Showing posts with label STIDC. Show all posts
Showing posts with label STIDC. Show all posts

Tuesday, January 17, 2012

As Cute As Korean Guy

Abang aku balik dari China atas urusan kerja dan berjumpa rakan seangkatan seorang lelaki dari Korea yang share a bit about Korean ni. Kata dia almost 90% Korean aka bukan Korea Utara pernah buat plastic surgery pada bahagian muka mereka sekaligus menjadikan almost semua minah-minah dan mamat-mamat Korea ni sangat jambu-jambu walaupun realiti masa kecik or zaman belum buat surgery tu muka sebijik cam jambu batu. But still walaupun masyakat dunia tahu yang kecomelan beliau-beliau tu tak asli tapi mereka masih lagi adore mereka tu semua.


So kali ni aku nak mengajar manusia-manusia Melayu yang kaki kipas susah mati K-POP ni melalui 2 cara iaitu 1st melalui Adobe Photoshop yang kedian korang leh upload jadi primary pic kat FACEBOOK korang untuk menunjok-nunjok kat dunia yang korang ni ada darah kacukan Korea ar sangat. Hmmm..





Wokey kali ni aku tak nak guna muka aku sendiri sebab aku bukan kaki K-POP so aku guna muka sorang kawan aku yang bernama Rizal Uray as model utama. Dalam bulatan kecil tu ialah gambar asal dia dan as usual aku guna teknik yang sama untuk hasilkan hasil cartoon look a like tu. Kalau korang still nak tau cam mana then rujuk previous post on Photoshop technique.




Teknik pertama untok nampak Korea ialah korang mesti ada asset rambut cam artis korea. 1st: panjang & kembang,  2nd: style kena sharp, 3rd: warna kena meriah. Kalau korang berani mati kena ceramah ngan parents or jiran tetangga then guna bleach color yang hasil blond habis-habis puteh baru K-POP sepenuhnya ar korang. Dan untuk impak gambar ni pulak aku guna brush yang korang leh search dan download percuma kat tenet untuk hasilkan effect rambut yang nampak a bit real tu. Hmmm..



Then beralih kepada muka. Lelaki Korea punya kening yang tebal, bulu mata yang lebat dan mata yang bolat (sebab surgery ar). Sebab most Malaysian memang punya mata bolat-bolat so korang tak perlu operate ar. Melainkan bab anak mata besar tu leh guna contact lense yang membesar dan menghitamkan anak mata tu ar. Solusi kening yang tebal then orang kata selalu cabut akan buat bulu yang baru lebih tebal dan lebat. Hmmm.. try je lah. Bulu mata lak? Guna maskara.. Wakaka..

Back to Photoshop untuk effect mata besar aku guna Filter> Liquify> Bloat Tool.



Yang terakhir ialah aksesori. Apakah K-POP tanpa aksesori yang pelik dan padat. Pakai cermin mata yang pelik, besar-besar ngan warna terang-terang, anting-anting yang padat kat telinga, baju penuh zip sat badan, seluar ketat warna terang-terang etc so terhasillah seorang Melayu yang berK-POP dan boleh ar korang memperagakan diri korang kat area Bukit Bintang etc dan menari ar K-POP kat situ ngan kekawan Super Junior korang tu.






Tapi 








Disebabkan aku seorang yang 'pelik' pada pandangan mata orang so aku pilih gaya-gaya yang berbeza cam kat bawak ni plak:


(Versi Indie cam Noh Hujan may be?)









Or jadi cam














Ni siap leh jadi mr Potato or even A. Galak pun kalah ar.. Wakaka














or jadi...
















Jadi cam rambut dr. Rozmey pun okey gak



















Kesimpulan di sini. Jadi diri sendiri jauh lebih better jadi jadi orang lain sebab kita tak perlu jadi orang lain semata-mata nak jadi orang. Kan?

Friday, June 25, 2010

Peluang KEDUA

Do you guys believe in peluang kedua? Kalu aku pasti akan kata tak tapi realitinya jauh dalam2 hati aku akan kata ‘Yap, semua orang layak untuk diberikan peluang kedua kerana setiap manusia berpotensi untok berubah.. kan..?’

Post kali ni (dan yang terdahulu) diposkan di office (disebabkan computer rumah aku tengah meragam) dan yang ini mungkin yang terakher. (Kalu aku x update post untok tempoh yang panjang then maksudnya computer aku still bwat hal lagi) Dan aku katakan terakher kerana aku baru jer menghantar resignation letter ke BOSS aku semalam. So aku hanya menghitung hari dan menyiapkan tugasan2 terakher before kembali ke tampuk asal: TANAM ANGGUR. Hmmm…



Post kali ni aku anggarkan akan jadi satu post yang panjang dan mendatar. Sebab post kali ni aku kuarkan untok share with you guys (if you guys attend to read laa) about why kita perlu bwat apa moto PENGAKAP MALAYSIA bagitau iaitu ‘BUAT SEHABIS BAIK’ supaya kita x perlu do it again dalam peluang kedua yang x garenti ada nanti.



It did post out the reason aku join PEMERKASAAN di JKM ni dulu kat previous post tapi not too detail r. Reality sebenarnya ialah sebab aku nak jadikan ia sebagai peluang kedua untok aku perbetolkan sesuatu.



1.


There r something about me kira cam kelemahan yang leh korang guna untok pergunakan aku (ceewah leh plak upload bagitau 1 dunia. Apakah..?). Bwat baek2 ngan aku (by be my friend) then kuarkan ayat power2 so kedian ask for anything (bukan ‘segala-galanya’ r) then aku akan cuba laksanakan or kalu x aku akan terus dibelenggu ngan permintaan tu atas dasar persahatan.



So Im joining this kerja sebab seorang kawan. Kawan yang sama yang membuatkan aku berpindah dari rumah yang cukup selesa ke sebuah rumah yang lantainya senget. Sebab he asked me untuk temankan dia. Aku ingat lagi masa tu. Betapa aku akan rasa SUCKS kalu aku biarkan dia berseorangan kat situ. Then aku temankan dia sehingga satu ketika aku rasa ‘Hey, he will be fine without me’ so kedian aku kuar.



Dan kemudian he asked me again (beberapa kali) untok join PEMERKASAAN ni tapi aku reject dan reject lagi. Sehingga almost 2 month after tamat kat PUSAKA ngan cerita2 dari kawan2 yang he not as the same person before. Duh… Im feel totally SUCKS. So aku apply join PEMERKASAAN di JKM semata2 kerana dia. Tapi as time goes by aku sedar yang he become more better without me.. aku rasa lega.



So.. kamu: KOLAND ANAK SEKIP. Aku tau ko akan baca blog aku, then Im sorry sebab aku x bersama2 ko dari saat2 awal lagi. As what you always said ngan poyonya ‘Susah senang kita hadapi bersama’. Im sorry cause Im not.




Tempoh 2 bulan di JKM jugak adalah 1 episode pendek yang penoh ngan peristiwa penting yang besar2 gak. It seem kalu aku tinggalkan tempoh 2 bulan ni then gantikan ngan event laen then aku akan kehilangan banyak perkara penting. So seolah2nya Maha Suci Tuhan dah meletakkan aku di sini seperti Dia mahu aku mesti melaluinya. So I will share tentang great person yang aku jumpa sepanjang tempoh di sini.



2. FIONA ANAK BLIN


Each time aku bersama dia aku pasti akan teringatkan kat MISS DIDI. Entah kenapa it seem dia ialah peluang kedua untok aku perbetolkan setiap ruang2 kosong yang aku x sempat bwat ngan DIDI dulu. Aku x pernah punya kawan wanita yang rapat (plus kureng) selepas DIDI. Aku fikir DIDI r one and only wanita yang leh jadi kawan kepada aku tapi kedian di sini aku jumpa FIONA. Ngan perangai hampagas x macam perempuan sepatutnya memang cam sama. Ketinggian pon cam sama then bwat aku teringat setiap kali aku jalan sebelah DIDI then aku akan letak tangan kat bahu dia sambil kata ‘Hei, budak kecik’.. wakaka.. Be with FIONA totally bwat aku rasa QUALITY time ngan DIDI.



