Showing posts with label Lukisan. Show all posts
Showing posts with label Lukisan. Show all posts

Thursday, May 7, 2015

Aku Melukis Lagi dan Lagi

Aku seorang yang easily distracted. Kalau memandu dan kebetulan ada patung kecik yang kepalanya asyik geleng-geleng 24/7 melekat kat ruang depan pemanduan tu then mata aku memang setiap saat akan curi-curi menoleh pada benda tu je memanjang. Tapi ada masanya bila aku buat kerja-kerja tertentu then aku boleh bagi fokus hampir sepenuhnya. Antaranya bila aku melukis. Even bila aku dah start melukis then otak aku tak akan fikir apa-apa (literallynya ar). So that why pernah ada sorang kawan aku ni kata 'Aj, kau nampak sangat lain dan menakutkan bila kau fokus', Hmmm..


Cuma masalahnya aku terlalu choosy bila masuk part melukis. Firstly aku kena ada sumber yang mampu menginspirekan aku sebelum aku dapat melukis. That why ada masa, hati nak melukis tapi duduk sejam lebih dengan kertas lukisan dan pencil di tangan tapi kertas tu masih lagi suci tanpa sebarang calitan karbon ar. Secondly aku kena ada the right mood (part mood ni next entry aku ada cerita best nak share). Walaupun ada orang kata kalau pelukis melukis dengan emosi masa marah, sedih etc then karya yang terhasil akan nampak jauh lebih hebat sebab ia juga akan memaparkan emosi. Unfortunately aku bukan artist sebaliknya sekadar lelaki yang hanya tahu menconteng je. Makanya even though aku dah ada inspirasi tapi disebabkan aku tak ada mood so aku tak melukis. And that the reason why aku jarang-jarang melukis. Hmmm.. 


Dan thanks to technology sedia ada, melukis dah jadi cukup-cukup mudah. Plus as aku selalu kata yang aku yang konon-kononnya quite environmentalist yang setiap kali nak guna sehelai kertas lukisan pun fikir banyak kali then dengan adanya touchscreen notebook computer aku yang murah dan kecik tu bersama stylus murah buatan China harga tak cecah RM3 tu dah boleh buat aku conteng sebanyak mana yang aku nak. Lagipun dengan adanya smartphone yang bermaharajalela sekarang ni, kat mana-mana je pun kalau dah ada inspirasi dan mood then boleh je terus melukis kan?



1.
Emak aku kalau habis maghrib, wirid, baca Yaasin tu semua then dia akan layan Astro Oasis or channel 135. So satu hari ni aku keluar bilik dan dia dah habis awal so dia check-check channel lain-lain dan kebetulan waktu tu dia buka drama jam 7 kat TV3. Drama tipikal orang biasa kawen anak orang kaya yang berlagak dan entah kenapa aku rasa drama tu macam just jual rupa pelakon je (lakonan haru biru je). Kemudian muncul sorang mamat ni dan aku terus mesmerized disebabkan rambutnya yang kerinting habis. 

FYI aku sangat jeles dengan manusia yang punya rambut kerinting. Yap, Fakrurazzy dan Syed Affendi, aku jeles pada rambut korang. Sebabnya rambut aku sangat lurus. Kalau lupa bawak pembaris masa exam then guna rambut aku pun boleh menghasilkan garisan yang betul-betul lurus (persamaan yang melampaukan?). So aku google drama tu, cari nama (namanya Nadzmi Adhwa) dan gambar pelakon tu sebab rambut tu totally menginspiredkan aku. 

Aku masih lagi belum mahir sepenuhnya melukis kat screen komputer jadi muka memang tak sama langsung ar jadi sila fokus pada rambut sahaja. Hasilnya dibawah ni.

(right klik-open link new tab untuk tengok saiz asal kalau klik terus tak berjaya)


2.
Aku suka ambik gambar sebab aku suka tengok gambar yang cantik. So kat mana pada era sekarang ni nak cari gambar-gambar yang cantik dengan mudah? Instagram of coz. The 'pro' sidenya pada Instagram ialah apabila semua orang boleh jadi photographer dan menyerlahkan bakat terpendam, bakat tersembunyi mereka yang mereka sendiri tak tahu selama ni. Then 'con' partnya pula ialah apabila semua orang boleh ambik gambar dan upload sebanyak mana gambar mereka nak so maka makin menggunung ar sampah-sarap (yang mostly adalah selfie) dalam sana.

