Showing posts with label Faezah. Show all posts
Showing posts with label Faezah. Show all posts

Saturday, July 3, 2010

L for Lembu

MUKADIMAH
Korang pernah berada dalam kereta di mana aku memandu x (x termasok kereta tu korang yang punya r)? Kalu korang kata ya then teroskan membaca.


Most of the time aku akan sedaya upaya untok x nak memandu ngan guna alasan 'Aku malas...!!' So aku akan bagi r kunci kereta kat sesapa yang tahu dan punya lesen memandu untok bawak kereta KENARI MERAH ANGAH. Tapi kalu dah kkawan yang sedia ada x da lesen or x tau memandu then nak x nak aku akan bawak gak.

Then pasti salah seorang antara mereka akan kata "Aj bawak cam biasa je aku tengok.." Yap.. Pasal apa? Pasal aku rasa sangat2 terbeban ngan tanggungjawab untok memastikan anak2 orang yang menumpang ngan kereta aku bawak tu selamat. X nak r gi tangan dua ttiba balik hilang sebelah. X ke naya namanya.. hmmmm..


Pasal in realitinya aku seorang yang sangat enjoyed ngan cara pemanduan aku. Aku bukak tingkap luas2 then bukak X-FRESH.FM kuat2 then anggap aku dan kereta yang aku bawak adalah satu.. hmmmm...



As last few year bila time raya akan kuar r ngan group of friends sama belajar di UKM dulu. Masa tu still ramai lagi yang solo then guna 1 kereta je r. Aku r yang bawak. Then mereka2 tu: IJAM, ZAI, RAMLAH, LAILA, FAIZAH pasti akan kata yang mereka sedang naek ROLLERCOSTER. Pasal aku suka maen selekoh. Then saat tu r mereka akan bising2 kat belakang.. wakaka..

But as time goes by, last raya mereka dah start bwat kesimpulan bahawa pemanduan aku dah semakin berhemah.. wakaka.. al maklum r.. matang kononnya.



Tapi realitinya kalu aku bawak kereta kat jalan raya then esoknya kalu terjumpa sesapa yang kenal then pasti akan marah2 kata "Aj, ko bawak kereta macam nak mampos. Kalu nak mati, mati r ssorang. Jangan bawak orang laen" Then aku pon anggok2 sambil setengah jam kemudian aku terus x ingat langsong apa dia kata... hmmmm....



Then aku terfikir, ramai orang kata pemanduan aku sucks. Kedian aku tambah: korang lom tengok bro aku:UDA bawak kereta lagi. Makin hebat ADRINALIN korang naek kang. Tapi korang lom lagi tengok sis aku: ANGAH yang bawak kereta. Then berbuih r mulot ko sambil jantong ko dah jaoh tertinggal kat belakang... So ia bukannya kejuruteraan bendalir tapi sebaliknya ia tentang GENETIK kami.. wakaka...



TAMAT MUKADIMAH
It happen yesterday r. Ada r 1 peristiwa ni yang akhernya menjadikan aku sebagai seorang pemandu secara terpaksa bila one of my relative ni nak gi belajar masok USM. So aku kena hantar dia r. Realitinya aku x kisah pon pasal selama ni aku dah anggap dia cam adik aku pon. Cuma bab yang x bestnya mak dia ni yang gila kolot, otak tertutup etc yang terlampau. Even aku yakin arwah nenek aku jaoh lebih open berbanding dia..

I dont know r nak mengata cam mana. Kalu mengata terok pon kira keluarga (jaoh r) gak r. Suami and anak dia yang 10 tahun tu wokey r plak. Dia je yang cam tu. Umornya muda lagi tapi kalu start dia bukak mulot then pada saat yang sama gak r ko akan start menyumpah seranah dalam hati ko. Dah sampai tahap annoying and irritating yang x leh terima dek akal. Sakit hati berulam jantong dah wei. Setiap kali limit hangin aku dah tinggi aku bukak radio kereta kuat sikit. Naik lagi then jalan jaoh2 dari dia. Tapi memang ada sekali dua tu memang aku dah tertinggikan suara gak r. So dia diam sekejap then sambong lagi...