Even be with FIONA (as kawan r) jugak bukak lembaran penting dalam diari hidup aku. Terlalu lama berada di samping kawan lelaki membuatkan aku leka tentang perempuan. Tapi bila bersama FIONA sepanjang 8 jam sehari, 5 hari seminggu bwat aku lebih menghayati wanita. Walupon dia kureng sikit ciri2 sepatutnya seorang perempuan tapi sejujornya aku rasa lebih berbunga2 bila dia ada. Dan lebih hebat dia menjadikan aku ANGGAU kepada wanita-wanita tertentu. Jujor wei, dia membuatkan aku lebih …. Duh speechless aku wei… membuatkan aku mahukan Miss S_______ lebih lagi.. lebih hangat dari biasa…



Mungkin sebab aku CAPRICORN dan dia VIRGO or kami memang ada aura serasi as kawan. Plus aku yakin ko pun akan baca gak blog aku. Just be yourself. Freely be you. People will always love you walupon perangei ko sebijik cam lelaki. So kalu aku gi nanti, musti aku akan rindukan ko r FIONA. Then aku akan perkenalkan r ladies yang bertuah tu nanti…




3. WAN AZAN SUFFIAN WAN ABDULLAH


I never tho that aku akan jumpa dia lagi. Tapi FATE lebih berkuasa. Kami bertugas di bahagian yang sama di JKM. Sebelom ni aku kenal dia just macam tu jer cuma perjumpaan seterusnya kami kenal lebih rapat sedikit lagi. Perjumpaan kedua (minggu2 terawal after ORIENTASI: pasal kami hanya kenal semula after that) membuatkan aku lihat dia cam KOLAND. Ngan sikap nakal2 childish plus sometime annoying, ngan sisi jenaka dan seriusnya memang sebijik cam KOLAND. So sekali lagi seolah2 ia cam peluang kedua untok aku.



Tapi as time goes by setiap kali aku tengok AZAN then apa yang aku lihat hanyalah diri aku. Entah kenapa aku pon x pasti apa. May b dari setiap cerita yang dia share, or dia punya pemikiran or what ever I don’t know what. I see him then I can see myself. It seem dia ialah another version untok aku or versi aku yang terdahulu. Hmmmm…



Dear AZAN, aku tahu ko akan baca blog aku (Cuma masa je r x tau bila), there something yang berbeza pada ko hari ni berbanding ko yang aku jumpa last few week. I don’t know for the reason what. If there r something that I did or something I said that aku mintak maaf. Ko ialah AZAN yang dikenali kerana banyak bercakap dan penoh ngan idea gelak ketawa. So just stay jadi cam tu.





Dan jugak kepada mereka2 yang laen.



KURT HUSKEY: seorang lelaki yang dalamnya masih ada seorang kanak-kanak. Jangan jadi orang laen ketika bersama orang laen.



SALMIAH: emak orang yang berjiwa remaja. Jangan biarkan sesapa buli ko. Youre somebody yang leh gi jauh ngan hati suci ko. Plus don’t think too much, just do whatever yang ko rasa ko nak bwat.



ISKANDAR: hei, this guy membuatkan aku teringat kat kawan aku HANIZAM OPON. Ngan suaranya, ngan tingkah lakunya. Memang sama.



YUN: gadis Sabah yang sentiasa manis ngan senyuman dan so soo sweet



RAJALI: lelaki kurus yang setia ngan warna pakaian yang sama. You’re 24 then be 24



Thanks. Last 2 and half month adalah tempoh masa yang pendek tapi bermakna atas kehadiran korang semua. As a KAWAN

Monday, June 14, 2010

Innocence

Teringat zaman UNIVERSITI dulu saat zaman2 kita leh hantar SMS tru satu laman web ni. Second year second sem kalu x salah aku. Then ada r satu pagi tu ttengah aku nyenyak tidor ttiba dapat 1 mesej SMS dari UNKNOWN via web site tu. Msj tu dalam bentok serangkap lirik dari lagu INNOCENCE by AVRIL LAVIGNE. Keesokan hari dapat tahu dari BLOG sorang JUNIOR ni yang dia pon terima msj yg sama beberapa saat lebih awal. Sehingga hari ni still aku x tau apa motif or sapa yg hantar msj tu.. hmmm…



Sejujornya INNOCENCE ialah antara lagu nyanyian AVRIL LAVIGNE yang sentiasa menjadi EVERGREEN bagi aku. Kalu mood aku down then lagu tu (or mostly lagu by EVANESCENCE) r aku akan letak as SMS ringtone. Memang layan r. Secara keselurohan lagu ni ialah tentang feel of a moment yg leh bwat kita anggap everthing as baru dan penuh bernilai. Hmmm..

Dan antara semuanya aku paling suka ngan frasa ‘the little thing that makes life great..’ So itu r topic yang aku nak bawak kali ni. Hmmm…


Sebab aku ni jenis anti motivasi (aku x terima motivasi seharusnya datang secara teros depan2 melalui sorang motivator sebaliknya motivasi harus datang dari dalam diri) so sama gak ngan perkara2 laen cam moral values, kasih sayang dan etc. Sejujornya sekali lagi aku x paham apa yang aku sedang tulis ni. Cuma dalam bahasa mudahnya aku nak tanya pernah x perkara2 kecik bagi impact besar dalam hidop korang. Hanya one little thing yang bwat korang rasa dunia korang sangat great. Hmmm..


Yesterday entah kenapa hanya sebab 1 msj ni dari sorang kawan betol2 bwat aku rasa kerkesima aka terkejot dan tergamam. Ayatnya just sekadar ‘..kesian la ko pake moto . kelak ujan ka pa…’. Then aku pasti akan ada mulot jahat tanya ‘What so big deal with that statement?’. May be bagi korang ia sekadar nothing tapi bagi aku ia sangat bermakna. Mungkin sebab aku ni jenis yang sangat sukar untok meluahkan perasaan aku then dalam masa sama aku sukar untok terima perasaan orang laen gak. So bila dengar ayat ‘BAEK’ cam tu (yang dah lama x dengar) then aku rasa cam nak terima je ‘FEEL’ perasaan tu bulat2. Seolah2 perasaan tu sangat tulus and pure. Duh…


Sama gak cam kalu korang x minom buih teh tarik korang then korang letak kat minoman aku, or makanan yg korang x makan then korang letak kat pinggan aku or korang pinjam baju aku or korang letak tangan korang kat bahu aku or even kalu korang terima salam aku rasanya sangat2 bermakna dalam hidop aku..



Seolah2 korang derma darah korang ketika aku perlukan then aku dapat rasa dan kongsi setiap kehanggatan dari aliran darah korang yang bergerak dalam diri aku…





Cam mana perkara2 kecik cam tu leh bwat aku tergamam, dan rasakan ianya as something yg bwat my life feel great..







Then mulot jahat pon kata “This guy r FREAK..!!”



Sunday, April 11, 2010

Orang BAEK-BAEK

Semalam ambik exam paper SPA. Gi ngan sorang kawan 1 sekolah menengah yang dah lama x dengar khabar berita. Then bila sampai kat pusat peperiksaan jumpa ramai lagi kenalan then kongsi cerita2 terkini sikit sebanyak. Then pass tu ttiba kawan tu kuar 1 statement "Aj, banyak gak kawan ko r. Aku sorang pon x kenal ssapa..” Then aku terfikir balik. Hmmm…

Teringat masa b4 nak masok Universiti dulu, family and friends yang rapat agak bimbang ngan aku dalam 1 perkara ni: mampu ke aku bwat kawan or aku akan menyendiri sepanjang tempoh 3 tahun kat U kelak.. Aku gelak kehairanan jer masa tu. Mungkin sebab tragedy at the end of form 5 dan 2 tahun di form 6 menjadikan ia tempoh KEGELAPAN bagi aku so sepanjang masa tu aku sangat2 menyendiri dan x nak berkawan ngan sesapa.

Tapi bermulanya zaman Universiti semuanya seem to changed. Bermula dari rumate pertama, MUM sehingga ke hari terakhir ngan rumate terakher, ISYRAF bersalam selamat tinggal, then belajar SAFETY, then kerja kat LODGE, then ambik GEMS, then kat STIDC… it seems like tuhan sangat2 sayangkan aku. DIA sentiasa memberikan orang-orang yang baik-baik untok bersama aku. Yap, there r no body perfect tapi mereka2 ni sangat2 terbaek untok aku. Aku sangat2 berterima kasih pada tuhan kerana meminjamkan mereka kepada aku walau untok tempoh yang terhad. Juga berterima kasih pada rasa sayang dan supportivenya mereka kepada aku selama ni.






Cuma aku rasakan aku sahaja yang bukan terbaek untok mereka2 semua ni. Even bukan terbaek untok sesapa pon pasal I never ever try to appreciate their love. It seem like aku sendiri bina pagar sempadan penghalang yang akan menghentikan sesiapa dari masok ke dalam diri aku dan sekaligus menghalang aku sendiri dari keluar. Im just being too selfish.. aku hanya fikir diri aku tanpa fikir perasaan orang laen..



