Sunday, March 10, 2013
Mode Happy
Thursday, March 1, 2012
Mirage Dunia Mimpi
Monday, June 21, 2010
The Man That Hates REUNION
Last Friday night aku gi r satu REUNION ni dan secara x langsongnya ini ialah REUNION yang ketiga (satu aku x gi) dalam tempoh sebulan. Duh.. Apakah maknanya? Adakah aku terlalu aktif berkumpulan sosial? Hmmmm...
Aku x peduli kalu ada daripada ahli yang turon last REUNION tu terbaca post aku kali ni. I DONT CARE...!! That REUNION r sucks..!! May be sebab aku ni salah seorang ahli tetap ANTI-REUNION or memang last REUNION tu memang sucks... Duh...!!
Then pasti ada yang tanya " Apasal ko gi gak kalu ko x suka benda alah bernama REUNION nih?" Yap. Aku pon heran bin ajaib gak. Kenapa ek aku nak turon gak gi last REUNION. Leh2 jer aku relaks2 and enjoyed QUALITY TIME berbuka puasa ngan family kat rumah (Aku ngan MAK aku berpuasa sunat REJAB). Tapi still aku perlu berebut2 balik rumah petang tu dari kerja ngan JAM kat jalan yang panjang then sampai rumah: mandi, cari hadiah nak x-change ngan kkawan (as salah 1 aktiviti yang dirancang) dan teros turon berebot2. Last2 bukak posa dalam kereta minom AIR MINERAL dalam BOTOL jer.
Bwat aku terfikir, may be sebab utama aku turon ialah sebab: kalu aku x turon then sorang kawan ni x ada transport dan the other kawan ni x akan turon. Apakah? Aku ni dah sampai tahap SAINT AJ ker? Duh... WHAT THE FUCK sunggoh saya ini.
Lepas MAGHRIB kat MASJID BAHAGIAN kami gi D11. Dan seperti yang dijangka, kami paling awal. Kedian kurang setengah jam baru ada sorang then setengah jam lagi sorang dan lagi2. Dan yang x datang plak kuar alasan yang pelik2 (better aku pon kuar alasan untok x datang gak)..
Then yang bwat aku rasa hyper SUCKS nya ialah ada r 1 bab ni (x nak r bagitau sesapa) bwat hati kecik aku terkilan r ngan beberapa ekor makhluk ni yang aku x sampai ati sebenarnya nak sumpah seranah pasal depa ni kawan aku tapi bwat aku rasa cam "Dude.... ^&$#%(*!... " Apakah korang ni...? Kawan ker bwat kerja cam ni depan2 kawan...?
May be semuanya sebab aku ni jenis ANTI REUNION (pasal to me there are no such thing as real 'UNION' in that such group). Or may be because Im not such a real GOOD person yang sesuai untok dijadikan KAWAN bwat orang2 yang baek dan prihatin cam korang2 semua kat luar tu kan...
Dear kekawan..,
What ever thing yang aku tulis dalam post ni totally sampah dan x leh guna pakai pasal aku tulis ngan perasaan yang penoh marah dan sakit hati. Aku mintak maaf untok setiap ayat mencarut yang aku guna dalam post ni. Mintak maaf pada sesapa yang aku bwat korang terpaksa turon. Realitinya yap... aku memang sakit hati yang teramat. Ngan guna alasan apa yang ada aku teros gi jer malam tu.
Then ada yang try nak tanya aku disaat2 emosi aku lom stabil: "Apa sebenarnya yang bwat ko rasa sakit hati sangat ni, bro..?"
Then aku jawab ngan ayat penoh sastera: "Sebelom ni Im invinsible... Im no body but then you make me be somebody but then you turn me invinsible again...!! Apakah...?"
Tuesday, June 8, 2010
Drama KING
Bagi aku zaman UNIVERSITI memang memulakan segalanya. Segala apa? Segala apa yang ada pada hari ini. Then kalu korang nak salahkan what ever event yang berlaku melibatkan korang ngan aku then korang ambik sand time’s dagger dalam cerita PRINCE OF PERSIAN tu then jangan suroh aku gi UNIVERSITI tahun tu dulu. X paham? Hmmm…
It start with (aku rasa r), part aku sangat2 susah nak berkawan ngan bbudak MELAYU SARAWAK. Ia terbukti bila aku lebih rapat ngan bangsa laen dan ia mereka kekal kawan sehingga sekarang. Bukannya aku x ada cuma 1) Some tikam aku dari belakang, 2) Some terlalu obses as a SARAWAKIAN, dan lastly 3) Mostly mereka sangat suka berjenaka dan susah nak talk seriously.
May be sebab aku x berkesempatan untok jumpa keselurohan orang MELAYU SARAWAK di SARAWAK then aku judge semua cam tu. Or may be sebab aku ni HALF SARAWAK dan HALF JOHOR. Teringat 1 masa tu waktu ANGAH KAHWEN then ABAH HAJI (abang EMAK aku) dudok dan cakap ngan aku. Bwat pertama kalinya aku bercakap ngan FAMILY MEMBER secara seriously (bukan tegang) tanpa jenaka. It seems cam dalam DRAMA MELAYU kat dalam TV jer. Terkesima n tersentoh sangat2 aku. That things happen dalam keluarga sebelah emak. Sedangkan family sebelah bapak plak hanya berterusan berjenaka dan ketawa. Hmmm…
Then bila masok UNIVERSITI, start r kuar bunyik2 kata ‘AJ ni dah lupa diri’ pasal aku x berKRONI ngan GENG2 BUDAK SARAWAK. Masalahnya aku bukannya putos kawan ngan diaorang pon. Still ada masa lepak2 n share cerita ssama. Cuma banyak masa di habiskan bukan ngan GENG MELAYU SARAWAK. Lepak sana sini, bwat kerja itu ini, beraktiviti, and even some QUALITY saat yang besar pon ngan GENG2 dari SEMENANJONG ni. May be semuanya sebab: aku leh berjenaka ngan diaorang dan dalam masa sama I can talk seriously with them.
So orang2 tertentu tau r port2 tertentu mereka2 ni akan lepak and kami akan talks and share and listen pada setiap cerita masing2. Ada part kami akan ketawa. Ada part kami bercerita cerita duka. Sehingga ada gak ketika AIR MATA LELAKI mengalir (Hey, kalu ko still follow my blog then believe me: x ada apa2 yg salah pon kalu LELAKI menanggis. We r not SUPERMAN: bak kata LUCKY LAKI) Dan ada part kami just sekadar diam. Hmmm..
Then bermulalah hidop aku penoh berDRAMA. Bukanya aku bbwat hidop aku jadi drama or aku pon berdrama skali (be a DRAMA KING ker) tapi aku rasa ‘Hei, I like my life. It seem like a drama..’..
