Showing posts with label Lelaki. Show all posts
Showing posts with label Lelaki. Show all posts

Tuesday, December 23, 2014

Gone Girl A Movie Review

Sebagai seorang penganggur terhormat then aku quit selective tentang movie mana yang aku akan tonton kat pawagam dan yang mana tak. Ada movie macam Interstellar or The Hobbit Battle of Five Armies memang dah dari tahun lepas lagi aku letak target untuk layan kat skrin putih besar dalam hall gelap tu. Tapi untuk movie lain it either aku download torrents or walau dibayar dengan duit pun aku tak sanggup nak tengok. Hmmmm..


Gone Girl ialah antara senarai filem yang aku tak sanggup bazirkan duit aku untuk tengok kat panggung wayang. Sebab utamanya ialah ia ada Ben Affleck a.k.a lelaki yang punya mata macam orang yang tak tidur selama sebulan dengan punggung di dagu (harap korang faham analogi ni). Plus Gone Girl dah keluar kat US agak lama sekirar pada Oktober yang lepas so ketika aku dah siap download versi clear then aku baru sedar yang ia baru ditayangkan kat pawagam Malaysia. Still aku nak buat review sebab jalan cerita ni boleh tahan bestnya.


Sinopsis
Pada satu hari yang sepatutnya berlalu macam biasa, si suami balik rumah dan perasan yang wifenya hilang. Dia bagitahu polis dan entah macam mana setiap satu bahan bukti seolah-olah nak bagitahu bahawa si isteri yang innocent dan lemah tu mungkin dah kena bunuh oleh si suami tersebut. Si suami pulak mati-mati tak mengaku. Menjadikan keadaan lebih teruk apabila pihak polis jumpa diari si isteri dan dalam tu cerita bagaimana hubungan yang bermula dengan cukup bahagai bakal berakhir sebab si suami dan ugut bunuh dia. So persoalannya? Betul ke suami tu tak bersalah dan siapa bunuh si isteri sebenarnya?



Amaran: The next part adalah sepenuhnya spoiler. Jangan baca kalau kau belum tengok filem tu or kau tak nak mode kau terganggu sebab awal-awal lagi dah tahu kejutan tu. 



Kalau baca dari sinopsis then ia nampak macam cerita biasa-biasa je. Even masa tengok filem tu pun kau rasa macam ia dah berlaku dalam banyak filem-filem lain sebelum tu je. Korang pasti akan expect: Pengarah mesti nak suruh penonton syak orang yang tak sepatutnya supaya the end ada twist dan orang yang paling tak disangka ialah pembunuh sebenar. Ada betul dan ada tak pada andaian korang. Cerita ni memang berjalan seperti  mana yang kita jangka pada awal-awalnya dan ia tamat tanpa korang sangka sikitpun ia akan berlaku macam tu. Hmmm..


Rupa-rupanya si isterilah yang merancang 'kematiannya' tu sendiri. Dia seorang yang psiko, paranoid or dalam ertikata yang lebih tepat: GILA..!! Kalau dari versi diari yang dia tulis tu it totally nampak yang dia ialah mangsa kepada suami yang panas baran, kuat berjudi, pemalas etc dan ia seorang wanita bijak yang tak nak berada bawah penindasan suami dia tu. Tapi in real version dia ialah seorang perempuan GILA yang totally GILA..!! Dan of coz kalau kau (seorang lelaki) layan movie ni dengan wife or awek then mereka pasti akan kata yang si Ben Affleck ni memang layak mati sebab curang pada suami tapi buat mereka-mereka yang waras (especially lelaki) then korang pasti akan setuju yang dia ialah seorang perempuan GILA..!!




Aku tak suka cerita perpenamat happy ending di mana orang baik menang dan yang jahat sama ada insaf ataupun mati tapi cerita ni memang bukan happy ending but still aku tak suka endingnya. Hmmm






Pengajaran dari filem ni:
1. Buat para lelaki-lelaki, sila letakkan rasa syak wasangka sedikit pada pasangan korang. Dan buat mereka yang masih single then sama ada periksa latar belakang perempuan yang kau suka tu betul-betul or cara paling mudah: stay single sampai bila-bila.

2. Buat para perempuan-perempuan, jangan ambil inspirasi dan filem ni dan jangan jadi perempuan psiko, paranoid dan GILA..!! Hmmm

Friday, May 10, 2013

Gemok & Pendek

Tadi aku ada jumpa sorang mamat Cina (aku yakin dia mix Iban etc sebab muka dia totally Cina tapi kulit dia x macam tipikal Cina) yang dia muka kacak tahap sejuk je mata tengok, body dia giler mantap tahap mengiurkan, perangai punya ar ramah dan berbudi bahasa. Kalau ikut faktor-faktor tu then dia pasti boleh jadi hero filem ar. Tapi masalahnya cuma satu. Dia pendek. So satu-satunya watak dia boleh bawak ialah as salah seorang dwarf dalam Snow White je. Hmmm.. 


Aku sangat jarang mengkelaskan seorang lelaki as kacak. Lebih pasti aku tak akan bersetuju dengan pilihan perempuan-perempuan bila mereka kata Justin Bieber, Tomok or mamat-mamat K-Pop as kacak. Duh, itu bukan kacak tapi itu jenglot ar. Tapi bila once seorang lelaki puji other lelaki kacak then percayalah yang lelaki tu memang kacak. Dan lelaki Cina tadi tu memang kacak. Body dia bootylicious giler. Seriously aku tak pernah fokus pada dada seorang lelaki selama tadi tu. Dan dia sangat ramah. Tapi itulah, Tuhan tu Maha Adil so dia sangat pendek. Just imagine tinggi aku 171cm then dia lebih pendek dari bahu aku. Pendek tu wei.

..

Realitinya aku ada masalah suka memandang rendah pada lelaki-lelaki pendek dan lelaki-lelaki gemuk. Aku tak tahu kenapa. Mungkin sebab ketinggian aku sedikit lebih tinggi dari tahap average standard lelaki Malaysia dan walaupun  setahun kebelakangan ini berat aku agak obess tapi once again ketinggian aku menjadikan aku nampak stabil.

Sejak dari zaman sekolah dulu aku, setiap kali perhimpunan then aku mesti akan berada di belakang sekali (or antara yang belakang), aku tak perlu jengket kaki untuk tengok depan yang crowded or melompat or guna tangga untuk ambik benda tinggi. Duh, aku berbunyi agak kejam kan? Wakaka

Aku tak tahu entah kenapa aku suka sangat make fun pada kekawan lelaki aku yang pendek. Ada tu dah lah pendek then chubby lah pulak so nampak extra comel ar. Aku selalu gelar diaorang as budak kecik or  dwarf as dalam cerita Snow White tu. Tapi aku tak pernah make fun orang kerdil as golongan istimewa itu ar. Aku cuma make fun lelaki normal yang pendek dan chubby je ar. 

