Showing posts with label Amira Hanani. Show all posts
Showing posts with label Amira Hanani. Show all posts

Saturday, October 15, 2016

Siti Nordiana, Tomok,.? Eeeww

Aku bersekolah form 1 sampai form 5 kat sebuah sekolah kampung (yang jarak sekolah ngan rumah tak sampai 5 minit pun) sekitar akhir 90-an dan awal 2000. Aku yakin tak kira kat mana kau sekolah (budak sekolah awam dalam Malaysia mostlynya) yang seusia aku then korang pasti faham apa yang aku nak cerita dalam post kali ni.


Kat zaman sekolah-sekolah dulu, kita suka sangat labelkan manusia. Yang duduk depan as kaki nerd, yang duduk belakang either kaki anarkis or geng budak popular dan yang tengah pulak golongan yang berkecuali yang mostly akan kerja kerani kat jabatan kerajaan. So tempat duduk yang kau pilih pada hari pertama setiap tahun sesi persekolahan bermula adalah sangat-sangat penting. Kau tak nak duduk ngan geng surau kalau kau jenis mudah terbakar setiap kali dengar bunyi azan, or kau sangat-sangat tak nak duduk sebelah mamat yang setiap kali satu subjek habis then dia berebut nak bawak buku cikgu ke bilik guru sebab jenis manusia kaki ampu mudah berjaya tapi sangat menyedihkan etc. 

Tingkatan 1 mungkin belum nampak sangat mode 'cinta' dalam udara. Mostly abang or kakak-kakak senior mudah tertarik kat korang sebab muka masih bersih tanpa noda jerawat or kesan jeragat so banyak ar jenis muka jambu, comel-comel, budget comel akan jadi mangsa adik-adik angkat. Buat kanak-kanak terpilih, jangan terlampau teruja sangat dan buat yang tak terpilih, jangan kecik hati sebab benda angkat-angkat ni biasanya tak tahan lama. Manusia hanya cenderung dengan benda-benda comel je but once switch 'aqil baligh' turn on then semua yang comel akan nampak macam muka pecah rumah dan semuanya akan tamat. Sepanjang 5 tahun aku kat sekolah menengah, aku tak pernah berada dalam permainan tu. Bukan tak ada pelawaan cuma aku tak tahu fungsi sebenar benda tu sebab aku dah ada abang dan kakak kandung so kenapa aku nak ada kakak or abang angkat pulak?


Tingkatan 2 bermula so bermula juga ar musim mengawan di sekolah. Budak perempuan dah start pakai wangi-wangi, bedak tacap sana sini, cakap pun dah lemah lembut dan budak lelaki zaman tu akan buat style rambut belah tengah guna minyak rambut jenama apa entah yang sangat licin sehingga kalau lalat hinggap then terus terkehel kaki lalu tergelincir, butang kemeja sekolah kancing sampai atas leher dan idola mereka: Tomok Newboyz or Naqiu Boboy. Damn, waktu tu ar muncul boyband dengan nama mostly start dengan S macam Spin, Scoin, Spoon etc yang so sure lagu diaorang sangat menyakitkan hati dan telinga yang mendengar. Dengan Tomok nyanyi dengan suara keluar dari hidung pada lagu-lagu meleleh habis memang tahap mati pucuk ar waktu tu. But still ramai gak yang menjadikan lagu diaorang as pujaan especially budak-budak yang tengah bercinta or masa putus cinta. Dan kalau tulis surat (yap, zaman tu belum ada apps or smartphone ya, adik-adik) so akan disertakan sekali dengan lirik lagu. Perlu ke?

So wujud ar edisi label melabel lagi based on music mereka layan. Yang suka dengar lagu Siti Nordiana, Syura, Achik, Bola-bola Api tu akan digroup as soo kampung (bila fikir balik, jahat pulak kan?), yang layan Back Street Boys, Britney Spears or mana-mana penyanyi omputeh tu kira group budget modern sangat ar, yang layan group yang kita jarang or tak pernah dengar langsung waktu tu macam Dead Mushroom or Butterfingers pulak ialah group budget diri cool and lastly mereka-mereka yang tak ikut mana-mana genre specific sebaliknya minat semua lagu mainstream yang dimain kat radio yang sekali lagi akan berakhir kerja as government servant sampai hari pencen. Hmmm..

Teringat kazen aku tu tulis surat untuk ex dia dan dia tulis ayat buat kekasih gelapku (yap, pengaruh Sheila On 7 sangat kuat waktu tu) dan bila kami geng tahu then sampai sekarang ar dia kena bahan. Hmmm







Lebih 10 tahun berlalu, pada usia 30an tiba-tiba nama Siti Nordiana muncul balik, lagu Memori Berkasih yang pernah buat telinga menanah dulu dah jadi siulan ramai balik. Then muncul entah dari mana ada sorang mamat nama Aiman Tino dengan penampilan macam Tomok dulu-dulu, nyanyi lagu macam Tomok dulu-dulu gak (jenis lagu layak kena panah petir) tu semula dan anak buah aku yang umur 10 tahun tu asyik-asyik nyanyi lagu-lagu tu berulang-ulang kali manakala anak buah lelaki aku yang umur 14 tahun pergi sekolah dengan rambut licin guna benda alah pomade tu. DAMN.., sejarah memang akan berulang kembali.