Then akan ada yang kata: that wasn’t true.. Aj akan sentiasa bersama aku stiap kali aku perlukan dia. Dia akan hug aku sehingga aku berhenti menanggis. Dia akan suroh aku tido di bed dia ketika otak aku bercelaru. Dia akan lepak berjam2 untok dengar cerita aku setiap hari.

Cuma persoalannya sekarang: hanya korang sahaja yang memberi hati2 korang pada aku dan aku hanya menerimanya. May be benar kata sorang kawan ni. Aku terlalu banyak menyimpan rahsia. Aku x pernah share it with someone yang aku sendiri gelar as kawan. Seperti aku x pernah bagi hati aku sepenuhnya kepada sesiapa. Seperti aku x pernah percayakan korang pun selama ni..





Aku cukop2 berterima kasih kepada mereka2 yang masih kekal setia mencuba untuk membuka pintu hati aku. Percayalah, aku pon ingin pintu hati aku terbuka Cuma aku x tahu bagaimana..








Esok ialah satu hari baru yang akan memberi peluang kedua kepada aku. Bukan semua manusia diberi peluang kedua untok menebus apa yang telah mereka lakukan. Aku yakin tuhan memilih aku kerana dia mahu aku kekal berada bersama-sama orang2 yang baek.

Saturday, January 30, 2010

Tidor yang berKUALITI

Kalu aku cakap kat korang yang aku x cukop tidor then aku yakin ada yang akan kata “Mamat ni gile r pemalas nak mampos. Dah r x da kerja then leh plak kuar statement kata dia x cukop tidor. Garenti r dia layan blue sampai jam 3-4 pagi then bangon tengahari..!!” Then aku balas balik “Ada benarnya pada kata2 beliau itu. Kecuali bab blue tu r..”


Entah apsal ia macam dah ditentukan. Setiap kali aku menganggor (or dalam bunyi yang lebih baek as x ada kerja), pasti ada assignment khas akan ditujukan untok aku. Cam2 tau jer masa aku nak relaks then masa tu gak r ada special events berlaku. Bila tamat belajar safety dulu, masa tu plak nenek aku operate mata kat hospital. So aku r yang manage certain thing: ulang alik dari hospital ke rumah plus macam2 lagi. Then bila kerja, nothing happen plak. Then tamat jer at PUSAKA ari tu ttiba nenek datang sakit plak. So aku lagi r yang kena handle semua (pasal aku jer yg x da kerja)..

Last week memang letih gile r. Pagi sampai tengahari gi kebon. Ngan kawasan berbukit, berbatu, then kena angkat bakol besar dan berat2 lagi then kena jolok sana sini lagi.. then tengahari ambik nephew dari sekolah then petang hantar lagi. Pass tu gi Bandar Kuching handle certain thing lagi.. Then malam tidor dan jaga nenek kat rumah dia lagi. Setiap sejam sekali kena angkat dia ke toilet. Then malam2 setiap kali dia batok then pasti r terjaga then sampai r pagi.. memang x cukop tangan.

Ingat lagi last Tuesday, gi bandar nak ambik ubat bapak and beli beberapa barang untok aunt sekali. Gila lega bila beli secawan kopi kat STARBUCKS tapi kedian bila kuar dari parking rasa cam berat je kereta. Rrupanya kereta aku bawak tu dah mengheret tepi sebuah kereta yang parking. Then aku try bawak ke depan then terlanggar lagi. Undor sekali lagi then terheret lagi. Duh… selamat x ada the car owner masa tu.. memang x da rasa pa2 wei.. mengantok r sangat..






Then bila dapat tidor kat bilik sendiri ari ni dan semalam (yang mengakibatkan aku tertinggal semayang Jumaat.. Duh..) rasa sangat best… tapi pass ni nak gi rumah nenek lagi.. kena sambong duty…







Then terfikir: “Best gak kalu leh layan blue sampai 3-4 pagi..” Hmmm… wakaka…

Thursday, January 7, 2010

Koland Sekip

Part 2
Kalu ada korang suroh aku bagi senarai nama yang mengingatkan aku pada 2009 (not including family) then top of the list ialah Koland anak Sekip. Nokhtah.


On GEMS RRC last day, bila aku dapat tahu Koland pon di attach ke tempat praktikal yg sama: STIDC, aku sangat gembira plus yakin God dah plan something BIG on me. Then I promise myself 1 thing (yg aku x leh nak share ngan korang kat sini) dan kemudian aku sendiri langgar janji yang aku bwat pada diri aku sendiri.


Still remember hari2 terawal di STIDC dulu: pada pandangan mata dia yang akhirnya berjaya bwat lawan cakap parents (bukan berkali2nya) dan aku pindah masok ke GREENVILLA. Walupon aku x lama di sana tp quality time tu yang penting (kan Azan.. wakaka). Antara event yang still aku ingat cam hari dia ambik barang2 dari rumah aku (then dia terpaksa patah balik sekali lagi dan lagi pasal ada jer barang2 yang tertinggal), pada stiap malam dia bising pasal aku tidor x guna tilam (yang dia bawak khas untok aku including kipas skali), pada ayat dia untok pujok Nita agar gi skali makan STEAMBOAT tu : ‘Susah senang kita hadapi bersama’ (WTF), pada malam aku sangat malas nak simpan motosikal aku then dia pulak yg tolak, pada ketika dia sangat2 pemilih bab makanan (dia x suka makanan yang aku masak plus cuma nak beras yang emak dia tanam jer), pada mug lembu dia dan banyak lagi..

Sesiapa yang kenal Koland pasti akan setuju bila aku kata bahawa dia ialah seorang kawan yang baek. Betapa walau dia dah x tahan and nak berhenti di STIDC, tapi dia terpaksa tolak tepi pasal fikirkan transport kkawan dia nak ke office, walau kkawan laen tengah marah tentang ‘other kawan’ yang makan duit diaorang (including dia) tapi still dia x nak carik gadoh ngan kawan tu, plus Koland sangat2 risau masa rumor mak Radzi accident dulu, then dia sangat2 marah and protective bila si ZAMRI ttiba serang kkawan kami dan banyak lagi event2 laen.




Cuma aku bukan kawan yang terbaek untoknya.. Aku x berada disisinya ketika dia perlukan aku. Malah aku pilih untok x mendengar ketika dia perlukan seseorang untuk bercerita. Sehingga 1 ketika aku mulai perasan pandangan dia mulai berbeza. Seperti ada pintu besar yang tertutup dan menghalang aku untok masok dunia dia. Since then aku rasa aku sangat2 x tahu apa2 tentang dia. Aku hanya akan dapat tahu setiap apa yang berlaku pada dia tru kkawan lain. Dan yang paling sucks bila Radzi berhenti, aku rasa cam sangat2 loser bila masa aku lihat pandangan Koland sama cam pandangan dia pada hari2 terawal dia di RRC dulu: keseorangan dan mencari2 wajah2 yang boleh membuatkan dia selesa bersama dan boleh bwat dia ketawa besar2. Cukup pasti ia bukan aku…






Mungkin kau bukan lagi Koland yang sama yang pernah membuatkan aku menyesal bangun pagi sehingga tidor balik sebab perangai kau yang annoying and irritating. Tapi still aku akan rindukan kau as a kawan selama mana kau still anggap aku as a kawan. Aku akan rindukan pada buih teh tarik yang kau x nak then ko akan letak pada kopi aku, pada pickle yang ko x nak makan pada burger ko then ko pass kat aku, pada timun, sayor2 or wat ever makanan yg ko x nak makan then ko pass pada aku, pada tattoo ko yang menjadikan aku kawan terakher yang melihatnya, pada kakak ko yang belom pernah aku jumpa, pada setiap cerita yang pernah kau share bersama aku, pada semuanya…







Then aku ttiba teringat jenaka kau malam tadi b4 aku balik “Semoga kita tak akan jumpa lagi..”



