Showing posts with label Wisma Bapa Malaysia. Show all posts
Showing posts with label Wisma Bapa Malaysia. Show all posts

Friday, January 20, 2012

Lelaki Mulot Jahat

Korang mesti pernah jumpa 'kawan' yang sangat enjoy share keburukan orang lain depan korang. Dan korang yang sangat yakin plak bertambah syok ar dengar cerita itu ini tentang dia yang kebetolan ko pun sekali tak suka. But suddenly entah apsal satu hari korang terdengar cerita dari mulot orang bagitahu yang perangai ko pulak itu ini then bila ko kaji-kaji rerupanya ia berpunca dari mulot si 'kawan' tu tadi. Rerupanya dia juga enjoy share setiap keburukan ko di depan orang lain gak.. Hmmmm.. Kawanlah tu.


Ada ar sorang mamat ni, aku kenal beberapa tahun lalu. Aku memula just kenal cam tu je ngan dia. Kedian dia start ajak keluar, lepak sana sini etc then kami start rapat. Sebenarnya dia okey jer sebab dia pun ada kegilaan dan kongsi minat yang sama ngan aku so dalam masa sekejap jer kami dah leh mesra. Dan aku ni pulak jenis yang tak pernah fikir panjang bila berkawan ngans sesapa ar so everything went smooth ar..

Sehingga ar satu hari tu terserempak ngan korang kawan yang dah lama x jumpa then kebetolan mamat tu kenal plak ngan kawan aku tu tadi. Dan start ar dia cerita benda yang buat aku tergamam ar sangat-sangat. Bukan sebab cerita keburukan kawan lama aku yang buat aku tergamam tapi word jahat dari mulot tu yang buat aku shock. 

Kedian lama lepas tu dalam borak-borak aku terungkit tentang x-awek dia yang kebetolan pun kawan aku jugak. Dan sekali lagi mulot dia share semua benda yang tak best telinga mendengar dan tak best lagi bahu yang memikulnya. 










Zaman bercinta bukan main terbaek lagi tapi bila dah break then semuanya burok-burok. X leh ke just simpan dalam hati jer semua keburukan tu. Semua orang tak ada yang sempurna ar. Sama gak bab berkawan, aku ni jenis kalau dah putus kawan ngan sesapa pun percaya ar yang semua rahsia dan keburukan dia just terkunci dalam perut yang boroi ni. To me, kawan will always be kawan no matter what shit happen.




















Dan aku sangat yakin pada orang yang kaki sebar keburukan orang pada kita akan share keburukan kita pada orang lain gak.
























Dan tadi aku jumpa dia, awal-awal lagi dia suroh kawan sebelah dia buat cam biasa cam x nampak aku. Aku yang jenis x nak burok sangka awal-awal kata: mesti dia sedang start buat cerita tak best tentang aku depan kawan dia. How do I know? Sebab dia pernah buat benda yang sama pada kawan dia lain depan aku gak dulu. Hmmm..

Tuesday, August 16, 2011

Cemburu?

Kalau korang fikir aku akan post cerita tentang mode cemburu pada jiran sebelah rumah sebab diaorang tukar perabot or langsir baru setiap tahun bila nak masuk raya.. then korang salah. Aku tak ada perasaan yang tak ada faedah langsung pada aku hidup aku cam tu sekali. Im gonna talks about cemburu yang bukan cemburu cam tu. Tak paham? Aku pun tak tahu nak jelas cam mana. Baca je ar..


Orang tua-tua kata cemburu tu tandanya sayang. Even kalau kita tengok couple yang cemburu,-cemburu manja buat kita rasa cam "Soo sweet.." pasal ada orang tu dia cemburu tanpa dia tahu sebenarnya dia dah start sayang pada orang tu. Melainkan ia cemburu buta ar yang sangat membencikan. I got a friend yang balak dia sangat cemburu buta sehingga dia terpaksa tukar setiap nama kawan lelaki dalam handphone dia kepada nama perempuan (include nama aku jadi ompuan gak) sebab tak nak balak dia cemburu tak tentu pasal. Itu tahap "Soo pelik dan menjengkelkan ar"..

Tapi bila rasa cemburu yang sama berlaku pada diri kita then ia akan jadi tak best sangat-sangat ar. Aku pernah ada couple masa sekolah dulu ngan sorang girl ni. Tapi kami rahsiakan status perhubungan kami ni ar. Realitinya aku pun tak tahu kenapa kami perlu rahsiakan status kami. Hanya kawan-kawan rapat jer tahu. So satu hari persatuan kami ada lawatan ar. Dan itulah pertama kali aku rasa cemburu yang cukup kuat sehingga kita tak akan berfikir secara rasional apa tindakan yang bakal kita ambik. Waktu tu dia just sekadar bercakap-cakap dengan lelaki lain aka kawan aku sendiri jer pon.

Rasa cemburu tu datang sebab it seems aku x nak my girl dishare oleh lelaki lain. 