Kedian bila tamat zaman UNIVERSITI dan kembali menetap di SARAWAK, aku rasa aku terbawak2 perangai tu. Plus zaman GEMS plak membuatkan aku mulai rapat ngan kkawan MELAYU SARAWAK. Then siapa sangka aku leh bwat QUALITY TALKS ngan mereka gak. Disebalik gelak ketawa dan jenaka, mereka juga mampu talk seriously. Sehingga ada yang kuar statement aku ni sangat sukar dijelaskan: different in everything and that make me special than others.. BTW thanks kepada yg kuarkan statement tu…
So KESIMPULANNYA: it doesn’t matter either you’re EAST or WEST MALAYSIAN or warganegara mana2 sekalipon still korang perlu ruang untok bercakap secara serius dengan seseorang yang korang leh percaya dan dia akan dengar setiap cerita korang.. tapi don’t talks too much sebab ada yang kata ‘Orang yang banyak cakap x akan dengar suaranya sendiri’.. hmmmm….
Then teringat kat sorang kawan yang DIE HARD FAN kat ZIZIE EZZETE. Agak2nya sekarang dia still minat kat isteri Mr. BUNG tu lagi ker?
Sunday, May 23, 2010
Reason to Quit
Bila aku berhenti mengajar di LODGE dulu bwat aku terfikir sekarang betapa keputusan tu adalah looser sangat2. Im not even been there untok 2 bulan pon. Biasa r persekitaran baru perlukan penyesuaian. Then kalu aku kata reason aku berhenti hanya sebab umpatan dan gosip2 liar yang dihantar ke Mr CHAIRMAN memang aku rasa sangat bodoh r kalu aku berhenti. Even aku x join pon politik office sana lagi teros mengalah. Tapi realitinya aku berhenti sebab betapa aku sayang pada students2 aku. Then aku nak ada proper guru yang leh ajar mereka perkara yang aku x mampu ajar. May be that a good reason untok mengundor diri. Hmmm…
…
The same situation happen again. Aku rasa betapa aku perlu berhenti. Sekali lagi mungkin setahun yang akan datang aku akan kata betapa keputusan berhenti hanya kurang 2 bulan adalah keputusan yang sangat2 looser. Kalu aku kata gosip2 dan umpatan kakak dan abang2 seniar kat sana pada aku jadi reason untok aku berhenti sangat2 r lemah. Kat mana2 pon politic office cam tu memang akan ada. Kita Cuma perlu berdepan ngan mereka ni ngan cara bijaksana jer. hmmm..
Then aku aku kata aku x pernah bwat kerja ngan betol sehingga ada 1 ketika tu PENGURUS BESAR kena effect bila surat yang dihantar tersalah data. Orang yang baru kerja govern kuarang sebelas tahon ttiba data kata dia dah kerja start umor 2 tahun lagi (might sound funny tapi reality sangat sucks bila kena tegor by Pengurus Besar that day) dan aku yang handle and sent that letter. Sekarang kena handle beratos2 lagi application pekerja govern di Sarawak yang nak naek gaji dan pangkat. Prosedurenya mukan mudah pon. What if I make another mistake again and again. Besar wei tanggungjawabnya. Then pasti ada akan kata gak ‘Biasa r baru 2 bulan mana leh master in everything. Orang yg kerja bertahon pon x perfect mana pon..’.
Then aku persoalkan balik : When are the rite time untok berhenti? Selepas 2 tahon kahwen dan ada anak sorang or pada usia 58 tahun? Duh.. aku rasa tempoh 2 bulan adalah masa yang terbaek untok aku lihat bagaimana aku di persekitaran ni. Sama ada ia sesuai ataupon x. Dan aku x nak bazir masa aku yang ada. Kan…?
REASON TO STAY
CHIN dan PIZA (Pelajar praktikal KAUNSELING dari UNIMAS) tanya kenapa aku pilih PEMERKASAAN di JABATAN KETUA MENTERI. Jawapan dari aku bwat mereka terkejut. They don’t even think that reason adalah jawapan yang mereka harus dengar. Walupon awal2nya mereka kata reason tu x kukoh then bila aku jelaskan then mereka setuju. So as time goes by, walupon hanya dalam 2 bulan aku rasa aku dah fulfill the reason. So may be pada saat aku accomplish it so aku dah boleh berhenti dengan lega hati.
Dalam tempoh kurang 2bulan ni jugak aku temui kawan2 baru. Kali kedua aku rapat dengan seorang wanita yang aku anggap as kawan (yang harapnya x ada perasaan lain) selepas DIDI. Seorang wanita yang menjadikan aku lebih dalam memahami wanita (may be next post akan cerita tentang FIONA). Dan juga SALMIAH dan KURT HUSKY. Malah aku juga mulai mengenali WAN AZAN yang selama ini hanya wujud pada rupa dan nama sahaja.
Lalu aku mungkin akan berhenti sebelum aku melakukan kesalahan dan kesalahan lagi melainkan akan ada seseorang yang berjaya menahan aku. Or may be benar kata NAZ, it it is in our genetic bila kami kata ya that mean ya and not even anyone can stop us..
Mungkin tertutupnya pintu ini, akan terbuka pintu lembaran yang baru.. Hmmmm…
Friday, May 21, 2010
knowingMeknowingYOU
So malam tadi, masok je dia ke dalam kereta teros dia kuarkan 1 statement ‘Aku x pernah sangka yang kita akan keluar sama (sebelom ni memang pernah kuar sama tapi in group with other friend r) pasal aku fikir yang ko jenis yang akan keluar ngan kawan2 tertentu je”. Then jalan2 sekitar Spring sambil cakap2, kami lepak makan Mc D sambil cakap2, lepak kat Kuching Waterfront sambil cakap2, tengok cerita ROBIN HOOD sambil cakap2, and lastly lepak minom kat Benteng sambil cakap2. Dalam masa tu dia kuar statement lagi ‘Next time kita kena bawak kuar 2-3 kawan lagi tapi ada masa kalu perlu keluar berdua pon wokey gak. Best gak pasal ada geng yang ada persamaan dan leh faham dan ketawa pada cerita aku..”. Aku ketawa.
In realitinya statement cam tu memang dah kira cam tipikal statement yang aku sentiasa dengar dari mulot2 kawan lelaki yang kuar lepak bersama. Pasal before, mereka akan judge aku differently: before and after lepak kuar malam bersama. Before just kenal biasa2 then mereka fikir aku itu ini r tapi bila ttiba 1 malam mereka ajak lepak kuar malam (mostly atas alasan x da kawan laen yg free masa tu) then mereka akan ajak kuar lagi dan lagi dan lagi. Then lepak merokok kat rumah sampai 1-2 pagi etc. So standard words mereka ialah:
Aku x sangka akan kuar ngan AJ
Aku fikir AJ ni x mungkin akan nak lepak sama2 aku.