But at least Tomok dah tak nyanyi macam Fran Drescher lagi. Hmmmm 

Sunday, January 4, 2015

Budak Sekolah Dulu VS Sekarang

Tak lama lagi kat jalan-jalan tertentu akan jam teruk terutama waktu pagi, tengahari dan petang. Parents kena set alarm setengah or sejam lebih awal untuk pastikan semuanya dah sedia. Mereka-mereka yang dah terbiasa tidur lewat-bangun lewat untuk sebulan lebih ni nak tak nak kena paksa bangun awal dan kembali menjalani rutin seperti tahun-tahun sebelumnya. Buat yang pertama kali then semangatnya bukan main hebat lagi. Sebabnya? Cuti sekolah dah nak tamat dan sesi pembelajaran akan bermula. Hmmm..


Teringat dulu-dulu masa sekolah rendah belanja emak bagi 20 sen jer. Imagine selama enam tahun dapat 20 sen sehari tapi itupun aku tak pernah belanja. Salah satu sebabnya ialah 2 sekolah rendah terawal aku tu majoriti non-Muslim. Rasanya dalam kelas aku tak sampai 10 orang Melayu. So kat kantin memang jual makanan non-Halal je ar. (macai UMNO dan PERKASA, tolong jangan jadikan perkara ni issue mainan politik korang ya). Lagipun waktu darjah 1-2 tu aku bawak bekal ke sekolah. Aku ingat lagi bekas makanan zaman tu memang kreatif habis. Aku punya bekas makanan berbentuk rumah. Ha ha ha. Sekolah menengah pun aku rasa duit belanja aku 50 sen jer dan still aku tak guna. Budak zaman sekarang ada yang berbekal RM2-RM5 sehari, itupun hanya dapat sebungkus nasi lemak yang 5 kali suap je. Tak dapat nak salahkan diaorang gak. Harga barang semua dah naik. Emak pun tak sempat nak masak sarapan or buat bekal. And even sekarang ni harga membeli makanan siap adalah jauh lebih murah dari memasak..



Dulu pagi-pagi air memang dimasak dalam kettle khas untuk mandi je. Air panas letak dalam besen, campurkan air paip dan baru boleh mandi. Kalau tak memang membeku sampai tulang temulang ar. Sekolah pertama dulu rumah kat Flat Polis Bintawa (sekarang next to tempat ambik ujian memandu) then ngan emak naik public bas nombor 19 ke SRB St Theresa Padungan. Kalau terlepas bas alamatnya lambar ar masuk kelas. Sekolah kedua firstly duduk kat kampung Melayu Jalan Abdul Rahman (sekarang dah penuh bangunan komersial) dan jalan kaki dengan emak melalui pasar then baru sampai ke SRB St Anne Sarikei. Balik emak ambik jalan kaki balik. Bila fikir-fikir balik sekarang ni, jauh tu wei. Tapi yang bestnya setiap kali balik pasti akan singgah kat satu kedai jual ice-cream local perisa asam boi ni. Kemudian pindah ke flat polis yang seberang jalan je dah sampai sekolah. Lastly pindah ke kampung sekarang ni. Sekolah rendah dekat dan sekolah menengah teramatlah dekat. Pendek kata jarak rumah ke sekolah menengah aku tu berjalan memang tak sempat berpeluh. Terlampau dekat sangat katakan.

Budak-budak sekarang ni, pergi balik naik van or bas sekolah. Bukan parents tak nak hantar tapi parents kerja kat tempat lain, sekolah lak arah lain. Plus kalau semua parents hantar, jalan garenti akan sesak tahap dewataraya ar. At least bila naik bas sekolah leh ambik feel jadi ahlli Geng Bas Sekolah ar kononnya. Hmmm.. 



