Showing posts with label SMK Santubong. Show all posts
Showing posts with label SMK Santubong. Show all posts

Wednesday, January 4, 2017

Hari Pertama Sekolah

Siapa ingat kali pertama korang massuk sekolah dulu sila angkat tangan. Aku? Hell no..!! Aku tak ingat pun apa yang berlaku minggu lepas, inikan pula apa yang dah berlaku lebih 25 tahun yang lepas. Lagipun aku ada 2 buah sekolah untuk darjah satu je dan 3 buah sekolah untuk sekolah rendah secara keseluruhan. Hmmm...


Semalam seperti tahun-tahun sebelumnya, ramai ibu-bapa yang jakun akan upload kat media social gambar anak-anak mereka masuk darjah 1, pra sekolah, rumah jagaan buat kali pertama siap letak lokasi sekolah anak mereka lagi dengan harapan kat Malaysia ni tak ada manusia pedo yang akan buat benda tak baik kat anak mereka yang comel tu or paling tak pun mereka fikir Malaysia ni sangat aman damai dengan sifar kes penculikan untuk dibawak ke Thailand kemudian potong tangan or kaki untuk jadi peminta sedekah or just culik untuk penjualan organ kanak-kanak yang pasarannya cukup tinggi etc. Hmmm..

Tapi aku sangat suka ketika sesi persekolahan bermula setiap kali tahun baru masuk. Jalan raya yang selama ni sunyi sebulan lebih dah kembali sibuk so masa untuk menjadi typical Malaysian yang kuat mencarut dan menjadi pemandu kurang ajar kat atas jalan raya dah bermula semula, rumah yang selama ni gelap gelita pagi-pagi then dah terang seawal yang mungkin dan siap ngan bau masakan enak-enak (bukan emak budak yang masak tapi mak cik-mak cik yang meniaga kuih muih untuk sarapan tepi jalan), tak lupa tokey kedai jual peralatan sekolah akan senyum memanjang manakala ibu-bapa akan mencuka sebab sesi sekolah equal to mini hari raya sebab semuanya nak kena beli baru, ibu bapa kaki pembangkang akan kutuk kerajaan sebab harga barang saban tahun makin naik manakala ibu bapa macai kerajaan akan terus bersyukur sebab Malaysia masih lagi aman (eh?), awal-awal persekolahan si anak sangat teruja sampai bangun lebih awal dari ibu bapa tapi lepas sebulan dua semua semangat dah hilang ke laut etc.



Part yang tak bestnya pulak setiap tahun sebelum sesi persekolahan bermula pasti akan ada je kes budak-budak sekolah mati lemas, mati sebab kena buli oleh senior kat asrama sekolah, kena langgar kereta or lori kat depan pagar utama sekolah, jumpa bayi mati tersekat kat dalam lubang jamban sekolah etc.










Buat anak-anak or adik-adik yang sedang bersekolah, enjoy the moment. Zaman sekolah sekejap je. Jangan asyik nak bercouple sepanjang masa sehingga tak ada masa nak belajar langsung or jangan nak belajar je sepanjang masa sehingga tak ada masa untuk bersosial langsung. Kalau kena buli sebab muka berjerawat, kulit gelap, gemuk then dont worry sebab selepas 5-10 tahun tamat zaman sekolah then 1 per 10 daripada korang yang kena buli tu akan jadi cantik or kacak sehingga ramai yang menyesal tak try tackle kau masa sekolah dulu (9 per 10 still akan hodoh walau guna apa-apa produk sekalipun). Dan ibu-bapa, let kid be kid. Zaman korang dah berlalu, biar mereka jatuh, bangun sendiri dan belajar dari kejatuhhan mereka. Jangan paksa mereka jadi siapa yang kau nak tapi tak dapat masa kat sekolah dulu.

Saturday, October 15, 2016

Siti Nordiana, Tomok,.? Eeeww

Aku bersekolah form 1 sampai form 5 kat sebuah sekolah kampung (yang jarak sekolah ngan rumah tak sampai 5 minit pun) sekitar akhir 90-an dan awal 2000. Aku yakin tak kira kat mana kau sekolah (budak sekolah awam dalam Malaysia mostlynya) yang seusia aku then korang pasti faham apa yang aku nak cerita dalam post kali ni.


Kat zaman sekolah-sekolah dulu, kita suka sangat labelkan manusia. Yang duduk depan as kaki nerd, yang duduk belakang either kaki anarkis or geng budak popular dan yang tengah pulak golongan yang berkecuali yang mostly akan kerja kerani kat jabatan kerajaan. So tempat duduk yang kau pilih pada hari pertama setiap tahun sesi persekolahan bermula adalah sangat-sangat penting. Kau tak nak duduk ngan geng surau kalau kau jenis mudah terbakar setiap kali dengar bunyi azan, or kau sangat-sangat tak nak duduk sebelah mamat yang setiap kali satu subjek habis then dia berebut nak bawak buku cikgu ke bilik guru sebab jenis manusia kaki ampu mudah berjaya tapi sangat menyedihkan etc. 

Tingkatan 1 mungkin belum nampak sangat mode 'cinta' dalam udara. Mostly abang or kakak-kakak senior mudah tertarik kat korang sebab muka masih bersih tanpa noda jerawat or kesan jeragat so banyak ar jenis muka jambu, comel-comel, budget comel akan jadi mangsa adik-adik angkat. Buat kanak-kanak terpilih, jangan terlampau teruja sangat dan buat yang tak terpilih, jangan kecik hati sebab benda angkat-angkat ni biasanya tak tahan lama. Manusia hanya cenderung dengan benda-benda comel je but once switch 'aqil baligh' turn on then semua yang comel akan nampak macam muka pecah rumah dan semuanya akan tamat. Sepanjang 5 tahun aku kat sekolah menengah, aku tak pernah berada dalam permainan tu. Bukan tak ada pelawaan cuma aku tak tahu fungsi sebenar benda tu sebab aku dah ada abang dan kakak kandung so kenapa aku nak ada kakak or abang angkat pulak?


Tingkatan 2 bermula so bermula juga ar musim mengawan di sekolah. Budak perempuan dah start pakai wangi-wangi, bedak tacap sana sini, cakap pun dah lemah lembut dan budak lelaki zaman tu akan buat style rambut belah tengah guna minyak rambut jenama apa entah yang sangat licin sehingga kalau lalat hinggap then terus terkehel kaki lalu tergelincir, butang kemeja sekolah kancing sampai atas leher dan idola mereka: Tomok Newboyz or Naqiu Boboy. Damn, waktu tu ar muncul boyband dengan nama mostly start dengan S macam Spin, Scoin, Spoon etc yang so sure lagu diaorang sangat menyakitkan hati dan telinga yang mendengar. Dengan Tomok nyanyi dengan suara keluar dari hidung pada lagu-lagu meleleh habis memang tahap mati pucuk ar waktu tu. But still ramai gak yang menjadikan lagu diaorang as pujaan especially budak-budak yang tengah bercinta or masa putus cinta. Dan kalau tulis surat (yap, zaman tu belum ada apps or smartphone ya, adik-adik) so akan disertakan sekali dengan lirik lagu. Perlu ke?

So wujud ar edisi label melabel lagi based on music mereka layan. Yang suka dengar lagu Siti Nordiana, Syura, Achik, Bola-bola Api tu akan digroup as soo kampung (bila fikir balik, jahat pulak kan?), yang layan Back Street Boys, Britney Spears or mana-mana penyanyi omputeh tu kira group budget modern sangat ar, yang layan group yang kita jarang or tak pernah dengar langsung waktu tu macam Dead Mushroom or Butterfingers pulak ialah group budget diri cool and lastly mereka-mereka yang tak ikut mana-mana genre specific sebaliknya minat semua lagu mainstream yang dimain kat radio yang sekali lagi akan berakhir kerja as government servant sampai hari pencen. Hmmm..

Teringat kazen aku tu tulis surat untuk ex dia dan dia tulis ayat buat kekasih gelapku (yap, pengaruh Sheila On 7 sangat kuat waktu tu) dan bila kami geng tahu then sampai sekarang ar dia kena bahan. Hmmm







Lebih 10 tahun berlalu, pada usia 30an tiba-tiba nama Siti Nordiana muncul balik, lagu Memori Berkasih yang pernah buat telinga menanah dulu dah jadi siulan ramai balik. Then muncul entah dari mana ada sorang mamat nama Aiman Tino dengan penampilan macam Tomok dulu-dulu, nyanyi lagu macam Tomok dulu-dulu gak (jenis lagu layak kena panah petir) tu semula dan anak buah aku yang umur 10 tahun tu asyik-asyik nyanyi lagu-lagu tu berulang-ulang kali manakala anak buah lelaki aku yang umur 14 tahun pergi sekolah dengan rambut licin guna benda alah pomade tu. DAMN.., sejarah memang akan berulang kembali.