The postitif side tentang lelaki pendek ni ialah mereka mostlynya ada daya penarik tersendiri ar. Mostly sebab mereka nampak adorably comel, keyakinan diri tinggi, aktif, berani etc. Ada sorang kawan aku ni dia pendek tapi dia stabilkan saiz badan dia yang kurus so most of the time dia tak nampak pendek. Plus dia leh shopping pakaian kat tempat kanak-kanak lagi. 

Mungkin aku cukup simpati pada lelaki pendek ialah sebab kalau orang gemuk dia leh kurus tapi kalau orang pendek then dia tak akan dapat tinggi sampai bila-bila lagi.










Teringat pada satu statement dari novel Stones From The River ni tentang sorang perempuan kerdil yang ada masalah setiap kali bercakap dengan orang normal lain. Dia akan sakit tengkuk sebab asyik tengok ke atas je. So satu hari dia jumpa sorang lelaki kerdil dari sarkis ni dan lelaki tu bagi nasihat tentang cara nak mengatasi masalah tu. Caranya ialah: cakap perlahan-lahan, then giliran orang tinggi tu pulak akan pendekkan badan mereka untuk dengar cakap korang. Hmmm...















Tuhan ni Maha Adil dan Maha Sempurna. Kesempurnaan hanya milik Dia. Tak kira kita pendek or tinggi or kurus or gemuk, setiap dari kita ada kelebihan dan kekurangan yang tuhan bagi khas untuk kita semua. Kan..?

Saturday, April 20, 2013

Part Aku Nak Jadi Perempuan

Ada banyak kerja dan setiap kerja aku akan buat beberapa kawan. Salah satu tempat kerja ni lebih kurang gila gak ar kawan yang ada. Mereka gila tahap nak sangat aku jadi perempuan. Sorang ni namanya Fiona (yang perangai cam jantan) kata dia sanggup beli make-up dan baju mahal untuk aku kalau aku setuju jadi perempuan. Dan sorang lagi nama Kurt (yang gila seks) kata kalau aku sanggup operate tukar jantina dan tukar muka jadi Fauziah Gous then dia rela nak kawen ngan aku. Duh, mereka memang gila. Hmmm..



Aku sangat bersyukur sebab aku lahir sebagai seorang lelaki. Aku tak perlu fikir untuk penuhkan beg bimbit aku ngan barang pelik-pelik or moody-moody bila datang bulan or ada makhluk hidup yang berada dalam perut untuk tempoh 9 bulan dan keluar melalui alat sulit yang saiznya totally cam tak logik untuk keluarkan benda sebesar tu. 








Jadi lelaki lak sangat simple (Kecuali part tanggungjawab ar yang besar dan beratnya lebih besar dan lebih berat dari semua gunung yang ada di dunia) jadi aku tak ada sebab untuk nak tukar jadi perempuan.











Korang pasti pernah dengar perempuan membebel sorang diri kata 'Kan best kalau jadi lelaki sebab mereka boleh bla bla bla' tapi seriusly lelaki pun ada masanya akan berfikir benda yang sama gak (tapi tak ar sampai dioarang nekad sampai nak tukar jantina ke)

Malam tadi moment tu muncul pada aku masa tengah layan Versus 2 kat TV9. Aku sangat adore pada band-band muzik sebab diaorang sangat hebat bermalipulasikan muzik. Dan untuk Versus 2 lak aku sangat adore gila baboon pada band Kyoto Protocol sebab mereka hebat tahap mampu menghentikan masa ar. Then muncul ar hati aku berkata 'Kalau jadi girl mesti best sebab leh couple ngan diaorang yang sangat hot and awesome ni..!!'






Seriusly kat mana-mana pun kat dunia ni mana-mana pun ramai member band muzik yang rock especially punya awek giler hot. Tak caya tengok ar wife dan bekas-bekas wife Amy Search. Sedangkan kalau Amy tu just lelaki-lelaki biasa or mamat kilang or pak cik pejabat then tak ada mana-mana girl tertarik ar. Betapa band muzik ni memang ada enchanted power ar.








Dan cuba teka siapa mamat malang yang aku kelaskan hot and awesome tu? Fuad aka lelaki nerd yang pakai cermin mata tebal tu. Hmmmm..










Then korang kata "Aj, zaman sekarang ni rasanya kau tak perlu jadi perempuan semata-mata nak jatuh cinta dengan lelaki kot.." Ek...? Tapi aku tak dapat imagine band muzik lelaki bersama lelaki ar..

Saturday, March 30, 2013

Boroi vs 6 packs

Korang pernah tak dengar statement: fairy tales are as worst as porn? What happen in fairy tales: Puteri yang cantik jumpa putera raja yang kacak then kawen dan hidup happily ever after. Now thanks kepada TV dan kapitaslist sebab semua hero-heroin semuanya cantik dan kacak-kacak belaka. Hasilnya dalam otak kita wujud garis panduan untuk menjadi kacak dan cantik seperti celebrity tu plus mencari pasangan yang lebih kurang sama gak.


Hasilnya kat TV or majalah or news paper ke gila banyak kuar iklan pill pelangsing, krim pemutih, shampoo rambut lurus, mesin itu ini untuk 6 packs etc. Seriosly siapa kata yang untuk jadi cantik sorang girl tu mesti kulit putih, rambut lurus dan pinggang ramping? Kita bukan Korea Selatan ar. Negara tu mangsa kapitalist. Plastik surgery tu dah cam gosok gigi jer. Biasa sangat. Semua nak jadi perfect. Lelaki muka jambu, pakai baju poyo ngan 6 packs. Seriously aku tak faham kot kenapa perempuan jerit-jerit tengok lelaki cam tu. 










Kenapa kita tak diajar untuk menerima diri kita seadanya or comfortable with our own skin atau meraikan kepelbagaian?










Recently kat FACEBOOK ada jual singlet cover boroi. Oooh seriusly ada gak orang jual benda mengarut tu. Tapi so sure ramai lelaki-lelaki yang akan beli terutama lelaki yang malu perut boroi, selera makan yang tinggi, malas nak bersenam etc.










Fakta: semua orang leh buat 6 packs tapi tak semua orang leh jadi boroi. So boroi jauh lebih cool. Btw aku boroi. Wakaka

Tuesday, August 28, 2012

Aku Melukis Perempuan Dot Dot Dot...