Aku anak bongsu so bila abang or kakak aku ada beli beg baru so beg lama mereka akan dibagi kat aku. Sama gak baju dan seluar sekolah abang aku masih dalam kondisi yang bagus so ia akan diwarisi kepada aku. Kalau tak pun hujung tahun akan beli baju baru tapi bila dah tengah tahun then baju akan bertukar biru purple (faham kan kenapa) untuk parents yang rajin or kuning untuk parents yang malas. Dulu alat tulis digunakan semaksima mungkin. Aku pun tak tahu kenapa. Kalau pensil kayu tu, hujung pangkal akan disharpener kan. Bila dah pendek sangat then ambik penutup pen murah (batang warna putih, penutup warna biru) letak kat pensel dan masih lagi boleh guna. Pelik. Waktu aku darjah 4 dulu ada permainan getah pemadam. Getah pemadam siapa yang dapat menindih pemadam yang lain then dia owner benda alah tu. Then beberapa tahun kemudian timbul pula getah pemadam kecil bentuknya yang sangat2 comel sehingga tak dapat nak dijadikan pemadam. Dan bekas pensil yang boleh bukak depan belakang yang ada span tu pulak ialah aksesori yang wajib dimilikki.

Budak zaman sekarang (merujuk pada anak buah aku sendiri), baju sekolah, bekas minuman, bekas makanan. bekas pensil, kasut, beg, alat tulis semuanya berganti setiap bulan. Tak pasti sama ada budak sekarang makin aktif ataupun produk-produk sekarang makin tak berkualiti. Aku pun tak tahu. Hmmmm












Post ni aku upload bukan sebab nak kata sekolah zaman dulu lebih jauh best tahap nak mampus dan zaman sekarang haram jadah langsung tak. Tak. Sebaliknya setiap zaman ada pengalaman dan ceritanya yang tersendiri. Kan?












Buat mereka-mereka yang ada anak yang dah bersekolah, aku ucapkan kepada ibu bapa then sila simpan duit banyak-banyak. Jangan asyik nak bertukar smartphone setiap kali keluar model yang baru je. Buat anak-anak yang belajar, sila ke sekolah untuk mendapatkan ilmu agar jadi manusia dan jangan fikir nak cari awek-balak je. Buat kekawan yang jadi cikgu, selamat kembali ke neraka dunia. Wakaka

Wednesday, July 31, 2013

Facebook's Friends yang Kureng

Semua orang ada FACEBOOK pada zaman sekarang ni dari budak kecik yang baru lahir (parents dia yang buat ar) sehingga orang tua yang dah mampus. Tapi seriusly tak semua manusia pada zaman ni yang tahu matlamat utama FACEBOOK so wujudlah manusia yang setiap beberapa minit sekali update status yang entah apa-apa entah yang aku rasa setiap perkara yang terdetik dalam hati dia then dia akan uploadkan jadi status kot. Itu tak apa lagi sebab kita leh guna application yang boleh buat dia tak wujud dalam news feed kita. Cuma masalah yang timbul ialah apabila wujud sesetengah friends dalam FACEBOOK yang akan membuatkan kita rasa sangat awkward sepanjang masa. Hmmm..



1. PARENTS
Aku sangat bersyukur sebab parents aku sangat ortodoks bab benda nama teknologi ni. Tak dapat nak diimagine kalau parents aku ada FACEBOOK dan aku terpaksa approve friends request dari diaorang dan mereka sentiasa komen setiap status kita dan kekawan kita. Kawan-kawan ni pulak jenis cakap 'dewasa' ngan carut marut dengan kita then terus dalam komen dari parents "Kawan-kawan Aj jangan cakap macam tu, nak aunty bagitahu parents kamu tak..?" Belom lagi masuk bila mereka upload status yang sangat memalukan dan tag kita sekali macam "Aj balik rumah sebelum jam 10 ya dan jangan minum banyak sangat masa lepak dengan kawan-kawan takut malam nanti katil basah macam biasa pulak.." Tak ke malu..? Betapa terhadnya hidup jadi manusia masa tu. Even aku bersyukur gak sebab tak ada relatives tua-tua sangat dalam FACEBOOK aku ni. 


2. KAKI NASIHAT
Aku ada beberapa friends di FACEBOOK yang ambik aliran agama dan beberapa orang lagi yang memang aku tahu kaki agama bukan sahaja disebabkan setiap post mereka akan ada kaitan agama tapi in real life pun mereka memang kuat agama. Tapi thanks goodness sebab diaorang bukan jenis tabligh ortodoks yang setiap benda yang kita upload then kita akan kena serangan laser bertubi-tubi. Realitinya manusia macam tu memang wujud tapi ia tak wujud dalam hidup aku. Ingat aku last month ada kazen aku yang sebaya umur emak aku datang bermalam kat rumah. Waktu tu aku gi somewhere kurang 30 minit so aku biarkan je labtop aku terbuka dengan FACEBOOK still tak log out. Pendek cerita dia masuk bilik aku, tengok FACEBOOK aku dan semak-semak labtop aku dan bila aku balik terus dia terus bagi tazkirah untuk aku. Gila marah aku waktu tu but still aku berterima kasih pada diri aku sendiri sebab dah men-invinsible-kan 'folder tertentu' sebab persediaan untuk puasa. Hmmm.