Tapi as masa berlalu, makin ramai kawan aku (yang tak tahu hubungan aku ngan that girl) kata mereka tengah dating with her. Last-last baru aku tahu reason dia nak rahsiakan hubungan tu ialah sebab dia buaya betina. Hmmm..


...


Then aku pun pernah gak cemburu pada something yang bukan cinta bila kawan aku sorang ni dia berkenalan dengan sorang kawan baru yang kebetulan ialah cousin aku sendiri. So kekawan ni start kuar statement biasa cam perangai cousin ni sebijik cam aku, cara dia berfikir sama gak cam aku, lawak dia, itu ini aka semuanya macam aku sehingga aktiviti yang kami selalu buat dah diganti oleh dia dan special place yang dulu ada aku dah ditukar pada dia sehingga ada masa aku rasa cam tempat aku tu dah diambil alih oleh cousin tu. Irrational kan betapa cemburu leh buat kita berfikir tak rasional..








Tapi syukur gak sebab yang berlaku melibatkan cousin tu yang totally jauh lebih baik dari aku dan terlepas dari genetik gila dalam keluarga sebab kalau ia melibatkan the other cousin yang sorang lagi tu then ia akan jadi game 'mengumpul markah tertinggi'.













Aku tak tahu kenapa ttiba aku kuarkan post ni. Rasa cemburu datang lagi kot.












Naaa

Tuesday, August 9, 2011

Damn Girl

Girl tu entah apsal berjaya buat aku anggau sekali lagi. Anggau tahap masa aku berbaring hanya ada nama dia jer dalam otak aku, berulang-ulang. Kemudian timbul imaginasi tentang rambut dia yang panjang, senyuman dia etc. Sehingga kawan-kawan sekerja lain pun jadi binggong ngan anggau aku waktu tu. Mana-mana aku sebut nama dia jer. Try cari tempat kerja dia etc.


Kemudian bila dia balas msj aku, jadikan aku jauh lebih anggau lagi. It seems dia buat aku tak bertepuk sebelah tangan. Jadikan anggau aku lebih teruk..

Most kawan x support aku. May sebab kawan-kawan x nak aku kecewa because of her. Yap sebab dia terlalu sempurna. Dia ada muka yang cantik. Dia ada otak yang bijak. Dia ada body yang superB. Dan biasanya girl macam tu jenis high maintenance aka susah nak jaga. Dan tak mungkin dia layan org cam aku yang kerja tak tetap lagi masa tu. Dan akhirnya aku terima kata-kata kawan aku masa tu. Pengaruh rakan sebaya menjadikan aku gave up pada dia.














Setahun berlalu, aku dapat tahu dia couple with a guy yang lebih kurang jerk ass cam aku dulu gak. Worst, mereka berdua dah cam beauty and the beast (at least kalau dia sebelah aku a bit: beauty and a bit handsome guy gak ar).. Mode cemburu..











Membuatkan aku fikir "DAMN. Dia bukan high maintenance girl yang lihat luaran ar.." 


















Hmmmm..

Saturday, January 1, 2011

Rumusan 2010

Technically aku bukanlah seorang lelaki yang celebrate 1 January as a tahun baru sebab bagi aku ia sama sahaja cam hari-hari yang terdahulu dan hari-hari yang terkemudian: nothing much different. Tapi tahun baru aku hanya akan bermula a few day after that day. Then korang kehairanan ngan statment tersebut seraya bertanya "Apsal ko celebrate new year few day late? Ko ni ada fahaman idealogi SATANIC ker (frasa import dari blogger Muhammad), Aj?" Then aku tengok muka ko semacam sambil jawab dengan separa sedar "Suka hati aku r. Tahun baru aku then aku punya suka r..!!"


1. MUKADIMAH
So post kali ni (and may be few others in the future ni) sehingga tahun baru aku bermula aku akan cuba nak recap balik apa yang berlaku dalam episode aku pada 2010 yang lepas aka apa yang aku lihat, dengar dan belajar sepanjang tempoh tu.

Keseluruhannya jika 2010 ini digambarkan dalam bentuk graf garis then ia akan ada pola naik turun naik turun yang quite ketara dan ada part ia mendatar sahaja terutama pada penghujung tahun berbeza berbanding 2009 yang mostlynya grafnya naik ngan kadar tinggi (kecuali suku yang terawal r yang gila jatuh). Then korang pun start mempersoalkan balik "Apa yang Aj sedang mengarut tulis sekarang ni?".. Hmmm..


2. AZAM
Aku masih ingat khutbah Jumaat last2 year kalau tak silap bagitahu kenapa pentingnya tahun baru aka hari ni berbeza than a day before ialah sebab ia boleh jadi penanda aras untuk kita yang kita dah bertambah usia dan kalau kita tak berubah daripada sebelum ni then kita ialah orang yang rugi. Hmmm..