But at least Tomok dah tak nyanyi macam Fran Drescher lagi. Hmmmm 

Sunday, January 4, 2015

Budak Sekolah Dulu VS Sekarang

Tak lama lagi kat jalan-jalan tertentu akan jam teruk terutama waktu pagi, tengahari dan petang. Parents kena set alarm setengah or sejam lebih awal untuk pastikan semuanya dah sedia. Mereka-mereka yang dah terbiasa tidur lewat-bangun lewat untuk sebulan lebih ni nak tak nak kena paksa bangun awal dan kembali menjalani rutin seperti tahun-tahun sebelumnya. Buat yang pertama kali then semangatnya bukan main hebat lagi. Sebabnya? Cuti sekolah dah nak tamat dan sesi pembelajaran akan bermula. Hmmm..


Teringat dulu-dulu masa sekolah rendah belanja emak bagi 20 sen jer. Imagine selama enam tahun dapat 20 sen sehari tapi itupun aku tak pernah belanja. Salah satu sebabnya ialah 2 sekolah rendah terawal aku tu majoriti non-Muslim. Rasanya dalam kelas aku tak sampai 10 orang Melayu. So kat kantin memang jual makanan non-Halal je ar. (macai UMNO dan PERKASA, tolong jangan jadikan perkara ni issue mainan politik korang ya). Lagipun waktu darjah 1-2 tu aku bawak bekal ke sekolah. Aku ingat lagi bekas makanan zaman tu memang kreatif habis. Aku punya bekas makanan berbentuk rumah. Ha ha ha. Sekolah menengah pun aku rasa duit belanja aku 50 sen jer dan still aku tak guna. Budak zaman sekarang ada yang berbekal RM2-RM5 sehari, itupun hanya dapat sebungkus nasi lemak yang 5 kali suap je. Tak dapat nak salahkan diaorang gak. Harga barang semua dah naik. Emak pun tak sempat nak masak sarapan or buat bekal. And even sekarang ni harga membeli makanan siap adalah jauh lebih murah dari memasak..



Dulu pagi-pagi air memang dimasak dalam kettle khas untuk mandi je. Air panas letak dalam besen, campurkan air paip dan baru boleh mandi. Kalau tak memang membeku sampai tulang temulang ar. Sekolah pertama dulu rumah kat Flat Polis Bintawa (sekarang next to tempat ambik ujian memandu) then ngan emak naik public bas nombor 19 ke SRB St Theresa Padungan. Kalau terlepas bas alamatnya lambar ar masuk kelas. Sekolah kedua firstly duduk kat kampung Melayu Jalan Abdul Rahman (sekarang dah penuh bangunan komersial) dan jalan kaki dengan emak melalui pasar then baru sampai ke SRB St Anne Sarikei. Balik emak ambik jalan kaki balik. Bila fikir-fikir balik sekarang ni, jauh tu wei. Tapi yang bestnya setiap kali balik pasti akan singgah kat satu kedai jual ice-cream local perisa asam boi ni. Kemudian pindah ke flat polis yang seberang jalan je dah sampai sekolah. Lastly pindah ke kampung sekarang ni. Sekolah rendah dekat dan sekolah menengah teramatlah dekat. Pendek kata jarak rumah ke sekolah menengah aku tu berjalan memang tak sempat berpeluh. Terlampau dekat sangat katakan.

Budak-budak sekarang ni, pergi balik naik van or bas sekolah. Bukan parents tak nak hantar tapi parents kerja kat tempat lain, sekolah lak arah lain. Plus kalau semua parents hantar, jalan garenti akan sesak tahap dewataraya ar. At least bila naik bas sekolah leh ambik feel jadi ahlli Geng Bas Sekolah ar kononnya. Hmmm.. 



Aku anak bongsu so bila abang or kakak aku ada beli beg baru so beg lama mereka akan dibagi kat aku. Sama gak baju dan seluar sekolah abang aku masih dalam kondisi yang bagus so ia akan diwarisi kepada aku. Kalau tak pun hujung tahun akan beli baju baru tapi bila dah tengah tahun then baju akan bertukar biru purple (faham kan kenapa) untuk parents yang rajin or kuning untuk parents yang malas. Dulu alat tulis digunakan semaksima mungkin. Aku pun tak tahu kenapa. Kalau pensil kayu tu, hujung pangkal akan disharpener kan. Bila dah pendek sangat then ambik penutup pen murah (batang warna putih, penutup warna biru) letak kat pensel dan masih lagi boleh guna. Pelik. Waktu aku darjah 4 dulu ada permainan getah pemadam. Getah pemadam siapa yang dapat menindih pemadam yang lain then dia owner benda alah tu. Then beberapa tahun kemudian timbul pula getah pemadam kecil bentuknya yang sangat2 comel sehingga tak dapat nak dijadikan pemadam. Dan bekas pensil yang boleh bukak depan belakang yang ada span tu pulak ialah aksesori yang wajib dimilikki.

Budak zaman sekarang (merujuk pada anak buah aku sendiri), baju sekolah, bekas minuman, bekas makanan. bekas pensil, kasut, beg, alat tulis semuanya berganti setiap bulan. Tak pasti sama ada budak sekarang makin aktif ataupun produk-produk sekarang makin tak berkualiti. Aku pun tak tahu. Hmmmm












Post ni aku upload bukan sebab nak kata sekolah zaman dulu lebih jauh best tahap nak mampus dan zaman sekarang haram jadah langsung tak. Tak. Sebaliknya setiap zaman ada pengalaman dan ceritanya yang tersendiri. Kan?












Buat mereka-mereka yang ada anak yang dah bersekolah, aku ucapkan kepada ibu bapa then sila simpan duit banyak-banyak. Jangan asyik nak bertukar smartphone setiap kali keluar model yang baru je. Buat anak-anak yang belajar, sila ke sekolah untuk mendapatkan ilmu agar jadi manusia dan jangan fikir nak cari awek-balak je. Buat kekawan yang jadi cikgu, selamat kembali ke neraka dunia. Wakaka

Wednesday, May 7, 2014

Al Fatihah Untuk Seorang Kawan

Part yang tak best tentang mati ialah kita tak tahu bila, di mana dan macam mana ia akan berlaku. At least kalau kita tahu awal then kita akan buat persediaan banyak-banyak or paling tidak pun cuba untuk mengelak daripada ia terus berlaku. Part yang best tentang mati pula ialah kita tak tahu bila, di mana dan macam mana ia akan berlaku kepada kita. Menjadikan kita perlu bersedia untuk menghadapinya sepanjang masa. Hmmm..


Bila usia terawal kawan kau meninggal? Kawan pertama aku meninggal masa aku di tadika dulu. Dia seusia dengan aku dan kami berjiran duduk satu level dalam flat polis. Aku yakin aku tahu meninggal tu apa waktu tu tapi aku masih terlalu kecil untuk faham emosi apa yang perlu diletakkan pada ketika tu. Then sewaktu aku di sekolah menengah pula senior setahun atas aku terlibat dalam kemalangan jalan raya dan meninggal. Aku tak rapat pun dengan dia and even dia jenis budak 'nakal' dan pembuli sikit masa di sekolah. But still aku tak terfikir untuk kata padan muka or he deserved it sebaliknya aku sedih dan bersimpati sebab dia pergi pada usia yang terlalu awal. Dia tak sempat nak menikmati keindahan dunia remaja pun. 

Then pada penghujung sekolah menengah ada sorang senior yang setahun lebih muda dari abang aku pula meninggal. Dia seorang yang baik dan bijak dan disenangi ramai. Aku memang tak rapat dengan dia pun tapi kami sempat bersekolah sama untuk beberapa tahun. Even aku kenal adik-adik dia. Dia meninggal masa tahun dua di universiti kalau tak silap aku pada sehari before raya (or sehari before puasa). Emak dia meninggal beberapa tahun sebelum tu dan dia bawak peranan sebagai anak sulong dan tak lama lepas tu dia meninggal pula. Dia seorang yang berpotensi untuk bawak something great for the community tapi tuhan sayangkan dia lebih. 


Tahun lepas pula kenalan satu universiti meninggal. Dia dah kahwin dan dah ada kerjaya sebagai seorang pensyarah dan dia meninggal disebabkan serangan jantung. Realitinya aku tak rapat pun dengan dia. Rasanya sepanjang 3 tahun di universiti, kami hanya bercakap kurang 20 patah perkataan je kot. But still berita kematian dia ialah satu yang mengejutkan ar.







...