Aku x sangka yang kita ada banyak pesamaan.
Aku x sangka AJ akan nak dengar and share cerita ngan aku.
Bla..bla..bla…
Duh.. may be that why dalam keputusan LEONARD PERSONALITY TEST bagitau bahawa sifat aku akan sentiasa disalah anggap oleh orang laen. So it not fair to judge me tanpa kenal aku sebenarnya kan?
Cuma kekadang sakit hati gak r kalu ada yang guna alasan sebab kawan laen x free baru terfikir nak ajak aku r, or sebab terhutang duit n budi baru ajak kuar. Then bila dah lepak kuar ssama baru kuar balik statement ‘AJ, ko kawan yang baek r rrupanya. Menyesal aku x ajak ko keluar awal2 dulu’ yang seterusnya buat aku kata ‘ERK…’
Tuesday, May 18, 2010
Me & MY SHADOW
Kemudian aku jawab. AJ yang ada sekarang masih lagi AJ yang dulu. AJ sekarang masih lagi ketawa. Ketawanya makin bertambah kuat. sekarang AJ dah mulai belajar untuk mengeluarkan emosi yang lain. Walau dia masih tersenyom tapi kita akan mudah membaca emosinya. Hanya melalui riak wajahnya. Dia tersenyom tapi kita tahu hatinya sedih. Dia tersenyom tapi kita tahu dia tersentoh. Dia tersenyom dan kita tahu betapa dia x ingin tersenyom dan betapa senyumanya itu cukop menyakitkan hati sesiapa yang melihat.
Mungkin sebab AJ yang dulu percaya bahawa dia boleh hidop sendiri tanpa perlu peduli tentang apa orang akan kata tentang dirinya. So he don’t believe in love (kecuali cinta sejati). He don’t believe in friendship. He don’t believe in any one. He just AJ yang mementingkan diri sendiri. He just accept everything people gave to him without turn it back to them. Lalu mungkin kerana itu membuatkan AJ yang dulu cukop kuat. Mungkin kerana pengalaman lalu membuatkan AJ sebegitu..
Tapi pada awal tahun yang lepas AJ asked his GOD for a favor. Dia x mintak TUHANnya untok sembohkan penyakitnya. Tapi dia mintak something else. He asked for a friend. Cukoplah hanya seorang kawan. Seorang kawan yang mampu menjadikan dia sempurna di sebalik kekurangannya.
Jadi 2009 adalah tahun TERBESAR untoknya. ‘THE BIG INCIDENT’ memang membuatkan dia benar2 jatoh. Benar2 kecewa. Jadi dia lari dan sembunyi. Dan pada waktu itulah AJ yang dahulu mulai berubah menjadi AJ yang kini. Semuanya kerana dia mulai percaya bahawa TUHANnya telah menunaikan impiannya. Dan kerana rasa percaya itulah menjadikan dia mulai berubah.
But still AJ yang dulu ada dalam dirinya. Dia masih lagi menjadi telinga untok setiap cerita tapi dia sendiri x pernah bercerita anything about him. Dia ingin bercerita tapi dia x tahu bagaimana. Dia ingin meluahkan perasaanya tapi still dia masih lagi diri yang x tahu cara memberi. So he still doing the same mistake berulang2 kali.
…
Then aku kata pada kawan tu: aku masih lagi merangkak untok memulakan semuanya dari mula. Jadi aku perlukan tangan yang mampu mengajar aku berdiri, berjalan dan seterusnya berlari. Then dia balas balik: Orang x akan beri tangan mereka melainkan kalau ko yang bagi dulu.
But I never gave my hand first…
*AJ ialah penulis aka aku
Friday, April 30, 2010
Wan Azan Suffian
As time goes by AZAN bukan lah cam yang aku sangka as my early impression. 2 bulan setengah bersama dalam kumpulan INFINITY di GEMS membuatkan ada part aku respect kat dia. Cam masa kat khidmat masyarakat in last JUNE. Dia sangat2 dedikasi bwat kerja bawah panas terik walaupon ramai yang dah berehat pasal dia dipertanggungjawabkan as ketua bahagian tu. Even in group dia antara penghibur suasana kami semua ngan jenaka yang sentiasa x pernah kering. Keluar MC D dan MOVIE beberapa kali bla..blaa..blaaa…
Tapi hubungan kami berdua just baek2 je r.. why am I say that? Sebab each time aku msj dia x akan balas melainkan ia perkara yang SANGAT-SANGAT-SANGAT penting, dia x pernah msj aku, kami x berhubong tru FACEBOOK dan dia x ingat apa yang dia pernah cakap dan each aktiviti yang pernah kami bwat bersama. Hmmmm….
Last MONDAY tadi secara rasminya aku telah menambahkan list rumate aku yang terbaru. AZAN. Walaupon hanya sekadar untok 5 hari dan 4 malam tapi still ia adalah tempoh masa yang penting kalu dikira dari qualitinya. Sebab most of the nite kami x ada aktiviti then we have a PILLOWTALK (istilah yang dia guna. hmmm) and even bila kelas habis awal kami bwat aktiviti rumate yang x ada kenderaan untok keluar. Kami cerita perkara kecik2 sampai ke pembangunan negeri. Ada part cerita rahsia yang hanya kami sahaja yang tahu. Kami ketawa dan turn serius bila tiba masanya. Dan kami masok kawasan flat yang dilarang (sebab ada rumor kata someone died there), pergi kediaman yang ditinggalkan dan imagine malamnya ada benda datang ke bilik tidor kami dan jalan kaki keluar semata2 untok membeli sekotak rokok. Hmmm…
Something about AZAN yang dia akui sendiri ialah dia akan jadi berbeza jika berada dalam kumpulan berbanding jika bersendirian. Yap most people are like that tapi perbezaan pada AZAN agak laen. Dia seperti masih lagi lelaki yang sama yang pernah dia ceritakan berlaku pada zaman sekolah dahulu. Someone yang ko kata sendiri pernah berlaku dan kau tinggalkan tapi sebenarnya masih lagi ko bwat secara x sedar. Hmmm…
Then aku teringat ttg first impression aku dulu.. mungkin x semuanya betol dan x semuanya salah. Tapi terlalu singkat untok aku kenali dia hanya berdasarkan 5 hari 4 malam bersama sahaja.