Azan tahun lepas walaupun tak berjaya sepenuhnya tapi aku rasa aku dah berjaya achieve sekitar more than 70% of it. Sebab aku masih lagi menipu dan mengata keburukan orang dari belakang mereka. Tapi sekurang-kurangnya ia dah berkurangan dengan besar. Bila aku teringat aku nak berubah then aku tahan jer dalam hati tak nak buat perkara tu.

So technically bila tahun baru ni start balik then aku akan proceed ngan azam yang sama untuk menjadikan ia berjaya. Hmmm..



3. KERJAYA
Pada tahun 2010 aku menambahkan rekod terbaru kerja aku apabila aku ada buat 3 pekerjaan yang berbeza dalam masa setahun menjadikan kerja sekarang ni ialah kerja yang ke-5 yang aku lakukan pada usia 25 tahun. 2 Government sector, 1 GLC sector dan 2 sector Swasta. Setiap persekitaran yang berbeza memberi impak mood yang berbeza tapi sejujurnya aku sangat mudah bosan ngan kerja rutin yang berulang. Kekadang everything dah seem okey tapi ada jer a bit part yang buat aku rasa that jons SUCKS.

Dan purata tempoh masa aku bertahan bekerja dalam sesebuah institusi sebelum decide untuk berhenti ialah selama 3 bulan sahaja. That mean pekerjaan ke-5 aku ni dah almost nak sampai tarikh tamat dan kebetulan on 6hb January ni kelak ada 1 interview dan aku harap aku akan berjaya sekaligus menambahkan koleksi pekerjaan aku untuk pekerjaan ke-6 pada usia 26 tahun. Hmmm..


4. RELATIONSHIP
Pertengahan 2010 aku banyak buat kawan baru. I dont know why aku jadi sangat MESRA ALAM dengan semua orang dan aku dengan mudah buat kawan ngan sesiapa sahaja. Berbaris masa beli nasi ayam pun aku dah boleh buat kawan ngan orang yang berada depan aku just cuma tak sempat tanya FACEBOOK add dia jer.

Dalam bab kawan plak ada kawan tahap biasa-biasa, ada yang leh masuk tahap berkualiti dan ada yang nampak cam berkualiti tapi sekadar hiasan pakej luaran jer. Dan aku selalu kena tegur oleh FIONA yang kata aku ni terlalu LURUS BENDUL dalam persahabatan. She rite. Aku sangat-sangat tak tahu membezakan dan tak pernah dapat membezakan which one is a real gold dan yang mana sekadar batu jalan yang dibungkus guna kertas logam emas pembalut coklat CADBURY.

Im not in any serious relationship ngan sesiapa gak pada 2010. Ada MODE ANGGAU gak pada few ladies tapi pada penghujung 2010 aku decide I dont want to be in any relationship sebab tindakan tu terlalu MEMENTINGKAN DIRI SENDIRI.

+Plus aku dah kembali ngan tabiat lama iaitu suka cari pasal ngan kawan(s) aku sendiri. Hmmm...

5. FAITH
Ramadhan tahun ni aku leh kategorikan as bulan Puasa yang paling berjaya sejak aku mengelarkan diri aku as dewasa. Sebab ia banyak membawa perubahan besar kepada aktiviti semasa dan selepasnya. Before Ramadhan start lagi aku dah pasang niat tak nak hang-out pada waktu malam, semayang jangan tinggal, baca YAASIN lepas Maghrib dan baca Al-Quran sepanjang Ramadhan. Alhamdulillah ia berjaya dilaksanakan. dan berkesan juga sehingga tamat Ramadhan (walaupun setan dah dilepaskan balik and aku kekadang ternoda gak ole pujuk rayu setan yang gilaa manis dan menggoda-goda..)


6. HOPE
Perkara terakhir yang aku belajar sepanjang tahun 2010 dan aku nak kongsi ngan korang untuk korang fikir-fikirkan dan selamat beramal ialah: betapa pentingnya harapan perlu wujud dalam diri individu walaupun sebenarnya ia hanya harapan palsu. That why orang selalu jata jangan bersama orang yang tak ada harapan sebab ia akan beri effect negative pada diri korang.

Pernah tak ada sesiapa yang bagi janji-janji manis pada korang yang akhirnya buat korang melayang-layang diawangan hanya kerana kata-kata yang at the end dia sendiri tak pernah ingat pun yang dia pernah keluarkan statment tu dari mulut dia sendiri? Walaupun ia tak berlaku but still it better than dia terus terang kata something yang teruk dan buat korang putus harapan, bersedih sepanjang hidup kan?

Aku kini bekerja di contact centre yang kalau korang ada masalah dan korang hubungi 100 dan technically korang terima aku as penjawab masalah korang then korang akan sedar yang aku sebenarnya sedang memberi harapan palsu pada korang. Jika pemohonan korang dibatalkan, or streamys korang ada masalah and even banyak sangat pelanggan yang ada masalah besar yang dijawab oleh aku yang sepatutnya mereka jadi marah gila baboon then sejuk sebab words aku penuh harapan. Aku janji akan cuba selesaikan masalah mereka, janji hantar itu ini dan kemudian mereka sangat-sangat berterima kasih sebab aku tolong mereka. Sedangkan aku hanya bagi harapan kosong jer.