Walaupun aku dah tak aktif Instagram tapi aku masih lagi active stalker. Aku masih lagi follow photographer-photographer, pelukis-pelukis, individu-individu yang do arts, or klik nama tu, klik commenter dia, check dan klik followernya secara randomly dan suddenly jumpa satu gambar yang cantik. Then aku terus curi (istilah jahat) gambar tu tapi just untuk simpanan peribadi as inspiration je dan bukan upload balik dan claim aku yang ambik gambar tu or worst jual untuk nama sendiri pulak. Hmmm..

So satu hari klik punya klik aku jumpa satu gambar ni. Bagi aku gambar tu ada 'sesuatu'. Lelaki dalam gambar ni namanya Asyraf Hardy. Sarawak local talent ar. So may be gambar tu untuk cover album kot. Yap, sekali lagi lukisan dan muka memang tak sama. Sebabnya aku tak pandai melukis.

(right klik-open link new tab untuk tengok saiz asal kalau klik terus tak berjaya)


3.
MORIBAYU aka Megat Eusofe aka aku tak ingat nama betul dia ialah seorang individu yang sentiasa menginspirasikan aku. Dia totally an artist ar. Dia punya ayat yang power dalam penulisan, a great photographer, karya lukisan dia totally pure art ar dan pendek katanya setiap apa yang dia sentuh akan jadi 'sesuatu' yang akan menyentuh hati orang lain. Jujur cakap, Megat yang aku selalu curi gambar-gambar yang kau upload dari blog sampai ke Instagram. Tapi aku tak macam 'mereka-mereka' yang tanpa bersalah republish dan salah guna gambar kau tu. Aku just simpan dalam hard drive dan setiap kali tengok gambar tu then aku akan 'rasa sesuatu' tu balik. 

Malah tak salah kalau aku katakan yang banyak lukisan-lukisan dia yang menginspirasikan aku untuk menghasilkan sesuatu (unfortunately ia tak berjaya). Salah satunya ialah gambar dia di bawah ni. 


Walaupun secara harafiahnya ia sekadar nampak macam lukisan seorang perempuan dalam frame dengan medium lukisan kat kiri kanan je tapi bagi aku lukisan dan gambar ni bagi aku satu 'rasa' lain. Rasa yang kalau aku jelaskan dengan kata-kata ia samada akan jadi cukup panjang sekaligus menjelaskan yang aku memang seorang yang gila. Hmmm.

So suatu hari ni entah macam mana aku jumpa satu gambar girl ni dalam google image (ketika aku cari gambar lain). Namanya Syatila Melvin. Katanya seorang pelakon tapi aku tak pernah nampak pun muka dia (sebabnya aku tak layan drama tempatan pun). Tapi gambar dia yang satu tu buat aku terus teringat lukisan Megat Eusofe 'girl in red kebaya' tu dan aku hasilkan versi aku sendiri. Dan hasilnya di bawah ni


(right klik-open link new tab untuk tengok saiz asal kalau klik terus tak berjaya)

Kalau dua kali tengok dah macam perempuan pakai kostum kimono pun ada gak kan? Plus lukisan Megat Eusofe ada ciri kelas dan sophisticated tapi versi aku dah macam ibu Susanti yang kerja spa kat Bali pulak kan? Hmmm..
















Dan disebabkan aku ialah seorang lelaki yang punya otak kuning sebab suka layan movie berwarna biru maka aku hasilkan versi 50 Shades of Grey pulak kat bawah ni. LOL


(right klik-open link new tab untuk tengok saiz asal kalau klik terus tak berjaya)













hmmm

Tuesday, February 24, 2015

Membuat Potret Diri

Dalam previous post aku ada lukis satu watak dalam Big Hero 6 ni then beberapa hari kemudian aku edit dan reedit dan edit lagi dan menghasilkan beberapa sketch baru yang aku sendiri rasa much better than the original one. Even lastly aku decide untuk buat versi muka aku sendiri based dari sketch asal. So sila layan.


Atas ni ialah versi asal yang aku kurangkan bentuk bujur muka dan tukar mulut terngaga tu kepada mulut duck face. Yap, nampak muda dan cute sikit ar kan daripada asyik terkejut sepanjang masa.



Kemudian aku tambah cermin mata besar nerd macam yang aku punya. Mata besar dan pakai pulak cermin mata besar. Hmmm..