AZAN ialah seorang lelaki yang most of the time akan bercakap ngan intonasi yang kurang jelas dan mata sangat2 mengantok. Cuma in certain past sahaja dia akan bercakap dengan bertenaga dan mata yang besar. Dan aku gembira bila dapat lihat sesuatu yang cukup jarang sesiapa lihat sebelom ni. Hmmm…
Thursday, April 22, 2010
Persahabatan 1 Tahun 3 Hari
I still remember that Sunday, aku gi rumah PEEK aka FAEZAH tunggu punya r lama (kira 2 jam gak r tunggu) kedatangan ZAI dan IJAM before turon sesama gi RAJAH COURT. Then kami berempat gi naek kereta KENARI ANGAH agak lewat petang gak r. Walupon aku sangat2 bising pada mamat 2 ekor tu pasal x pernah tepati masa kalu berjanji tapi sekarang aku sangat2 bersyukor pasal sebab mereka gak aku dihantar ke bilik hotel tu. Aku first bercakap ngan WAHYU masa register kat dewan then NAZ kat bilik dan KOLAND kat pintu masok bilik.
WAHYU ialah anak polis yang entah kenapa aku dan dia x pernah sama kepala in wat ever thing sekalipon. Bukan sengaja nak carik gadoh tapi memang kami sentiasa berlawan cakap. X ada sesiapa yg nak kalah. Mungkin sebab dia sangat2 negatif dalam setiap perkara, banyak merunggut di belakang, mengadili sesuatu tanpa fikir panjang dan semua tu bwat aku sentiasa nak bangkang semuanya. Tapi aku x pernah membenci dia sedikitpon aku rasakan kesemuanya cam brother yang gadoh2 then baek balik. Hmmmm…
NAZ plak anak polis yang x ada emosi dan kkadang sangat2 fresh. Mungkin sebab dia yang paling muda antara kami berempat. Dan bab yang x ada emosi plak ialah muka dan reaksi dia untok what ever thing yang kita bwat. He’s not cold cuma itu ialah dia. Kita bwat lawak dia ketawa tapi kita x pasti either dia betol2 ketawa or dia paham jenaka kita. Or kita x dapat bezakan reaksi muka marah, sedih kecewa, in love or apa2 emosi dia sekalipon. Dan bab yg fresh plak pasal dia akan tanya banyak soalan tentang apa perkara sekalipon untok dapatkan pendapat kita. Hmmm…
KOLAND plak ialah bukan anak polis yang agak berbeza pada saat2 awal dahulu. Awal2 dulu dia bukan maen pendiam lagi. Kalu kita tanya ayat penoh then jawapan dia sangat2 pendek ngan muka serius. Tapi as time goes by, kita akan sangat2 berharap yang dia akan diam dan jadi serius cukop untok seketika. Sebab dia akan bercakap, bwat lawak dan bergerak ngan reaksi yang almost ‘annoying & irritating’ sejak dari saat dia bangon sampai r masa dia tidor balik. Then sekarang dia dah kembali reda sikit. Hmmm…
Dan kemudian pada kumpulan APPRENTICE, ahli kelas MR VISNU, INFINITY LTD. FUNKRAZE dan keselurohan GEMS..
Seorang kawan pernah berkata pada aku ‘There are such friends yang sangat berbaloi untok kita perjuangkan dan berkorban semuanya untok mereka..' lalu menolak kata2 WAHYU supaya aku jangan rapat dengan sesiapa pon sepanjang kursos GEMS sebab nanti aku akan menyesal pada penamatnya kelak…. Naaa, youre wrong again, Wahyu.. Mereka ialah kawan yang cukup berbaloi untok aku perjuangkan dan berkorban semuanya untok mereka.. then aku ttiba teringat plak kata2 emak aku masa aku nak pindah rumah sewa ngan kkawan: ‘Sejaoh mana aku sangup berkorban untok orang yang aku gelar as kawan dan sejaoh mana mereka sangup berkorban untok aku?’
Hmmm…
Sunday, April 11, 2010
Orang BAEK-BAEK
Teringat masa b4 nak masok Universiti dulu, family and friends yang rapat agak bimbang ngan aku dalam 1 perkara ni: mampu ke aku bwat kawan or aku akan menyendiri sepanjang tempoh 3 tahun kat U kelak.. Aku gelak kehairanan jer masa tu. Mungkin sebab tragedy at the end of form 5 dan 2 tahun di form 6 menjadikan ia tempoh KEGELAPAN bagi aku so sepanjang masa tu aku sangat2 menyendiri dan x nak berkawan ngan sesapa.
Tapi bermulanya zaman Universiti semuanya seem to changed. Bermula dari rumate pertama, MUM sehingga ke hari terakhir ngan rumate terakher, ISYRAF bersalam selamat tinggal, then belajar SAFETY, then kerja kat LODGE, then ambik GEMS, then kat STIDC… it seems like tuhan sangat2 sayangkan aku. DIA sentiasa memberikan orang-orang yang baik-baik untok bersama aku. Yap, there r no body perfect tapi mereka2 ni sangat2 terbaek untok aku. Aku sangat2 berterima kasih pada tuhan kerana meminjamkan mereka kepada aku walau untok tempoh yang terhad. Juga berterima kasih pada rasa sayang dan supportivenya mereka kepada aku selama ni.
Cuma aku rasakan aku sahaja yang bukan terbaek untok mereka2 semua ni. Even bukan terbaek untok sesapa pon pasal I never ever try to appreciate their love. It seem like aku sendiri bina pagar sempadan penghalang yang akan menghentikan sesiapa dari masok ke dalam diri aku dan sekaligus menghalang aku sendiri dari keluar. Im just being too selfish.. aku hanya fikir diri aku tanpa fikir perasaan orang laen..
Then akan ada yang kata: that wasn’t true.. Aj akan sentiasa bersama aku stiap kali aku perlukan dia. Dia akan hug aku sehingga aku berhenti menanggis. Dia akan suroh aku tido di bed dia ketika otak aku bercelaru. Dia akan lepak berjam2 untok dengar cerita aku setiap hari.
Cuma persoalannya sekarang: hanya korang sahaja yang memberi hati2 korang pada aku dan aku hanya menerimanya. May be benar kata sorang kawan ni. Aku terlalu banyak menyimpan rahsia. Aku x pernah share it with someone yang aku sendiri gelar as kawan. Seperti aku x pernah bagi hati aku sepenuhnya kepada sesiapa. Seperti aku x pernah percayakan korang pun selama ni..
Aku cukop2 berterima kasih kepada mereka2 yang masih kekal setia mencuba untuk membuka pintu hati aku. Percayalah, aku pon ingin pintu hati aku terbuka Cuma aku x tahu bagaimana..
Esok ialah satu hari baru yang akan memberi peluang kedua kepada aku. Bukan semua manusia diberi peluang kedua untok menebus apa yang telah mereka lakukan. Aku yakin tuhan memilih aku kerana dia mahu aku kekal berada bersama-sama orang2 yang baek.