Berapa menunjukan in reallife harapan itu sangat perlu. Walaupun banyak events yang tak best berlaku in 2010 yang berpunca dari orang-orang yang bagi harapan yang the end mereka tak ingat pun janji mereka pada aku dan sangat marah tapi kemudian aku sedar ia adalah antara harapan yang mereka perlu bagi kepada orang lain supaya hari orang tu better





So korang semua, untuk tahun yang baru ini sentiasa jangan biarkan hidup korang kosong dengan harapan. Sentiasa letak harapan biar sekecil mana sekalipun. Letak harapan bahawa hari esok akan jadi jauh lebih baik daripada hari ini walaupun realitinya tidak..



















Selamat tahun baru..




Daripada Aku

Monday, October 11, 2010

Ilmu Pengasih

Hari ni tadi aku pergi satu lagi interview, then tengah-tengah dengar taklimat dari peng-interview then ada mesej dari kawan. Chat punya chat rrupanya curiousity kami tentang satu issue ni terjawab. Rrupanya ada orang tu sebenarnya guna ilmu pemanis aka ilmu pengasih selama ni. Hmmm....


Dalam dunia serba moden ngan IT or jalur lebar or IPhone 4 etc memang cukup sukar untuk kita nak percaya tentang perkara-perkara mistik cam santau, pembenci, minyak dagu, saka etc. Bagi kita that such thing hanya wujud sekitar zaman datuk nenek kita jer. As time goes by cerita yang bunyi cam mengarut tu hilang digantikan ngan cerita moden cam sekarang ni.

Susah gak nak cakap either percaya or tak benda ni. Melainkan ia benar-benar berlaku kat depan mata kepala kita sendiri. Hmmm...

Emak aku pernah cerita yang her father aka datuk aku memang ada pelihara that such thing. Then start r kuar cerita cam tak ada gunting yang leh gunting rambut dia or x da picagari yang leh inject dia melainkan dia benarkan. Then dia susah nak mati melainkan lepas dia turunkan ilmu tu pada ahli keluarga. That is SAKA sebab ia diwarisi.

Last few month kulit bapak aku ttiba mengembang.. Setiap kali time MAGHRIB then dia akan jadi sangat mengantuk tapi lepas tamat jer masa MAGHRIB or lewat malam mata dia tak dapat nak tidur langsung. Then pergi berubat ngan salah seorang saudara then dia kata ada yang hantar 'something'. Masa tu gak dia baru je kuarkan something dari rumah sorang patient ni: sepasang patung tembaga yang di tanam depan rumah nya. Hmmm..

Before puasa, my sis ANGAH plak asyik kena sound, marah plus cam dibenci oleh bos dia walau dia tak buat apa-apa pun tapi kawan sekerja dia sorang ni plak bwat salah cam ne,  guna duit office untok urusan peribadi etc still bosnya tak kisah and even still disayang. Bila check-check rrupanya ANGAH aku kena ilmu pembenci dan dia plak guna ilmu pengasih. Bila dah berubat ttiba officemate ANGAH cam leh tahu dan tak tegur ANGAH lagi. Cam betul plak apa yg disangka. Hmmm..

Belum masuk issue ada family member kena penunduk oleh isteri, kekawan lagi yang ada special gifted sebab warisan keluarga etc.. Hmmm..





...





Akhir-akhir ni kami start syak something pelik r berlaku yang offce lama aku ni. Satu persatu kawan aku mulai rapat ngan sorang makhluk tuhan ni. Aku terfikir gak r yang may be selama ni aku tak kenal dia sangat then may be dia tu sebenarnya baik. Tapi semua officemate tempat kerja dia sebelum ni asyik kata yang perangai makhluk tu memang cam SIAL SHIT. Tak ada orang yang suka ngan dia..

Tu buat aku bertambah heran. Even kawan aku yang selama ni asyik sumpah seranah dia depan aku suddenly kawan aku kata dia sangat rapat plak ngan dia. Sehingga r sorang kawan ni pergi berubat ngan sorang witch doctor ni r. Rrupanya si makhluk SIAL SHIT ni menggunakan ilmu pemanis aka ilmu pengasih supaya orang suka kat dia. Si bomoh tu kata dia letakkannya dalam gula kat pantry office. Then semua yang akan minum suka r kat dia..


Aku kasihan plus simpati betul r ngan orang-orang cam ni. Dah r rupa huduh then perangai pun dua kali lima huduh. Dah tahu perangai tu tak baik then jangan r harap orang leh suka kat ko. Then bila orang tak suka maka start r guna ilmu-ilmu penunduk ni. Tak ingat balasan akhirat ke ko ni? Agama jer Islam tapi perangai sebijik cam anak setan.