Pagi ni aku dikejutkan berita tentang seorang kawan yang aku dah kenal sejak dari darjah 5 yang duduk selang beberapa rumah je dari rumah aku meninggal dunia hari ni semasa bertugas sebagai anggota polis di Putrajaya. Dikatakan yang dia rebah semasa bertugas dan meninggal semasa dalam perjalanan ke hospital. Dia seorang yang baik. Seorang kawan, seorang anak, seorang suami yang baik. Dia periang, suka berjenaka dan akan menyakat aku setiap kali berjumpa. Kali terakhir aku bercakap dengan dia ialah sewaktu kat LCCT masa aku masih belajar dulu. Kebetulan kami nak balik ke Sarawak. 



Untuk sesiapa yang baca post ni, sila sedekahkan al Fatihah untuk seorang sahabat bernama Herman Shah bin Bujang. Al Fatihah

Monday, February 3, 2014

Cikgu Dulu vs Cikgu Sekarang

Korang pernah tak tengok parents yang marah-marah bila tengok kat berita kes ibu bapa yang saman cikgu sebab hukum anak mereka dan bila anak diaorang sendiri kena hukum cikgu diaorang kat sekolah then merekalah orang pertama yang datang serang sekolah dan nak saman semua cikgu kat sekolah tu. Ooor korang ialah salah seorang daripada parents yang aku maksudkan tu..?LOL aka tolol..!!

Kalau korang tanya pendapat aku siapa yang bersalah then aku salahkan ketiga-tiga mereka: Parents, anak dan cikgu. Hmmm..


Aku ingat cerita emak aku sekolah dulu ada parents memang bagi khas dengan cikgu sebatang rotan dan siap suruh cikgu pukul anak mereka lagi. Zaman aku of coz laa tak ada dengar cerita macam tu tapi aku tak pernah nak report kat parents pun apa yang cikgu dah buat pada aku (macam pelik je bunyi 'apa cikgu dah buat pada aku'). Memanglah aku bukan budak nakal kat sekolah tapi kalau setakat kena rotan kat tangan dan punggong tu biasa ar dah namanya pelajar ada je sebab yang memang patut kena sebat pun. Even kalau aku ringan mulut nak bagitahu pun pasti aku akan kena bising kat rumah. Bukannya nak menyebelahi kita malah leh buat siaran ulangan untuk keberapa kali entah kes zaman diaorang sekolah dulu yang jauh lebih advance. Lagipun dah salah aku pun kot kan?

Tapi seriusly sepanjang berbelas tahun belajar di bangku sekolah hanya ada beberapa orang cikgu je yang aku respect sebagai cikgu. Selebihnya hanya seorang lelaki yang tak diterima untuk berkerja kat tempat lain dan terpaksa jadi cikgu, seorang perempuan yang setiap tahun mengandung dan banyak masa diambil dengan cuti bersalin, seorang perempuan yang ada masalah rumahtangga dan melepaskan rasa tak puas hatinya pada pelajar, sepasang suami isteri yang aku tak tahu apa yang mereka 'buat' kat rumah sehingga setiap hari diaorang nampak letih je memanjang dan bla bla bla. 

Akibatnya korang pasti pernah jumpa cikgu yang setiap kali masuk kelas sekadar duduk kat kerusi dia, suruh kita bukak buku dan pilih sorang demi sorang student baca perengan demi perengan plus sangat enjoy hukum pelajar or cikgu yang masuk untuk kurang 5 minit dalam kelas itupun semata-mata nak bagitahu yang dia ada urusan lain dan suruh korang ulangkaji sendiri dan jangan buat bising or cikgu yang setiap hari dia datang kelas semata-mata untuk membebel benda yang sama berulang-ulang kali tentang tak puas hatinya pada semua perkara or cikgu yang sangat bersemangat untuk mengajar tapi teknik pengajaran dia sangat-sangat membosankan. Hmmm..



But still dalam berpuluh-puluh cikgu yang kureng tu still masih ada cikgu yang layak untuk diberi tabik spring yang aku boleh kira dengan sebelah tangan. Paling aku bagi respect ialah pada cikgu Hazani Mahadi. Dia ialah jenis cikgu yang setiap kali dia masuk kelas then kita akan berpura-pura jadi orang lain semata-mata tak nak dia kesan kesalahan yang kita dah buat. Dan dia ialah cikgu yang kita akan cukup-cukup benci sebab dia tak nak jadi macam cikgu-cikgu biasa. Cikgu-cikgu biasa ialah cikgu yang mudah lentur dengan trick tipikal pelajar. Kita semua pernah jadi pelajar dan kita sendiri pasti pernah buat trick tu yang akhirnya membuatkan cikgu tu terpaksa akur dan terima je. Tapi dia lain ar. 

Aku tak tahu entah apsal masa form 6 sikap memberontak aku tu membuak-buak sangat. May be sebab aku masuk form 6 bukan sebab nak belajar dan dalam masa yang sama aku malas untuk kerja. Dia menjadikan tempoh singkat dua tahun tu sebagai masa yang cukup 'menarik' buat aku. Sebabnya? Dia tak fall dengan trick tipikal pelajar tu dan dia..., seorang cikgu yang hebat. Ada satu kem motivasi wajib untuk budak upper six dan aku tak nak pergi. Aku bagi surat dari parent konon bagi support ar tapi dia tak makan saman then dia panggil bapak aku ke sekolah. Bapak aku termakan pujuk rayu tu but still depan-depan kelas aku kata yang aku tak akan pergi. Kedian dia buat private session ngan aku dan ia tegang dan penuh emosi but still aku kata yang aku tak akan pergi. Even ada sorang cikgu Pengajian Am tu siap ugut kata sesapa yang tak pergi kem tu tak akan boleh masuk kelas dia lagi (merujuk pada aku ar tu sebenarnya) sehingga beberapa hari before kem cikgu Hazani ni datang pada aku masa tugas pagi dan tanya baik-baik but still aku reject dan akibatnya aku satu-satunya yang tak pergi kem tu. Wakaka..

Sama macam bila dia paksa seluruh kelas pergi ceramah motivasi Dr Syukri Abdullah dan sekali lagi aku sorang je yang tak nak. Aku sangat yakin yang aku hanya akan membazirkan masa aku di situ sebab aku percaya yang aku tak akan dapat motivasi hanya dengan pergi ke ceramah motivasi. Kemudian dia guna alasan sekolah dah kuar banyak duit untuk jemput penceramah ni jadi aku kata yang aku akan bayar yuran tu tapi aku tak akan datang. Aku tak pasti apa ugutan dia sehingga menjadikan aku terpaksa datang gak ke ceramah tu. Dan bila dia tengok aku pagi tu dia tersenyum puas tapi lepas minum pagi tu aku terus berambus. Esoknya datang sekolah beberapa orang budak kelas kata yang aku akan kena teruk sebab semalam dia asyik cari aku je. Tapi bila dia masuk kelas dia buat tak layan aku je. Kira main psiko ar. Tapi lepas tu dia masih lagi terus menyusahkan hidup aku.





Seriusly cikgu macam tu ar yang kita semua perlukan. Bukan setakat cikgu yang masuk pagi pulang petang dan ambik gaji setiap hujung bulan or cikgu hasil lambakkan siswazah yang terpaksa jadi cikgu hanya sebab dia tak berpotensi untuk diterima di tempat lain. Sejujurnya sebab cikgu Hazani yang muncul pada 2 tahun terakhir persekolahan aku lah menjadikan aku respect pada institusi perguruan, menjadikan aku ambik subjek linguistik di universiti dan aku sendiri pernah jadi cikgu dan terpaksa meletakkan jawatan sebab aku rasa aku tak layak untuk pegang jawatan mulia tu. Kalau andai kata aku tak jumpa cikgu Hazani dalam hidup aku maka aku ialah salah seorang dari mereka yang support tindakan saman ibu bapa tu.

Even aku cukup yakin yang parents yang nak saman cikgu tu ialah pada waktu sekolah dulu mereka ialah pelajar-pelajar yang tak berkesempatan untuk jumpa seorang cikgu yang benar-benar berperanan sebagai seorang cikgu. Sebaliknya mereka hanya berjumpa dengan cikgu-cikgu biasa yang hanya tahu mengandung dan menghukum pelajar je dan mereka percaya yang hukuman tu telah menjadikan mereka berada dalam keadaan yang menyedihkan seperti sekarang ni. Hmmmm..