Apakah nerd kalau tak pakai smart-smart ar kan? So aku tukar pakaian dan biar nampak bijak pandai sikit. Dan tambah sejemput janggut sikit. Tengok sketch ni ingat muka aku zaman belajar dulu. Yap, aku nerdy (dan comel) dan naive habis. LOL



So terfikir aku nak buat sketch kartoon muka sendiri. Rambut aku panjang sikit then aku pun lukis rambut ar.

Kemudian aku tengok-tengok dan aku tak rasa ia macam aku sebab aku sekarang ni banyak grumpy dan moody sepanjang masa so aku tukar emosi muka dan terhasillah sketch terakhir yang aku gelar sebagai potret diri. 











Haaa.. amacam..? Klik gambar untuk tengok saiz sebenar dan detail.

Monday, February 9, 2015

Mari Melukis Bersama Aku Untuk Sekian Kalinya

Korang pernah terfikir tak yang setiap kali aku kata aku nak ajar kau melukis or keluar post tajuk mari melukis bersama then ia lebih kepada aktiviti syok sendiri yang lebih kepada aku nak berlagak kata aku pandai melukis je kan? Kalau korang pernah terfikir benda tu then please beristigafar banyak-banyak. Wakaka..!!

Aku baru download dan tengok filem BIG HERO 6. Walaupun jalan ceritanya terlalu biasa dan dah dapat dibaca but still ia menghiburkan. Part aku paling suka ialah bila San Francisco jadi San Fransokyo aka gabungan timur pada senireka barat dengan atap style Jepun, pokok sakura tanam tepi jalan, kincir angin bentuk ikan etc dan selebihnya part betapa comel makhluk putih yang boroi dan best dipeluk tu. So hari ni aku decide nak lukis guna stylus RM3.90 inspired dari satu watak dalam filem tu. Bukan Baymax or Hiro or Go Go or Wasabi or Honey Lemon or Fred tapi watak abang Hiro yang baik tapi mati awal (klise). Walaupun hasil akhirnya tak sama tapi aku masih lagi puas.


Rujukan dari gambar ni



1. Sketch asas. Mostly memang tak akan memperlihatkan macam mana rupa akhirnya. Ia mostly untuk pastikan yang mata kiri kanan satu baris dan hidung lurus kat atas mulut etc.



2. Kalau kat kertas aku biasanya lukis hidung dulu sebab ia center of muka tapi untuk skrin komputer aku suka lukis mata sebab mata cantik then aku lebih inspired untuk terus melukis. Hmmm



3. Then aku lukis hidung dan mulut




4. Lepas tu baru aku lukis bentuk muka, telinga, rambut etc. Sejujurnya aku jenis cepat bosan then aku just main sambarono je lukis part tu kecuali bentuk muka ar. 






5. Semua bahagian tu dah siap then aku buat detail macam garisan bawah mata, ton sana sini, janggut etc.



6. Bila aku dah puas hati part tu then barulah aku lukis benda-benda remeh lain macam topi, baju dan latar belakang. Dan hasilnya ialah di bawah ni.





Tak sama kan? Jujur cakap yang aku tak suka topi tu. Tak nampak macam topi pulak. Plan nak warna latar belakang tapi once again aku pemalas. Dan kalau kau pernah ikut komik gempak then lukisan aku macam komik lukisan salah seorang dari pelukis diaorang. Hmmmm




p/s: mamat yang aku lukis ni mukanya terkejut habis kan? Wakaka



*updated versi screenshot


Thursday, January 22, 2015

Mari Melukis Bersama Enche AJ 2

AMARAN: Post ini mengandungi klausa-klausa yang banyak memuji diri sendiri. Jika anda mudah loya dan muntah-muntah jadi sila berhenti membaca. Penulis  tak ada masa nak melayan masalah mental ada sekiranya berlaku apa-apa di kemudian hari. Wassalamu.

AKU tak ingat sejak bila aku 'tahu' melukis. Aku ingat satu hari sewaktu aku darjah 3 masa matapelajaran seni lukis then ada 2 meja yang dikerumuni oleh budak kelas. Meja pertama milik sorang budak Cina yang atas mejanya ada Staedtler Luna saiz besar (benda yang sangat mewah waktu dulu-dulu), gelas berisi air dan beberapa batang berus (sebab magically Luna leh guna dengan air) dan dia ada ambik kelas melukis kat luar so of coz laa lukisan dia gempak. Dan meja kedua pula ialah meja aku. Aku pula sekadar budak hingusan yang hanya melukis apa yang aku nampak kat depan je. Dan aku ingat lagi tugasan lukisan hari tu. Cikgu bawak jug air kaca lutsinar berisi separuh air dan dia suruh kami lukis. Hmmmm..