3. BUDAK KECIK.
Aku tak faham matlamat budak kecik pun ada FACEBOOK  Apalah sangat yang diaorang nak uploadkan? Setakat "Baru habis tengok kartun Barbie. Best sangat..!!" Hmmm.. Aku ada 2 orang anak buah yang dari umur berapa entah dah ada FACEBOOK  Yang paling kecik sekarang dah darjah 1 so dia dah makin aktif berFACEBOOK al maklum dapat nombor 1 dalam ujian semester lepas so membaca dan menulis dah expert habis ar. Masalahnya pada uncle dia ni aka aku. Contoh macam hari ni tadi aku upload 2 status. Status pertama berkaitan Ramadhan dan sejam kemudian aku upload lak status kedua iaitu video yang aku lepas tengok kat Blogserius tentang Porn Sex vs Real Sex yang dinyatakan dalam bentuk makanan. Seriusly video tu satu educational sihat. Tapi entah apsal tetiba si kecik tu like status pertama aku. Dan bila aku sedar je terus aku delete status kedua tu. 

Sama macam part bila anak buah aku ni asyik-asyik ulang statement Zizan dalam filem apa tu entah yang kata 'I love Porn..' sedangkan dia tak tahu pun apa yang dia sebut. Semua orang dewasa kena ambik peranan kan?











Walaupun aku tak ada parents atau kaki nasihat dalam FACEBOOK s Friends aku tapi sebab aku ada anak buah yang masih kecik lagi ni so aku terpaksa jadi uncle yang baik dan terhad. Thanks goodness dia tak ada Instagram dan tak baca blog aku. Maknanya aku masih ada kebebasan untuk beberapa tahun lagi ar. Hmmm..










Sapa lagi orang yang tak best dalam friendlist FACEBOOK kau?

Wednesday, July 10, 2013

Ramadhan Datang Lagi

Alhamdulillah, aku masih lagi diberi kesempatan untuk hadir dalam bulan Ramadhan kali ni lagi. Sebab bila fikir-fikir balik, ramai yang ada pada puasa lepas tapi tak dapat untuk bersama lagi pada Ramadhan kali ni. Even aku ada sorang saudara dekat yang tengah-tengah masak untuk sahur pada hari pertama Ramadhan, rebah dan terus meninggal dunia. 


Cerita-cerita tentang Ramadhan ni, bila kali pertama korang puasa penuh satu hari dan bila korang puasa penuh satu bulan full? Pertama kali aku puasa penuh satu hari ialah waktu aku darjah 4. Waktu tu punya ar hazab nak penuhkan sehari. Even kalau tak silap aku, tahun tu aku puasa penuh tak sampai 10 hari pun kot. Lagipun parents tak ketat dan tegaskan sangat untuk puasa penuh. So banyak gak ar hints and trick berlaku waktu tu. Selalu mandi dan gosok gigi setiap sejam rasanya. Tu belum masuk part tertelan air paip dan sengaja telan. Wakaka..

First time aku puasa penuh sebulan ialah sewaktu darjah 5. Faktor persekitaran memang sangat-sangat membantu ar. Sebab waktu tu kami sekeluarga dah pindah kampung. Kampung lak majoritinya Melayu. Budak-budak kampung ni dah start puasa penuh since dari tadika lagi. Sedangkan sekolah sebelum ni dalam kelas tak sampai 10 orang pun muslim so setiap kali waktu rehat tu memang terliur ar tengok kekawan non Muslim melahap makanan tengahari mereka. Bila di sekolah majoriti Melayu so semuanya baik-baik jer masa bulan Ramadhan. Hmmm..

Perkara paling aku ingat puasa masa kecik dulu ialah masa bangun sahur. Aku sangat senang part bangun tidur. Panggil aku sekali je aku dah terjaga. Berlawanan lak ngan Uda dan Angah aku. Panggil sekali, diaorang jawab tapi 5 minit berlalu still berdengkur atas katil. Beberapa kali panggil, still x ada effect. Patut ar sekarang ni anak Angah aku: Habeeb & Puteri tu susah giler nak bangun. Setiap pagi, masa nak kejutkan diaorang gi sekolah dah macam orang bergaduh kat rumah aku. Sahur pagi ni tadi dah berlaku peristiwa air mata di meja makan. Hmmm.., tu baru hari pertama.

Masa universiti pulak, before Ramadhan gelanggang basketball depan hostel kami akan di conquer oleh budak-budak lelaki Melayu untuk main futsal. Orang lain jangan harap leh guna gelanggang tu untuk tujuan lain ar. Tapi bila tiba bulan puasa then keadaan gelanggang tu jadi sunyi. Sebab diaorang ni tadi semuanya sedang berehat dalam bilik. Tapi ada gak manusia di gelanggang iaitu pelajar-pelajar dari Indonesia main basketball. Betapa prestasi kita menurun pada bulan puasa tapi mereka pulak still kekal or bertambah. Satu perkara yang patut dicontohi kan?

