Showing posts with label Amier. Show all posts
Showing posts with label Amier. Show all posts

Thursday, August 4, 2011

4 Ogos

Dalam satu-satu masa, ada berjuta-juta aktiviti berlaku disetiap tempat. Ada kelahiran dan ada kematian yang berlaku serentak tanpa kita sedar berlaku setiap saat, minit, jam, hari, minggu, bulan tahun di sekeliling kita. Cuma most of time kita buat tak ambik peduli sangat. Yap, it quite impossible untuk ambik tahu apa yang sedang berlaku diseluruh dunia dalam satu masa kan? Hmmmm..

 
4 Ogos ialah satu tarikh besar yang mempunyai event-event besar berlaku dalam hidup aku.

Pada tahun 2002, waktu tu aku sorang di rumah then around jam 8 or 9 pm cam tu then ada satu call. Selepas dia share the story aku terus call handphone Angah. Aku tak tahu apa reaksi emak waktu tu. Dia kehilangan antara abang yang dia paling rapat dan dalam masa sama dia akan menerima cucu pertama dia. Pada jam 10 cam tu, Angah lahirkan baby pertama dia. Al Fatihah untuk arwah pak cik Ramlee selamat datang ke dunia untuk Amir Habeeb.


4 tahun kemudian. Pada tahun 2006. Waktu tu aku berada di lobi aras tiga sambil tonton tv pagi-pagi hari sebab waktu tu aku dah start gaduh ngan roomate aku. Bila sorang junior tu tahu aku ada kat sana terus dia berlari dari aras bawah terus jumpa aku. Dengan  nafas naik turun dan reaksi muka yang sangat gembira kata "Tadi ex aku called..". Kemudian x lama lepas tu, dapat satu sms bagitahu Angah selamat lahirkan baby keduanya. Pada tarikh yang sama. Amira Hanani.




































Setahun yang lepas pada tanggal 10 Ogos lahir pula anak buah aku yang ke 4. Adam Zaquan

Monday, June 14, 2010

Innocence

Teringat zaman UNIVERSITI dulu saat zaman2 kita leh hantar SMS tru satu laman web ni. Second year second sem kalu x salah aku. Then ada r satu pagi tu ttengah aku nyenyak tidor ttiba dapat 1 mesej SMS dari UNKNOWN via web site tu. Msj tu dalam bentok serangkap lirik dari lagu INNOCENCE by AVRIL LAVIGNE. Keesokan hari dapat tahu dari BLOG sorang JUNIOR ni yang dia pon terima msj yg sama beberapa saat lebih awal. Sehingga hari ni still aku x tau apa motif or sapa yg hantar msj tu.. hmmm…



Sejujornya INNOCENCE ialah antara lagu nyanyian AVRIL LAVIGNE yang sentiasa menjadi EVERGREEN bagi aku. Kalu mood aku down then lagu tu (or mostly lagu by EVANESCENCE) r aku akan letak as SMS ringtone. Memang layan r. Secara keselurohan lagu ni ialah tentang feel of a moment yg leh bwat kita anggap everthing as baru dan penuh bernilai. Hmmm..

Dan antara semuanya aku paling suka ngan frasa ‘the little thing that makes life great..’ So itu r topic yang aku nak bawak kali ni. Hmmm…


Sebab aku ni jenis anti motivasi (aku x terima motivasi seharusnya datang secara teros depan2 melalui sorang motivator sebaliknya motivasi harus datang dari dalam diri) so sama gak ngan perkara2 laen cam moral values, kasih sayang dan etc. Sejujornya sekali lagi aku x paham apa yang aku sedang tulis ni. Cuma dalam bahasa mudahnya aku nak tanya pernah x perkara2 kecik bagi impact besar dalam hidop korang. Hanya one little thing yang bwat korang rasa dunia korang sangat great. Hmmm..


Yesterday entah kenapa hanya sebab 1 msj ni dari sorang kawan betol2 bwat aku rasa kerkesima aka terkejot dan tergamam. Ayatnya just sekadar ‘..kesian la ko pake moto . kelak ujan ka pa…’. Then aku pasti akan ada mulot jahat tanya ‘What so big deal with that statement?’. May be bagi korang ia sekadar nothing tapi bagi aku ia sangat bermakna. Mungkin sebab aku ni jenis yang sangat sukar untok meluahkan perasaan aku then dalam masa sama aku sukar untok terima perasaan orang laen gak. So bila dengar ayat ‘BAEK’ cam tu (yang dah lama x dengar) then aku rasa cam nak terima je ‘FEEL’ perasaan tu bulat2. Seolah2 perasaan tu sangat tulus and pure. Duh…


Sama gak cam kalu korang x minom buih teh tarik korang then korang letak kat minoman aku, or makanan yg korang x makan then korang letak kat pinggan aku or korang pinjam baju aku or korang letak tangan korang kat bahu aku or even kalu korang terima salam aku rasanya sangat2 bermakna dalam hidop aku..