Aku sentiasa percaya ada 2 jenis bakat kat dunia ni. Pertama: bakat yang diperolehi dari kelas di mana dia perlu belajar dari A sampai Z dan kedua: bakat semulajadi yang entah macam mana ia memang dah ada di situ. Yap, aku ada beberapa bakat semulajadi cumanya keyakinan diri aku macam roller coaster. Ada ketikanya aku cukup yakin yang aku cukup berbakat apabila pensyarah (yang juga penulis) kata penulisana aku ada gaya penulis ternama era 70-an, ada orang sanggup upah aku untuk design poster, kad kawin, baju or bila ada beberapa orang kawan still nak upah aku ambik gambar kahwin mereka walaupun aku kata aku hanya ambik gambar guna kamera compact dan handphone je tapi ada ketika lain aku langsung tak rasa aku berbakat dan apa yang aku ada hanyalah benda common yang orang-orang common ada especially bila first novel aku ialah major failure dan 2nd and 3rd novel aku tak ada apa-apa khabar berita sampai sekarang dan bla bla bla. 



Dan ada masa yang lain aku tak yakin yang aku ada bakat sebab aku tak ada sijil untuk mengesahkan bakat aku tu. Hmmm..




...




Abang aku pernah kata yang dia cemburu pada bakat yang aku ada yang dia tak ada. Aku tak perlu belajar untuk mastering in sesuatu dan aku tak perlukan benda-benda hebat untuk memberi hasil-hasil yang hebat. Entah kenapa aku masih lagi percaya ayat tu. Kau ingat era ketika budak-budak remaja suka gantung DSLR kat leher kat mana-mana mereka berada dan bila kat tengok gambar yang mereka ambik ia lebih kurang sama macam gambar yang diambik oleh pak cik yang ada parkinsen je. Membuktikan yang kau tak perlu kamera hebat hanya untuk ambik gambar cantik kan? Dan bila semua dah mampu milik smartphone then semua gambar jadi cantik sebab guna filter. Hmmmm..



...



Aku dah lama dan jarang melukis. Sejujurnya aku tak tahu kenapa. Mana ada orang menganggur busy ar kan? Check buku lukisan kali terakhir aku melukis ialah pada 23 December yang lepas. Sebulan dah kot.  Dulu masa ada Galaxy Note selalu gak menconteng. Dengan mudah je leh sketch, padam, warna, padam balik dan save. Tapi lepas phone tu hilang then bila nak melukis balik kat kertas memang kena fikir betul-betul. Firstly sebab aku environmental friendly sikit (resit after shopping pun aku tak buang dan reuse untuk melukis dan kemudian recycle) dan kedua ia tak economical. Ambik contoh aku mewarna guna acrylic, hampir separuh dah kena buang sebab keras, saki baki macam ubat gigi yang kena picit betul-betul dan kalau nak beli baru harganya boleh tahan. Nak guna oil painting jangan harap. Aku hanya melukis guna satu halaman je (ada ke orang lukis depan belakang?) etc.


Tahun lepas lepas phone hilang, labtop lama rosak then aku kumpul duit beli labtop baru yang touch screen. Beberapa minggu lepas aku beli stylus murah yang harganya tak sampai RM3 yang rupanya macam pemadan yang ada pada pencil kayu murah (benda alah tu masih ada lagi ke pada zaman sekarang ni?) dan aku cuba melukis pada Photoshop, Illustrator, Fresh Paint tapi hasilnya tak memuaskan aku. So semalam aku download Autodesk Sketchbook dan dibawah ni ialah langkah-langkah dan hasil pertama aku. Hohoho. Puas hati wey..!!


1.



2,



3.



4.



5.



6.



7.



8. Hasilnya. Click gambar untuk tengok saiz sebenar.





Macam mana feel melukis guna stylus murah? Ia macam tulis dengan pensel dan guna pemadam kat atasnya dan ia menghasilkan lebih banyak lagi kesan pensel. Hmmm..

