau satu kemalangan yang buat kau hilang kaki. Akibatnya suami kau cari isteri baru dan bawak anak kau sekali. Boss kau lak terpaksa lepaskan kau sebab kau dah tak dapat buat kerja macam org yang ada kaki. Insya-Allah waktu tu kau akan ingat Dia balik dan kau sedar yang ketika kau single and jobless akan buat kau ingat pada Maha Pencipta semula.


Tuhan bagi ujian berbeza pada setiap orang. Mungkin tak ramai yang sedar, dugaan yang kawen tu jauh lebih besar. Kau fikir ada bini dan buat aksi 18SX setiap malam Jumaat tu nikmat ke? Or kau fikir ada anak comel plus suara merdu then masuk rancangan realiti dari kecik sampai dewasa tu anugerah ke..? Tunggu hari pembalasan nanti bila masuk part tanggungjawab dan amanah then tengok part isteri tak sembahyang, anak perempuan dedah aurat, anak lelaki peluk bini orang etc. Or kalau kau tak dapat tengok part akhirat then tengok part dunia je. Kau nak bayar hutang kereta, hutang rumah, hutang PTPTN, bill anak sekolah, bill pengasuh, bill letrik, bill air, minyak kereta, perubatan etc. 



Then kau persoalkan "Kiranya kau nak bandingkan yang hidup single ni mudah dan tak perlu keluarkan banyak duit ar..?"

No.. Im not, mak cik. Tuhan bagi ujian berbeza. Mungkin kau hanya nampak part yang best-best jer tapi sentiasa ingat yang tuhan bagi dugaan yang mampu ditanggung oleh umatnya sahaja. So mungkin kalau kau berada ditempat aku then kau hanya akan termenung sehingga kemurungan dan tak mampu tersenyum sambil menari di khalayak ramai tanpa peduli orang kata pun. Hmmmm










Bak kata orang: Kalau ingat tuhan masa miskin, sakit, susah tu perkara biasa ar sebab mostly masa senang, kaya tu memang dah tak ingat tuhan ar. So persoalkan diri sendiri tu macam mana...

Saturday, December 22, 2012

Mak Getting Older

Entah apsal tetiba aku teringat masa umor around 6-10 tahun cam tu kalau aku or Uda (my bro) buat hal sikit kat rumah cam bersepah, gaduh etc then emak akan pura-pura pengsan. Then kami akan nervous dan cuba untuk buat emak sedar. Aku cukup takut sampai pernah aku menanggis then janji tak akan sepah rumah ngan mainan or gaduh or janji untuk jadi anak yang baik etc. Kemudian bibir emak bergerak nak tersenyum. Lalu aku jerit kata emak tipu so emak bukak mata dan kami sama-sama ketawa besar.


Waktu tu ingatan aku hanya ada emak dan Uda. Sesekali baru ada bapak dan Angah (my sis). Mungkin sebab bapak aku sorang polis marin so dia selalu outstation dan traveling. Angah lak bersekolah sesi petang jadi waktu kami bersama cukup singkat. Lalu memori aku yang cukup kuat hanya ketika bersama emak dan Uda jer.

Waktu tu emak cukup cool. Emak main basikal dalam rumah. Kami belajar baca jawi sambil berbaring dalam bilik tidur. Kami berjalan kaki ke masjid (yang quite jauh gak) semata-mata nak kutip bunga tanjung yang jatuh kat rumput luar pagar masjid untuk diletakkan dalam botol minyak kelapa agar wangi. Even setiap pagi emak akan hantar dan ambik kami pergi dan balik sekolah sedangkan jarak rumah sewa pertama kami ngan sekolah waktu tu cukup jauh. So setiap kali balik then emak pasti akan beli ice cream asam boi yang cukup sejuk dan menyegarkan. Plus kami pernah makan buah kelapa sawit yang emak kata dia pernah makan waktu kecik tapi rasanya lebih cam minyak dari kelapa. Hmmm.

Dan setiap kali aku kena denda (waktu tu denda paling famous ialah tulis: saya berjanji tidak akan bla bla bla satu buku) so emak ar yang akan menyelesaikan semua tu. Kami selalu melukis sesama (of coz laa bakat melukis aku, Along dan Angah diwarisi dari emak). Mak selalu cuba resepi-resepi baru dan setiap kali raya then mak akan buat kuih dan biskut raya sendiri. Cuma part yang tak cool pada emak waktu tu ialah bila aku mintak mak bercerita sebab then dia akan cerita kisah-kisah nabi yang tak ada fantasy or magis cam cerita-cerita fairy tales yang selalu diceritakan oleh aunt aku.