Friday, June 7, 2013

Gigi Palsu aku Patah

'Oooh seriusly..? Gigi palsu patah pun nak upload kat Blog gak ke? Dah tak ada benda lain lagi ke yang nak diceritakan selain gigi palsu? What next? Kucing peliharaan patah kuku or anjing yang berbunyi macam kambing ke?' Jawapan aku: WHAT EVER..!! Better aku tulis apa saja yang aku nak before kerajaan Malaysia kuat kuasakan peraturan kata semua blogger mesti berdaftar then baru leh blogging yang totally mengarut nak mampus. What next? Lesen untuk Facebook ke? Hmmm..


Waktu form 5 ni aku involve ngan satu self accident sebab memandu motosikal waktu hujan di hadapan gas station. Waktu tu aku patah 1 gigi dan 2 lagi terpaksa dicabut sebab longgar macam tarian hawaii. 2 minggu lepas tu aku dapat gigi palsu dan pada hari yang sama gak aku terlibat ngan kemalangan kedua apabila aku dilanggar oleh sebuah kereta. Kemalangan kali kedua ni bagi impak yang lebih serius apabila rahang muka aku lari, bibir pecah, bahagian antara jari manis dan jari hantu aku koyak, pergelangan tangan kanan aku retak dan .... aku kehilangan 3 gigi. Sehingga lepas tu kawan-kawan sekolah aku buat lawak kata next time kalau diaorang jumpa aku then mereka akan check berapa kali aku accident dan berapa banyak lagi gigi aku akan hilang. Hmmm..

Waktu ambik gigi palsu kedua ni, nothing happen (walaupun aku banyak kali lagi accident tapi tak ada penglibatan gigi berlaku) cuma waktu universiti antara tahun 2007 atau awal 2008 then ada sesuatu berlaku pada gigi palsu aku. Aku ada satu habit ni bila makan ayam. Aku lebih suka pilih ayam pada bahagian yang banyak tulang sebab aku suka makan tulang ayam. Waktu kecik dulu aku selalu gaduh ngan kakak aku sebab kami berebut nak makan bahagian ayam yang bertulang. Kalau aku makan kat KFC then biasanya pinggan aku sangat licin sebab aku makan ayam ngan tulang-tulangnya sekali. Wakaka.

Itulah satu hari ini tadi macam biasa aku makan tulang ayam dengan rakusnya sehingga tetiba ada bunyik KRAK..!! dalam mulut.Yap, gigi palsu aku patah. Tapi thanks goodness walaupun patahnya agak besar (1/3) tapi ia hanya pada part lelangit jer. Dan aku still boleh pakai sampai 2011.



Cuma perkara yang sering berlaku kepada pengguna gigi palsu (selain apa yang diperkatakan dalam iklan Polident iaitu rasa tak selesa bila makan dan sisa makanan terperangkap sekali dalam ruang gigi palsu adalah sangat benar) ialah apabila gigi sihat bersebelahan gigi palsu biasanya akan effected dan ia terdedah untuk rosak. Mungkin sebab ada ruang (as dalam iklan Colgate) yang membenarkan sisa makanan tersekat dan lama-lama ia rosak dan terpaksa dicabut. 


So sehingga tarikh hari ni aku ada around 9 or 10 (aku malas nak kira) batang gigi palsu dibahagian atas. 4 nya ialah gigi bersebelahan yang rosak akibat gigi palsu. Hmmm..







..



Hari ni tadi aku makan seperti biasa. Apa yang aku makan? Kacang. Dan tetiba aku rasa macam aku tergigit batu. Duh, batu dalam kacang? Rasa macam nak saman jer company kacang ni. Then aku keluarkan dari mulut then tengok pelik betul batu ni. Tengok betul-betul: Duh rerupanya ia gigi. Lagilah rasa macam nak marah bila jumpa gigi dalam kacang tu. Pengotor betul syarikat pengeluar kacang ni. Ada gigi manusia. Ni dah kira sama tahap jumpa cacing dalam coklat or tikus mati dalam roti or jari manusia dalam sos cili. Then entah apsal ada something pelik dalam mulut. Aku check guna lidah: Ceh, gigi palsu aku yang patah rupanya. Batal niat nak saman. Hmmm..

Thursday, March 21, 2013

Oh My SPM

Waktu keputusan PMR keluar, aku ambik resultnya lambat beberapa hari. Sebab waktu tu tengah musim buah so aku ngan parents aku bermalam di kebun. Tak pasti kenapa kami nak bermalam di kebun sedangkan kami boleh jer balik hari kot. Macam ar kebun tu jauh sangat. Setakat sekitar setengah jam je kot. Pelik. May be nak ambik feel musim buah versi vintage kot.


Cikgu kat sekolah bagi big expectation gak pada aku ar untuk PMR sebab abang aku pernah bagi keputusan hebat buat sekolah pada paper PMRnya. Even aku pun sejujornya expect something big gak ar walaupun form 3 aku a bit astray aka lari sedikit dari laluan yang sebenarnya ar. So bila result keluar setakat 5A 3B so aku okey tapi rasa kecewa tu memang ada.

Bila sesi sekolah form 4 bermula then sebahagian ahli kelas lama dah pindah sekolah. Ada yang ambik sekolah teknik vokasional, sekolah sains etc. So bila ramai keluar so ramai budak kelas lain masok kelas kami. Aku pun dapat tawaran ke sekolah yang lebih baik gak tapi aku tolak. Aku tak tahu kenapa. Tapi cukup pasti form 4 aku lebih jauh menyimpang ar. Mungkin sebab effect lega selepas ambik big exam PMR so form 4 ialah masa untuk relaks. Then feel kekawan ramai pindah tu pun bagi effect tak best gak. Dan kekawan pun makin gila-gila menjadikan rasa memberontak aku makin kuat.

Akibatnya aku banyak main dari belajar masa form 4. Dulu form 1 sampai form 3 untuk paper math aku mesti dapat A tapi form 4 paper math kalau tak D then C. Mungkin niat nak belajar sungguh-sungguh masa form 5 nanti kot. Tapi masa form 5 lebih teruk. Siap beberapa orang cikgu tu leh merajuk dan tak nak ngajar kelas kami. Tu belum masok part ada cikgu yang pulaukan aku dan kekawan dalam kelas. Hmmm..

Kemudian perkara paling besar berlaku. Form 5 aku accident motosikal dan tak sekolah untuk lebih 2 bulan. Masuk balik sekolah 2 minggu lagi nak paper pertama SPM. 4 hari before SPM baru pecahkan semen kat tangan kanan. Akibatnya nak menulis pun tergetar-getar. Even siap cikgu advice aku lagi suroh ambik SPM tahun akan datang. Hmmm..









Masa hari ambik result, aku gi ngan kekawan. Aku memang tak expect apa-apa. Even sekolah pun tak bagi expectation sangat pada aku kot. Dan kebetulan hari tu terjumpa cikgu ngajar BM form 5 aka cikgu disiplin sekolah yang pernah kata kat aku masa kelas dia yang aku garenti akan dapat D untuk paper dia. Tapi doa dia tak menjadi. Aku dapat A. Aku setakat dapat 3A 5B 1C. Tak ada apa yang nak disesalkan. Im deserve it. 










Untuk adik-adik yang ambik result SPM hari ni please ar jangan menitiskan air mata bila keputusan tu totally hancur. Korang tahu yang korang deserve ngan result tu. Macam ar ko untuk 2 tahun tu setiap hari tidur 3 pagi untuk ulangkaji, hujung minggu gi tuisyen then balik terus gi library tapi keluar result straight C then tu baru pelik. 

Tapi jangan hanya sebab result ko fail then ko rasa hidup ko fail gak. NOOOOO..!! SPM setakat SPM jer. Kehidupan ialah chapter yang berbeza. Betapa ramai yang dapat keputusan SPM jauh lebih teruk dari aku tapi life mereka jauh lebih advance dari aku. Kereta bertukar ganti, ada rumah sendiri, ada family sendiri etc. 

Sebab kehidupan ni bukan tentang cam mana ia bermula atau apa ranjau laluan kau tapi cam mana ia berakhir kelak. 









Last week cousin aku datang rumah. Kami cakap-cakap. Antaranya dia suarakan kebimbangan dia pada aku yang belajar tinggi-tinggi tapi setahun tak bekerja. Sedangkan dia tak belajar tinggi cam aku tapi ada life yang jauh meninggalkan aku di belakang..


Hey, aku selalu kata: Kalau kebahagian tu diukur dari harta kekayaan then aku ialah manusia yang cukup miskin. Allah itu maha Esa. Dia dah tentukan laluan setiap manusia. Dan aku yakin yang aku masih berada pada laluan yang dah ditentukan olehNya untuk aku. Dan aku bahagia...

Monday, February 11, 2013

Tag Sekolah

Aku terbaca satu local Sarawakian blog ni. Dia upload post tentang tag sekolah aka ada few stupid people upload tags of question dan dia jawab. Entah apsal post tu membuat aku teringat kembali tentang zaman sekolah aku. So aku kuarkan balik soalan asal tu dan aku terjemahkan dan aku jawab tag sekolah aku lak.