Apakah Ramadhan tanpa bazaar kan? Tapi setiap kali aku pergi bazaar Ramadhan then aku pasti akan pulang dengan tangan kosong. Sebabnya bila time Ramadhan ni biasanya aku tak ada selera nak tengok makanan pelbagai rupa tu. Lebih tak menyelerakan bila tengok manusia-manusia yang rakus macam tak pernah jumpa makanan. Tapi seriusly moment paling best masa bulan Ramadhan ialah moment family members duduk satu meja dan makan sama-sama. Seriusly ia susah nak berlaku pada hari-hari biasa.



























What happens after Ramadhan? Tentulah Syawal atau raya. Duh, aku sangat tak nak Ramadhan berakhir.  Sebab bulan ni bulan umat Islam berebut-rebut untuk buat amal kebajikan dan setiap amalan yang dibuat akan digandakan ganjarannya. Plus aku bukannya tak suka Syawal tapi aku lebih tak suka orang yang tak sabar untuk kedatangan Syawal terutama ketika Ramadhan baru jer bermula.. Hmmm..

Wednesday, January 2, 2013

First Day Of School

Hari ni aku tak akan membebel dan bising-bising pada 2 anak buah aku yang akan menghabiskan masa diaorang untuk 2 bulan just main game komputer or tengok TV dari pagi sampai petang sebab hari ni ialah hari pertama sesi persekolahan 2013 bermula. Hohoho


First day of school ni moodnya sama jer cam first day berkerja. Kita akan bangun setengah jam or sejam lebih awal even sebelum alarm phone sempat berbunyi lagi. Baju lak dah seminggu awal seterika dan itu belum masuk part dah beberapa kali try baju baru depan cermin. Al maklum ar semangat hari pertama persekolahan.

Tapi seminggu kemudian: Bangun on time.

Sebulan: Bangun setengah jam lewat.

Few month after: Dah start sumpah seranah kat alarm.




Hmmmm... Manusia.



...


Hari ni Amir Habeeb dah masuk darjah 5 manakala adiknya lak masuk darjah 1. Aku pulak yang rasa tak sabar dan terlebih gembira. Al maklum semuanya masih bersemangat walaupun aku terlebih yakin yang sebulan lebih ni nanti mereka akan cukup liat nak bangun or beberapa kali kejutkan-mereka duduk but then baring semula sehingga membuatkan mood emak diaorang akan naik jer setiap pagi. Aku akan lebih tak sabar momment tu berlaku kelak. Wakaka


Aku dulu ada 3 buah sekolah rendah ngan 2 buah sekolah darjah 1. Aku totally tak ingat experience pertama kali sekolah aku dulu. Tapi aku masih ingat first day aku darjah 1 di sekolah kedua aku. Era-era tu sekolah biasanya bermula bulan December. Sekolah pertama aku just untuk 2-3 bulan cam tu jer before bapak kena transfer ke bahagian (daerah) lain. 

First day on second darjah satu at secon school tu terus perhimpunan aku aku ikut jer semua yang berlaku. Ada satu ritual yang agak pelik gak aku ikut sekali sehingga few day after baru aku tahu yang rerupanya itu ialah Christian's Morning Prayer. Sebab sekolah tu sekolah mubaligh Kristian (sekolah lama pun sama gak) dan cikgu diaorang agak kuat pegangan so setiap pagi dan after rehat mesti ada prayer. Tapi aku tak buat lagi pass tu ar. Hmmm..

Waktu tu aku sama sekolah ngan Uda, abang aku. Aku darjah 1, dia pulak darjah 4. Tapi aku tak sempat sama ngan Angah dan Along sebab jarak umur kami jauh lebih beza. Plus aku tak ingat sangat pun sebenarnya kewujudan Uda kat sekolah masa tu. Mungkin sekolah tu sangat besar kot. Satu darjah ada 4 buah kelas. Kira banyak gak tu. Tapi aku ingat satu moment masa aku darjah 2 dan hari tu hari Jumaat. Kami sepatutnya balik sama tapi sebab kelas aku tamat akhir sikit so dia tunggu kat luar kelas. Bila kelas tamat, aku keluar dan dia ikat tali kasut aku yang terlodeh. Yap, aku ingat moment tu.








Kemudian kami sama sekolah masa aku form 1. Tapi itupun sekadar beberapa hari jer sebab Uda dapat tawaran ke sekolah yang lebih bagus sebab result PMRnya yang gempak.










It is a great thing to have adik beradik at the same school yang leh jaga dan protect kita. So harap abang dan adik (niece and nephew) pun akan saling jaga menjaga satu sama lain kat sekolah lepas ni walaupun realiti kat rumah diaorang lebih banyak gaduh jer sesama. Hmmm..

Wednesday, June 6, 2012

Johor Sejati..?

