Showing posts with label Kolej Ungku Omar. Show all posts
Showing posts with label Kolej Ungku Omar. Show all posts

Monday, March 6, 2017

UKM & Hantu

Post Haunted UKM yang aku upload 5 tahun lepas ialah antara post yang menerima paling banyak view permingguan, bulanan & tahunan selain post cara buat ice cream potong & post lelaki gay Melayu (Hmmm..) Even aku masih lagi menerima komen demi komen suruh aku cerita lebih lanjut tentang kes-kes hantu kat UKM (especially tentang perigi misteri tu). Namun disebabkan aku ada masalah ingatan yang agak menyedihkan ditambah pula aku graduated tahun 2008 (sembilan tahun dah berlalu) so apa yang aku ceritakan mungkin dah tak valid lagi kot. Mungkin tempat yang aku cerita kelak dah tak wujud lagi or hantu yang aku maksudkan tu dah graduated dan dah berpindah ke tempat lain. Hahaha.. Lawak sangat hambar.


(imej yang digunakan soo academic laa kan?)


Aku duduk kat Kolej Ungku Omar. Kolej Ungku Omar ialah kolej yang agak kecil tapi berada kira-kira di tengah-tengah UKM so it mostly ialah laluan wajib keluar masuk setiap kereta so ia jarang sunyi menjadikan ia tak seberapa ‘panas’. Makanya selain dari serangan monyet (or jumpa family babi hutan) yang suka curi seluar dalam budak perempuan then mostly tak ada sangat paranormal things happen there. Even rasanya sepanjang 3 tahun aku di UKM, satu kes je yang aku dengar berlaku kat Kolej Ungku Omar tu apabila sorang mamat Cina ni tetiba naik meroyan dan cakap pelik-pelik. Perkara tu pun aku hanya dapat tahu setahun selepas ia berlaku apabila coursemate aku kebetulan duduk bilik tu dan dia cerita pada aku. Apabila aku masuk bilik tu, dindingnya satu bahagian tu kotor (ada yang kata ia kesan darah kering) dan terconteng tulisan pelik-pelik. Urban legendnya kata bilik tu memang dah ‘keras’ dan mamat Cina tu pula tanpa tahu dah terbuat sesuatu yang menimbulkan kemarahan ‘sesuatu’ dalam bilik tu. Kalau korang nak buat rombongan paranormal then korang tak akan dapat nampak apa-apa bukti kesan contengan tu lagi ar sebab pada pertengahan 2007 pihak kolej buat full renovation. Apa yang pasti ia ialah blok lelaki berhadapankan gelanggang, tingkat 3, bilik nombor 3 or 5 tak pasti. Hmmm..

Secara personal pulak, beberapa insident berlaku. Dan ia berlaku hanya pada tahun ketiga dan berlaku pada satu bilik aku duduk ni (hmmm). 1. Apabila aku seorang diri dalam bilik dan tiba-tiba ada suara yang cukup jelas memanggil nama aku cukup dekat dari belakang. 2. Sekali lagi apabila aku seorang diri dalam bilik dan tiba-tiba beg kecil yang aku letak jauh di dalam cabinet atas meja belajar aku (juga di atas aku) tiba-tiba melompat jauh ke belakang aku. 3. Satu pagi (sekitar 2-4am) dalam keadaan separa gelap, jiran sebelah bilik tengok aku berdiri tegak tengok pintu bilik tak buat apa-apa dan dia tegur tapi dia kata aku tak bagi apa-apa respond. Apabila dia nak masuk bilik dia, dia toleh sekali lagi dan ‘aku’ tu dah hilang. The great part dia kata ‘aku’ yang dia nampak tu hitam legam semacam je. Kesimpulannya, Kolej Ungku Omar agak membosankan untuk pencinta alam paranormal. Hmmm..


Kolej-kolej kediaman lain memang ada banyak kes ar. Kolej Keris Mas & Za’aba memang sentiasa aktif ar. Just google then korang passti akan jumpa cerita pengalaman bebudak tentang hantu 2 kolej kediaman tu. Tahun aku, ada kes orang pelajar perempuan terjun bangunan kat Zaaba dengan cerita melibatkan kes paranormal tapi tak ada yang benar-benar tahu apa yang berlaku. Tahun aku jugak, kat kolej Ibrahim Yaakub, kawan kepada kawan rapat aku jumpa Pontianak masa dia tengah nak ke tandas. FYI Kolej Ibrahim Yaakub memang port pontianak untuk berzaman gak ar. Tangga dari FSSK ke Ibu Zain memang ramai sangat yang dah bernasib baik jumpa ‘perempuan’ rambut panjang yang menunggu tengah-tengah perjalanan. Kolej-kolej kediaman lain pula sekadar suam-suam kuku macam Kolej Ungku Omar gak ar.


Fakulti paling horror? Of coz laa Fakulti undang-Undang dan kejuruteraan ar. Kesnya aku tak tahu. Tapi kalau kau pergi ke Fakulti Undang-Undang sorang diri lewat petang then kau akan tahu kenapa ar. Dengan kawasan jauh tersembunyi dari dunia luar, kiri kanan hutan, manusia tak ramai, sunyi etc.


Spot-spot lain yang panas kat UKM? Firstly: DECTAR/Panggung Seni. Aku ambik subjek teater untuk kokurikulum tahun 1 aku dulu. Kalau ada perjumpaan or latihan garenti balik 12pm sampai 1 pagi lebih ar. So Decktar memang terkenal as tempat permainan hantu jembalang ar. Aku tak ingat kenapa tapi aku punya curiosity yang agak tinggi waktu tu. Aku boleh je jalan sorang-sorang melalui lorong yang berselirat, naik tangga, turun tangga (honestly Dectar punya lorang yang boleh menyesatkan), gelap-gelap guna lampu skrin handphone era tu (smartphone belum wujud lagi yaa) dengan cahaya suram, banyak kali sesat (tempat tu besar kot), ulang balik dan thanks god, nothing happens. Sedangkan kekawan teater lain ada je kes. Nampak bola-bola api ar, dengar orang main kompang tapi of coz bilik tu x da manusia, nampak 'orang'  muka macam sama kawan teater, bila ditegur tak jawab tapi bila toleh dah hilang etc. Cerita dari guard pulak biasanya tengok budak main-main lewat malam sorang diri. Even ada satu urban legend ni kata ada sorang guard baru ni masuk Dectar dan jumpa sorang budak nanggis sorang diri lewat malam dan bila ditanya then dia kata dia hilang emak dia dan guard tu dengan lurusnya percaya dan cari si emak. Tak logic ar kan? Hmmm..