Sorry coz Im a jerk…

Monday, January 4, 2010

The Beginning is The End is The Beginning

Technically aku x sambot 1 st January as tahon baru. Tahon baru sebenar aku bermula agak lambat: beberapa hari kemudian. Aku still ingat lagi setahun yang lepas (2009), beberapa hari selepas tahun baru, aku wish God for favor…



Permulaan tahun 2010 ni akan membawa pengakhiran kepada 1 episode penting dalam cerita hidop aku…


Jika hidop ini diumpamakan seperti sebuah cerita then episode 24 ni, watak pelakon utama a.k.a aku semakin berkembang (termasok perkembangan dari saiz fizikal gak r). Jujor aku cakap sepanjang tahon 2009 yang lepas (baru jer beberapa hari berlalu) membuatkan aku melangkah setapak ke hadapan lagi. Kenapa aku cakap cam tu? Dalam ayat yang lebih mudahnya: Im become a better man.. naaaaaa…


Manusia x akan kenal erti sebenar bahagia jika mereka x lalui saat2 derita. Itu orang kata. Yap.. 2009 cukup indah bukan hanya kerana gelak ketawanya sahaja tp juga sebab bab2 yang menderitakannya sekali. Aku x pernah menanggis sehebat tu sepanjang aku gelar diri aku as lelaki dewasa. Selama ni aku fikir perkara tu kalu berlaku kat org laen as a little probs jer tapi bila kena batang hidong sendiri then aku betol2 terdiam. Kesan terbesarnya: aku makin hilang kepercayaan pada 1 perkara yang aku rasa cukop suci yang pernah aku pertahankan.. (Bro, Im not talking about ‘keterunaan’ r).. then as time goes by, luka tu semboh jugak cuma kesan parutnya masih ada…

Then dalam 2009 gak, sakit kulit aku makin terok even paling terok sepanjang usia 24 tahon. Bila tengok2 balik pola dia.., terok.. baek sekejap… lebih terok.. baek sekejap.. jaoh lebih terok.. baek sekejap… lebih jaoh dari lebih terok.. Then ada kajian plak bagitau kadar hayat penghidap penyakit aku adalah half than normal person.. hmmm…

Tapi aku don’t care sangat.. pasal 2009 gak aku kenal ramai kawan2 baru.. kawan2 yang berada dan melepasi pada tahap berkualiti.. ketika masalah2 besar menghadapi, then mereka ada untuk membuatkan aku lupa semuanya…




Sejujornya aku x expect apa2 yang besar berlaku pada 2009.. aku fikirkan bahawa aku akan lebih lama menganggur tapi hasilnya: perkara yang bertentangan berlaku. Semua perkara hebat2 dan besar2 berlaku.

So I don’t expect anything to happen sepanjang 2010 kelak.. Mungkin aku akan menanggis jaoh lebih hebat pada tahun ni. Mungkin sakit aku akan jadi jaoh lebih terok (memang pon).. Mungkin aku akan jumpa kawan2 baru lagi. Or mungkin aku akan terus sahaja menganggur.. Sesungguhnya Tuhan telah punya perancangan khas untok aku.. aku hanya perlu bawa watak aku pada tempat yang telah ditentukan oleh-Nya then belajar untuk membaiki segala kelemahan dari episode2 terdahulu…






Technically aku x sambot 1 st January as tahon baru. Tahon baru sebenar aku bermula agak lambat: beberapa hari kemudian. Aku still ingat lagi setahun yang lepas (2009), beberapa hari selepas tahun baru, aku wish God for favor: Aku x mintak agar Dia sembohkan penyakit aku sebaliknya aku minta dia berikan aku seorang kawan yang boleh menerima diri aku seadanya. Seorang kawan yang boleh melengkapkan ketidaksempurnaan aku.. So aku yakin Dia dah makbolkan permintaan aku cuma as usual aku sahaja yang buta..







Mungkin pengakhiran episode di STIDC ini ialah permulaan kepada 1 episode baru..

Saturday, December 12, 2009

Lasykar Pelangi

Aku pernah menyebot ttg tajok ni dalam post title Tanjong Manis. After few day kuarkan that post, aku baru habis baca keseluruhan buku. Aku beli buku ni secara x sengaja, kebetolan tengah cari novel Melayu (pasal dah lama x baca novel Melayu then rindu plak). Tp novel yang ada mostlynya cerita cinta-cintun yang bukan dalam list aku minat. Then ttiba tengok buku title Lasykar Pelangi. Title yang sama pernah dijadikan lagu dan movie adaptasi gak. Ingatkan versi asal Bahasa Indonesia.. Rrupanya terjemahan. Then rasa ragu nak beli. Entah apsal aku kureng sikit ngan idea terjemahan ni.. Or dalam erti kata laen: mood cerita asal lari r. Pasal dulu pernah baca novel Ayat2 Cinta versi asal: Bahasa Indonesia then mood dia mmg besr r (plus pening pasal x paham certain ayat)..

Novel Lasykar Pelangi boleh dikategorikan as cerita yang best (tp still The Ignored by Bentley Little is the best). Best aku kata pasal ia sedikit sebanyak mempengaruhi certain part dalam hidop aku. Kenapa? Nanti aku cerita. So synopsis keseluruhan cerita ni ialah tentang dunia dari pandangan dunia kanak2: versi ingatan seorang dewasa pada zaman kanak2nya. Most part akan buat kita teringat zaman kecik2 dulu. Buat aku tersenyom dan ketawa ssorang. Mostly keseluruhan cerita ialah tentang persahabatan dan cita2.

Back to reality:
Korang ingat lagi x zaman kanak2 korang dulu? Kawan2 masa tu? Peristiwa masa tu? The atmosphere? Cita2 korang? Cerita2 korang? Then bila masa berlalu, semuanya berubah. Dari zaman kanak2, kemudian remaja, then dewasa. Makin besar korang then makin banyak banyak perkara yang berubah. Kita berjumpa ramai orang dan berkenalan dan jadi kawan. Sehingga satu ketika kita mulai lupa cerita zaman kanak2 dulu. Lupa persahabatan yang terbina. Lupa cita2 yang pernah kita tanam..


Orang selalu kata “Hidop bukan bagaimana ia bermula. Tapi bagaimana ia berakhir.” Tapi as usual aku yang sangat keras kepala akan lawan then kata “Bagaimana kita sebelomnya akan membentuk siapa kita seterusnya..!!” Sebab sejarah dan pengalaman r yang membentok kita sekarang kan. Cuma bergantong pada diri sendiri je either nak guna pengalaman lepas as pengajaran or x jer.

Hidop kita cam dalam cerita ni (or at least hidop aku r kalu korang x nak ngaku).. bila pada usia 24 tahon ni, fikir2 balik pada yang sedang berlaku pada kawan2 sepermainan waktu kecik2 dulu? Mereka yang gelak ketawa ssama then lepak sampai tengah2 malam? Where r they now? Ada yang 2 kali kawen then 2 kali cerai. Ada yang weekday kerja halal then weekend bwat kerja haram, Ada yang bwat master. Ada yang still menganggur. Dan laen2 lagi.


Then aku tengok diri aku lagi. Seorang lelaki yang x punya cita2. Yang x punya apa2 perancangan. Cuma aku masih lagi seorang lelaki yang sama: masih mencari..



Btw, kenapa aku keluarkan post ni? Sebab tempoh masa aku di STIDC dah nak tamat.. Dan aku masih ingin berpaut pada persahabatan ni.. So kamu, then tell me what Im suppose to do..?




Plus lupa ending novel ni buat aku tergamam.. terkesima.. sedih..

Wednesday, December 2, 2009

A man & A smoker

(Artikel ini bukanlah bertujuan untuk mengalakkan mereka2 yang tidak merokok agar merokok tapi as usual: sekadar cerita aku dari sudut pandangan mata aku je. Even aku pernah halang sorang kawan ni yang non smoker dari mintak sebatang rokok aku. Merokok ni cam mengundi. Setiap undi mempengaruhi kehidupan anda pada masa akan datang. So jangan sesekali salah bwat pilihan)

Ada 1 bab dalam lirik lagu Best Friend by Amy Winehouse (gile minat kat minah sorang ni) bagitau betapa dia punya sorang kawan yang sangat warm with bab2 merokok bersama. Yap, in reality aku pon punya beberapa kawan yang sangat warm with waktu merokok bersama. Aku bukannya die hard fan merokok sangat pon tapi bila ada rakan sebaya yang merokok, mood keluar masok asap dari mulot tu makin menjadi2 r..

Antara kkawan yang best merokok sekali cam Ting Hui, then Ali (kkadang ngan rumate dia dan jiran tetangga kat blok Ungku Omar skali) shingga mak cik cleaner bising2 pagi kedian pasal punting rokok gila banyak bterabor kat beranda, then Razzy, then kedian Fendi dan sekarang ngan Loong.

Tapi bila fikir2 balik, mostly persekitaran aku x ramai yang merokok. Ada yang sangat2 anti perokok, alergi asap rokok dan seangkatan. Then sedikit sebanyak mereka akan mewujudkan kelas2 tertentu kepada golongan perokok2 ni. Contoh cam kalu girls yang merokok akan dikelaskan as perempuan murahan. Duh.. punyalah fikiran pesimis cam tu sekali. Sama cam bila girl aku merokok then aku respect je pasal tu dah pilihan dia.