Kalau korang perasan setiap kali aku melukis then pasti korang akan dapat simpulkan apa yang aku lukis ialah: lelaki, lelaki, lelaki, kucing, lelaki, lelaki, kucing, lelaki, lelaki lagi. Pola yang bagi korang amat menimbulkan rasa curiosity ni akhirnya membuatkan korang nak mengeluarkan satu statement berbaur soalan kepada aku "Aj, it okey kalau kau nak berterus terang dan admit yang kau sebenarnya ialah sorang lelaki yang menyukai lelaki lain. Dunia sekarang dah terima homo things openly.." Buat aku mengaru-garu kepala x paham. Wakaka. 


Yap, aku akui yang aku banyak dan lebih refer untuk melukis lelaki berbanding perempuan. Dalam setahun tu cuma ada beberapa jer lukisan perempuan dalam bilangan yang kecil aku lukis berbanding lukisan lelaki yang lebih banyak. There are few reasons. Antaranya:

1. Dalam banyak-banyak benda yang aku boleh lukis, aku lebih refer melukis potret muka manusia. Sebabnya aku suka melihat tekstur kulit manusia then kalau ada orang mintak upah lukis aku suroh dia hantar gambar yang bersaiz besar sebab aku akan zoom-in banyak kali. I dont know why there something yang unik pada kulit manusia. 

Then korang tanya 'Girl pun ada kulit gak wat..?' Memanglah tapi mostly wanita zaman sekarang kulit mereka lebih banyak ditutupi oleh bedak yang warna-warnanya tak semulajadi. Memanglah girl nampak cantik ngan make-up tu tapi aku x dapat kepuasan melukis sebab walau sedalam mana aku zoom in yang ada hanya satu lapisan yang ditutupi tepung bedak jer. Hmmmm..


2. Kalau korang perasan dan lihat ngan teliti, aku bermain sepenuhnya menggunakan garisan. Garisan-garisan tu lah yang membentuk rupa dan tona pada setiap potret wajah manusa tu. And there a wisdom word kata melukis adalah cara manusia tertentu melepaskan tension. Yap, aku setuju walaupun x sepenuhnya sebab kalau melukis waktu tension then lukisan tu x akan menjadi ar but yaa, melukis memang menghilangkan tension aku. Setiap garisan either tebal or nipis ngan detailnya sehingga lukisan tu siap, it feel like ada satu batu besar dah dibuang di atas aku. Hmmmm..

Then korang tanya lagi 'So apa kaitan ngan melukis perempuan pulak..?'. Sekali lagi, kalau korang perasan setiap lukisan lelakiyang aku lukis then muka mereka dipenuhi ngan garisan. It look okey with it tapi bila aku guna teknik yang sama pada lukisan perempuan then ia x menjadi. Sebaliknya ia menjadikan muka perempuan tu nampak berkedut, tua dan x cantik. Hmmmm.. 


3. Aku ada satu habit, bila aku buat one things ngan slumber jer then it will turn great tapi kalau aku bersungguh-sungguh buat sesuatu tu then end resultnya akan mengecewakan. Mungkin sebab bila bersungguh-sungguh then expectation aku tinggi dan bila resultnya x mencapai expectation then ia akan buat aku down.

Sama gak ngan melukis, bila aku melukis muka lelaki then aku just ambik kertas dan start melakar then bila ia siap dan aku puas tapi sebaliknya bila melukis perempuan aku akan bersungguh-sungguh. Aku nak lukisan tu totally secantik orangnya. Kalu melukis muka lelaki just ambik masa kurang sejam tapi bila nak melukis muka wanita then ia ambik dari sehari sehingga seminggu. Dari aku melukis x pakai pemadam sehingga aku padam je all the time. Sehingga akhirnya aku gave up sebab ia x mencapai kehendak aku. Hmmmm..


4. Bila aku melukis muka lelaki then ia sama jer cam melukis kucing tapi bila aku nak melukis wajah seorang wanita, aku cukup memilih. Aku nak memastikan yang ia bukan sekadar satu wajah yang ada di sehelai kertas sebaliknya wajah yang akan terpahat mati di hati aku kelak. 
































Hmmmm yang lebih panjang.

Friday, June 22, 2012

Men & Jelly

Kalau korang ialah sorang yang berfikiran kotor then bila aku kata girl and jelly then korang pasti akan tersenyum sesorang sambil jilat lidah. Aaargh, kotornya otak korang. Tapi what if kalu tajuk post aku ni bagitau men and jelly then agaknya adakah korang akan muntah or tak tahu what the fuck sebenarnya aku nak bagitahu nih. Hmmmm..


Aku ada sorang kawan lelaki ni ar. Dia ada satu bad habit di mana most of the time dia tak suka kawal sifat x senonoh pada diri dia. Dia lebih suka bebas jadi diri dia ar kononnya. Contoh dia kalau nak kentut then dia akan lepaskan cam tu jer. Ngan bau dan muka x bersalah slumber jer tu memang annoying ar. Plus muka dia kira leh kategori kacak ar gak then most of kawan kata mesti dia just buat benda tu depan kekawan jer dan depan awek dia sendiri tak. Tapi aku pernah jumpa awek dia dan awek dia kata: dia dah imun ngan bau kentut balak dia. Hampeh..

Back to story, satu hari ni habis solat Jumaat then kekawan ramai-ramai lepas dalam satu kelas ni ar so datang ar sorang kawan laki ni ngan pakai seluar baju Melayu ngan t-shirt. Dan tetiba si kawan bengong ni terus grab punggong laki tu. Kekawan lain terkejut beruk. Nak tahu apa explanation dia? Dia kata "Aku geram ar tengok punggong dia bergerak cam jelly jer..!!" Damn..









...








Setiap kali solat Jumaat antara benda yang selalu ganggu fokus aku ialah bila ada para lelaki yang pakai seluar baju Melayu jenis kain satin (satin kan berat dan jatuh lalu membentuk shape) ngan t-shirt. Bila mereka bergerak then ia akan memperlihatkan adegan Bay Watch versi dada transplants jello mello Pamela Anderson versi jatoh ke ponggong. 

Kedian bila mereka Ruku dan Sujud then satu lagi malapetaka berlaku. Nampak pulak garisan underwear mamat nih. Lagi ar mengharukan keadaan. Jujor cakap kalau girl kita leh layan lagi then baru tegur tapi ni lelaki. Suasananya menyakitkan mata memandang, sakit lagi bahu memikulnya.













Then teringat word kawan aku tu "Geram..." dan "Jelly....". Hmmmmm..

Wednesday, May 30, 2012

Satu perkara yang aku masih lagi tak faham sampai sekarang apabila waktu solat Jumaat ialah apsal para lelaki-lelaki di sekitar aku majoritinya menguap banyak kali, muka sangat-sangat mengantuk, tleh ertidur sambil duduk etc sedangkan aku masih lagi dalam keadaan normal aka khusyuk mendengar khatib membaca khutbah tanpa ada sedikit rasa boring sikit pun. Hmmm.. May be aku yang tak normal kot..