Secondly: Masjid UKM. What masjid pun ada hantu? Mungkin ia jin Islam ke apa ke tak tahu ar tapi geng kaki masjid pernah jumpa or terkena. Aku pernah borak-borak ngan sorang pak cik teksi ni dan dia bagitahu yang banyak kes berdarah berlaku kat masjid tu tapi hanya management UKM je tahu. Tak nak heboh kat orang luar so may be itu punca hantu tu ada kot.


Selain tu? Tun Sri Lanang (hantu ilmiah jenis suka lepak dalam library universiti), Kompleks kat hutan belakang kolej Aminuddin Baki dan selebihnya bebudak UKM sendiri yang perangai macam hantu beromen sama sini pagi-pagi hari kat tempat tersembunyi. Hmmm..








So, yang request dah puas? Kalau belum, korang gi google 'Hantu UKM' then garenti banyak blog or forum yang keluar or paling tak pun kau pergi apply jadi pelajar or pekerja kat UKM terus untuk ambik feel sebenar. Tamat

Monday, June 15, 2015

Tarawih vs Hunger Game

Iklan Yusuf Taiyob dah keluar (parodinya pun dah start keluar), jualan kain dengan sale yang merapu-rapu pun dah keluar, artis perempuan dah start pakai tudung untuk drama bersiri islamik, rancangan masakan oleh Sheila Rusly untuk season yang keberapa pun dah nak start, mak cik jahit baju dah tutup order manakala akak jual kuih dah start buka order dan paling penting para peniaga dah mulai bergaduh untuk berebut tempat strategik berjual kat bazaar. Do not ask me where is the corner but so sure Ramadhan is just around the corner (LOL).  


Aku paling suka Ramadhan. Walaupun aku rasa tahun ni aku kurang bersedia sikit tapi aku harap ia tak merosakkan sebulan Ramadhan yang bakal tiba ni. Ramadhan buat mereka yang 'percaya' yakin yang pada bulan ni, sangat mudah nak kumpul pahala. Setiap benda sunat dibuat akan dapat pahala wajib manakala benda wajib digandakan pahalanya. So buat aku yang timbangan dosa-pahala yang stabil macam lambang dacing BN tu maka bulan ni ialah peluang untuk aku buat sehabis baik. I do believe in that. Makanya aku cuba untuk pastikan yang kali ni ia bukan sekadar sakit perut menahan lapar dan dahaga jer. Hmmm..

Part aku paling tak suka tentang Ramadhan pula ialah pada perangai-perangai manusia tertentu yang tak sabar-sabar menunggu ia tamat ketika ia baru je bermula. Sebabnya mereka hanya nak sambut raya je. Dan raya pula dah jadi pesta golongan mangsa kapitalis je. Sedangkan realitinya Syawal ialah kemenangan untuk mereka yang berjaya mengharungi sebulan Ramadhan. Apa yang mereka-mereka ni nampak pula ialah Syawal ialah hari kemerdekaan selepas terseksa selama sebulan. Hmmm..



Stop bab emo-emo. Back to main topic: Tarawih. Kita tak buat tarawih pada hari-hari biasa. Ia hanya berlaku pada malam Ramadhan je. Disebabkan aku seorang pendendam dan punya semangat anti sosial yang cukup tinggi so aku jarang buat tarawih. Kali terakhir aku solat tarawih ialah pada tahun 2008 (or 2007) masa belajar dulu je. Apa yang pasti tarawih kat Malaysia ni, mana-mana masjid pun keadaannya lebih kurang sama je: sama macam cerita Hunger Game.


Mereka yang tahu masjid UKM ni ia agak besar dan ada dua tingkat. Ia bukan je untuk bebudak UKM je malah untuk orang luar yang duduk sekitar. Tarawih malam pertama seperti feel solat Jumaat pada malam hari. Ia rapat, padat dan penuh sesak sehinggakan masa solat, tak ada setan yang dapat lalu celah-celah antara dua jemaah. Wait, lupa pulak yang setan dah kena kurung masa Ramadhan. Walaupun hari malam tapi terasa panas seperti air cond dan kipas tak berfungsi. Kereta parking sana sini. Selipar penuh kat tangga. Memang banyak ar punya manusia. Semangat hari pertama tarawih katanya.

Seminggu berlalu, bilangan manusia dah berkurangan tapi still masih banyak lagi. Separuh Ramadhan berlalu, separuh jemaah pun dah hilang sekali. Minggu terakhir, satu tingkat je digunakan. Hari-hari terakhir, satu baris je yangtinggal. Itupun bukannya satu baris penuh. Jemaah yang ada pun dah boleh dikira. Masjid dah jadi sangat gelap, sunyi dan menakutkan. 

Nak buat macam mana sebab bebudak universiti dah cuti dan balik kampung. Bandar Baru Bangi pun tempat orang datang so semuanya balik kampung memasing. Masalahnya ia bukan berlaku kat masjid tu je malah hampir setiap masjid di negara ni. Malah kampung-kampung tempat orang bandar balik pun pada minggu terakhir then garenti dah sunyi dengan jemaah. Sebabnya semua dah sibuk dengan sambutan raya sehingga lupa kelebihan solat tarawih hari-hari akhir yang cukup besar. 












Dalam Hunger Game, permainan bermula dengan 24 pemain dan as time goes by satu persatu meninggalkan permainan dan akhirnya yang tertinggal adalah the sole survivor (realitinya dalam Hunger Game, it better mati daripada jadi juara).











Tahun ni aku niat nak kembali bertarawih. May the odds be ever in my favor this time. Hmmm..

Thursday, February 14, 2013

Roomate Nombor 2 & 4

Aku tak pernah melihat aku sebagai seorang kawan yang baik sehingga ada kawan yang kata cam tu (dan ia buat aku kembang hidung perasan). Kalau ko fikir aku akan cerita tentang 2 orang berbeza dalam post ni then kau salah sebab roomate aku nombor 2 & 4 tu ialah orang yang sama. Roomate pertama aku blah sebab join PALAPES so dia masok. Roomate nombor 3 lak aku hanya sempat berkawan kurang 2 minggu before kami berperang then dia masok balik jadi roomate nombor 4. This post ialah tentang Hanizam Opon.