Plus terinagt gak statement kawan laki ni last few month “Paling aku shock ialah bila aku baru tahu yang Aj ni perokok..!! Muka gile baik…!!” Dud… jawab aku pendek sambil tersenyom bwat muka comel as usual dan berkata “Apsal, orang yang muka jahat je yang leh merokok?”



Aku rasa bab yang jadi best pasal rokok ni bukan pada kandungan nikotina dia tp terapi semasa merokok bersama rakan sebaya ni r..

Lelaki as being known by world as sebagai makhluk tuhan yang sangat2 susah nak share their feeling. Sebahagian akan pendam disebalik senyuman. Ada yang berjenaka sebagai cara mengelak jadi serius. Ada yang buat vandelisme, buli etc.. then kalu ada lelaki yang share probs and feeling kat other or menanggis then kena cap as bukan lelaki sejati. Duh.. kolot punya fikiran daa..

Bagi aku being a smoker ni as a terapi pasal sambil asap rokok keluar masok, kami bercakap2. Dari benda remeh ke benda2 berat. Sedar x sedar tekanan pon jadi kurang.



Then membuatkan aku berfikir, betapa senang mengenali lelaki yang merokok daripada yang x…






Then ada yang tanya apsal aku ttiba nak kuarkan post ni..? jawab aku sambil tersenyom sekali lagi “Suka hati aku r..!!”

Friday, October 30, 2009

SIGN

Dalam kajian asas sosiolinguistik memberitahu bahawa dalam komunikasi seharian, kita lebih memilih untuk percaya lebih kepada bahasa nonverbal berbanding bahasa verbal. Sebab gerakan mata, gerakan badan, jarak perbualan, and even pakaian pun turut boleh memberi makna-makna tertentu yang tak dapat dijelaskan sepenuhnya melalui perbualan. Kesimpulannya: manusia boleh dengan mudah menipu dengan perbualan tapi sukar berbanding bahasa badannya.

Back to reality:

Pernah x berlaku pada korang bila malam saat korang dah balik rumah, tengah2 syok layan sinetron latin yg korang try nak faham apa diaorang cakap tanpa ada translation kat bawah then korang teringat 1 event berlaku pada masa siangnya: korang bercakap ngan sorang makhluk tuhan ni. Masa kat rumah tu baru korang perasan rrupanya makhluk tu sebenarnya dah beri SIGN special pada kau. Tapi disebabkan otak ko tuli sangat sampai muncol watak setan kecil yg muka sebijik cam ko kat sebelah bagi sedas tumbukan padu kat kepada hotak ko then ko baru sedar dan ko menyesal pasal x beri apa2 respon pada dia saat tu. Kalu x musti something good akan berlaku.



Pernah x kalu kawan ko suka kat someone else tu korang ngan mudah dapat detect. Mungkin sebab feel the love is in the air then ko dapat hidu r. Tapi dia yg still malu2 kucing mengelak sedaya upaya tapi lastly mengaku gak. Dan dia sangat2 hairan apsal orang ngan mudah dapat tahu walupon reality dia dah try mengelak sedaya upaya. Tapi ko jawab ngan mudah sambil tangan ko dah lama hinggap kat kepala dia sambil berkata “Semua orang dah lama tau r yg ko suka kat dia dan dia suka kat ko..!!”

Tapi bila ia berlaku pada ko then ia turn ko balik jadi tuli. Each SIGN yg dia bagi ko then ko x perasan pon. Sebaliknya orang kiri kanan ko plak yg lebih tahu. Mata dia dah mengelak stiap kali bercakap ngan ko. Ayat dia pon dah jaoh lebih tersusun. Dia jadi gabra bila nampak ko. Dia lebih care… Dia dah banyak kali bagi green signal tapi ko je yg buta warna..



Sejujornya aku rasa aku lah antara makhluk tuli yg x pernah nak sedar SIGN2 yg orang laen try nak bagi tu.



Back to kajian sosiolinguistik balik. Mesej yang hendak dibawa oleh penutur biasanya mungkin akan disalah tafsir dengan makna yang pelbagai oleh lawan tutur berdasarkan latar pengalaman hidup masing2.. Then better balik ke plan A: cakap teros terang je r..

Friday, October 16, 2009

Radzi, mr. Cousin & Idealogi


Babak 01
Semalam as usual cam pagi2 sebelomnya, kkawan lelaki ajak kuar minom sarapan kat café office. Cuma Koland agak busy so aku dan Radzi terpaksa r tunggu. Dan dalam masa tunggu2 tu kami borak2lah. Even aku rasa itu adalah perbualan paling panjang antara kami berdua. We share story about plan masa depan dan cita2. Dia banyak bercerita. Aku mostlynya as usual just dengar je. Then kedian aku cakap 1 thing:

“Ko tau x, Radzi. Kau membuatkan aku teringat kat Kazen aku”

Memang apa yang Radzi nak, cita-cita & matlamat hidop dia memang sebijik cam kazen aku. Even apa yang dia cerita memang aku pernah dengar sendiri dari mulot kazen aku. Then aku bagi a little bit kata2 motivasi pada dia (walupon jalan ceritanya penoh ngan anasir x baik tp moral valuenya yang penting) pasal dia lately agak bersedih ngan kesihatan dia: serangan astma dia yang makin menjadi2. Then aku bagitau r:

“Ko leh jadi cam kazen aku gak. Once dia nak 1 thing then dia musti dapat x kisah cam ne pon caranya. Dia ambik rasuah, jadi peliharaan org, have sexs with orang sana sini.. don’t care laa. Matlamat menghalalkan cara r.. Janji what he wish 4 he get laa..”

Radzi just ketawa..

Cuma aku lupa nak pesan kat dia supaya jangan ikot benda yang x baek tu r.. Harap2 dia faham r.. Hmmm..


Babak 02
B4 tengahari dapat msj dari sorang kawan tru FACEBOOK. Jarang2 jumpa dia walupon rumah mmasing x r jaoh mana pon. Dia tanya with full of curiosity ttg primary photo aku (gambar atas ni laa). Dia tanya banyak kali ngan penegasan:

“Are u sure that u r not doing sexs with the sexy guy in the pic?”

Aku ketawa besar. Aku bagitau r yang gambar tu just kebetolan aku ambik masa dia tido masa di Tanjong Manis dulu. Dan gambar tu aku rasa cam cantek plak.. then petang tu kami chatng plak. Dia still x percaya. Dia rasa aku dah join their group. Both of us memang jenis yang open. Kenal pon dah lama. So x ada faedah aku nak tipu dia or nak tipu diri sendiri. Im not ready to be gay yet. At least not in nearest time laa.. Dia faham dan x pernah nak paksa pon..

Then kami chatng lagi. Beberapa ayat dia bwat aku ketawa. Bwat aku teringat kat sorang kawan laki masa skolah dulu. Leh kira rapat gak r. Selalu lepak n borak ketawa ssama. Shingga r satu ketika dia bagitau feel dia pada aku then ask me to have a sexs with. Aku reject r. Tapi then persahabatan kami jadi rengang. Yang aku heran ialah aku bukan reject diri dia just im not ready to be his couple and have a sexs with him jer.. even aku rasa bangga apa bila masa ada sorang lelaki yg sempurna ciri lelaki luaran dia leh suka kat aku.. hmmmm…

Btw, tahu ayat apa yg bwat aku ketawa? Dia tanya:

“What if kalu dia (Radzi) suka kat ko (aku)?”

Aku ketawa then balas:

“I cant have a sexs with a guy yang each time aku tengok dia then aku akan teringatkan kat kazen aku sendiri.. sangat sadis”



Dia pon ketawa. Aku rasa dia paham. Being gay is not my ideology.



p/s: aku x sepatotnya gi Mc D semalam. Sekarang aku dah x leh tido satu malam dan ia bukan aku rasa demam sejok..

Wednesday, October 14, 2009

Home

Hari ni tadi 3 ahli dari rumah sewa tanya bila aku akan balik semula ke rumah sewa? 2 dari mereka memang x praktikal di tempat yang sama pon..


Dah sebulan aku x tidor di situ lagi…




Aku masih ingat dengan jelas sebab sebenar kenapa aku pindah ke situ. Walau parents aku tentang tp still aku ngan keras kepala aku. Waktu tu aku sangat2 yakin aku sedang pertahankan sesuatu. Satu sebab yg cukup kukuh untok aku tinggalkan keselesaan yang ada di rumah aku kepada sebuah rumah yang sangat daif: yang lantainya senget, belakang rumahnya ada orang gila, setiap kali hujan ia akan membasahkan bahagian2 tertentu dalam rumah, kucing jiran yang suka mengigit dan mencakar kaki orang etc..