Seolah2 korang derma darah korang ketika aku perlukan then aku dapat rasa dan kongsi setiap kehanggatan dari aliran darah korang yang bergerak dalam diri aku…





Cam mana perkara2 kecik cam tu leh bwat aku tergamam, dan rasakan ianya as something yg bwat my life feel great..







Then mulot jahat pon kata “This guy r FREAK..!!”



Tuesday, November 11, 2008

AMIER yg Kasar


Bbuka blog then tengok ada 1 mesej. Dari Amier. Dh lama x dengar cerita baru ttg dia. Then check friends kt FRIENDSTER carik site dia tp x ada plak. Wei aku dh kena reject dari list of friend dia ker? Check2 rupa2nya FS dia mmg dah x ada. So blog kali ni aku bwat khas untok enche AMIER B. MAHMOD. Sbb apa? Sbb dia antara makhluk tuhan yg penting pernah wujud kat zaman U dulu.

Tringat waktu 1 st time jumpa dia masa 1 st pejumpaan SAMUDERA. Mmasok jer dalam bilek mesyuarat 2 teros banyak senior ompuan cakap2 n puji2 dia then teros boleh bawak watak untok teater konvo tahoon 2. So aku punye 1 st impression: aku x akan suka n x mungkin bole kawan ngan dia. Dia jenis boy band: d gilai girls2 kat sekolah + anak murid kesayangan cikgu-cikgi (a.k.a kaki bodek r) + seribu 1 lagi bad reviews lg r.

Then minggu ke-2 tahon 2 aku lancar perang ngan rumate. So aku elak setiap masa dari balik bilik. Afte latihan teater, llepak bilik kawan then sampai jam 2 am then lepak kat berada aras 3 ssorang (psl rumate aku 2 jenis tidor jam 3 am). Entah apsal dlm ramai2 yg naek turon tangga ttiba mamat sorang ni jer yg leh lepak ngan aku. Bberapa malam (reality pagi r) lepak sama bwat aku rasa cam semua 1 st impression aku 2 terpesong belaka.

Dia ni jenis yg nak share n cerita banyak benda. Kalu betol zodiac org tu leh jadi pekak pasal dia akan cakap 24/7/365. Dia cakap ttg opah dia, makan durian, x pakai jeans (pelik..!!), minat AVRIL (tp dlm masa sama fanatic ngan SITI NURHALIZA jugak), idola pd ZIZIE EZZETE + leh hafal bbrapa lirik lagu telenovela (huhu). Tp yg paling x akan lupa bila dia tau aku ada kat aras 3, dia yg tgh lepak kat meja batu teros naek aras 3 bdiri dpan aku ngan muka yg hyper teruja gembira then kata “ex aku called tadi..!!”

KONTROVERSI? Top list bg aku masa dia bwat onar untok FAMILY DAY 07. Masa tu mmg hangin gak r 1 badan then bila tamat jer event 2, Amier balik kolej ngan jeans seasons koyak ngan kepala botak. Heran gak r bila org yg x pernah pakai jeans ttiba leh pakai. Tp lom sempat marah dia leh belanja TEH O AIS plak (ceh cam2 tau jer yg aku mudah d rasuah oleh benda yg leh d makan).

Kontroversi laen cam tiap kali tembong ngan enche NIK FAHMI yg sntiasa bagi warn n heboh kata aku nak rampas budak Amier 2 dari dia (gila apa?). walupon aku slalu kata yg aku x pernah bwat apa2 still dia x putos asa kata aku cam tu (ada moral value d sini). Until the end of 3 rd year baru r NIK bagitau something BIG yg aku x leh share sesapa. Then ttg watak kecik aku dlm accident dia ngan SALEH dulu pon x boleh nak share (biar r SALEH je yg tau). X masok lagi khabar angin (org kata r) ttg moral issue dia yg songsang ngan _____,_____ &____ dari kolej ______ (aku pon ketawa kuat2 ssorang dlm bilek). Cam ner plak penjelasan yg ada org dengar bunyi org MAEN KUDA’ dr bilek dia? (wakaka) X tkecuali ttg misteri sms yg aku trima ttg lirik lagu AVRIL: Innocence by unknown who yg aku dpt tahu Amier pon ada terima gak… huuu

3 rd year, cerita pelik2 dari dia dh hilang. May b pasal aku buat2 busy ttg tessis n dia plak dudok belakang. Paling last dengar yg dia bwat part time jadi stripper kelab GAY kat BB. Kalu tjumpa, dia leh tegor r ngan lawak2 dia tp kalu mood dia down, dia akan bwat muka gampang cam x pernah kenal kita langsong..!!

so 1st thing yg korang akan fikir bila talks about Amier? Nuklear? Fesyen poyo? Leadership? Bagi aku mamat ni sorang yg hyper MOODY & penoh KONTROVERSI. Please jgn kata aku salah fakta plak.