Tuesday, March 30, 2010
Seriously serious
Petang semalam aku gi taklimat program penempatan siswazah (or also known as pemerkasaan among Sarawakian r). Gi ssorang je ke Dewan Undangan Negeri Sarawak (DUN) yang baru. Entah kenapa start dari parking motosikal skitar 2PM sampai masa balik 5PM, aku boleh bercakap tanpa henti. Jumpa je ssapa teros ringan mulot cakap dan cakap. Is seem that cam dah kenal lama sedangkan baru first time jumpa. Then gi tempat laen lagi cakap lagi ngan orang laen. Cakap benda yang terlalu camx sesuai cakap ngan orang2 yang pertama kali jumpa… hmmm….
Then terjumpa 2 orang kawan 1 sekolah menengah dulu yang bothnya sangat2 rapat iaitu ROZANNA YUSOF aka JUERA yang dah kahween last APRIL (yang saiz badan dia double or triple berbeza dari saiz dia sekolah dulu dan dah hampir nak menyamai saiz emak dia) dan ASMAH ARIFFIN (yang sedikitpon x berubah.. Hmmmm). So makin rancak r idea perbualan aku.
Kedian terjumpa plak ngan angkatan seGEMS iaitu AMIROL (‘ustaz’ yang aku pasti dia x kenal aku pon), AZAN (yang tengah berbahagia ngan awek dia plus x berenggang sikit pon wei) dan SHAH REEZA. Dan yang pelik gak semalam ni, sewaktu 2 bulan kat GEMS dulu leh kira r patah perkataan aku cakap ngan mamat ni. Kira kurang 5 patah perkataan dalam tempoh 2 bulan r tapi semalam cakap ngan dia ngan gelak ketawa cam dunia tanpa sempadan r (plus aku x tau r plak ko baca blog aku ni.. hmmm..)
So ada r yang kuar statement ‘So apa masalahnya kalu aku ni nak cakap banyak?’
Sepanjang tempoh 25 tahun hidop ni, pola aku bercakap agak pelik sikit r. Contoh cam kalu kkawan masa GEMS jumpa kkawan masa Universiti jumpa kkawan masa sekolah menengah jumpa family jumpa lagi orang2 yang aku kenal kat what ever event aku pernah gi then pasti mereka akan bagi persepsi yang berbeza tentang aku.
Pendek katanya in certain2 events aku sangat2 diam dan menyendiri tapi event laen plak sangat2 ramah dan happening. Cam orang yang berbeza.
Sejujornya aku x perasan r sehingga ada yang mulai kuar statement cam tu. Contoh cam semalam kawan yang bernama Juera ni kata aku sangat2 senyap masa sekolah dulu tapi sekarang mulot x berhenti bercakap 24/7. Sama cam kkawan yang kenal aku masa form 6 dulu pasti akan kata aku ni sangat2 sombong dan bawak kepala sendiri tapi bila zaman U, aku jadi someone yang totally different.
Ingat lagi pernah date ngan sorang girl ni. most of the time dia memang banyak cakap ngan ayat2 chomel yang menceriakan r tapi 1 hari tu dia leh diam then aku persoalkan r. jawapan dia ‘sebab aku banyak cakap ari tu..’ even entah apsal semester tu gak aku sangat2 banyak cakap sehingga family hairan sikit ngan ‘keceriaan’ aku yang pelik masa cuti 2 bulan (pasal kalu kat rumah aku sangat2 kurang2 bercakap).. tapi the next sem aku kembali reda.. hmmm…
Kadang2 aku sendiri pon x paham. May be sebab aku ni manusia yang hidop based on mood. Bila mood aku baek then aku bercakap r tanpa henti tapi kalu aku moody then jangan harap nak kuar 1 frasa or praklausa pon (ayat seorang linguist). Or may be sebab persekitaran or orang2 yang berada kat situasi tu..
Or ia adalah cara aku untok mengalih tekanan dan stress yang ada. Cam masa aku joins GEMS dulu aku jadi sangat2 hyperceria disebabkan tekanan yang besar masa tu.. tapion what ever reason sekalipon, yang pastinya stress dan perasaan give-up yang terpendam sekitar sebulan lebih tu dah hilang sedikit sebanyak....
Thanks untok kkawan yang sudi bercakap, mendengar dan ketawa bersama.. dan yang menghantar sms dan mms… hmmm…
Thursday, January 7, 2010
Koland Sekip
Kalu ada korang suroh aku bagi senarai nama yang mengingatkan aku pada 2009 (not including family) then top of the list ialah Koland anak Sekip. Nokhtah.
On GEMS RRC last day, bila aku dapat tahu Koland pon di attach ke tempat praktikal yg sama: STIDC, aku sangat gembira plus yakin God dah plan something BIG on me. Then I promise myself 1 thing (yg aku x leh nak share ngan korang kat sini) dan kemudian aku sendiri langgar janji yang aku bwat pada diri aku sendiri.
Still remember hari2 terawal di STIDC dulu: pada pandangan mata dia yang akhirnya berjaya bwat lawan cakap parents (bukan berkali2nya) dan aku pindah masok ke GREENVILLA. Walupon aku x lama di sana tp quality time tu yang penting (kan Azan.. wakaka). Antara event yang still aku ingat cam hari dia ambik barang2 dari rumah aku (then dia terpaksa patah balik sekali lagi dan lagi pasal ada jer barang2 yang tertinggal), pada stiap malam dia bising pasal aku tidor x guna tilam (yang dia bawak khas untok aku including kipas skali), pada ayat dia untok pujok Nita agar gi skali makan STEAMBOAT tu : ‘Susah senang kita hadapi bersama’ (WTF), pada malam aku sangat malas nak simpan motosikal aku then dia pulak yg tolak, pada ketika dia sangat2 pemilih bab makanan (dia x suka makanan yang aku masak plus cuma nak beras yang emak dia tanam jer), pada mug lembu dia dan banyak lagi..
Sesiapa yang kenal Koland pasti akan setuju bila aku kata bahawa dia ialah seorang kawan yang baek. Betapa walau dia dah x tahan and nak berhenti di STIDC, tapi dia terpaksa tolak tepi pasal fikirkan transport kkawan dia nak ke office, walau kkawan laen tengah marah tentang ‘other kawan’ yang makan duit diaorang (including dia) tapi still dia x nak carik gadoh ngan kawan tu, plus Koland sangat2 risau masa rumor mak Radzi accident dulu, then dia sangat2 marah and protective bila si ZAMRI ttiba serang kkawan kami dan banyak lagi event2 laen.