Or sama gak masa aku buat kerja komuniti kat rumah orang tua kat Sungai Buloh masa belajar dulu. Waktu tu aku fikir yang semua pelajar sana faham apa yang atok Cina tu share sehingga bila kami blah mereka kata yang mereka x faham sepatah haram apa yang dia kata sehingga buat aku yakin bahawa mereka hanya pura-pura mendengar sekaligus menjadikan hanya aku sorang sahaja yang faham apa dia kata. No wonder end of that day dia cuma kata kat aku suroh janji akan datang balik kat sana lagi nanti.







Sorang kawan pernah kata “Semua orang punya telinga tapi tak semua orang mampu mendengar” Sebab rasanya kemahiran mendengar bukan kemahiran yang semua mampu belajar. Ia sangat berbeza ngan kemahiran bercakap. Kan…?







But still ada yang punya mulut tapi bermasalah untuk menyuarakan suara mereka gak ar kan?

















Aku punya telinga dan aku mampu mendengar. Cuma aku tak punya ingatan yang cukup kuat untuk ingat semua yang telinga aku dengar. So itu the other kemahiran yang perlu semua orang ada gak: Kemahiran Mengingat. Hmmmm..

Sunday, August 28, 2011

Lelaki Datang Bulan?

Semalam aku ngan parents kuar shopping raya. Before tu berhenti kat depan CIMB bank yang kebetulan bertentangan ngan Mc D ni. Sementara tunggu bapak aku kuarkan duit dia then terperasan satu scene ni. 2 orang lelaki usia sekitar awal 20 an ngan slumber take away Mc D set dan bawak ke motosikal diaorang. Tengok dari muka memang muka Melayu tulen. Hmmmm...


Tempohari tengah bawak motosikal then ternampak sorang kenalan satu sekolah yang buang tin minuman sambil bawak motosikal dari arah berlawanan. Ni dah ar tak puasa then buang sampah merata-rata lagi. Plus dia mesti jenis yang sampai rumah pura-pura lemah tak bertenaga then mengaku puasa dan berbukak sama ngan yang lain. Siapa yang dia tipu sebenarnya ni? Tuhan, keluarga or diri sendiri?

Yang pelik ada gak orang lain yang bagi support. Ada masa dapat tengok group of bebudak sekolah menengah yang balik sekolah minum air keluar dari kedai yang pengusahanya beragama Islam. Ni mesti jenis yang takut bulan puasa akan bawak kerugian sebab tak ada pelanggan so dengan desperatenya 'terpaksa' gak jual untok orang yang ponteng puasa. Dengan alasan itu anak orang lain, bukan anak or ahli keluarga aku. Kemudian duit tu guna beli makanan anak bini.Then bila anak dah besar then buat benda sama gak.

Or ada gak aku jumpa depan mata yang satu keluarga tak puasa langsong. Masak makanan tengahari cam tak ada beza antara Ramadhan ngan bulan-bulan lain. Alasan: si suami ada gestrik, isteri ada sakit itu, anak ada sakit ini. Semuanya ada penyakit tapi bila seminggu nak raya dah sibuk bukan main sihat walafiat lagi nak buat persiapan raya. Ni apa matlamat raya diaorang ni? Meraikan tamatnya kesengsaraan sebulan Ramadhan ker?











Aku pernah jumpa para lelaki yang gagah perkasa pada luaran mereka yang selalu kuar statement 'Hidup ni tak ada cabaran. So life are so boring..' Tapi bila datang bulan puasa yang hanya sebulan yang penuh dengan cabaran dan menjadikan hidup sangat berbeza berbanding 11 bulan yang lain tu langsong tak dapat nak diharungi walau sehari pun. Tak kan setakat nak tahan lapar selama beberapa jam tu pun tak mampu? Itu cabaran apa? Rupa luaran memang gagah perkasa tapi dalaman tu lembut sangat.























Aku tak pasti either dia guna alasan datang bulan or menjadi tak waras kot sehingga terpaksa tak puasa. Hmmmm

Wednesday, June 29, 2011

Kamu Istimewa

Dulu apabila orang kata lelaki mempunyai ego yang tinggi then disebabkan aku punya ego yang tinggi so aku tak mengaku. But as time goes pada usia pertengahan 26 ni so aku start mengaku yang ego lelaki memang tinggi sama ada mereka sedar ataupun tak. Disebalik ego tu, lelaki juga sebenarnya mempunyai keperluan dan kehendak yang sama seperti perempuan gak. Dan untuk mereka yang berotak kotor cam aku, then aku tahu apa yang korang sedang fikirkan tu dan ia sangat lawak. Wakaka..


When I did mention yang guys also have the same needs ngan girl doesnt mean yang mereka juga perlukan tuala wanita pada tempoh-tempoh tertentu dalam sebulan or need to get fucked by another man. Naaaa. Aku maksudkan dengan lelaki juga ada kelenjar air mata untuk menanggis, mereka juga ada emosi sedih, mereka juga memerlukan kawan to talk to etc. Tapi disebabkan persepsi certain masyarakat yang belum terbuka sepenuhnya melihat mereka yang did that such things as lelaki yang lemah, tak lelaki sepenuhnya, patah, queer, gay etc.

Sebab most lelaki yang dibesarkan dalam persekitaran masyarakat tipikal tu dididik since dari kecik as lelaki seharusnya tabah, tak boleh menunjukkan or shared their emotion pada pada orang lain, haram kalu menanggis etc. Bila fikir-fikir balik, lelaki ni robot or machine ke apa sehingga tak boleh ada emosi nih? Wakaka. Lawak plak.


Masalah lebih teruk bila most girl hanya nak their guys just jadi pendengar jer 24/7. Mereka tak benarkan balak mereka share emosi pada si girl ni. Dalam masa sama plak most girl tak suka teman lelaki hang out ngan kawan-kawan lelaki. Katanya it annoying.







So itu ar rasanya timbul term Men are from Mars and Women are from Venus. Masing-masing tak dapat nak faham kehendak masing-masing.









Aku pernah ada kawan-kawan lelaki yang bila berdua mereka lebih berani untuk share their felling, their emotion, rasa takut dalam diri, ada yang menanggis or ada yang sekadar nak bercerita sebab pada mereka it hard for a man untuk bercerita pada orang yang sudi mendengar tanpa rasa prejudice. And most of them ar straight man.









...