Aku sedih pada kkawan aku yang jadi mangsa setan cam tu r. Orang kata sekali kita kena ilmu pengasih ni susah nak buangkan. Kita kata cam ne sekalipun tetap dia kata orang tu r yang terbaik gak.
















Setan r ko then semoga kena laknat..!!!

Tuesday, September 7, 2010

Betis, paha, ...

Soalan cepu emas: what if orang yang ko tahu jahat tapi kawan ko plak kata sebaliknya? Adakah:
a) Orang tu sekadar pura-pura baik depan kawan ko sahaja tapi realitinya semua org tahu dia jahat
b) Orang tu sekadar pura-pura jahat depan ko sahaja tapi realitinya dia sangat baik
c) Kawan ko kena ubat guna-guna oleh orang tu...


Aku x r kata yang aku ni baik tapi at least pengalaman hidup 25 tahun ni buat aku tahu gak r sedikit sebanyak which person r baik and which one r not (kecuali jenis yang berpura-pura r). Kat previous kerja aku ni ada r sorang senior lelaki ni (separa lelaki sebenarnya). I dont know why since dari awal aku masok, dari pandangan mata dia aku ni cam satu unsur jahat yang dia x leh nak tolerate. Most kerja2 yang dia ditugaskan untuk dia bwat dari kerja penting shingga kerja photostate sehelai kertas pun dia bagi kat aku (walaupun reaititnya dia bukan supervisor aku dan x ada kuasa mengarah2 aku). Aku as junior so buat je r ikut kemampuan aku. X kan r nak melawan kan..

Tapi as time goes by dengar gak r khabar2 angin yang dia bawak cerita mulut tentang aku dan geng2 office. Aku buat x layan je r tapi satu hari tu masa tengah lepak makan kat cafe. Dia ngan sekutu2 dia lepak meja sebelah. Ngan x sayang mulutnya dia leh jer mengata aku and my geng ngan kuat. Malas layan lagi. 

Sehingga r satu hari tu, terkeluar dari mulut boss aku sendiri ada org kata ni x bwat kerja apa-apa kat office  tu. Sumbernya dari siapa? Dia r.. Duh hanggin aku hari tu.. Aku x carik pasal pon suddenly dia jer nak sebar cerita pelik2 tentang aku.






A few month after aku berhenti, dengar cerita dia dah x seaktif mengata as dulu. Terfikir gak dalam otak kecil aku, mungkin sebab aku dah resign then dia dah tenang sikit kot. One day ni aku lepak r ngan sorang guy friend ni. Cakap punya cakap suddenly dia ada cerita yang dia ada kuar makan with that senior dan dia kata  SENIOR TU AS BAIK..

So aku cerita r what kind of SHIT yang lelaki tu dah bwat pada aku before. And somewhere somehow that guy friend of my leh plak support dia.


Aku just tergamam. Adakah kami bercakap tentang lelaki yang sama?













Bwat aku teringat balik satu teori yang selama ni aku ngan workmate jadikan as jenaka before. Si senior suka bawak mulut tentang aku sebab dia rasa aku as ancaman pada dia nak merebut lelaki2 kacak kat office tu. Dan bila dia tahu yang aku kenal and seems rapat ngan that guy friend (& few others) then dia jeles and try to do his best untuk merebut mereka.


Hei kawan, 
if you read this post, please r. Jangan layan orang macam tu. Ko kawan aku then aku x nak bad thing happen to you guys. Mereka ada agenda. Ya, aku tahu ko memang arif in handling people like that. But manusia yg ko handle dulu mungkin x sama cam manusia yg bakal ko handle skarang ni. Mungkin org yg ko handle dulu just maen2 tapi what if yang sekarang ni memang ada ubat guna-guna dan tahap seterusnya yg x terfikir otak manusia.






Ko bagi mereka betis ko then mereka nak paha.. Bila dah dapat paha, then mereka nak something else plak. Jangan sampai tahap bila ko kata x nak dan mereka x leh nak terima dan something bad happens to you. Menyesal biar dari awal...

Friday, June 25, 2010

Peluang KEDUA

Do you guys believe in peluang kedua? Kalu aku pasti akan kata tak tapi realitinya jauh dalam2 hati aku akan kata ‘Yap, semua orang layak untuk diberikan peluang kedua kerana setiap manusia berpotensi untok berubah.. kan..?’

Post kali ni (dan yang terdahulu) diposkan di office (disebabkan computer rumah aku tengah meragam) dan yang ini mungkin yang terakher. (Kalu aku x update post untok tempoh yang panjang then maksudnya computer aku still bwat hal lagi) Dan aku katakan terakher kerana aku baru jer menghantar resignation letter ke BOSS aku semalam. So aku hanya menghitung hari dan menyiapkan tugasan2 terakher before kembali ke tampuk asal: TANAM ANGGUR. Hmmm…



Post kali ni aku anggarkan akan jadi satu post yang panjang dan mendatar. Sebab post kali ni aku kuarkan untok share with you guys (if you guys attend to read laa) about why kita perlu bwat apa moto PENGAKAP MALAYSIA bagitau iaitu ‘BUAT SEHABIS BAIK’ supaya kita x perlu do it again dalam peluang kedua yang x garenti ada nanti.