Cuma aku bukan kawan yang terbaek untoknya.. Aku x berada disisinya ketika dia perlukan aku. Malah aku pilih untok x mendengar ketika dia perlukan seseorang untuk bercerita. Sehingga 1 ketika aku mulai perasan pandangan dia mulai berbeza. Seperti ada pintu besar yang tertutup dan menghalang aku untok masok dunia dia. Since then aku rasa aku sangat2 x tahu apa2 tentang dia. Aku hanya akan dapat tahu setiap apa yang berlaku pada dia tru kkawan lain. Dan yang paling sucks bila Radzi berhenti, aku rasa cam sangat2 loser bila masa aku lihat pandangan Koland sama cam pandangan dia pada hari2 terawal dia di RRC dulu: keseorangan dan mencari2 wajah2 yang boleh membuatkan dia selesa bersama dan boleh bwat dia ketawa besar2. Cukup pasti ia bukan aku…
Mungkin kau bukan lagi Koland yang sama yang pernah membuatkan aku menyesal bangun pagi sehingga tidor balik sebab perangai kau yang annoying and irritating. Tapi still aku akan rindukan kau as a kawan selama mana kau still anggap aku as a kawan. Aku akan rindukan pada buih teh tarik yang kau x nak then ko akan letak pada kopi aku, pada pickle yang ko x nak makan pada burger ko then ko pass kat aku, pada timun, sayor2 or wat ever makanan yg ko x nak makan then ko pass pada aku, pada tattoo ko yang menjadikan aku kawan terakher yang melihatnya, pada kakak ko yang belom pernah aku jumpa, pada setiap cerita yang pernah kau share bersama aku, pada semuanya…
Then aku ttiba teringat jenaka kau malam tadi b4 aku balik “Semoga kita tak akan jumpa lagi..”
Sorry coz Im a jerk…
Monday, January 4, 2010
The Beginning is The End is The Beginning
Permulaan tahun 2010 ni akan membawa pengakhiran kepada 1 episode penting dalam cerita hidop aku…
Jika hidop ini diumpamakan seperti sebuah cerita then episode 24 ni, watak pelakon utama a.k.a aku semakin berkembang (termasok perkembangan dari saiz fizikal gak r). Jujor aku cakap sepanjang tahon 2009 yang lepas (baru jer beberapa hari berlalu) membuatkan aku melangkah setapak ke hadapan lagi. Kenapa aku cakap cam tu? Dalam ayat yang lebih mudahnya: Im become a better man.. naaaaaa…
Manusia x akan kenal erti sebenar bahagia jika mereka x lalui saat2 derita. Itu orang kata. Yap.. 2009 cukup indah bukan hanya kerana gelak ketawanya sahaja tp juga sebab bab2 yang menderitakannya sekali. Aku x pernah menanggis sehebat tu sepanjang aku gelar diri aku as lelaki dewasa. Selama ni aku fikir perkara tu kalu berlaku kat org laen as a little probs jer tapi bila kena batang hidong sendiri then aku betol2 terdiam. Kesan terbesarnya: aku makin hilang kepercayaan pada 1 perkara yang aku rasa cukop suci yang pernah aku pertahankan.. (Bro, Im not talking about ‘keterunaan’ r).. then as time goes by, luka tu semboh jugak cuma kesan parutnya masih ada…
Then dalam 2009 gak, sakit kulit aku makin terok even paling terok sepanjang usia 24 tahon. Bila tengok2 balik pola dia.., terok.. baek sekejap… lebih terok.. baek sekejap.. jaoh lebih terok.. baek sekejap… lebih jaoh dari lebih terok.. Then ada kajian plak bagitau kadar hayat penghidap penyakit aku adalah half than normal person.. hmmm…
Tapi aku don’t care sangat.. pasal 2009 gak aku kenal ramai kawan2 baru.. kawan2 yang berada dan melepasi pada tahap berkualiti.. ketika masalah2 besar menghadapi, then mereka ada untuk membuatkan aku lupa semuanya…
Sejujornya aku x expect apa2 yang besar berlaku pada 2009.. aku fikirkan bahawa aku akan lebih lama menganggur tapi hasilnya: perkara yang bertentangan berlaku. Semua perkara hebat2 dan besar2 berlaku.
So I don’t expect anything to happen sepanjang 2010 kelak.. Mungkin aku akan menanggis jaoh lebih hebat pada tahun ni. Mungkin sakit aku akan jadi jaoh lebih terok (memang pon).. Mungkin aku akan jumpa kawan2 baru lagi. Or mungkin aku akan terus sahaja menganggur.. Sesungguhnya Tuhan telah punya perancangan khas untok aku.. aku hanya perlu bawa watak aku pada tempat yang telah ditentukan oleh-Nya then belajar untuk membaiki segala kelemahan dari episode2 terdahulu…
Technically aku x sambot 1 st January as tahon baru. Tahon baru sebenar aku bermula agak lambat: beberapa hari kemudian. Aku still ingat lagi setahun yang lepas (2009), beberapa hari selepas tahun baru, aku wish God for favor: Aku x mintak agar Dia sembohkan penyakit aku sebaliknya aku minta dia berikan aku seorang kawan yang boleh menerima diri aku seadanya. Seorang kawan yang boleh melengkapkan ketidaksempurnaan aku.. So aku yakin Dia dah makbolkan permintaan aku cuma as usual aku sahaja yang buta..

Mungkin pengakhiran episode di STIDC ini ialah permulaan kepada 1 episode baru..
Wednesday, October 14, 2009
Home
Hari ni tadi 3 ahli dari rumah sewa tanya bila aku akan balik semula ke rumah sewa? 2 dari mereka memang x praktikal di tempat yang sama pon..Dah sebulan aku x tidor di situ lagi…
Aku masih ingat dengan jelas sebab sebenar kenapa aku pindah ke situ. Walau parents aku tentang tp still aku ngan keras kepala aku. Waktu tu aku sangat2 yakin aku sedang pertahankan sesuatu. Satu sebab yg cukup kukuh untok aku tinggalkan keselesaan yang ada di rumah aku kepada sebuah rumah yang sangat daif: yang lantainya senget, belakang rumahnya ada orang gila, setiap kali hujan ia akan membasahkan bahagian2 tertentu dalam rumah, kucing jiran yang suka mengigit dan mencakar kaki orang etc..
Tapi sekarang, kehangatan dulu aku rasakan sekarang dingin…
Mungkin ada benar pada kata2 Radzi, jangan lawan cakap orang tua. Tapi dah nama pon aku. Tak sah kalau x langgar nasihat orang, peraturan dan semua benda… walaupun at the end aku tahu aku memang akan kalah..
So perlukah aku keluar?
Aku tanya kepada orang yang sama sebab aku masok ke rumah tu..