Kami kenal masa form 6. Dia duduk dekat jer ngan aku tapi kami tak kenal masa sangat pun. Mungkin sebab aku quite anti sosial sikit masa form 6. Plus dia bukan berada dalam circle aku. Masa form 6 tu dia agak terkawal dan pendek katanya poyo ar. Tapi kebetulan kami ditawarkan masok universiti yang sama so that how kami jadi rapat. 

Pada masa universiti lak, sikap anti sosial aku makin terkikis but still aku jenis yang tak peduli sangat hal orang yang tak menjejaskan aku. Tapi dia lak jenis lelaki mulut manis yang mudah berkawan ngan sesapa. So dia ada banyak kawan tapi dia selalu gak bertandang bilik aku untuk share dan mengadu itu ini. Antaranya dia selalu sangat berharap dapat jadi roomate ngan aku. Yap, dia selalu ungkit bab tu. Alasan dia: we are both Sarawakian so leh jaga satu sama lain, leh balik Sarawak sekali etc. Hmmm..

Menjadikan thing between kami berdua ni ada aura cam magnet. Setiap kali kami tak jadi roomate then bad thing will happen to him tapi setiap kali kami jadi roomate then bad thing akan jadi pada aku. Waktu semester pertama (dia bukan roomate aku lagi) so dia main bola wakil kolej kediaman dan entah apsal satu petang ni bola terkena siku dan terkena rahang pipi. Tekanan yang kuat menjadikan tulang pipi dia termasok ke dalam sehingga pipi dia  cengkung ke dalam. Dia bukan main nervous terus jumpa aku dalam bilik. Kebetulan waktu tu aku puasa sunat so just minum seteguk dua air dan terus hantar dia gi Pusat Kesihatan dan buat first timenya aku naik ambulan gi HUKM.

Semester ketiga lak (masa dia bukan roomate aku gak) dia dudok bilik sesorang dan demam dia tak surut dan rerupanya dia kena sah denggi lak. Cuma kali ni dia kena hantar ke Hospital Kajang. For your information, Hospital Kajang ni ialah hospital utama tempat pesalah Penjara Kajang mendapat rawatan. So leh korang imagine kiri kanan katil dia ada pesalah ngan tangan digari pada katil dan siap ada pegawai penjara beruniform lagi. Aku rasa kalu aku jadi Ijam then mood sakit tu bertukar jadi mood takut lak. Hmmm..

Tapi pada semester 2 dan 4 lak masa dia jadi roomate aku then keadaan sebaliknya berlaku. Aku jenis manusia yang jarang demam. Tapi setiap kali dia jadi roomate aku then aku demam sejuk yang teruk. Hmmm..









Hanizam Opon ni seorang lelaki yang pendek (aku simpati pada lelaki pendek). Kalau perhimpunan sekolah dia antara paling depan dan aku lak antara paling belakang. Dia seorang yang kurang adventures. Jenis lelaki yang banyak fikir before buat sesuatu. Jenis yang suka berada dalam safety zone dia sendiri. Aku lak versi bertentangan. Masa belajar dulu aku jelajah Kuala Lumpur sorang diri ngan naik public transport itu ini, jalan kaki sana sini, lalu lorong itu ini, berhenti sana sini, sesat, jumpa penagih, jumpa hooker, jumpa pasar tersembunyi. Dia lak tak akan ke mana-mana sehingga ada orang yang benar-benar arif tentang satu tempat tu pergi bersama dia. Kami tak sama sebab tu kami mampu bertahan kot. Wakaka









Semalam kami bersms. Cerita itu ini. Tentang masa silam. Gelak ketawa. Kemudian dia kata raya nanti nak keluar jalan-jalan ngan aku. Raya terakhir dia jadi solo before tukar status jadi suami orang. Tahniah. Aku sangat happy bila kawan gelak ketawa kini dah nak jadi suami orang. Plus menjadikan individu yang bachelor dalam group kita makin berkurangan. Hmmm..














Sekarang dia dah 3 tahun rasanya menjadi cikgu. Aku lak dah setahun lebih menganggur. Im deserve it. 

Saturday, January 12, 2013

Mimpi Mati

Malam semalam aku tidur agak awal. Pukul 10 lebih je ar kira awalnya tu. Mungkin sebab kepenatan tahap dewa pada siang harinya di mana aku buat kualiti time ngan anak buah aku yang umor 11 tahun tu so once aku baring then terus jer tidur. 


Entah apsal dari saat aku tidur sehingga jam 3.55 pagi aku cuma ada 1 mimpi jer. Aku mimpi kawan aku yang aku tak terfikir langsung sepanjang waktu siang or dah tak jumpa untuk bertahun-tahun tetiba cedera teruk dan hampir kembali kepada Maha Pencipta dalam pangkuan aku. Hampir sepanjang mimpi tu aku menanggis. (Aku sorang yang kuat menggigau so aku imagine kuat gak ar aku menanggis malam tapi sebab luar hujan lebat so x akan ada family member aku dengar edisi tanggisan aku tu).










Mimpi tu agak jelas. Dia lelaki yang bertubuh kecil so sepanjang masa tu dia berada dalam pelukkan aku. Dan tangan kanannya terputus so kawasan tu penuh ngan darah dan matanya terpejam erat, dia keletihan dan aku pulak hanya panik dan ketakutan. Sehingga ambulans datang dan bawak dia ke hospital.









Memula keadaan dia stabil sehingga aku terima satu call kata dia dah pergil. Benar-benar pergi. 











Menjadikan aku rawan. Lebih tak keruan. Dan tanggisan aku makin menderas. 










Lalu aku terbanggun. Dan aku betul-betul rasa cam nak nanggis.

Friday, January 11, 2013

Alarm & Manusia

Soalan Bonus:
Apakah cara yang membuatkan korang bangun tidur..?
a) Entah. Korang jenis yang tanpa ada yang kejutkan still korang leh bangun on time yang ko nak.
b) Korang jenis yang sangat sensitif ngan bunyi. Setitik air jatuh dari atap rumah terkena lantai leh buat kau bangun.
c) Ko jenis yang akan terbangun once alarm phone yang dah disetkan on time tu berbunyi.
d) Ko jenis yang perlu dikejutkan ngan sentuhan fizikal either orang lain tolong kejutkan badan or air satu baldi membasahkan badan.
e) Ko jenis terbangun once kalau perut dah berkeroncong or pundi kencing dah penuh sangat.
f) Ko jenis yang walau gempa bumi, rumah terbakar banjir pun still tidur mati. Hmmm..