Aku keluarkan post ni sebab ada salah satu komen dari seorang rakan lelaki maya kata ayat yang ringkas tapi cukup istimewa. Dia kata 'Kamu tak berseorangan'. Ia membuatkan aku teringat kepada beberapa orang kawan lelaki yang pernah kuarkan statement istimewa sebagai kawan kepada aku. Ada antara mereka yang bergaduh dan kami still tak berbaik sebab ego yang tinggi, ada yang terpisah oleh faktor geografi tapi still berhubung dan ada juga yang mempunyai niat terpesong yang aku dah lama maafkan dia.









As salah seorang dari mereka pernah kata "Memang aku perlukan teman wanita tapi dalam masa yang sama aku perlukan ko as kawan lelaki yang tak akan putus sampai bila-bila" Aku tak akan lupa statement tu sampai bila-bila. Plus buat yang berotak kotor, please jangan fikir kotor waktu ni..

Sunday, January 2, 2011

HOMO Jadian

Soalan Bonus Tahun Baru:
Korang tengah hangout with kawan berbeza jantina korang then suddenly dia puji sorang mahkluk tuhan yang tengah jalan tu (yang sama jantina ngan korang) as sangat ganteng amat. Then reaksi korang?
a) Korang tak toleh sikitpun pun. Setakat kuar statement "Ya ya ya..." sebab korang tahu kawan korang tu  tengok tiang letrik tepi jalan pun dia leh label as ayu/kacak.
b) Korang toleh sekejap then setuju ngan statement kawan korang tu then teruskan topik perbualan ngan kawan tadi cam biasa.
c) Korang toleh then korang rasa seolah-olah dunia dah berhenti dan ko tak tahu entah apsal hati ko berdetar dengan sangat cepat dan korang sangat wish that awek/mamat tertoleh ke arah ko dan feel yang sama gak pada ko.
d) Korang toleh dan tengok dia dari atas bawah sambil menelan air liur dan terus kuar je statment dari mulut korang "Aku mesti have a seks with this person no matter what happen..!!"

(aku tak nak ulas walau apa pilihan jawapan korang sebab aku yakin korang dah tahu jawapannya sendiri r kan?)


Yesterday ada sorang kawan perempuan aku ni luahkan isi hati dia bagitahu yang recently dia ada simpan perasaan suka pada kaum sejenis nya jugak. Dia nak tanya pandangan and pendapat aku. Walaupun aku bukan orang yang terbaik untuk bagi pendapat dalam bab-bab seumpama sebab kebarangkalian aku akan menjadikan orang tu lebih terpesong dari jalan yang benar amatlah besar tapi atas dasar kawan then aku bagi gak pendapat aku. Aku bagi words of wisdom (hmmm) apa yang aku belajar dari pengalaman silam.

...

Korang percaya tak kalu aku kata yang aku masa sekolah dulu pernah timbul rasa yang mempersoalkan yang diri aku mungkin seorang GAY? Semuanya sebab aku zaman tu tak ada kekasih perempuan dan kawan baik aku ialah GAY yang die hardly fan GAY. Cuma masalahnya sejak dari waktu tu sehingga r sekarang ni aku tak pernah ada apa-apa perasaan CINTA pada lelaki melainkan SAYANG as KAWAN or BROTHER jer sekaligus menolak teori yang aku ialah seorang GAY.

Tapi sepanjang tempoh tu sehingga hari ni, GAY or LESBIAN or HOMO stuff ialah perkara yang tak dapat nak lagi either untok aku or untok korang sekalipun. It seems dunia era 2000 ni ialah era manusia ngan terbuka leh terima this HOMO stuff as a part of life. Aku ada beberapa orang kawan and certain family member yang HOMO and aku boleh terima mereka seadanya. Cuma tahun 2010 membuktikan aku agak HOMOPHOBIC sebenarnya sebab aku cuma still tak leh terima beberapa kawan lelaki yang nak having a relationship with me.. hmmm

Back to real life.


Sepanjang apa yang aku lihat, dengar dan baca HOMO ni sebenarnya leh dibahagikan kepada 2 bahagian: PURE HOMO and HOMO JADIAN (bunyi cam serigala jadian jer). Ada kajian kata kalu kita luruskan telapak tangan korang then jika jari telunjuk and jari manis korang satu baris then korang memang sah HOMO. Berbanding jika 2 jari tu tak sama panjang then jika korang in LOVE with kaum sejenis then korang might be seorang HOMO jadian. Tapi kajian ni tak sah mana pun.. Hmmm..

So klasifikasi pure HOMO ni kira cam sorang kawan aku ni r yang kata dia sejak kecil lagi memang hanya melihat lelaki sahaja aka sedikit perasaan pun tak ada wujud bila tengok perempuan. Sekaligus membuatkan aku tak dapat lawan balik statement dia sebab aku tak faham how does he feel. Hmmm..

HOMO jadian plak sangat selalu berlaku. Aku garenti korang mesti pernah jumpa makhluk-makhluk yang menjadi mangsa pasangan curang, putus cinta etc yang akhirnya untuk memilih benci pada jantina yang berbeza. Ya it quite alasan yang agak BUDUH tapi realitinya aku ada kawan perempuan yang choose to be LESBIAN sebab banyak kali putus ngan balak lelaki yang TAK BERGUNA.

Or paling selalu berlaku among LELAKI plak cam bila terlanjur 'bermain' ngan lelaki lain then mereka start rasa 'benda' tu mengkhayal dan menyeronokan. Mereka nak lagi dan lagi. Sehingga satu ketika mereka cop diri mereka as GAY sebab mereka enjoyed having a sexs with their same gender.  Buat aku selalu jer nak sound kat lelaki cam ni: Dude, SEXS and LOVE are two different things laa..








So aku sekadar menasihatkan kawan tu supaya fikir dan pilih jalan hidup yang sebaik-baiknya. Aku tak akan menentang, menghalang or menghukum what ever keputusan dia sekalipun. Aku akan terima dia seadanya. Aku telah terima who ever she was before then aku akan tetap terima dia selepas ni gak. Cuma jangan buat keputusan terburu-buru sebab keputusan ni bukan cam nak buat pilihan beli baju. Kalau korang pilih baju yang salah then korang leh tukar. Cuma pilihan ni cam kalu korang pakai baju tu then ia akan kekal selama-lamanya pada kulit korang.














Plus matlamat tahun baru yang bakal aku celebrate next few day ni aku nak hapuskan the HOMOPHOBIC feeling dalam diri aku. But still aku tak akan enjoy myself dinilai just AS A PIECE OF MEAT sahaja. I just wanna be neutral kepada semua. May be what should I do is aku akan couple with some guy or having same anal or oral sexs with them ... Hmmm... Naaa..!!!! 
















