Showing posts with label Kelab Berhaluan Kiri. Show all posts
Showing posts with label Kelab Berhaluan Kiri. Show all posts

Saturday, July 3, 2010

L for Lembu

MUKADIMAH
Korang pernah berada dalam kereta di mana aku memandu x (x termasok kereta tu korang yang punya r)? Kalu korang kata ya then teroskan membaca.


Most of the time aku akan sedaya upaya untok x nak memandu ngan guna alasan 'Aku malas...!!' So aku akan bagi r kunci kereta kat sesapa yang tahu dan punya lesen memandu untok bawak kereta KENARI MERAH ANGAH. Tapi kalu dah kkawan yang sedia ada x da lesen or x tau memandu then nak x nak aku akan bawak gak.

Then pasti salah seorang antara mereka akan kata "Aj bawak cam biasa je aku tengok.." Yap.. Pasal apa? Pasal aku rasa sangat2 terbeban ngan tanggungjawab untok memastikan anak2 orang yang menumpang ngan kereta aku bawak tu selamat. X nak r gi tangan dua ttiba balik hilang sebelah. X ke naya namanya.. hmmmm..


Pasal in realitinya aku seorang yang sangat enjoyed ngan cara pemanduan aku. Aku bukak tingkap luas2 then bukak X-FRESH.FM kuat2 then anggap aku dan kereta yang aku bawak adalah satu.. hmmmm...



As last few year bila time raya akan kuar r ngan group of friends sama belajar di UKM dulu. Masa tu still ramai lagi yang solo then guna 1 kereta je r. Aku r yang bawak. Then mereka2 tu: IJAM, ZAI, RAMLAH, LAILA, FAIZAH pasti akan kata yang mereka sedang naek ROLLERCOSTER. Pasal aku suka maen selekoh. Then saat tu r mereka akan bising2 kat belakang.. wakaka..

But as time goes by, last raya mereka dah start bwat kesimpulan bahawa pemanduan aku dah semakin berhemah.. wakaka.. al maklum r.. matang kononnya.



Tapi realitinya kalu aku bawak kereta kat jalan raya then esoknya kalu terjumpa sesapa yang kenal then pasti akan marah2 kata "Aj, ko bawak kereta macam nak mampos. Kalu nak mati, mati r ssorang. Jangan bawak orang laen" Then aku pon anggok2 sambil setengah jam kemudian aku terus x ingat langsong apa dia kata... hmmmm....



Then aku terfikir, ramai orang kata pemanduan aku sucks. Kedian aku tambah: korang lom tengok bro aku:UDA bawak kereta lagi. Makin hebat ADRINALIN korang naek kang. Tapi korang lom lagi tengok sis aku: ANGAH yang bawak kereta. Then berbuih r mulot ko sambil jantong ko dah jaoh tertinggal kat belakang... So ia bukannya kejuruteraan bendalir tapi sebaliknya ia tentang GENETIK kami.. wakaka...



TAMAT MUKADIMAH
It happen yesterday r. Ada r 1 peristiwa ni yang akhernya menjadikan aku sebagai seorang pemandu secara terpaksa bila one of my relative ni nak gi belajar masok USM. So aku kena hantar dia r. Realitinya aku x kisah pon pasal selama ni aku dah anggap dia cam adik aku pon. Cuma bab yang x bestnya mak dia ni yang gila kolot, otak tertutup etc yang terlampau. Even aku yakin arwah nenek aku jaoh lebih open berbanding dia..

I dont know r nak mengata cam mana. Kalu mengata terok pon kira keluarga (jaoh r) gak r. Suami and anak dia yang 10 tahun tu wokey r plak. Dia je yang cam tu. Umornya muda lagi tapi kalu start dia bukak mulot then pada saat yang sama gak r ko akan start menyumpah seranah dalam hati ko. Dah sampai tahap annoying and irritating yang x leh terima dek akal. Sakit hati berulam jantong dah wei. Setiap kali limit hangin aku dah tinggi aku bukak radio kereta kuat sikit. Naik lagi then jalan jaoh2 dari dia. Tapi memang ada sekali dua tu memang aku dah tertinggikan suara gak r. So dia diam sekejap then sambong lagi...



Sooo..

Bila anak dia yang masok U tu dah flight, perjalanan balik... aku bawak kereta cam CINABENG atas jalan raya. Terdiam dia.. Padan muka..