Aku jenis yang cukup susah nak tidur tapi cukup mudah untuk bangun. It takes 1 hingga 2 jam berbaring then baru leh tidur (melainkan kalau aku betul-betul letih ar). Aku lebih refer tidur dalam keadaan yang cukup-cukup terang dan cukup-cukup bising berbanding dalam keadaan gelap yang ada cahaya sikit or sunyi tapi sesekali ada bunyik cam kereta lalu, kucing mengiau etc. Tapi once aku tidur then biasanya orang sekitar aku lak yang tak dapat nak tidur sebab aku jenis yang kuat menguruh dan bercakap masa tidur. Wakaka

Tapi as aku kata tadi yang aku sangat mudah bangun pagi. Yap, I need alarm untuk bangun tapi telinga aku pun sensitif pada bunyik-bunyik sekitar sehingga buat aku akan terus terbangun. Perkara ni cukup membantu masa kalau ada call or masa nak bangun sahur. Sebab adik beradik aku lain ni versi berlawanan ngan aku so kalau masa kami semua tidur then suddenly ada call then aku akan terus bangun dan jawab ngan mamai-mamai or ada org sms aku dan tangan aku akan segera je jawab dan kalau aku tidur balik then bila dah terjaga then aku x akan ingat semua tu tadi lak. Wakaka..

Or masa bersahur pun advantages untuk aku gak. Even dari kecik lagi habit aku cukup senang nak bangun berbanding Uda ngan Angah yang perlu dikejutkan setiap beberapa minit. Panggil - jawab dah bangun tapi tak keluar so tengok masih tidur balik. Panggil sekali lagi - jawab dah bangun tapi tengok bilik terduduk tapi still tidur balik. Even dah besar ni pernah beberapa kali family ternyenyak tidur sehingga aku lak yang kejutkan semua untuk bersahur. Hmmmm..














Aku kuarkan post ni sebab entah apsal aku tetiba leh teringat kat sorang roomate aku masa universiti ni. Namanya Hanizam yang tak lama lagi birthday dia. Dia ni jenis yang susah nak bangun pagi. Dia ada 2 handphone so dia awal-awal lagi dah setkan hanphonenya  satu masa ni. So esoknya handhone pertama bunyik - tak ada effect. Kedua-dua hanphone bunyik - still tak ada effect. So aku ambik 2-2 handphone tu dan aku letakkan kat telinga dia dan cuba teka apa effect dia - still tak ada perubahan. Sedangkan bunyi tu sangat bising dan binggit. 


Kedian bila dah tengah hari then dia akan tanya aku "Aj, handphone aku x berbunyik pagi tadi eh...?"



Hmmmm

Saturday, July 28, 2012

UKM Usanglah Sangat Kot

Pelakon Nazim Othman (duh, seriously kalau tengok nama jer aku x tau sapa) recently kuar statement kat twitter mengatakan rasa simpatinya pada bangunan UKM yang usang dan nampak cam rumah hantu then kemudian dia mendapat feedback yang kurang best ar. Then si Nazim ni pulak balas balik ar twitt tu ngan sindiran demi sindiran yang lastnya membawa kepada perang emosi yang rasionalnya x perlu kot.


Aku ingat lagi waktu kali pertama masuk UKM. Waktu tu aku rasa yang teksi yang bawak kami tu dah termasuk ke dalam terowong masa yang bawak kami balik ke era 70-an gitu. Mana taknya tengok kiri kanan cam berada dalam era mak bapak aku pakai seluar besar kat kaki ngan rambut yang hippies jer. Then kemudian as time goes by aku realize yang realitinya nak tak nak aku kena habiskan 3 tahun aku disitu untuk segulung ijazah yang sebenarnya x digulung pon. Hmmmm..

UKM known as antara universiti terawal sekaligus antara yang tertua di Malaysia seiring ngan UM gak ar. Plus menjadikan UKM ni menampakkan ciri-ciri penuaan yang lebih jelas bila bangunan yang dibina around 40 year past tu still dikekalkan reka bentuknya. Sehingga kalau korang jejak kaki dalam UKM as aku kata tadi korang leh feel UKM awal pembukaannya dulu ar ngan seni bina, hiasan, reka bentuk etc. Plus x terkecuali ia menimbulkan impak angker, seram, creepy ar or sememangnya ia angker, seram dan creepy sebab dah banyak sangat event berlaku kot. Hmmmm









Dan buat bebudak UKM pulak mereka a bit ashamed ar ngan keadaan bangunan yang cam x ikut perkembangan terkini. Tapi percayalah, kalau korang dah graduated nanti then korang akan terlebih sayang ngan UKM. Contoh cam bila ada orang yang pelakon tadi ar yang bagi komen yang sebenarnya biasa-biasa jer tapi once korang dah jadi UKMians then feel sayang tu pasti ada ar. Bak kata orang dulu-dulu: tempat jatuh lagikan dikenang inikan pula tempat gelak ketawa ar kan?


Plus masa aku belajar dulu gak ada beberapa orang kawan sama sekolah dulu gi UKM sama ada atas urusan pelajaran or peribadi then pasti akan kata yang: UKM ada feel universiti. Sebab apa? Kalau korang gi ar mana-mana universiti baru yang rekabentuk bangunan lebih moden then ia akan buat korang ada feel cam nothing big deal ar sebab sekolah rendah kat Malaysia sekarang pun punya rekabentuk yang sama or jauh lebih advance dari universiti moden sedia ada.

Or korang tengok ar universiti-universiti tua di dunia ni. Banyak mengekalkan ciri-ciri asalnya sebab ia seems cam imej universiti tu. Plus ia menjadikan universiti tu ada kelas tersendiri dan special.







Kemudian kalau korang bebudak UKM then aku pasti korang akan setuju kalu aku kata disebalik keusangan UKM tu ada beberapa port or part yang sangat special di UKM. Bagi aku antaranya cam area surau bawah PTSL dan kawasannya yang bersambung ngan PUSAN. Bagi aku kawasan tu totally cam terasing dari dunia luar, aman, misterius. Aku pun suka area tandas dan tempat ambik wudhuk dalam surau tu yang totally rekaannya cam tandas yang ditutup penggunaannya yang ada hantu pompuan dalam cerita Harry Potter tu. Hmmmm.