Walaupun ia sekadar muka kartoon jer tapi aku sangat enjoy dan next project nak lukis muka manusia betul lak kot. Hnnnn 

Thursday, September 11, 2014

Aku Melukis

Dah lama aku tak melukis. Rasanya kali terakhir aku melukis ialah bulan 6 yang lepas bila aku ambik upah bila sorang kawan ni mintak aku lukis sesuatu untuk business dia. Dah 3 bulan berlalu wei. Aku langsung tak sentuh pensel dan kertas untuk melukis. Orang kata kalau bakat ni dibiarkan tak buat apa-apa, nanti lama-lama tumpul dan berkarat. Bila dah berkarat then nak asah balik jadi susah pulak. Tangan dah keras lalu semuanya tak menjadi. Itu orang yang kata ar. Bagi aku ia tak pernah berlaku kepada aku sekalipun. Sebab aku seorang yang terlalu meletakkan banyak syarat untuk melukis dan ada masanya aku sengaja buat banyak alasan untuk tak melukis sehingga akhirnya buku lukisan aku tu dah tertimbun disebalik gunung-ganang atas meja aku but still bila aku melukis balik, semuanya okey jer. Wakaka. Ketawa orang berlagak habis..!!


Malam tadi tetiba aku kata pada diri aku yang aku nak melukis. Realitinya bukan malam tadi je. Sepanjang 3 bulan lepas memang banyak kali aku kata benda tu cuma itulah aku letak banyak sangat syarat dan alasan macam aku nak melukis tapi tak ada mood, aku dah ada mood tapi tak tahu nak lukis apa, aku dah tahu nak lukis apa tapi mood tetiba hilang entah ke mana bla bla bla. 

Tapi malam tadi lain sikit keadaannya. Bila aku kata aku nak melukis, aku terus ambik kertas, tajamkan pensel dan melukis. Aku tak fikir apa-apa dan aku terus melukis. Aku tak peduli hasil akhir lukisan tu macam mana jadinya, tak pedulik pada kaedah apa yang aku akan guna, tak peduli pada style yang aku selalu guna selama ni dan dalam tempoh kurang 20 minit, sketch tu pun siap. 



Ada masanya apabila aku tamat melukis aku akan stress apabila hasilnya tak sama seperti mana yang aku nak or ada kecacatan sana ni or sentiasa ada benda yang buat aku tak puas hati. Tapi kali ni tak. Aku rasa sangat lega. Lega macam lepas berak keras dan kau rasa badan kau sangat ringan sehingga mampu terbang ditiup angin. 












Dan aku tak pasti sama ada feel aku ni berlaku kepada aku sahaja atau ia juga kepada orang-orang yang suka melukis yang lain iaitu aku selalu rasa tak percaya yang lukisan tu dihasilkan oleh aku sehingga membuatkan aku totally tergamam  dan jatuh cinta dengan lukisan tu. Wakaka..













Ini ialah sketch tu:




p/s: aku seorang yang pelik.!!!

Tuesday, March 5, 2013

Aku Dah Tak Melukis Lagi

Aku ada beberapa pantang larang dalam bab melukis ni. Antaranya aku tak leh melukis dalam tekanan. Antara perkara yang leh membuatkan aku tertekan masa melukis ialah bila orang upah aku yang nak potret diaorang, lukis muka girl yang cantik pada mata aku dan lukis orang yang aku 'suka'. Sebab tu aku dah jarang ambik upah melukis, aku jarang melukis potret perempuan dan aku tak lukis orang yang aku suka. Tekanan utamanya ialah bila hasilnya tak sama dengan diri mereka sebenar. Hmmm..


Sebab biasanya aku melukis aku tak bagi apa-apa expectation akhir pada lukisan tu. Aku main lukis jer. Cincai-cincai jer. So tekanan langsung tak ada dan hasilnya selalu menjadi. Dan bila faktor tekanan tu berlaku so aku dah set dalam otak yang lukisan tu harus perfect. Harus 99.9% sama ngan gambar asal. Walaupun aku sedaya upaya untuk releks tapi aku tak akan berjaya ar. So akibatnya aku akan buat secara berhati-hati. Salah sikit padam. Salah sikit padam. Sedangkan pada lukisan biasa aku mana pernah tahu lokasi benda nama pemadam ni. Tapi situasi sebaliknya berlaku dalam keadaan aku stress melukis. Hmmm..




...




Lukisan terakhir aku bertarikh 23 January. Since tak lama lepas tu there something happen pada aku. Aku jadi anggau. Aku rasa aku suka kat seseorang ni. So aku start melukis muka dia. Hasilnya aku tak puas hati so aku buang. Aku ambik kertas lain lagi dan hasilnya pun lebih kurang. Beberapa keping kertas aku lukis dan semuanya aku buang. 








Kemudian aku ambik masa beberapa hari cool down. Then ambik kertas dan nak lukis potret orang lain tapi aku x dapat. Hati aku nak lukis muka dia jer. Dan anggau aku makin menggila.













