Showing posts with label Gerak Khas. Show all posts
Showing posts with label Gerak Khas. Show all posts

Tuesday, October 19, 2010

The Road Not Taken

Tengah syok-syok tidur petang tadi suddenly ada soundtrack Aku Skandal by Hujan plak. Damn. Itu bunyik handphone aku r. Terus jer aku tukar kepada mode bangun serta merta then jawab telefon tu. Bagusnya plak bila minah kat other line tu terus jer cakap omputeh. So dalam keadaan separa tidur tu, aku pun layan je r cakap omputeh skali ngan broken sepenuhnya. Peduli apa aku. Mat salleh kat negara omputeh pun grammer depa tak betul, kita plak terhegeh-hegeh nak jadi perfectionist dalam bahasa diaorang sedangkan bahasa sendiri pun tak betul. Okey, aku dah start merapu..


That call regarding ngan first interview aku dulu tu. Yap, aku berjaya. Aku kena report dutty next Monday ni. Entah kenapa aku yakin sangat yang tak lama lagi akan ada next call bagitahu yang aku pun akan berjaya gak dalam second interview tu. Cuma aku x dapat nak gi interview ketiga ni sebab kebetulan ia akan dijalankan on the next Monday ni gak. Walaupun ia akan jadi the coolest job ever tapi hey, kebarangkalian untuk aku berjaya sangat nipis sebab ia melibatkan ujian fizikal. Aku tak dapat menipu in fizikal punya test as aku leh menipu ngan mudah dalam interview. Hmmm..

Cuma sekarang ni agak berserabut dalam otak aku yang berkapasiti kecil ni: apa yang aku perlu buat kalu dapat call dari second interview tu? Adakah aku perlu stay ngan kerja ni or pilih untuk kerja kedua tu. Oooh rasa cam dalam puisi The Road Not Taken by Robert Frost plak. Sorry cause I cannot travel both..



So biar aku buat kronologi ringkas tentang kerja-kerja ni dulu:

KERJA KETIGA yang bakal aku tak hadiri ni kalu aku dapat ia akan jadi kerja yang cukup selamat. Kerja government. So tahu-tahu r skim dan gaji government yang ada pangkat dan tangga gaji tertentu kan. Setiap tahun mesti naik dan as time goes by perut pun main menaik gak aka boroi. Hmmm. May be sebab tu aku tolak sebab ia sangat cam berada di comfort zone sesangat melainkan kerja tu bunyiknya sangat-sangat cool plus ada uniform yang siot cool pulak tu. Hmmm...

KERJA PERTAMA yang bakal aku report dutty ni plak as aku bagitahu dulu ialah jadi TELEFON OPERATOR jer. Wakaka. Yap, it sound cam kuno sesangat. Kalu tengok iklan hitam putih cam kerja amoi cucuk-cucuk wayar kat lubang-lubang mesin kat dinding. Hmmm.. Tapi realitinya kerja ni agak 50-50 terjamin gak r. Ia under GLC: half govern. So no 100% comfort zone sangat r. Walaupun status aku sekadar pekerja kontrak 6 bulan jer tapi sejujurnya karier dalam bidang ni leh gi jauh. Gaji walaupun x naik setiap tahun tapi still woke r. Kira gaji kedua terbesar yang pernah aku terima. Hmmm..

KERJA KEDUA ni plak ialah kerjaya impian aku. Impian yang pernah gagal before dan suddenly ada plak peluang kedua muncul. Ia sangat-sangat x ada comfort zone sedikitpun. Ia bukan status kontrak or tetap tapi I will be myown boss. I will pay myown salary. Aku akan diberi 6 bulan penyeliaan dibawah sorang mentor dalam bidang sama then bila tamat aku akan buat pinjaman ngan nilai RM ribu-ribu r. So kalu aku malas then aku x ada income dan worst case scenario: aku leh diistiharkan muflis. Hmmm..










Hidup ialah tentang pilihan. Dari sekecil-kecil perkara sehingga kebesar-besarnya. Aku berdiri di dua simpang. Simpang pertama ialah laluan yang digunakan smua orang. Laluan yang aku yakin di mana penghujungnya. Tapi laluan kedua sepertinya tak pernah dilalui sesiapa pun. Kalu aku guna laluan tu then aku lah yang pertama. So tak akan ada sesiapa pun yang akan tahu apa dipenghujungnya. Tapi sejujurnya aku sangat sukakan cabaran tapi risikonya terlalu tinggi. Oooh Tuhan... apa yang perlu aku buat...?