It did post out the reason aku join PEMERKASAAN di JKM ni dulu kat previous post tapi not too detail r. Reality sebenarnya ialah sebab aku nak jadikan ia sebagai peluang kedua untok aku perbetolkan sesuatu.



1.


There r something about me kira cam kelemahan yang leh korang guna untok pergunakan aku (ceewah leh plak upload bagitau 1 dunia. Apakah..?). Bwat baek2 ngan aku (by be my friend) then kuarkan ayat power2 so kedian ask for anything (bukan ‘segala-galanya’ r) then aku akan cuba laksanakan or kalu x aku akan terus dibelenggu ngan permintaan tu atas dasar persahatan.



So Im joining this kerja sebab seorang kawan. Kawan yang sama yang membuatkan aku berpindah dari rumah yang cukup selesa ke sebuah rumah yang lantainya senget. Sebab he asked me untuk temankan dia. Aku ingat lagi masa tu. Betapa aku akan rasa SUCKS kalu aku biarkan dia berseorangan kat situ. Then aku temankan dia sehingga satu ketika aku rasa ‘Hey, he will be fine without me’ so kedian aku kuar.



Dan kemudian he asked me again (beberapa kali) untok join PEMERKASAAN ni tapi aku reject dan reject lagi. Sehingga almost 2 month after tamat kat PUSAKA ngan cerita2 dari kawan2 yang he not as the same person before. Duh… Im feel totally SUCKS. So aku apply join PEMERKASAAN di JKM semata2 kerana dia. Tapi as time goes by aku sedar yang he become more better without me.. aku rasa lega.



So.. kamu: KOLAND ANAK SEKIP. Aku tau ko akan baca blog aku, then Im sorry sebab aku x bersama2 ko dari saat2 awal lagi. As what you always said ngan poyonya ‘Susah senang kita hadapi bersama’. Im sorry cause Im not.




Tempoh 2 bulan di JKM jugak adalah 1 episode pendek yang penoh ngan peristiwa penting yang besar2 gak. It seem kalu aku tinggalkan tempoh 2 bulan ni then gantikan ngan event laen then aku akan kehilangan banyak perkara penting. So seolah2nya Maha Suci Tuhan dah meletakkan aku di sini seperti Dia mahu aku mesti melaluinya. So I will share tentang great person yang aku jumpa sepanjang tempoh di sini.



2. FIONA ANAK BLIN


Each time aku bersama dia aku pasti akan teringatkan kat MISS DIDI. Entah kenapa it seem dia ialah peluang kedua untok aku perbetolkan setiap ruang2 kosong yang aku x sempat bwat ngan DIDI dulu. Aku x pernah punya kawan wanita yang rapat (plus kureng) selepas DIDI. Aku fikir DIDI r one and only wanita yang leh jadi kawan kepada aku tapi kedian di sini aku jumpa FIONA. Ngan perangai hampagas x macam perempuan sepatutnya memang cam sama. Ketinggian pon cam sama then bwat aku teringat setiap kali aku jalan sebelah DIDI then aku akan letak tangan kat bahu dia sambil kata ‘Hei, budak kecik’.. wakaka.. Be with FIONA totally bwat aku rasa QUALITY time ngan DIDI.



Even be with FIONA (as kawan r) jugak bukak lembaran penting dalam diari hidup aku. Terlalu lama berada di samping kawan lelaki membuatkan aku leka tentang perempuan. Tapi bila bersama FIONA sepanjang 8 jam sehari, 5 hari seminggu bwat aku lebih menghayati wanita. Walupon dia kureng sikit ciri2 sepatutnya seorang perempuan tapi sejujornya aku rasa lebih berbunga2 bila dia ada. Dan lebih hebat dia menjadikan aku ANGGAU kepada wanita-wanita tertentu. Jujor wei, dia membuatkan aku lebih …. Duh speechless aku wei… membuatkan aku mahukan Miss S_______ lebih lagi.. lebih hangat dari biasa…



Mungkin sebab aku CAPRICORN dan dia VIRGO or kami memang ada aura serasi as kawan. Plus aku yakin ko pun akan baca gak blog aku. Just be yourself. Freely be you. People will always love you walupon perangei ko sebijik cam lelaki. So kalu aku gi nanti, musti aku akan rindukan ko r FIONA. Then aku akan perkenalkan r ladies yang bertuah tu nanti…




3. WAN AZAN SUFFIAN WAN ABDULLAH


I never tho that aku akan jumpa dia lagi. Tapi FATE lebih berkuasa. Kami bertugas di bahagian yang sama di JKM. Sebelom ni aku kenal dia just macam tu jer cuma perjumpaan seterusnya kami kenal lebih rapat sedikit lagi. Perjumpaan kedua (minggu2 terawal after ORIENTASI: pasal kami hanya kenal semula after that) membuatkan aku lihat dia cam KOLAND. Ngan sikap nakal2 childish plus sometime annoying, ngan sisi jenaka dan seriusnya memang sebijik cam KOLAND. So sekali lagi seolah2 ia cam peluang kedua untok aku.