Bagi aku bebudak UKM tak perlu ar melatah dalam issue ni plus si pelakon pun kena pandai pilih ayat ar. Rasanya frasa 'simpati' tu memang totally x sesuai ar. Sapa yang suka diberi simpati hanya sebab luaran je ar kan? Hmmmm

Thursday, March 29, 2012

Wordless Thursday

Aku kemas bilik. Yap, aku jarang dengar istilah tu dan aku jarang aplikasi penggunaan istilah tu. Suddenly aku terjumpa sehelai kertas kecil. Tertulis sesuatu. Otak aku cuba ingat balik tapi tak berjaya. There are something happens at that time sehingga memaksa aku menulisnya. Cuma aku tak mampu untuk ingat.


Ayatnya berbunyi:

Ada dua wajah yang mengeluarkan air mata
bersamanya ada kisah yang berbeza
kemudian mereka tersenyum
menjadikan aku sedikit khuatir
ketawa mereka membuatkan aku bimbang
apakah ada gembira dalam hati mereka
atau hanya wajah pura-pura?














Tak ada tajuk dan tak ada tarikh. Tapi ia memang tulisan aku.

Thursday, August 4, 2011

4 Ogos

Dalam satu-satu masa, ada berjuta-juta aktiviti berlaku disetiap tempat. Ada kelahiran dan ada kematian yang berlaku serentak tanpa kita sedar berlaku setiap saat, minit, jam, hari, minggu, bulan tahun di sekeliling kita. Cuma most of time kita buat tak ambik peduli sangat. Yap, it quite impossible untuk ambik tahu apa yang sedang berlaku diseluruh dunia dalam satu masa kan? Hmmmm..

 
4 Ogos ialah satu tarikh besar yang mempunyai event-event besar berlaku dalam hidup aku.

Pada tahun 2002, waktu tu aku sorang di rumah then around jam 8 or 9 pm cam tu then ada satu call. Selepas dia share the story aku terus call handphone Angah. Aku tak tahu apa reaksi emak waktu tu. Dia kehilangan antara abang yang dia paling rapat dan dalam masa sama dia akan menerima cucu pertama dia. Pada jam 10 cam tu, Angah lahirkan baby pertama dia. Al Fatihah untuk arwah pak cik Ramlee selamat datang ke dunia untuk Amir Habeeb.


4 tahun kemudian. Pada tahun 2006. Waktu tu aku berada di lobi aras tiga sambil tonton tv pagi-pagi hari sebab waktu tu aku dah start gaduh ngan roomate aku. Bila sorang junior tu tahu aku ada kat sana terus dia berlari dari aras bawah terus jumpa aku. Dengan  nafas naik turun dan reaksi muka yang sangat gembira kata "Tadi ex aku called..". Kemudian x lama lepas tu, dapat satu sms bagitahu Angah selamat lahirkan baby keduanya. Pada tarikh yang sama. Amira Hanani.




































Setahun yang lepas pada tanggal 10 Ogos lahir pula anak buah aku yang ke 4. Adam Zaquan

Saturday, July 30, 2011

Muka Hilang Seri

Kadang-kadang aku fikir yang aku seorang yang a bit (yap) kejam masa sekolah menengah dulu. May b that why some (or most) juniors hate me that era. It seems most of the time aku hilang ingatan tentang macam mana ar aku sebenarnya masa sekolah menengah dulu? Adakah aku sangat berbeza sekarang or sebenarnya sama jer. I need someone untuk ingatkan aku balik era tu. Hmmmm..


I got a friend (friends sebenarnya) yang hilang teruna pada usia yang cukup muda. Dia 'bermain' dengan ramai orang dari that day sehingga sekarang. So masa sekolah dulu kami cukup rapat. So ada part dia memang arif tentang SEKS. Dan salah satu benda yang dia selalu share ialah tentang cara nak tahu either sorang tu masih 'suci' or tak.

Dia kata just tengok certain part of the body je kita leh tahu. Contoh cam bibir, muka, punggung, belakang etc.  Kadang-kadang melalui cara jalan pun dapat detect. Paling clear bila tengok muka then dapat tahu yang muka tu dah tak ada seri lagi dah. Tapi kena hati-hati sebab ada orang tertentu yang lahir dengan ciri-ciri tu sejak kecil lagi. Mungkin sebab dia dah tak suci lagi so mungkin sebab tu aku a bit percaya cakap dia masa tu. 










Tapi as time goes by otak pun dah berkembang seiring usia menjadikan kita dah tak ambik peduli sangat tentang 'suci' or tak individu tu. Some people memang dilahirkan tanpa 'selaput', some pernah dirogol or diliwat, some pernah ter'serah body' sebab fikir itu ialah cinta mati dia, some did it sebab ia adalah pekerjaan etc.






One word: RESPECT









Cuma tadi masa tengah layan FB, then jumpa satu page sorang kenalan ni. Tak ar sebulu sangat pun. Sebab dia a bit berlagak masa U dulu.Tengok muka dia buat aku tersenyum, dulu kaki kuat gi surau, tengok orang dating bukan main cam nak muntah lagi tapi sekarang..







"Muka dia nampak lain"

Friday, July 8, 2011

Backpacker

Satu soalan ditanya pada kerja terakhir aku: Apa yang akan anda lakukan jika anda menang USD 1 juta? Banyak bagi jawapan yang berbeza. Aku pulak kata first aku akan beli DSLR dan travel back pack yang besar then backpacking around the world, ambik public transport, jalan kaki sebahagian tempat, tidur di hotel murah, cuba makanan tempatan, menikmati keindahan alam dan memahami kepelbezaan hidup masyarakat dunia, snap pictures, check free wifi and share it with whole over the world. Dalam perjalanan balik, jumpa stranger, get married, get babies and backpack again..Hmmmm..
.
Setiap kali aku gi mana-mana either melancong or melencong aku sangat suka bawak backpack sebab ia sangat mudah nak bergerak rather than beg tarik or beg galas besar. Backpack pun ada banyak pocket as divider yang senang kita nak asingkan toiletries, undies, baju, or what ever travel kit yang kita nak bawak. Plus tujuan sampingan gak nak perasan jadi backpacker.. Wakaka..

I dont know laa jadi backpacker ni quite best ar. May be pasal aku sangat enjoy pada alam sekitar, lihat bangunan-bangunan dan kebudayaan lama, lihat budaya manusia yang berbeza etc. 




Tapi bila fikir filem HOSTEL erk...