Here we go..!!


1. Sene ko sekolah dolok? (mana kau sekolah dulu)
SRB St Theresa Padungan (few month)
SRB St Anne, Sarikei (1-4)
SRK Santubong (5-6)
SMK Santubong (1-5)
SMK Tun Abang Haji Openg (lower & upper 6)


2.Dolok (dahulu) bekal apa ke sekolah? Dolok selalu beli apa di kantin?
Dulu 4 tahun sekolah majoriti non-Muslim so kantin pun hanya jual benda yang non-Halal. Aku ingat lagi sesekali akan bawak bekal makanan dari rumah dan aku ingat scene makan rehat ngan cinta monyet pertama. Dan sebab aku membesar era 90-an so bekal duit lak sekadar beberapa puluh sen jer tapi itupun tak beli. Even bila dah pindah sekolah majoriti Melayu still aku tak berbelanja dan dah tahan tak makan apa-apa masa rehat. Hmmmm..


3. Favourite subjek?
Math since dari darjah 6 sebab waktu tu aku punya potential dalam math mulai berkembang. Thanks cikgu Siah sebab ajar aku. Sebab bagi aku math ni cam teka teki yang jawapannya cukup objektif walapun form 4 math aku jatoh sebab pengaruh rakan sebaya yang suka main. Hmmm..


4. Bag sekolah jenis apa?
Sebab aku anak bongsu so aku recycle beg abang kakak aku dulu. Diaorang dapat beg baru tapi aku dapat beg diaorang. Plus sebab aku membesar zaman 90-an so beg sekolah tak ar hyper berat cam budak sekolah sekarang. Plus masa sekolah menengah, pergi balik melenggang ngan beg kosong jer sebab semua buku tinggal kat dalam laci meja. Wakaka


5. Tempat duduk dalam kelas?
Darjah 1 hingga 5 kat tengah. Darjah 6 dudok depan sebab mata dah start buta. Form 1-5 dudok almost belakang dan tepi tingkap ngan matlamat leh nyandar dinding dan tengok orang lalu lalang kat luar. Plus aku dah agak tinggi so kalu dudok depan then penglihatan terganggu. Form 6 lak kena duduk 2 baris depan sebab cikgu kelas cukup Islamik aka lelaki kalau dudok belakang then nafsu mudah naik. Hmmm..


6. Jenis penselkes?
Kalu korang membesar era 90-an then tahu ar jenis penselkes besar yang leh bukak depan belakang (tapi bahagian belakang dia nipis sikit) yang penutup dia ada span nipis. Tapi bila sekolah menengah just main bawak pen dalam posket seluar jer or paling tak just campak dalam ruang kecik depan beg. Kecuali pada masa form 6 aku create pencil case aku sendiri. Hmmm


7. Kelab, Persatuan, Permainan?
Darjah 1-4: Kelab permainan dalam (catur, scrabble, dam etc) + darjah 4 join pengakap
Darjah 5- form 5: PBSM


8. Favourite cikgu?
Cikgu Hazani Mahadi. Kita pasti akan suka pada cikgu yang kita paling benci sebab suka menyusahkan kita. Hmmm..


9. Classmate yang boleh buat kau tetak (ketawa)?
Aku banyak pindah sekolah dan kekawan pun asyik pindah randah. So kawan paling lama ialah kazen aku sendiri kot yang kami banyak kali gaduh tapi last-last gelak ketawa, sakat menyakat sesama kot.


10. Perkara yang buat cikgu kau bengang ngan kau?
Aku mostly budak baik yang bijak dalam kelas. So cikgu tak ada sebab untuk benggang ngan aku kecuali masa form 4 & 5 yang aku berada dalam circle of friend yang tak digemari cikgu. So banyak kali gak cikgu merajuk tak nak ngajar kelas kami. Dan form 6 aku banyak memberontak dan membangkang arahan cikgu kelas. Hmmm..


11. Pernah jadi AJK dalam kelas?
Pernah jadi ketua kelas untuk 2 tahun. Kalu tak jadi ketua kelas so jadi ajk keceriaan kelas. So kelas jadi mangsa eksperimental yang bertema pelik-pelik setiap tahun. Hmmm..


12. Bekas botol air?
Bekas air mineral standard tu ar kot.


13. Transport pergi dan balik sekolah?
Darjah 1-3: Emak hantar dan ambik
Darjah 4: Jalan kaki sendiri.
Darjah 5: Basikal
Darjah 6 - form 5: Jalan kaki sendiri sebab sekolah menenggah tu just 5 minit jer dari rumah.
Form 6: Motosikal


14. Pernah ekot (join) sukan?
Masa sekolah menengah masok lontar peluru dan lempar cekera masa hari sukan. Selalu dapat tempat ke-4 jer ar. Pernah sekali terpaksa join lari tapi masa orang lain dah lengkap 3 kali pusing padang, aku lak masih 1 setengah pusingan. Hmmm..









Hmmmm..

Wednesday, January 2, 2013

First Day Of School

Hari ni aku tak akan membebel dan bising-bising pada 2 anak buah aku yang akan menghabiskan masa diaorang untuk 2 bulan just main game komputer or tengok TV dari pagi sampai petang sebab hari ni ialah hari pertama sesi persekolahan 2013 bermula. Hohoho


First day of school ni moodnya sama jer cam first day berkerja. Kita akan bangun setengah jam or sejam lebih awal even sebelum alarm phone sempat berbunyi lagi. Baju lak dah seminggu awal seterika dan itu belum masuk part dah beberapa kali try baju baru depan cermin. Al maklum ar semangat hari pertama persekolahan.

Tapi seminggu kemudian: Bangun on time.

Sebulan: Bangun setengah jam lewat.

Few month after: Dah start sumpah seranah kat alarm.




Hmmmm... Manusia.



...


Hari ni Amir Habeeb dah masuk darjah 5 manakala adiknya lak masuk darjah 1. Aku pulak yang rasa tak sabar dan terlebih gembira. Al maklum semuanya masih bersemangat walaupun aku terlebih yakin yang sebulan lebih ni nanti mereka akan cukup liat nak bangun or beberapa kali kejutkan-mereka duduk but then baring semula sehingga membuatkan mood emak diaorang akan naik jer setiap pagi. Aku akan lebih tak sabar momment tu berlaku kelak. Wakaka


Aku dulu ada 3 buah sekolah rendah ngan 2 buah sekolah darjah 1. Aku totally tak ingat experience pertama kali sekolah aku dulu. Tapi aku masih ingat first day aku darjah 1 di sekolah kedua aku. Era-era tu sekolah biasanya bermula bulan December. Sekolah pertama aku just untuk 2-3 bulan cam tu jer before bapak kena transfer ke bahagian (daerah) lain. 

First day on second darjah satu at secon school tu terus perhimpunan aku aku ikut jer semua yang berlaku. Ada satu ritual yang agak pelik gak aku ikut sekali sehingga few day after baru aku tahu yang rerupanya itu ialah Christian's Morning Prayer. Sebab sekolah tu sekolah mubaligh Kristian (sekolah lama pun sama gak) dan cikgu diaorang agak kuat pegangan so setiap pagi dan after rehat mesti ada prayer. Tapi aku tak buat lagi pass tu ar. Hmmm..

Waktu tu aku sama sekolah ngan Uda, abang aku. Aku darjah 1, dia pulak darjah 4. Tapi aku tak sempat sama ngan Angah dan Along sebab jarak umur kami jauh lebih beza. Plus aku tak ingat sangat pun sebenarnya kewujudan Uda kat sekolah masa tu. Mungkin sekolah tu sangat besar kot. Satu darjah ada 4 buah kelas. Kira banyak gak tu. Tapi aku ingat satu moment masa aku darjah 2 dan hari tu hari Jumaat. Kami sepatutnya balik sama tapi sebab kelas aku tamat akhir sikit so dia tunggu kat luar kelas. Bila kelas tamat, aku keluar dan dia ikat tali kasut aku yang terlodeh. Yap, aku ingat moment tu.








Kemudian kami sama sekolah masa aku form 1. Tapi itupun sekadar beberapa hari jer sebab Uda dapat tawaran ke sekolah yang lebih bagus sebab result PMRnya yang gempak.










It is a great thing to have adik beradik at the same school yang leh jaga dan protect kita. So harap abang dan adik (niece and nephew) pun akan saling jaga menjaga satu sama lain kat sekolah lepas ni walaupun realiti kat rumah diaorang lebih banyak gaduh jer sesama. Hmmm..