20 tahun lebih dah berlalu. Sekarang emak dah 64 tahun. Emak dah tak secool dulu lagi. Jalan sikit pun dah letih. Kulit dah berkedut. Rambut dah almost penuh ngan uban. Even sekarang ni emak lebih banyak membebel dan bising-bising bila dua cucunya mulai nakal dan tak dengar kata. Jujor aku kata yang emak tak pernah membebel or bising-bising pada kami adik beradik cam ni waktu kami kecik-kecik dulu. Ia buat aku bimbang. Emak semakin tua.







p/s: andai korang yang membaca post ni punya anak sendiri yang masih kecil then please jangan biarkan parents korang or orang gaji menjaga anak korang. Nanti bila dewasa kelak mereka tak akan ada moment-moment memori membesar bersama ibu bapa mereka seperti apa yang korang pernah ada. Hmmm..

Tuesday, November 20, 2012

10 Cara Mati Yang Epik

Kematian kenalan tadi bagi sedikit effect dalam diri aku. Memanglah aku tak sedih mana pun sebab kami tak rapat langsung. As aku kata dalam previous post yang dalam 3 tahun kat universiti, kami bercakap at least 10 patah perkataan jer pun. But still ia buat aku terkejut sebab dia pergi dalam usia semuda tu dengan meninggalkan banyak perkara yang belum selesai such as hutang PTPTN (yang aku yajub dia belum habis bayar penuh), hutang kereta (yang aku yakin dia dah ambik sebijik), hutang rumah (yang ni aku tak pasti), isteri (tak pasti lak dia ada anak) dan banyak lagi. But what to do, ia semua harta dunia. Hmmm..


So post kali ni aku nak share beberapa pilihan mati yang epic tragis dan epic epicness.


A. MATI EPIK TRAGIS

1. Mati Berdarah Atas Jalan Raya
Just imagine ada lori break tetiba atas lebuhraya dan kat belakang lak kebetulan ada sebijik lori lagi. Menjadikan keadaan lebih tak best bila kau just bawak kancil. Ia sangat tragis sebab orang dah tak leh kenal mana kau dan mana kereta. Hmmm.. Tragis.

2. Mati Lemas
Kau pakai baju paling daring versi girl kumpulan K-POP then terpijak kulit pisang lalu tergelincir ke dalam longkang yang airnya deras dan penuh sampah sarap. It takes few day untuk pasukan menyelamat jumpa badan kau yang dah kembong ngan warna biru hitam ngan plastik bekas keropok tersekat antara baju ngan dada dan tak lupa sebelah tangan hilang ngan kesan gigitan biawak. Hmmmm.. Tragis.

3. Mati Tengah Klimaks
Kau ada bini cantik, alim, baik ngan anak berpaku kat belakang then seperti biasa kau bagitau diaorang kau ada meeting tapi sebenarnya kau tengah layan secretary kau kat hotel murah tapi ketika kau dah nak mencapai klimaks then tetiba dada kau sakit sebab kesan terlebih telan viagra dan kebetulan pihak majlis agama, majlis perbandaran ngan krew 999 tengah buat rakaman then esok hari keluar kat TV3: Suami mati ketika menuju klimaks dengan skandal pejabat. Hmmm.. Tragis.

4. Mati Bunuh Diri
Sebab bunuh diri: Gagal SPM, gaduh ngan balak, awek lari ngan mamat Indon, parents tak restui hubungan cinta ngan balak yang sama umur 17 tahun, bapak koyak poster band K-Pop dalam bilik etc. Hmmm.. Tragis dan bodoh kot.

5.Mati Sebab Kebodohan Sendiri
Kau ngan kekawan tengah jalan tetiba tengok sekor ular ni then terus nak ambik. Kawan kata jangan tapi sebab kau punya ego dan nak nampak hebat then siap kuar lawak kata: Apsal lam TV boleh lak? tapi belum sempat kau nak peluk then terus kena sengat then mati ditempat kejadian. Or kau bet ngan kawan sapa leh makan Big Mac Mc D paling cepat so kau ngan slumber jer terus masuk sebijik-sebijik burger tu dalam mulut dan sesah nafas few minutes dan teus kojol. Hmmmm.. Bodoh dan Tragis.