Sooo..

Bila anak dia yang masok U tu dah flight, perjalanan balik... aku bawak kereta cam CINABENG atas jalan raya. Terdiam dia.. Padan muka..

Monday, January 26, 2009

Roots & Foods

Semalam adalah 1 hari yg cukop2 panjang dan meletihkan. Bangon awal2 then ngan parents gi amik aunt n cousin b4 gi Lundu pasal ada family kawen. Perjalanan yg agak jaoh dan meletihkan. Dan bayangkan dlm 1 jam 30 minit, aku hanya boleh bwak kereta ngan pemanduan x boleh lebeh dari 80km/jam walupon x ada kereta d hadapan, belakang, kiri or kanan pasal parents n aunt aku akan start bising dan membebel. Duh..!!

Lundu ialah tmpat asal nenek (emak sebelah bapak aku). Bahagian keluarga yg ‘cukop2 asing’ bagi aku. Bila aku kata ‘cukop2 asing’ then maknanya aku baru jejak kami d rumah family tu hanya 2 kali sepanjang aku umor 24 tahon ni. Asing kan? So hari ni banyak r jumpa aunt2 & uncle2 kazen bapak yg langsong x pernah aku tau kewujudan diaorg. Even lepas kenduri kawen gi dari rumah ke rumah sadara mara & cakap2 dan cakap2 lagi.

Ada r 1 bab ni bwat aku makin bingong ttg family tree yg cabang d atas yg semakin rumit. Datok kepada nenek aku (emak bapak aku r) berasal dari keluarga di raja d bahagian sumatera yg atas diaorg lg ada kawen ngan sorang minah saleh. So maknanya aku ni ada darah orang puteh r.. wakaka…

Balik jer aku teros sedaya upaya bawak laju walopun terkantoi dan akibatnya telingga jadi panas dengar bebelan parents n aunt aku. Tp aku still perlu balik ngan segera psl jam 4 ada janji nak keluar makan2 ngan kkawan. Hantar aunt aku kat kampong Semarang then balik rumah. Mandi, tukar baju & tengok jam dah 4.30 pm. Duh.., nak kena amik Ijam kat Senari plak..!! dari 3 penjuru dunia aku bawak kereta tanpa henti..

Dah amik satu2 kawan jam dah masok jam 6pm. Sori r bebanyak. Badan sangat letih dan kepala sangat pusing. Akhir2 ni kepala asyik pusing. Fikir2 balik dlm tempoh beberapa hari ni aku dah makan banyak benda yg aku masok dlm list x leh makan. Ari tu makan steamboat yg penoh ngan seafoods, then kat rumah makan udang ngan sup daging, then mc D: French fries, bubor ayam, Sunday, then kfc: cheesy wedges & fries, kenduri: ayam, daging, then ngan kkawan ni plak makan ayam penyek. Duh… patot r pening makin jadi. Kolestrol banyak dah r..

Ari ni tadi jalan2 then biasa r kongsi banyak benda2 baru. Cakap2 ttg banyak gak r perubahan. Pengalaman kerja. Pengalaman kembali belajar (aku r). dan ada sorang yg still setia dudok d rumah. Dan as usual pasti ada benda yg bwat aku ketawa besar pasal biasa r ada isu umpatan yg d rahsiakan.

Tp at the end of the night ttiba keluar issue ttg usia 24 tahon dan terbongkar r yg ari ni adalah bestday Ijam dan beberapa hari b4 bestday aku. So Ramlah yg dah kerja dan bergaji paling besar antara kami belanja r kek coklat n sambot kat Waterfront dlm kesejokan malam.. makan dan makan lagi… Duh..!!




btw thanks Ramlah 4 the cake n ayam penyek…!!!