Hasilnya sampai sekarang aku dah tak melukis lagi. Hmmm

Wednesday, January 23, 2013

Lukisan & Cerita

Aku bukak FACEBOOK. Aku bukak Instagram. Jadi stalker bukak gambar kekawan, mutual kepada kekawan, kawan kepada kawan yang tak ada mutual, orang asing. Gambar demi gambar. Sehingga aku terhenti pada satu gambar. Aku ambik kertas dan pencil mekanikal. Duh, ada organ (hmmm?) dalaman pencil mekanikal tu patah. Aku beralih pada balang pencil aku. Ada lebih 30 batang pencil kayu. Duh, aku nak melukis tapi aku tak ada pensil. Aku pergi bandar dan beli pensil mekanikal (dan 2 buah novel). Bukak labtop dan terus melukis. Hmmm..


Aku tak tahu dia siapa. Atau aku dah tak ingat dari mutual friend kepada mutual friend yang mana aku jumpa gambarnya. Tapi ada sesuatu pada nya yang buat aku nak lukis. Dia tak lah sekacak mana pun. Kulitnya hitam. Giginya tak kemas. Rambutnya kusut. Hidungnya besar. Tapi ada sesuatu pada nya yang buat aku nak lukis. Ada sesuatu pada matanya. Serta pada senyumannya yang cuba hendak bercerita. Bercerita tentang sesuatu dalam bahasa yang tak siapa yang cuba nak memahami. 




Lalu lukisan yang aku terjemahkan pada helaian kertas tu menghasilkan 'sesuatu' yang hampir sama ceritanya.









Membuatkan aku tersedar bahawa selama ni aku bukannya benar-benar melukis. Aku sekadar bercerita dalam bahasa yang sering disalahertikan oleh mereka-mereka yang melihat. 













hmmmm











p/s: sebenarnya aku nak lukis karikatur tapi bila dah lukis then ia membentuk potret lalu hasil akhirnya: ada karikatur pada lukisan potret. Hmmm

Tuesday, August 28, 2012

Aku Melukis Perempuan Dot Dot Dot...

Kalau korang perasan setiap kali aku melukis then pasti korang akan dapat simpulkan apa yang aku lukis ialah: lelaki, lelaki, lelaki, kucing, lelaki, lelaki, kucing, lelaki, lelaki lagi. Pola yang bagi korang amat menimbulkan rasa curiosity ni akhirnya membuatkan korang nak mengeluarkan satu statement berbaur soalan kepada aku "Aj, it okey kalau kau nak berterus terang dan admit yang kau sebenarnya ialah sorang lelaki yang menyukai lelaki lain. Dunia sekarang dah terima homo things openly.." Buat aku mengaru-garu kepala x paham. Wakaka. 


Yap, aku akui yang aku banyak dan lebih refer untuk melukis lelaki berbanding perempuan. Dalam setahun tu cuma ada beberapa jer lukisan perempuan dalam bilangan yang kecil aku lukis berbanding lukisan lelaki yang lebih banyak. There are few reasons. Antaranya:

1. Dalam banyak-banyak benda yang aku boleh lukis, aku lebih refer melukis potret muka manusia. Sebabnya aku suka melihat tekstur kulit manusia then kalau ada orang mintak upah lukis aku suroh dia hantar gambar yang bersaiz besar sebab aku akan zoom-in banyak kali. I dont know why there something yang unik pada kulit manusia. 

Then korang tanya 'Girl pun ada kulit gak wat..?' Memanglah tapi mostly wanita zaman sekarang kulit mereka lebih banyak ditutupi oleh bedak yang warna-warnanya tak semulajadi. Memanglah girl nampak cantik ngan make-up tu tapi aku x dapat kepuasan melukis sebab walau sedalam mana aku zoom in yang ada hanya satu lapisan yang ditutupi tepung bedak jer. Hmmmm..


2. Kalau korang perasan dan lihat ngan teliti, aku bermain sepenuhnya menggunakan garisan. Garisan-garisan tu lah yang membentuk rupa dan tona pada setiap potret wajah manusa tu. And there a wisdom word kata melukis adalah cara manusia tertentu melepaskan tension. Yap, aku setuju walaupun x sepenuhnya sebab kalau melukis waktu tension then lukisan tu x akan menjadi ar but yaa, melukis memang menghilangkan tension aku. Setiap garisan either tebal or nipis ngan detailnya sehingga lukisan tu siap, it feel like ada satu batu besar dah dibuang di atas aku. Hmmmm..