Thursday, March 12, 2009

Kenangan Seekor Hantu

Hujong minggu ni KOLEJ UNGKU OMAR (UKM) akan sekali lagi mengadakan HARI KELUARGA tahunan spt tahon2 sebelomnya. Dan KELAB TEATER SEPET akan mengadakan RUMAH HANTU pertama diaorg. Beberapa minggu terdahulu JUMRAN asyik sms aku cakap ttg benda tu. Jujor aku ckp yg aku sangat2 teruja ttg RUMAH HANTU tu. Then teringat balik pd BANGLO PUAKA (bukan bangla r) : aktiviti terakher KELAB TEATER SAMUDERA.

Tahon lepas SAMUDERA mmg dah nyawa2 ikan. SENIOR yg ada banyak bwat hal masing2. Yg tinggal (termasok aku) plak bukan jenis yg HARDCORE. So yg tinggal beberapa kerat 2 pon bwat perjumpaan kecil nak bubarkan kelab tp b4 that nak bwat something big as kenang-kenangan r. So kebetolan x lama lg FAMILY DAY KOLEJ tahon 2. So sbb ahli yg tinggal sangat2 sikit then kami naik iklan mencarik JAWATAN SUKARELAWAN as HANTO. Ramai gak yg mintak r.

Kami cuma ambik masa 3 malam untok menukar GELANGANG SQUASH untok jd RUMAH HANTU. Kalu x silap KOLEJ x bagi peruntokan tahon 2. Kebetolan masa 2 kolej tamat renovate so banyak almari lama n other stuff dibuang so kami guna semua brg buangan untok dijadikan props. Then keTEGANGan berlaku ngan NAFI pasal idea setting. So makin kurang r tenaga kerja. At least tahon ni jaoh lebih baik dr tahon sebelom tu yg mana setting RUMAH HANTO siap dlm tempoh kurang 24 jam dan keTEGANGan tahap kemuncak yg kedian memecahkan ahli2 kelab.
Tahon 2 aku x jadi hanto pasal hanto yg sedia ada cukop banyak. Then aku yg dah sedia ngan celak tebal n effect dahi berdarah secara x rasmi menjadi MASKOT rumah hanto tahon tu. Pendek kata tugas aku cam promo org masok r. Tp jawatan 2 mmg menjadi r. As a MASKOT then gile ramai org yg nak ambik gambar plak (rasa cam maskot genting plak). X lupa perangai org yg macam2. Ada takot tahap x masok akal (bawak YASIN then pengsan kat dlm plak), ada yg cool giler, ada yg belagak berani ngan awek, ada boys yg nampak gangster tp keluar terdudok sambil berpeloh, ada chicks yg asyik menjerit x tentu pasal. Dan paling best ialah semuanya mnjadikan aku boleh berkenalan ngan ramai org2 baru yg x pernah d kenali b4.
Tamat RUMAH HANTU then tiba masa pembubaran kelab. Aku dtugaskan bwat surat jemputan untok semua yg pernah join kelab agar datang. Aku try sedaya upaya bwat something yg penoh MEMORI untok tarik SENIOR2 yg jenis keras kepala untok dtg. Mmg ada yg datang tp ada jugak yg x. Mmg keras kepala r. Duh…!!







surat jemputan khas untok pembubaran SAMUDERA yg aku yakin semua mmember still msh ingat r (yg laen musti r x tau psl ia limited edition untok diaorg je r)

Wednesday, February 25, 2009

Mohd Firdaus Abdullah

(yg aku x sempat kenal)(post kali ni x ada kaitan ngan Datok Mohd. Firdaus Abdullah atau org2 yg cukop banyak sama nama ngan dia)

Msj terakher dari dia ialah dia tanya aku apa keputusan exam semester tu (sem 1 tahun 2). Bila aku jwb n tanya dia balik then dia sunyi. Yap. Itu msj terakher antara kami. Minggu pertama semester dia x dtg. Aku dan DIDI positifkan diri. Waktu tu banjir besar di Johor. Then minggu kedua n ketiga jugak dia x datang. Dia dah terlepas minggu tambah n gugor kursus. Then kami pasti dia dah benar2 berhenti.