Apakah ciri-ciri yang membuktikan bahawa korang ialah warganegeri Johor yang sejati?

a) Korang mati-mati sanggup memperjuangkan tindakkan Sultan Johor membida nombor pendaftaran kereta WWW 1 dengan nilai RM520 000 sekaligus korang setuju kalau Nizar Jamaluddin dikenakan hukuman sama seperti mereka yang sanggup merasuah untuk membeli kapal sejam scorpene.

b) atau korang wajib menjadikan Mawi sebagai idola terbaik yang dilahirkan oleh negeri Johor. Waktu Akademi Fantasi (AF) dulu wajib AFUNDI. Kedian habis AF wajib gantung poster Mawi dalam rumah. Kes Mawi putus ngan Ina Naim then wajib support Mawi. Sebab Mawi ialah Johor dan Johor ialah Mawi.

c) atau setiap kali korang kuarkan statement soalan harus berakhir dengan "eeeeek...?"


Teringat masa belajar dulu kalau jumpa bebudak dari Johor then aku suka sangat nak tanya soalan-soalan basic cam Johor ada berapa daerah or cam mana lagu negeri Johor then waktu tu ar sebahagian besar mereka  kuar jawapan either x ingat or dah lupa. Gosh..

Kedian ramai gak (bukan semua) bebudak Johor sangat maniac ngan Mawi. Sana sini mesti cakap hal Mawi itu, Mawi ini ar. Then kalau ada bebudak lain kutuk Mawi then mereka sanggup berdebat mati-matian mempertahankan Mawi. Tu belum masuk mereka yang Jawa yang gila bangga sebab anak Jawa yang dudok Felda dah meletop jadi artis. Wakaka. Yap, tak lupa mereka mesti simpan bulu lebat-lebat bawah bibir tu. Erk.



Sejujornya aku sangat berbangga sebab sebahagian dari aku ialah berasal dari Johor. Johor bagi aku ialah sebuah negeri yang ada kelas tersendiri. Even kalau kita baca buku sejarah (kalau ia tak tipu ar), Johor memang special. Negeri mana yang sultannya ada title Maharaja dan Maharani selain Johor kan? Kedian walaupun still jadi issue, Johor dikatakan satu-satunya negeri di Malaysia yang tak pernah dijajah (or termnya hanya menerima penasihat British), penduduknya ada Jawa, Banjar, Bugis etc yang punya bahasa dan budaya tersendiri dan banyak lagi ar specialnya Johor ni.













Family aku dah balik dari pelancongan mereka. Dalam kereta nak balik ke rumah, Angah kata yang Puteri aka my 6 year old niece masa main-main ngan sedara mara kat Johor tetiba leh kuar satu word yang berakhir dengan "eeeeeek..?". So kami setuju yang sememangnya darah keturunan Johor mengalir padanya. Wakaka.














Then teringat pada kekawan dari Johor cam Amie Jawa dari Batu Pahat, Razzy dari Pontian, Epong dari Skudai, Nunun dari Rengit (satu kampong), Asun dari Muor (ini bukan typo ar), Aween dari Batu Pahat, Bella dari Kampung Parit Lapis (yang sangat dekat ngan kampong aku), Hafiz Sultan yang asal mana entah dan ramai lagi ar wei. Apa kabar eeek...?

Wednesday, February 15, 2012

2 Nama

Masyarakat Melayu now a day mostlynya punya nama lebih daripada 1. Dari nama-nama yang berbunyik canggih manggih cam Aidil Zaquan, Zaquan Adha, Murniza Natasha, Alisha Maisara etc or nama yang berbunyi lebih basic and down to earth tapi still lebih dari satu cam Mohd Saiful Nizam, Abdul Syuib, Siti Sarah, Nur Amina etc. Sekaligus menjadikan orang yang hanya punya 1 nama quite agak freak dan ketinggalan zaman sikit. Wakaka..





Tadi petang my 6 years old niece cakap-cakap ngan atok dia. As usual dia ni banyak mulot. So aku just curik-curik dengar je dari bilik. Kedian satu part buat aku ketawa sesorang. Dialog diaorang kira cam bawah ni ar:

Adik: Apa nama atok?
Atok: Abdullah
Adik: Nama bapak atok?
Atok: Mataha
Adik: Ooh rupa-rupanya nama bapak atok Mataha..

Lama gak aku fikir yang dia baru tahu sebab selama ni kami sekeluarga suka uji dia ngan soalan tipikal kita tanya pada bebudak yang sapa nama emak, nama bapak, nama atok, nama nenek dan as usual gak dia ngan lancar jawab. Dan selama ni rerupanya dia fikir nama Abdullah Mataha tu satu nama rupanya. Wakaka..