Sebab hanya ko saja yang boleh buat aku keluar dari rumah tu…
Sunday, August 2, 2009
Dunia Baru
Entah apsal untok last week aku cuma good mood hanya pada setengah hari pertama jer but then aku jadi EMO dan MOODY sehingga hari ni. Aku sendiri jadi kurang pasti sebabnya. Either dsebabkan tugasan kerja yang banyak & membebankan, kawan si kaki temberang yg dah pecah, sakit aku yang ttiba datang balik, pergolakan dalam diri ngan housemate, or semua factor tu menjadikan aku sangat EMO & MOODY.
Tapi sedikit sebanyak EMO aku dah kurang dsebabkan oleh accient last Friday (baca previous post) tp bila selipar aku kena cilok masa semayang Jumaat bwat aku punya MOODY naik lagi r. Tapi sejujornya rasa AMARAH tu still ada r sampai sekarang dan aku x tau sampai bila ia akan hilang.
Esok hari baru akan bermula. Bak kata Atul (Infinity Ltd.): jangan jadikan bad mood menguasai diri kita. Biar kita sendiri yg jadikan hari kita terbaik ngan tanam nilai terbaik tu dalam diri sendiri.
Banyak gila plan yang aku dah rancang tergendala hanya sebab aku moody. Belom lagi bab aku layan kurang ajar kat pekerja tempat praktikal bila masa diaorg bwat lawak kat aku (wei, jangan bwat lawak masa aku moody r). Dan x terkecuali bwat KOLAND (sori r bbanyak sbb terpaksa menghadapi mood aku yg terlampau) dan the guys yg ttiba terpaksa bwat lawak serius dan ttiba jadi diam kat meja makan dsebabkan aku MOODY.
Manusia bukan hanya boleh pergi jauh dsebabkan oleh sifat2 positif. Malah aku sendiri pernah pergi jaoh dsebabkan rasa amarah aku yang tinggi. Rasa moody yang tinggi pon boleh bawak tenaga yang berbeza. So y not aku mulakan hari esok ngan rasa ni (kalu aku still masih moody r)..
Tuesday, July 28, 2009
Hilang Dalam Ramai
Entah apsal hari ni bbangun jer dari tidor aku teros bersemangat. Masak air. Sapu peanut butter kat roti. Makan. Sangat bersemangat. Then otak aku teros terfikir something.Aku sorang yang sangat suka cabaran. Aku bukan jenis yang selesa hidup ngan hidup dalam safety zone. Sbb safety zone adalah zone yang sangat berbahaya. Bwat kita terlampau selesa pada something yang at the end yang kita tahu apa yang akan berlaku. So y not cabar diri bwat something berbeza. Something yang akan jadikan masa depan kita berada pada tangan kita sekarang. Kalu kita berusaha kita akan berjaya. Tapi kalau kita berhenti berusaha then masa depan kita akan gelap.
It happen when aku sekarang ni tengah praktikal kat satu GLC di Kuching untok tempoh 6 bulan. Aku dudok rumah sewa ngan kekawan even tho rumah x jaoh pon. Pasal aku nak cabaran. Aku x nak keselesaan di rumah yang akan bwat aku terlampau berkhayal.
Sekarang ni sebulan dah berlalu. Mostly kami macam budak praktikal U. Hanya akan bekerja bila ada kerja dan disuroh bekerja. Ada kawan yang kena key in data yang sangat bertimbun2. Bila fikir balik, kami pelajar management under program GEMS. Tahap yang membezakan antara management dan pekerja ialah bila masa ada golongan yang akan hanya berfikir idea2 baru manakala bahagian lain akan bekerja atas idea tu.
Kami masih muda. Masih ada idea2 segar yang kalau x dikeluarkan then akan hilang sia2. Even bak kata Uda, bila dah kerja then jadilah ASET yang berharga dan bukannya LIABILITI yang membebankan. So aku ada idea. Idea yang akan jadikan kami ASET (aku guna kami sebab aku x nak berdiri sendiri dalam perjuangan ni). Idea yang akan jadikan bila masa 6 bulan ni berakhir, then pihak management skarang akan fikir 2-3 kali either nak buang kami just like that or perlu sambong kontrak.
Kita dah sebulan kat sini. Kita kena hantar ke bahagian yang berbeza. At least kita boleh juga kelemahan dan kekurangan each department. Kita boleh kuar proposal perbaiki each kekurangan or keluarkan 1 idea yang jaoh lebih segar.
Dear friends,
mungkin sebulan yang dah berlalu dah hilangkan sebahagian mood korang. Bwat korang lupa apa yang kita belajar di RRC dulu. Cuma tinggal 5 bulan lagi. 5 bulan bukan tempoh yang panjang dan bukan juga tempoh yang pendek. Kita harus bertindak sekarang. Bwat draf minggu ni dan hantar proposal next week. B4 idea yang maish banyak dalam otak kita ni hilang d sebabkan bebanan kerja dan tanggungan laen, then y not kita kerjasama as a team?
Even kita x akan rugi pon kalu idea kita x diterima. Even bila fikir balik, even tho korang dah kerja kat tempat laen nanti korang fikir korang nak bwat kerja dan bwat kerja yang disuroh jer? Or korang kena tunggu peluang yang betol2 sesuai baru nak bertindak? Or pada masa tu cuma hanya ada korang sorang jer dan x ada team yang support.
Jangan tunggu esok. Nanti semangat kita akan hilang. Kalu waktu tu dah datang, kita x ada nilai. 6 bulan akan berlalu sia2. Kita akan nampak sama seperti mereka yang ada di sekitar kita. Then kita akan hilang dalam ramai. We r no one
Wednesday, June 24, 2009
Good Bye Infinity
Akhirnya semuanya dah tamat. 2 bulan setengah dah berlalu.Bak kata enche Hashim: di mana saat program GEMS ini benar2 bermula? Jawapan aku ialah ketika air pool membasahi dan menyejukan keseluruhan badan aku. Dan kemudian aku mulai merasai setiap bahang kepanasan dan kedinginan setiap mereka yang ada.
Pada hari terakhir, mood aku masih x berubah. Still down. Otak still fikir ttg hal Uda n krisis yg berlaku to Infinity lately. Aku sedaya upaya untok bwat2 happi tapi still aku x dapat paksa diri. At least itu antara yg aku belajar sepanjang 2 bulan di sini: aku dah x nak paksa happi kalu aku x. Cuma akibatnya aku x dapat habiskan kualiti time terakhir bersama Infinity Ltd. Aku x dapat kongsi perasaan terakhir kami. Aku x dapat lihat girls kat Infinity nanggis puas2. Hanya sempat untok 2 minit terakhir dengan salam dan pelukan beberapa org ahli.
Hari terakhir ni jugak Tuan Haji asyik beberapa kali tegor n panggil nama aku.
Pelukan terakhir dengan roommate: Wahyu dan Naz.