B. MATI EPIC EPICNESS

1. Mati Ketika Tengah Beribadah
Kau tengah solat jemaah dan bila Imam bagi salam then kau perasan yang pak cik sebelah kau masih lagi setia sujud. Dalam hati kau buat lawak kata: Mesti masa muda dulu pak cik ni giler banyak buat dosa so terpaksa ar mintak maaf banyak-banyak. So kau blah. The next day heboh satu kampung berita ada sorang pak cik ni meninggal masa tengah sujud. Then cam ada tamparan kat pipi kau buat kau mengeremang satu badan. Sampai bila-bila ar muka pak cik tu akan menghantui kau. Hmmm.. Epik tu wei

2. Mati Ketika Tengah Menyelamatkan Orang Tengah Kesusahan
Kau ada kawan gemuk yang jobless dan tak ada awek. Kau hari-hari make fun of him then satu hari masa tengah lepak kedai mamak then ada sorang akak sarat mengandung mintak tolong sebab kena ragut. Ketika orang sekitar buat derk then kawan kau tu terus bangkit dari seat dan kejar si peragut tu. Yap, dia dapat beg akak tu but unfortunately peragut tu bawak pisau dan meragut pula nyawa kawan kau tu. So reaksi kau: tergamam? Menanggis? or menyesal sebab hina kawan kau dan sampai mati kau tak akan lupa kawan kau tu ar. Hmmm.. Epic tu wei..

3. Mati Ketika Memperjuangkan Keadilan
Ketika kau ngan awek kau tengah lepak STARBUCKS sambil layan smartphone memasing ngan aktiviti mengelike dan share post tentang kejahatan Rejim Zionist but still kau leh ketawa besar layan online blog yang lawak. Then awek kau tetiba kata "Saya nak join sukarelawan ke Gaza ar" menjadikan gelak ketawa kau makin besar sambil kau kata "Tengok budak sekolah rendah kena buli pun awak tak berani nak tegur inikan nak ke Palestine..?" but bila esok kau pergi rumah dia then parents dia kata memang betul dia gi Gaza sana. Less than a week keluar berita kat TV tentang kapal sukarelawan kena ambush oleh tentera Zionist dan terang-terang muka awek kau tengah diacukan senjata. Awek ku sikitpun tak menanggis sebaliknya dia bertakbir dan kata kuat-kuat: selamatkan Gaza then BUM kena tembak. Girl yang kau perlekehkan tu dah jadi wirawati dunia. Hmmmm.. That is epic wei

4. Mati Ketika Tidur
Kau bangun jam 11 pagi then gi dapur tengok tak ada sarapan atas meja then kau bising-bising, hentak meja etc sambil membebel kata emak kau tu pemalas, tak ada kerja lain selain tidur etc. So kau ketuk pintu bilik mak kau cam nak pecah rumah then masuk dan tengok mak kau tidur sambil tersenyum. Still kau leh membebel kata: mimpi apa entah orang tu ni sampai leh tersemyum cam tu sekali. Then kau cuba bangunkan dia but still dia masih tak ada reaksi. Then kau perasan yang tak ada nafas yang keluar masuk dari hidung dia. Sorry, bro kau dah terlambat. Hmmm.. It is epic

5. Mati Ketika Berusia 27 Tahun
Tak nak cakap panjang-panjang tapi sekadar nak kata yang mati pada usia 27 tahun totally AWESOME..!! Dont worry ada sekitar kurang 2 bulan lagi apa untuk aku menamatkan saki baki forever 27 nih.. Huhuhu..
























Still aku doakan al Fatihah untuk Hanafee Abdul Rahman dan mereka-mereka yang terkorban di Gaza ketika ni. Al Faithah


Friday, October 12, 2012

Telefon Public

Soalan cepu emas:
Bila kali terakhir korang pakai public phone?
a) Baru jer 5 minit lepas sebab tempat kamiorg tak ada coverage handphone.
b) Semalam kot itupun aku guna untuk ugut boss aku. Aku guna public phone supaya dia x dapat detect nombor tu.
c) 15 tahun lepas even aku siap simpan koleksi card phone lagi. Nostalgia habis ar
d) Public phone? Apa tu? Cam handphone gak ker? Guna touch screen tak?


Kali terakhir aku pakai public phone ialah tahun lepas. Kat East Coast Mall, Kuantan. Hari tu entah apsal aku leh tertinggal handphone kat rumah pulak. Dan hari tu aku shift siang so balik ngan Uda cuma masalahnya masa dan tempat Uda tunggu aku x sama setiap masa so dia akan update masa ke masa ar. Then nak pinjam handphone kawan sekerja lak waktu tu ar ada alasan tak da kreadit, tak da bateri etc. Last-last diaorg rekomenkan public phone..

Duh, waktu tu dalam otak aku terlintas sambil kata 'Wei, benda tu wujud lagi ke zaman sekarang ni..?'. Sebab aku mati-mati fikir yang benda tu dah terhapus seiring waktu (cam lirik lagi Hari Ini, Esok dan Seterusnya by Nirina Zubir lak) sebab adanya handphone yang mampu milik. Jujor wei aku fikir yang public phone dah dilupuskan around 4 tahun lepas cam tu. So aku gi ar ke arah yang dibagitahu. 