Then korang bertanya:
Korang : Aj, I tho you are GAY...?
Aku: What made you say so?
Korang: You look like a GAY...!!!
Aku: It better look lika a GAY but STRAIGHT rather than look STRAIGHT but GAY...!!!!
Korang: ....

Tuesday, December 28, 2010

That Look

Aku yakin korang pernah layan movie-movie pasca ROMANTIS (separa picisan) yang kuar dialog cam "Tengok mata aku dan katakan yang kau tak pernah simpan apa-apa perasaan pada aku sebelum ni..!!". Then bila couple dia mengelak dari tengok mata dia so dia kata r yang that couple sangat-sangat IN LOVE pada dia tapi bila couple tu tengok ngan pandangan tanpa emosi then dia kuar ayat baru kata that couple cukup hebat tipu perasaan diri sendiri... What suah a POYO statement rite?


Korang pernah berada dalam situasi tak apabila korang rasa orang lain asyik tengok korang semacam jer sehingga korang sangat-sangat desperate nak tahu apa yang mereka tengok ngan keasyikan yang teramat sangat pada diri korang tu. Either korang lupa nak zip seluar ker or baju korang koyak besar di belakang ker or ada kesan minyak hitam kat muka korang?

Dude, sejujurnya aku sangat merasakan each time macam tu. Tak kira ke mana sahaja aku pergi it seems semua mata sedang memandang ke arah aku. Tengok dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki. Membuatkan aku mempersoalkan sejujur hati kalau boleh aku harap sangat nam tahu apa yang mereka tengok pada aku ni? Muka aku ni cam muka orang yang pernah berhutang ngan mereka jumlah wang yang besar ker or muka aku ni cam muka bekas seorang peserta rancangan realiti yang terkeluar pada minggu-minggu awal persembahan ker?

Tapi most of the time sebab aku tak berani nak ringan mulut nak tegur sebab mereka tengok aku semacam tu then aku imagine (ngan penuh belagak) yang bahawasanya mereka sebenarnya sangat terpegun aka terpersona ngan gaya pemakaian aku yang jauh ada style berbanding mereka. Aku imagine dalam hati mereka tertanya-tanya: mana aku beli beg tu, or cam mana aku leh ngan mudah berjaya mix and match pakaian (yang mostly aku beli kat bundle.. huhuhu) dan posture badan aku pasca model pakaian etc... Statement perasan..

Cuma realitinya aku berfikir gak r antara sebab mereka tengok aku ialah: wei, mamat ni perut boroi yang dah tak dapat diselamatkan r, muka mamat ni cam orang mabuk yang sangat merah r then beware of him, or worst: mamat ni pakai pakaian tak sesuai ngan masa, event dan tempat r. wakaka..







Sejujurnya setiap satu pandangan ada bawak makna yang tersendiri r kan? AS mukadimah aku yang terlebih berbunga-bunga tu membawa maksud: kita boleh menipu ngan percakapan tapi mata kita susah nak menipu. Kira cam seseorang tu gila happy tapi bila kita tengok anak mata dia membuatkan kita mempersoalkan balik sejauh mana dia betul-betul happy or dia just pretend to be happy.

The great thing about it ialah we will easyly know their punya mode tanpa perlu dia luahkan. Untuk seorang lelaki yang agak ringan mulut cam aku kekadang ia membencikan gak r. Bila aku tengok someone ni ach differently ngan pandangan mata yang quite different then ngan ringan jer aku tanya "Are u woke?" membuatkan aku start involve in other people life yang aku sangat maniacly aku tak suka.

Cuma part tak best about this thing plak ialah ada orang yang ngan mudah manipulate dan menipu pandangan mata mereka untuk tujuan yang kurang baik pada orang-orang lain..










Tapi ada satu pandangan ni saku sangat-sangat tak suka r. Bila ada lelaki-lelaki yang kategorikan diri mereka as kacak bergaya, berkrim dan disukai ramai suddenly tengok aku semacam: ngan kening terangkat sebelah, tengok cam nak meludah, bibir terangkat sehingga menampakkan sedikit bahagian gigi. Buat aku nak sound jer "Hei bro, apsal ko tengok aku cam tu? Ko fikir aku ni teringin sangat nak memFUCKing your BIG hairy asses tu ker?"












hmmmm

Monday, December 13, 2010

Being a Man

Dearest girls yang membaca post kali ni, post kali ni akan berbunyi gender-bias sedikit sebab dengan rasminya aku nak bagitahu korang yang bahawasanya aku aka AJ sangat berbangga sebab dilahirkan sebagai seorang LELAKI dan bukan PEREMPUAN. Hmmm..


Then girls yang membaca akan persoalkan ngan penuh nada tak puas hati seraya berkata "What so extra special being a man yang menjadikan kau teramat berbangga nih?"

So aku pun menjawab ngan nada humble and down to earth "Specialnya jadi lelaki ni ialah selain kami boleh masok mana-mana tempat yang selagi ada lobang and in the same time leh bagi kepuasan pada diri sendiri dan pada pasangan (hmmmm) plus bukan jer lelaki malah banyak perempuan yang anggap status lelaki ni jauh lebih tinggi dan hebat berbanding mereka sendiri..!!"

Korang paham tak maksud aku?

Korang pernah tak berada dalam situasi apabila ada yang kuar statement: lelaki lebih kuat, perempuan lemah, lelaki mesti jadi ketua, perempuan plak jadi penolong, lelaki bertindak adil dan ikut rasional, perempuan ikut emosi etc? So sehingga terbawak-bawak dalam pemikiran korang yang kalu nak cari ketua mesti lelaki sebab mereka kuat, rasional dan dah azali ngan ciri-ciri kepimpinan. Dude, nak tak nak korang kena terima gak sebab itulah yang berlaku dalam budaya bangsa kita. Stereotype yang dah ada almost dalam otak datuk moyang kita, emak bapak kita, kita dan mungkin kepada anak cucu kita selagi kita tak ubah.

Aku buat ulasan ni based on what happen to me recently ngan persekitaran rakan sebaya lepasan siswazah tahap ijazah.

Contoh 1: Kawan lelaki ni pakai baju yang berkedut-kedut sebab lambat bangun and berebut pergi kerja. So one of the girl in our group tegur r "Itu r orang suruh kahwin tak nak. Kalau ada isteri boleh ironkan baju setiap pagi, masak sarapan, tengahari dan makan malam..." So aku persoalkan dia ni balik: itu ke tugas isteri- iron baju dan sediakan makanan? Macam kerja orang gaji jer so apa beza isteri dan orang gaji ni?