Then korang tanya lagi 'So apa kaitan ngan melukis perempuan pulak..?'. Sekali lagi, kalau korang perasan setiap lukisan lelakiyang aku lukis then muka mereka dipenuhi ngan garisan. It look okey with it tapi bila aku guna teknik yang sama pada lukisan perempuan then ia x menjadi. Sebaliknya ia menjadikan muka perempuan tu nampak berkedut, tua dan x cantik. Hmmmm.. 


3. Aku ada satu habit, bila aku buat one things ngan slumber jer then it will turn great tapi kalau aku bersungguh-sungguh buat sesuatu tu then end resultnya akan mengecewakan. Mungkin sebab bila bersungguh-sungguh then expectation aku tinggi dan bila resultnya x mencapai expectation then ia akan buat aku down.

Sama gak ngan melukis, bila aku melukis muka lelaki then aku just ambik kertas dan start melakar then bila ia siap dan aku puas tapi sebaliknya bila melukis perempuan aku akan bersungguh-sungguh. Aku nak lukisan tu totally secantik orangnya. Kalu melukis muka lelaki just ambik masa kurang sejam tapi bila nak melukis muka wanita then ia ambik dari sehari sehingga seminggu. Dari aku melukis x pakai pemadam sehingga aku padam je all the time. Sehingga akhirnya aku gave up sebab ia x mencapai kehendak aku. Hmmmm..


4. Bila aku melukis muka lelaki then ia sama jer cam melukis kucing tapi bila aku nak melukis wajah seorang wanita, aku cukup memilih. Aku nak memastikan yang ia bukan sekadar satu wajah yang ada di sehelai kertas sebaliknya wajah yang akan terpahat mati di hati aku kelak. 
































Hmmmm yang lebih panjang.

Tuesday, August 7, 2012

Meh Melukis 3.0

Aku ada menerima beberapa e-mail dari individu yang tak dikenali nak aku lukis potrait untuk diaorang. Tapi yang x leh blah bila ada yang tanya either aku ada buat kelas lukisan sebab dia nak belajar dari aku. Duh, rasa cam bakat aku dilihat dan dihargai jer bila ada orang yang x kenal aku tetiba nak aku buat something untuk mereka dan ia melibatkan bakat.

Disebabkan aku x belajar melukis dari sesapa aka aku just ambik kertas dan conteng so aku x tau apa cara formal mengajar melukis ni but still dalam post kali ni aku nak share pengalaman aku melukis ngan korang.


1. LAKARAN KASAR


Perkara pertama before korang nak melukis potret or apa-apa lukisan ialah lakaran kasar. Matlamatnya ialah agar korang tahu apa letak kat mana. Untuk beginner melukis potret rasanya korang leh buat garisan salib di mana paksi melintang untuk letak mata dan paksi menegak untuk pastikan kiri-kanan stabil. Kalau x nanti mata lukisan korang satu akan lebih tinggi dari sebelah or pipi kanan lebih gemuk dari kiri etc. 

Then lukis hidung, mata, mulut dan bentuk muka. Lakaran kasar ni bagi aku penting tapi jangan down bila tengok lakaran kasar tu x cantik sebab ia totally x mengambarkan hasil akhirnya kelak. It seem like fail UPSR tak menandakan bahawa perjalanan hidup korang dah tamat ar kan. Hmmmm..



2. HIDUNG


Biasanya benda pertama yang aku akan lukis ialah hidung. Ianya atas 2 sebab: first sebab hidung ialah center of the face so once korang dah lukis hidung then korang leh agak bahagian lain muka contoh cam lurus ke atas hujung ialah pangkal mata etc. Second reasonnya pulak ialah sebab aku suka bahagian hidung pada muka manusia. I dont know but ia comel. Hmmm..

Panduan utama aku melukis hidung ialah 2 bulatan. Aaar aku bukan maksudkan 2 lobang hidung tau tapi bentuk hidung tu. Firstly buat satu bulatan meleper untuk bentuk hidung keseluruhan dan bulatan kedua untuk center hidung tu dan kemudian buat ar lobang hidung Ahmad Nifsu di situ. Yap, that it.



3.MULOT


Mulot ialah part yang mudah jer dalam melukis potret ni. Cuma ada beberapa perkara perlu diambik perhatian cam jangan buat garisan sekitar bibir or guna warna tebal atau garisan yang rapat-rapat untuk bibir lelaki sebab ia nanti akan nampak mamat tu cam pakai lipstik tebal pulak.