Thursday, December 20, 2012

PMR

Semalam ialah hari keluarnya keputusan PMR so guarantynya pasti cuku banyak berlaku drama air mata dan gelak ketawa. Hei, kalau korang pernah ambik PMR, SPM, STPM etc then ada 3 benda yang korang pasti akan setuju kalau aku kata 1) Nasib tak menyebelahi kau (apa yang baca totally tak keluar satu pun) 2) Gagal ujian awam tu tak menjanjikan yang korang akan gagal life kat luar gak sebab ujian sebenar ialah cara nak survive dunia luar (sama cam Akademi Fantasia gak) 3) Kau sendiri tahu yang kau deserve with keputusan ujian ngan usaha yang kau dah buat so buat apa nak nanggis-nanggis ni..?


Aku PMR tahun 2000. Almost 13 tahun dah berlalu. Bagi aku PMR feelnya lebih besar berbanding SPM kot sebab ia ujian besar pertama yang aku cukup serius nak ambik (even SPM pon aku dah malas nak ambik sebenarnnya) plus it takes 3 tahun untuk belajar dan hafal semua ilmu sebelum leh ambik PMR berbanding 2 tahun jer untuk SPM. Hmmm..

...

Waktu aku masok form 1 dulu, aku ialah shadow kepada Uda (abang aku) yang pecah rekod sekolah as cukup cemerlang dalam PMR. So kalau ada cikgu kenal aku as adik Uda then mereka akan bagi special treatment untuk aku. So aku dijadikan ketua kelas, pengawas, join kelab itu ini etc. Expectation mereka lebih tinggi bila form 1 dan form 2 untuk setiap semester exam then aku akan dapat nombor 1 dalam kelas dan terbaik untuk tingkatan. Kiranya aku ni cam kanak-kanak terpilih dalam Digimon gak ar. Hmmm

Cuma pada form 3 tu aku dah start memberontak. Aku just nak jadi ordinary guy jer. So 2 kali exam semester aku buat hal ngan kata aku demam dan tak ke sekolah but still aku ambik sekitar 2-3 paper jer ngan harapan aku nak dapat tempat terakhir. Tapi bila dah keluar keputusan still ada lagi orang yang leh ambik semua paper dalam dapat kedudukan jauh lebih teruk dari aku. Tapi satu semester ni aku dapat 3 or 5 dari belakang.

Then masa ambik PMR dan kemudian keluar result. Aku dapat 5A 3B jer but still aku kedua terbaik sekolah (yang terbaik tu mestilah 8A)















Kemudian masok form 4 aku makin ar malas belajar. Sebab mode nya cam kita dah bagi sehabis baik untuk PMR then ada lagi satu exam besar kat depan yang perlu kita ambik. Duh, sistem pendidikan Malaysia ni terlalu berpandukan peperiksaan sangat ar. Ia tak realistik. Hmmm

Friday, November 9, 2012

Last Day Of School

Kalau korang jenis manusia yang kureng sikit ngan kewujudan budak-budak either ia dari rumah korang sendiri or persekitaran perumahan korang then apa yang aku leh ucapkan kepada korang untuk sekitar 2 bulan ni ialah: WELCOME TO HELL sebab ni ialah yang  hari terakhir sekolah. Hmmmm..


Tadi aku ambik anak buah aku yang umor 10 tahun tu. Hari ni sepatutnya balik jam 11 tapi disebabkan satu perhimpunan terakhir sekolah untuk sesi ni so ia ditunda 40 minit. Guru besar lak bagi ceramah memang tak berpijak di bumi yang nyata sungguh. Dia macam bagi ceramah untuk mahasiswa universiti lak. Masa cuti baca buku supaya leh cabar cikgu masa dalam kelas kelak. Duh, sedangkan bebudak umur kurang 12 tahun tu mana pedulik benda tu lagipun esok dah cuti dan kepala hotak mereka hanya ada plan masa cuti jer. Hmmm..


Ingat day day masa sekolah dulu, bukannya ada buat apa-apa yang besar berlaku pun. Mostly hanya bersihkan kelas dan perhimpunan terakhir. Tak ada moment yang epic sangat pun sebab semua orang tahu yang tahun depan nanti mesti akan jumpa semula lagi. Even form 5 pun effect hari terakhir tak bawak kesan sebab 1st) masih ada SPM yang perlu dirisaukan dan 2nd) aku sekolah kat kampung so nak tak nak muka tu jugak yang aku akan jumpa hari-hari kelak. Dan tak lupa sebab aku sambung form 6 so feelnya cam "Duh, aku ingat aku tak akan pakai uniform dan jejak kaki kat sekolah lagi tapi WTF...!!" hmmm

















Dan as aku kata kat mukadimah tadi, untuk 2 bulan ni akan lebih banyak bunyi bising, gelak kata, tangisan, bunyi benda pecah, gaduh yang akan menguasai atmosfera.Mode menghentak kepala ke dinding. Hmmmm

Wednesday, August 8, 2012

Kawanku Terpaling Famous

Aku ada 3 kawan pembaca berita kat TV dan sorang kawan as model selebrity. Tapi rasanya kawan paling famous mestilah yang ada dalam gambar kat bawah ni kot. Hmmmm..


Korang jangan risau sebab aku dah blurkan muka dan maklumat yang boleh buat ko kenali dia include nama page dan blog tu sekali melainkan kau terlebih rajin nak search then itu lain cerita ar kan.

Aku kenal minah ni untuk 7 tahun masa sekolah dulu. 2 tahun sekolah rendah dan selebihnya kat sekolah menengah. Jujor aku katakan yang dia seorang yang bijak. Dia join team debat dan guaranty akan menang dan belasah bebudak sekolah hebat-hebat either in BM or English. Dalam kelas pulak dia sentiasa kalahkan aku dalam subjek BI. 

So aku x dapat nak salahkan dia sepenuhnya atas apa yang terjadi pada dia sekarang ni. Dia may be mangsa keadaan sama cam penjenayah lain yang bermula dari keluarga yang berpecah belah then berkawan ngan pilihan yang salah then start ponteng sekolah, gaduh sana sini, curi duit kelas, buat itu ini bla bla bla. Dan disebabkan sekolah aku tu bukan sekolah untuk kanak-kanak terpilih so kes dia just an ordinary kes yang cikgu x nak buat apa-apa pon.

Yap, aku salahkan institusi sekolah gak sebab cikgu-cikgu ni x nak buat apa-apa pada sorang girl yang cukup ada talent ni tau. Bila dia in team debate then semua bagi support but once dia start buat masalah then terus diketepikan tanpa nak bimbing dia kembali ke jalan yang betul. Dan cikgu kaunselor kami pulak totally a bitch. Yap, aku x menyesal mengurangkan pahala puasa aku sebab semua kat sekolah: student, cikgu, kakitangan memang dah tahu cikgu kaunselor tu memang bitch yang bertudung.

Dan dia gak sorang girl yang cantek. Muka memang standard selebrity kat TV ar. So ramai ar makhluk-makhluk yang lebih tertarik nak merosakkan dia. So jadi Bohsia. Kedian habis SPM terus kawen sebab termengandung dan x sampai setahun bercerai. Then kawen ngan orang lain lagi. 


























Teringat waktu form 5 dulu, kekawan yang gila-gila ambik undi dari satu kelas ni nak tahu sapa orang yang paling dibenci dalam kelas kami. Keputusannya: girl paling dibenci ialah dia dan lelaki paling dibenci pula ialah  AKU. So x salah kalu aku katakan kalau aku membesar dipersekitaran dia then gambar yang ada kat page tu sekarang ni mungkin ialah aku. Kan?

Wednesday, March 21, 2012

SPM. Apa Celop..?

Teringat aku masa universiti dulu ada sorang pensyarah tanya soalan: adakah institusi sekolah berjaya bagi pandangan kamu as bekas pelajar. Then ada sorang girl ni tulis satu esei kata sekolah ialah tempat yang paling istimewa yang menjadikannya insan berjaya as that day.Buat aku terfikir 'Adakah dia hidup dalam fantasi sepenuhnya or it just me the only one yang bernasib malang berada dalam beberapa buah sekolah yang menjadikan aku seorang yang fail untuk tahu siapa aku sebenarnya..'



Penghujung utama sebuah institusi persekolahan ialah SPM. It seems apa yang kita belajar start dari darjah 1 dulu akhirnya akan menjurus sedikit demi sedikit kepada penghujungnya: SPM. So for most student SPM is everything yang harus diberi 100%. Kalau fail then it mean life pun dah tak guna. Tapi kalau lulus cemerlang then they will realise rerupanya ada lagi ujian demi ujian yang perlu mereka lalui. Hmmm..

..