Dapat tempat praktikal di STIDC sama ngan Radzi, Jane, Phia dan paling hebat sekali bersama Koland. Entah kenapa takdir meletakkan kami bersama lagi. Pasti semuanya ada sebab dan musabab. Cukop pasti akan ada Mc D & movie night lagi..
Dan kemudian aku mendaftar keluar dari hotel dan pergi tanpa menoleh sedikitpon ke belakang.
Hidop harus diteroskan..
Tinggal 5 hari sahaja lagi untok peperiksaan NIOSH. Duh.. Im not ready for the test. Terlalu banyak fakta untok di baca dan di hafal..
1 Radzi2 Daisy
3 Fifi
4 Azan
5 Sall
6 As
7 Atul
8 Dess
9 Kay
10 Anna
11 Jane
12 Phia
13 Erwan
14 Elvin
15 ?
16 Suzilawaty
17 David
18 Fhat
19 Suzy Anding
20 Emmer
Friday, June 19, 2009
Koland Sekip
Untuk minggu terakhir program GEMS ni aku nak buat post khas tentang rumate aku a.k.a ahli satu kompeni aku gak iaitu mr. KOLAND SEKIP. Sapa mamat ni sebenarnya? Biar kita cerita...
Aku masih ingat first time aku jumpa dia iaitu masa aku nak masok bilik 212 Regency Rajah Court dulu dan kebetolan dia plak keluar. Firstly rasa cam pelik r bila masa ada sorang budak laki Iban leh share satu bilik ngan 3 mamat Melayu. Bila dia balik bilik then kami cakap2 r sikit2. Dia mula2 memang sangat cakap sikit. Tanya satu ayat then balasan dia just satu patah perkataan jer. Tapi then bila masa dah berlalu semuanya pon dah tunjok belang masing2. Mamat nama Koland rrupanya jenis yang leh cakap dan bergerak tanpa henti. Wakaka.
Koland seorang yang berbeza. Dia Iban yang bukan Iban. Dia x layan lagu Iban. X ada koleksi lagu Iban pon. Even cuma dengar lagu Iban pon masa Gawai. Even dia x suka pon sambot Gawai. Paling best bila dia mengingau pon x cakap Iban. Cakap Dialek Sarawak plak. Awek pon bukan Iban. Kawan Iban kat GEMS pon sangat sikit then nak dengar dia cakap Iban pon kurang r. Even aku pangil dia via nama Melayu: LAN jer. Tapi bukan sebab tu dia berbeza. Tp sbb dia memang berbeza r. Perbezaan yang x dapat dluahkan melalui tulisan. Kena jumpa sendiri r.
Banyak event ngan dia yang aku x akan lupa r. Saat dia mengenakan aku 24/7 sejak dari bangon tidor sampai r dia tidor balik. Saat dia bwat aksi dan kata2 yang sangat annoying n irritating. Saat dia x leh bwat aku dudok diam dengan aman.
Tp yang syok bila dia kata last few day dalam 'list secret' betapa dia sangat thanks pada aku sebab leh terima sikap kurang ajar dia. Duh.. Betapa aku terdiam. Dia bwat aku teringat ttg Isyraf, rumate terakher aku kat U dulu. Cuma Koland ni jenis yang terlebih makan gula r then dia jadi hyperaktif r. Bukan senang wei nak cari orang yang leh terima and create idea ssama ngan kita.
Plus bila dia share 1 thing yang dia x share ngan sesapa lagi. Hari aunt dia meninggal. Dia bagitau aku yang aku satu2nya orang yang dia bagitau ttg tu. Then kami keluar satu company layan wayang. Entah apsal malam tu aku jadi sangat emo. Bilamasa dia still boleh bwat lawak ngan semua kkawan cam x ada apa2 berlaku. Sedangkan dia sangat rapat ngan aunt dia. Bila dia paksa happi dalam masa dia x sepatotnya happi, bwat aku sangat sakit. Bila kami berdua, aku suroh r dia ambik cuti, balik rumah. Tp jawapan dia: "Aku x boleh tengok orang menanggis, nanti aku jadi lemah..."
Mungkin pada semua orang, Koland hanya seorang penghibor. Lelaki yang hanya tahu menyakat sesiapa sahaja. Lelaki yang ditakdirkan untok membuatkan semua orang tersenyom dan ketawa. Tapi semua orang harus tahu bahawa dia ada sisi lain yang x semua orang sempat kenal. Sisi lain yang dia x nak semua orang tahu..
Wahyu, the other rumate pernah bagi amaran supaya jangan terlalu rapat sangat ngan sesapa untok sepanjang 2 bulan ni then aku ketawa kat dia. Wahyu mmg jenis negatif thinker r. Terlalu negatif kalu kita nak jadikan alasan masa as halangan untok kita kenal orang. Sebab bagi aku tempoh masa tu x penting tp quality time tu yang penting (cam pernah dengar je ayat ni kan, Azan?)
Mungkin 2 bulan ni akan jadi bosan dan mendatar jika dia x ada. Terutama jika dia bukan roomate aku. Thanks Koland. Thanks a lot..!!
Monday, June 8, 2009
Gawai Project
Last 3rd of June kami group Infinity Limited bwat sambutan Gawai di rumah Carol. Biar gambar menerangkan wat happens during the night. Memang happening r. X tipu...Thursday, June 4, 2009
How Do You Define A Good Life
Ada pepatah lama kata "Hanya orang yang mengalami kedukaan sahaja yang akan memahami nilai sebenar kegembiraan". So post kali ni aku nak share cam mana aku nak mengambarkan 'my good life' dari pandangan mata aku..Aku tersenyum. Aku jawab " Takkan aku nak jadikan faktor kesihatan aku as halangan untok aku buat semua benda...!!" Dia teros blah tanpa cakap banyak.
Frasa terakher: Bagaimana jika anda ketahui bahawa tarikh kematian anda ialah pada sebulan yang mendatang? Soalan yang sama aku ajukan untuk diri aku: Seperti mana aku cukop yakin bahawa penyakit aku ni satu hari nanti akan jadikan aku lemah dan hanya mampu terbaring kaku di atas katil bwat aku teros nak berdiri selagi berdaya.
Kebahagian adalah satu frasa yang berbeza berbanding antara satu dan individu yang lain. Mungkin bagi mereka yang lain jika berada di tempat aku maka satu-satunya pilihan ialah berputus asa, marah atau kecewa pada kehidupan. Aku dah lalui semua tu sebelom ni. Semuanya tak membawa aku ke mana-mana. Lalu aku memilih jalan untuk menjadikan hidop aku lebih bermakna dengan mencipta kebahagian sementara.
Sekurang-kurangnya itulah bagaimana aku mendefinasikan kebahagian.