Then budak kelas start tanya sbb kenapa DAUS behenti. Aku kata x tahu. Aku ckp x tahu. Ada kisah yg hanya aku dan DIDI saja yg tahu. Cuma pd hari2 terakher sebelom semester pertama tahon 2 tamat, pd hari exam, aku mmg ada bagitau ttg nak behenti. Sbb x boleh nak terima plajaran. Ttg surat amaran dr prof Idris (yg aku dpt lebih psl x slalu ponteng kelas dia). Tp at the end dia kata kalu kami gagal kedua2 paper prof then kami akan xtent sama2. Tapi aku x gagal. Even dia dpt result jaoh lebih baek dr aku. Tp dia pulak yg behenti.

Kemudian dgr cerita dia dpt polis (melalui msj DIDI ngan dia). Kami tumpong gembira. Kami gembira psl dia kawan dan dia dah start kehidupan baru selepas behenti belajar. At least dia x akan terkurong d rumah sambil jatoh cinta ngan anak perempuan jiran dia. Then dia cerita ttg pengalaman best masa latihan polis. Ttg itu. Ttg ini. Tp at the end rupa2nya cerita dia hanya penipuan. Aku x tahu atas sbb apa dia mereka2 cerita. Duh. DIDI sangat kecewa. Aku sangat kecewa. Dia tipu kami. Sekali lagi.

Then dia start balik belajar. Di UPM. Ada 1 masa DIDI sangat teruja pasal DAUS janji nak jumpa kami. Aku x tahu apa feel aku waktu 2. Gembira atau marah (atas apa yg dia bwat pada DIDI). DIDI dah plan mcm2 tp at the end dia batalkan saat2 akher sekali lagi (atas alasan awek dia ttiba nak jumpa). Then DIDI call aku. Dan dia menanggis sekali lagi. Sbb yg sama: DAUS. Dan aku makin x dpt maafkan dia.

Then 1 hari aku terjumpa NORMAN. Dia bagitau aku pd malam DAUS bermalam d bilik dia (b4 dia nak jumpa kami), masa tidor, nafas DAUS bunyik pelik, dia batok2 then keluar darah.

Mohd Firdaus Abdullah yg x sempat untok aku kenal. Yg aku x pasti ejaan nama sebenar ko. Yg aku x ingat nombor matrix ko. Yg aku x pasti ko asal Johor atau Pahang. Yg aku x pasti ko dudok Felda mana. Yg aku x tahu kenapa aku x pernah try nak msj or call ko walupon aku masih simpan nombor ko. Yg aku tahu ttg ko cuma ko gila teruja suka pd serunding yg emak DIDI bawak dari Kelantan. Ko sanggop bawak beg DIDI stiap kali tamat kelas semata2 untok habuan makanan dr DIDI. Yg suka menipu org ngan muka x ada emosi. Yg rapat ngan NORMAN. Yg selalu berhubong ngan AWIN. Yg awal2 kelas dulu ko suka ngan 2 org minah dlm program LINGUISTIK. Yg punya imaginasi terlampau. Yg menyertai Kelab Kompang Kolej UO. Yg mengundi pari pembangkang dlm pilihanraya U. Yg pernah dudok di bilik berhantu. Yg ajar aku cara handle DIDI kalu dia merajok. Yg tolong pilih nombor telepon untok aku yg aku still masih guna sampai sekarang. Yap. Stiap kali aku lihat nombor telefon aku then aku akan sentiasa ingatkan ko. As a kawan.



DAUS,
Kalu ko baca post ni then aku nak bagitau ko yg DIDI sangat2 sayangkan ko as a kawan. Dia x pernah ketawa shingga kluar bunyi2 pelik tu lagi sejak ko pergi. Aku x mungkin dpt ganti tempat ko sampai bila2. Kalo ko belom jumpa dia then pegi r jumpa dia. Ko selalu sangat bwat dia menanggis wei. Dan yg terakher, JANGAN TIPU ORG lagi. Jangan sampai kamiorg pegang pada prinsip DENGAR BOLEH TP PERCAYA JANGAN.


Aku masih simpan msj DIDI pada mlm yg sama dia menanggis shari b4 ko nak kemas barang b4 keluar dari UKM:

"sampai hati DAUS. Esok aku memang x nak jumpa dia. Biar dia pergi mcm tu jer kalo tu yg dia nak. Aku takkan jumpa dia. Ko jangan ckp pape pasal aku depan dia. Dia mmg nak putos ngan aku.."


Tp then DIDI menyesal psl x sempat jumpa ko ari tu. Aku pon…