Tapi sekarang, kehangatan dulu aku rasakan sekarang dingin…




Mungkin ada benar pada kata2 Radzi, jangan lawan cakap orang tua. Tapi dah nama pon aku. Tak sah kalau x langgar nasihat orang, peraturan dan semua benda… walaupun at the end aku tahu aku memang akan kalah..




So perlukah aku keluar?
Aku tanya kepada orang yang sama sebab aku masok ke rumah tu..





Sebab hanya ko saja yang boleh buat aku keluar dari rumah tu…

Tuesday, October 13, 2009

The Next Best Thing (part 2)

Jom kuar makan. Yang laen x da r…!!

Pernah x berlaku situasi cam ni? X paham? Dalam peribahasa melayu ada bunyik “Bila Gading x ada, tandok pon berguna jugak” dan dalam situasi ni korang ialah tandok aka PLAN B (ayat DIDI): Orang TERpaksa pilih ko sebab dah x ada yg laen. Sadis jer bunyik kan?

Sejujornya aku x kisah pon jadi THE NEXT BEST THING ni cuma kkadang ayat yg ko guna untok cakap or reaksi yg ko buat tu cukop2 buat aku sakit hati r. Seem like kalu ko nak aku then ko ambik tapi bila ada benda baru yg lebih baek then ko letak r aku kat mana2 sehinggalah saat ko nak guna aku lagi. Itu pon kalu ko still ingat kat aku lagi. Then bila ko perlukan aku lagi then aku dengan bodoh still akan ikot ko lagi..


Sama gak kalu korang mintak something dari aku then aku akan bagi apa yg terbaek yang aku ada. X akan ada istilah kasta kelas kedua untok sesiapa pon. Tapi kalu benda yang ko sendiri kelaskan as x bernilai buat ko tapi ko still bagi kat aku, aku terima. Ia still berharga untok aku..


Aku x buat r benda yg nama dia ‘list of best friends’ yg mana akan jadi first place, runners up, dan tempat terakhir. Once aku anggap ko kawan then sampai bila2 pon still aku akan anggap ko as kawan sehinggalah satu ketika ko sendiri yang akan pilih untok remove aku dari ko punya list of friends. Tp bukan aku yg akan delete kawan aku sendiri.





Bagi aku once gading x ada, x akan benda laen yg leh ganti tempat dia…
Then once ko x ada, x ada sesiapa pon yang leh ganti tempat ko…



p/s: kalu ko (yg tengah baca post ni) terasa then aku mintak maap..

Friday, October 9, 2009

Tanjong Manis


Pada Rabu: 7 hb yg lepas aku awal2 pagi as early as 6 am dah berada di airport. Kak Lidya emergencyly x jadi pergi, Bang Pian plak gi lewat so aku r satu2nya wakil bahagian penerbitan yg gi Tanjong Manis untok event pecah tanah kawasan Halal Hub di Parcel 1. Even aku rasa aku r satu2nya wakil office yg gi on that flight tapi last2 ada gak ramai lagi yang gi (x ramai pon sebenarnya. Just 7 orang jer)

01 . Ni r MASWING yang bwat julong2 kalinya aku naek. Gila kecik. Takot gak woo masa first naek. Ngan ketinggian aku yang tinggi bwat terbongkok gak r nak sampai tempat dudok.

02. Prasarana dalam pon gila daif r. Seat dia, safety belt dia even ada kipas angin kecik ada dua kat dalam. Nak dibuatkan cerita si co-pilot dia asyik2 tercarik2 data dalam buku manual. Hmmm.. Simpang malaikat 44 je r aku nak naek benda ni lagi laen kali..

03 . Kira2 sejam kami mendarat ngan selamatnya. Airport Tanjong Manis memang kecik and sunyi r. sesuai gak r ngan kawasan ni. Tapi ada 1 masalah besar punya. All of our luggage termasok buku2 and dokumen2 penting rrupanya x dibawak sekali.. duh.. mati aku.. dah r aku sehelai sepinggang then amanat yg khas untok aku bawak: buku souvenir pon tertinggal sekali.. kalu baju no big deal r untok aku pakai semula baju yg sama tp kalu buku souvenir tu x dpt nak di tolong r. hampeh wooo

04. kalu ikut maps ni jaoh woo antara airport (x warna hitam) ngan jetty terminal (x putih) ngan kawasan kediaman dan tempat perasmian pecah tanah nanti.

05 . Then van bawak ke kawasan perumahan. Aku dudok satu bilik ngan kkawan lelaki laen kat arrow tu. Kedian pasal aku punya luggage x datang so aku x ada kerja. Plan nak gi STIDC punya office division Tanjong Manis and llepak ngan kkawan protocol tp sunyi plak office masa tu.

06. Then lepak je r ngan Caney (baju biru) dan Radzi (selain baju biru) yang kebetolan bertugas kat jetty yg x jaoh dari office. Dan kebetolan aku bawak kamera dan diaorang apa lagi: bergambar ngan aksi yang terlampau.. hmmmm

07. Lihat tarikh: 11 Mac 1990. Aku still tadika lagi rrupanya kawasan ni first di bukak.

08 & 09. Then after lunch kamiorang (aku dan ajk protokal r. ssaja nak menyampok) gi kawasan parcel 1 untok majlis pecah tanah keesokan hari. Sejujornya banyak gila benda yg perlu dibwat saat2 akhir. Even aku sendiri pon terpaksa buat kerja last2 minit pasal semua barang still x ada..

10. Ni orang yang cukop penting. Start dari office lagi kerja dia dah banyak gila sampai satu bab dia dah x nak masok bilik pasal x henti2 terima called orang asyik nak Tanya n gave inform.. respect r kat Kak Zu.

11 . Ni gambar 4 orang gadis model syarikat kambing. First ingatkan kambing ni untok tujuan pameran.. rrupanya ada ritual yang susah nak diterangkan. Mostly komunity sini Iban and Melanau (ada yg Islam) so amalan animism dan certain ritual masih diamalkan lg r

12. so effect paling utama ialah pada miss environmental aka budak kechik iaitu Anita..

13. Caney lalu bertindak cam macho r as abang besar protect laa si Anita (reality dia ketawa je lebih2) dan Radzi bwat2 muka ketakotan.. hampagas mamat sekor ni

14. Dan aku menggunakan otak pada lutot aku untok pujok Anita ngan cara bwat dia nampak lebih tinggi dari orang2 yang tinggi. Tp walupon dia berdiri atas kerusi still aku tinggi lg. maka Glo (gadis bercermin mata hitam takjub melihat keajaiban itu) hmmm..

15. Dan Radzi mulai faham perasaan menjadi orang yg pendek… Anita pon ketawa besar..

16. Walupon Irwansyah berkata ‘berdua lebih baek’ tp pasti still akan muncol yang ketiga. Then aku teringat pelajaran agama zaman sekolah2 dulu: Zulkarnain itu maknanya yang bertanduk dua. P/s: nama Caney sebenar ialah Zulkarnain.

17. So semua berkumpol ambik gambar ramai2. Reality ramai lagi yg x ada pasal ada kerja laen. Then yg berlaku seterosnya x ada dlm gambar ialah aku gi tempat kediaman bos aku ambik barang. kat kawasan tu bwat first time aku jumpa kapal yg sangat2 besar tengah sedot wood chips yg sangat2 banyak. Then bos ajak makan sekali. Makan udang besar yg sangat segar. Manis sangat rasa dia. Dan aku buat pertama kali dalam umor 24 tahun makan DABAI (pasal kena paksa) dan aku yakin aku x akan sentoh benda tu untok 24 tahun yg akan datang. Hmmm.. sekitar jam 7pm beg pakaian baru sampai..

18. 8hb ialah the big day. First snap aku ambik ialah gambar ni. Pasal apa? Last night dia check kamera aku nak tengok gambar dia yg aku ambik. Duh.. dalam hati aku kata “Aku x ada ambik gambar dia satu upon” (yg ada pon just kebetolan jer). dia bwat statement bunyik sedih “satu hari aku ambik gambar org laen jer(pasal ada sorang bos tugaskan dia as amatur photographer untok ambik gambar diaorang)then x ada org nak ambik gambar aku”.. Duh cian plak. P/s: kesan baju ialah tumpahan air. Kalu tengok belakang lagi basah pasal dia lepas mandi teros jer pakai baju.. pulok..