Contoh 2: Kalau ada girl yang tengok perempuan merokok then pasti mereka akan masam muka, mengeleng-geleng kepala etc. Then mulut terkumat kamit menyumpah kata merosakkan mana wanita, bitch, sundal, etc. Tapi bila lelaki merokok plak mereka tengok cam biasa jer even sempat ada yang puji kata lelaki tu macho plak. Sapa yang cipta stigma ni? Hmmm

Contoh 3: Our trainer (seorang wanita) kuar statement kata- lelaki lebih mudah faham dan menguasai ilmu ni berbanding perempuan. Then in one test ni both of the only guy ni (include aku r) dapat markah tertinggi berbanding the 10 girls. So start r girls yang sedia ada mulai rendah diri kata mereka ni lemah r, tak pandai r etc. Then bila time praktikal plak sekali lagi most of the senior (men and women) start kuar statement kata mereka tak nak terima trainee girls sebab mereka lembap and susah nak faham berbanding lelaki. Then these girls makin down dan down and down. Realitinya that hanya statement umum yang tak leh diterima otak yang waras sebab most senior adalah perempuan dan mereka leh berjaya so apa yang membezakan these senior girls ngan these trainee girls?









Kesimpulan dari post kali ni nak bagitahu korang (girls kat luar ni) apa yang menjatuhkan diri kita mostlynya bukan dari luaran sebalikya dari diri kita sendiri. Sejarah dah banyak membuktikan yang banyak tamadun besar jatuh bukan sebab serangan dari kerajaan luar tapi sebab masalah dalaman kerajaan tu sendiri. Wanita beranggapan diri mereka lemah sebab mereka yakin mereka lemah: disebabkan oleh kata-kata wanita yang lain.

Believe in yourself. Yakin diri. Sememangnya tuhan menjadikan lelaki dan wanita itu berbeza dari fizikal dan dalamannya sekali tapi jangan jadikan ia punca untok korang down-down-down. Then jangan sesekali lemah pada lelaki.

Then lelaki yag membaca post ni pun naik bengang arakian berkata "Aj, ko ni lelaki ke perempuan sehingga ko pertahankan perempuan macam nak rak ni?"



Ya, aku seorang lelaki. Sebab aku lelaki lah aku kuar post ni. Aku dikelilingi oleh wanita. Aku tak suka tengok wanita yang menanggis sehingga sanggup mencederakan diri sendiri disebabkan oleh lelaki yang tak menghargainya. Aku tak suka tenggok wanita yang sensara bawak perut buncit dengan baby sebab si lelaki yang suka enjoy dan lepaskan air mani sesukahati dan bila dah keluar, dia still buat donno. Aku tak suka tenggok wanita yang lemah untuk seorang lelaki yang what the fuck yang berguna...












Sebab aku ada emak, ada kakak, ada adik-adik perempuan, ada anak buah perempuan, ada aunty, ada cousins perempuan, kkawan perempuan.. dan aku tak suka tenggok perempuan yang lemah hanya kerana lelaki.










Oooh wanita, berdirilah walau tanpa ada lelaki...
(just dont used dildo, timun, etc.. ya ya ya.. sometime guna yang 'ori' still better gak)

Monday, November 1, 2010

Rainbow & Gay

Waktu tu aku tengah ambik gambar and suddenly kawan aku sorang tu tegur "Aj, ko punya tali kamera corak rainbow r.." Aku heran r then aku tanya balik so what r. Rrupanya dia bagitahu aku yang rainbow ni ialah gay punya icon. Aku just ketawa. Lawak. Rrupanya gay ni wujud jauh lebih awal dari rainbow agaknya sehingga ngan mudah jer diaorang declare yang mereka r yang punya icon tu. So aku persoalkan r dia "Aku sangat simpati pada manusia yang jadikan pelangi ciptaan Allah yang sangat cantik tu as benda yang ..hnmmmm. Korang tahu r sendiri." But still kawan tu tegaskan yang rainbow ialah icon untuk gay. Sebab apa? Sebab dia pun gay gak.. Hmmm...


Last few week ada r sorang mamat ni yang aku tak kenal pun. Dia private mesej aku tru FACEBOOK inbox. Memula dia kuar isu biasa-biasa. Aku layan je r tanpa fikir apa-apa. Tapi lama kelamaan ayat dia makin pelik. Sehingga r dia persoalkan tentang relationship status aku yang COMPLICATED. Ngan jenaka dia judge yang aku ni semestinya gay. Duh. Aku tak pernah terfikir yang status complicated pun leh di interpret as gay gak. Sama cam issue pelangi tu so semestinya yang kata tu gay r jugak r kan.

Kadang-kadang aku rasa lawak dan simpati gak pada individu-individu tertentu yang ngan mudah buat kesimpulan hanya based apa yang dia nak ia berlaku. Bila nampak rainbow terus kata gay,gay,gay. Musti mereka ni jenis malas nak buat research kat tenet. Rainbow flag ni pernah jadi banyak icon include untuk tujuan perwakilan badan-badan agama, bangsa, idealisma etc..










Ttiba hari ni ada lagi sorang mangkuk. Guna tipikal cara yang sama..



























Im not against any gay tapi im tired r with this stuff...

Tuesday, September 7, 2010

Betis, paha, ...

Soalan cepu emas: what if orang yang ko tahu jahat tapi kawan ko plak kata sebaliknya? Adakah:
a) Orang tu sekadar pura-pura baik depan kawan ko sahaja tapi realitinya semua org tahu dia jahat
b) Orang tu sekadar pura-pura jahat depan ko sahaja tapi realitinya dia sangat baik
c) Kawan ko kena ubat guna-guna oleh orang tu...


Aku x r kata yang aku ni baik tapi at least pengalaman hidup 25 tahun ni buat aku tahu gak r sedikit sebanyak which person r baik and which one r not (kecuali jenis yang berpura-pura r). Kat previous kerja aku ni ada r sorang senior lelaki ni (separa lelaki sebenarnya). I dont know why since dari awal aku masok, dari pandangan mata dia aku ni cam satu unsur jahat yang dia x leh nak tolerate. Most kerja2 yang dia ditugaskan untuk dia bwat dari kerja penting shingga kerja photostate sehelai kertas pun dia bagi kat aku (walaupun reaititnya dia bukan supervisor aku dan x ada kuasa mengarah2 aku). Aku as junior so buat je r ikut kemampuan aku. X kan r nak melawan kan..

Tapi as time goes by dengar gak r khabar2 angin yang dia bawak cerita mulut tentang aku dan geng2 office. Aku buat x layan je r tapi satu hari tu masa tengah lepak makan kat cafe. Dia ngan sekutu2 dia lepak meja sebelah. Ngan x sayang mulutnya dia leh jer mengata aku and my geng ngan kuat. Malas layan lagi. 