Tapi as time goes by setiap kali aku tengok AZAN then apa yang aku lihat hanyalah diri aku. Entah kenapa aku pon x pasti apa. May b dari setiap cerita yang dia share, or dia punya pemikiran or what ever I don’t know what. I see him then I can see myself. It seem dia ialah another version untok aku or versi aku yang terdahulu. Hmmmm…



Dear AZAN, aku tahu ko akan baca blog aku (Cuma masa je r x tau bila), there something yang berbeza pada ko hari ni berbanding ko yang aku jumpa last few week. I don’t know for the reason what. If there r something that I did or something I said that aku mintak maaf. Ko ialah AZAN yang dikenali kerana banyak bercakap dan penoh ngan idea gelak ketawa. So just stay jadi cam tu.





Dan jugak kepada mereka2 yang laen.



KURT HUSKEY: seorang lelaki yang dalamnya masih ada seorang kanak-kanak. Jangan jadi orang laen ketika bersama orang laen.



SALMIAH: emak orang yang berjiwa remaja. Jangan biarkan sesapa buli ko. Youre somebody yang leh gi jauh ngan hati suci ko. Plus don’t think too much, just do whatever yang ko rasa ko nak bwat.



ISKANDAR: hei, this guy membuatkan aku teringat kat kawan aku HANIZAM OPON. Ngan suaranya, ngan tingkah lakunya. Memang sama.



YUN: gadis Sabah yang sentiasa manis ngan senyuman dan so soo sweet



RAJALI: lelaki kurus yang setia ngan warna pakaian yang sama. You’re 24 then be 24



Thanks. Last 2 and half month adalah tempoh masa yang pendek tapi bermakna atas kehadiran korang semua. As a KAWAN

Monday, June 14, 2010

Innocence

Teringat zaman UNIVERSITI dulu saat zaman2 kita leh hantar SMS tru satu laman web ni. Second year second sem kalu x salah aku. Then ada r satu pagi tu ttengah aku nyenyak tidor ttiba dapat 1 mesej SMS dari UNKNOWN via web site tu. Msj tu dalam bentok serangkap lirik dari lagu INNOCENCE by AVRIL LAVIGNE. Keesokan hari dapat tahu dari BLOG sorang JUNIOR ni yang dia pon terima msj yg sama beberapa saat lebih awal. Sehingga hari ni still aku x tau apa motif or sapa yg hantar msj tu.. hmmm…



Sejujornya INNOCENCE ialah antara lagu nyanyian AVRIL LAVIGNE yang sentiasa menjadi EVERGREEN bagi aku. Kalu mood aku down then lagu tu (or mostly lagu by EVANESCENCE) r aku akan letak as SMS ringtone. Memang layan r. Secara keselurohan lagu ni ialah tentang feel of a moment yg leh bwat kita anggap everthing as baru dan penuh bernilai. Hmmm..

Dan antara semuanya aku paling suka ngan frasa ‘the little thing that makes life great..’ So itu r topic yang aku nak bawak kali ni. Hmmm…


Sebab aku ni jenis anti motivasi (aku x terima motivasi seharusnya datang secara teros depan2 melalui sorang motivator sebaliknya motivasi harus datang dari dalam diri) so sama gak ngan perkara2 laen cam moral values, kasih sayang dan etc. Sejujornya sekali lagi aku x paham apa yang aku sedang tulis ni. Cuma dalam bahasa mudahnya aku nak tanya pernah x perkara2 kecik bagi impact besar dalam hidop korang. Hanya one little thing yang bwat korang rasa dunia korang sangat great. Hmmm..


Yesterday entah kenapa hanya sebab 1 msj ni dari sorang kawan betol2 bwat aku rasa kerkesima aka terkejot dan tergamam. Ayatnya just sekadar ‘..kesian la ko pake moto . kelak ujan ka pa…’. Then aku pasti akan ada mulot jahat tanya ‘What so big deal with that statement?’. May be bagi korang ia sekadar nothing tapi bagi aku ia sangat bermakna. Mungkin sebab aku ni jenis yang sangat sukar untok meluahkan perasaan aku then dalam masa sama aku sukar untok terima perasaan orang laen gak. So bila dengar ayat ‘BAEK’ cam tu (yang dah lama x dengar) then aku rasa cam nak terima je ‘FEEL’ perasaan tu bulat2. Seolah2 perasaan tu sangat tulus and pure. Duh…


Sama gak cam kalu korang x minom buih teh tarik korang then korang letak kat minoman aku, or makanan yg korang x makan then korang letak kat pinggan aku or korang pinjam baju aku or korang letak tangan korang kat bahu aku or even kalu korang terima salam aku rasanya sangat2 bermakna dalam hidop aku..