Sejujornya aku dah tak ada mood nak belajar sangat start dari form 4. It seem aku dah bagi yang terbaek untuk PMR then aku realise duh ada lagi exam besar lepas ni and it suck. Waktu form 4 gak dah ada geng gila-gila yang buat math aku dari A terus jatuh ke C. Aku masih ingat lagi word dari cikgu BM aku kata yang aku quaranty akan fail paper dia aka in other wordsnya kalau fail BM SPM so x ada makna ar ambik SPM keseluruhan. Tu belom masuk kes ramai cikgu merajuk tak nak mengajar kelas kami. Duh...

But even tho aku tak belajar sungguh-sungguh still aku dapat keputusan yang better than orang yang belajar mati-mati dalam kelas dan terima hadiah demi hadiah the end of the year. 


Sehinggalah pada pertengahan form 5 aku involve dalam 2 accident besar dan aku tak ke sekolah untuk lebih 2 bulan. Then kembali ke sekolah kurang 2 minggu before seat for first paper SPM. Dan aku realise yang aku perlu bangun semula dan kembali belajar. Tapi ia dah terlambat gak ar. But even tho tangan kanan aku retak dan semen (hmmm) hanya dibukak 4 hari before exam still aku dapat result kedua terbaek sekolah. Wakaka.. Ketawa orang belagak..






...






Sekolah ialah sebuah institusi yang menghasilkan dunia fatamorgana aka dunia palsu dengan kebahagiaan, keseronokan, kawan-kawan, cinta dan jika kalah dengan godaan tu then soryy to say ia akan buat kita terus hanyut. Dan buat mereka yang menjadikan sekolah hanya as tempat mendapat keputusan terbaek setiap tahun then sorry to say gak yang dunia luar tak ada dalam buku teks, sayang. 


So for those yang dah ambik result SPM dan ia suck tahap gaban then trust me yang SPM is nothing. Ia hanya nasib baek kepada orang-orang yang belajar dan soalan yang keluar sama ngan apa yang mereka ingat jer. Nothing more than that. Sebab untuk lelaki yang berusia 27 tahun ni dah lihat betapa ramai yang terkandas dalam SPM sekarang dah jauh lebih berjaya dari aku yang belajar tinggi-tinggi ni.












Btw SPM yang aku maksudkan ni bukan program Selamat Pagi Malaysia ar.. Hmmm

Monday, February 27, 2012

Kamu Kurang Bijak

Teringat pada lirik lagu TAK ADIL by band POTRET dalam album POSITIVE-POSITIVE yang vokal utamanya ialah MELLY GOESLAW kata apsal dalam satu institusi sama ada sekolah, tempat kerja or even dalam sebuah keluarga pun mesti ada pengkelasan as satu kumpulan ni bijak meanwhile satu kumpulan lain plak buduh. Menjadikan yang bijak ni dimanja, disegani dan diberi layanan terbaek dan kumpulan satu lagi you know what happen. Hmmm..


Bapak aku mengajar ngaji di rumah so banyak bebudak datang ar so selepas aku ambik my 10 years old  nephew balik sekolah sekitar jam 3.30 petang then sesampai di rumah dan kebetolan sorang budak ni baru habis mengaji so anak buah aku kata ar yang budak tu ponteng. Dia bagitahu yang dia tak terpilih untuk kelas tambahan tu. Now aku faham yang budak tu bukan dari kumpulan 'kanak-kanak terpilih' (as being told dalam cerita DIGIMON)

Buat aku mempersoalkan: Apakah matlamat kelas tambahan tersebut sebenarnya? Adakah nak menjadikan budak yang bijak bertambah bijak meanwhile budak kurang bijak bertambah bodoh? Cam gitu ker? Hmmm..


Masa cam zaman sekolah dulu: kelas dibahagikan based on keputusan peperiksaan aka orang bijak dalam kelas bijak, kurang bijak dalam kelas kurang bijak, bodoh dalam kelas bodoh, yang dah tak dapat ditolong  masuk kelas tak dapat ditolong lagi. Buat kelas yang bijak perhatian diberi 100%, bagi kelas tambahan, bagi kursus motivasi, bagi itu ini tapi kalau kelas kurang bijak plak cikgunya cam dah tak pedulik langsung hidup mati pelajar. Dah jadi cam Cikgu Sahri dalam cerita Masam-masam Manis: Hari-hari cikgu tidor..

Bila akher tahun plak bebudak pandai ni beratur nak ambik hadiah dan parents bangga habis anak setiap tahun mesti jadi pelajar terbaik dalam setiap matapelajaran dan keseluruhan tingkatan sementara bebudak kurang bijak plak tak dibenarkan masuk dewan dan diaroang datang tak datang pun tak ada sorang cikgu pedulik. 








So apakah fungsi sebenar sekolah hari ni sebenarnya?













Aku pernah jadi cikgu di sebuah sekolah swasta before. Dalam satu tingkatan ada 4 buah kelas tapi kelas-kelas ni tak dipecahkan ikut kepandaian pelajar so maknanya dalam 1 kelas ada yang bijak dan kurang bijak dikumpulkan sekali dengan matlamat cikgu akan mengajar sama rata or matlamat utama yang lain supaya sekolah tu tak disaman oleh parents student yang kaya raya sebab tak nak orang kata anak mereka bodoh.

Akibatnya sangat hazab nak mengajar bila mereka yang nak belajar tu fokus tapi yang tak nak belajar tu plak memain dan ganggu mereka yang nak belajar.













Bagi aku matlamat pengkelasan kelas ikut cepat atau lambat student tangkap ilmu ni adalah bertujuan agak cikgu boleh ambik lebih perhatian kepada mereka yang dikelaskan as kurang bijak ni dengan pendekatan yang lebih daripada pelajar yang dikatakan terlebih bijak tu. Hmmm

Thursday, November 10, 2011

SPM A++

Semalam Malaysia Hari Ini ada menjemput seorang bekas pelajar SPM tahun lepas yang berjaya dapat 10 A+ untok berkongsi tips-tips pelajaran untuk pelajar-pelajar yang bakal ambik paper SPM tahun ni. So dia share ar yang dia ada pengurusan masa yang baik. Dia ambik masa 5 jam belajar, setengah jam internet, sejam main bla bla bla, dia dapat sokongan sepenuhnya dari parents bla bla bla, adik dia yang last year ambik UPSR dapat 11A (apa yang dia ambik ni?) bla bla bla.. Buat Ally Iskandar (include aku) tak leh terima benda tu as: apa sedang berlaku sekarang nih?


Pagi ni plak kat Breakfast Show RED.FM, Jeremy bawak quest sorang comedian named Kuah Jenhan talks about SPM gak. Kuah Jenhan ni dapat 6A manakala Jeremy himself plak just 1A dan selebihnya pelbagai abjad lain ar (hmmmm). Then bila cakap tentang tips, dia just cakap ngan jujor yang dia tak belajar di rumah. Dia just faham masa cikgu ajar di sekolah and tips paling lawak bagi aku ialah bila ditanya tips last minute ialah: it time to believe in God. Wakaka..


So cam ne plak korang masa ujian-ujian besar awam kat sekolah dulu?


Jujor aku kata yang aku sendiri pernah buat jadual kononnya nak tetapkan berapa jam belajar satu hari, hari ni belajar subjek apa bla bla bla tapi last-last ia just jadi salah sehelai kertas yang memberi sumbangan negatif kepada alam sekitar jer. Selamat gak era tu internet bukan semudah hari ni tapi rumah memang dah ada komputer cuma masa lebih banyak dihabiskan bersama rakan sebaya di sekolah ar (tapi bukan belajar ar). Waktu form 4 al maklum baru keluar penjara PMR so enjoy dan kuasai sekolah ngan join kelab itu ini, jadi ahli jawatankuasa tertinggi, cari junior-junior dan layan karenah gila kawan-kawan yang gila. 

Akibatnya sepanjang tempoh setahun di form 4 tu memang dipenuhi ngan main-main jer dan fokus pada pelajaran aku dah lari. Dan bila dah masok form 5 plak dah terlambat nak catch-up balik setahun yang lalu. Even lebih 2 bulan aku tak bersekolah sebab aku accident motosikal. Aku masok balik cuma tinggal beberapa hari jer lagi nak masok first paper. So aku tak belajar pun benda-benda yang aku tertinggalkan selama 2 bulan tu. But still result aku masih lebih baik daripada mereka-mereka yang datang setiap hari sepanjang 2 tahun tu. Technically kedua terbaik sekolah tahun tu walaupun beza ngan yang pertama tu agak jauh. Hmmm..