19. Lepas tu aku berebot gi office photostate Dato Amar punya speech untok press. Dah r tempat dari rumah ke office ke site bukannya dekat. Transport plak bukannya teros nak bergerak. Event kerja agih buku souvenir pon terpaksa bahagian protocol yg bwat. Lepas terkejar sana sini, aku teros lepak ngan Beppy. Beppy nampak jer senyom dlm shot ni tp reality serius wei muka minah sorang ni. Gila r hari panas. Orang yg datang lebih dari 6000 ngan perangai cam apa r..

20. Then masa nak tunggu VVIP pynya r lambat then jalan2 sikit2 ambik gambar ngan kkawan yg tengah bwat tugas sambot tetamu.

21. Ni Phia tengah x sabar nak tengok tarian singa sambil berlindung dibelakang bbudak form 2 SMK BELAWAI.. tp last2 dia x sempat pon tengok pasal VVIP lambat dan dia perlu berada pada tempat bertugas dia.. hmmm

22. Ni r lokasi penyambot tetamu paling depan. Center tu ialah model jemputan aka gadis Melanau real punya

23. tarian singa

24. Tengok sapa yg beruban putih ni? Hmmm

25. Aku bergambar ngan model jemputan. Gila Caney & Radzi leh berkenan plak ngan dia. Naya apa. Budak ni still sekolah r.

26. Orang kuat dari SEAPARTY: syarikat Taiwan yg punya kawasan ni dan menaja semua kos dan x terkecuali jadi kegilaan Beppy and Nana.. Mata duitan r (sambil mengeleng2 kepala)

27. Bila Chief Minister dan orang2 besar laen dah masok then kerja bbudak protocol dah habis (aku awal2 lagi dah habis).. kkawan yg handle transport pon datang gak. Aida ngan Atol berjemor je tunggu and record and handle bas2 yg datang manakala Radzi n Caney jadi bus conductor dalam bas.. P/s: tengok tangan Aida ada burger..!!

28. Bila event tamat then ambik gambar ngan latar main stage ngan Glo (yg bertugas kat airport)

29 & 30. Then balik rumah. Ramai2 penghuni yg macam sardine last nite dah balik. Dan yang tinggal bwat apa lagi: tido r. then ada yg tanya apsal gambar kaki? Pasal kalu aku ambik shot bahagian atas then ia leh dikategorikan as untok tontonan 21 tahon ke atas sahaja. Aku x nak tido, kang malam aku x dpt tido plak. So aku meneroskan pembacaan karya ANDREA HIRAKA: LASYKAR PELANGi. Best r.. nanti aku habis baca aku kuarkan post khas..

Not in pics: then malam tu aku bertukar jadi BABOON. Gila meroyan aku bila aku baru sedar mistake yg aku bwat. Rrupanya selama ni aku fikirkan yg flight aku sama ngan Kak Zu and the rest of the team (yg aku pegang tiket diaorang before) rrupanya kami bertolak dari 2 arah yg berbeza. Dan aku dah sangat terlambat. So plan aku terpaksa batal tiket flight and balik guna jalan laen. Plan last2 lepak ngan kawan kat Sarikei. Then bwat lawatan kat rumah n sekolah lama..

31. Tp ppagi tu after Suboh Kak Zu called bagitau ada gak team office laen yg beli tiket last minit sama penerbangan aku. So back to first plan.

32. So plan baru ngan 3 akak office ngan Anita dan Intan ialah gi Sarikei first. Anita balik Sarikei pasal nak jumpa and stayed 3 hari ngan sis dia. Kes Intan plak pasal mak dia x nak dia balik guna xpress laut. Sebab naluri seorang Ibu, so Intan terpaksa gak balik guna jalan darat. Thanks to bang Hamdan (pemandu office) yg still ada kat Sarikei then boleh r sekali ngan dia balik Kuching. Kalu x naya gak r Intan

33. Gambar ‘mesra’ aku dan Intan di Sarikei wharf

34. Dalam boat xpress yg sangat2 daif dan menakotkan. Last time naek benda ni kira2 4-5 tahon lepas r. memang creepy r.. x da ciri2 keselamatan langsung. Selamat perjalanan Cuma sejam jer

35. Nanas Sarikei. Kami bertolak dari sarikei jam 9.15 am. Teksi tu agak slow sikit. Memang naya r kalu lambat. Kami sampai di airport Sibu betol2 10.30 am.. flight bertolak jam 11.25 am

36. Ni ‘BELON’ yg aku naek.

37. Bandar Sibu dari udara.

38. Sampai di Airport Kuching, first destination aku ialah… bukan Mc D tapi STARBUCKS. Lega ngan aroma dan rasa latte… Then Santubong here I come..

39. Petang teringat kata2 mak Intan. Then mmsj kkawan dalam boat. X da balasan. So gi je r kat wharf Kuching. Bimbang gak r. Last2 baru ada balasan dari beberapa. Aku bimbang bukan sebab hnya ‘dia’ je ada tapi sebab kkawan yg laen pon ada. Syukur nothing bad happens..



Bila sedar2 balik. Dalam beratus2 gambar yg aku ambik, Cuma sorang kawan je yg pergi sekali tp aku x ada gambar dia.. Koland… hmmm

Saturday, October 3, 2009

Kawan

Adakah korang boleh ketawa saat kawan korang sedang menanggis?
Adakah korang boleh bergembira saat kawan korang sedang kesakitan?

Bagaimana rasa korang kalu korang sedang menanggis tapi kawan korang leh ketawa gila2?
Bagaimana rasa korang kalu korang sedang kesakitan tapi kawan korang leh bergembira sakan?





Bagaimana rasanya kalu kawan ko sedang menanggis kesakitan tapi korang x leh nak bwat apa-apa?

It totally SUCKS…!!

Friday, September 18, 2009

Percaya

Pernah x berlaku dalam hidop korang bila korang baru jumpa then bwat kawan ngan sorang stranger ni tp korang rasa cam korang leh teros letak kepercayaan pada dia? Hmmm.. Tapi orang yang dah lama bersama korang, yg korang dah kenal lama tp still korang x leh share apa2 pasal korang x percaya pada dia? Hmmm..

Tadi aku bercakap ngan sorang kawan ni. Dia ada satu hal ni r. Tp dia x share pada ssapa pon. Pasal dia kata “ Kalu aku share ngan yang laen2 pon, bukannya diaorang akan percaya pon..!!” Hmmm..


So kembali kepada soalan asal: pernah x situasi cam tu berlaku? Orang yg korang baru2 jumpa terus bagitahu ‘big’ secret pada korang. Even ada yang jadikan korang as ‘bahu’ untok menanggis. Masalahnya korang x yakin pon yang korang ‘jenis yg boleh dipercayai’…

Dan kawan korang plak asyik kata yang dia sangat percaya kat sorang ni tp bila korang kenal ngan orang yang kawan korang refer the most tu then korang rasa dia as ‘sangat sukar dipercayai’.

Cousin aku adalah contoh orang yang sangat mudah untok sesiapa share kepercayaan. Banyak yang datang pada dia untok share secret diaorang. Dan cousin aku tu cukop2 pandai guna kelebihan yang ada pada diri dia untok kepentingan sendiri. Sama ada dia akan guna apa yang dibagitahu untok menjatohkan balik diaorang or as ‘mangsa’ dia. Hmmm..


May b aku pernah keluarkan post b4 tentang sorang kawan laki yang asyik bwat alasan demi alasan yang last2 bwat aku sangat sukar percaya pada dia. Cuma itu x menjadikan aku menolak sepenohnya dia. Aku x pernah benci dia Cuma aku x suka certain perangai dia. Even kalu dia nak still teros nak menipu aku, itu hak dia sendiri r.

Tapi jangan sampai korang ngan mudah untok menolak setiap apa yang orang bagitahu. Effectnya such as what happen pada kawan aku yang aku sebut kat atas tadi. Dia x nak share pada sesapa pasal dia x yakin orang akan percaya. Even kalu korang still x nak percaya pon then simpan dalam hati sendiri je r.

Sebab kepercayaan adalah something yang sangat besar. Ada orang yang cukup mudah untok percaya pada orang dan ada yang sangat x percaya pada orang laen. Kedua2 ciri tu ada pada aku. Aku akan letak sepenoh kepercayaan pada sesiapa saja tp still aku sangat2 x akan share apa2 ‘secret’ pada sesiapa.



Teringat kata2 sorang kawan masa lepak kat U dulu “Semua orang boleh bercakap tapi x semua boleh mendengar kan?” Kan?