4. MATA


Mata ialah part yang paling mencabar dalam melukis potret bagi aku. Ingat lagi masa awal-awal melukis potret dulu selalu sangat berlaku inciden cam mata besar sebelah, mata satu bawah-satu atas, mata ada sebelah cantik sebelah x pulak etc. Sebab mata satu-satunya selain telinga yang ada 2 bijik di muka so kita cenderung untuk membandingkan salah satu so last-last aku banyak lukis manusia bermata satu jer dulu. Hmmmm

Bagi aku mata ialah part paling penting dalam lukisan. Sebab kita tengok manusia pun tengok matanya dulu so sama gak lukisan. Jadi kejayaan melukis mata ialah kejayaan potret tu secara keseluruhan. Dan nasihat aku untuk part ni ialah harus sentiasa ingat yang x ada manusia di dunia ni yang mata kiri-kanannya sama saiz. So jangan rasa kecewa ar bila 2 mata tu cam x sama tapi jangan ar totally berbeza 100% kan. Melampau ar tu.



5. RAMBUT & BENTUK MUKA


Dua part ni aku still fail sampai sekarang. Rambut sebab aku x suka nak mendetailkan part-part helaian demi helaian yang bagi aku cukup membosankan. Betapa aku wish rambut just hitam jer tanpa garisan panjang. Second sebab aku x tahu cara nak membuat rambut tu tampak kepelbezaan antara black, brunette, blond etc sebab aku lukis semuanya tampak black jer.

Bentuk muka pulak aku x pernah berjaya ikut bentuk muka asal. Aku pun x tahu apsal ia mesti ada jer x kena either pipi jadi gemuk, bentuk muka bulat jadi bersegi etc. So nasihat aku, suka hati korang ar, janji ada bentuk muka manusia dah. Hmmmm..



6. DETAIL


Part terakhir dalam setiap lukisan ialah detail. Dalam potret then ini ialah masa kita melukis part-part detail pada muka cam tahi lalat, bayang, urat, garis penuaan, kesan parut etc. Then korang tanya "Nanti x cantik ar lukisan tu kan?" so aku jelaskan: x da ar. Sama cam manusia, setiap ketidaksempurnaan kita itulah yang membentuk siapa diri kita sekaligus menjadikan kita istimewa ar kan?









So apa lagi? Gi ar lukis potret dan kalau dah siap meh, tunjok kat aku. Hmmmm

Tuesday, July 24, 2012

Meh Melukis 2

Situasi: Korang berada dalam kelas / kuliah / mesyuarat / ceramah etc dan di tangan korang ada sebatang pen (or pencil) then apa yang berlaku seterusnya? Adakah:

a) Pen tu akan kekal di posisi yang sama sehingga event tu tamat.
b) Korang akan mencatat nota or maklumat yang perlu.
c) Hujung pen tu akan menjadi mangsa gigi korang yang gatal dan perlu menggigit.
d) Korang x perasan pon apa berlaku sepanjang event tu tapi sedar x sedar buku nota, buku teks, meja or dinding sebelah korang dah menjadi a piece of karya agong korang. Hmmmm..


Entah apsal ar kan rasanya contoh cam waktu sekolah-sekolah dulu kita leh tengok ar buku teks, meja or dinding pasti akan menjadi mangsa kekreatifan kita. Mungkin bukan korang secara keseluruhan tapi untuk mereka yang seangkatan or sealiran ngan aku. Ia berterusan masa kat kuliah, meeting, ceramah etc. Tak pasti sama ada benda yang dicakap oleh cikgu, pensyarah, boss or penceramah tu membosankan tahap entah apa-apa entah or disebabkan tangan kita (or aku jer) jenis gatal nak mampus, tak leh dudok diam then kena bergerak jer all the time sehingga menghasilkan lukisan demi lukisan yang bagi certain as sampah or vandelism. Hmmm..


...


Sejak dua menjak aku memiliki bahan berteknologi lebih pintar dari aku nih buat aku mencuba satu lagi kiranya medium menonteng-conteng yang environmentalist kata lebih mesra alam sebab x da penggunaan kertas but still lagi aku menconteng pada kertas adalah lebih best sebab kita leh rasa dan lihat permukaan kasar kertas or canvas tu.

So berikut ialah hasil contengan aku. Then kalau korang perhatikan ada contengan yang kasar dan ada gak yang halus. Yang kasar tu masa awal-awal nak mengadaptasi penggunaan skrin sesentuh dan stylus pen dan yang halus kira terkini ar. Hmmmmm