Showing posts with label TV9. Show all posts
Showing posts with label TV9. Show all posts

Saturday, April 20, 2013

Part Aku Nak Jadi Perempuan

Ada banyak kerja dan setiap kerja aku akan buat beberapa kawan. Salah satu tempat kerja ni lebih kurang gila gak ar kawan yang ada. Mereka gila tahap nak sangat aku jadi perempuan. Sorang ni namanya Fiona (yang perangai cam jantan) kata dia sanggup beli make-up dan baju mahal untuk aku kalau aku setuju jadi perempuan. Dan sorang lagi nama Kurt (yang gila seks) kata kalau aku sanggup operate tukar jantina dan tukar muka jadi Fauziah Gous then dia rela nak kawen ngan aku. Duh, mereka memang gila. Hmmm..



Aku sangat bersyukur sebab aku lahir sebagai seorang lelaki. Aku tak perlu fikir untuk penuhkan beg bimbit aku ngan barang pelik-pelik or moody-moody bila datang bulan or ada makhluk hidup yang berada dalam perut untuk tempoh 9 bulan dan keluar melalui alat sulit yang saiznya totally cam tak logik untuk keluarkan benda sebesar tu. 








Jadi lelaki lak sangat simple (Kecuali part tanggungjawab ar yang besar dan beratnya lebih besar dan lebih berat dari semua gunung yang ada di dunia) jadi aku tak ada sebab untuk nak tukar jadi perempuan.











Korang pasti pernah dengar perempuan membebel sorang diri kata 'Kan best kalau jadi lelaki sebab mereka boleh bla bla bla' tapi seriusly lelaki pun ada masanya akan berfikir benda yang sama gak (tapi tak ar sampai dioarang nekad sampai nak tukar jantina ke)

Malam tadi moment tu muncul pada aku masa tengah layan Versus 2 kat TV9. Aku sangat adore pada band-band muzik sebab diaorang sangat hebat bermalipulasikan muzik. Dan untuk Versus 2 lak aku sangat adore gila baboon pada band Kyoto Protocol sebab mereka hebat tahap mampu menghentikan masa ar. Then muncul ar hati aku berkata 'Kalau jadi girl mesti best sebab leh couple ngan diaorang yang sangat hot and awesome ni..!!'






Seriusly kat mana-mana pun kat dunia ni mana-mana pun ramai member band muzik yang rock especially punya awek giler hot. Tak caya tengok ar wife dan bekas-bekas wife Amy Search. Sedangkan kalau Amy tu just lelaki-lelaki biasa or mamat kilang or pak cik pejabat then tak ada mana-mana girl tertarik ar. Betapa band muzik ni memang ada enchanted power ar.








Dan cuba teka siapa mamat malang yang aku kelaskan hot and awesome tu? Fuad aka lelaki nerd yang pakai cermin mata tebal tu. Hmmmm..










Then korang kata "Aj, zaman sekarang ni rasanya kau tak perlu jadi perempuan semata-mata nak jatuh cinta dengan lelaki kot.." Ek...? Tapi aku tak dapat imagine band muzik lelaki bersama lelaki ar..

Friday, June 22, 2012

Friday I'm In Love Review

Aku sejujornya jarang ikut apa-apa program kat TV. Recently aku cuma tunggu untuk tengok Masterchef Celebrity, Paan dan Paiz (yang selalu aku tertinggal sebab lupa hari apa ia sebenarnya ditayangkan), rancangan bual bicara Korea yang aku x ingat tajuk dia tapi ia scene dalam sauna dan Friday I'm  In Love setiap Khamis.


Cerita ni bermula apabila sorang mamat bernama Awang (Qi Razali) menerima sumpahan start apabila dia berusia 21 tahun (Duh, sapa leh caya umor Qi 21 tahun nih?) dia akan jatuh cinta tapi cinta tu hanya bertahan hanya seminggu so minggu demi minggu dia berkenalan, jatuh cinta, kecewa berulang-ulang kali sehingga once kalau dia x jumpa cinta sejati sebelum dia masuk usia 22 tahun then dia akan disumpah menjad hamster.