Lawak bebudak zaman sekarang betol ar niece aku nih.. Hmmm

























Btw it better to have 1 nama yang pendek tapi kita tahu apa makna nama tu daripada nama panjang-panjang sehingga nak isi apa-apa borang kerajaan sampai tak cukup ruang pada kotak yang disediakan plus jangan katakan diri sendiri even mak bapak sendiri pun tak tahu makna nama tu. Just maen letak sebab bunyi cam cantiik jer. Or worst gabung nama antara suami dan isteri dan hasilkan nama yang erk.

Wednesday, February 1, 2012

Bicycle for 1st timer

Tadi petang my 6 years old niece nak sangat datok dia tanggalkan 2 roda tambahan pada basikal dia. Sebab abang dan kekawan jiran tetangga dia semua dah guna basikal roda dua je sedangkan dia masih lagi guna basikal roda 4 tuh. So dia sedaya upaya nak menjayakan misi mengayuh basikal tu tapi masalahnya dia tak berani dan tak pandai nak mengimbangkan badan dia. Sejam lebih gak aku, abang dia dan jejiran kecik yang lain cuba ajar dia but fail sehingga dia menanggis. Hmmm..


Buat aku teringat masa aku first time belajar naik basikal dulu. Waktu tu aku tak sure aku darjah berapa. Between darjah 1-3 cam tu ar. Sebab waktu tu kami sekeluarga masih tinggal kat flat polis di Sarikei lagi. So petang tu Uda aka abang aku dan jejiran anak-anak polis main basikal ar. 

Dan what Uda did ialah dia just tolak then aku terus mengayuh dengan jayanya. Memang happy ar masa tu sebab berjaya dengan sekali percubaan jer. Then ambik feel Erra ngan Awie dalam Sembilu ar: merasa angin yang menyapa pipi secara sepoi-sepoi bahasa SEHINGGALAH kat satu simpang ni. Kalau aku pusing kanan aku akan ke jalan besar tapi kalau lurus ada longkang dan aku ngan bangangnya masa tu tak tahu mana letak benda bernama BREK nih.
.






Basikal tu pulak agak tinggi dan berlakulah peristiwa yang kurang best pada hari pertama belajar basikal iaitu masuk longkang cam nangka busok ar aku. So aku nanggis ar keluar dari longkang dan balik rumah dan aku marah-marah ngan Uda sebab dia tak ajar aku mana area BREAK. Wakaka..






Akibatnya it takes years untok aku tak sentoh basikal lagi. Fobia wei..






Lawak plak bila ingat balik. Bukan pada 1st timer belajar berbasikal jer tapi juga pada setiap 1st timer dalam banyak-banyak benda yang buat pertama kali kita cuba. Banyak benda berlaku yang akan buat kita ketawa sesorang kan no matter ia good or worst as pepatah Melayu ada kata "Tempat jatoh lagikan dikenang inikan pula tempat ketawa" Kan?

















Tapi no matter how bad the 1st time experience tu berlaku yang buat kita gave up buat kali kedua dan seterusnya but kalau kita benar-benar mahukan sesuatu tu then kita akan terus cuba dan cuba lagi banyak kali sehingga berjaya. That how life suppose to be. Jangan sesekali gave up pada kehidupan. Kan?

Thursday, August 4, 2011

4 Ogos

Dalam satu-satu masa, ada berjuta-juta aktiviti berlaku disetiap tempat. Ada kelahiran dan ada kematian yang berlaku serentak tanpa kita sedar berlaku setiap saat, minit, jam, hari, minggu, bulan tahun di sekeliling kita. Cuma most of time kita buat tak ambik peduli sangat. Yap, it quite impossible untuk ambik tahu apa yang sedang berlaku diseluruh dunia dalam satu masa kan? Hmmmm..

 
4 Ogos ialah satu tarikh besar yang mempunyai event-event besar berlaku dalam hidup aku.

Pada tahun 2002, waktu tu aku sorang di rumah then around jam 8 or 9 pm cam tu then ada satu call. Selepas dia share the story aku terus call handphone Angah. Aku tak tahu apa reaksi emak waktu tu. Dia kehilangan antara abang yang dia paling rapat dan dalam masa sama dia akan menerima cucu pertama dia. Pada jam 10 cam tu, Angah lahirkan baby pertama dia. Al Fatihah untuk arwah pak cik Ramlee selamat datang ke dunia untuk Amir Habeeb.


4 tahun kemudian. Pada tahun 2006. Waktu tu aku berada di lobi aras tiga sambil tonton tv pagi-pagi hari sebab waktu tu aku dah start gaduh ngan roomate aku. Bila sorang junior tu tahu aku ada kat sana terus dia berlari dari aras bawah terus jumpa aku. Dengan  nafas naik turun dan reaksi muka yang sangat gembira kata "Tadi ex aku called..". Kemudian x lama lepas tu, dapat satu sms bagitahu Angah selamat lahirkan baby keduanya. Pada tarikh yang sama. Amira Hanani.




