Bila dah jumpa public phone tu aku agak terkesima plus tergamam jap. Sebab terlalu banyak unfamiliar button yang rasanya sebelum ni kalau tak silap aku public phone suppose to cuma ada 12 button cam phone rumah jer. Sebaliknya button yang ada mengelirukan. Penemuan baru aku masa tu ialah rerupanya kita pun leh hantar SMS melalui public phone gak. Hmmm..

So aku ambik langkah basic. Aku masukkan duit syilling dan tekan nombor. Kemudian aku ngan gabra cari mana ar button call. Entah apsal aku rasa kadar kecerdikkan aku menurun sangat ar waktu tu sehingga bila dah habis cakap still aku leh cari button end call. Hmmm..








Sebenarnya ada satu lagi issue yang aku yakin ia berlaku pada semua orang gak. Nombor telefon. It either korang lupa handphone cam aku or handphone hilang or habis battery. Then korang nak call either guna public phone or pinjam phone dari orang sekitar. Dan masa tu ar masalah utama berlaku. Korang tak ingat nombor sesapa pun sebab dah jadi tabiat korang save number dalam phone.

Tapi thanks goodness waktu tu aku dah tulis awal-awal nombor-nombor penting dalam buku nota aku. Hmmmm..















Teringat masa kecik-kecik dulu ngan anak-anak flat polis akan guna public phone untuk call 999. Then bila operator jawab so terus letak balik dan ketawa puas puas. Duh, anak polis sendiri yang buat panggilan palsu. Hmmmm..

Monday, May 9, 2011

Last Minute Habit

Aku sangat yakin that this suppose to be bad habit bukan sekadar milik aku sorang jer tapi aku share it wif most of all rakyat di dunia ni dan dunia-dunia lain gak sekali. Setiap sorang dari kita diberikan msa 24 jam sehari tap still kita tetap pilih untuk buat tugasan 30 minit terakhir gak.. Hmmm.. Ia telah berlaku, sering, sedang dan akan terus berlaku gak.. Hmmm...


Since dari sekolah lagi rasanya bad habit ni start. Masa cikgu bagi kerja rumah then bila balik rumah ada aktiviti lain. Malam pun ada aktiviti lain. Bila pagi di sekolah then baru berebut-rebut nak pinjam kerja sekolah kawan lain yang sebenarnya senasib ngan kita so berebut r nak salin kerja sekolah and bila dah hantar semua jawapan sama. 

Sama gak keadaan bila exam. Aku rasa exam PMR jer yang aku paling dedikasi buat ulangkaji awal-awal. Tapi after that aku just buat ulangkaji malam before exam jer. Sebab result jer kira wokey jer. Ingat lagi masa STPM, aku ambik paper Sejarah so kalu korang pernah ambik Sejarah STPM then korang guaranty tahu yang buku STPM sejarah ada 4 and each of it setebal 2 inci. Dan disebabkan aku masok form 6 bukan berobjektif untuk belajar (tapi sebaliknya sebab tak nak kerja lagi) plus subjek Sejarah bukanlah subjek kegemaran aku so aku aplikasikan tabiat ulangkaji pada malam before exam.

So aku baca 4 buah buku setebal 2 inci setiap satu tu di atas katil rumah aunty aku so kurang beberapa jam, aku tertidur. Dan bila dah masok exam, soalan yang kuar bukan daripada apa yang aku baca that last nite. Sebab tak nak biar kosong, so aku isikan jer essei-essei tu ngan ingatan ikan emas aku ni..









Resultnya: aku dapat A untuk kedua-dua paper Sejarah aku.. Menjadikan aku terlampau yakin ngan teori last minute nih dan aku start suka subjek Sejarah.. Poser sungguh..

















...


Sepatutnya hari ni tadi aku dah start memulakan perjalanan ke KL. So last nite aku sangat berebut-rebut nak siapkan bab 3 tessis master yang aku ambik upah dulu tu sebab kalu betul plan akan berada kat Kuantan sekitar 2 minggu gak r. So takut nanti lepas due date pulak. Baju pun belum masokkan ke dalam beg lagi. Mata dah start menantuk sebab siangnya banyak aktiviti. Tapi last-last Uda call kata dia beli tiket flight hari Selasa. Dengan serta merta aku tinggalkan semua kerja tu dan kembali rileks..




So esok aku akan berangkat. Awal pagi gak. Dan sekarang aku masih berblogging. Belum lagi siapkan bab tessis tu or mengemas barang yg nak dibawak. 












Memang last minit betul. Nanti guaranty akan tertinggal banyak benda terutama berus gigi... Hmmm...