Korang mengerutkan dahi seraya menyoal "Are you sure dia akan disumpah jadi hamster...?" Yap, nenek Siti Nurbaya (cam familiar jer nama nih) agak-agaknya refer hamster berbanding sumpah jadi jadi benda lain  Plus it quite old fashion sangat kot kalau sumpah jadi batu kan? Hmmm..




Bagi aku kekuatan or daya tarikan utama cerita ni ialah pada Qi sendiri. Sebab kalau orang lain yang bawak watak ni then rasanya ia x akan berjaya kot. Qi is Qi. Dia tak kacak mana lah sangat even kurus dan kering jer tapi sebab dia Qi yang sempoi, senggal dan slumber masa mengacara Field Trip Usa dan Jalan-jalan Cari Makan so macam tu lah perangai dia dalam cerita ni (or mana-mana cerita dia berlakon kan?) 

Kemudian dia ada 5 orang kawan yang bagi aku adalah satu kerugian besar kepada cerita ni sebab watak-watak kawan tu sekadar pak pacak jer all the time. Hansem asyik cakap tweet-twet jer, Si Aiman ngan awek dia asyik pakai baju pejabat tapi all the time lepak kedai si Nisha, Zooey senggal dan benggap dan or then hanya watak Nisha jer ada life iaitu dia ada balak dan bapak yang over control. Yang selebihnya ada x ada cam x ada beza pun.

Sebab sejujornya kalau each watak tu diberi character dan kisah tersendiri then tak salah kalau aku katakan yang Frideay Im In Love ni leh jadi FRIENDS versi tempatan yang ia akan bersambung season demi season. Tapi unfortunatelynya hanya Qi sahaja ada life dalam series ni. It seems like tengok Avengers yang fokus hanya pada Ironman je yang lebih.














Kesimpulannya korang akan sangat enjoy ngan karektor-karektor dan skrip yang lawak pada cerita ni. Tapi effectnya sekadar biasa-biasa ar. Even tak salah kalau aku katakan yang lagu drama ni jauh kuat pengaruhnya berbanding dramanya sendiri. Hmmmm..

Monday, May 21, 2012

Bintang RTM Versus Mania

Few month before program realiti MANIA start, beberapa iklan di hebohkan sana-sini ngan issue kata 3 komposer besar terlibat include sorang komposer dari seberang ngan barisan penyanyi-penyanyi hebat negara akan bertanding so waktu tu expectation aku that program akan jadi big things laa. So tengok first episode, may be masih belum ada apa-apa kot sebab masih agih-agihkan penyanyi dalam group memasing then bila semuanya dah ada team sendiri then tengok aaaaar x da beza pun.


Lepas tu aku dah tak layan MANIA lagi. Bagi aku MANIA ialah satu program di mana artis-artis tu sekadar berkaraoke nyanyi lagu penyanyi lain jer. Dan aku x faham apa matlamat 3 orang komposer tu dalam menjadikan artis kita as superstar kononnya. Bagi aku ada or tak ada komposer tu tak bawak apa-apa impak pada penyanyi-penyanyi tu. Sebab penyanyi tu semuanya cam dah biasa sangat bawak lagu tu kat mana-mana show sebelum ni.

Kemudian aku tertengok Semi Final di mana EBI leh berjaya sampai tahap tu buat aku yakin yang dia mungkin ada peningkatan ar tapi rerupanya hampeh. Still memalukan sebab sms menyebelahi dia. Dalam hati aku kata "Orang Sabah.. What to do...?" Hazama dan Hafiz sangat-sangat cam tak nak keluar dari zon selesa bawak lagu biasa-biasa mereka. Jaq memang power dan kalau dia tak ke final then memang ada bias ar pada pengundi ni. Dan persembahan paling best milik Aril dan Adira (lagu Hujan) sebab ubah lagu tu jadikan ia cam milik mereka.