Tuesday, September 15, 2009

Kotak Sejuta Mimpi


Aku x tahu kenapa aku boleh tertarik tengok dia
Dulu aku tengok dia biasa.
Even perasaan masa jumpa dia dulu sangat2 berbeza.
Mungkin sebab dia berbeza.
Yap. Dia memang berbeza.
Mungkin DIDI x akan suka dia.
Sikap mungkin hampir sama.
Hampir.
Dia x macam FIZA.
Dia tak pakai tudong laboh.
Cuma dia banyak cakap.
Mungkin sebab tu aku tertarik pada dia.
Dia bercakap, cakap dan bercakap lagi.
Tapi dia x cakap kosong.
Dan ada masa dia akan diam
Sangat2 diam.
Ada satu pada dia.
Ops bukan..
Banyak yang ada pada dia boleh bwat aku asyik teringatkannya setiap masa.
Bwat aku tersenyum.


Siapa dia?
Hmmm…
Dia seperti kotak sejuta mimpi
Cukup cantik tapi bukan untuk dimiliki.
Sekurang2nya bukan untok aku…

Sunday, September 13, 2009

Dia & Kotak Sejuta Mimpi


1.
Aku x pasti sejak bila perasaan ni wujud. Aku x sabar turon kerja setiap pagi sebab nak tengok dia. Nak tengok wajah dia. Nak dengar dia bercakap. Nak dengar apa sahaja yg keluar dari mulot dia. Aku x peduli apa orang kata tentang dia. Dia adalah dia. Dia yang berbeza.

2.
Click on this LINK.
Tq DIDI. Post yang kedua dari dia untok aku. Even aku rasa yang kedua yang pernah dipost kat dunia ni khas untok aku. Terharu sangat. Aku mmg x boleh tengok ko menanggis. Tengok ko pura2 tersenyom. Aku akan sentiasa ada d sisi ko slagi kau mahu aku d situ.






Hmmm

Thursday, August 27, 2009

He who can’t fall in love

Aku x tahu entah kenapa boleh wujud perasaan tu. Aku nak dengar dia bercakap. Pada setiap cerita dia. Pada cara dia bercakap. Senyuman pada pipi dia masa dia bercakap. Tangan dia yang bergerak waktu dia bercakap. Mata dia. Semuanya tentang dia. Satu ketika sehingga wujud satu perasaan “Aku sanggup berubah jadi sesiapa sahaja yang dia nak aku jadi dan aku sanggup terima setiap kelemahan dalam diri aku untok dia”. Duh, perasaan yang pelik. Perasaan yang aku x pernah alami dan aku still dapat rasa perasaan tu sampai hari ni.

Sehingga satu ketika bila aku share perkara ni pada DIDI then dia start menanggis. Dia mintak aku janji bahawa aku x akan cuba untok pikat gadis tu & x boleh ada couple perempuan selagi kami x habis belajar kat UKM masa tu. Masih ingat lagi ayat2 dia dan persekitaran masa tu. First DAOS tinggalkan dia (as kawan) dan sekarang kalu aku berjaya ngan girl tu so aku juga akan tinggalkan dia (sbb most of the time pasti aku akan bersama girl tu). Aku ngan bodohnya setuju ngan janji dia walupon aku tahu dia still in relationship ngan BOB tapi aku plak x leh jalin apa2 relationship ngan sesapa. Aku berjanji sbb aku x nak lihat dia menanggis.

Aku memang setia pada janji tu cuma aku memang ada ‘keluar’ with other girls beberapa2 kali. Tapi feel yang sama x dah ada.

Cinta ialah satu perasaan yang aku x dapat gambarkan bagaimana. Terlalu ramai yang berkongsi kisah cinta mereka pada aku tapi still perasaannya x sama dengan apa yang aku rasa pada dia.

Ada sorang kawan ni sanggop jadi bodoh, jadi kuli untok perempuan yang di puja. Walupon dia tahu perempuan tu hanya jadikan dia hamba dan x mungkin akan jatoh cinta padanya tp still dia tetap mencintai perempuan tu. Cinta ke ni?

Ada kawan yang masih nak mencintai lelaki yang cukop x layak untok dia. X tahu menghargai dia dan sanggop pentingkan permainan lebih dari dia. Dan bila mereka berpisah, dia boleh tersenyum: senyuman yang cukop menyakitkan. Sehingga saat2 dia x leh tahan, dia menanggis kuat2. Dan aku pelok dia… Cinta ke ni?

Ada kawan yang jatoh cinta pada kecantikan wajah dan fizikal pasangan. Dan mereka akan ‘bersama’ setiap kali berdua. Dan dia x boleh hidop tanpa pasangannya. Ada masa dia rasa bosan tapi still dia x boleh lepaskan pasangannya. Adakah ia kerana cinta atau nafsu semata2?



Aku anak bongsu. Aku membesar dengan cara melihat persekitaran aku. Persekitaran aku x membantu. Ia mengajar aku perkara yang berlawanan. Ia mengajar aku cinta dalam definisi yang berbeza. Membuatkan aku x percaya lagi rasa cinta. Yap, aku pernah bagitahu bahawa aku percaya cinta sejati tapi ia dah berkubor pada saat ia curangi.



Cinta ialah penderitaan. Mencintai pasangan aku bermakna aku sedang menyeksa dia. Noktah.








P/S: Kenapa aku leh kuarkan post ni? Hmmm ada event berlaku hari ni tadi. Apa? Ada r..

Sunday, August 23, 2009

Strategi

Setiap kali maen cator, lawan aku selalu berjaya buat aku percaya aku sedang mencapai kemenangan tapi then aku akan dikalahkan dengan terok sekali. Pasal aku sangat mudah kena tipu dan x pandai ator strategi.

Last Friday bwat julong2 kalinya aku menonton rancangan Nur Kasih (selepas d provoke by kkawan menyatakan bhw cerita ni sangat2 berbeza). Aku cuma layan bberapa minit jer. Cukop x best layan cerita kalu x tonton dari episode 1. Ada 1 bab ni bila masa tengah bincang tentang 1 projek ttiba si lelaki yang x dsukai oleh heroin utama leh kuar statement Dah masok Asar, kita berehat sekejap. Then llaki tu sembahyang tp bila tamat semayang dia teros pergi balkoni ngan kopiah n sarong still ada dengan harapan si heroin akan tau yang dia dah berubah. Satu ayat: STRATEGI.

Aku memang x dapat mengelak untok kuarkan statement: memang dah wujod ‘politik’ antara kawan2 satu praktikal ni. Dulu masa minggu2 awal praktikal, memang sangat jelas politik2 yang sangat menakotkan antara pekerja. Bila sama sorang ni then kutok & jatohkan yang lain tp bila sama2 semua then pura2 jadi kawan. Macam x ada apa2 berlaku. So aku bagitahu kkawan sama praktikal yg laen bhw aku sedaya upaya x nak sampai jadi cam tu. Even ada pekerja gak yang tolong bagi warning (such as Puan Suraya yg sangat baek) supaya just jadi neutral & pendengar jer untok setiap gossip.

Bab cerita tu bwat aku teringat ttg sorang kawan ni. Lately timbol 1 curiosity. May b ia tudohan x berasas or may b just kebetolan. Tapi bab cerita Nur Kasih tadi bwat aku berhenti berfikir. Dia guna kaedah yang sebijik hampir sama. May b dia sedang pasang strategi…


Dia dah ada pengalaman kerja then may b bwat dia dah tahu tentang politik2 & selok belok alam pekerjaan. Apa langkah2 yang perlu dibuat untok menang dalam persaingan: bwat imej baek, bwat & jaga reputasi,cari pengaruh, cari sokongan, then bila betol langkah then dia akan betol2 pada kedudokan stabil. Bwat aku makin takot pada cara permainan dia. Sebab dia bwat aku teringat ttg sorang yang aku kenal yang sangop bwat permaenan yang sama.


Bila cakap2 ngan orang yang dah bekerja, mereka mostlynya akan kata benda yang sama: tempat kerja bukan tempat yang baek untok cari kawan pasal semua akan tikam satu sama laen untok naek. Then aku persoalkan: kenapa semua mesti jadi macam tu. Mana nilai2 baek yang ada di luar tempat kerja. May b aku x paham lagi pasal aku belom lagi bekerja sampai tahap tu. Mungkin bila tiba masa aku juga perlu maen permainan yang sama.

So kalu ko baca n terasa post kali ni khas untok ko then aku sangat2 harap apa yang aku tulis adalah salah. Cuma aku takot kalu2 firasat aku betol. Pasal aku baru start nak terima ko. Mungkin kau, aku dan kkawan yang laen boleh mulakan satu bab pekerjaan baru yang lebih bersih bermula dari kita..



Tapi kalu ko dah sampai tahap maen politik yang kurang elok guna isu a---- tu aku rasa ko dah tersasar jaoh sangat r. Matlamat x akan pernah menghalalkan cara, bro..!!