Didi, masih ingat plan kita masa kat dalam cafe internet UO dulu kata after few years lepas grad nak gi jadi backpacker? Ko kata kalu ko dah kahwin masa tu then ko akan suroh husband ko masa tu jaga anak ko then join aku jadi backpacker. Wakaka.. Idea Sumie kena reject ar.. LOL
























Next 2 week Insyallah kalu x ada aral melintang aku akan jadi backpacker untuk seminggu di tempat yang quite asing buat aku. Mengembara di bumi asing sorang diri, mengenal dunia dan kembali mengenal diri..


















Hmmmm...

Saturday, June 25, 2011

Aku Jumpe Naim

Aku sangat-sangat tak suka gi Sarikin (kawasan almost sempadan Sarawak-Kalimantan). Sebab dah ar tempat tu jauh, jalannya bukan wokey sangat, panas, tak ada benda menarik untuk aku dan aku ialah pemandu utama sepanjang perjalanan 2 jam pergi dan 2 jam balik. Ari ni tadi bapak aku ajak gi so nak tak nak terpaksa gak. So habis je satu pusingan masa nak balik kereta then tengok sorang mamat ni. Muka cam familiar gak ar. Ceh, Naim.


Naim ni sama intake universiti aku dulu. Dia ambik linguistik BM dan aku plak general linguistik. Kami duduk satu kolej kediaman: Ungku Omar. Walaupun kami tak ar rapat mana pun tapi ada masa memang borak-borak ar especially satu issue ni. Memula jumpa dia kata cam tak percaya plak besar-besar Malaysia leh jumpa kat sempadan Indonesia plak. Dia kebetulan cuti 3 hari datang Sarawak. Esok kena balik Perak sebab dah start mengajar balik. 

So bila dah 6 tahun tak jumpa then cakap-cakap ar beberapa issue. Then dia kuar satu soalan:


"Ko masih merajuk ngan Daus lagi ek?"


Aku ketawa besar. Biarkan soalan tu terus tergantung. Rupa-rupanya kami masih share issue yang sama lagi..


























Then terfikir what if kalu aku terjumpa Daus dan dia tanya "Aj, ko masih merajuk ngan aku lagi ke?" 

















Then apa aku nak jawab? Hmmmm..

Friday, May 27, 2011

Racist Punya Cina

Pernah tak korang terfikir kalau korang isi form yang ada soalan cam: Apakah bangsa anda? Membuatkan korang terfikir apa kaitan bangsa ngan pekerjaan ni? Kalu aku dari bangsa yang berbeza then kebarangkalian aku ditolak adalah besar ke? Sound cam racist plak..

Aku masa awal-awal masok university dulu ada mengalami masalah sound cam racist sikit r. Masa orientasi dulu aku heran ar apsal banyak budak Melayu tak nak dekat kat aku. Yang ada pun budak Cina jer. Memula aku malas r nak fikir for what reason. Sehingga beberapa inciden buat aku tergelak sendiri sebab tdah ahu kenapa. Inciden-inciden tu cam budak Cina start cakap 'Cina' ngan aku, ada budak Cina tanya aku ni mix Chinese ker sehingga lama kelamaan beberapa budak Melayu kuar statement "Laa ko Melayu rupanya. Aku ingatkan Cina"..




Quite racist kan bila orang tak nak berkawan ngan korang hanya sebab luaran korang tak sama cam mereka. Or lebih dayus bila mereka hanya terus nak berkawan ngan korang bila tahu korang share origin yang sama.






Aku ada ambik kelas philosophy masa university dulu. Ada satu bab pensyarahnya talks about sifat 'menghakimi' ni as sangat tak bagus. Dia bagi satu contoh cam mana kita secara tak langsung menghakimi satu perkara. Contoh kalau korang tengok sebijik bola ni. Apa perkara first yang timbol kat kepala hotak korang?

a) bola tu bolat
b) bola tu warna merah
c) bola tu kotor etc

Sebenarnya korang sedang menghakimi bola tu. So sepatutnya bola tu hanya diadili as bola jer tanpa sebarang prejudice dilakukan terhadapnya. Pelik kan?

Sama cam kalu korang menghakimi orang tu. Tengok sorang mamat lalu terus jer kata

a) mamat tu gemok r
b) mamat ku gelap r
c) mamat tu bau busuk r

So korang sedang menghakimi sorang tu hanya based ngan luaran dia jer. So apa yang kita patut panggil orang tu? Sepatutnya korang just terima that individual as individual tu je r. Panggil dia as nama dia je r. Hmmm










Then korang tanya "Apa kaitan ngan Cina yang racist tu pulak?"



Wakaka..




Cam ni ceritanya. 
Orang kata basic racist ialah apabila orang tu lihat orang lain tak sama. Then wujud bangsa-bangsa yang berbeza. Then kalu orang tu lihat bangsa yang berbeza as perbezaan then orang tu racist. Darilah sebesar-besar persatuan yang memperjuangkan bangsa-bangsa tertentu or keahlian bangsa tertentu sehinggalah ke sekecil-kecil cam bila orang tu kata "Aku ni Melayu" then orang racist. Bila orang tu kata "Itu orang Cina" then dia racist. Susah kan tak jadi racist? Sebab kalu ikut post ni dah berapa kali banyak aku ni racist daaa..



So satu hari ni aku ngan kekawan lepak ngan Long, kawan Cina aku ni. Cakap punya cakap then turn dia "Nanti singgah kedai Cina hujung tu r" Kami semua pun ttiba terdiam. 


Then aku jawab balik "Racist punya Cina..!!"




Then dia heran "So nak kata cam mana lagi?"



Kami semua ketawa besar.









Betulkan? Memang r kadang-kadang kita tak sedar kita did racist thing tapi most of the timenya ia bukan racist tapi ada orang-orang tertentu yang sengaja ambik kesempatan dan jadikannya isu besar plak.. Hmmm

Monday, April 18, 2011

Enche Hassan

Aku ada satu (salah satu) bad habit iaitu aku suka cari gaduh ngan kawan lelaki aku. Kawan lelaki di sini merujuk kepada kawan berjantina lelaki aka bukan double meaning tu r. As aku buat satu kajian tak formal ni, makin aku rapat ngan kawan lelaki ni then makin besar potensi aku bergaduh ngan diaorang. Contoh terdekat: aku pernah ada berbelas orang rumate lelaki (kalau perempuan lain pulak ceritanya) dan aku pernah bergaduh ngan semua mereka kecuali sorang ni: Encik Isyraf (yang aku akan cerita dalam post kali ni). 