Final pun tak ada 'wow factor' sikit pun. Hazama membosankan, Stacy biasa-biasa, Aril malas nak kata, Jaq memang vocal terbaek dan Hafiz bawak lagu I believe I can fly? Memang lah lagu tu menjadikan nyanyian dia terbaek tapi dia nak nyanyi lagu yang sama berapa kali haaa? Bosan..




....




VERSUS TV9. Aku tak pernah dengar promo realiti series ni. Secara kebetulan aku terbuka Hot.fm dan tahu itupun aku bukak dah episode 3. Tapi once aku bukak then aku tak pernah miss satu episode pon. Ia adalah rancangan realiti pertama di Malaysia yang bawak konsep segar di mana 5 band local akan diberi tugasan mingguan untuk mengubah lagu sedia ada ikut selera mereka.

Bagi aku band-band yang terpilih tu memang power ar. Lagu-lagu diberi memang lagu yang hebat-hebat dan mereka jadikannya jauh lebih hebat dengan nafas baru mereka sendiri. Jujor aku kata kalau aku tak tahu kewujudan lagu tu sebelum ni then aku akan sangka kan yang ia adalah lagu milik band tu. 

Plus tak ada episode penyingkiran yang dah skiptikal kot. Huhuhu..











Then korang tanya "Bintang RTM tu cam ne lah, AJ..?"

Aku jawab balik "Bintang apa...?"

Korang kata "Bintang RTM...!!"

Aku masih tak faham "Apsal ngan Bintang RTM...?"

Ko jelaskan "Kan tajuk post ni kata ada Bintang RTM..."

Balas aku "Typo kot..."














Poor to RTM kalau diaorang masih lagi gunakan propaganda yang sama kata Bintang RTM mampu menghasilkan bintang cam Dato Siti Nurhaliza dan yakin yang masih ada rakyat Malaysia percaya benda tu boleh berulang balik.Hmmm

Monday, February 21, 2011

Anugerah Seri What?

Aku bukanlah seorang lelaki yang suka layan rancangan anugerah-anugerah ni. Sejujornya ia adalah antara rancangan yang cukup membosankan sebab just tengok artis-artis berlawan ngan pakaian yang paling mahal ngan stail tak lebih kurang cam Lady Gaga dan menerima hadiah yang mostly kita dah boleh jangka awal siapa pemenangnya. Hmmmm..


Last few day ada satu rancangan anugerah ni. Even aku tak tahu pun rancangannya ialah pada malam tu. Then bila ada family member yang tanya dan aku jawab mereka langsung cam tak pernah dengar pun tentang anugerah tu. So aku check google r tentang anugerah ni. Rrupanya ia dah ditayangkan since 1972 dan entah kenapa malam tu aku tengok (setengah jam sahaja sebab terpaksa sebab emak aku nak tengok gak) ia seems masih berada cam pada tahun 1972 dan tak berubah langsung. Ngan pentas, muzik tema, video cam erk jer.

Beberapa soalan jujor dari aku yang aku nak korang jawab ngan jujor:
1) Kalau korang diberi pilihan untuk bekerja di stations di Malaysia then korang pilih akan pilih:
a) RTM
b) Media Prima
c) ASTRO
d) So desperate nak kerja dan tak peduli apa-apa stations sekalipun

2) Kalau korang nak jadi artis realiti then program mana korang akan joins:
a) RTM: Bintang RTM, Pilih Kasih etc
b) Media Prima: One In A Millions, Malaysian Idol etc
c) ASTRO: Akademi Fantasi, Raja Lawak etc
d) So desperate nak popular dan tak peduli apa-apa stations sekalipun. 