Robert Frost, 1920
The Road Not Taken

TWO roads diverged in a yellow wood,
And sorry I could not travel both
And be one traveler, long I stood
And looked down one as far as I could
To where it bent in the undergrowth;


Then took the other, as just as fair,
And having perhaps the better claim,
Because it was grassy and wanted wear;
Though as for that the passing there
Had worn them really about the same,


And both that morning equally lay
In leaves no step had trodden black.
Oh, I kept the first for another day!
Yet knowing how way leads on to way,
I doubted if I should ever come back.



I shall be telling this with a sigh
Somewhere ages and ages hence:
Two roads diverged in a wood, and I...
I took the one less traveled by,
And that has made all the difference.





 
 
 
 
 
 
 
Kena buat Solat Istiharah ni. Tuhan jauh lebih tahu mana yang terbaik untuk aku. Hmmm...

Wednesday, July 21, 2010

The Other Version of GERAK KHAS

Sekarang ni BAPAK aku tengah layan POLIS GERAKAN MARIN kat TV9. Before that dia layan RODA-RODA KUALA LUMPUR. And esok plak (or lusa or what ever day r) dia akan layan GERAK KHAS. Technicallynya waktu2 siaran cerita2 ni adalah larangan untok sesapa ganggu dia. Sebab enchik BAPAK aku ialah bekas POLIS. Hmmmm


Tapi each time tayangan cerita tu EMAK aku akan sentiasa kuar dialog rasmi dia. "Asyik2 GERAK KHAS ni cerita dadah la, pelacur la, rempit la.. Ulang2 cam tu gak balik..!!" Wakaka. Aku ketawa dalam hati. Nak wat cam ner, mak cik.. Dah pengarahnya pun YUSOF HASLAM. Tengok r cam cerita MARIA-MARIANA, SEMBILU, SEMBILU KASIH, SI CAPIK etc yang dah berapa ribu episode dah dan sentiasa susah nak capai happy endingnya sehingga mak cik yang layan asyik sumpah-seranah si hero sebab x percaya heroin (dan aku x pernah tengok 1 episode penoh pon.. wakaka)..
.
.
Bila fikir2 balik, GERAK KHAS pon dah lama sangat maen. Masa ABBY baru kuar ELITE dan bekas isteri AC still blom kuar masok mahkamah lagi. Hmmm.. Lama tu wei, masa aku masih sekolah lagi r. Then kalu tengok sekarang, percaya r yang korang still masih lagi paham jalan ceritanya. And even some pelakon yang sama gak masih berlakon lagi. Cuma ABBY sekarang dah jadi POLIS BERTUDONG, dan ABANG MISAI dah naek pangkat then pencen (akhernya) tapi sebab x nak matikan watak then dia jadi pemandu teksi plak dan anak dia sambong legasi dia dan x lupa INSPEKTOR LIM kena tangkap pasal curi buku. Hmmmm

Sambong cerita EMAK aku lagi. Apsal asyik2 cerita yang sama tahap SKEMAnya je yang ditayang.Betol gak.. Kenapa x bwat versi laen untok GERAK KHAS? 


Cadangan 1: Realiti Polis di Malaysia
Why not cerita tentang masa tahan orang ni teros polis tu mintak 'wang kopi' sikit untok lepaskan si pesalah ker, or masa org datang bwat report then polis bertugas plak x nak layan orang tu tapi sebaliknya tengah syok layan FACEBOOK tru blackberrynya. Or tentang polis ni bwat rakaman pesalah perempuan x pakai baju guna handphone peribadi ker, or lebih hangat tentang polis muda bwat hubungan terlarang ngan isteri orang ker. Paling koman tentang banyak polis muda kat sempadan layan pelacur dari seberang dan keruntuhan akhlak anak-anak polis (wei aku pon anak polis gak apa)

Cadangan 2: Fantasi Polis di Malaysia
Ada alien datang nak menyerang Malaysia ker.. Gila fantasi or paling komannya bukan ker cerita GERAK KHAS ni banyak unsur fantasi dari realiti? Pendek kata polis yang berlakon tu cam terhindar dari melakukan dosa jer .. Hmmmm





Aku sebenarnya x r anti sangat kat abang2 dan kakak2 polis ni pon. Bak kata aku tadi: bapak aku pon polis gak. Cuma pasal polis pon manusia gak. Sebab tu mereka pon bwat dosa cam civilian laen kan? Cuma jangan r conteng arang kat polis2 baek (ada ker) ngan bwat benda x baek semasa pakai  uniform.. Kan?


Then ada suara kasar kata "Sebab tu r aku x layan drama series local ni.. Makin panjang episode makin mengarut.." Aku kata balik.. "Macam r cerita LOST tu x mengarut lebih jaoh..!!" Hmmmm