Realitinya most of kumpulan pelajar bukan macam situasi budak yang ditemuramah kat MHI yang terlalu idealistik. Mereka bukan dari latar belakang keluarga yang dah plan everything, dan si anak dah plan everything, nak belajar kat Oxford jurusan kejuruteraan what ever, then pegang jawatan tinggi dalam satu company besar, ada rumah besar dan kereta mewah etc. Dan menjadikan situasi lebih teruk ngan sistem pelajaran di Malaysia lebih tertumpu kepada peperiksaan dan akademik.















Akibatnya mereka yang dapat banyak A++ ialah kumpulan pandai yang disanjung-sanjung tinggi yang digembar gembur sebagai pemuda-pemudi harapan bangsa yang bakal mengemudi negara ke arah masa hadapan yang lebih cerah dan moden. Sebaliknya mereka yang tak dapat apa-apa A plak akan dianggap as kumpulan yang bermasalah, tak ada masa depan, tak mampu memberi sumbangan, mampu mengakibatkan permasalahan itu ini bla bla bla. 















But then kenapa plak orang paling kaya di Malaysia (or used to be) tu PMR dia pun sangkut? Hmmm..s

Wednesday, July 27, 2011

Ku Bahagia

Dalam satu sesi kelas masa zaman universiti dulu, kami ice breaking dengan kaedah share a story either zaman persekolahan dulu banyak memberi positive things yang membantu korang untuk berjaya or tak. Ada sorang minah ni dengan bangganya berdiri share betapa sekolah dia dulu banyak membantu dia berjaya sehingga ke tempoh tu dengan pujian yang maha hebat. Membuatkan aku x pasti either sekolah aku sorang je sangat teruk or dia menipu sekolah dia sangat hebat tahap dewa. Hmmm...

Tadi tengah dalam kereta ngan sorang kawan suddenly keluar satu lagu Melly: Ku Bahagia. Terus bawak kami berdua bercerita zaman lagu tu tengah hot iaitu zaman kami form 4-5 dulu. We talk on how much non of our history teachers ever successfully mengajar sejarah sepanjang 5 tahun di sekolah menengah. I never got A dan kalau dapat B dah kira cukup bertuah. We hate cikgu itu ini dengan ungkit-ungkit balik apa yang berlaku zaman tu.

Bila tengah layan lunch plak sambung cerita tentang kekawan masa zaman sekolah. Kedian baru perasan beberapa orang junior kerja sana. Senyum tapi bila balik meja terus keluar issue apsal junior tu plus banyak lagi junior nampak jauh lebih tua dari kami berdua. Yap, aku realize yang both of us nampak jauh lebih muda dari usia sebenar. It sound hurt isnt it?

Kedian sambung lagi event-event dan orang-orang yang pernah wujud masa sekolah dulu. Ada kawan yang kawen sembunyi-sembunyi ngan mat salleh ar, ada yang waktu sekolah sangat baik tapi sekarang rosak, ada yang triple berat badan, ada kahwen, ada bujang, ada janda 2 kali etc. Wakaka..









Kedian dia kata kalau jumpa cikgu-cikgu pasti ada yang tanya tentang group of our friends include aku. Siap ada cikgu yang masih ingat nama penuh aku lagi.. Buat aku terkesima..

















Aku pada zaman sekolah dahulu ialah anak murid yang digembar-gemburkan akan membawa kejayaan besar kepada sekolah sedangkan aku cuma mahu jadi yang biasa-biasa saja. May be because Im live behind someone else shadow: my bro yang sangat hebat. I can be great but I choose to be biasa-biasa saja..














Plus walaupun sekolah tu tak lah sehebat mana but still ia berjaya menjadikan aku siapa hari ni. That big... Hmmmm... Thanks

Wednesday, July 13, 2011

Soalan Buduh

Korang tahu tak film Malaysia title Penunggu Istana? Ia kisah sekumpulan pelajar yang buat kajian di sebuah istana lama then diganggu oleh entiti penjaga istana tu bla bla bla. Ia sekitar seangkatan film barat cam Blair Witch Project, Paranormal Activities, Cloverfield etc yang menggunakan pendekatan berbeza dari rakaman film biasa di mana mereka guna pendekatan rakaman cam si pelakon sendiri yang rakam guna videocam amature mereka jer. 


Main point aku nak share kali ni ialah each time aku seach review or nak download haram film tu then mostly akan ada comment kat bawah post tu yang buat aku ketawa sendiri. Soalan-soalan tu cam:

Betul ke mamat dalam cerita tu mati the end? 
Dia hilang tak ada usaha mencari ke?
Then sia-sia je ar girl dalam movie tu mati?
Apa kata keluarga mereka yang mati nih?

Membuatkan aku x pasti either mereka betul-betul naif baru keluar dari petapaan di gua then tak tahu or just troll buat-buat tak tahu? Ada lagi ke dalam era 2011 ni yang leh percaya yang betul-betul wujud teens yang buat rakaman video amature then video tu leh dijadikan film dan bab melibatkan orang benar-benar mati ngan mudah  leh lepas oleh tapisan film negara Malaysia? Hmmm...






Kemudian wujud plak kumpulan kedua yang muncul kata mereka dah tahu kebenaran dan rasa tertipu bila dapat tahu pelakon tu hidup dan leh datang kat MHI buat promosi film tu. Aku tak faham bila mereka boleh kata tertipu pada kebenaran sebuah film. Kira mereka ni tertipu dan percayalah yang Dania aka Scha ni betul-betul pramugari yang setiap tahun tukar syarikat penerbangan hanya sebab masalah cinta? Hmmm.. May itu menjelaskan apsal ramai yang melatah dan marah bila tengok gambar Tiz Zakiah yang berbeza berbanding drama Nur Kasih dulu kot..






...








Kalau korang membesar di sekolah yang tipikal ia pasti cukup susah nak tengok ada student angkat tangan dan tanya soalan setiap kali sesi pengajaran tamat. We mostly takut kalu ramai yang tengok kita then fikir: soalan senang aka buduh cam tu pun nak tanya gak ke? membuatkan kita refer simpan soalan tu berlegar-legar dalam otak kita or tanya kawan yang seangkatan tahap IQ tu untuk jawab soalan kita tu. 

Kekadang gak ada masa penjawab soalan tu yang menjadikan kita tak nak tanya soalan. Contoh cam masa sekolah dulu cousin aku ni pernah tanya kat cikgu kami: apa pentingnya belajar math ni? bukannya kita leh guna dalam kehidupan pun teori algebra, sin, kos, tan etc ni masa nak beli ikan ke etc? So cikgu tu bagi jawapan yang kadar inteleknya lebih rendah dari otak kami so kami tak nak tanya soalan lagi pada dia.









Tapi bila tamat zaman universiti aku dah mulai banyak bertanya dan aku sedar walau soalan tu bunyik cam simple tapi kekadang amat bagi effect besar sebenarnya.
















But still pada usia dewasa ni, masih ada jugak org dewasa yang tanya soalan buduh... Hmmm...

Monday, July 4, 2011

Report Card

Aku sangat yakin yang hari penyerahan buku report card pelajar ialah hari yang paling tak disukai oleh most pelajar terutamanya bagi student yang dapat markah teruk in exam or student yang selalu bagi masalah pada cikgu masa kelas. Sebab waktu tu lah waktu paling sesuai untuk cikgu akan balas dendam nak report setiap perangai buruk student ni depan parents memasing.


Aku waktu sekolah dulu bukan jenis yang banyak mulot sangat ar so most of the time parents aku tak tahu pun bila exam aku start or tamat, bila markah aku di bagi or apa markah exam aku. Mereka hanya tahu semua bila aku serahkan report card untuk mereka sign jer. Cop. Korang tanya: mereka tak gi sekolah ambik report card ko ke?

Yap. Most of the time parents aku tak berkesempatan nak pergi sekolah untuk ambik report card. Membuatkan aku sangat tak suka report card day sebab most of the time aku antara student yang parents tak datang ke sekolah so it sucks bila tamat je satu semester aku terpaksa jadi yang terakhir untuk ambik report card aku (student yg parents x datang akan tuntut card tu paling akhir). May be it not such a big deal for me nor to my parents sebab both of us dah awal-awal tahu result aku.

Tapi it quite jealous gak ar each time datang report card day ketika cikgu complaint tentang student depan parents diaorang then parents diaorang akan marah-marah depan anak diaorang sendiri. Aku plak: hanya tunggu sesi tu tamat, dapat report card, balik, kalau aku rajin aku akan serahkan pada parents or kalau aku malas aku tiru signature diaorang. Yap, jangan kata korang tak pernah tiru sign parents korang plak.







Akhir tahun pada majlis penyampaian hadiah, ambik hadiah banyak-banyak.
















Rutin yang sama setiap tahun. Membosankan.













I hates report card day..