Sehingga r satu hari tu, terkeluar dari mulut boss aku sendiri ada org kata ni x bwat kerja apa-apa kat office  tu. Sumbernya dari siapa? Dia r.. Duh hanggin aku hari tu.. Aku x carik pasal pon suddenly dia jer nak sebar cerita pelik2 tentang aku.






A few month after aku berhenti, dengar cerita dia dah x seaktif mengata as dulu. Terfikir gak dalam otak kecil aku, mungkin sebab aku dah resign then dia dah tenang sikit kot. One day ni aku lepak r ngan sorang guy friend ni. Cakap punya cakap suddenly dia ada cerita yang dia ada kuar makan with that senior dan dia kata  SENIOR TU AS BAIK..

So aku cerita r what kind of SHIT yang lelaki tu dah bwat pada aku before. And somewhere somehow that guy friend of my leh plak support dia.


Aku just tergamam. Adakah kami bercakap tentang lelaki yang sama?













Bwat aku teringat balik satu teori yang selama ni aku ngan workmate jadikan as jenaka before. Si senior suka bawak mulut tentang aku sebab dia rasa aku as ancaman pada dia nak merebut lelaki2 kacak kat office tu. Dan bila dia tahu yang aku kenal and seems rapat ngan that guy friend (& few others) then dia jeles and try to do his best untuk merebut mereka.


Hei kawan, 
if you read this post, please r. Jangan layan orang macam tu. Ko kawan aku then aku x nak bad thing happen to you guys. Mereka ada agenda. Ya, aku tahu ko memang arif in handling people like that. But manusia yg ko handle dulu mungkin x sama cam manusia yg bakal ko handle skarang ni. Mungkin org yg ko handle dulu just maen2 tapi what if yang sekarang ni memang ada ubat guna-guna dan tahap seterusnya yg x terfikir otak manusia.






Ko bagi mereka betis ko then mereka nak paha.. Bila dah dapat paha, then mereka nak something else plak. Jangan sampai tahap bila ko kata x nak dan mereka x leh nak terima dan something bad happens to you. Menyesal biar dari awal...

Tuesday, June 8, 2010

Drama KING

Tadi pagi lepak minom pagi ngan mamat muka tanpa emosi iaitu enche NAZLI. So kami cakap2 r tentang itu ini then ttiba kuar r kehidupan zaman UNIVERSITI ngan zaman di GEMS dulu. Dia kata zaman di GEMS jaoh lebih best pasal dia SARAWAKIAN yang belajar di UNIMAS dan dia banyak habiskan masa ngan DOTA dan berkawan di ALAM MAYA jer.. hmmm…



Bagi aku zaman UNIVERSITI memang memulakan segalanya. Segala apa? Segala apa yang ada pada hari ini. Then kalu korang nak salahkan what ever event yang berlaku melibatkan korang ngan aku then korang ambik sand time’s dagger dalam cerita PRINCE OF PERSIAN tu then jangan suroh aku gi UNIVERSITI tahun tu dulu. X paham? Hmmm…


It start with (aku rasa r), part aku sangat2 susah nak berkawan ngan bbudak MELAYU SARAWAK. Ia terbukti bila aku lebih rapat ngan bangsa laen dan ia mereka kekal kawan sehingga sekarang. Bukannya aku x ada cuma 1) Some tikam aku dari belakang, 2) Some terlalu obses as a SARAWAKIAN, dan lastly 3) Mostly mereka sangat suka berjenaka dan susah nak talk seriously.

May be sebab aku x berkesempatan untok jumpa keselurohan orang MELAYU SARAWAK di SARAWAK then aku judge semua cam tu. Or may be sebab aku ni HALF SARAWAK dan HALF JOHOR. Teringat 1 masa tu waktu ANGAH KAHWEN then ABAH HAJI (abang EMAK aku) dudok dan cakap ngan aku. Bwat pertama kalinya aku bercakap ngan FAMILY MEMBER secara seriously (bukan tegang) tanpa jenaka. It seems cam dalam DRAMA MELAYU kat dalam TV jer. Terkesima n tersentoh sangat2 aku. That things happen dalam keluarga sebelah emak. Sedangkan family sebelah bapak plak hanya berterusan berjenaka dan ketawa. Hmmm…


Then bila masok UNIVERSITI, start r kuar bunyik2 kata ‘AJ ni dah lupa diri’ pasal aku x berKRONI ngan GENG2 BUDAK SARAWAK. Masalahnya aku bukannya putos kawan ngan diaorang pon. Still ada masa lepak2 n share cerita ssama. Cuma banyak masa di habiskan bukan ngan GENG MELAYU SARAWAK. Lepak sana sini, bwat kerja itu ini, beraktiviti, and even some QUALITY saat yang besar pon ngan GENG2 dari SEMENANJONG ni. May be semuanya sebab: aku leh berjenaka ngan diaorang dan dalam masa sama I can talk seriously with them.

So orang2 tertentu tau r port2 tertentu mereka2 ni akan lepak and kami akan talks and share and listen pada setiap cerita masing2. Ada part kami akan ketawa. Ada part kami bercerita cerita duka. Sehingga ada gak ketika AIR MATA LELAKI mengalir (Hey, kalu ko still follow my blog then believe me: x ada apa2 yg salah pon kalu LELAKI menanggis. We r not SUPERMAN: bak kata LUCKY LAKI) Dan ada part kami just sekadar diam. Hmmm..

Then bermulalah hidop aku penoh berDRAMA. Bukanya aku bbwat hidop aku jadi drama or aku pon berdrama skali (be a DRAMA KING ker) tapi aku rasa ‘Hei, I like my life. It seem like a drama..’..




Kedian bila tamat zaman UNIVERSITI dan kembali menetap di SARAWAK, aku rasa aku terbawak2 perangai tu. Plus zaman GEMS plak membuatkan aku mulai rapat ngan kkawan MELAYU SARAWAK. Then siapa sangka aku leh bwat QUALITY TALKS ngan mereka gak. Disebalik gelak ketawa dan jenaka, mereka juga mampu talk seriously. Sehingga ada yang kuar statement aku ni sangat sukar dijelaskan: different in everything and that make me special than others.. BTW thanks kepada yg kuarkan statement tu…




So KESIMPULANNYA: it doesn’t matter either you’re EAST or WEST MALAYSIAN or warganegara mana2 sekalipon still korang perlu ruang untok bercakap secara serius dengan seseorang yang korang leh percaya dan dia akan dengar setiap cerita korang.. tapi don’t talks too much sebab ada yang kata ‘Orang yang banyak cakap x akan dengar suaranya sendiri’.. hmmmm….


















Then teringat kat sorang kawan yang DIE HARD FAN kat ZIZIE EZZETE. Agak2nya sekarang dia still minat kat isteri Mr. BUNG tu lagi ker?