Setahun yang lepas pada tanggal 10 Ogos lahir pula anak buah aku yang ke 4. Adam Zaquan

Wednesday, August 18, 2010

Bapak Budak

Pagi tadi aku gi hantar parents aku gi usually check-up r kat POLIKLINIK TANAH PUTEH cam biasa. So sementara parents aku both gi jumpa doktor ngan urusan diaorang then my 4 years old niece: aku lah yang jaga. Disebabkan dia cepat boring (genetik kot) so aku bawak dia jalan2, dan most of the time dia akan duduk ngan aku. Dan nak dijadikan cerita ni, beberapa orang pesakit yang dudok kiri kanan aku ni asyik kuar statement yang sama jer. Mereka kata aku bapak budak tu. Hmmmm...

(My 4 years old niece yang mereka kata as anak aku. 
Mungkin sebab both of us memang sama comel kot.. wakaka)

Teringat kat cikgu masa form 6 dulu. Dia kata: try bawak anak buah korang depan cermin besar then imagine sama ada orang dalam cermin tu dah layak untok jadi emak or bapak budak. Yap, I did try apa yang dia suroh dan hasilnya aku rasa aku belom layak lagi jadi bapak budak. Tapi realitinya banyak kkawan yang sama umor aku, yang sama bersekolah dulu ttiba jumpa kat bandar then tanya rrupanya dah pon jadi bapak-emak kepada 2-3 orang anak. Hmmmm....

Im not saying that mereka x sesuai jadi emak-bapak budak pun hanya sebab aku rasa aku belum layak lagi. Cuma pada aku being a parents ni is not easy. Ia bukan sekadar kenikmatan 'FUCKING' yang berakher ngan sensara selepas 9 bulan. And then bila x ada aktiviti malam2 then terus lagi bwat anak dan lagi dan lagi. Akibatnya anak bersepah x terjaga. 

Pasal aku sangat anti kat young parents yang jenis bwat anak je tahu tapi jaganya x. Bawak motosikal anak kecik yang lom stabil dibiar berdiri dalam bakul, bawak kereta anak dibiar kat seat belakang ngan tingkap terbukak, budak yang umur kurang 4 tahun rambut dah di color blond, budak kecik2 dah diajar merokok (cam kat Indonesia tuh) ... gosh... Bukannya x pernah berlaku anak terkeluar dari kereta masa emak-bapak memandu or anak kecik terjatuh dari apartment tinggi. 

Belum lagi masuk isu emak-bapak sibuk bekerja then anak start dari tadika sampai sekolah menengah, just depend on school. Then anak jadi sampah masyarakat.



Or belum lagi kes buang anak yang gila babun makin menjadi2. Buang kat tong sampah dari apartment tinggi, buang dalam tangki kumbahan, buang dalam tong sampah.. Apa ni? Manusia ke? Even aku yakin mereka x akan buang anak kucing pun ngan cara cam tuh... Jujor aku kata kalu aku terjumpa mahkluk cam ni, gosh... 








Semuanya hanya ada beberapa orang yang tanya "Anaknya berapa umur?", "Dah ada berapa orang anak?" etc... Hmmmm... dan aku dengan kadar segera menjawab "Eeh.. ini bukan anak saya. Ini anak kakak...!!" Selamat yang tanya orang tua. Kalu young ladies musti kata aku ni bapak budak yang still perasan masih bujang... wakaka

Thursday, August 5, 2010

Soto

SOTO mesti ada sup (ayam or daging) plus ada nasi himpit or mee plus daging ayam goreng yang dicarik-carik, daun sup, bawang goreng, laksa dawai yang digoreng then lastly kalu nak pedas musti letak kicap bercili. Kelazatan SOTO yang x da tandingan. Hmmm..



Semalam birthday my NIECE & NEPHEW then ANGAH aka emak dia aka kakak aku masak SOTO AYAM untok mereka. Dah lama rasanya x layan SOTO ni. Last time rasanya masa OPEN HOUSE RAYA kat rumah sorang kawan ni. Tapi rasa SOTO dia x ori sangat. Mungkin banyak sangat unsur2 moden kot.  Or pasal mak dia Chinese kot. Pasal kalu ANGAH dan EMAK yang masak then baru terasa sup yang sangat BEST tak terkata.

Teringat masa kecik dulu2 kalu balik JOHOR kat rumah ARWAH MAK LONG kat BELAHAN TAMPUK yang mostlynya masa RAYA HAJI aka kebetolan hari birthday ANGAH dalam tahun Islam then mereka akan masak SOTO. Memang sedap ngan meriah suasana rumah penoh ngan sedara mara yang still kecil n aktif masa tu. Hmmmm...






Sangat sedap benda nama SOTO ni. Lebih sedap dari BAKSO ataupon SOHO.. Hmmmm