3) Berita dari stations mana yang korang paling percayai?
a) RTM: (tak tahu nama berita)
b) Media Prima: Buletin Utama etc
c) ASTRO: Awani 7.45 etc
d) Tak peduli apa-apa stations pun



















So what ever jawapannya sekalipun aku yakin korang faham makna apa yang cuba aku sampaikan kali ni kan? Sebab matlamat tahun baru aku tak nak mengata sesapa lagi so that it. Hmmm.. Tak bestnya

Wednesday, July 21, 2010

The Other Version of GERAK KHAS

Sekarang ni BAPAK aku tengah layan POLIS GERAKAN MARIN kat TV9. Before that dia layan RODA-RODA KUALA LUMPUR. And esok plak (or lusa or what ever day r) dia akan layan GERAK KHAS. Technicallynya waktu2 siaran cerita2 ni adalah larangan untok sesapa ganggu dia. Sebab enchik BAPAK aku ialah bekas POLIS. Hmmmm


Tapi each time tayangan cerita tu EMAK aku akan sentiasa kuar dialog rasmi dia. "Asyik2 GERAK KHAS ni cerita dadah la, pelacur la, rempit la.. Ulang2 cam tu gak balik..!!" Wakaka. Aku ketawa dalam hati. Nak wat cam ner, mak cik.. Dah pengarahnya pun YUSOF HASLAM. Tengok r cam cerita MARIA-MARIANA, SEMBILU, SEMBILU KASIH, SI CAPIK etc yang dah berapa ribu episode dah dan sentiasa susah nak capai happy endingnya sehingga mak cik yang layan asyik sumpah-seranah si hero sebab x percaya heroin (dan aku x pernah tengok 1 episode penoh pon.. wakaka)..
.
.
Bila fikir2 balik, GERAK KHAS pon dah lama sangat maen. Masa ABBY baru kuar ELITE dan bekas isteri AC still blom kuar masok mahkamah lagi. Hmmm.. Lama tu wei, masa aku masih sekolah lagi r. Then kalu tengok sekarang, percaya r yang korang still masih lagi paham jalan ceritanya. And even some pelakon yang sama gak masih berlakon lagi. Cuma ABBY sekarang dah jadi POLIS BERTUDONG, dan ABANG MISAI dah naek pangkat then pencen (akhernya) tapi sebab x nak matikan watak then dia jadi pemandu teksi plak dan anak dia sambong legasi dia dan x lupa INSPEKTOR LIM kena tangkap pasal curi buku. Hmmmm

Sambong cerita EMAK aku lagi. Apsal asyik2 cerita yang sama tahap SKEMAnya je yang ditayang.Betol gak.. Kenapa x bwat versi laen untok GERAK KHAS? 


Cadangan 1: Realiti Polis di Malaysia
Why not cerita tentang masa tahan orang ni teros polis tu mintak 'wang kopi' sikit untok lepaskan si pesalah ker, or masa org datang bwat report then polis bertugas plak x nak layan orang tu tapi sebaliknya tengah syok layan FACEBOOK tru blackberrynya. Or tentang polis ni bwat rakaman pesalah perempuan x pakai baju guna handphone peribadi ker, or lebih hangat tentang polis muda bwat hubungan terlarang ngan isteri orang ker. Paling koman tentang banyak polis muda kat sempadan layan pelacur dari seberang dan keruntuhan akhlak anak-anak polis (wei aku pon anak polis gak apa)

Cadangan 2: Fantasi Polis di Malaysia
Ada alien datang nak menyerang Malaysia ker.. Gila fantasi or paling komannya bukan ker cerita GERAK KHAS ni banyak unsur fantasi dari realiti? Pendek kata polis yang berlakon tu cam terhindar dari melakukan dosa jer .. Hmmmm





Aku sebenarnya x r anti sangat kat abang2 dan kakak2 polis ni pon. Bak kata aku tadi: bapak aku pon polis gak. Cuma pasal polis pon manusia gak. Sebab tu mereka pon bwat dosa cam civilian laen kan? Cuma jangan r conteng arang kat polis2 baek (ada ker) ngan bwat benda x baek semasa pakai  uniform.. Kan?


Then ada suara kasar kata "Sebab tu r aku x layan drama series local ni.. Makin panjang episode makin mengarut.." Aku kata balik.. "Macam r cerita LOST tu x mengarut lebih jaoh..!!" Hmmmm