Realitinya ini kali ke berapa entah aku tulis tentang dia. Biasa r, lelaki baik sangat susah nak dijumpai sekarang ni. Dan hari ni aku bermesej dengan dia lagi sebab hari ni hari lahir dia. Dan each time kami bermesej then pasti akan ada kenangan lalu yang disentuh balik. It like yesterday jer semua tu kami buat bersama. Tapi realitinya dah 3 tahun berlalu. 3 tahun tempoh yang cukup lama. Manusia boleh berubah dalam masa sehari dan inikan pulak 3 tahun. Tapi kami masih berhubung, berkawan berdasarkan memori kenangan lalu.



Sesungguhnya aku rindu pada kenangan lalu.



Pada masa Mc D bukan sekadar tempat yang hanya ada makanan jer. Ia tempat untuk 2 orang lelaki untuk saling kenal antara satu sama lain. Bercakap. Berborak berjam-jam. Topik entah apa-apa entah. Berjenaka. Ketawa. Serius. Hampir setiap malam. Either kat Mc D 24/7 Kajang or Mc D area Warta. Dah ada seat khas setiap kali lepak sana. Kumpul toys. Sedangkan both of us tak ada kenderaan pun masa tu. Kita sanggup pinjam dari sesiapa. Motorsikal dan 2 helmet. Lepak berjam-jam. Tak tahu either nak label tu as dinner, supper or early breakfast. Bulan puasa pun ada gak setan yang terlepas lepak sana pepagi hari. Tak peduli betapa sejuk or gelap dan berlubang-lubang jalan kat kajang tu. Semata-mata sebab free refill, lada hitam, dan fries. Kita tetap akan pergi Mc D.



Dan tangki air blok asrama kita..







 Dan bilik kita







Dan setiap kenangan bersama..












Aku tak tahu entah kenapa aku tak pernah bergaduh ngan ko cam apa yang aku buat ngan rumate-rumate lain. 









Aku tak tahu kenapa ko sangat bertahan ngan perangai kurang ajar aku.









Selamat hari jadi enche Isyraf. Semoga tuhan panjangkan umur dan murahkan rezeki ko.














Semoga persahabatan ni akan kekal berpanjangan..






















Then korang tanya "Apsal ko cuma gaduh ngan lelaki jer? Curious betol r orientasi ko ni, Aj..!!"

So aku jawab "Ko suka ke tengok lelaki gaduh ngan perempuan? Dalam otak aku dah set lelaki cam tu sangat DAYUS. Plus kalau aku terkasar ngan mana-mana perempuan then cepat-cepat akan timbul rasa bersalah dalam diri aku dan segera aku pujuk. Tapi kalau sesama lelaki buat apa? Bukannya leh menghasilkan baby pun..!!"







Jawapan ego seorang lelaki.. Hmmm

Sunday, April 17, 2011

Banjar

Teringat zaman universiti dulu ada sorang kawan nama SUHAIMI ni. Dia budak Jawa kalau tak silap area Batu Pahat tu r. One day ni kami berborak r. Then dia bagitahu satu perkara yang buat aku sangat respect pada dia: dia sangat pandai cakap bahasa ibunda dia aka BAHASA JAWA. Even dia kata dekat rumah mereka memang masih cakap bahasa tu lagi. So suruh dia cakap then WTF langsung tak dapat nak paham sebab sebijik tak ada bunyi cam SINETRON INDON kat TV3 tuh.. Hmmm...


Aku respect kat dia sebab sangat susah nak cari orang muda yang berpelajaran tinggi yang hidup tahun 2011 but still leh pertahankan bahasa ibunda diaorang. Contoh terdekat cam emak aku r. Dia BANJAR pure. Tapi among 8 adik beradik cuma 3 teratas jer yang leh cakap BANJAR dan selebihnya makin ke bawah makin hilang. Ada yang faham tapi tak boleh cakap dan emak aku hanya faham beberapa patah perkataan jer dan cakap: haram sepatah pun tak ada bunyi BANJAR langsung. 

Kalau balik kampung di JOHOR memang it seems cam PENGHAPUSAN ETNIK betol r. Cousin-mousin memang sebijik cam aku yang nama jer generasi BANJAR tapi cam dah MURTAD pulak. Harap pada Arwah MAK LONG, MAK NGAH or CHICEK jer untuk dengar cam mana intonasi BANJAR sebenarnya ni. Nak harapkan orang luar lagi r susah. Dengar BANJAR pun ramai yang buat muka pelik. Kalau JAWA or BUGIS ramai yang kenal. Siap selalu lagi promote kat TV sana sini. Hmmm...









Let back to history (kenyataan dibawah ni fakta wokey):
Kemerdekaan Tanah Melayu dan seterusnya pembentukkan Persekutuan Malaysia banyak bagi effect besar kepada terhapusannya bahasa-bahasa ni. Korang tanya cam mana? Penjelasannya sama cam mana Bahasa Melayu semakin terhakis then terhapus oleh peranan Bahasa Inggeris. Dahulu masyarakat disogok-sogokkan dengan perkhabaran bahawa Bahasa Melayu adalah bahasa ilmu, bahasa ekonomi aka bahasa untuk pergi maju. So mak bapak ni di-mind setkan dalam otak diaorang yang kalau anak mereka tak belajar Bahasa Melayu then mereka akan dianggap kolot, tak akan dapat pergi jauh, tak dapat belajar tinggi-tinggi, tak dapat berdagang sana sini etc. Bahasa ibunda? Mereka anggap: dude, aku orang BANJAR, anak aku orang BANJAR then mereka akan tahu sendiri r apa nak cakap nanti. Then ia start terhapus.

Betapa sejarah ni berulang so sama cam situasi Bahasa Inggeris sekarang ni gak. Kita semua dah terset dalam otak oleh golongan pemerintah menyatakan bahasa BI ni ialah bahasa ilmu, bahasa ekonomi etc. So parents start hantar anak gi kelas tuition BI then kat rumah pun speaking London. Sebab tak nak dianggap kolot, tak dapat belajar jauh-jauh, tak dapat kuasai ekonomi etc. Cam mana ngan Bahasa Melayu? Aku orang Melayu, anak aku orang Melayu then tahu lah mereka cakap sendiri nanti. Then tengok r sekarang: Melayu, Cina or India ada yang hanya tahu cakap English jer. Bahasa ibunda sendiri langsung tak tahu nak cakap.
Korang ketawa gelak-gelak tak percaya.