Seolah2 korang derma darah korang ketika aku perlukan then aku dapat rasa dan kongsi setiap kehanggatan dari aliran darah korang yang bergerak dalam diri aku…





Cam mana perkara2 kecik cam tu leh bwat aku tergamam, dan rasakan ianya as something yg bwat my life feel great..







Then mulot jahat pon kata “This guy r FREAK..!!”



Sunday, May 23, 2010

Reason to Quit

Kalu korang tanya aku: a) Kenapa aku join form 6 dulu then jawapannya sebab aku x nak kerja. b) Kenapa aku masok universiti then jawapannya sebab aku nak lari dari rumah. c) Kenapa aku joins GEMS then jawapannya sebab aku nak lari dari masalah. d) Kenapa aku join PEMERKASAAN di Wisma Bapa sekarang then jawapannya….


Bila aku berhenti mengajar di LODGE dulu bwat aku terfikir sekarang betapa keputusan tu adalah looser sangat2. Im not even been there untok 2 bulan pon. Biasa r persekitaran baru perlukan penyesuaian. Then kalu aku kata reason aku berhenti hanya sebab umpatan dan gosip2 liar yang dihantar ke Mr CHAIRMAN memang aku rasa sangat bodoh r kalu aku berhenti. Even aku x join pon politik office sana lagi teros mengalah. Tapi realitinya aku berhenti sebab betapa aku sayang pada students2 aku. Then aku nak ada proper guru yang leh ajar mereka perkara yang aku x mampu ajar. May be that a good reason untok mengundor diri. Hmmm…




The same situation happen again. Aku rasa betapa aku perlu berhenti. Sekali lagi mungkin setahun yang akan datang aku akan kata betapa keputusan berhenti hanya kurang 2 bulan adalah keputusan yang sangat2 looser. Kalu aku kata gosip2 dan umpatan kakak dan abang2 seniar kat sana pada aku jadi reason untok aku berhenti sangat2 r lemah. Kat mana2 pon politic office cam tu memang akan ada. Kita Cuma perlu berdepan ngan mereka ni ngan cara bijaksana jer. hmmm..

Then aku aku kata aku x pernah bwat kerja ngan betol sehingga ada 1 ketika tu PENGURUS BESAR kena effect bila surat yang dihantar tersalah data. Orang yang baru kerja govern kuarang sebelas tahon ttiba data kata dia dah kerja start umor 2 tahun lagi (might sound funny tapi reality sangat sucks bila kena tegor by Pengurus Besar that day) dan aku yang handle and sent that letter. Sekarang kena handle beratos2 lagi application pekerja govern di Sarawak yang nak naek gaji dan pangkat. Prosedurenya mukan mudah pon. What if I make another mistake again and again. Besar wei tanggungjawabnya. Then pasti ada akan kata gak ‘Biasa r baru 2 bulan mana leh master in everything. Orang yg kerja bertahon pon x perfect mana pon..’.


Then aku persoalkan balik : When are the rite time untok berhenti? Selepas 2 tahon kahwen dan ada anak sorang or pada usia 58 tahun? Duh.. aku rasa tempoh 2 bulan adalah masa yang terbaek untok aku lihat bagaimana aku di persekitaran ni. Sama ada ia sesuai ataupon x. Dan aku x nak bazir masa aku yang ada. Kan…?



REASON TO STAY
CHIN dan PIZA (Pelajar praktikal KAUNSELING dari UNIMAS) tanya kenapa aku pilih PEMERKASAAN di JABATAN KETUA MENTERI. Jawapan dari aku bwat mereka terkejut. They don’t even think that reason adalah jawapan yang mereka harus dengar. Walupon awal2nya mereka kata reason tu x kukoh then bila aku jelaskan then mereka setuju. So as time goes by, walupon hanya dalam 2 bulan aku rasa aku dah fulfill the reason. So may be pada saat aku accomplish it so aku dah boleh berhenti dengan lega hati.

Dalam tempoh kurang 2bulan ni jugak aku temui kawan2 baru. Kali kedua aku rapat dengan seorang wanita yang aku anggap as kawan (yang harapnya x ada perasaan lain) selepas DIDI. Seorang wanita yang menjadikan aku lebih dalam memahami wanita (may be next post akan cerita tentang FIONA). Dan juga SALMIAH dan KURT HUSKY. Malah aku juga mulai mengenali WAN AZAN yang selama ini hanya wujud pada rupa dan nama sahaja.




















Lalu aku mungkin akan berhenti sebelum aku melakukan kesalahan dan kesalahan lagi melainkan akan ada seseorang yang berjaya menahan aku. Or may be benar kata NAZ, it it is in our genetic bila kami kata ya that mean ya and not even anyone can stop us..




Mungkin tertutupnya pintu ini, akan terbuka pintu lembaran yang baru.. Hmmmm…