Aku pernah jadi cikgu kat sebuah sekolah menenggah ni. Majoriti Chinese tapi nak cari yang leh cakap Mandarin or etc sangat susah. Sama gak yang Melayu or India kat situ. Langsung tak kenal bahasa ibunda diorang.







Disebabkan semua nak mengejar science side then mereka yang dari bidang lain dipinggirkan. Alasan: tak penting. Tapi mereka tak sedar basic bahasa ni kira cam bahasa=budaya=cara masyarakat tu berfikir. So contohnya: Bahasa Melayu=budaya Melayu=cam mana otak orang Melayu berfikir. Then bila bahasa sorang tu carca marba then budaya dia carca marba then otak dia pun sama gak. Contoh cam aku ni r: ayat Bahasa Melayu tunggang langgang so tengok r cara hidup aku ni bukan beradab sangat so maknya otak aku pun separa rosak gak r kan?








Aku tak menentang mana-mana bahasa pun. Aku ahli bahasa yang lesen dah expired pun. Tapi as generasi BANJAR aku rasa sangat cam kehilangan something yang ia ada dalam part diri aku tapi aku kehilangan benda tu before aku milikkinya lagi. Aku tak tahu bahasa BANJAR, aku tak tahu budaya BANJAR aku tak tahu sedikitpun tentangnya..
















So berbahasalah dalam bahasamu. Hmmmm..

Sunday, April 10, 2011

Mode Bersendiri

Last week ada satu gig ni dijalankan kat satu club di bandar Kuching ni. Sorang kawan aku ni ngan member dia ada band yang buat performance at that night at that gig. Aku sangat minat ngan muzik mereka and most of the band yang perform that night cuma masalahnya aku dah tak biasa gi mana-mana sesorang sebab mostly most events yang aku pergi recently mesti berkawan. Then korang tanya "Then what the problem?" Kalu aku bahagikan kkawan aku kepada beberapa bahagian: satu bahagian aku gaduh, satu bahagian lagi aku tak tegur lagi, satu bahagian tak minat genre muzik tu dan bakinya tak sesuai bawak gi club cam tu memalam hari. Akibatnya aku tak gi that gig. Hmmmm


A day before that event aku postkan dalam FACEBOOK tentang mencari sesapa kkawan yang rela hati temankan aku for the event. Realitinya Im quite desperate mencari teman that night for the event. Then ada seorang kawan yang balas kata: kenapa tak gi sesorang jer? Aku pun tak tahu kenapa aku tak leh gi sorang. Sedangkan ia sekadar di bandar Kuching jer. Even kalu kat event tu pasti akan jumpa kkawan lain yang kaki gig or kaki clubbing sekali. Not such a real big deal r kan tapi the end aku tak gi that gig sebab apa? SEBAB AKU DAH TERBIASA GI MANA-MANA NGAN KKAWAN. Hmmm.. Suck isnt it?


Sedangkan before aku sangat anti ngan mana-mana makhluk tuhan yang perangai sebijik cam tu. Teringat zaman universiti dulu banyak gila kkawan yang cam tu. Bila nak bungkus makanan kat kafe nak berteman. Bila gi foyer check surat nak berteman. Bila nak kunci motosikal nak berteman. Bila nak tengok TV nak berteman. Aku realitinya not such a real big deal pun sekali sekala nak temankan cuma bila setiap kali rasa rimas gak r. Then bila tanya kenapa tak leh gi sesorang? Bahaya sangat ke tempat tu? Ada musuh ke yang akan mencederkan ko kat sana? Jawapannya: sebab tak nak orang kata diri tu as LONER. LOSER, tak ada kawan etc.

Aku gelak besar ngan orang-orang cam ni. Cam mana nak buat apa-apa perkara kalu nak buat mesti ada teman baru nak start. Tak gi jauh r cam tu kan? Plus kalau korang lapar and harapkan berteman baru makan, then mati kebulur r engkau tau tak.


Sedangkan aku pulak dulu kalau kawan tak dapat then aku gi je r sesorang. Lepak makan sesorang, shopping sesorang, tengok wayang sesorang, buat everything sesorang. Then bila ada kenalan yang tengok start keluarkan statement simpati: Aj, ko tak ada kawan ker? Next time kalau ko nak gi memana ajak aku tau. Or ada yang kuar statement: kalau aku gi mana-mana sesorang then pasti orang akan tengok aku semacam. Rimas r..




WTF








But since setahun-dua-tiga kebelakangan ni fenomena bertentangan berlaku. Lepak Mc D ngan kekawan, tengok wayang ngan kekawan, shopping ngan kekawan, smoking ngan kekawan, lepak sana sini ngan kekawan, melancong ngan kekawan etc semuanya ngan kekawan. Sehingga ada part bila start nak gi mana-mana pun rasa pelik dan janggal r sesangat sesorang.

Just imagine r sekarang, bila kkawan tak minat benda yang sama cam aku such movie then selama-lamanya r aku tak akan tengok cerita tu sehingga DVD ia kuar or dah keluar kat TV masa raya nanti. Plus imagine r yang Mc D pun aku hanya keluar sebulan sekali jer. Bukan sebab aku tak ada duit tapi sebab aku rasa pelik orang tengok aku masuk sana and makan sesorang. 












Realitinya ada masa memang baik berkawan dan ada masanya lebih baik juga masa bersendiri itu ada. Kan?




















Better ikut nasihat Lukman Al Hakim pada anaknya bab naik unta tu. Buat yang tak tahu or lupa biar aku ringkaskan. Lukman dan anaknya membawa seekor unta mengembara ke satu kawasan dan berpaksa melimpas 3 perkampungan. Kat kawasan pertama Lukman menarik unta sementara anaknya diatas unta then penduduk kampung pertama marah pada si anak sebab menjadikan bapaknya yang tua as hamba. So si anak turun menrik unta manakala Lukman pula naik belakang unta. At the second kampung, penduduk situ pulak marah pada Lukman sebab membiarkan anak yang kecil menarik unta sedangkan dia bersenang lenang atas unta. So anak beranak ni turun r dan memasing tarik unta. Dan di lokasi ketiga, orang kampung tu pulak kata yang anak beranak ni bodoh sebab ada unta tapi tak nak naik.


So nasihat Lukman pada anak dia: kalau apa yang kita buat tu betul, jangan peduli apa orang disekeliling kita kata. Sebab manusia ni tak akan berhenti berkata-kata sampai bila-bila. Dan kalau kita terpengaruh oleh kata-kata orang, then kita tak akan ke mana-mana pun. Kan?